Maandelijkse archieven: februari 2020

Beste Hugo, de zzp’er in de zorg een geldwolf?

Beste Hugo,

Ik ga even voorbij aan de titulatuur, je presenteert je immers als de laagdrempelige vriend van de zorg. Dus als vrienden onder elkaar Hugo, in je recente brief aan de kamer betreffende zelfstandigheid in de zorg sla je de plank totaal mis.

Laat mij je voorstellen aan Jan. Jan is anesthesiemedewerker. Jan is de zorg in gegaan om schatrijk te worden, zoals de meesten zorgmedewerkers. (dit is een grapje Hugo)

Er is de laatste tijd veel te doen om PA’s en taakherschikking. Jan is het wandelende voorbeeld van de meest succesvolle taakherschikking in Nederland. Jan voert namelijk vrijwel geheel zelfstandig alle anesthesie werkzaamheden uit. Van screening, tot onderhouden van de anesthesie, de controle van apparatuur, de veiligheid, het wakker maken van de patiënten en overdragen aan de uitslaapkamer.

Om deze reden is Nederland een van de weinige landen in Europa waar 1 anesthesioloog op 2 patiënten werkt. De PA avant la lettre zou je kunnen zeggen. Jan doet dat voor pakweg 15-20% van het inkomen van de anesthesioloog.

Zolang Jan werkt in de anesthesie, 30 jaar, zijn er tekorten. Dat is niet omdat het een rotbaan is. Dat is het gevolg van consequent wanbeleid. Geen anesthesiemedewerker betekent geen patiënten die geopereerd worden. Toch lukt het de riant betaalde Balkende-plus-bestuurders niet om dit simpele probleem te adresseren. De reden? Penny wise pound foolish. “Opleiding kost geld dus daar steken we zo min mogelijk in.”

Nu was Jan na een aantal jaren wel toe aan iets anders. De doorgroei mogelijkheden zijn beperkt. Begonnen met net 20 jaar op de teller en financieel uitgegroeid bij net 30. Het vak is fantastisch maar het zit in veel mensen zich te willen ontwikkelen, te groeien. Qua kennis en kunde, economisch, intellectueel. Ambitie heet dat. Jan werd hierin vrolijk tegengewerkt door zijn werkgever. Geen budget. Nooit tijd. Als Jan al extra taken op zich nam gaf dat meer gedoe maar geen financiële verbetering.

Dus Jan, licht gedesillusioneerd koos voor een carrière naast de anesthesie. Iets commercieels in zijn geval maar omdat Jan de zorg, de anesthesie wel heel leuk vindt blijft hij werkzaam in de anesthesie als zzp-er. De mix bevalt hem uitstekend. Jan ontvangt als uurtarief iets rond de 55 euro. Dat is een aardig inkomen maar let op Hugo, Jan moet zich van dit bruto bedrag verzekeren, pensioen opbouwen, administratie voeren. Als Jan een weekje griep heeft krijgt hij niets. Als Jan op vakantie gaat wordt hij niet doorbetaald, Hij krijgt geen vakantiegeld, geen eindejaarsuitkering, Jan heeft geen baangarantie. Bovendien moet Jan rekening houden met het feit dat 100% inzet in uren niet haalbaar is. En dan komen de blauwe brieven nog…

Wanneer eerlijk doorgerekend, wanneer rekening wordt gehouden met ziekteverzuim, risico analyse, investering in personeel (gering) , op eigen risico bij WIA (de meeste ziekenhuizen zijn eigen-risico-dragend), etc. dan is Jan waarschijnlijk goedkoper dan de gemiddelde anesthesiemedewerker in loondienst.

Jan werkt is talloze ziekenhuizen. Dit komt de zorg ten goede. Er vindt kruisbestuiving plaats van werkwijzen, ideeën, patiënt-benadering enzovoort. Bovendien kan Jan flexibel inspringen waar de nood door het wanbeleid het hoogste is. Jan redt vaak een ziekenhuis en de patiënten van niet doorgaande behandelingen.

