Interim-managementbureaus blijven groeien, ondanks dalende tarieven en marges

Interim-managementbureaus werken in een uiterst competitieve markt. De marges en uurtarieven van de branche staan onder druk. Toch zijn de spelers in de markt positief en stijgt de omzet, blijkt uit onderzoek van ZiPconomy en ABN AMRO dat afgelopen vrijdag werd gepresenteerd. Wel lijken de verschillen binnen de branche groter ter worden. Zitten de bureaus in het oog van de storm?

Uurtarieven en marges die de interim-managementbureaus hanteren zijn de afgelopen jaren behoorlijk gedaald. De gemiddelde marge ligt inmiddels op 20 procent, waar deze acht jaar geleden nog 30 procent bedroeg. Bureaus die hebben deelgenomen aan het onderzoek verwachten ook niet dat die marges snel weer naar boven gaan. Het gemiddelde uurtarief (inclusief bureaumarge) van een bemiddelde interim-manager is in acht jaar met 20 euro gedaald naar 121 euro per uur.

De verschillen tussen bureaus zijn wel fors. Een deel van de markt weet zowel de bureaumarge op oude niveaus te houden als bovenin de markt te zitten qua uurtarief. Dat geldt vooral voor de specialisten.  “Wij verwachten een toename van specialisatie en wellicht ook verdere tariefdruk nu interim-management meer ‘mature’ wordt. Eenzelfde beweging hebben we al eerder gezien bij uitzenden en detachering”, stelt Han Mesters van ABN AMRO.

De verschillen tussen bureaus zijn fors. Vooral de specialisten zitten bovenin de markt qua uurtarief

Waar in het verleden veel bureaus zich richtten op puur interim-management laat het onderzoek zien dat momenteel veel bureaus zich ook richten op andere vormen van dienstverlening, met name executive search.

Optimisme

Ondanks de dalende marges en tarieven zeggen de bureaus zelf weinig last te hebben van deze trends en zijn ze positief gestemd over de toekomst. Uit het onderzoek van ZiPconomy en ABN AMRO blijkt dat de bureaus verwachten dat de vraag naar interim-managers blijft stijgen. Meer dan 35% van de respondenten verwacht voor de komende jaren een omzetgroei van tussen de 10 en 25 procent. Eén op de acht verwacht zelfs nog harder te kunnen groeien.

Tijdens de levendige discussie over het rapport op het hoofdkantoor van ABN AMRO werden de positieve verwachtingen onderstreept door de aanwezige directies van interim-managementbureaus: Veranderkracht is voor organisaties momenteel harder nodig dan ooit en in zo’n klimaat is de vraag naar interim-managers groot.

Het optimisme valt Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy op: “De bureaus die actief zijn in het bemiddelen van interim-managers zijn veel optimistischer dan bijvoorbeeld de adviesbureaus of detacheerders. Om over de huidige dip in de uitzendwereld maar niet te spreken. De wereld van inhuur en de wijze waarop gedacht wordt over de rol van management en externen verandert. Onzekerheid neemt toe. Wellicht klopt het dat deze bureaus in het oog van de storm zitten en dat die veranderingen hen niet raken. Of dat ze er juist van kunnen profiteren. Dat laatste leek wel de boventoon te voeren in de discussie die we naar aanleiding van het rapport hadden.”

Waar komt de groei vandaan?

Interim-managementbureaus verwachten dat de arbeidsmarkt nog verder zal flexibiliseren en dat de behoefte aan specialisten toeneemt. Daar spelen zij slim op in door zich vooral te richten op specialismen zoals HR, logistiek, finance of overheid. Door selectief en onderscheidend te blijven, kunnen de bureaus blijven voldoen aan de toenemende vraag. Ondanks een substantiële daling van de bureaumarge en de tarieven, zien de interim-managementbureaus daarom nog volop kansen en definiëren zij hun markt als ‘groeimarkt’.

Tegelijkertijd is er steeds meer variatie in de invulling van interim-managementopdrachten. Voorheen werden interim-managers vooral ingezet bij  verander- en crisismanagement, momenteel zit de groei juist in overbruggingsmanagement, project- en programmamanagement. Door de behoefte aan specialistische kennis en vaardigheden, wordt de term interim-manager fluïde en gaat steeds meer richting de interim-specialist. Hierdoor wordt het verschil met partijen die bemiddelen voor zelfstandige professionals of executive search bureaus kleiner.

Onderscheidend vermogen

In het rapport wordt dieper ingegaan op de verschillende manieren waarop bureaus zich onderscheiden op de markt. Vak-specialisme heeft daarbij een duidelijke voorkeur. Daarnaast de genoemde opkomst van de ‘executive search’ benadering. Het bevestigt het beeld dat interim-management meer onderdeel is geworden van een breder palet aan dienstverlening. Bureaus specialiseren zich en bieden extra diensten aan, maar uit het onderzoek blijkt ook dat ze niet radicaal vernieuwen.

Interim-management is onderdeel geworden van een breder palet aan dienstverlening

Nieuwe dienstverleningsmodellen zijn beperkt, innovaties vinden blijkbaar eerder plaats binnen bestaande proposities. De fee-structuur is hoofdzakelijk nog traditioneel, al werken bureaus vaker met een vaste vergoedingsfee en succesfee.

Het volledige rapport van ABN AMRO, is hier te vinden.

Joke Twigt was jarenlang zelfstandig interim manager. Zij heeft uiteenlopende opdrachten uitgevoerd bij o.a. overheid, non profit organisaties en financiële dienstverlening, zowel nationaal als internationaal. Zij stapte over naar sociaal ondernemerschap en redactiewerk en schrijft voor ZiPconomy over interim management. Daarnaast is zij lid van de redactieraad en auteur bij het vakblad Management & Consulting. Bekijk alle berichten van Joke Twigt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *