Tijd om na te denken: wat is je bestaansrecht?

Het is tijd voor nieuw leiderschap en echte verhalen, schrijft columnist Pieter Otten. Zijn tip: kijk eens naar je merk en bedrijf vanuit de piramide van Maslow.

In 1997 kwam Steve Jobs met ‘think different’: “Heres to the crazy ones. The ones who see things differently. Because the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”

Zulke andersdenkende leiders hebben we nu keihard nodig om gezondheid, economie en ecologie in de juiste banen te leiden.

De natuur regeert…

Het coronavirus heeft grote impact op burgers, bedrijven en zorgvuldig opgebouwde merken. Terwijl we in januari nog de meest exotische vakanties uitzochten, is de consumptie geïmplodeerd en staat een iconisch merk als KLM letterlijk aan de grond.

Het lijkt wel alsof de natuur af wil rekenen met bestaande organisaties. Merken als Shell, Aegon en KLM zijn uit, nieuwe (online) merken als Amazon, Adyen, ASML en Takeaway hebben vooralsnog geen last van deze crisis. Youtube en Netflix groeien harder dan ooit. Een bedrijf als Instacart zoekt 300.000(!) nieuwe werknemers om de komende drie maanden boodschappen te bezorgen. Het voordeel voor de klant? Tijdwinst en geldbesparing.

Bedrijven dreigen massaal om te vallen, dus het is tijd om het anders te doen. Tijd voor leiderschap en echte verhalen.

Terug naar het verleden en daarbij kwam ik uit op de piramide van Maslow, die in zes trappen de universele behoeften van de mens beschrijft.

Voor de coronacrisis waren welvarende mensen uit de westerse landen vooral bezig met de niveaus 5 en 6. Nu, tijdens het virus, worden we teruggeworpen tot niveau 1 en 2.

Zou dit een verklaring van ons hamstergedrag van wc-rollen zijn? 

The ones who see things differently

Er is een relatie tussen de piramide en de verschillende leiderschapsrollen. Van ik naar wij, van eigen fysiologische behoeften tot anders dromen en doen.

Communicatiebureaus roepen dat je als bedrijf moet blijven investeren om je merk te laden. Natuurlijk is het eenvoudig om tegen ondernemers te zeggen dat je in deze vreemde tijden de communicatie niet moet terugschroeven, maar als het water je aan je lippen staat dan denk je daar anders over. Ondernemers focussen nu liever op liquiditeit en kortetermijnresultaten om de crisis te overleven (niveau 1).

Hoe uitdagend ook, maar nu is het de tijd als merk de moed te tonen te veranderen. Het doorzettingsvermogen, de ondernemingsgeest en het geloof dat het anders moet en anders kan (niveau 7). Het is nu meer dan ooit tijd om je verhaal te vertellen, duurzaam ondernemen centraal te stellen en de wereld anders in te richten. Je bezorgt geen bloemen, maar bloemen met een verhaal.

Zzp’ers met een verhaal verdienen alle ondersteuning. Een mooi voorbeeld hiervan zag ik in de uitzending van Dragons’ Den: de Control Suit. Dit is een soort mini-robot die je snel en gemakkelijk kunt programmeren voor kortlopende en eenvoudige taken. Het ‘pak’ wordt bevestigd aan een persoon: het bovenlichaam, de armen en handen. Deze persoon doet vervolgens de bewegingen voor, de robot onthoudt en herhaalt. Bij het zien van de Control Suit, kwam ‘crazy one’ Shawn Harris te hulp: “Nederland heeft zulke investeerders nodig jongens, We moeten onze eigen ontwikkelingen verder brengen.”

Wat mij betreft de spijker op z’n kop.

Digitaal is het nieuwe normaal

Succesvol ondernemen wordt (nog) veel complexer en voor de consument veel eenvoudiger. De klant wil een zeker minimum op meerdere vlakken. Dit alles is mogelijk gemaakt door de grote technologiebedrijven. Ze zijn niet alleen prijscompetitief, maar hebben ook een waanzinnig assortiment, lopen voorop in logistiek en scoren bovengemiddeld qua klantenservice.

Ook als zzp’ers moeten we onszelf afvragen: waartoe dienen wij? En hoe kunnen we inspelen op deze minimumbehoeftes van onze klanten? Ceo Larry Fink van vermogensbeheerder Blackrock (met 5000 miljard euro onder beheer) zegt dat bedrijven meer moeten doen dan winst maken, ze moeten bijdragen aan de samenleving.

