AI in recruitment en inhuur: Een gamechanger voor de toekomst Geplaatst 16 december 2024 door Nétive Waarom AI nu relevant is Of je nu een recruiter bent die dagelijks werkt met kandidaten, of een manager die verantwoordelijk is voor inhuur- en leveranciersbeheer, AI biedt kansen om processen te optimaliseren en strategisch sterker te staan. Met AI kun je: Efficiëntie verhogen: Door repetitieve taken zoals cv-screening, leveranciersbeheer en compliancechecks te automatiseren. Diversiteit bevorderen: AI beoordeelt objectief en vermindert vooroordelen, wat bijdraagt aan inclusievere wervings- en inhuurprogramma’s. Strategische inzichten verkrijgen: Door big data te analyseren, krijg je betere grip op workforce-planning, leveranciersprestaties en kostenoptimalisatie. Voor inhuurmanagers betekent dit dat compliance en risico’s eenvoudiger te managen zijn, terwijl recruiters meer tijd krijgen voor menselijke verbinding. Praktijkvoorbeelden uit de sessie Chris liet zien hoe AI-tools zoals LinkedIn’s Hiring Assistant repetitieve processen automatiseren, terwijl technologieën zoals AI-chatbots interne mobiliteit efficiënter maken. Unilever gebruikte AI om in vier maanden 250.000 kandidaten te screenen, wat niet alleen tijd bespaarde, maar ook significante kostenreductie opleverde. AI werkt alleen in de juiste cultuur “AI is geen magische oplossing,” benadrukte Chris. “Het werkt alleen in een cultuur van continu verbeteren.” Bij Nétive VMS geloven we in een feed-forward-aanpak: vooruitkijken en processen proactief verbeteren in plaats van achteraf corrigeren. Onze VMS-oplossing integreert AI naadloos, zodat je zowel compliance als strategische doelen bereikt zonder extra complexiteit. Hoe blijf je voorop? De toekomst van recruitment en inhuur is nu. Begin vandaag nog: Bekijk de video van Chris’ sessie en ontdek hoe AI jouw strategie kan versterken. Download onze Recruiter Assistant PDF voor praktische tools en best practices. Geplaatst in Toekomst van Werk | Tags AI, Nétive, recruitment | Laat een reactie achter
De paniek slaat toe (en is volkomen onnodig) Geplaatst 16 december 2024 door Boris Emmerig In de TV-serie “Gooische Vrouwen” vertolkt Tjitske Reidinga op hilarische wijze de rol van één pits-advocate Claire van Kampen. Claire zal geen moment wakker liggen van alle commotie rond schijnzelfstandigheid. Zij is immers een loepzuivere zzp’er. Tweede Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) verkeert daarentegen in full panic mode. Binnen drie werkdagen antwoord Op verzoek van Aartsen heeft de Commissie SZW van de Tweede Kamer op vrijdag 13 december 2024 aan Eddy van Hijum (minister van Sociale Zaken) en Tjebbe van Oostenbruggen (staatssecretaris van Financiën) gevraagd om uiterlijk op woensdag 18 december 2024 (binnen drie werkdagen dus) uiteen te zetten hoe zij uitvoering gaan geven aan zijn eerdere motie over schijnzelfstandigheid. In deze motie wordt het volgende verzocht: wijziging van de handhavingsstrategie om zo een zachtere landing te introduceren bij het opheffen van het handhavingsmoratorium door voorlopig, voor in ieder geval één jaar, risicogericht te gaan handhaven, met de focus op probleemgevallen zoals gedwongen zelfstandigheid, onderbetaling, evidente schijnzelfstandigen en arbeidsmigratieconstructies, door naheffingen op te leggen bij deze probleemgevallen; in de overige gevallen bij de keuze van inzet van handhavingsinstrumenten, waaronder een waarschuwing vooraf, zo veel als mogelijk rekening te houden met de menselijke maat en maatwerk. Deze motie is met 142 stemmen voor en 8 tegen aangenomen. Antwoord al een maand daarvoor gegeven Het antwoord op de vraag van Aartsen is al op 8 november 2024 gegeven door Van Hijum. De motie zal “worden uitgewerkt in het handhavingsplan arbeidsrelaties 2025. Dit plan wordt op de website van de Belastingdienst gepubliceerd. De Kamer zal over deze publicatie geïnformeerd worden.” Het ontgaat mij dan waarom Aartsen dan ruim een maand later opeens dat antwoord niet meer afdoende vindt. Ik denk dat hij er beter aan zou doen om het Handhavingsplan arbeidsrelaties 2025 af te wachten. Wanneer het gaat om inzet van schijnzelfstandigen bij de overheid, kiest Aartsen voor een andere insteek. Uit zijn Kamervragen hierover blijkt dat hij zich afvraagt of het “rechtvaardig en geloofwaardig” is dat de overheid zichzelf niet aan de wet houdt terwijl andere partijen dat wel moeten doen. De vraag stellen is ‘m in dit geval ook beantwoorden. Echter, het is het één of het ander; of iedereen houdt zich aan de wet of niemand. Niemand staat boven de wet. Alleen handhaven bij probleemgevallen of onder een uurtarief van € 34 (zoals Aartsen wil) kan niet. Overigens, ook bij “niet-probleemgevallen” of bij hogere uurtarieven kan er sprake zijn van schijnzelfstandigheid. Zie bijvoorbeeld: een medisch specialist met een maandsalaris van € 20.991. Speaking of which, is er nog wijn? Dat zou Claire vast vragen. Lees ook deze columns van Boris Emmerig: Motie over handhavingsaanpak zzp: much ado about nothing Harde of zachte landing Belastingdienst bij handhaving? Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Emmerig, handhaving, handhavingsmoratorium, Thierry Aartsen, wet dba | 12s Reacties
Personeelstekort in de zorg: benut het potentieel van studenten en jongeren Geplaatst 16 december 2024 door Compagnon De zorg staat voor grote uitdagingen: de komende jaren kunnen de personeelstekorten door bezuinigingen met nog eens 100.000 medewerkers oplopen. Dat heeft uiteraard een enorme impact op de toenemende druk op de zorg, maar het maakt ook dat door urgentie ruimte ontstaat voor nieuwe oplossingen. Want, wat als we het talent van studenten en jongeren nòg beter benutten? Lees ook deze column: staredown op de arbeidsmarkt Onbenut potentieel onder jongeren Uit recent onderzoek blijkt dat veel jongeren deel uitmaken van het onbenut arbeidspotentieel. Begin 2024 was 40% van de werklozen jonger dan 25 jaar. Een groot deel van hen – zo’n 80% – zit nog op school en zoekt vaak een bijbaan. Hier ligt een kans voor de zorgsector. Een analyse van ABN AMRO laat zien dat 250.000 studenten interesse hebben in een bijbaan in de zorg, met name in de thuiszorg. Hoe maken we de zorg aantrekkelijk voor studenten die nu als bijbaan vooral kiezen voor functies als vakkenvuller of verkoopmedewerker? De sleutel ligt in het bieden van meer dan alleen een salaris om de studie te bekostigen. Uit de Bijbanen Barometer blijkt dat 58% van de jongeren voorkeur geeft aan een bijbaan die bijdraagt aan hun persoonlijke of sociale ontwikkeling. De zorgsector biedt hier volop mogelijkheden, maar kan dat sterker uitdragen. Meer dan alleen zorgstudenten Traditioneel richt de zorgsector zich op studenten van zorgopleidingen, maar hier zit een knelpunt. Het aantal mbo-studenten verpleegkunde daalde in 2023/’24 met 20%, en bij hbo-verpleegkunde zelfs met 26%. De instroom voor verzorgenden IG (Individuele Gezondheidszorg) kelderde de afgelopen vijf jaar met 41%. Dit vraagt om een bredere blik: hoe betrekken we óók de studenten zonder zorgachtergrond? Studenten uit andere opleidingen kunnen zeker waardevolle ondersteuning bieden, vooral bij niet-medische taken zoals dagelijkse verzorging (ADL-zorg). Denk aan studenten van sociale of maatschappelijke opleidingen voor welzijnstaken, of hospitality-studenten die zorgen voor een gastvrije en veilige omgeving. De rol