Dan heb je niet alleen Jan, je heb Ingrid, een ok-assistente die op deze wijze haar vak kan combineren met haar werk als freelance journaliste, je hebt Pieter die samen met zijn vrouw een groot gezin draaiend houdt. Je hebt Theo die elk uur dat hij kan werkt om een potje op te bouwen om medicijnen te gaan studeren. Ga zo maar door. Onderzoek wijst uit dat 85% aangeeft met de zorgwerkzaamheden te stoppen als ze in loondienst gedwongen worden. Dat hebben we net nodig…..

Op deze mensen wil jij je bloedhonden van de belastingdienst loslaten. ( Met welgemeende excuses aan de integere medewerkers van deze dienst voor zover ze geen dwangontslag ontvangen hebben, maar dit is wel het overheersende beeld.) Op deze mensen wil jij regels loslaten die hun combi baan onmogelijk maakt, die hun eigen keuzes onmogelijk maakt. Voor deze mensen wil jij gaan bepalen hoeveel ze mogen verdienen. Je wilt deze mensen dwingen in een loondienstverband waar ze op alle fronten de verliezers zijn. En waar ook de zorg niet als winnaar uitkomt.

Je heb waarschijnlijk veel gesprekken gevoerd met de bestuurders in de zorg, de verantwoordelijken voor de chaos, Deze houden jou, zonder betrapt te kunnen worden op enige voeling met de werkvloer, voor dat de zzp-er de grote geldwolf is in de zorg.

Ik nodig je van harte uit voor een goed gesprek als vrienden van de zorg onder elkaar. Het beeld dat je hebt behoeft dringend wat bijstelling. Want, als vriend durf ik dat te zeggen: “Stom bezig Hugo”

Met vriendelijk groet,

Huib Schut

(Huib Schut heeft een achtergrond als anesthesiemedewerker, zowel in binnen- als buitenland. Huib is een hybride werkende. Momenteel combineert hij loondienst met het zzp-schap in de zorg en ondernemerschap bij startups). 

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags | 14s Reacties

Lonen stijgen nauwelijks in deeltijd-land Nederland (maar we staan er beter voor dan Duitsland)

Hays publiceert jaarlijks een rapport over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in diverse landen wereldwijd. De Global Skills Index geeft aan hoe hoog de druk op de arbeidsmarkt is. Iedere markt krijgt een score van 0 tot 10, waarbij 5 de norm is.


De score toegelicht

Een score van meer dan 5.0 betekent een gespannen markt: de vraag naar arbeid is bovengemiddeld en het beschikbare aanbod is relatief laag.

Een score lager dan 5.0 betekent dat de markt juist minder gespannen is. Deze score wordt berekend door zeven indicatoren die even zwaar meewegen: opleidingsniveau, arbeidsmarktdeelname, arbeidsmarktflexibiliteit, mismatch van talenten, algemene loondruk, loondruk in hoogopgeleide markten en loondruk in hoogopgeleide beroepen.


Spanning op de arbeidsmarkt neemt af

In 2015 scoorde Nederland voor het laatst onder de norm met een 4.7. Sinds 2016 is onze arbeidsmarkt krap. In 2016 ging de score flink omhoog (5.7). Sinds 2018 zien we een lichte daling (5.6) en ook dit jaar (5.5) neemt de spanning af.

De werkloosheid in Nederland daalde van 3,8 procent in 2018 naar 3,4 procent in het derde kwartaal van 2019. De arbeidsmarkt is dus nog steeds krap, maar de lonen stagneren. Dat komt volgens de onderzoekers door een minimale groei van de productiviteit en een sterke groei in parttime en zelfstandig werk.

Nederland is kampioen deeltijdwerken en dat zorgt dus voor lagere lonen. Nederlanders werken ruim twee keer zo vaak parttime (37,3%) als gemiddeld in alle OESO-landen (16,5%). Ook zijn er relatief veel zzp’ers in vergelijking met andere Europese landen.

Wereldwijde mismatch tussen vraag en aanbod

Ook in andere landen vlakt de loongroei af, blijkt uit de cijfers van Hays. Internationaal gezien is de arbeidsmarkt gespannen met een gemiddelde score van 5.4.

Een belangrijke oorzaak is een mismatch tussen vraag en aanbod. Er zijn wel vacatures, maar niet genoeg mensen met de juiste kennis en ervaring. Internationaal steeg de zogenaamde Talent Mismatch Indicator van 6.6 in 2018 naar 6.7 in 2019.

