Arthur Lubbers 3 juni 2026 8 reacties Print Thierry Aartsen (Minister Werk en Participatie): “We moeten af van ouderwetse kijk op de arbeidsmarkt en zzp’ers snel een eigen plek in de wet geven”Optimisme na een aanstekelijk betoog van Thierry Aartsen, de Minister van Werk en Participatie. Komt die arbeidsmarkthervorming er toch? Krijgt de zzp’er eindelijk een eigen status binnen de wet? Brancheorganisaties Bovib, VvDN en ONL hebben er vertrouwen in. Of, op z’n minst, leeft de hoop weer.Opnieuw een volle zaal tijdens deze 6e editie van ArbeidsmarktPoort op 1 juni jl. in het Haagse Nieuwspoort. En dat had zeker ook te maken met de komst van de hoofdgast: Thierry Aartsen, Minister van Werk en Participatie. Dagvoorzitter Hans Biesheuvel vroeg hem naar zijn plannen voor de arbeidsmarkt – en met name natuurlijk naar zijn ‘eigen’ Zelfstandigenwet. Erik Ziengs (ONL), Saskia Kapper (Bovib) en Edwin van den Elst (VvDN) spraken hun vertrouwen uit in de minister, maar stelden hem wel enkele kritische vragen. Aartsen wil een veel positievere zzp-koers varen. “We moeten snel uitleggen hoe je wél met zzp’ers kan werken.” De minister zet daarom vaart achter het de invoering van het rechtsvermoeden en wil het wetsvoorstel Zelfstandigenwet nog dit najaar naar de Raad van State sturen. Naast tempo is zorgvuldigheid vereist, zo legt hij uit. “Ik heb het voorstel voor de Zelfstandigenwet geschreven vanuit mijn visie, mijn ideologie. Het is belangrijk dat ook experts, sociale partners, handhaving en zzp-organisaties hun oordeel hierover geven. Daarvoor houden we verdiepende sessies. Zo moeten we een juiste balans vinden.” Politieke discussie begraven Aartsen weet dat het een hele opgave wordt om politiek draagvlak te vinden voor nieuwe zzp-wetgeving. “De discussie zit muurvast. Aan de ene kant (rechts) pleit men voor vrijheid en autonomie voor zelfstandigen, maar daar hoort ook verantwoordelijkheid bij. Aan de andere kant (links) vindt men het heel spannend om iets aan het arbeidsrecht te doen.” Toch is hij optimistisch. “Ik hoop echt dat we uiteindelijk de politieke discussie kunnen begraven. Ik ben ervan overtuigd dat we een goede discussie hierover kunnen voeren. Niemand is gebaat bij de huidige onrust. We willen de echte zzp’er ruimte bieden om te ondernemen en hard optreden bij misstanden (schijnconstructies, red.) met bijvoorbeeld arbeidsmigranten. En een vangnet creëren (verplichte AOV, BAZ, red.) om te voorkomen dat mensen in de goot belanden.” Lees ook: Minister Aartsen wil het zzp-dossier ‘normaliseren’ en ‘pacifiëren’ zodat we het ”over vier jaar niet meer over zzp’ers hoeven te hebben.” ‘Wanneer ben je zelfstandige?’ Dat de Zelfstandigenwet er moet komen staat volgens Aartsen buiten kijf. “Nergens in de Nederlandse wet staat wanneer iemand zelfstandig is. Dit wetsvoorstel regelt dat wel.” De minister benadrukt dat uiteraard het dwingende karakter van Artikel 610 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (BW) overeind blijft, waarin de termen ‘loon’, ‘arbeid’ en ‘gezag’ samen de wettelijke definitie van de arbeidsovereenkomst vormen. Daarnaast moet een wettelijk kader komen waarin staat wanneer iemand niet een werknemer is, maar een zelfstandige. Dat ontbreekt, aangezien de Wet DBA alleen stelt dat de VAR is afgeschaft, meer niet. Geen zzp’ers categorisch uitsluiten? Deze zomer start de overheid de campagne ‘Zo kan zzp wél’. En dat is hard nodig, stelt Aartsen. “Opdrachtgevers vinden het zo lastig om de criteria uit het Deliveroo-arrest te beoordelen dat ze maar helemaal geen zzp’ers meer inhuren.” En dat is natuurlijk niet de bedoeling. De minister vindt dat juist de overheid het goede voorbeeld moet geven en laten zien hoe en wanneer je wel zzp’ers kunt inhuren. Bovib-voorzitter Saskia Kapper is blij met deze positieve boodschap, maar ziet vooralsnog niet dat de overheid zelf het goede voorbeeld geeft. “De praktijk wijst anders uit. Overheden sluiten nog altijd categorisch groepen zzp’ers uit aan de voorkant.” De vraag is wanneer er beleidswijzigingen komen die een eind maken aan de huidige onduidelijkheid. Aartsen: We moeten dit stapje voor stapje bijsturen. We kunnen overheden niet dwingen zzp’ers in te huren. Dat moeten ze zelf beslissen, maar dat moet wel een juiste afweging zijn op basis van het Deliveroo- en Uber-arrest.” VvDN-voorzitter Edwin van den Elst complimenteert minister Aartsen met de gedifferentieerde kijk op het zzp-vraagstuk. “Het is goed dat er gekeken wordt hoe je de onderkant van de arbeidsmarkt kunt aanpakken én het mogelijk maakt voor de rest, de zzp’ers die dat zelf willen, om goed te kunnen functioneren. Uiteindelijk gaat het erom zoveel mogelijk kansen te bieden om alle talenten in te zetten.” Lees ook: Handhaving Belastingdienst bemoeilijkt door Uber-jurisprudentie Noodzaak modernisering arbeidsmarkt Als het aan de minister ligt komt er een grondige arbeidsmarkthervorming. “We moeten op een andere manier kijken naar de arbeidsmarkt. Er is krapte in vrijwel alle sectoren en tegelijkertijd staat er een grote groep mensen langs de kant.” Aartsen hekelt de huidige ouderwetse benadering. “In plaats van een springplank is de uitkeringssituatie vaak een spinnenweb waarin het bijna onmogelijk is om eruit te komen. Want als iemand dan een baan accepteert, krijgt hij misschien een onzeker (tijdelijk) contract en raakt hij zijn WW-rechten kwijt. Bovendien gaat alles gaat uit van het moment dat iemand zijn baan kwijt is en een WW-uitkering krijgt, dan pas begint het zoeken naar een nieuwe baan. Zijn ideaal? “Een ontslagvrije samenleving. Ik zou liever zien dat al veel eerder wordt geïnvesteerd in opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Het zou veel normaler moeten zijn dat mensen eerder van werk naar werk worden begeleid. Nu krijgt iemand een transitievergoeding na ontslag en moet hij zelf kiezen of hij daarvoor een opleiding gaat volgen of een nieuwe camper gaat kopen.” De minister ziet die noodzakelijke modernisering van de arbeidsmarkt als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werkgever, werknemers en politiek. “De polder vormt de basis. Het is goed dat werkgevers en werknemer met elkaar hierover spreken. Natuurlijk vinden wij als politiek er vervolgens ook wat van. Wij zijn er om de lijnen steviger uit te zetten.” Aartsen stelt dat zelfstandigen hierbij ook een goede plek aan tafel verdienen en is blij dat dit geborgd is met een plek in de SER. Connie Maathuis, voorzitter van de Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN) en raadslid SER, merkt vanuit de zaal echter op dat zelfstandigen helaas nog niet zijn vertegenwoordigd in de Stichting van de Arbeid. “En daar vinden de echte gesprekken plaats.” Ook dagvoorzitter Biesheuvel is kritisch. “Waarom zou die arbeidsmarkthervorming nu wel lukken?” Aartsen: “Er is politieke lef voor nodig, maar ik denk dat we met alle partijen samen daar uit kunnen komen, ook al hebben we een minderheidskabinet. Ik mik op een breed sociaal akkoord.” Saskia Kapper is positief, maar tegelijkertijd sceptisch: “Het streven naar meer begeleiding van werk naar werk is mooi, maar meer wetgeving staat dit juist in de weg.” Aartsen werpt tegen dat wetgeving nu eenmaal nodig is. Als voorbeeld noemt hij het toelatingsstelsel (Wtta). “Dat gaat een hoop gedoe opleveren en zorgt voor meer bureaucratie, maar het is nodig om misstanden rondom arbeidsmigranten tegen te gaan. Uiteindelijk zorgt het voor een gezondere arbeidsmarkt.” Edwin van den Elst onderstreept nog maar eens de belangrijke rol van detachering bij de gewenste continue investering in mensen. “Wij zijn de grootste opleider van Nederland. Als je opleiding en ontwikkeling meer wilt faciliteren moet je juist bij detacheerders zijn.” De VvDN-voorzitter neemt de uitgestoken hand van de minister dan ook graag aan. “We moeten alle mooie kleuren van flex meenemen bij de modernisering van de arbeidsmarkt.” Lees ook: Minister Aartsen: Kabinet kiest voor een nieuwe zzp-koers maar geen aanpassing handhaving. Dat zou leiden tot een ongewenste ‘zigzagkoers’ Eindelijk een visie Erik Ziengs, voorman van ONL, ziet eveneens de noodzaak van beter arbeidsmarktbeleid. “Het chagrijn bij ondernemers is groot. Vooral de loondoorbetaling bij ziekte steekt werkgevers. Menig ondernemer overweegt te stoppen en/of de zaak te verkopen.” Ziengs heeft echter vertrouwen in deze minister. “We gaan nu de goede kant op.” Dat vertrouwen is er ook bij Bovib-voorzitter Kapper. “We blijven ons zorgen maken over de regeldruk, die alleen maar toeneemt. Maar er is veel meer licht aan het eind van de tunnel. Er is een visie en dat ontbeerden we voorheen.” Edwin van den Elst is uitgesproken positief. “Ik heb veel vertrouwen in dit liberale kabinet en de plannen om tot een goed werkende arbeidsmarkt, waarin het juiste talent op de juiste plek terecht komt.” En dat is een heel ander geluid dan tijdens de vorige editie van de ArbeidsmarktPoort, waarin toenmalig minister Eddy van Hijum (SZW) er vooral alles aan leek te willen doen om werken als zelfstandige lastiger te maken. Niet verwonderlijk dus dat de brancheorganisaties nu enthousiast zijn en dat de hoop op arbeidsmarkthervorming en goede zzp-wetgeving weer leeft. Het vertrouwen van de brancheorganisaties moet een steun in de rug zijn voor de minister. Aartsen weet dat hem een zware klus te wachten staat, maar is strijdbaar en optimistisch: “We gaan moedig voorwaarts!” ArbeidsmarktPoort, Thierry Aartsen, zelfstandigenwet Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers
Goed artikel Arthur en fijn om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn geweest. De toon van minister Aartsen was positief, maar dat is hij al langer. Tegelijk zorgt de huidige aanpak nog steeds voor veel onzekerheid bij zzp’ers. Meer ruimte voor zelfstandigen is belangrijk, maar ruimte zonder economische ondergrens kan ook betekenen dat kwetsbare zelfstandigen nog steeds voor veel te lage tarieven werken. Gisteren zag ik daar nog een goed en tegelijk triest voorbeeld van in de zorg. Juridisch kan iemand blijkbaar als zelfstandige werken voor €21,60 per uur. Wat komt er dan in de praktijk terecht van bescherming onder het rechtsvermoedenbedrag van €38? Het rechtsvermoeden pakt de bron niet aan: https://www.zipconomy.nl/2026/05/waarom-het-rechtsvermoeden-de-economische-prikkel-achter-schijnzelfstandigheid-niet-wegneemt/ Zolang de economische prikkel blijft bestaan om werk goedkoop buiten loondienst te organiseren, is het probleem niet opgelost. Daarom zou het volgens mij ook moeten gaan over een echte economische ondergrens. Minimumtarieven moeten worden berekend op basis van kosten, risico’s en realistische declarabele uren. Niet op basis van wat andere partijen betaalbaar vinden, of via een cao-zzp-vergelijking waarbij de praktijk van zelfstandigen in theorie wordt meegenomen, maar in de praktijk lang niet altijd goed wordt onderzocht of verwerkt. Beantwoorden
De discussie zou al een stuk eenvoudiger worden wanneer ze, in navolging van bescherming van de onderkant van de markt, de bovenkant van de markt los zouden laten middels een tariefgebonden opt-out. Als opdrachtgever en -nemer een overeenkomst aangaan voor zeg >€90/uur, dan is duidelijk dat opdrachtnemer iets toevoegt dat opdrachtnemer niet heeft. Bovendien heeft opdrachtnemer voldoende inkomen om een vangnet te regelen en betaalt hij in de regel meer belastingen dan in loondienst. Het heeft tevens een positief effect op de groep interimmers, die vaak langere tijd voor een significante hoeveelheid uren op één plek zitten, zonder de intentie om in loondienst te gaan. Zij kunnen gewoon de verwachte kwaliteit leveren, zonder beperking in tijd. Bescherm wie beschermd moet worden, maar laat de rest vrij. Beantwoorden
Helemaal mee eens Roy. Bescherm wie bescherming nodig heeft en zorg dat zelfstandigen die tegen gezonde tarieven werken niet onnodig klem komen te zitten. Dit sluit ook aan op mijn idee voor minimumtarieven met schijven per sector. Er zijn veel zzp’ers die wél voor een economisch gezond tarief werken. Voor die groep is bescherming aan de onderkant veel minder relevant en zou je eerder moeten kijken naar meer ruimte en minder onzekerheid. De onderkant vraagt juist om een echte economische ondergrens, gebaseerd op kosten, risico’s en realistische declarabele uren. Niet één generiek bedrag voor iedereen op basis van een rechtsvermoeden wat de bron niet aanpakt, maar maatwerk per sector en beroepspraktijk. Daar schreef ik hier over: https://www.zipconomy.nl/2026/02/eerlijke-minimumtarieven-voor-zelfstandigen-met-schijven-per-beroep/ Beantwoorden
De toonzetting van Minister Aartsen is positief en constructief. Probleem echter is dat de huidige situatie rondom de positionering van ZZP zorgwekkend blijft. Het is pas opgelost als er duidelijke wet- en regelgeving van kracht is. Daar zit ‘m volgens mij het probleem, het kost in dit land jaren vooraleer dit tot stand komt. Die tijd is er niet. Dus wat doen we in de tussentijd. Volgens mij kan het niet anders dan het handhavingsmoratorium opnieuw toe te passen en dat de Belastingdienst in beginsel niet repressief handhaaft in afwachting van nieuwe wet- en regelgeving. Als vriend en vijand het er over eens is dat er neiuwe regeles moeten komen, dan lijkt het me niet logisch om op huidig van kracht zijnde regels te handhaven. Addertje onder het gras kan zijn dat Nederland verwacht een subsidie te ontvangen van ruim € 400 mio via het Europees Sociaal Fonds onder voorwaarde dat er actie genomen wordt op schijnzelfstandigheid onder kwetsbare groepen. Handhaven door de Belastingdienst kan gezien worden dat Nederland aan de voorwaarden voldoet en daardoor de subsidie binnen handbereik heeft. Tot dat deze ‘ binnen’ is blijft het vrees ik bij woorden van Minister Aartsen. Beantwoorden
Om het vraagstuk rondom de ZZP- er op te lossen zal de gehele arbeidsmarkt moeten worden herzien. Dus niet alleen voor de ZZP-er maar ook voor de werknemers, de werkgevers en opdrachtgevers. Ook het sociaalstelsel moet onder de aandacht komen. Iemand zal het sociaalstelsel moeten betalen. De arbeidsmarkt moet zo worden hervormt dat de ZZP-er geen concurrent is voor een werknemer en voor een werkgever en vice versa. Een ZZP-er moet een ondernemer zijn en geen verkapte werknemer. Geen verkapte werknemer doordat de ZZP-er uiteindelijk een goedkope werknemer blijkt te zijn waarbij er geen transitievergoeding hoeft worden betaald, niet 2 jaar doorbetalen bij ziekte en hierdoor ook alle andere risico’s ontloopt. En als iemand kiest voor het ondernemerschap als ZZP-er moet hij afzien van alle mogelijkheden om later, als het hem goed uitkomt, te kunnen claimen dat hij vindt dat hij een werknemer is. Een gelijkspeelveld met dezelfde spelregels. Een ZZP-er is een ondernemer en daar horen risico’s bij. Als een ZZP-er terug wil vallen op het sociaalstelsel dan zal hij daarvoor moeten afdragen. Een werknemer moet niet gedwongen worden om ZZP-er te worden omdat hij anders niet aan het werk komt omdat hij te veel risico’s met zich mee brengt en daardoor te duur wordt voor een werkgever. Als vraagstuk rondom de ZZP-er wordt opgelost, zal het ook voor veel ZZP-ers duidelijk worden dat ze geen ondernemer zijn en dus in loondienst moeten als ze willen blijven doen wat ze doen. Het zal een hele opgave worden om de arbeidsmarkt te hervormen zodat het voor alle partijen werkbaar is. Beantwoorden
Het klinkt goed en volgens Haagse begrippen gaat het ook vrij snel, maar…. Ondertussen zitten mensen maanden zo niet jaren zonder opdracht. Nu een normale baan nemen en hetzelfde doen als dat je normaal vanuit je onderneming doet is risicovol. Want is daarna hetzelfde doen in een zzp-constructie nog wel mogelijk? Op zich zit ik de tijd wel uit voorlopig; door buffer geen enorme haast om tegen mijn zin in me als werknemer te gedragen. Denk dat de minister eens mag onderzoeken hoeveel mensen er nu thuis zitten niks te doen en wat dit de economie voor schade toebrengt. Beantwoorden
Ook ik heb een buffer, maar zit gelukkig ook niet helemaal te niksen. Ik heb meerdere opdrachtgevers en diverse onderzoeksopdrachten voor verschillende bedrijven. Toch heeft het wegvallen van de inhuuropdracht bij een overheidsinstantie impact. De dagen die vrij zijn gekomen worden ook niet gelijk ingevuld met andere opdrachten. De vaste lasten zoals o.a. huur van mijn kantoorruimte lopen door. De buffer wordt echt kleiner. Beantwoorden
We moeten kijken wie zelfstandige is??, wat te denken van een KvK inschrijving, BTW nummer, niet doorbetaald worden tijdens ziekte, niet doorbetaald worden tijdens verlof, risco lopen bij schade en non-betalingen, investeren in je bedrijf. En toch is dit blijkbaar niet genoeg want moet men het langs allerlei holistische toetsen, jurisprudentie lat leggen en dan alsnog heb je geen zekerheid want als de inspecteur boetegericht controleert ben je de sjaak. enz enz Kortom hervorm het sociaal stelsel net als in bv Belgie of Polen, laat iedereen bijdragen en laat daarna mensen zelf kiezen hoe ze willen werken, en laat ondernemers ook zelf kiezen of ze wel of geen mensen in dienst willen nemen. Het risico wat een werkgever momenteel loopt is extreem hoog en er wordt blind verwacht dat zij dat maar moeten accepteren. Maar langdurige ziekteverzuim, het rigide ontslagrecht, meterslange CAO’s allerhande verlofregelingen enz enz maakt de balans wel heel erg onevenredig. Waarom mag een werknemer bijvoorbeeld zonder problemen tijdens de overeenkomst ontslag nemen en komt een werkgever nooit meer van iemand af zonder een grote zak met geld mee te geven? Beantwoorden
achtergrond - Thierry Aartsen (Minister Werk en Participatie): “We moeten af van ouderwetse kijk op de arbeidsma...