van HR-professionals HR-professionals spelen een cruciale rol in deze transitie. Met creatieve campagnes die aansluiten bij de leefwereld van studenten en flexibele werktijden kan de zorgsector een aantrekkelijk alternatief worden voor meer traditionele bijbanen. Vergeet hierbij de samenwerking met onderwijsinstellingen niet – zo zorg je dat er altijd nieuwe studenten naar de zorg blijven komen. Wat als we anders kijken? Wat als we niet meer denken in beperkingen, maar in mogelijkheden? Door het talent van jongeren en studenten in te zetten, kunnen we de krapte op de arbeidsmarkt verlichten én de zorgsector versterken met nieuw talent. De oplossing ligt vaak dichterbij dan we denken: het draait om een frisse blik en slimme ideeën. Wat doet jouw organisatie al om jongeren studenten enthousiast te maken voor de zorg? Deel je ervaringen en inspireer anderen! Over Coralie Elmont Coralie Elmont is al ruim 13 actief in de zorg in diverse functies. De rode draad in haar loopbaan is HR en arbeidsmarkt. Coralie zet zich als directeur bij Compagnon in voor een goede aansluiting op de vraagstukken in zorg en welzijn op het gebied van in-, door- en uitstroom. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags Compagnon, Zorg | 2s Reacties
Gaan we richting een DBA-debacle in het kwadraat? Geplaatst 13 december 2024 door Hugo-Jan Ruts Hoogspanning in Den Haag: botsende wereldbeelden binnen het kabinet, activistische Kamerleden, moties, risico-averse opdrachtgevers, een flink dalend aantal opdrachten, onrust onder zzp’ers, petities en bezoekersrecords op ZiPconomy. Wie het zzp-dossier al langer volgt, zal regelmatig een déjà vu-gevoel hebben. Laten we even 8 tot 10 jaar teruggaan. Verontwaardigde Kamerleden van D66 en PvdA verschenen in Nieuwsuur (2014) naar aanleiding van strengere controles door de Belastingdienst op schijnzelfstandigheid in de zorg: “Het kabinet wil nu zzp’ers aanpakken, dat gaat te ver. Er moet snel een goede oplossing komen.” In 2015 constateerden we dat de twee regeringspartijen (VVD en PvdA) het niet eens konden worden over zzp-beleid. Dit leidde tot de aankondiging van het afschaffen van de VAR per 1 mei 2016 via de Wet DBA. De Tweede Kamer zag pas laat in wat voor impact dit zou hebben. Ondertussen verliep de communicatie van de Belastingdienst uiterst gebrekkig. (“De regels die bepalen of u in loondienst bent of niet, veranderen niet.”) ondanks goedbedoelde (en toen nog onwennige) webinars. Vervolgens zagen we een nieuw Nieuwsuur-item over werkgevers die door de nieuwe wet zzp’ers niet meer wilden inhuren. Dit item besteedde ook aandacht aan de groei van payrollers. De situatie escaleerde: een petitie van zzp’ers tegen de ‘vervanger van de VAR’, Kamervragen, spoeddebatten en het activistische Kamerlid Pieter Omtzigt die riep: “De Wet DBA werkt niet.” Uiteindelijk besloot het kabinet in november 2016 om voorlopig niet te handhaven. Zo ontstond het begrip ‘handhavingsmoratorium’ en de term DBA debacle. Acht jaar later De namen zijn anders (Aartsen in de rol van Omtzigt? Liggen NSC en VVD op één lijn?), maar veel blijft hetzelfde. Een lang van tevoren aangekondigd besluit (toen de afschaffing van de VAR, nu het opheffen van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025, al 2,5 jaar terug aangekondigd) met sectoren die pas laat reageren. De communicatie vanuit de overheid is wat beter dan acht jaar terug, maar laat nog steeds veel over aan de eigen inschatting van werkgevers. Die daar onzeker van worden. Dus is er weer die aarzeling bij opdrachtgevers om zzp’ers in te huren (en lang niet al te recht). Juristen vinden nog steeds dat die de onduidelijkheid overdreven is. Weer zijn er bezorgde zzp’ers een petitie starten. De zorgsector klaagt over een te rigide aanpak door de Belastingdienst en waarschuwt dat het volledig stoppen met zzp’ers, waar volgens ActiZ de Belastingdienst op aanstuurt, tot acute problemen zal leiden. ActiZ pleit voor ruimte om incidenteel zzp’ers in te huren bij ‘piek en ziek’. De druk op het kabinet neemt toe. Aartsen (VVD) benadrukt dat van de beloofde ‘zachte landing’ geen sprake is. Hij stelt in een motie voor om prioriteit te geven aan handhaving bij uurtarieven onder de 34 euro. Hij wil vóór 19 december antwoorden op deze en andere vragen. Net als destijds staat er weer een staatssecretaris (toen Wiebes, nu Van Oostenbruggen) voor een dilemma: consequent zijn of inschikken. Wat is er anders? Twee zaken zijn fundamenteel anders. De arbeidsmarkt is nu uiterst krap. Zzp’ers lijken weinig bereid om terug te keren in loondienst. Een deel wachten liever of zoekt een opdracht in een andere sector. Waar het acht jaar geleden vooral de zzp’ers waren die zich roerden, zijn het nu voor een deel ook de werkgevers. Met ook daar verschillende geluiden, een deel wil juist handhaving om zo afscheid te kunnen nemen van zzp’ers. Er zijn meer gedwongen opdrachtgevers dan gedwongen zzp’ers. Dan is er de geloofwaardigheid van de overheid. Politiek het gevoeligste punt. Die huurt nu veel meer extern personeel in dan acht jaar geleden, waaronder veel zzp’ers. Tegelijkertijd lijkt de overheid zelf niet klaar voor 1 januari. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er bij vele onderdelen van de Rijksoverheid nauwelijks een beeld is, laat staan beleid, over wat kan en mag rond de inhuur van zzp’ers. Onderdelen stoppen dan maar helemaal, anderen ‘zien wel’. Vervolgens lijkt het braafste jongetje van de klas zichzelf in de voet geschoten te hebben. Als geen ander heeft het Ministerie van Financiën – en de Belastingdienst voorop – haar best gedaan om zzp’ers en mogelijke schijnzelfstandigheid in kaart te brengen en af te bouwen. Dat is heel aardig gelukt (zeker ten opzichte van andere ministeries). Alleen is daar dan nog de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen. Het wegsturen van (schijn)zzp’ers daar leidt tot (ongewenst) vertraging, zo werd ook netjes gemeld aan de Tweede Kamer. Die reageerde daar niet op (wie zwijgt, stemt toe?), dus deze zzp’ers blijven voorlopig. Tja, dan komt er een wat ondoordachte (of juist niet?) brief half november – net in de periode dat er geen staatssecretaris was – dat de Dienst Toeslagen eventueel boetes betaalt indien de bureau controles krijgt. Zo’n brief lekt uiteindelijk natuurlijk uit (dit keer hadden wij de eer). De poppen zijn aan het dansen. Intern (boze Belastingdienst). Maar vooral extern. Richting het grote publiek is deze beeldvorming natuurlijk desastreus. Een overheid die haar eigen wetten niet naleeft en boetes betaalt, maar toch doorgaat met overtreden. In een (andere) brief uitleggen dat de verantwoordelijkheid hier bij de bureaus van de zzp’ers ligt, is misschien feitelijk wel juist, maar verandert niets aan de beeldvorming. En nu? Politiek geduw en getrek in de wandelgangen, ook binnen een coalitie die ingewikkelder in elkaar zit dan acht jaar geleden. Toen hield PvdA-minister Asscher pogingen voor een creatieve oplossing (toen een tariefsgrens) van de VVD tegen. Nu hebben we vier partijen: NSC met twee verantwoordelijke bewindspersonen die tot nu toe strak in de wedstrijd zitten, de VVD die wil bewegen en de BBB die lijkt mee te krijgen. Dan is er de PVV, die juist een motie indiende die ervoor moest zorgen dat per 1 januari alle schijnzelfstandigheid bij de overheid wordt aangepakt. Maar ook de minister van Zorg levert. En hoe zit qua inhuur bij al die departementen van de andere ministers? Gaan die ook boetes betalen als het daar niet goed blijkt te zitten? Het toch weer volledig verlengen van het handhavingsmoratorium lijkt me politiek ondenkbaar, maar ergens moet er iets gaan bewegen. Het wordt nog een interessante week tot het kerstreces. Geplaatst in ZP en Politiek | 23s Reacties
Terugblikken op het zzp-dossier 2024: ZiPconomy-hoofdredacteur Hugo Jan Ruts over de ‘oppervlakkige politieke discussies’ over het zzp-dossier en waarom visie op de arbeidsmarkt nu echt nodig is Geplaatst 13 december 2024 door HeadFirst Group In gesprek met Sem Overduin, van het public affairs-team van HeadFirst Group, reflecteert Ruts kritisch op de uitdagingen van het afgelopen jaar, de politieke discussie en de rol van de journalistiek, maar schetst hij ook hoe 2025 een jaar van confrontatie en misschien wel broodnodige verandering kan gaan worden. Sem Overduin: Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar, wat betreft het zzp-dossier? Hugo-Jan Ruts: 2024 was in bepaalde opzichten teleurstellend. Vooral het laatste halfjaar draaide bijna volledig om het opheffen van het handhavingsmoratorium. Dat zat er al aan te komen omdat de datum van 1 januari 2025 steeds dichterbij komt, maar het debat ging vooral over wat er níet meer mag, in plaats van wat er nog wél kan. Zelf probeer ik tijdens lezingen en presentaties juist te laten zien dat er nu juist kansen zijn om de inhuur van zzp’ers naar een hoger niveau te brengen. Helaas gaat het daar in de markt, politiek en maatschappij nauwelijks over. Veel partijen doen alsof de maatregelen onverwachts komen, terwijl dit al sinds december 2022 bekend was. Aan de andere kant snap ik het ergens ook wel: vaak zijn organisaties vooral bezig met de waan van de dag, zoals het vol krijgen van de bezetting, waardoor vooruitkijken lastig is. Tegelijkertijd is de politiek vooral bezig met krantenkoppen en blijft een fundamenteel debat over de toekomst van de arbeidsmarkt uit. Sem: Vanuit journalistiek oogpunt was het een interessant jaar, met veel verschillende narratieven en perspectieven. Wat viel jou vooral op aan de berichtgeving rondom het zzp-dossier dit jaar? Hugo-Jan: Het was vooral veel, heel veel. Er wordt veel over geschreven en gezegd, zeker omdat er een gevoel van onduidelijkheid is in de markt. Hierbij spelen harde belangen natuurlijk een rol: zowel in de politiek als commercieel. Er gaat ook veel misinformatie rond. Maar goed, mijn algoritme op sociale media is bijna volledig toegespitst op de arbeidsmarkt, dus dan lijkt het ook alsof iedereen het over dit onderwerp heeft. Sem: Hoe heeft ZiPconomy bijgedragen aan de vraag naar – en het duiden van – informatie over toch best complexe onderwerpen zoals het einde van het handhavingsmoratorium, de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen en de WTTA? Hugo-Jan: ZiPconomy is een nicheplatform. We richten ons vooral op opdrachtgevers van zelfstandigen en de bureauwereld. We gaan uit van een basiskennisniveau en voegen daar verdieping aan toe, vaak in samenwerking met onze partners, die op hun beurt met interessante inzichten komen. Wij bieden dan een platform aan, mits het klopt natuurlijk. Daarnaast doen we twee dingen: ten eerste het harde, feitelijke nieuws en de daarbij horende duiding. Ten tweede willen we het debat over de flexibele arbeidsmarkt aanjagen door onze partners een platform te geven en door juist nog meer in te zetten op feitelijke verslaggeving, zeker gezien de hoeveelheid onjuiste informatie die rondgaat. Sem: Ik zie je steeds vaker op LinkedIn reageren op berichten waar onjuiste informatie in staat over het zzp-dossier. Zie je jezelf als een activerende en