ZiPredactie 22 november 2024 10 reacties Print Belastingdienst, UWV: wet arbeidsongeschiktheid zelfstandigen niet uitvoerbaarOordeel uitvoeringsorganisaties plus negatieve reacties internetconsultatie dwingt Minister om met stevige aanpassingen wetsvoorstel BAZ te komen. Het wetsvoorstel Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid voor Zelfstandigen is volgens de Belastingdienst en het UWV respectievelijk ‘niet uitvoerbaar’ en ‘niet uitvoerbaar, tenzij’. Dit blijkt uit de uitvoeringstoetsen van het conceptwetsvoorstel van beide organisaties. Minister Van Hijum ziet zich daarom genoodzaakt het wetsvoorstel aan te passen, zo heeft hij de Tweede Kamer laten weten in een brief. Hoe hij de wet precies wil aanpassen, is nog niet bekendgemaakt. Complexiteit en onzekerheid De kern van de onuitvoerbaarheid van de wet ligt volgens de Belastingdienst en het UWV onder meer in de onzekerheid rondom de grondslag ‘winst uit onderneming’. Deze winst zou de hoogte van de premie voor zelfstandigen moeten bepalen. Echter, zoals de Belastingdienst opmerkt, wordt deze winst vaak pas vastgesteld na een definitieve aanslag inkomstenbelasting, wat anderhalf tot vijf jaar na het begin van het belastingjaar kan plaatsvinden. Beide organisaties vinden dat de gekozen grondslag ‘winst uit onderneming’ te veel risico’s op terug- en nabetalingen met zich meebrengt. Het UWV beschouwt deze grondslag als een ‘ongewenste’ basis. Ook het feit dat iemand het ene jaar ondernemer is en het jaar daarop (tijdelijk) niet meer, maakt de uitvoering van het wetsvoorstel volgens beide instanties ‘complex’. Capaciteitsproblemen Beide organisaties geven aan dat de uitvoering van het wetsvoorstel veel capaciteit vereist, waardoor inwerkingtreding op korte termijn niet realistisch is gezien de huidige capaciteitsproblemen. Het UWV stelt dat invoering in ieder geval niet mogelijk is vóór 1 januari 2030 en “mogelijk ook niet in de jaren daarna als een wijziging van het (bredere) stelsel van arbeidsongeschiktheid uitblijft.” De Belastingdienst geeft geen oordeel over een mogelijke invoeringsdatum, omdat zij het wetsvoorstel hoe dan ook onuitvoerbaar vinden. Het stevige oordeel van de Belastingdienst en het UWV roept herinneringen op aan een eerder, vergelijkbaar oordeel over een voorstel voor een verplichte AOV voor zzp’ers in 2021. Terug naar de tekentafel Minister Van Hijum schrijft in zijn brief aan de Kamer dat het oordeel “betekent dat ik de gesignaleerde knelpunten nader moet bestuderen.” Hij verwijst daarbij ook naar de vele negatieve reacties die zijn ingediend tijdens de internetconsultatie. In zijn brief maakt Van Hijum echter nog niet duidelijk welke aanpassingen hij precies overweegt. aov-zzp, BAZ Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
De Belastingdienst moet vooral niet zo op korte termijn kijken. Welke ondernemer kijkt niet verder dan zijn neus lang is? Mijn visie richt zich in elk geval op lange termijn, tenminste 10 jaar, maar eigenlijk mijn leven. Daar baseer ik althans mijn strategie op. Door alles per jaar te bekijken krijg je bizarre resultaten. Jaartje ziek? Geen ondernemer. Vervolgens revalideren en rustig opstarten, onmogelijk: geen ondernemer. Geen ondernemer is kosten voor je in privé. En oh, ja je pensioenreserves mag je ook inleveren, dan worden die meteen belast. Wel weer succes, dan ondernemer dus afdragen. U de lasten, wij de lusten. Leuker kunnen we het voor onszelf niet maken. Iedereen die wat ouder wordt, en dat worden er steeds meer, zal er achter komen dat het opbouwen van eigen buffers en reserves heel duur is. Gaat het goed, dan wordt je geplukt. Zit het tegen, dan wordt je ontdaan van alles wat je nog resteert: ook geplukt. De belastingdienst maakt er een zooitje van. Incompetentie ten top. Wat een fantastisch sociaal en eerlijk land hebben we toch. Slaap lekker, maar wordt vooral niet ziek, behoeftig of oud! Beantwoorden
Wat is er mis met een broodfonds? Ziektepercentage voor de groep waarin ik zit is 2,15%. Daar kunnen werkgevers en verzekeraars alleen maar van dromen. Beantwoorden
FD van vanmorgen gelezen… Hoe activeer je 10.000 mrd euro aan slapend Europees geld? Ik denk dat hier veel van de ZZPers geld in dat potje zit, want deze hebben gespaart voor hun oude dag. Ze zijn dus iets aan het verzinnen om daar een greep uit te kunnen doen. America zou het beter hebben geregeld, dan blijkt dus weer dat men daar nooit is geweest. Je mag van mij van “fantastisch land”dus “fantastisch continent” maken… Beantwoorden
Goed nieuws. Waarom niet een vaste premie (ongeacht inkomsten) voor alle werkende In Nederland? Wat betreft de capaciteitsproblemen. Misschien kunnen ze zzp’ers inschakelen. Oh nee,…. Beantwoorden
Heel goed idee pensioenpremie voor werkenden ongeacht zzp of werknemer of zoals ik altijd gedacht heb laat zzp ers gewoon instromen in het gewone pensioenstelsel maar er is teveel onwil en argwaan in dit land van regeltjes. Beantwoorden
Ik begrijp dat ze moeite hebben met berekenen. Maar daarnaast kan hij een helder artikel herinneren hier gelezen Men heeft aan die WAO wet en de verplichtingen van die werknemer zo lopen te sleutelen dat je deze niet kan toepassen voor de zzp er. Vervangend werk en bij storten verschil. 70% Doe je ook 20.000 per jaar voor het pensioen erbij met een pensioengat 2007-2017 . Weet wel dat er WAO premie overblijft De zware beroepen 65 ipv 67 jaar betaald ielke werknemer voor maar zeg dat ze 5 keer eerder in de wao zouden belanden zijn er nog maar 17000 komend jaar Dus ook nu hebben we weer een rekensom erbij. Dacht te horen dat het al gauw naar de 80.000 loopt Leuk om is even mooi grafiekje van te maken misschien wat om al met 24 of 22 e jarige pensioen te laten betalen. Beantwoorden
Al die zzpers die door de opheffing van het handhavingsmoratoriun weer in loondienst worden gedwongen, zullen ook een forse druk op de al schaarse capaciteit bij de uitvoerende instanties leggen. Hier heb ik nog niemand over gehoord. Ik mag aannemen dat minister Van Hijum dit heeft ingecalculeerd. Beantwoorden
In een ideale wereld waren ZZPers nooit aan de slag gegaan in lijnfuncties, als schijnwerknemer met zakelijke voordelen. De schijnZZPers gaan in dienst bij een detacheerder. Hebben ze nog steeds wisselende contacten, hoeven ze niet op zoek naar een nieuwe opdracht, wel vakantiedagen, een pop, een pep en een leasefiets. En ze gaan door op dezelfde klus waar ze jaren als schijnondernemer werkten. De minister denkt: zero-sum Beantwoorden
Feit is Basis uitkering bij arbeid ongeschiktheid is een barrière minder voor die wie onder de 33 euro werken Geloof niet dat die premie ze tegen houden juist stimuleren . Er zijn denk ik. 4 redenen waarom een zzper Goedkoop Risico’s voor het bedrijf bij. Minder opdrachten Arbeids ongeschikt. ( in ruime zin tempo en vaardigheden. Wel toevoeging vorige opdrachten en ervaring De opdracht word gemaakt door een opdrachtgever laten we wel zijn. Waar of uit welke punten vind je het terecht dat uit die verzekering pot geld gehaald mag worden . Beantwoorden
De overheid wil eigenlijk dat iedere werkende onder de AOW leeftijd een vorm van AOV heeft, ongeacht zijn contractvorm e.d. Als we nu de “AOV premie” gewoon een onderdeel zouden laten zijn van de inkomstenbelasting voor niet-AOWers. Dan is het probleem toch opgelost? Het is dan een percentage (eventueel met drempel) van het inkomen, en het maakt niet uit of je in loondienst bent of met een eenmanszaak je winst pas weet na je definitieve belastingaanslag. Uiteindelijk wordt de inkomstenbelasting betaald. Uitzonderingen zoals opt-out zijn ook niet meer nodig. Hiermee verdwijnen de bezwaren rond de grondslag “winst uit onderneming”, en ook als iemand ZZP afwisselt met loondienst e.d. Volgens mij kunnen UWV en de Belastingdienst dit op deze manier best aan. Beantwoorden