Maandelijkse archieven: juni 2020

Europese vacaturemarkt toont tekenen van herstel. Vacatures via intermediairs blijft nog wel achter.

Na een stevige krimp in online geplaatste vacatures van maart tot en met half mei, ziet Textkernel weer een toename van vacatures. Het gaat hierbij primair om vacatures voor vaste functies. Textkernel monitort geplaatste vacatures via jobfeed.

  • De bovenstaande grafiek laat zien dat de vacature-index in Duitsland en Canada weer boven de 90% van het oorspronkelijke volume is. Ze worden op de voet gevolgd door Oostenrijk (85%) en Nederland (76%).
  • Het vacaturevolume van België (67%) schommelt de laatste weken, waar Frankrijk (66%), de Verenigde staten (63%) en Spanje (57%) week-op-week voornamelijk zijn gestegen.
  • Met 31% van het volume van januari toont de vacaturemarkt in het Verenigd Koninkrijk van alle landen nog altijd de grootste krimp, maar laat sinds het dieptepunt in de week van 13 april (19%), ook een stijging zien.

Vacature-index werkgevers op oude niveau, intermediairs blijven achter

Wanneer we inzoomen op Nederland en de landen om ons heen dan is te zien dat de index voor vacatures van werkgevers (direct) voor Nederland al weer boven de 100 zit. De sterke afname in de UK valt op.

Het herstel bij vacatures via intermediairs blijft nog duidelijk achter, zo laten de onderstaande cijfers zien. De bureaucijfers voor de UK zijn ronduit dramatisch.

Bron: jobfeed

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | Laat een reactie achter

Tijd om na te denken: wat is je bestaansrecht?

In 1997 kwam Steve Jobs met ‘think different’: “Heres to the crazy ones. The ones who see things differently. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

Zulke andersdenkende leiders hebben we nu keihard nodig om gezondheid, economie en ecologie in de juiste banen te leiden.

De natuur regeert…

Het coronavirus heeft grote impact op burgers, bedrijven en zorgvuldig opgebouwde merken. Terwijl we in januari nog de meest exotische vakanties uitzochten, is de consumptie geïmplodeerd en staat een iconisch merk als KLM letterlijk aan de grond.

Het lijkt wel alsof de natuur af wil rekenen met bestaande organisaties. Merken als Shell, Aegon en KLM zijn uit, nieuwe (online) merken als Amazon, Adyen, ASML en Takeaway hebben vooralsnog geen last van deze crisis. Youtube en Netflix groeien harder dan ooit. Een bedrijf als Instacart zoekt 300.000(!) nieuwe werknemers om de komende drie maanden boodschappen te bezorgen. Het voordeel voor de klant? Tijdwinst en geldbesparing.

Bedrijven dreigen massaal om te vallen, dus het is tijd om het anders te doen. Tijd voor leiderschap en echte verhalen.

Terug naar het verleden en daarbij kwam ik uit op de piramide van Maslow, die in zes trappen de universele behoeften van de mens beschrijft.

Voor de coronacrisis waren welvarende mensen uit de westerse landen vooral bezig met de niveaus 5 en 6. Nu, tijdens het virus, worden we teruggeworpen tot niveau 1 en 2.

Zou dit een verklaring van ons hamstergedrag van wc-rollen zijn? 

The ones who see things differently

Er is een relatie tussen de piramide en de verschillende leiderschapsrollen. Van ik naar wij, van eigen fysiologische behoeften tot anders dromen en doen.

Communicatiebureaus roepen dat je als bedrijf moet blijven investeren om je merk te laden. Natuurlijk is het eenvoudig om tegen ondernemers te zeggen dat je in deze vreemde tijden de communicatie niet moet terugschroeven, maar als het water je aan je lippen staat dan denk je daar anders over. Ondernemers focussen nu liever op liquiditeit en kortetermijnresultaten om de crisis te overleven (niveau 1).

Hoe uitdagend ook, maar nu is het de tijd als merk de moed te tonen te veranderen. Het doorzettingsvermogen, de ondernemingsgeest en het geloof dat het anders moet en anders kan (niveau 7). Het is nu meer dan ooit tijd om je verhaal te vertellen, duurzaam ondernemen centraal te stellen en de wereld anders in te richten. Je bezorgt geen bloemen, maar bloemen met een verhaal.