controlerende journalist? Welke rol is voor jezelf weggelegd? Hugo-Jan: Dat hoort nou eenmaal bij wie ik ben. Vanuit mijn persoonlijkheid vind ik dat het debat op feiten moet worden gevoerd. Als ik dan iets lees wat niet klopt, dan voel ik me bijna verplicht daarop te reageren. Dat kan mensen irriteren, maar dat neem ik voor lief. Ik vind het heel belangrijk dat we de discussie gaan voeren op basis van de juiste feiten en cijfers. Sem: Je bent vaak in Den Haag om de debatten over het zzp- en arbeidsmarktdossier te volgen. Je zorgt dan voor razendsnelle duiding en berichtgeving. Wat is je indruk van die debatten? Hugo-Jan: Om eerlijk te zijn ben ik er steeds minder tevreden over. Het rondetafelgesprek op 5 september over de opheffing van het handhavingsmoratorium vond ik interessant, maar het debat over het zzp-dossier op 12 september was oppervlakkig. En het debat over het arbeidsmarktbeleid op 23 oktober vond ik ronduit teleurstellend. Dat komt deels doordat we met veel nieuwe Kamerleden zitten op dit dossier. Dat maakt het lastig om de dossiers goed te doorgronden. In het zzp-debat bleef het echte gesprek uit, deels omdat de bewindspersonen Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en voormalig staatssecretaris Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) relatief nieuw zijn. Wat ik echt een gemiste kans vond, is dat er tijdens het arbeidsmarktdebat geen visie was op de toekomst van de arbeidsmarkt. Er ligt een stevig pakket aan maatregelen op tafel om de arbeidsmarkt te hervormen. Die maatregelen zijn mijns inziens vooral reparaties, maar er wordt veel te weinig gesproken over de volgende stap die we met elkaar willen zetten. Welke rol krijgen zelfstandigen op de arbeidsmarkt? Hoe werken we toe naar een contractneutraal stelsel? Ik had verwacht dat Van Hijum daar een voortrekkersrol in zou nemen, maar helaas bleef dat uit. Sem: Over concrete maatregelen gesproken: op vrijdag 22 november kwam het nieuws naar buiten dat de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen (BAZ) niet uitvoerbaar is. Ook de WTTA (toelatingsstelsel) is dit jaar voor de tweede keer uitgesteld. Waarom lukt het niet om die plannen van de grond te krijgen? Hugo-Jan: In z’n geheel wordt vooral gewezen op capaciteitsproblemen bij de uitvoerende instanties en dat vind ik dus zo gek aan de politiek: de politieke ambitie gaat doorgaans uit van een eigen wensenlijst in plaats van te kijken naar wat er volgens die uitvoerende instanties mogelijk is. Daarbij heerst er een paradox: de overheid moet steeds meer oplossen met minder middelen. Het vervelende is wel dat als al die wetsvoorstellen niet van de grond komen, het politieke draagvlak voor al die plannen vervolgens ook kan afnemen. En we moeten echt kritisch blijven op nut, noodzaak en proportionaliteit van nieuwe wetsvoorstellen. Sem: De zogenoemde ‘polder’ speelt in Nederland een belangrijke rol bij de totstandkoming van sociaaleconomisch beleid. Hoe kijk jij naar de relatie tussen polder en politiek met betrekking tot het arbeidsmarkt- en zzp-dossier? Hugo-Jan: De invloed van de polder, dat is wel iets wat ik kritisch bekijk. Want de indruk die nu gewekt wordt, is dat de polder regeert. Het is hartstikke goed dat partijen zoals de SER meepraten over het arbeidsmarktbeleid, maar laten we eerlijk zijn; de polder wordt wel gedomineerd door klassieke, voornamelijk conservatieve, krachten. Die zijn heel goed in het creëren van draagvlak en het verbeteren van beleid, maar de échte vernieuwing vindt hier niet plaats. Daarvoor zijn andere spelers nodig. Borstlap is in januari 2020 met een stevig rapport gekomen, maar de ‘vernieuwingsplannen’ worden nauwelijks opgepakt door politiek en