Ook in Nederland is de discrepantie tussen beschikbaar talent en de gevraagde vaardigheden groter geworden. De talentmismatch steeg van 5.7 in 2017 naar 6.4 in 2019.

Relatief laag startsalaris

“Dat merken wij ook echt in de praktijk”, zegt Florentine de Beer van Hays Nederland. “Er is een flink tekort aan accountmanagers, salesmanager, financial controllers, software engineers en webdevelopers. Dat zie ik niet zo snel veranderen.”

Die mismatch is ook een oorzaak van de loonstagnatie. “Werkgevers moeten mensen aannemen die nog niet helemaal aan de eisen voldoen. Die beginnen met een lager salaris. Daarbij kost het werkgevers meer geld om deze mensen up and running te krijgen.”

Hoe gaat het bij de buren?

In België is dat heel anders, blijkt uit het rapport. Van alle landen die Hays onderzocht, scoren China (3.7) en België (3.9) het allerlaagst. In België stijgen de lonen, groeit de arbeidsmarktparticipatie en de talentmismatch is veel kleiner dan die in Nederland. De Beer: “Het opleidingsniveau sluit in België beter aan op de vraag.”

In de andere buurlanden gaat het een stuk minder goed. De arbeidsmarkt van Duitsland (6.5) en Luxemburg (6.8) staan er juist slechter voor dan de Nederlandse. Terwijl de arbeidsparticipatie in Nederland waarschijnlijk toeneemt dit jaar, is dat in Luxemburg en Duitsland niet zo. Dat komt vooral door een grotere mismatch tussen vacatures en kandidaten.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , , , | Laat een reactie achter

Aantal uitzenduren in administratieve sector daalt met een kwart

De eerste vier weken van 2020 laten een nieuw dieptepunt in de uitzendbranche zien. Zowel gemeten in uren als in omzet. In deze periode daalde het aantal uren met 15% en de omzet daalde met 12% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de laatste cijfers van de ABU.  De omzet en uren cijfers kwamen bijna een jaar geleden in de min en blijft sindsdien dalen.

De daling is in alle sectoren te zien:

  • Administratieve sector: Het aantal uren daalde met 24% en de omzet daalde met 19% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • Industriële sector: Het aantal uren daalde met 9% en de omzet daalde met 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • Technische sector: Het aantal uren daalde met 21% en de omzet daalde met 17% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | 1 Reactie

Inhuur spoorwerkpersoneel gaat digitaal via RailApp

VolkerRail gaat als eerste grote aannemer van spoorwerken in Nederland RailApp gebruiken om het inleenproces van extern personeel te digitaliseren – met die primeur opent SpoorPro, het vakblad voor railbedrijven.

“Dat VolkerRail dit bedrijfsbreed gaat invoeren is een belangrijk signaal”, zegt Rico Perdon, mede-oprichter van RailApp. “En ook andere grotere spooraannemers werken er al mee, hoewel dit vaak nog om losse bedrijfsonderdelen gaat in bepaalde deelsectoren. Daarnaast zijn we ook in Duitsland, België en Oostenrijk begonnen met het aansluiten van de eerste klanten.”

RailApp is eigenlijk een applicatie die oorspronkelijk is bedoeld voor personeelsplanning van eigen medewerkers. Samen met zijn compagnon richtte Perdon in 2011 Machinext op, een detacheringsbureau met speciale focus op het leveren van treinmachinisten. Jaren later was de software zo ver ontwikkeld dat besloten werd om het als RailApp aan te gaan bieden. Het leent zich uitstekend voor de inhuur van externe medewerkers – zoals VolkerRail nu doet – en voor leveranciers die onderling opdrachten uitzetten voor uitzendkrachten, gedetacheerden en zzp’ers bij andere (collega-)bedrijven. Ook kunnen zzp’ers zelf eenvoudig een account aanmaken en hun eigen beschikbaarheid delen en dienstuitnodigingen ontvangen.

Interessante inhuurmarkt

RailApp begint dus serieus aan de weg te timmeren binnen de interessante niche van inhuur van spoorwerkpersoneel. De rail-sector is een markt waar veel inhuur van extern personeel plaatsvindt, stelt Perdon. “Binnen het spoor zijn heel veel specialistische takken, alleen al voor de beveiliging van spoorwerkers zijn in Nederland al meer dan twintig bedrijven actief. En er vindt heel veel externe inhuur plaats. De spooraannemers die voor ProRail het onderhoud verzorgen moeten vooral ’s nachts en in de vakanties werken om de treinreizigers zoveel mogelijk te ontlasten. En er zijn altijd pieken en dalen in het werk, denk aan het snel moeten verhelpen van storingen. Veel onregelmatig werk dus, en de aannemers kunnen de benodigde specialisten zoals lassers en baanmonteurs niet allemaal zelf in dienst nemen.”

Digitaal ecosysteem

Het organiseren van de inhuur van gespecialiseerd personeel bij complexe klussen is lastig, alles hangt met elkaar samen. Perdon spreekt van een ecosysteem, dat dankzij RailApp volledig digitaal kan functioneren.

Het is een besloten platform, want de veiligheidskritische functies in de spoormarkt vereisen vanzelfsprekend dat alleen goed gekwalificeerde en gecertificeerde professionals kunnen worden ingehuurd. Dus de opdrachtgevers (aannemers) en hun eigen vaste leveranciers kennen elkaar, werken bijvoorbeeld samen via raamovereenkomsten, langlopende contracten voor frequente (on)regelmatige inhuur. Ook aannemers kunnen via RailApp onderling efficiënt samenwerken waardoor bij de ene partij leegloop wordt voorkomen en de andere partij de beschikking krijgt over goed opgeleid en ervaren personeel. Perdon: “Alle relevante partijen hebben real time inzicht in beschikbaarheid van personeel bij verschillende leveranciers. Zij hoeven niet meer te bellen en te mailen om iemand te vinden voor een klus.”

De tijd dat een ingehuurde lasser ’s ochtends buiten in het donker na een nacht werken een formuliertje vol koffievlekken moest laten aftekenen is echt voorbij.

Dicht gepland

Het werken met RailApp moet het inhuurproces sneller, efficiënter en veiliger maken. “Je praat hier over bedrijfs-overschrijdende processen”, legt Perdon uit. “Vaak werden er veel e-mails met Excel-sheets gestuurd door opdrachtgevers aan leveranciers en vice versa. En daar kwamen dan allerlei aanpassingen op en belletjes tussendoor. Dan is het lastig om nog scherp te hebben wat nu precies de bedoeling is en wat de stand van zaken is. Als via RailApp aanvragen worden verstuurd en gepland is de data direct zichtbaar voor alle betrokkenen. Ook de ingeplande medewerker ziet dezelfde info en weet precies waar hij wordt verwacht. Dat scheelt heel veel ruis in de keten.”

Beschikbaarheid zzp’er

Voordeel is dus dat ingegeven data real time beschikbaar is voor alle betrokken partijen. Perdon: “Als een zzp’er op maandag, dinsdag en woensdag in de nacht diensten heeft gedraaid en hij heeft er voor gekozen om zijn beschikbaarheid te delen met zijn opdrachtgevers, dan kunnen die opdrachtgevers dat volgen in het systeem. Dan weten ze dat deze zzp’er niet beschikbaar is op donderdag in de ochtend maar kunnen ze ook zien wanneer hij wel kan, en rekening houdend met rusttijden al nadenken wat een handig moment zou zijn om hem wel uit te nodigen voor diensten. Zo gaat alles sneller en efficiënter.”

Inhuurproces van A tot Z

Want het hele proces van A tot Z, tot aan de facturering, gebeurt digitaal. Van het plannen, de urenregistratie, het aftekenen van digitale werkbonnen, evaluaties en eventuele geconstateerde afwijkingen – alle partijen beschikken over dezelfde data. Het kantoorpersoneel dat overdag werkt, ziet op het scherm direct wie, wat heeft gedaan in de nachtdienst. Perdon: “De tijd dat een ingehuurde lasser ’s ochtends buiten in het donker na een nacht werken een formuliertje vol koffievlekken moest laten aftekenen is echt voorbij.”

