Maandelijkse archieven: februari 2025

Ministerie Financiën trekt toezegging betalen naheffing inzet schijn-zzp weer in.

De Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), onderdeel van het Ministerie van Financiën, trekt de eerder gedane toezeggingen aan leveranciers van extern personeel om eventuele naheffingen en boetes te betalen weer in. Dat blijkt uit een brief die de dienst heeft gestuurd aan de leidinggevende binnen het UHT. Ook de bureaus, waarvoor enkele honderden zzp’ers bij het UHT actief zijn, zijn door de dienst geïnformeerd.

De toezegging aan die bureaus (brokers) vervalt per 1 april.

In november bood het UHT de bureaus aan om – indien zij een naheffing of boete opgelegd zouden krijgen van de Belastingdienst – die kosten over te nemen. De voortgang van de afhandeling van de dossiers van gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire – de taak van het UHT – werd door het UHT belangrijker geacht dan het voldoen aan de wetgeving.

Die toezegging zorgde begin december – nadat ZiPconomy de brief naar buiten bracht – voor veel ophef en Kamervragen, maar nog niet tot de intrekking van de toezegging.

Dat gebeurt nu dus wel. Op aandringen van de belastinginspecteur, zo staat in de brief te lezen. De gedane toezeggingen zijn – zo constateert het UHT nu – in strijd met fiscale wetgeving.

Het UHT legt vervolgens de bal neer bij de bureaus: “Het feitelijk contract is voor ons niet relevant. Maar de brokers maken hun eigen keuzes en die zijn door ons niet beïnvloedbaar. (…) We moeten er helaas rekening mee houden dat meerdere brokers zullen besluiten de inzet van zzp’ers te beperken of zelfs te stoppen”, schrijft het UHT.

Uit een rondgang in de markt blijkt dat de bureaus veelal inderdaad eieren voor hun geld kiezen en na 1 april geen zzp’ers meer inzetten. Enkele bureaus hadden die keuze overigens al na de eerdere brieven gemaakt. Voor hen was duidelijk dat bewust doorgaan met schijn-zzp’ers een te groot risico was, ondanks de toezegging dat naheffingen betaald zouden worden.

Zzp’ers die nu bij het UHT actief zijn en bij wie is beoordeeld dat het om schijnzelfstandigheid gaat, hebben drie opties: stoppen, in loondienst gaan bij het UHT zelf, of in loondienst gaan bij het bureau. Ook dat proces loopt overigens al enkele maanden. Een woordvoerder van het ministerie verwacht niet dat deze versnelde afbouw zal leiden tot vertraging in de afhandeling van de dossiers van getroffen ouders, zo laat hij weten in een reactie.

Overigens betekent dat niet dat er geen zzp’ers meer actief zullen zijn bij het UHT. “Niet alle zzp’ers die actief zijn bij het UHT, worden als schijnzelfstandigen beoordeeld. Er blijft ruimte voor het inzetten van zzp’ers, mits die inzet voldoet aan de wetgeving”, aldus een woordvoerder.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | 8s Reacties

Het team van de toekomst is een superteam

Bedrijven in heel Europa staan voor grote uitdagingen. Nieuwe technologieën en digitalisering veranderen razendsnel de manier van werken. Tegelijkertijd is de arbeidsmarkt krap en willen steeds meer mensen flexibel werken.

De freelancer anno 2025

“De freelancemarkt is enorm gegroeid in heel Europa”, zegt Malik Azzouzi, general manager Nederland en België bij freelancemarktplaats Malt. “Daarnaast is het type persoon dat freelancer wordt anders dan twintig jaar geleden. We zien nu meer zzp’ers in allerlei beroepsgroepen. Mensen realiseren zich namelijk dat ze hun leven en carrière zo naar eigen inzicht kunnen invullen. Bijvoorbeeld een paar maanden aan een boeiend project werken en daarna een maand meer tijd voor reizen, hun gezin of hobby’s.”

Anton Roolaart is zo’n nieuw type freelancer. Hij begon tien jaar geleden als zelfstandig UX-designer. Dat betekent dat hij de gebruiksvriendelijkheid van producten, diensten of apps verbetert. Hij werkt vaak op afstand en kan zelf zijn tijd indelen. “Ik werk efficiënter en lever beter werk af dan ooit”, zegt hij. “Ik kan werken op momenten dat ik inspiratie heb. Ik ben ook muzikant en kan mijn werk als UX-designer goed combineren met mijn passie. Soms speel ik tussendoor even gitaar en werk daarna weer verder.”

Voordelen voor freelancer en opdrachtgever

Daarnaast kan hij als freelancer in verschillende sectoren werken en dat geeft hem veel voldoening. “Ik ben net een spons: ik houd ervan om continu nieuwe dingen te leren”, vertelt hij. “Ik wil niet vastzitten in één sector. Meestal werk ik fulltime voor één klant, soms voor meerdere opdrachtgevers. In sommige gevallen is UX-werk niet een fulltime taak, dan kan ik bijvoorbeeld in vier uur al veel voor een klant betekenen. De rest van de dag kan ik zelf invullen.”

Voor bedrijven biedt Roolaarts aanpak volop meerwaarde. Omdat hij graag leert en ervaring heeft opgedaan in diverse branches en bedrijven, heeft hij ideeën waar anderen niet opkomen. Zo helpt hij organisaties sneller te reageren op veranderingen en efficiënter te werken.

Superteam: een mix van vast en flex

De afgelopen vier jaar werkte hij via Malt voor geneesmiddelenbedrijf Pfizer. “Ik werkte daar in een echt ‘superteam’”, vertelt hij. “De helft van de ontwerpers was freelancer via Malt, maar we voelden ons allemaal echt onderdeel van het team. Zo hoort het. Onze kracht was dat we ieder onze eigen expertise, ervaringen en talenten meebrachten. Door onze krachten te bundelen, waren we ontzettend productief en creatief.”

Malt gebruikt de term ‘superteam’ voor een team dat bestaat uit een mix van vaste medewerkers en freelancers. “Vaste medewerkers borgen de bedrijfscultuur en kennis, freelancers brengen frisse energie en specifieke kennis mee”, vertelt Azzouzi. “We verwachten dat het aantal freelancers in teams zal groeien van 10-15% naar 30%, omdat bedrijven steeds vaker flexibele expertise nodig hebben. Dit vraagt om een goede balans tussen vast en flexibel talent.”

Freelancers brengen ervaring

Volgens Azzouzi en Roolaart brengt een goede freelancer een andere manier van denken, nieuwe vaardigheden en ervaring mee. “Volgens mij is het heel lastig om te beginnen met freelancen zonder werkervaring”, zegt Roolaart. “Ik ben zelf ook als werknemer begonnen en zou dat iedereen aanraden. Je hebt eerst vakkennis nodig en je moet in staat zijn de bedrijfspolitiek van diverse organisatie te  begrijpen. Daarvoor moet je ervaring opdoen, dat leer je niet op school.”

De meeste freelancers zijn inderdaad meer ervaren. Uit cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS, 2023) is 57% van de zzp’ers ouder dan 45 jaar. Azzouzi: “Dit zien wij ook in onze talentpool. Onze gemiddelde freelancer brengt meer dan vijftien jaar ervaring mee.”

‘Denk in skills en plan vooruit’

Om het juiste team samen te stellen moeten bedrijven niet meer in vaste functies denken, maar kijken naar welke vaardigheden ze nodig hebben. Azzouzi: “Begin bij het werk dat je gedaan wil krijgen: hoe ziet het project er komende maanden uit? Welke expertise heb je daarvoor nodig? Met andere woorden: denk in skills en breng vervolgens de juiste mensen bij elkaar. Vast en flex.”

Werken met freelancers maakt bedrijven niet alleen innovatiever, het sluit ook aan bij de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Volgens Azzouzi zet de opkomst van freelancen en flexibel werken voorlopig nog wel even door. “Bedrijven moeten strategisch nadenken over hoe ze het beste gebruik kunnen maken van deze flexibele arbeidsmarkt. Geen actie en reactie, maar vooruit kijken met een strategisch personeelsplan.”

‘De basis van een superteam is vertrouwen’

Je kunt bijvoorbeeld alvast een pool opbouwen met freelancers die bij jouw organisatie passen. “Een Brusselse designstudio had bijvoorbeeld regelmatig freelancers nodig, maar vond het vervelend om steeds hetzelfde verhaal te vertellen over de missie, visie en doelen van het bedrijf”, vertelt Azzouzi. “Op basis van de vaardigheden die de klant zocht, zochten wij geschikte kandidaten. De klant selecteerde er twintig en wij nodigden ze uit voor een kennismakingsborrel met een introductie op het bedrijf en ontmoetingen met de inhurende managers. Nu kunnen we ze veel sneller matchen zodra de klant iemand nodig heeft.”

Wat zijn succesfactoren voor een superteam? “Vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking”, zegt Azzouzi. “Daarom proberen we bij Malt een goede match te maken. Niet alleen op basis van skills, maar ook op cultuur en persoonlijkheid.”

Roolaart: “Zorg dat freelancers echt onderdeel worden van het team. Betrek ze bij alle relevante meetings en deel informatie. In een superteam leert iedereen van elkaar, vast en flex.”

Wil je meer weten over Superteams? Schrijf je in voor het webinar van Malt tijdens de Werf& en ZiPconomy webinarweek op 11 maart.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , | Laat een reactie achter

Opt-out bij verplichte zzp-aov stelt minister voor ‘dilemma’

Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) is in gesprek met de Belastingdienst en het UWV over de uitvoerbaarheid van een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) voor zelfstandigen. De twee uitvoeringsorganisaties hebben aangegeven dat de huidige opzet te complex is en dat ze te weinig menskracht hebben. De minister zal dus keuzes moeten maken, in het bijzonder over de uitzonderingsopties (opt-outs).

Moties over opt-outs

Dat zei Van Hijum dinsdag tijdens een commissiedebat over arbeidsongeschiktheid. De minister reageerde op vragen van SGP-kamerlid André Flach over de conceptwet Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ).

“De Kamer heeft de minister opdracht gegeven een opt-out op te nemen voor een aantal groepen. Hoe gaat de minister deze moties uitvoeren?” vroeg het SGP-kamerlid.

‘Onuitvoerbaar’

De meerderheid van de Tweede Kamer vindt het belangrijk dat er uitzonderingsmogelijkheden komen voor bepaalde groepen. Er moeten uitzonderingen komen voor onder andere gemoedsbezwaarden, de agrarische sector en zelfstandigen die zelf maatregelen hebben getroffen.

Opt-outs zijn ook van belang voor het draagvlak onder zelfstandigen. Uit een onderzoek van Vereniging ZZP Nederland blijkt dat ruim 9 op de 10 zzp’ers een opt-out essentieel vindt. Maar zulke opt-outs maken de uitvoering van de wet ingewikkelder en lastiger uit te voeren, zo maakte Van Hijum duidelijk.

De minister benadrukte dat hij het belangrijk vindt dat er een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen komt. Dit is tenslotte ook afgesproken in het hoofdlijnenakkoord. Daarom is hij druk in gesprek is met de Belastingdienst en het UWV over de uitvoerbaarheid van de BAZ. In november bleek uit uitvoeringstoetsen van beide instanties dat het wetsvoorstel in huidige vorm ‘onuitvoerbaar’ is.

Lees ook:

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , , , | 23s Reacties

Gaan zzp’ers voor tientallen miljarden pensioen claimen?

Nu de Belastingdienst per 1 januari 2025 handhaaft op schijnzelfstandigheid, kan dat voor pensioenfondsen en werkgevers grote financiële gevolgen hebben. Werknemers kunnen een beroep doen op het principe ‘geen premie, wel recht’. Dat betekent dat hoewel zij geen premies hebben betaald, toch aanspraak kunnen maken op pensioen.

Massaclaims

De vraag is hoe dat opeisen van pensioen door schijnzelfstandigen in de praktijk gaat gebeuren. Gebeurt dat na vaststelling door de Belastingdienst of de rechter? Gaan pensioenfondsen zelf op onderzoek uit? Zullen werknemers naar de rechter stappen?

‘Dat moet zich allemaal nog uitwijzen’, zegt Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de UvA. Samen met Bastiaan Starink schreef hij een artikel over pensioen en schijnzelfstandigheid in Pensioen Magazine. ‘Er zijn meerdere scenario’s denkbaar. Stel, een verpleegkundige werkt jarenlang als zzp’er. Het ziekenhuis waar hij werkt, stopt met inhuren van zzp’ers en neemt hem in loondienst. Als hij een collega vraagt om een verklaring dat hij als werknemer heeft gewerkt, zou hij daarmee zijn pensioen kunnen opeisen.’

Ook acht Verhulp het denkbaar dat advocaten massa-claims gaan opstellen. ‘Dat is zo te realiseren. Denk aan een website in de trant van claimuwpensioen.nl.

Vrij schieten

De Pensioenfederatie merkt vooralsnog nog weinig van pensioenclaims, zegt Pim Nusselder, woordvoerder van de Pensioenfederatie. Hij verwacht dat de meeste schijnzelfstandigen hun pensioen pas gaan opeisen zodra de pensioenleeftijd in zicht komt; werknemers willen hun opdrachtgever annex werkgever niet voor het hoofd stoten.

Maar volgens Evert Verhulp kunnen die claims er ook nu al komen. Hij schetst een scenario. ‘Een verpleegkundige treedt in loondienst, omdat zijn ziekenhuis stopt met inhuren van zzp’ers. Hij gaat er zo’n 600 euro netto op achteruit. Hij bedenkt dat hij al die jaren als zzp’er dan ook werknemer moet zijn geweest. Met terugwerkende kracht eist hij zijn vakantiedagen op. Als de werkgever daarin meegaat, is pensioen opeisen een volgende logische stap.’

Daarbij speelt ook de Belastingdienst een rol. Die heeft recent aangegeven ook bij de werknemers tot 2025 niet alsnog een onjuiste aangifte inkomstenbelasting te corrigeren. ‘Dat zou ook slecht uit te leggen zijn’, zegt Verhulp. ‘Een opdrachtgever die buutvrij is en de opdrachtnemer niet.’

Het gevolg is dat de voormalige zzp’er vrij kan schieten, constateert Verhulp. Ofwel, deze kan pensioen opeisen zonder het risico te lopen iets te moeten inleveren van het eerder genoten fiscale voordeel.

En deze kan dat tot in lengte van dagen doen. De rechtsvordering op een pensioenuitkering verjaart namelijk niet. ‘Het risico is daarmee niet alleen in omvang maar ook in tijd niet goed te beheersen’, aldus Verhulp. Schattingen over de hoogte van de pensioenclaims gaan van een paar miljard tot tientallen miljarden, zegt Nusselder van de Pensioenfederatie. ‘Dat kan zeker in de tientallen miljarden lopen’, zegt ook Verhulp.

Ten laste van de pensioenpotten

De vraag is of werkgevers de naheffingen van de pensioenfondsen kunnen dragen. Als dat niet lukt, zal dat ten laste gaan van de pensioenpotten van de werknemers. En daar wringt de schoen, zegt Verhulp. ‘Het is oneerlijk dat zzp’ers die bewust fiscale voordelen hebben genoten van het ondernemerschap, gelijktijdig recht zouden hebben op een premievrij pensioen.’

‘Het “geen premie, wel recht” is daar nooit voor bedoeld”, zegt Verhulp. ‘De gedachte daarachter is werknemers in bescherming te nemen tegen een sjacherende werkgever.’ Wat hem betreft doen pensioenfondsen alles wat in hun vermogen ligt om deze regeling niet ten goede te laten komen aan schijnzelfstandigen. Te beginnen met de regeling ‘geen premie, toch recht’ uit hun reglementen schrappen.

Wijzigingen in reglementen

Volgens pensioenexpert Michael Visser zijn enkele fondsen daar al mee begonnen, zo schrijft hij in een LinkedIn-post. Pensioen PFZW (Zorg en Welzijn) gaat vastleggen dat alleen recht op pensioen bestaat als daar premie voor is betaald, vermeldden zij eind vorig jaar in een e-mail nieuwsbrief. Ook de pensioenfondsen Schilders, Detailhandel en Levensmiddelen roeren zich en nemen wijzigingen in hun reglementen op om claims van schijnzelfstandigen te voorkomen.

‘Maar is het wel toegestaan om ‘geen premie, wel recht’ reglementair – op dergelijke wijze – in te perken?’, vraagt Visser zich af. ‘Pensioenfondsen mogen namelijk in hun statuten of reglementen geen algemeen beding opnemen op grond waarvan het recht op uitkering afhankelijk wordt gemaakt van de vraag of de premie is betaald.’

Barrières

‘In de praktijk geldt dat hoe meer barrières je opwerpt, hoe meer mensen afhaken’, zegt pensioenexpert Bastiaan Starink van PwC in Pensioen Pro.

Tegelijk betwijfelt hij of de wijzigingen juridisch waterdicht zijn. ‘Als iemand met terugwerkende kracht werknemer blijkt te zijn, er is een verplichtgestelde regeling van toepassing en die persoon valt onder het deelnemersbegrip, dan heeft die gewoon recht op pensioenopbouw. Het is niet geschoten, altijd mis, maar ik heb er een hard hoofd in of deze uitsluitingen uiteindelijk standhouden.’