Zzp’ers met een verhaal verdienen alle ondersteuning. Een mooi voorbeeld hiervan zag ik in de uitzending van Dragons’ Den: de Control Suit. Dit is een soort mini-robot die je snel en gemakkelijk kunt programmeren voor kortlopende en eenvoudige taken. Het ‘pak’ wordt bevestigd aan een persoon: het bovenlichaam, de armen en handen. Deze persoon doet vervolgens de bewegingen voor, de robot onthoudt en herhaalt. Bij het zien van de Control Suit, kwam ‘crazy one’ Shawn Harris te hulp: “Nederland heeft zulke investeerders nodig jongens, We moeten onze eigen ontwikkelingen verder brengen.”

Wat mij betreft de spijker op z’n kop.

Digitaal is het nieuwe normaal

Succesvol ondernemen wordt (nog) veel complexer en voor de consument veel eenvoudiger. De klant wil een zeker minimum op meerdere vlakken. Dit alles is mogelijk gemaakt door de grote technologiebedrijven. Ze zijn niet alleen prijscompetitief, maar hebben ook een waanzinnig assortiment, lopen voorop in logistiek en scoren bovengemiddeld qua klantenservice.

Ook als zzp’ers moeten we onszelf afvragen: waartoe dienen wij? En hoe kunnen we inspelen op deze minimumbehoeftes van onze klanten? Ceo Larry Fink van vermogensbeheerder Blackrock (met 5000 miljard euro onder beheer) zegt dat bedrijven meer moeten doen dan winst maken, ze moeten bijdragen aan de samenleving.

We kunnen deze nieuwe normen en waarden als zzp’er gebruiken met als resultaat:

  • Betere reputatie
  • Sterker merk
  • Meer motivatie
  • Hogere betrokkenheid van stakeholders
  • Meer positieve publiciteit
  • Een hogere winstgevendheid
  • Een meerwaarde voor iedereen

Only people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do. Terug naar de basis en de piramide van Maslow. Alleen de echte leiders en toekomstgerichte merken zullen overleven.

Merken met een verhaal, die in hun bedrijfsvoering balans houden tussen economie en ecologie. Mensen met een missie en geloof dat het anders moet en anders kan. Nu nog gezien als the crazy ones, maar dat zijn juist die eigenschappen die we nu als samenleving nodig hebben.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , , | 1 Reactie

Gooi met het kaf niet ook het koren weg

Bij verhalen over misstanden op de arbeidsmarkt klinkt vaak vanuit een reflex de roep om meer of strengere regulering. Misschien logisch, maar die roep is zelden gebaseerd op een gedegen onderbouwing of goede kennis van onze branche. Om te beginnen zijn die verhalen niet representatief voor de markt van arbeidsmarktintermediairs. Het grootste deel van de markt functioneert heel goed, dankzij bestaande regelgeving en de veelomvattende zelfregulering.

Wij onderscheiden maar een beperkt aantal vormen van intermediaire dienstverlening: werving en selectie, ter beschikking stellen van arbeidskrachten (payroll, uitzenden en detachering), zzp-tussenkomst en zzp-bemiddeling. Meer smaken zijn er niet. Met die smaken voorziet de branche in een grote behoefte, onder bedrijven én werkenden.

Bedrijven willen wendbaarheid en een professionele personeelsplanning. Werkenden bouwen hun loopbaan ondertussen steeds vaker op uit meerdere, korte carrières. Zij gaan van werk naar werk. Voor hen is werk- en inkomenszekerheid minstens zo belangrijk als baanzekerheid. Een goede allocatiefunctie, de rol die onze leden vervullen, is voor die werk- en inkomenszekerheid van groot belang. Het onderzoek bevestigt ook de waarde van allocatie.

Bedrijven kloppen aan bij onze leden omdat zij de expertise missen om in hun personeelsbehoefte te voorzien. Niet alleen is er sprake van complexe wetgeving. Er loopt ook een brede maatschappelijke discussie over de positie van zzp’ers. De inhuur van zzp’ers brengt dus onzekerheid met zich mee. Bedrijven laten dit daarom liever over aan een specialist.