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , , | Laat een reactie achter

Adecco lanceert label voor interim-management markt

Recruitmentbureau Badenoch + Clark, onderdeel van de Adecco groep, stapt ook de markt voor interim-management binnen. Het initiatief voor de interim management-tak ontstond door de groeiende vraag van opdrachtgevers naar expertise op korte termijn, aldus Ronald de Zoete, Director Badenoch + Clark Interim Management. “Organisaties in verandering hebben soms per direct een expert nodig om hun doelstellingen te realiseren. Dan is er geen tijd voor een uitgebreid werving- en selectieproces. Ons warme netwerk van (oud)consultants en professionals leent zich uitstekend voor deze vraag,” zo zegt Ronald de Zoete, Director Badenoch + Clark Interim Management.

In een ZiPconomy onderzoek naar de interim-management markt, uitgevoerd in opdracht van ABNAMRO, werd al eerder geconstateerd dat bureaus steeds vaker executive search en het selecteren en vinden van interim-managers combineren.

  • Zie de ZiParena voor een overzicht van alle grotere interim-management bureaus

Kandidaten kiezen steeds vaker voor interim

Ook een verschuiving aan kandidaatzijde versterkte het idee om een nieuwe business unit te lanceren. “We zien dat steeds meer professionals in vaste dienst ervoor kiezen om hun carrière als zelfstandig professional voort te zetten. Als interim manager aan de slag gaan, is tegenwoordig geen noodzaak maar een weloverwogen carrièrekeuze”, aldus de Zoete.

Badenoch + Clark, dat twee jaar geleden samenging met Fairlane, helpt al sinds 1978 organisaties bij het vinden van professionals met ervaring bij organisaties in verandering. Met deze interimtak kan de werving- en selectiepartner nu ook op korte termijn bedrijven met vraagstukken op strategisch en tactisch vlak bedienen binnen de functiegebieden Operations, Technology, Commercial, Digital & Data en Strategy & Innovation.

Melvin de Boer, CEO van de Adecco Group Nederland, kijkt uit naar de uitbreiding van Badenoch + Clark. “Ik ben trots dat we met Badenoch + Clark, een toonaangevend merk in het hogere segment van werving- en selectie, nu ook de markt kunnen bedienen met interimexpertise. Een logische en mooie stap in deze groeiende markt.”

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | Laat een reactie achter

Aannames in plaats van feiten doen zzp-debat geen recht

Lees een artikel over zzp’ers en de kans is groot dat er een foto van een pizzabezorger naast staat. Of een vrolijk kijkende hipster, met baard en een kop latte in een café. Hans Borstlap, voorzitter van de commissie over de toekomst van de arbeidsmarkt, praat graag over de verpleegster die op vrijdag haar baan opzegt om op maandag terug te keren als zzp’er. Het zijn clichés die de werkelijke discussie over de hervorming van het ‘zzp-huis’ vertroebelen. In een artikel in het FD van 7 februari doet professor Coen Teulings, oud directeur van het CPB, daar naar hartenlust aan mee.

In zijn artikel verengt hij het rapport Borstlap tot een discussie over de problemen met zzp’ers. Daarbij gooit hij alle zelfstandigen en mensen met een flexcontract op één hoop. De miskenning van de diversiteit binnen die groep leidt tot een aantal verkeerde aannames en conclusies.

Groei komt door zzp’ers met HBO/WO opleiding

Teulings start zijn bijdrage door in één alinea wat cijfers op te noemen. In 2003 had 22% van de lager opgeleide werkenden een flexibel contract, vandaag 41%. Het aantal hoger opgeleiden met een flexcontract stijgt minder hard. Het aantal zzp’ers is verdubbeld. Deze cijfers kloppen, de suggestie dat de groei van het aantal zzp’ers door lager opgeleiden is niet. Want:

  • In 2003 waren er 124.000 zzp’ers met een lagere opleiding (CBS), momenteel zijn het er 130.000. En als percentage van de werkzame beroepsbevolking neemt het aantal zzp’ers met een lagere opleiding af.
  • In 2003 waren er 166.000 zzp’ers met minimaal een HBO opleiding, momenteel zijn dat er 418.000.

Het zijn dus hogere opgeleiden die verantwoordelijk zijn voor de groei van het aantal zzp’ers. Ze zijn gemiddeld ook ouder dan werknemers.  Waarbij aangetekend dat een hogere opleiding geen garantie is voor een succesvol ondernemerschap noch een hoog inkomen.

