Boris Emmerig 27 september 2024 5 reacties Print Motie over handhavingsaanpak zzp: much ado about nothingEr is veel gedoe over een Kamermotie over het handhavingsbeleid toezicht arbeidsrelatie. Daar is weinig aanleiding toe, vindt expert Boris Emmerig. Van een koerswijziging is volgens hem geen sprake. De motie neemt de onrust ook niet weg, vindt hij. Op 12 september 2024 heeft commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) van de Tweede Kamer gedebatteerd over het ZZP-dossier. Meermaals werd daarin aandacht gevraagd voor de onrust die is ontstaan in reactie op het opheffen van het handhavingsmoratorium op schijnzelfstandigheid. In vervolg daarop hebben de VVD, D66, BBB, NSC en SGP op 25 september 2024 een motie ingediend met als titel “Motie koerswijziging handhavingsstrategie voor zachte landing” In de motie wordt het volgende verzocht: A: een wijziging van de handhavingsstrategie om zo een zachte landing te introduceren bij het opheffen van het handhavingsmoratorium door voorlopig voor in ieder geval 1 jaar risicogericht te gaan handhaven en hierbij de focus op probleemgevallen zoals gedwongen zelfstandigen, onderbetalingen, evidente schijnzelfstandigen en arbeidsmigratie-constructies door middel van naheffingen op te leggen bij deze probleemgevallen, en; B: in de overige gevallen bij de keuze van inzet van handhavingsinstrumenten waaronder een waarschuwing vooraf zoveel als mogelijk rekening te houden met de menselijke maat en maatwerk. Onrust blijft Zal deze motie – waarover op 1 oktober gestemd wordt – de onrust wegnemen? Het antwoord is negatief. Van een koerswijziging is geen sprake omdat het al in de rede lag dat de Belastingdienst risicogericht gaat handhaven. Immers, in het Handhavingsplan arbeidsrelaties 2024 van de Belastingdienst is al aangegeven dat het identificeren van risico’s een belangrijke stap in de handhavingsstrategie is. Ook lijkt het aannemelijk dat de Belastingdienst al sowieso de focus op “probleemgevallen” legt. In feite is dat een open deur en ik mag hopen dat men dat langer gaat doen dan slechts één jaar. Dat de Belastingdienst bij de keuze van inzet van handhavingsinstrumenten vooraf zoveel als mogelijk rekening zal houden met de menselijke maat en maatwerk, lijkt mij een inkopper. Van een koerswijziging zou sprake zijn geweest als het moratorium later dan op 1 januari 2025 zou zijn opgeheven, maar dat beoogt de motie niet. Wordt bij een controle in 2030 schijnzelfstandigheid geconstateerd, dan kan er nog steeds bij opdrachtgevers worden nageheven met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025. Eddy van Hijum, KHHW Print Over de auteur Over Boris Emmerig Boris Emmerig werkt sinds 1990 als belastingadviseur en sinds 1996 als advocaat. Hij heeft ruim dertien jaar ervaring als raadsheer-plaatsvervanger bij de Belastingkamer van het Gerechtshof te Amsterdam. Hij is als docent verbonden aan de Specialisatieopleiding Arbeidsrecht van het Leids Juridisch PAO, de beroepsopleiding van de Nederlandse Orde van Advocaten en LexLumen. Regelmatig verschijnen publicaties van zijn hand in de fiscale en juridische vakpers. Emmerig is een fiscalist pur sang. Zijn specialismen liggen op het terrein van de loonbelasting, vennootschapsbelasting en fiscale procedures. Hij is verbonden aan het kantoor Holla Advocaten. Bekijk alle berichten van Boris Emmerig
Deze ‘doe maar rustig aan’ motie is de enige die alle regeringspartijen samen hebben ingediend. Daar hebben we heel precies niets aan. Ik vermoed dat er pas enige duidelijkheid gaat ontstaan zodra de Hoge Raad met een antwoord komt. Tot die tijd is het rekken, trekken en traineren. De belastingdienst heeft maar 80 man om te handhaven. Daarmee doen ze de huidige ‘handhaving’. Die gaan niet ineens harder werken vanaf 1 januari.
Nou ik ben naareen bijeenkomst geweest bij een zorginstelling waar deze Boris ook was uitgenodigd. Hij komt bij mij over als een man welke zoveel mogelijk zzp ers bang moet maken. Hij begint blijkbaar iedere voorstelling met de uitspraak. “De zorg heeft de belasting boos gemaakt”. En geeft daarna aan dat er gewoon geen zzpers in de zorg kunnen werken. Er is wel degelijk een politieke kentering aan de gang is
Schandalige rechtsonzekerheid waar een miljoen mensen ingedonderd worden door onze politici. Vage criteria en afwegingen die onvoorspelbaar zijn. Het legaliteitsbeginsel het raam uit kieperen onder het mom van maatwerk, en dan straks net als bij de toeslagen en de aardbevingen alles onder het tapijt vegen
Her is vreselijk. Eerst was het om gedwongen zzp-schap te beschermen, daarna ‘een gelijkspeelveld’ creëren, nu al ronduit omdat het sociale stelsel wordt ondermijnd. Er al eens aan gedacht om zppers gewoon mee te laten betalen aan ww-premies? Kortom, oubollige politiek, helemaal niets van vernieuwing te bespeuren maar wat wil je met zowel minister van SZW en staatsecretaris van financiën van NSC. Eerst een wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties met alle vaagheden van dien optuigen en vervolgens een wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden om de vorige wet te verduidelijken. Ieder voorbeeld dat ter verduidelijking wordt gegeven roept nieuwe vragen op. Zucht…
Ze denken aan de gevolgen wat voor hun zelf geldt zachte landing . Wat denk je als ik morgen na 20 jaar zzper in loondienst ga en ik dus recht op aov en pensioen ga hebben. En pensioengat ga vullen met me bruto inkomen Ze gaan rekenen en komen er achter wat het gaat kosten Je denkt toch niet dat ze het interesseert wat wij er aan overhouden anders had ze wel verder gaan bouwen in de creditcrisis. En garant gestaan. Aan de onderkant word het niet beter men mag werknemerschap eisen maar na een jaar ofzo moet de fabriek schoon . Doe dat toch met 3 contracten. Dus waken is dat je dus 8 jaar verder bent met iets wat voor zeg 2016 geen regel was en dus nu ons uitsluit van wat eerder normaal was . Laat lekker staan die 12% van de winst ouderreservering en zo niet wil ik dat bedrag reserveren ook die komende 12 jaar met als reverentie afgelopen 3 jaar en indexeren. Goede dag. Stem links komen we er na deze poppenkast nog beter uit de strijd