Willem Vernooij 12 december 2024 10 reacties Print Actiegroep start petitie tegen opheffing handhavingsmoratorium. Maar is dat wel zo’n goed idee?Uit onvrede over het opheffen van het handhavingsmoratorium van de Wet DBA, verenigden enkele zzp’ers zich in het Comité ZZP. Ze startte een petitie om de stilte rondom het opheffen van het handhavingsmoratorium te bezweren. Maar niet iedereen is overtuigd van deze methode. Uit onvrede met de opheffing van het handhavingsmoratorium, richtte Peer Goudsmit met enkele collega zzp’ers de actiegroep Comité ZZP op. Ze hopen dat het kabinet zich bezint en de voorgenomen handhaving van de Wet DBA stopt. Ze hopen in totaal 40 duizend ondertekenaars te vinden, zodat zij na het overdragen van de petitie ook een mogelijke burgerinitiatief aan de Tweede Kamer kunnen voorleggen. Het kind met het badwater weggooien Peer Goudsmit: “We hebben het gevoel dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Het doel van de wet DBA is om schijnzelfstandigheid aan te pakken, maar de maatregel raakt meer dan wat het moet oplossen. Opdrachtgevers haken door de handhaving af uit angst voor sancties, terwijl zelfstandige professionals hun opdrachten verliezen. Op deze manier wordt een hele sector om zeep geholpen.” “Daarom willen we dat de handhaving van de wet DBA wordt geparkeerd totdat de VBAR (de aangekondigde opvolger van de wet DBA, red.) beter is.” 17 veelgestelde vragen en antwoorden over de wet DBA “Deze handhaving levert ontzettend veel nevenschade op,” verwacht Goudsmit. “Zzp’ers zijn de smeerolie van de economie. Als bedrijven hierdoor bijvoorbeeld denken: ‘we moeten geen zzp’ers meer inhuren’, dan kan het gevolg zijn dat zzp’ers die zich laten inhuren vanwege hun specifieke expertise ook geen opdrachten meer krijgen. Zoiets kan grote gevolgen hebben voor onze innovatiekracht en Nederland op lange termijn schaden.” “Daarnaast lopen bedrijven het risico dat aanwezige werknemers uitvallen. Door de schaarste op de arbeidsmarkt en het mogelijk wegvallen van de zzp’ers, komt er meer druk op de eigen medewerkers te liggen. Zo zijn er sectoren die zich nu al zorgen maken, zoals de zorg en de kinderopvang.” “Het verbaasde me hoe stil het was over dit onderwerp”, vertelt Goudsmit. “Werkgevers en belangenverenigingen lieten niets van zich horen. We begrijpen dat het rijkelijk laat is om zoiets op te starten, maar als ondernemers kun je niet op je handen gaan zitten.” ‘Orkaan in een eierdop’ “Zo’n petitie legt de nadruk op de boodschap: ‘Er is een probleem’. Dit is het signaal dat opdrachtgevers horen en daardoor gaan er nog meer alarmbellen af,” stelt Martijn Pennekamp, oprichter van platform ikwordzzper.nl. Hij denkt dat een petitie als die van Comité ZZP juist onrust veroorzaakt. Hij stak van wal in een LinkedIn-bericht. Terugblikken op het zzp-dossier 2024: Niels van der Neut (UvA) over misinformatie, de VBAR en het te lang durende handhavingsmoratorium “Maar de wet DBA bestaat al sinds 2016 en is in de basis een prima wet. Het heeft als doel om mensen aan de onderkant te beschermen tegen uitbuiting en slaagt daar in zekere zin goed in.” De commotie rondom het opheffen van het handhavingsmoratorium noemt Pennekamp een ‘orkaan in een eierdop’: “Er zal in feite niet zoveel veranderen voor de meeste mensen.” Geen handhavingsmarathon Pennekamp verwacht dat het aantal zzp’ers dat geraakt wordt mee zal vallen: “Ik denk dat het om het topje van de ijsberg gaat. Het gaat niet om 1,2 miljoen zzp’ers, maar maximaal 5 à 10 procent die hierdoor mogelijk geraakt wordt. De Belastingdienst is er heus niet op uit om een hele sector op te doeken.” Pennekamp verwijst naar de rondetafelgesprekken in politiek Den Haag, waar de directeur van de Belastingdienst Berry Roks stelt dat er niet meer of minder gehandhaafd zal worden na 1 januari. Roks verzekerde: “Het zal geen handhavingsmarathon worden.” ABN AMRO: 250.000 zzp’ers mogelijk schijnzelfstandige Pennekamp: “Ik vertrouw er daarom op dat de Belastingdienst vooral zal kijken naar misstanden, naar branches waarvan we weten dat er moedwillig zzp-constructies worden ingezet om mensen uit te buiten. Maar niet de gemiddelde, ondernemende zzp’er.” ‘Help de minister met de nieuwe wet’ Pennekamp: “De eisen van de petitie zijn in mijn ogen te groot en niet haalbaar. In feite vragen ze om alle handhaving van de wet stop te zetten, maar daar schieten we niets mee op. Ik denk dat het veel nuttiger is als deze groep zich inzet om de minister te helpen met het schrijven van een nieuwe wet, des te eerder zijn we klaar.” Onnodige onrust? Goudsmit is het niet eens met de kritiek dat hun petitie onrust veroorzaakt: “De chaos is er al en onze petitie is een gevolg van die chaos. Dus wat is het punt als je daar wat van zegt? Als juristen het niet met elkaar eens kunnen worden over deze wet, dan ga ik mij zorgen maken. Dat betekent dat de wet niet goed in elkaar zit. Er is immers mogelijk een reden waarom er destijds niet op deze wet gehandhaafd werd.” Pennekamp: “Ik begrijp dat mensen het niet leuk vinden dat ik tegen de haren in strijk. Ik wil oók dat de zzp-sector blijft floreren. Maar nog meer petities leveren nog meer onrust op, daar hebben we geen baat bij.” Het position paper van Comité ZZP is te vinden op hun website. Print Over de auteur Over Willem Vernooij Bekijk alle berichten van Willem Vernooij
Over het algemeen geldt de regel richting de politiek doe het via een goede lobby vanuit belangenorganisaties. Hoe meer oppositie hoe steviger de politiek zijn hakken in het zand gaat zetten en er zijn politieke partijen die er genoegen in scheppen om te roepen kijk daar zijn ze de schijn zelfstandigen nu het aankomend is dat er controles komen gaan roeptoeteren dus het zal wel niet kloppen anders was dit niet nodig. Je kan ze beter masseren. Beantwoorden
Die veronderstelling klopt dus niet het roeptoeteren is ontstaan omdat de regels onduidelijk zijn waar ze nu op gaan handhaven. Het gezagscriterium weegt nu ineens mee. Maar dat is reeds uitgelegd met een zeer groot nuance verschil in verschillende sectoren. Daarbij verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet, de overheid heeft zelf 1000 schijn-zelfstandigen in dienst wiens contract volgend jaar verlengd worden. Dus ja …het geroeptoeter is ook hierbij terecht. Beantwoorden
Opheffing van handhaving moratorium is natuurlijk regelrechte kwatsch. Een opschorting of vrijstelling in bepaalde sectoren is realistischer. Versoepeling van het gezagscriterium zou ook haalbaar zijn zodat niet direct de “gezagsverhouding ” kaart getrokken wordt door de Belastingdienst omdat je bijvoorbeeld in verbinding staat met een meldkamer als beveiligingsbeambte of als je in het onderwijs met verstandelijk beperkte kinderen als zzp’er instructies krijgt van je teamleider. Of wanneer je in de zorg eerst een arts moe raadplegen alvorens je medicatie wil toedienen bij een patiënt. (Nee!!!! Gezagsverhouding = natuurlijk volkomen idioot) Een herdefiniëring van het gezagscriterium zou gewenst zijn. Het criterium aanpassen zodat bijvoorbeeld het lenen van een pen, portofoon of bij een debriefing aanwezig zijn niet meetellen als aanwijzing op gezag. Nog even en de zzp’er moet zijn eigen toilet papier meenemen en aantonen dmv een kassa bon dat hij/zij zelfstandig op de pot zit want anders is het gezagsverhouding tegenover de schoonmaaksters die de rol moeten vervangen voor de zzper.