Om malafide partijen aan te pakken, is geen nieuwe regelgeving nodig, maar betere handhaving. Dat begint bij de markt inzichtelijker te maken. Welke partijen bevinden zich op de markt en wat doen zij precies? Pak vervolgens de partijen aan die zich niet aan de wet houden of niet transparant zijn over wat ze doen.

De roep om meer of strengere regulering richt zich op misstanden. Omdat die misstanden niet representatief zijn voor de markt zou de oplossing daarom alleen gericht moeten zijn op de kleine groep die het de meerderheid van bonafide intermediairs moeilijk maakt.

 

Fariël Dilrosun

Auteur: Fariël Dilrosun
Hoofd Juridische zaken NBBU

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , | 2s Reacties

Effect WAB door corona nauwelijks te meten

Welke effecten heeft de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) tot nu toe op de arbeidsmarkt? Dat wilden Judith Tielen (VVD) en Hilde Palland (CDA) weten van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ze vroegen in november 2019 om een quickscan over het eerste kwartaal na de invoering van de wet.

Die quickscan is er en de uitkomsten worden vandaag besproken tijdens het algemeen overleg over de arbeidsmarkt in de Tweede Kamer. Die analyse lijkt voorbarig, want de cijfers zijn flink vertroebeld  door de coronacrisis.

  • UPDATE: het overleg in de Kamer gaat 24 juni niet door en is verplaatst

Flex moest vaster worden

Minister Koolmees voerde de wet op 1 januari 2020 in om het verschil tussen vaste en flexibele arbeidscontracten kleiner te maken. Het oorspronkelijke idee was om de WAB en de vervanger van de Wet DBA tegen schijnzelfstandigheid tegelijkertijd in te laten gaan, om dat zogenaamde waterbedeffect te voorkomen. Maar ondanks dat de regelgeving rond zzp’ers langer duurt dan gepland, is de WAB alvast ingevoerd.

Tielen en Palland wilden een onderzoek, omdat ze bang waren dat werkgevers hun uitzendkrachten massaal zouden vervangen door schijnzelfstandigen. Verder wilden ze weten of werkgevers nu inderdaad meer mensen in vaste dienst zouden nemen.

Signalen, geen cijfers

In de quickscan baseert de minister zich vooral op ‘signalen’ van instanties zoals het UWV, de Belastingdienst en werkgevers- en werknemersorganisaties. Zo geeft de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) aan dat uitzendwerk het eerste kwartaal duurder is geworden. En vakbond FNV ziet dat bedrijven payrollers vervangen door uitzendkrachten, en uitzendkrachten vervangen door zzp’ers.

In de scan staat ook dat payrollbedrijven meer kosten maken, waarschijnlijk doordat payrollers recht hebben op dezelfde arbeidsvoorwaarden als de werknemers die in loondienst zijn bij de organisatie waar ze werken.

Vertroebeling door corona

Maar harde cijfers zijn er nog niet. In de brief over de quickscan schrijft Koomees dat de resultaten ook nog eens vertroebeld zijn door de coronacrisis. De resultaten gaan namelijk over de periode tot en met 31 maart, toen Nederland al een paar weken in de intelligente lockdown zat. Zzp’ers verloren hun opdrachten en veel flexwerkers kwamen zonder werk te zitten.

Een paar weken daarvoor was de situatie nog compleet anders: de arbeidsmarkt was ontzettend krap. In het laatste kwartaal van 2019 stond een recordaantal vacatures open in de handel, de zorg en het onderwijs.

Vóór corona: meer vast, minder flex

Het aantal vaste banen stond op een hoogtepunt sinds de crisis van 2008, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal hadden 5,6 miljoen werknemers eind 2019 een contract voor onbepaalde tijd, 205.000 meer dan een jaar eerder. Flex daalde: het aantal werknemers met een flexibele arbeidsrelatie daalde in diezelfde periode van ruim 2 miljoen naar 1,9 miljoen.

De omzet van uitzendbedrijven daalde ook. In 2019 kromp zowel het gemiddelde aantal uitzenduren als de omzet van de uitzendsector ten opzichte van 2018. Dit jaar gaat de uitzendbranche nog veel harder onderuit, waarschijnlijk vooral door de coronacrisis. Welk deel van de daling je kunt toeschrijven aan de WAB, valt niet te bepalen.

Hetzelfde geldt voor het waterbedeffect. Of er meer zzp’ers bij zijn gekomen door de WAB, is lastig te zien. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK) blijkt dat er dit jaar minder zelfstandig professionals zijn begonnen, maar dat komt waarschijnlijk ook voor een groot deel door de coronacrisis.

Werkgevers moeten nog wennen

Verder moeten werkgevers nog wennen aan de nieuwe regels. Voor veel werkgevers was het bijvoorbeeld lastig om vóór 1 januari 2020 een ondertekende arbeidsovereenkomst op te nemen in de loonadministratie en daarom werd de deadline met 3 maanden opgeschoven. Vanwege de coronacrisis gaf de minister de werkgevers nog eens extra tijd: werkgevers hebben nu tot 1 juli om hun administratie op orde te maken.

Ze worstelen ook nog met ontslagregels. De WAB maakt het namelijk ook eenvoudiger om van vast personeel af te komen. Werkgevers moesten tot 1 januari een uitvoerig dossier opbouwen rond één ontslagreden, nu mogen ze allerlei minpunten optellen als reden om een vaste werknemer te ontslaan. Koolmees schrijft dat die ‘cumulatiegrond’ in het eerste kwartaal al meermaals is opgevoerd, maar nog niet succesvol. Werkgevers hadden steeds te weinig onderbouwing.

Al met al is het nog te vroeg voor een oordeel over de effecten van de WAB. De minister belooft in de brief dat hij de effecten blijft monitoren. Voor een algehele evaluatie van de wet moeten we nog vijf jaar wachten.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | Laat een reactie achter

Waar was Mona Keijzer de afgelopen jaren voor de zzp’er?

Mona Keijzer wil lijsttrekker van het CDA worden. Ze wil zich profileren rondom het thema ‘ondernemerschap’ en zich zo onderscheiden van concurrent Hugo de Jonge, zegt ze in de Telegraaf.

Dat vraagt om een beschouwing over wat Keijzer de afgelopen paar jaar als staatssecretaris van Economische Zaken heeft gedaan voor de grootste groep ondernemers in Nederland, de zelfstandigen. Dan heb ik het niet alleen over de maatregelen rond de coronacrisis, maar vooral over haar rol in het zzp-beleid van het kabinet.

Regeerakkoord: bescherming en ruimte voor zzp

Dat kabinetsbeleid staat tenslotte onder de regie van minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken met de nadrukkelijke betrokkenheid van de staatssecretarissen van Financiën (nu Hans Vijlbrief) en Economische Zaken (Keijzer). Het nieuwe beleid moest zowel kwetsbare zelfstandigen beter beschermen als ruimte bieden voor zelfstandigen om te ondernemen, zo was afgesproken in het regeerakkoord. Dat zou bijvoorbeeld gebeuren met de wet Zelfstandigenverklaring (de opt-out variant, die zekerheid en ruimte moet geven aan ondernemers met een hoog uurtarief) en een onderzoek naar de mogelijkheid om zelfstandig ondernemers een eigen status in het Burgerlijk Wetboek te geven.

De wet Zelfstandigenverklaring komt er niet, maakte Koolmees vorige week bekend. De webmodule bouwt voort op het principe dat wie voor een bedrijf of organisatie werkt werknemer is, tenzij. Dat terwijl in het verkiezingsprogramma van het CDA stond dat een aanpassing van de arbeidswet noodzakelijk was. Daar was Pieter Omtzigt, die de oppositie tegen de Wet DBA aanvoerde, wel achter gekomen.

Waar was Keijzer?

Van dat onderzoek naar een aparte wettelijke status voor zelfstandig ondernemers, typisch de EZ inbreng, hebben we nooit meer iets van vernomen. Keijzers partijgenoot Hilde Palland vroeg er vorige week nog even naar. Aan Koolmees, niet aan Keijzer, want die was niet bij dat kameroverleg over het zzp-beleid. Net zoals ze ook afgelopen jaren bij verschillende overleggen tussen de bewindslieden van Rutte III en het werkveld afwezig was, of weinig in te brengen had.

Zo is tijdens deze kabinetsperiode zzp-beleid een ’sociale en fiscale kwestie’ (bescherming, verklein fiscaal voordeel) gebleven zonder een economisch perspectief (ondernemersbeleid). Terwijl het kabinet dat juist wel van plan was.

Afgezien van de verkorting van de betalingstermijn van facturen voor kleine ondernemers en een (niet al te overtuigende) actie om het de Kamer van Koophandel (KVK) lastiger te maken om gegevens van zzp’ers te verkopen voor telemarketing, is Keijzers staat van dienst rondom zzp-beleid niet erg overtuigend.

Ondernemersbeleid

Wat is er terecht gekomen van de beloftes om het de echte ondernemers makkelijker te maken na het debacle van de wet DBA? Dat lijkt me nu toch bij uitstek het terrein van de staatssecretaris van Economische Zaken. Zzp’ers willen duidelijkheid en vrijheid. Die is er niet gekomen.

In plaats daarvan is het CDA binnen de coalitie de grootste pleitbezorger voor de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. Verder stond in het vorige verkiezingsprogramma van de partij dat zzp’ers alleen de zelfstandigenaftrek mogen krijgen, als zij voldoende pensioen opbouwen.

Het is duidelijk dat Keijzer wel wat te schaven heeft aan haar ‘ondernemersprofiel’. Althans, als ze die meer dan één miljoen zelfstandigen als ondernemers ziet.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , | 6s Reacties

Kan zzp-bemiddeling via platformen zomaar onder de Waadi vallen?

Het kabinet overweegt om zzp-bemiddeling via platformen onder de Wet Allocatie Arbeidskrachten Door Intermediairs (Waadi) te laten vallen. Dat schreven minister Koolmees en staatssecretaris Vijlbrief vorige week aan de Tweede Kamer. Morgen is er een algemeen overleg tussen de Kamer en minister Koolmees over de arbeidsmarkt en de werking van de markt van intermediairs en platformen.

De Waadi is bedoeld om de rechten van uitgeleende werkenden beter te beschermen. Het gaat vaak om uitzendbureaus en detacheerders, maar de wet geldt voor een veel bredere groep. Als een bedrijf tegen vergoeding arbeidskrachten ter beschikking stelt aan een derde, is de Waadi van toepassing.

Snelle oplossing voor platformwerkers

Het kabinet wil uitzoeken of deze wet ook kan gelden voor platformwerkers. Het doel: de arbeidsmarktpositie van werkenden in de platformeconomie versterken, schrijft de minister. Hij baseert zich op het advies dat de Commissie Regulering van werk uitbracht begin dit jaar. Daarin staat dat vaak onduidelijk is welke regels er gelden in de platformeconomie en dat daardoor problemen ontstaan. Bedrijven als maaltijdbezorger Deliveroo en Temper liggen bijvoorbeeld onder vuur omdat zij werken met laagbetaalde zelfstandigen die nauwelijks sociale bescherming hebben.

De minister wil problemen met dit soort bedrijven snel oplossen door regelgeving die toeziet op driehoeksrelaties ook op bepaalde vormen van platformwerk van toepassing te verklaren. Als platformwerk onder de Waadi valt, dan gelden er ineens veel meer regels. In die wet staat bijvoorbeeld dat uitgeleende arbeidskrachten recht hebben op dezelfde arbeidsvoorwaarden als het eigen personeel van de opdrachtgever. Hoe dit precies moet werken, daarover zal Koolmees de Tweede Kamer na de zomer meer vertellen.


Vakbonden versus werkplatform Temper

Ondertussen dreigen vakbonden FNV en CNV met een rechtszaak tegen Temper, een platform voor zzp klussen in de horeca, logistiek en schoonmaak. De vakbonden eisen dat Temper degene die via het platform werken als werknemers in dienst neemt en een nabetaling doet. Zakaria Boufangacha van FNV: “Wat Temper doet is precies hetzelfde als alle uitzendbureaus doen, het bemiddelen tussen opdrachtgevers en werkenden. Zij dient zich dus ook aan dezelfde regels te houden, waaronder CAO, pensioenen en zorgen dat de werkenden een vangnet hebben doordat ze meebetalen aan de sociale zekerheid.”