polder. Dat mis ik wel in de polder en dat vind ik teleurstellend. Sem: Je hebt dit jaar een rapport gepubliceerd over zzp-wetgeving in internationaal perspectief. Wat wilde je met dit vergelijkende onderzoek bereiken? Hugo-Jan: Ik wilde de blik verbreden en over de landsgrenzen heen kijken. België is bijvoorbeeld interessant, omdat zelfstandigen daar nauwelijks fiscaal voordeel hebben en ze betalen vol mee aan de sociale zekerheid. Ten tweede hebben ze een aparte wet. Dat vind ik twee interessante uitgangspunten. Niet om direct over te nemen, maar wel om over na te denken. In die wet worden arbeidsrecht, ondernemersrecht en fiscale aspecten bij elkaar gebracht rond de specifieke arbeidsrelatie van de zelfstandige en de werkgevende. De regels zijn niet eens heel anders, ze zijn wel concreter en meer toegespitst. Duitsland is ook een interessant voorbeeld, omdat ze werken met een categorisering van zelfstandigheid op basis van het type beroep. Al dat soort inzichten bieden stof om goed over na te denken. Sem: Wat was voor jou het hoogtepunt van het zzp-dossier dit jaar? Hugo-Jan: Ik heb niet echt één hoogtepunt, maar wel twee hoopvolle momenten. Het hoofdlijnenakkoord suggereert dat er ‘beleid komt voor echte zelfstandigen’, al weet niemand wat dat precies betekent en ik heb er op dit moment nog weinig van gezien. Maar goed, het staat er wel en hopelijk gaat dat meer invulling krijgen. Ten tweede: het aflopen van het moratorium is belangrijk. Je kunt niet acht jaar een wet hebben waar niet op wordt gehandhaafd. Hopelijk dwingt dat alle betrokken partijen om vernieuwend te zijn; waarom huur ik nou mensen in? En onder welke voorwaarden? Sem: En een dieptepunt? Hugo-Jan: Het commissiedebat over arbeidsmarktbeleid in oktober. Het niveau van de discussie en het niveau van de vragen vond ik wel een dieptepunt. Dat had echt beter gekund. Sem: Wat verwacht je van het zzp-dossier in 2025? Hugo-Jan: Ik hoop dat de hoopvolle signalen van dit jaar verder worden uitgewerkt. Politiek gezien ben ik daar wat minder zeker van, aangezien de politieke situatie toch wat wankel is en binnen de coalitie zijn er de nodige spanningen. Ik verwacht dat het eerste halfjaar van 2025 turbulent zal gaan worden. De wensen van de politiek en het beleid van organisaties om af te schalen gaat voor confrontaties zorgen, want de productie moet gewoon door en we kampen met tekorten op de arbeidsmarkt. Het wordt dus zoeken naar een nieuw evenwicht en dan moet er ergens water bij de wijn worden gedaan. Er zijn heel veel plekken op die arbeidsmarkt waar zelfstandigen onmisbaar zijn geworden, wat overigens niet altijd even wenselijk is. Al met al gaat het heel interessant worden om die dynamiek te volgen. Dit interview maakt deel uit van een reeks van HeadFirst Group, waarin het Public Affairs-team de afgelopen weken meerdere experts heeft geïnterviewd die nauw betrokken zijn bij onderwerpen rondom zzp’ers en de arbeidsmarkt. De serie bestaat uit zes interviews, die de komende weken gepubliceerd zullen worden. Heb je vragen over de interviewreeks? Neem dan gerust contact op met het team via publicaffairs@headfirst.nl. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags HeadFirst Group, Terugblik op het zzp-dossier 2024. Het jaar door de ogen van | 3s Reacties