Fiscale prikkels

Verder stelt Teulings dat het overheidsbeleid ten aanzien van fiscale voordelen de ‘werkelijke oorzaak is van de toename van het aantal zzp’ers’. Immers ‘als een werkgever en werknemer moet kiezen voor hoe ze hun arbeidsrelatie willen vormgeven, blijft een zzp-contact fiscaal het voordeligste’.

Hier zijn twee kanttekeningen bij te plaatsen. Ongetwijfeld zullen werkgevers vergelijkende fiscale en financiële plaatjes maken op basis waarvan ze een contractvorm kiezen.

Dat is echter alleen relevant voor die (ruwweg) 30% van de zzp’ers die ingehuurd worden voor het type werk dat ook werknemers doen.

  • 20% van de zzp’ers verkoopt producten
  • 25% van de zzp’ers levert diensten aan particulieren
  • 25% doet veel korte opdrachten voor bedrijven

Deze 70% heeft niets van doen met die rekenplaatjes waarin werknemers en zzp’ers met elkaar vergeleken worden.

Goedkoper? 

Dan de vraag of het inhuren van zzp’ers daadwerkelijk financieel voordeel oplevert voor werkgevers, zoals Teulings stelt. Het gemiddelde uurtarief van een zzp’ers op 60 euro per uur, zo laat de ZAE 2018 van CBS/TNO zien. Natuurlijk zijn er zzp’ers die dat tarief bij lange na niet halen. 6% heeft een uurtarief van onder de € 15 euro, bijna 20% heeft een tarief van boven de €75 (SEO onderzoek ‘Karakteristieken en tarieven zzp’ers’ 2019).

Deze spreiding heeft een groot effect op de vraag of zzp-arbeid fiscaal en financieel aantrekkelijk is. We hebben een systeem waarin laag betaalde arbeid via een vast contract relatief zwaar belast wordt via sociale werkgeverspremies. Voor zelfstandigen werkt het precies andersom. De zelfstandigenaftrek is een vast bedrag; het voordeel voor zzp’ers met een laag inkomen is dus verhoudingsgewijs hoog. Dat betekent dat fiscale prikkels heel anders uitpakken voor zzp-arbeid met lage tarieven dan voor zzp-arbeid met hoge tarieven.

De uitspraak dat een zzp-contract fiscaal het voordeligste is, zoals Teurlings doet, is dan ook een veel te eenvoudige voorstelling van zaken, zoals ik in dit uitgebreide artikel al eens liet zien. Een HR-adviseur heeft bijvoorbeeld een maandsalaris van € 4.000. Dat kost een werkgever een kleine € 400 aan werkgeverslasten. Die kosten heeft hij niet als hij een interim HR-adviseur inhuurt. Maar ja, die kost in de huidige markt als snel € 70 per uur. Veel duurder dus. De zelfstandige met dat uurtarief heeft zijn fiscale voordelen, maar betaalt als hij fulltime werkt al snel twee keer zoveel inkomstenbelasting dan wanneer hij hetzelfde werk in loondienst zou doen.

Debat over zorgen doen op basis van feiten

De zorgen die wetenschappers en beleidsmakers uiten over de zzp-economie zijn te begrijpen. Kunnen die zzp’ers wel zelf de klappen opvangen als de economie weer afkoelt? Wat te doen met het lage verzekeringspercentage voor arbeidsongeschiktheid en oude dag? Fiscale prikkels werken inderdaad verstorend in sommige delen van de markt. De zorgen over hoe een geïndividualiseerde zzp-markt zich verhoudt tot het op solidariteit en draagkracht gebaseerd sociaal stelsel is een terecht onderwerp van gesprek.

Het kunnen allemaal aanleidingen zijn om het zzp-huis te verbouwen. Maar wel graag op basis van feiten die recht doen aan de complexiteit van het onderwerp om zo tot gerichtere interventies te komen dan simpelweg de klok 20 jaar terugdraaien, zoals Teurlings – met Borstlap – bepleit.

(Een verkorte versie van dit artikel verscheen op 17 februari in het FD) 

Geplaatst in ZP en Ondernemen | 13s Reacties