In het Financieele Dagblad zegt directeur Niels Arntz van Temper dat hij graag ‘mogelijk later deze week’ in gesprek gaat met de bonden. “Dat doen we altijd, ook met de FNV Horecabond en daar is een mooie samenwerking uit voortgekomen.” Daarmee verwijst Arntz het verschil van inzicht tussen FNV bonden over de positie van platformen, 


 

Driehoeksrelaties als aparte categorie

Directeur Jurriën Koops van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) vertelt dat hij deze manier van denken heeft geopperd bij het ministerie van Sociale Zaken. “Ik ben blij dat ze ermee aan de slag gaan”, zegt hij. “Ons voorstel is geïnspireerd op dat van de commissie Borstlap. Die stelt drie rijbanen voor: loondienst, uitzend en ondernemen. Maar wij zien de uitzend-baan als een brede, volwaardige rijweg met meerdere vormen van driehoeksrelaties. Dus ook arbeidsbemiddeling via platformen.”

Verder wil hij niet het ‘werknemer, tenzij’-principe overnemen uit het rapport van de commissie Borstlap. Dat houdt namelijk in dat als iemand eigen arbeid verricht tegen een beloning, hij werknemer is. Tenzij hij kan aantonen dat hij zelfstandige of uitzendkracht is. “Wij pleiten voor ‘werknemer, als’, ‘zelfstandige, als’ en ‘uitzend, als’,” zegt Koops. “Het principe ‘werknemer’, tenzij’ houdt namelijk ook in dat je moderne arbeidsvormen niet erkent. Dat is onverstandig, want dan kun je ze ook niet reguleren.”

Platformwerk nu al onder de Waadi laten vallen, kan wel ingewikkeld worden. Koops: “Vooral juridisch, want het vergt definitie en afbakening en die is ingewikkeld. Niet ieder platform bemiddelt namelijk arbeid.”

Hij noemt Temper, het zzp-platform voor de horeca. “De eigenaren van Temper noemen het zelf een prikbord, wat mij betreft zouden ze onder de Waadi horen te vallen”, zegt hij. “En dat betekent dat zo’n platform geen vergoeding mag vragen aan de zelfstandige en dat het ‘gelijk loon voor gelijk werk’-beginsel moet gelden. Maar het is best ingewikkeld, want platformen als klusplatform Werkspot en maaltijdbestel-app Deliveroo werken bijvoorbeeld weer op een andere manier dan een Temper. Voordat de Waadi geldt, moet een rechter vaststellen dat er sprake is van allocatie.”

Ene platform is het andere niet

Pim Graafmans is mede-oprichter van een platform voor arbeid: YoungOnes. Het is een app voor kortstondige klussen dat actueel vraag en aanbod matcht, zonder tussenpersoon. Graafmans werkte voorheen elf jaar bij uitzendbureau Youngcapital en kent de Waadi goed, zegt hij. Hij twijfelt of dit de oplossing is in de platformeconomie.

“De minister schrijft dat hij misstanden bij Uber en maaltijdbezorgers als Deliveroo wil voorkomen. De Waadi is een wet bedoeld om uitbuiting te voorkomen, dus die toepassing lijkt een logische stap. Maar het ene platform is het andere niet.”

In de ZiP Areina <a href="https://www.zipconomy.nl/ziparena/?page=ziptoon&amp;submit_form=1&amp;fsearchterm=&amp;fmodules%5B%5D=12&amp;fmodules%5B%5D=13" target="_blank" rel="noopener">dit overzicht</a> met platformen actief in de bemiddeling van hoge opgeleide zelfstandige professionals
In de ZiParena dit overzicht met platformen actief in de markt voor hoger opgeleide zelfstandige professionals

Hij twijfelt of de minister ook platformen bedoelt zoals YoungOnes, omdat hij naar eigen zeggen geen jongeren ter beschikking stelt en er geen uitbuiting plaatsvindt. “Ondanks dat we niet ter beschikking stellen, werken we nu al waar mogelijk volgens de regels van de Waadi”, zegt hij. “We vragen geen bemiddelingsvergoeding aan de werkende, alleen aan de opdrachtgever. Als de opdrachtgever iemand in dienst wil nemen, dan kan dat gewoon. En de verdiensten zijn vaak relatief beter dan die van werknemers.”

Volgens hem verdienen jongeren via YoungOnes vaak meer dan als ze hetzelfde werk doen voor een bedrijf in dienst. “Opdrachtgevers zetten ze in bij pieken en gaten in het rooster. Gemiddeld betalen ze 15,40 euro. Voor een 19-jarige is dat een heel lekker tarief, als hij onder de horeca-cao zou vallen zou hij het wettelijk minimumloon: 5,82 euro krijgen.”

‘Scheer niet alles over één kam’

Ook Lars Evers van online marktplaats Jellow zou willen dat het kabinet duidelijker is. “Welke platformen, flexwerkers en situaties willen ze aanpakken? Het idee ontstaat dat elk platform flexwerkers uitbuit en dat klopt gewoon niet.”

Het freelancenetwerk van Jellow is vooral gericht op zzp’ers in de zakelijke dienstverlening, uurtarieven liggen tussen de 45 en 125 euro. “Uitbuiting, dat is in onze doelgroep niet aan de hand”, zegt hij. “Ik juich toe dat de minister misstanden in de platformeconomie wil voorkomen, maar scheer nou niet alle platformen over één kam. Er zijn namelijk veel ondernemende werkenden die baat hebben bij platformen.”

Waarmee vergelijk je platformtarieven?

Platformexpert Martijn Arets vertelt dat zzp-bemiddeling slechts een klein onderdeel is van de hele platformeconomie. “Toch zijn het er in Nederland alleen al minstens 100 en zijn de verschillen binnen deze kleine groep groot. In elk geval zijn dit soort platformen bijna nooit simpelweg een prikbord, wat ze ook beweren. Ze bieden namelijk meer toegevoegde waarde. Een platform geeft sturing om een transactie tot stand te brengen. En dat soort bemiddeling brengt verantwoordelijkheid met zich mee.”

De Waadi toepassen kan wel lastig worden, vertelt Arets. “Als je het hebt over gelijk loon, waarmee ga je dan vergelijken? Schoonmakers die nu klussen via Helpling hebben, werkten voorheen vaak zwart. Zij concurreerden toen ook al niet met schoonmaakbedrijven. En bij Deliveroo: kijk je naar de horeca-cao of die van de transportsector?”

Een andere uitdaging zijn platformen die stukprijzen uitbetalen. “Hoe vertaal je een bezorgde pizza of een taxirit naar een uurtarief? Reken je wachttijd tot de volgende klus mee? Het is een ingewikkelde kwestie, want stukprijzen zijn vaak ondoorzichtig opgebouwd.”

Conclusies

Minister Koolmees wil op korte termijn iets doen om de platformwerker te beschermen, zonder een uitspraak te hoeven doen over de status en daar kan ik me in vinden. Maar dit is geen langetermijnoplossing. Wat we echt nodig hebben, is een hervorming van het arbeidsstelsel.

Koops van ABU vindt het in elk geval een goede zaak als bepaalde vormen van arbeidsbemiddeling via platformen onder de Waadi vallen. “Voor nieuwe driehoeksrelaties die lijken op uitzenden moeten dezelfde regels gelden, dat maakt het speelveld gelijk. Het voorkomt oneerlijke concurrentie en uitbuiting van werkenden.”

Graafmans denkt niet dat de Waadi een passende oplossing is voor de platformeconomie. “Het lijkt een puzzel die niet past, oude wetgeving op nieuwe diensten”, zegt de oprichter van YoungOnes. “Veel mensen die werken via platformen, doen dat omdat ze vrijheid willen. Die ondernemende factor past niet in de Waadi. Mijn advies is om naar het grote plaatje te kijken. Maak regelingen voor iedereen die werkt. Laat iedereen bijdragen en profiteren van sociale voorzieningen en verzekeringen, ongeacht de contractvorm.”

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , , | Laat een reactie achter