Gemeentes gaven iets minder uit aan externe inhuur, maar door de coronacrisis betekent dit niet per se een keerpunt Geplaatst 18 augustus 2020 door Claartje Vogel De stijging van uitgaven aan externe inhuur bij gemeentes lijkt af te vlakken. In 2019 besteedden gemeenten gemiddeld 18 procent van de totale loonsom aan externe inhuur, blijkt uit de Personeelsmonitor Gemeenten 2019 van de stichting Arbeidsmarkt & Opleidingsfonds Gemeenten (A&O fonds Gemeenten). In 2018 gaven gemeentes nog 20 procent van hun totale loonsom uit aan externe inhuur. Het A&O fonds Gemeenten brengt jaarlijks verslag uit van de personeelsuitgaven van Nederlandse gemeenten en zag dat het aandeel dat naar externe inhuur gaat sinds 2014 steeg. ‘Flexibele bezetting kan weer toenemen’ Het percentage is dus voor het eerst in vijf jaar tijd gedaald. Volgens de onderzoekers betekent deze daling niet per se een keerpunt. In het rapport staat: “In het licht van de huidige coronacrisis en de daarmee gepaard gaande uitdagingen voor gemeenten kan het zijn dat in 2020 externe inhuur en flexibele bezetting toch weer toenemen.” Bovendien proberen niet alle gemeenten hun externe inhuur te verminderen. Zo’n 28 procent van alle gemeentes wil het flexibele deel van de bezetting gelijk houden en 5 procent wil het aandeel externe inhuur juist vergroten. In 68 procent van de gemeenten proberen ambtenaren de inhuur wel terug te dringen. Dat doen ze bijvoorbeeld door flexibele inzet van werknemers (42 procent), het omzetten van flexibele in vaste banen (40 procent) en het aanbieden van tijdelijke dienstverbanden (36 procent). Ook proberen ze de kosten van raamcontracten voor externe inhuur te verlagen (24 procent) en nemen ze bestuurlijke maatregelen (17 procent). Grootste dalers Bij de kleinste gemeentes (minder dan 20.000 inwoners) is de externe inhuur met 19 procent gelijk gebleven aan 2018. In de andere gemeentegrootteklassen daalden de externe inhuur vergeleken met 2018, het meest in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. In deze vier grootste gemeentes van Nederland daalde het percentage van 21 naar 18 procent van de loonsom. De onderzoekers zien verder een opvallende afname van de uitgaven aan payroll-medewerkers. In 2018 was payroll nog de meest gebruikte flexibele contractvorm, toen was 30 procent van alle externe inhuur nog een payrollcontract. In 2019 is dat gedaald naar 19 procent. Eén op de tien gemeentes is zelfs helemaal gestopt met de inzet van payroll. Payrolltoeslag nauwelijks van belang Opmerkelijk hierbij is dat ruim driekwart van de gemeenten in de enquête aangeeft dat de ‘payrolltoeslag’ niet van invloed is op de inzet van payrolling. De payrolltoeslag is een afspraak in de CAO Gemeenten. Het houdt in dat medewerkers die op basis van payrolling werkzaam zijn, een beloning moeten ontvangen die vergelijkbaar is met de beloning van een ambtenaar. Daarnaast hebben payrollers recht op een eindejaarsuitkering, een werkgeversbijdrage levensloop en een met de ABP-pensioenregeling vergelijkbaar pensioen. Als ze die extra’s niet of niet helemaal krijgen, dan betaalt de gemeente in plaats hiervan een zogenaamde payrolltoeslag. Uitzend, detachering en zzp Gemeentes hebben naar verhouding ook iets minder uitzendkrachten ingezet. In 2018 was 28 procent van de flexibele contractvormen een uitzendovereenkomst, in 2019 nog 26 procent. Op dit moment is detachering de meest gebruikte contractvorm. Een derde van de gemeentes maakte vorig jaar gebruik van detacheringsovereenkomsten, in 2018 was dat nog 26 procent. Ook het percentage zzp’ers is hoger. Dat steeg van 4 naar 9 procent. Tot slot vallen ook dienstverbanden voor bepaalde tijd onder flexibele contractvormen. Dat percentage daalde licht van 10 procent in 2018 naar 9 procent in 2019. SP wil Roemernorm wettelijk vastleggen, ook voor gemeentes De SP vindt al tijden dat de overheid te veel geld uitgeeft aan externe inhuur. Tweede Kamerlid Ronald van Raak wil de Roemernorm van maximaal 10% externe inhuur daarom wettelijk vastleggen, ook voor gemeentes en provincies. Het kabinet hanteert sinds 2010 de zogenaamde ‘Roemernorm’, naar een voorstel van oud SP-leider Emile Roemer. Dat houdt in dat de overheid ernaar streeft maximaal 10% van de personeelskosten te besteden aan inhuur van externen. Die norm wordt al jaren niet gehaald. Verder hoeven gemeentes en ministeries zich niet te houden aan de Roemernorm. Kamerlid Ronald van Raak overwoog in 2018 al een intiatiefwet om daar iets tegen te doen. Hij komt na het zomerreces met een wetsvoorstel, vertelde hij vorige maand aan ZiPconomy. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags cijfers, flexwerk, gemeenten, politiek, zzp | 3s Reacties
Verstrekkend advies aan Hoge Raad: maak ‘inbedding in organisatie’ het leidend principe bij beoordeling arbeidsrelatie. Geplaatst 17 augustus 2020 door Hugo-Jan Ruts De beoordeling of een arbeidsrelatie een arbeidsovereenkomst is, moet worden aangepast. Niet gezag of vrije vervanging moet leidend zijn, maar het feit of iemand ‘ingebed’ is in de organisatie. Dat bepleit advocaat-generaal Ruth de Bock in haar advies aan de Hoge Raad over een cassatiezaak. Zij vindt ook dat de intentie van beide partijen (de ‘partijbedoeling’) niet meer meegewogen moet worden in de beoordeling of iemand als zelfstandig ondernemer mag werken. De advocaat-generaal geeft een onafhankelijk advies aan de Hoge Raad. De Hoge Raad hoeft dat advies niet op te volgen in haar uitspraak over deze zaak, maar doet dat in de praktijk vaak wel. In dit geval zou dat een forse verandering betekenen voor de positie van zelfstandig professionals die werken binnen de muren van een organisatie. Het is nog onbekend wanneer de Hoge Raad een uitspraak doet. ** UPDATE (6/11/2020) : De Hoge Raad heeft uitspraak gedaan in deze zaak. Zie hier voor nieuwsartikel daarover. In die uitspraak neemt de HR een de voorstellen over nieuwe criteria (zoals hier onder uitgelegd) niet over. ‘Uitholling van de arbeidsovereenkomst’ Het is opvallend dat de advocaat-generaal in dit advies zo uitvoerig ingaat op de positie van zzp’ers. De aanleiding is namelijk geen rechtszaak over (schijn)zelfstandigheid van een zzp’er, maar een zaak van een uitkeringsgerechtigde die vindt dat haar participatieplek bij de Gemeente Amsterdam eigenlijk een arbeidsovereenkomst was. Nu gaat een cassatie zelden specifiek over een zaak en vaker over een aanpassing van het recht als geheel. De Bock ziet in deze cassatie aanleiding om in te gaan op de afbakening van de arbeidsovereenkomst ten opzichte van andere werkrelaties. Ze gaat specifiek in op het verschil tussen werknemers en zelfstandig professionals, want in de praktijk bestaat daarover de meeste onduidelijkheid. Volgens de advocaat-generaal is het Groen/Schoevers-arrest een “belangrijke oorzaak van de uitholling van de arbeidsovereenkomst: kennelijk kunnen partijen overeenkomen dat niet gewerkt wordt op basis van een arbeidsovereenkomst”. Groen/Schoevers: zowel partijbedoeling als uitvoering van belang De uitspraak van de Hoge Raad in de zaak Groen/Schoevers is een bekend arrest in het arbeidsrecht. In deze zaak gaf Groen les bij onderwijsinstelling Schoevers. Hij deed dit als ondernemer, stuurde facturen, rekende btw en kreeg niet doorbetaald bij ziekte. Maar toen Schoevers de overeenkomst wilde opzeggen, ontstond een conflict. Groen vond dat Schoevers niet mocht opzeggen, omdat er sprake was van een arbeidsovereenkomst. Groen stapten naar de kantonrechter. Die oordeelde dat er geen sprake was van een arbeidsovereenkomst. Dat werd later zowel bevestigd door de rechter als de Hoge Raad. De rechters gaven aan dat zowel de partijbedoeling, als de feitelijke uitvoering van de overeenkomst van belang is bij de beoordeling van een arbeidsrelatie. Dit wordt ook wel een ‘holistische benadering’ genoemd. ‘Erosie van de arbeidsrechtelijke bescherming’ De Bock wil een einde maken aan die holistische benadering. Niet alleen om werkenden te beschermen, maar ook vanuit publiek belang. Ze schrijft dat het ‘ongewenst is dat partijen – zelfs al zouden beide partijen dat volledig uit vrije wil wensen – hun werkrelatie buiten het bereik van de arbeidsovereenkomst kunnen houden’. Het maakt haar niet uit of de werkende ‘een relatief hoog tarief ontvangt, een fatsoenlijke arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit en pensioen opbouwt’, schrijft ze. Immers: “De sterke groei van het aantal werkenden dat niet werkt op basis van een vaste arbeidsovereenkomst (de erosie van de arbeidsrechtelijke bescherming), is een steeds groter maatschappelijk probleem aan het worden.” Ze wil vooral af van de ‘partijbedoeling’, schrijft ze in haar advies. De advocaat-generaal benadrukt dat ook de Commissie regulering van werk (Commissie Borstlap) vindt dat de partijbedoeling irrelevant moet zijn bij de kwalificatie van een arbeidsrelatie. Lees ook: Voorstellen commissie Borstlap betekenen einde van huidige ZP-model Organisatorische inbedding en afhankelijkheidspositie De Bock vindt dat de rechter in plaats daarvan moet kijken naar (A) de ‘organisatorische inbedding’ van het werk en (B) de afhankelijkheidspositie van een werkende. Wat een ‘organisatorische inbedding’ precies inhoudt, laat ze in het midden. De advocaat-generaal noemt wel de afweging of “werkzaamheden een wezenlijk onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering”, wat nog niet echt concreet is. ‘Wegcontracteren van bescherming’ Ze vindt in elk geval dat de rechter meer aandacht moet hebben voor de afhankelijkheidspositie van de werkende. Oftewel: een echte zelfstandige werkt ook echt zelfstandig. De Bock: “Ontbreekt ondernemerschap, dan zal in de regel sprake zijn van een gezagsverhouding (‘in dienst van’) en dus van een arbeidsovereenkomst. (…) In het kader van de vraag of sprake is van ondernemerschap, kan de omstandigheid dat een werker geen onderhandelingspositie heeft gehad bij de bepaling van zijn loon/tarief, een sterke aanwijzing zijn dat sprake is van een gezagsverhouding. Anders gezegd, het ondernemerschap moet in werkelijkheid uit méér bestaan dan het wegcontracteren van arbeidsrechtelijke bescherming.” Hoe punt A en B zich tot elkaar verhouden, wordt ook niet duidelijk. Als je geen afhankelijke positie hebt, bijvoorbeeld omdat je meerdere opdrachtgevers hebt, mag je dan wel ‘organisatorisch ingebed’ zijn? Of moet een zelfstandige juist aan beide criteria voldoen? Zelf kiezen voor een contractvorm Vooral punt A is zeer ingrijpend voor alle zelfstandigen die nu opdrachten doen binnen de muren van hun opdrachtgever. Als de Hoge Raad het advies overneemt, kan dan niet meer. En als zij straks niet meer zelf mogen kiezen voor een contractvorm, zullen veel zzp’ers dat als ongewenst en ouderwets zien. Het lijkt alsof de advocaat-generaal een doorbraak wil forceren in de voortslepende discussie over de kwalificatie van de arbeidsrelatie. Los van de inhoud van de conclusies die ze daarin maakt, is daar natuurlijk ook wel alle aanleiding toe. Zzp’ers, werkgevers en bemiddelaars vragen al jaren om meer duidelijkheid. Van de politiek, of desnoods van de rechtelijke macht. Na jaren van onzekerheid hebben zelfstandigen, en hun opdrachtgevers, echter wel wat meer duidelijkheid dan dit advies verdiend. Daarbij roept de timing van dit, zeer ingrijpende, advies vragen op. Minister Koolmees heeft de commissie Regulering van Werk immers ingesteld om ook op dit dossier met voorstellen te komen. Dat advies ligt er. Het vormt ook een belangrijke basis onder het voorstel van de advocaat-generaal. Echter het Kabinet, en de Kamer, moet zich nog uitspreken over de adviezen van deze Commissie Borstlap. Dat debat volgt dit najaar. Het lijkt toch wel gepast dat de Hoge Raad dat democratische proces niet in de weg gaat zitten door het overnemen van zo’n vergaand advies. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags arbeidsrecht, Commissie Borstlap, jurisprudentie, politiek, zzp | 21s Reacties
Detacheerders zien omzet ‘slechts’ met 6% dalen Geplaatst 17 augustus 2020 door Arthur Lubbers Dat blijkt uit de eerste MarktMonitor van de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN). “Er zijn heel veel opdrachten on hold gezet. Maar als je het vergelijkt met de uitzendbranche bijvoorbeeld (ABU MarktMonitor) dan valt de omzetdaling nog wel mee”, licht vicevoorzitter Marcel van den Bekerom toe. “Het is de uitzendbranche die de echte klappen heeft opgevangen, maar in de slipstream daarvan krijgen wij natuurlijk ook wel klappen.” Omzet ICT-detachering -15% Het blijkt dat vooral detacheringsbureaus in sectoren als ICT en zakelijke dienstverlening te maken hebben gehad met een forse omzetdaling in het tweede kwartaal, van respectievelijk -15% en -13%. Transport, agrarisch en de medische sector lieten daarentegen een (kleine) plus zien. De omzetkrimp in de ICT-branche kan worden verklaard doordat veel projecten door opdrachtgevers direct na het uitbreken van de coronacrisis zijn stilgezet. Als voorbeeld noemt Van den Bekerom KLM. “Daar zijn projecten abrupt stopgezet. En het is de vraag of en wanneer die weer gaan lopen en hoe KLM dat gaat invullen, met eigen vaste mensen of dat zij specialistische kennis van gedetacheerden nodig hebben.” Nieuwe aanvragen? Overall valt de omzetdaling van -6% in het tweede kwartaal wel mee, vindt ook Van den Bekerom. Dat komt volgens hem doordat detacheringsorganisaties over het algemeen werken aan specialistische projecten die een langere doorlooptijd hebben. Maar ook deze projecten eindigen op enig moment. “Wat gebeurt er in het derde en vierde kwartaal van dit jaar; hoeveel nieuwe aanvragen zullen er de komende tijd zijn? Dat is de hamvraag. En dat wordt spannend. De vacaturemarkt toont sinds juni licht herstel. Er lijkt een stabilisatie op te treden en we hopen dat we op een kantelpunt zitten. Opdrachtgevers zijn druk bezig om na te gaan wat er nog moet gebeuren en er zijn natuurlijk nog budgetten voor dit jaar. Maar of het herstel echt doorzet is nog onzeker en het zal sterk verschillen per sector.” Wat gebeurt er in het derde en vierde kwartaal van dit jaar; hoeveel nieuwe aanvragen zullen er de komende tijd zijn? Dat wordt spannend! Meer leegloop Opvallend is dat uit het onderzoek blijkt dat het aandeel gedetacheerden dat een vast dienstverband heeft bij het detacheringsbureau ondanks de coronacrisis is gestegen van 56,3% naar 58,5%. Van den Bekerom: ‘Het belang van de gedetacheerden wordt steeds duidelijker en het is zaak voor de bureaus om duidelijk te maken dat iemand die gedetacheerd wordt steeds meer perspectief wordt geboden. De bureaus bieden steeds vaker vaste contracten en bespreken opleidingen, carrièreperspectief, ambities met hun mensen.” Ondertussen is het percentage ‘leegloop’ gestegen van 6,6% in het eerste kwartaal naar 7,5% in het tweede kwartaal. En dat komt natuurlijk voor rekening van de detacheerders. Van den Bekerom: “Over de hele linie valt de leegloop relatief mee. Maar de meeste gedetacheerden zijn in vaste dienst en die moeten worden doorbetaald en blijvend worden opgeleid door detacheerders.” Voorzien in flexibiliteit Dat bewijst ook dat detacheerders voorzien in de behoefte aan flexibiliteit, stelt Van den Bekerom. “In het eerste kwartaal was er nog sprake van krapte en hadden opdrachtgevers grote behoefte aan gedetacheerden met specialistische kennis. Nu, tijdens de coronacrisis, vangt de detacheringsbranche enigszins de klappen op voor die opdrachtgevers.” Maar het toont volgens hem ook aan dat de detacheringsbranche anders is dan bijvoorbeeld uitzenden. “Wij leveren veel hoogopgeleide mensen met specialistische kennis die veelal bij ons in dienst zijn. Detacheerders blijven investeren in opleiding en ontwikkeling van hun mensen, zodat die deskundigheid beschikbaar blijft voor opdrachtgevers.” De VvDN-leden die hebben mee gedaan aan het onderzoek voor de MarktMonitor vertegenwoordigen een omzet van ongeveer 30% van de markt. De detacheringsmarkt wordt volgens onderzoek uit 2018 geschat op een omzet van 6,2 miljard euro. Lees ook: Hoe gaat het met detacheerders in coronatijd? Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags detachering, marktupdate, VVDN | Laat een reactie achter
Coronacrisis versnelt daling aantal flexbanen, vooral uitzendbranche is de klos Geplaatst 14 augustus 2020 door Claartje Vogel Het aantal werknemers met een flexibel arbeidscontract is fors gedaald tijdens de coronacrisis, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In het tweede kwartaal hadden 1,7 miljoen werknemers een flexibele arbeidsrelatie. Dat zijn er 272.000 minder dan in het tweede kwartaal van 2019. Van het eerste op het tweede kwartaal van 2020 daalde het aantal flexbanen met 119.000. Daling van flex is voor het eerst groter dan groei van vast Flexwerknemers zijn mensen met een contract voor bepaalde tijd, uitzendkrachten, oproepmedewerkers en stagiaires. Ook voor de crisis daalde het aantal flexcontracten, maar toen steeg het aantal vaste banen nog zo hard dat het totaal aantal banen groeide. Die trend begon al in 2019. Dat het aantal flexbanen daalde terwijl er meer vaste banen bij kwamen, was ook precies de bedoeling van de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Die is sinds januari van kracht. Maar in het tweede kwartaal van 2020 was de teruggang van het aantal flexcontracten voor het eerst groter dan de toename van het aantal vaste banen. Op die manier is het totaal aantal banen gedaald ten opzichte van een jaar eerder: het aantal werknemersbanen daalde met 334.000 (-3,9 procent) tot 8,2 miljoen. Lees ook: De effecten van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) op de arbeidsmarkt zijn niet te meten door de coronacrisis. Uitzendbranche hard geraakt Vooral uitzendbureaus waren de dupe. Het aantal banen bij uitzendbureaus daalde met 130 duizend van het eerste op het tweede kwartaal, een daling van 17 procent. Zo’n grote daling is nooit eerder voorgekomen, schrijft het CBS. Er kwamen in totaal 72.000 werklozen bij (+26 procent) en aan het einde van het tweede kwartaal waren er 26.000 vacatures minder dan een kwartaal eerder. In een half jaar tijd is het aantal openstaande vacatures met 30 procent afgenomen. De situatie op de arbeidsmarkt is totaal omgeslagen door de coronacrisis, schrijft het CBS. Eind 2019 was er namelijk nog een recordaantal vacatures. Meer ‘banen’ voor zelfstandigen Het werk voor zelfstandigen nam afgelopen drie maanden nog wel toe. Het CBS telt ook het aantal ‘banen’ van zelfstandigen, onder andere door enquêtes en door organisaties te vragen hoeveel mensen zij inhuren. Een zzp’er kan dus meerdere ‘banen’ hebben. Afgelopen kwartaal groeide het aantal posities of rollen van zelfstandigen met 12.000 naar 2,3 miljoen. Dat is wel een kleinere groei dan in het eerste kwartaal (+21.000 zzp-banen). Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags banen, CBS, cijfers, Corona, flexwerk, zzp | Laat een reactie achter
Zelfstandigenorganisaties: verlenging Tozo noodzakelijk voor “coronaproof ondernemen” Geplaatst 13 augustus 2020 door ZiPredactie Zelfstandig ondernemers, die door de coronacrisis langdurig in hun omzet worden getroffen, zoeken nieuwe kansen en willen indien nodig op een andere manier doorgaan als ondernemer. Dat blijkt uit de voorlopige resultaten onder bijna 6000 respondenten van de enquête “Perspectief na 1 oktober” (zie hier), die PZO, ZZP Nederland, ONL en FNV Zelfstandigen hebben georganiseerd in samenwerking met het ministerie van SZW. De zelfstandigenorganisaties vinden dat de overheid ondernemers moet ondersteunen wanneer zij op zoek gaan naar andere inkomensperspectieven. Ze vragen het kabinet de bestaande inkomensondersteuning – de TOZO – na 1 oktober met drie maanden te verlengen. “Op die manier kan de zelfstandige zijn/haar onderneming coronaproof maken, zonder zich zorgen te maken over het inkomen” zo stellen de organisaties. Flinke meerderheid heeft minder omzet. 30% heeft TOZO 2 aangevraagd De voorlopige uitkomst van de enquête laat zien dat veel ondernemers, zij het met moeite, weer op eigen benen succesvol gaan ondernemen. Daardoor neemt het beroep op financiële steun gestaag af. In sommige beroepen echter, is de malaise nog lang niet voorbij en misschien wel blijvend. Daarvoor moeten specifieke oplossingen komen, zo vinden de vier belangenorganisaties. “Zelfstandigen geven aan, indien nodig, de bakens te willen verzetten door hun onderneming aan te passen aan de veranderde omstandigheden en zichzelf als ondernemer verder te willen ontwikkelen. Bij die verandering hoort ook verlenging van de inkomensondersteuning.” Lees ook Discussie: TOZO 3 nodig, of verkeerd signaal naar ondernemers? Onderstaande (voorlopige) analyse geeft een globaal beeld op hoofdlijnen. Zo zegt de helft van de deelnemers aan het onderzoek dat ze TOZO 1 hebben aangevraagd, 30% heeft van de tweede TOZO regeling gebruikt gemaakt. Cijfers van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maken duidelijk dat ongeveer een kwart van alle zelfstandigen gebruik gemaakt heeft van de TOZO 1 regeling. Flink wat minder dus dan wat deze cijfers aangeven, wat waarschijnlijk iets zegt over de achtergrond van de deelnemers aan deze enquete. In de periode maart-juni merkte 75% een dalende omzet. Over de periode juli-oktober wordt toch ook nog 65% van de zelfstandigen geraakt door een dalende omzet. En hoe verder? Bijna 6 op de 10 denkt na 1 oktober het bedrijf – eventueel met kleine aanpassingen – voort te kunnen zetten. 5% ziet zich genoodzaakt om een baan te gaan zoeken. Welk perspectief ziet men na 1 oktober? Ondernemer kan bedrijf (met kleine aanpassing) succesvol voortzetten 58 % De onderneming anders inrichten 26 % Ondernemer blijven met andere activiteiten (beroep) 11 % Bedrijf beëindigen en verder als werknemer 5 % Hoe wil men dat bereiken? Als ondernemer regel je je eigen zaken (zelfredzaam) 65 % Ondernemersvaardigheden op peil brengen 38% Bedrijfsvoering aanpassen (verdienmodel, activiteiten) 22 % Verkenning loopbaan als werknemer 13 % Welke vorm van ondersteuning nodig? Geen enkele vorm van ondersteuning nodig 43 % Coaching en training ondernemersvaardigheden 25 % Loopbaanoriëntatie en (om)scholing 5 % Lening bedrijfskapitaal 10 % Inkomensondersteuning Tozo 45 % Gedifferentieerd beleid De zelfstandigenorganisaties pleiten verder voor een regionale aanpak, bijvoorbeeld met ontwikkeladvies en omscholingstrajecten, zodat meer maatwerk kan worden geleverd. Daarbij is het van belang om de verschillen in perspectief zien, zo vinden de zelfstandigenorganisaties. In hoofdlijnen zien ze drie groepen, met elk een andere route om uit de huidige crisis te komen. Levensvatbare onderneming, gemotiveerde ondernemer, die zijn onderneming wil voorbereiden op veranderde omstandigheden om weer succesvol te worden. Zoeken naar nieuwe kansen, verdienmodel bijstellen, zo mogelijk andere activiteiten, indien nodig om/bijscholing vakkennis. Onvoldoende succes als ondernemer, maar wel perspectief bij verbetering ondernemersvaardigheden en financieel advies. Coaching en scholing ondernemersvaardigheden. Structureel onvoldoende succesvol als ondernemer, niet levensvatbaar, ook al voor corona. Hulp bij bedrijfsbeëindiging, voorkomen faillissement, schone lei. Loopbaanoriëntatie, zo nodig omscholen naar beroep met perspectief op werk en inkomen. De zelfstandigenorganisaties gaan binnenkort met het ministerie in gesprek over de uitkomsten van dit onderzoek. Zij roepen het kabinet op om doorgaand te investeren in de ontwikkeling van ondernemerschap, zodat ondernemers op eigen kracht, ook in veranderde omstandigheden, in hun inkomen kunnen voorzien. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Corona, tozo 3 | Laat een reactie achter
Deze landen nodigen professionals uit om te komen ‘thuiswerken’ Geplaatst 13 augustus 2020 door Claartje Vogel Door de coronacrisis staan organisaties meer open voor werken op afstand en dat schept nieuwe mogelijkheden voor zogenaamde ‘digitale nomaden’. Wie alleen een laptop en internetverbinding nodig heeft om zijn werk te doen, kan bijvoorbeeld een jaar wonen en werken op Barbados. Werken op een tropisch eiland Het Caribisch eiland heeft weinig coronabesmettingen en toch lijdt de economie flink onder de pandemie. Het land is namelijk voor een groot deel afhankelijk van toerisme en sinds de wereldwijde coronauitbraak blijven buitenlandse gasten weg. Op moment van schrijven geeft de Nederlandse regering een oranje reisadvies, wat betekent dat vakantiereizen worden afgeraden. Daarom is de president van Barbados een speciaal programma begonnnen om thuiswerkers naar het eiland te lokken. Internationale bezoekers mogen met de ‘Barbados Welcome Stamp’ een jaar lang werken op het eiland. Voorwaarden: minimuminkomen en coronatest Een Zoom-vergadering bijwonen onder de palmbomen en vervolgens in de blauwe zee springen, dat klinkt voor veel professionalds best aanlokkelijk. Volgens nieuwszender BBC zijn vooral professionals uit de Verenigde Staten, Canada en het Verenigde Koninkrijk geïnteresseerd. In prinicipe mag iedereen zich inschrijven om te werken op Barbados. Inschrijven kost 2000 dollar (zo’n 1700 euro) per persoon, of 3000 dollar (ongeveer 2500 euro) per gezin. Verder moet je minstens 50.000 dollar (42.000 euro) per jaar verdienen, een zorgverzekering hebben en een coronatest ondergaan. Al met al is het een stuk eenvoudiger dan vóór de coronacrisis. Wie toen wilde werken op Barbados, was maandenlang bezig met formuleren invullen en moest bovendien Barbadiaanse inkomstenbelasting betalen. Dat hoeft nu niet: je blijft belasting betalen volgens de regels van het land waar je vandaan komt. Estland: Digital Nomad Visa Barbados is niet het enige land dat thuiswerkers wil lokken. Ook de Baltische staat Estland heeft een programma om internationale flexwerkers aan te trekken. Het zogenaamde ‘digital nomad visa’ maakt het mogelijk om een jaar lang te wonen en werken in Estland, als je kunt aantonen dat je op afstand kunt werken. Ook voor dit visum geldt een minimuminkomen: 3504 euro per maand. Het Digital Nomad Visa van Estland is goedkoper dan de Barbados Welcome Stamp: je betaalt 80 tot 100 euro, afhankelijk van de lengte van je verblijf. Met de regeling wil Estland professionals van buiten EU trekken. Voor Nederlanders is de regeling niet interessant, want je hebt geen visum of werkvergunning nodig om in een ander EU-land te werken. Bermuda en Georgië Verder heeft ook Bermuda een speciale regeling voor digitale nomaden, het ‘Work from Bermuda Certificate’. Je kunt je sinds begin augustus inschrijven om een jaar te werken of te studeren op de eilanden. Tot slot werkt ook Georgië aan een speciaal visum voor digitale nomaden. Hiermee wil de minister van Economische Zaken zowel de woningmarkt als de horeca stimuleren. Met slechts 12000 coronabesmettingen op 3,5 miljoen inwoners staat Georgië bekend als ‘veilig land’, zei ze tegen de lokale media. “We moeten ons goede imago op het gebied van gezondheid aangrijpen als kans om de economie te versterken.” Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Corona, digital nomad, ondernemerschap | Laat een reactie achter