Zzp’er zorg wil niet in loondienst, vrees voor stijging PNIL-kosten en afschalen zorg Geplaatst 12 december 2024 door ZiPredactie Ondanks de naderende handhaving van de Belastingdienst is de bereidheid onder zzp’ers om in loondienst te treden zeer gering. Dit constateert koepelorganisatie Actiz naar aanleiding van een grootschalige enquête onder 142 VVT-organisaties (verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg). Bij een derde (33%) van de organisaties is er geen bereidheid om in loondienst te gaan. Ruim de helft (57%) geeft aan dat slechts een klein deel van de zzp’ers deze stap wil maken. Wanneer de huidige zzp-constructies in 2025 niet meer mogelijk zijn, zullen zorgorganisaties moeten uitwijken naar alternatieven als detachering en uitzendkrachten. De helft van de respondenten verwacht een aanzienlijke stijging van de kosten voor personeel niet in loondienst (PNIL). Volgens Lex Tabak van ZZP-erindezorg.nl is lange tijd onderschat hoeveel medewerkers niet alleen het zzp-schap maar ook de zorgsector dreigen te verlaten. Vooral de voortdurende onrust over de toekomst van de zzp’er in de zorg doet de kans op uitstroom toenemen. Uit eigen onderzoek eerder dit jaar bleek dat ruim een kwart van de zzp’ers overweegt de zorgsector overweegt te verlaten. Dat speelt volgens hem extra in de ouderenzorg, omdat dit de grootste sector is. Lees ook dit artikel: Zorgwerkgevers die afspraken maken over inzet zzp lopen risico, waarschuwt de ACM Belastingdienst: zzp intra- en extramuraal niet mogelijk Vrijwel alle VVT-zorgorganisaties zijn bezig hun beleid voor de inzet van zzp’ers te herzien, met als doel schijnzelfstandigheid terug te dringen, schrijft Actiz. Toch geeft ongeveer twee derde van de organisaties in de enquête aan dat zij op 1 januari 2025 niet klaar zullen zijn. Ondanks eerdere toezeggingen en aangenomen Kamermoties over maatwerk en coulance bij handhaving, krijgt Actiz signalen dat de Belastingdienst – vooruitlopend op het opheffen van het handhavingsmoratorium – al actief bedrijfsbezoeken aflegt bij zorgorganisaties. Daarbij zou de Belastingdienst stellen dat zzp-inzet zowel intra- als extramuraal niet mogelijk meer is en dat de inzet van zzp’ers op korte termijn moet worden beëindigd. Actiz noemt het opvallend dat in veel gevallen een verbod op zzp-inzet wordt gebaseerd op een aanname vooraf, zonder inhoudelijk onderzoek. “Hierbij wordt geen rekening gehouden met de inspanningen van zorgorganisaties om hun beleid te herzien. De zorgbranche wordt bij voorbaat ten onrechte in de hoek van sectoren gezet met evidente schijnzelfstandigheid, gekenmerkt door situaties van gedwongen zelfstandigheid, onderbetaling en arbeidsmigratieconstructies.” Bedden sluiten, afschalen zorg Ook andere brancheorganisaties (de Nederlandse ggz, de NFU, de NVZ en de VGN, verenigd in de Brancheorganisaties Zorg, kortweg BoZ) hebben geparticipeerd in de enquête. Zorgvisie bericht dat 80% van de respondenten niet zonder de inzet van zzp’ers kan. De zorgorganisaties noemen vele specifieke acties, zorgfuncties en afdelingen die zonder zzp-inzet niet meer mogelijk zijn. Het gaat bijvoorbeeld om: bedden sluiten, minder thuiszorg verlenen, minder flexibel kunnen zijn bij acute aanvragen, minder begeleiding van VG7, minder begeleiders bij complexe zorg, minder psychiaters, afschalen nachtzorg op kleine locaties, minder operatieassistenten, minder anesthesiemedewerkers en afschalen avond- en nachtzorg. Volgens BoZ houdt de Belastingdienst geen of weinig rekening met de inspanningen van de zorginstellingen om het zzp-inzetbeleid te herzien. De brancheorganisaties roepen op om het handhavingsbeleid aan te passen. Concreet vraagt ActiZ om af te zien van boetes en naheffingen in 2025 voor organisaties die aantoonbaar bezig zijn met het terugdringen van schijnzelfstandigheid. Zonder aanpassingen dreigen de continuïteit en kwaliteit van zorg ernstig in gevaar te komen, waarschuwt Actiz. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Actiz, belastingdienst, handhaving, ouderenzorg, PNIL, schijnzelfstandigheid, VVT, Zorg, zzp, zzperindezorg | 42s Reacties