(lol) De beveiliging is een gezagsverhoudende sector. De werkelijke reden dat ze van zzp’er af willen in de beveiliging, is de ongenadige lobby van bonden en werkgeversorganisaties (Trigion Securitas en al die grote jongens)die tegen zzp’ers zijn omdat zij geen professionele beveiligingsbeambten meer kunnen vinden om voor ze te werken. Ik ken niet een professionele serieuze zzp’er in de beveiliging die in loondienst wil bij Trigion of Securitas!!!! Dit hebben ze zelf veroorzaakt door werknemers als “poppetjes” te behandelen om hun roosters dicht te maken en de zzper met hilariteit en hoon te bespotten. Voorheen kon je als zzp’er nog voor Trigion of Securitas werken maar die hebben ze weggejaagd omdat de brave loondienst zoutjes liepen te klagen over dat de zzp’ers alles maar verziekte en dat ze zo goed verdiende. Onderwijl werden zzp’ers wel ingehuurd om de gaten in roosters op te vullen, van al die figuren met een vast contract die ongeoorloofd met een verzonnen verhaal maaaaaanden thuis zaten. Ondertussen gingen deze figuren op advies van de arbo arts lekker naar buiten in de zomer 30 graden en stonden de zzp’ers hartje zomer voor HUN te werken!! Ik heb in de praktijk zelf ondervonden dat zulke figuren zelfs heerlijk naar IBIZA gingen waarbij hun collega’s op Instagram er schande over spraken omdat ze vonden dat wanneer je op vakantie kan je ook kunt werken! De arbo arts dacht daar anders over want de persoon in kwestie was namelijk “overspannen” en dan is er op uit trekken en op vakantie gaan juist een onderdeel van je herstel en genezing. Ondertussen stond ik voor zo’n figuur te werken en spraken de collega’s er schande over, niet meer over de langdurig zieke…maar over mij!!! Ik was te duur!! En dit is maar een voorbeeld hoe de professionaliteit uit stier in onze sector. Met als resultaat dat veel brave loondienst volgers het er op waagden om zzper te worden. Want wie wil er nu in loondienst werken voor een bedrijf waarbij er aan de langdurig zieken gevraagd wordt hoe het met hun gaat en een aai over hun bolletje krijgen zodra ze een kwamen integreren , en DIE-HARD werker werd niet eens gezien door de directeur laat staan gemist. Omgekeerde wereld is het aan het worden waarin de zzp’ers geframed worden. Beantwoorden
Meneer Pennekamp verspreidt nepnieuws en legt tegelijk de vinger op de zere plek: ‘Het heeft als doel om mensen aan de onderkant te beschermen tegen uitbuiting en slaagt daar in zekere zin goed in.” Als dit het doel is, moet je een definitie van onderkant formuleren en de rest met rust laten. Maar waarom gaat minfin dan boetes betalen voor hun zelfstandigen? Zitten die aan de onderkant van de markt? Ik hoor van opdrachten voor 120 euro per uur die nu beëindigd worden vanwege de onrust, een dat is het probleem wat dhr Pennekamp aan voorbij gaat. Beantwoorden
Nogmaals, de hoogte van het uurtarief zegt helemaal niks over de mate van zelfstandigheid. Jarenlang al je uren bij dezelfde “klant” maken en per uur betaald worden, hoe hoog je uurloon ook is, is niet zelfstandig. Beantwoorden
Da’s niet helemaal waar. Hoogte/hoger tarief het is wel een onderdeel van de criteria, maar het is zeker niet zo dat als je een hoog tarief bent je automatisch als zelfstandige gezien wordt. Zie criterium 7 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanpak-schijnconstructies/maatregelen-tegen-schijnconstructies#zzp Beantwoorden
Pennekamp: hoe komt u bij de boude uitspraak “het zal wel meevallen”. Precies de groep die niet geraakt zou moeten worden, het hogere segment, is de dupe van wat er gebeurd. Ik erger me kapot aan uw “wensdenken” en ongefundeerde uitspraken. Volgens mij weet u helemaal niet waar u het over heeft. Zelf ben ik in conflict met de Belastingdienst, ik weet waar ik het over heb als ICT’er in het hoge segment met een beperkt aantal opdrachtgevers, en het valt helemaal niet mee, het is een compleet drama. Ik kan niet meer normaal werken. Bagatelliseer niet. Praat geen onzin. Beantwoorden
Hoog of laag segment doet er niet toe en dat lijkt me ook reëel. Het gaat erom hoe zelfstandig je bent, niet de hoogte van je uurloon. Een glazenwasser is vaak veel zelfstandiger dan een ICTer die alle uurtjes jarenlang bij 1 klant doorbrengt tussen de vaste mensen. De huidige criteria deugen gewoon niet. Gewoon meerdere opdrachtgevers en een maximum aantal uren per week/jaar bij 1 klant, bv 24/800 Beantwoorden
1. In essentie is het probleem dat wetgever alleen het begrip werknemer/arbeids-overeenkomst duidelijk geregeld heeft. Het begrip ondernemer/zelfstandig is niet (duidelijk) geregeld door wetgever. 2. Gevolg: een groot grijs gebied en aanzienlijke gevolgen voor de schatkist en fondsen, zo wordt steeds duidelijker. 3. De VAR en de Wet DBA – die de werking van de VAR beëindigde – vergrootten de onduidelijkheid. 4. En het aantal bij de KvK ingeschreven ‘zelfstandigen’ bleef groeien, met diverse (creatieve) arbeidsmarktgedaanten. 5. De commotie over de onduidelijke wetgeving & (mogelijke) gevolgen van de beëindiging van de VAR-bescherming, veroorzaakten het 104 maanden durende handhavingsmoratorium. 6. In september besloot de 2e Kamer akkoord te gaan met het weer starten met handhaven. 7. Door de trias politica heeft de Hoge Raad het grijze gebied wat verduidelijkt – in 1997 Groen Schoevers, in 2020 bedoeling van partijen bij BW 7:610, in 2023 Deliveroo en in 2024 AG-advies over Uber. 8. Wetsontwerp VBAR is uitgesteld, kent een negatief RvS-advies en kan grijze gebied slechts verduidelijken: betreft geen wezenlijke verandering. 9. Vele belanghebbenden ondernemen nu, door het naheffingenrisico, aktie. 10. Tot de wetgever de arbeidsmarkt gaat helpen met duidelijker verkeersregels is het behelpen. Metafoor: als je geen goed bouwplan hebt en je je huis of tuin sedert tenminste 2001 niet of nauwelijks hebt onderhouden is er onmiskenbaar achterstand en schade. Gezamenlijk herstel en ‘schoon-schip-maken’ lijken nodig, omdat nalaten de ontstane problematiek niet verkleint. Beantwoorden
Ik lees veel maar 1 ding lees ik nergens. Het gaat in basis niet om schijn zelfstandigheid maar om de portemonnee van de overheid. Men krijgt minder premies binnen. Wie bepaald hoe ik wil werken. Als ZZP wil ik zelf bepalen hoeveel ik werk en wanneer. Welke werkzaamheden ik aanneem en hoeveel tijd ik besteed. Ik heb geen behoefte om van 9 tot 5 te werken en aan een baas te vragen of ik een dag vrij mag hebben. Daarnaast de overheid en speciaal financiën houdt zich zelf niet aan de wet en betaald de boetes aan de belastingdienst welke organisatie de overtreder is. Hoe scheef kan het zijn in Nederland Beantwoorden
achtergrond - Wat is ‘Opting-in’? En is het een goed alternatief voor de handhaving op schijnzelfstand...