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , , , , , | 13s Reacties

‘Terugduwen van zzp’ers in loondienst maakt de arbeidsmarkt nog zieker’

Op 18 februari debatteert de Tweede Kamer over de toekomst van het arbeidsongeschiktheidsstelsel. De realiteit is zorgwekkend: steeds meer werknemers vallen langdurig uit door stress en burn-outklachten, werkgevers klagen over de hoge lasten van loondoorbetaling bij ziekte en het UWV kan de toestroom niet aan. Minister Van Hijum heeft in zijn brief van 28 januari laten blijken geen structurele oplossing te zien voor deze problemen.

Toch wordt één cruciale groep over het hoofd gezien: de zzp’er.

Zzp’ers kiezen bewust voor zelfstandigheid

De belangrijkste reden waarom zoveel werknemers de afgelopen jaren zzp’er zijn geworden, is om zelf regie te nemen over hun werk en welzijn. Meer dan een miljoen werkenden hebben die stap gezet. Op die manier hebben velen langdurige uitval als werknemer weten te voorkomen en anderen zijn pas na uitval zelfstandig ondernemer geworden via een UWV-traject. De zelfstandigheid geeft hen controle en voorkomt herhaling van eerdere uitval.

Handhaving Wet DBA vergroot de kans op uitval

Het strikte handhaven van de Wet DBA en het ontmoedigen van zelfstandigheid verergeren het probleem. Door zzp’ers terug in loondienst te dwingen, neemt stress-gerelateerde uitval juist toe. Vacatures die eerder door zzp’ers werden ingevuld, blijven openstaan. Hierdoor neemt de werkdruk op de resterende werkenden, werknemers én zelfstandigen, toe. De burn-out epidemie dreigt hierdoor dus over te slaan op zzp’ers, vooral op degenen die onmisbaar zijn voor de overheid en andere sectoren.

Bovendien zullen zzp’ers die eerder via een UWV-traject voor zichzelf begonnen zijn, niet snel terug willen naar loondienst. Velen zullen dan eerder kiezen voor minder werk of zelfs helemaal stoppen.

Preventie is de oplossing, niet repressie

Uitval zal niet worden voorkomen door een verplichte AOV. Zeker niet als de uitvoering van die Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen (BAZ) wordt neergelegd bij het UWV. Dat is vragen om nog meer ellende bij deze overheidsinstantie. Bovendien werkt zo’n verplichte AOV averechts: zzp’ers die onder hoge druk staan, zullen zich eerder ziekmelden in plaats van te zoeken naar structurele oplossingen. Dit leidt tot een extra belasting voor het UWV en verergert het probleem.

Zzp’ers zorgen voor zichzelf – faciliteer dat! 

Voorkomen dat mensen uitvallen is vele malen effectiever dan achteraf een vangnet creëren. Dit betekent investeren in gezonde werkomstandigheden, toegankelijke ondersteuning en flexibele regelingen die zelfstandigen helpen hun werk duurzaam vol te houden. De SharePeople Coöperatie laat als collectief van 15.000 zzp’ers zien hoe je gezamenlijk het voorkomen van uitval effectief kan aanpakken. En ook de VZN geeft in haar manifest ‘werken aan duurzaam zelfstandig ondernemerschap’ bruikbare handvatten om te stimuleren dat zzp’ers kunnen werken aan hun duurzame inzetbaarheid. Gebruik deze voorbeelden voor beleid dat nog dit jaar kan worden ingevoerd in plaats van wetgeving (BAZ, VBAR) die pas over vele jaren kan ingaan.

Is Nederland weer massaal ziek?

Minister Van Hijum noemt de BAZ (invoering na 2029!) een eerste stap naar een arbeidsongeschiktheidsstelsel voor alle werkenden, maar in werkelijkheid vergroot het huidige beleid de druk op de arbeidsmarkt en ondermijnt het de zelfstandigheid.

Door de Wet DBA streng te handhaven en door onduidelijkheid over de verplichte AOV vallen zzp’ers meer en meer uit. Dit beleid lijkt eerder het resultaat van onderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers dan een doordachte oplossing voor een gezondere arbeidsmarkt.

Hans Borstlap citeerde in 2020 al Ruud Lubbers: “Nederland is ziek.” Met het huidige beleid dreigt dat opnieuw de realiteit te worden.

Cosmas Blaauw is oprichter van de SharePeople Coöperatie.

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , , , | 36s Reacties

Waarom je 1-0 achterstaat als je nog niet inzet op deze trend

Ik zie een hele duidelijke trend. Een trend waarvoor geldt: if you snooze, you lose. Steeds meer organisaties maken de overstap van een traditioneel vast team naar zogenaamde ‘mixed teams’. Dit zijn teams waarin vaste specialisten worden aangevuld met een laag flexibel inzetbare studenten die naast hun studie voor 24 uur per week simpele, repetitieve taakjes uit handen kunnen nemen van jouw overbelaste team. De zogenaamde ‘Bijbaan-laag’.

En die ontwikkeling is helemaal niet gek als je bedenkt met welke personeelsuitdagingen we momenteel te maken hebben. Personeelstekorten, hoge werkdruk en de Gen Z-roep om meer flexibiliteit & vrijheid, maken het noodzakelijk om werk anders te organiseren. Een mixed-team, inclusief bijbaan-laag, biedt bedrijven de mogelijkheid om efficiënter en toekomstbestendiger te werken. En bedrijven die dit nu al doen, vissen zo het (student)talent van morgen uit de vijver. Ik zei al: if you snooze, you lose… 

Waarom zou je het mixed-teams-spel gaan spelen?

  1. Je team werkt efficiënter: hallo doelstellingen 2025!

Flexibele arbeid was vroeger vaak een tijdelijke oplossing voor tijdelijke tekorten, maar dat verandert. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om flexibele werknemers structureel in te zetten. Deze zogenaamde ‘bijbaan-laag’ bestaat vaak uit gemotiveerde studenten die simpele, herhalende taken voor hun rekening nemen. Denk aan contentproductie, community management, chatondersteuning, office management en administratie. Door routinetaken uit te besteden aan bijverdieners, krijgen vaste medewerkers meer tijd voor strategisch werk dat impact heeft op de lange termijn doelstellingen.

2. Je verlaagt de werkdruk voor je vaste specialisten

En dat heeft één direct gevolg: met mixed-teams breng je de balans weer terug in je team. Je haalt je specialisten van de ‘klusjes’ af en zet ze op het specialistische werk. Gegarandeerd dat je daarmee de energie in je team terugkrijgt en de kans op overbelasting, bore- en burn-outs verkleint.

3. De toegevoegde waarde van jongeren

Jongeren brengen meer dan alleen flexibiliteit: ze brengen een frisse blik, digitale skills en energie. Een waardevolle aanvulling op je bestaande team, dus. Bovendien zijn studenten vaak gemotiveerd om nieuwe ervaringen op te doen en hebben ze de drive om zich verder te ontwikkelen. Wist je bijvoorbeeld dat 36% van de jongeren een studiegerelateerde bijbaan zoekt, zodat ze zich kunnen ontwikkelen binnen hun studiegebied? Blijkt uit de Bijbanen Barometer 2024

4. Personeel dat wél gelijk kan starten

Eindeloos wachten tot er 1 reactie op je vacature binnendruppelt, is frustrerend. Eerder rekende ik al voor dat er ruim 115.000 FTE aan studenttalent rondloopt in Nederland. Daarmee heb je altijd toegang tot jong talent dat morgen kan bijspringen als de werkdruk te hoog wordt of de doelstellingen onder dreigen te sneeuwen doordat de focus op de simpele klusjes ligt. Investeer tijd om een Bijbaan-pool met werkstudenten op te zetten die elkaar inwerken. Zo heb je altijd iemand klaarstaan die je in je team kan zetten en kan loslaten op de routineklussen. 

5. Talent van morgen nu alvast in huis

Ja, het is een challenge om talent te vinden en te binden. Met het opzetten van een bijbaan-laag in jouw organisatie leer je studenten nu alvast kennismaken met het werkende leven, de bedrijfscultuur, inhoud van het werk en de collega’s. En, belangrijker: jij leert binnen no-time wat voor vlees je in de kuip hebt. Geen talent? Dan zit je nergens aan vast. Bevalt de bijbaner wel, dan heb je jouw nieuwe junior collega al ingewerkt nog voordat ze zijn afgestudeerd. En: voordat de concurrentie op de arbeidsmarkt jouw talent heeft ingepikt. 

De toekomst van de arbeidsmarkt

Ik verwacht dat mixed-teams de komende jaren alleen maar meer terrein gaan winnen. In een arbeidsmarkt waarin flexibiliteit de norm wordt, is de combinatie van een vast kernteam met een flexibele studenten-laag een slimme oplossing voor teams die structureel tegen de klippen oplopen. Dit model helpt bedrijven niet alleen om de uitdagingen van vandaag aan te pakken, maar bereidt ze ook voor op de toekomst. Het is geen vraag óf, maar wanneer je deze stap zet. 

Dus nu? Nu ben jij aan zet. 

Geplaatst in Toekomst van Werk | Tags , , , | 1 Reactie