We kunnen deze nieuwe normen en waarden als zzp’er gebruiken met als resultaat:

  • Betere reputatie
  • Sterker merk
  • Meer motivatie
  • Hogere betrokkenheid van stakeholders
  • Meer positieve publiciteit
  • Een hogere winstgevendheid
  • Een meerwaarde voor iedereen

Only people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do. Terug naar de basis en de piramide van Maslow. Alleen de echte leiders en toekomstgerichte merken zullen overleven.

Merken met een verhaal, die in hun bedrijfsvoering balans houden tussen economie en ecologie. Mensen met een missie en geloof dat het anders moet en anders kan. Nu nog gezien als the crazy ones, maar dat zijn juist die eigenschappen die we nu als samenleving nodig hebben.

Pieter Otten heeft als zzp’er ruime ervaring in merkenbouw, (online) communicatie, new business en duurzaam ondernemen binnen business-to-consumer en business-to-business. Filosofie: merken worden door mensen geladen. Dienstbare en transparante purpose gedreven bedrijven en (overheid)instellingen zijn de winnaars van morgen! Ervaring opgedaan binnen startups, retail, energiebedrijven, overheid, industrie en dienstensector. Bekijk alle berichten van Pieter Otten

Eén reactie op dit bericht

  1. Het bestaansrecht voor een ZZP-er is individueel zoals de ZZP-er zelf. In de media wordt vaak gesproken over ZZP-ers als containerbegrip, en daarmee worden te vaak alle ZZP-ers over 1 kam geschoren.
    In de ideale wereld bestaat er 1 type ZZP-er die zich voortdurend ontwikkelt, een fantastische ondernemer is en gewild is bij elke opdracht gever.
    Helaas is de praktijk anders. Als ZZP-er die niets te klagen heeft heb ik wel begrip voor de ZZP-ers die het moeilijk hebben. Of het nu door de huidige corona maatregelen is of omdat je gedwongen ZZP-er bent geworden omdat geen enkele werkgever je meer in loondienst wil hebben. Echter loondienst is niet zaligmakend. De bedrijven en ZZP-ers die momenteel hard worden getroffen, hebben nauwelijks reserves. Kunnen niet eens 3 maanden overbruggen en ontslaan medewerkers. Sectoren die hard worden getroffen en langere tijd door externe factoren zoals corona worden getroffen, moeten uiteraard geholpen worden.
    De flexibele schil is noodzakelijk om bedrijven flexibel te houden. Iedereen in de flexibele schil draagt hieraan bij en het merendeel is zich bewust dat ze in de flexibele schil zitten. Echter worden mensen in de flexibele schil lang niet altijd voor deze bijdrage gewaardeerd. Zeker niet als het om ZZP-ers gaat. De politiek behandelt ZZP-ers als onkruid wat bestreden moet worden. Wet DBA en de mogelijke opvolger is hier een goed voorbeeld van. Een nieuwe puntensysteem dat de echte ZZP-er van de niet ZZP-er (als dat al bestaat) moet onderscheiden is spreadsheet management. Welk probleem wil de Politiek eigenlijk oplossen. Het lijkt er op dat de politiek op dit punt een oplossing zoekt voor een probleem dat zeer beperkt bestaat.
    Bedrijven die medewerkers ontslaan om ze daarna als ZZP-er opnieuw in te huren lijkt de basis om alle ZZP-ers gelijk te willen behandelen.
    Indien de ZZP-ers door de nieuwe maatregelen in de handen van uitzendbureaus of detacheringsbureaus worden gedwongen, ontstaat er voor het merendeel van de ZZP-ers die het prima voor elkaar hebben, een situatie die ze eigenlijk niet willen. De vrijheid van arbeid en ondernemen zou een grondrecht moeten zijn. Dat daarvoor maatregelen genomen moeten worden (mn aan de onderkant van de markt) om uitbuiting te voorkomen is evident. Indien ZZP-ers massaal door nieuwe wetgeving worden gedwongen voor een uitzendbureau of detacheerder te gaan werken – vaak tegen een (nog) lager tarief – zal dit de economie opnieuw raken, omdat de aandelen van de meeste uitzendbureau’s en detacheerders in buitenlandse handen is. Daardoor verdwijnt er een opnieuw veel geld richting aandeelhouders. Aandeelhouders die de grote bedrijven zwak hebben gemaakt voor tijden van tegenspoed en waar reserves (die door aandeelhouders uit de onderneming zijn ontrokken) niet meer bestaan.
    Redeneren vanuit Maslow is voor iedere ZZP-er anders omdat niet iedere ZZP-er om dezelfde reden ZZP-er geworden is. En iedere ZZP-er zit op een andere plek in de piramide.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *