Wiebes verbaast met VVD filmpje over Wet DBA Geplaatst 25 november 2016 door Hugo-Jan Ruts Staatssecretaris Wiebes heeft gisterenavond de nodige verbazing opgeroepen door een VVD filmpje te gebruiken om informatie te geven over de huidige stand van zaken van de Wet DBA. In het filmpje heeft Wiebes het plots over het ‘uitstellen’ van de Wet, waarbij ‘uitstellen van het handhaven’ meer op zijn plaats is. Daarnaast is hij opvallend stellig dat het arbeidsrecht aangepast gaat worden. Op de website van de Belastingdienst staat bijvoorbeeld dat onderzocht wordt of de arbeidswet aangepast moet worden. Er zijn immers meer opties om duidelijkheid te verschaffen wie nu wel of niet ondernemer is. Maar los daarvan is het natuurlijk vooral merkwaardig dat Wiebes zo’n VVD kanaal gebruikt en niet de officiële regeringskanalen dan wel die van de Belastingdienst. Direct na het verschijnen van het filmpje hebben Pieter Omtzigt (CDA) en Steven van Weyenberg (D66) Kamervragen aan Wiebes en Asscher gesteld over deze uitspraken (zie onderaan) . Omtzigt reageert daarnaast ook met een korte facebook filmpje (zie onderaan). In de Q&A sessie na het filmpje, ging Wiebes verder in op de Wet DBA. Naarmate de sessie volgende verschoof zijn positie ook meer en meer van Staatssecretaris naar die van VVD-lid. Zo vindt Wiebes dat het niet aan de overheid is om te bepalen is of iemand wel of niet werknemer is, maar gaat hij daar vooral zelf over. In een debat in de Eerste Kamer (zie hier voor de highlights uit dat debat) werd Wiebes afgelopen dinsdag door meerdere senatoren opgeroepen helder te zijn in zijn communicatie. Ook toon van Wiebes, die bijna met trots verkondigde dat hij de Wet DBA in de ijskast zet, viel niet bij iedereen in goede aarde. Zo zei Rinnooy Kan (D66) “Ik ben ervan overtuigd dat de staatssecretaris te goeder trouw is in zijn voornemens tot communicatie. In die communicatie zal meer nodig zijn dan verbale behendigheid alleen om het vertrouwen te herwinnen van deze groep, die zich, met bijzonder veel reden, slecht behandeld voelt door de politiek. In de manier waarop de staatssecretaris in deze ruimte daarover spreekt, klinkt te weinig begrip en te weinig inlevingsvermogen door voor hetgeen is aangericht in de levens en de levenszekerheid van grote groepen zelfstandigen, die ons zeer ter harte zouden moeten gaan. Ik geef hem dat graag mee, voordat hij op zijn kruistocht in hun richting vertrekt.” Ik denk dat zelfs Rinnooy Kan niet had kunnen bedenken dat Wiebes die kruistocht zou beginnen met een VVD campagne filmpje. Omtzigt schrijft over de actie van Wiebes : “De VVD heeft een filmpje online gezet, waarin ze zeggen dat de DBA wet voor ZZP’ers is uitgesteld en dat gewone ZZP’ers kunnen blijven werken. Alleen: Wiebes geeft geen definitie van gewone ZZP’ers en verandert de wet – die al is ingegaan – niet en de uitvoeringsregels ook niet. Het CDA vindt dat er wel duidelijkheid en (rechts)zekerheid moet komen voor ZZP’ers. Daarom heb ik samen met Steven van Weyenberg deze spoedvragen gesteld” Vragen van de leden Van Weyenberg en Omtzigt aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het VVD-filmpje over de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties 1. Heeft u beiden het filmpje van de VVD gezien waarvan de VVD claimt: “Kan staatssecretaris Eric Wiebes de zorgen van een miljoen zzp’ers wegnemen? Ja, dat kan hij!” (https://twitter.com/VVD/status/801792012756381696) 2. Is dit filmpje een communicatie van een bewindspersoon en dus van het kabinet waaraan burgers (en dan met name ZZP’ers en opdrachtgevers) rechten en rechtszekerheid aan kunnen ontlenen? Zo nee, wat is het dan? 3. Waarom richt u de staatssecretaris zich slechts via een partij kanaal tot zelfstandigen en opdrachtgevers en niet veel breder? 3. Heeft u kennis genomen van de uitspraak van de staatssecretaris: “Daarom hebben we besloten dat we die wet [DBA] uitstellen tot 1 januari 2018”? 4. Is de wet uitgesteld tot 1 januari 2018? Zo ja, kunt u dan de AMVB, het beleidsbesluit of welke andere formele wijze waarop u dat gedaan heeft, aan de Kamer doen toekomen? 5. Is de handhaving van de wetgeving voor bepaalde gevallen – bijvoorbeeld zogenaamd goedwillenden – opgeschort, maar de wet nog wel geldig? Zo ja, kunt u dan het beleidsbesluit of de formele wijze waarop u dat gedaan heeft aan de Kamer doen toekomen? 6. Heeft u kennis genomen van het feit volgens dhr. Wiebes de gekochte tijd gebruikt gaat worden om de knelpunten in de arbeidswetgeving aan te pakken, wetgeving die meer dan 100 jaar oud is? 7. Herinnert u zich nog dat de staatssecretaris van Financiën, dhr. Wiebes, in het plenaire debat over de problemen moties om de arbeidswetgeving aan te passen, nog ontraadde met de woorden: “De moties op de stukken nrs. 26 en 27 vragen ons, nu het naar elven loopt, om de arbeidswetgeving even open te breken. Ik moet deze moties echt ontraden. Hier wordt een breekijzer gezet in zorgvuldig tot stand gekomen arbeidsrecht. Ik kan dit niet op eigen houtje hier omarmen. Dit is ook niet de manier waarop we over arbeidswetgeving moeten nadenken.” En dat die moties dus werden weggestemd? (handelingen Tweede Kamer, 29 september 2016) 8. Kunt u alle stukken (nota’s, emails) over mogelijke veranderingen in de arbeidswetgeving ter oplossing van DBA problemen, die u beiden onder ogen gekomen zijn in augustus, september, oktober en november 2016 aan de Kamer doen toekomen? 9. Wanneer is het kabinet tot de overtuiging gekomen dat de arbeidswetgeving aangepast moet worden om de DBA-problemen op te lossen? 10. Herinnert u zich nog dat de staatssecretaris van Financiën, dhr. Wiebes, in het plenaire debat over de problemen met de wet dba de motie om opdrachtgevers die niet ter kwader trouw zijn te vrijwaren van naheffing ontraadde? Kunt u aangeven wat u tot een ander inzicht heeft gebracht? 11. Kunt u – in het verlengde van het debat over de Algemene Financiële Beschouwingen in de Eerste Kamer – aangeven hoe u het begrip kwaadwillenden gaat operationaliseren en hoe u alle goedwillende opdrachtgevers gaat benaderen en u actief richting opdrachtgevers gaat communiceren opdat zij weer opdrachten aan zelfstandigen gaan durven geven? 12. Bent u in staat om voor het plenaire debat over de problemen met de DBA met een brief met kabinetsvoorstellen om de arbeidswetgeving te veranderen en actief richting opdrachtgevers te gaan communiceren, te komen? 13. Kunt u deze vragen een voor een en voor dinsdag aanstaande 11 uur beantwoorden? Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie | 13s Reacties
“Papa, als zoveel mensen op ze stemmen, dan kunnen ze toch niet stom zijn?” Geplaatst 25 november 2016 door Gastblogger Het zal toch niet waar zijn? Is er dan niets meer waar je op kunt vertrouwen? Had ik toch zeker een uur besteed aan een vlijmscherpe blog over de DBA wet. Had ik eindelijk door wat de achterliggende gedachte was. Komt het nieuws van alle kanten binnengestroomd. Of ik ’t al had gehoord. In een wijs besluit had men, in Den Haag, de wet van tafel geveegd! Of zo iets dan… Trump heeft gewonnen. Het zal niemand ontgaan zijn. De dag dat dit nieuws bekend werd, vroeg Kiki, de achtjarige dochter van een vriend, “Pap, als zoveel mensen op hem stemmen dan kan ie toch niet stom zijn?”. Natuurlijk heeft ze gelijk. Geen mens laat zich leiden of vertegenwoordigen door iemand die stommer is dan hijzelf. We leggen ons lot in de handen van slimme mensen. Toch? Dat geldt in ons land natuurlijk net zo goed. Er is geen twijfel mogelijk of we kiezen de sterkste of de slimste. Al hebben we dan in ons land altijd een compromis van een coalitie en moeten we altijd genoegen nemen met ‘net niet’. Maar zelfs dan, een compromis van twee sterkten kan niet slecht zijn. Nee, we kiezen onze leiders slim! Ooit deed ik een sessie ‘paardencoaching’, daarbij houdt een paard je een spiegel voor. Niet letterlijk natuurlijk. Echter, als je denkt dat dat flauwekul is, nodig ik je van harte uit dat eens met mij te ervaren. Tijdens deze sessie hoorde ik iets interessants. In een kudde paarden wordt de richting bepaald door de leidmerrie. Een vrouw dus… Zij weet de weg. Het moet niet gekker worden. Zelfs sinds de uitvinding van de TomTom gaat deze vergelijking in onze mensenwereld nog niet op. Er is ook een rol weggelegd voor een sterke hengst. Hij heeft de functie van drijfhengst en zorgt dat het tempo er goed in zit. Terwijl ik dit zo schrijf, realiseer ik me dat in de mensen wereld deze rollen vaak zijn omgewisseld tussen man en vrouw. Behalve bij het shoppen, waar zij de weg plotseling wel feilloos weet en hij het tempo zo hoog mogelijk probeert te houden. Onder zzp’ers is het nieuws over de wet DBA net zo ingeslagen als de verkiezing van Trump in Amerika. Toen Trump zich als kandidaat aanmeldde gaf niemand een stuiver voor zijn overwinning. En nu gaat Trump binnenkort de machtigste president ooit worden, omdat de republikeinen in de hele politiek machine de meerderheid hebben. Hij kan en zal zijn stempel op de wereld drukken. En niemand kan daar iets aan doen. Het is te laat. Niemand heeft ingegrepen. Niemand heeft kunnen voorzien. Een motie om de behandeling van het wetsvoorstel aan te houden totdat er beter zicht bestaat op de consequenties van de voorgestelde afschaffing van de VAR-verklaring is op 2 februari 2016 na stemming ‘bij zitten en opstaan’ verworpen. Dat lees ik letterlijk op de website van de Eerste Kamer. Daarin zitten onze slimste mannen en vrouwen. Onze senatoren. Onze laatste redding als de rest afhaakt. Zij stemmen ‘bij zitten en opstaan’ zoals dat heet. Normale mensen leren door vallen en opstaan. Het geeft mijns inziens aan hoe onze leiders in het leven staan. Bij zo’n stemming ‘bij zitten en opstaan’ moeten de senatoren die vóór zijn gaan staan. Blijven zitten kost minder energie of wellicht heeft iemand de vraag gemist. In dit geval bleef de meerderheid zitten… Zondagochtend bel ik met Amber, journalist van de Trouw. Ze wil graag praten over mijn gedachten bij de wet DBA. Ze opent met de vraag of ik ook zo opgelucht ben. Opgelucht? We krijgen hooguit 8 maanden respijt op de handhaving. De wet is eerder dit jaar van kracht geworden. Er verandert niets. Behalve dat ik me plotseling afvraag of Kiki gelijk had… Geplaatst in ZP en Politiek | Laat een reactie achter
Tijd van pleisters plakken voor hervorming arbeidsmarkt is voorbij Geplaatst 24 november 2016 door Jurriën Koops Vorige week publiceerde het Centraal Planbureau een rapport met voorstellen om de groei van flexibele arbeid te reguleren. In diezelfde week beleefde de wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) een voortijdig einde. Binnen 24 uur was er het bewijs dat de eerste beleidsrichting uit het CPB-rapport, strengere regels voor flexibele arbeid, alleen niet werkt. Het maakt duidelijk dat, als het om de arbeidsmarkt gaat, er een gapend gat zit tussen wet, wens en werkelijkheid. De arbeidsmarkt laat zich moeilijk leiden door regels maar des te meer door economische omstandigheden en vooral structurele veranderingen. We staat qua nieuwe wetgeving met de rug naar de toekomst We worstelen met die veranderingen en qua nieuwe regelgeving staan we met de rug naar de toekomst. Onze arbeidsmarkt is niet klaar voor de dynamiek en diversiteit die ontstaan is als gevolg van digitalisering en flexibilisering. We willen liever niet langer werken en zijn niet ingespeeld op meerdere loopbanen. We zijn huiverig voor werken via platforms, terwijl volgens onderzoeks- en adviesorganisatie TNO meer dan één miljoen mensen via zo’n platform inkomen uit arbeid haalt. We zien dat werk steeds vaker in taken wordt opgeknipt en 800.000 mensen daardoor meerdere kleine banen combineren. We accepteren moeizaam dat werkenden steeds vaker de regie over hun loopbaan moeten én willen nemen en dat het aantal zelfstandigen is gegroeid tot boven de 1 miljoen. De wereld van werk verandert. Fundamentele veranderingen vragen om een fundamentele hervorming van de arbeidsmarkt. Die is broodnodig omdat de arbeidsmarkt steeds verder uit balans raakt. Er is een groeiend aantal flexibele banen met te weinig doorstroom. Tweedeling dreigt en zet het sociale stelsel onder druk. De door velen gekoesterde vaste baan is als gevolg van torenhoge risico’s onbereikbaar geworden. Een leven lang leren is al een leven lang een veelgeprezen ideaal. Werken is een exclusieve topsport geworden, aldus het Sociaal en Cultureel Planbureau. We tellen meer dan 10 miljoen banen maar meer dan 1,5 miljoen mensen doen niet mee. Voorwaar een uitdagende agenda voor de politiek. Het vergt een aanpak die verder gaat dan sleutelen aan de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) of de Wet DBA. Daar gaan we het niet mee redden. De fundamentele veranderingen hebben ervoor gezorgd dat de arbeidsmarkt en ons sociale stelsel volledig uit elkaar zijn gegroeid. Bovendien, zo blijkt uit het recente CPB-rapport, draagt de wet- en regelgeving bij aan de groeiende tweedeling op de arbeidsmarkt. Neem de diversiteit van arbeidsrelaties als uitgangspunt voor de hervorming Waar te beginnen om de arbeidsmarkt te hervormen? Ik benoem vijf uitgangspunten voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Allereerst: neem de diversiteit van arbeidsrelaties als uitgangspunt voor de hervorming. Die laat zich niet remmen. Dat betekent afscheid nemen van de vaste baan, de historische sectorindeling en de traditionele werkgever-werknemer relatie als norm. Daaruit vloeit logischerwijze het tweede uitgangspunt voort. Neem de werkende als basis voor wet- en regelgeving en voor de vernieuwing van het sociale stelsel. Daarbij hoort een eigen plek voor de zzp’er, niet als afwijking van de werknemer. Het derde uitgangspunt draait om een gelijk speelveld voor alle werkenden. Want er zijn zzp’ers die méér bescherming en werknemers die minder bescherming nodig hebben. Wat te denken van een pensioenplicht voor alle werkenden tot bijvoorbeeld € 40.000? Daarboven is iedere werkende vrij zich aanvullend te verzekeren. Zo’n zelfde uitgangspunt kan gelden voor inkomensderving bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Hervormen moet vooral gaan om ‘meer werk voor meer mensen. Ten vierde moeten we werk- en inkomenszekerheid opnieuw uitvinden. Die zekerheid moeten we niet zoeken in de contractvorm maar in het ‘kennen en kunnen’ van werkenden met vanaf dag één spaarbudgetten voor opleiden en voor alle werkenden toegang tot hypotheken op basis van gevalideerde toekomstige inzetbaarheid. Ten slotte het belangrijkste uitgangspunt. Hervormen moet vooral gaan om ‘meer werk voor meer mensen’. Daarvoor is het nodig dat we het vaste contract ontdoen van te hoge risico’s en werk voor werkgevers en werknemers weer lonend maken door forse lastenreductie, met name rond het wettelijk minimumloon. De tijd van pleisters plakken voor de hervorming van de arbeidsmarkt is definitief voorbij. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags ABU | 7s Reacties
Boek: ‘Hoe flex is jouw organisatie?’ Alleen de meest flexibele soort overleeft. Geplaatst 24 november 2016 door Juliette de Swarte Niet de sterkste soort overleeft. Niet de meest intellectuele. Maar de soort die zich het best weet aan te passen aan zijn omgeving. Deze theorie komt natuurlijk uit The origin of Species van Darwin. Voor organisaties lijkt deze gedachte misschien wel meer dan ooit van toepassing. Om ‘te overleven’ moet je flexibel zijn. Gisteren werd het boek ‘Hoe flex is jouw organisatie?’ gepresenteerd. Een snel leesbare gids voor iedereen die te maken heeft met zelfstandige professionals. Want één ding is zeker: alles wordt dynamischer, flexibeler en vrijer. “Disrupties zijn van alle tijden, maar de laatste tien, twintig jaar is hun aantal geëxplodeerd. Het is voor veel ondernemers de vraag of hun bedrijfsmodel over vijf jaar nog bestaat” aldus Frank Peters, Hoogleraar aan de Tilburg University. In Nederland nam de omvang van de flexibele schil sterker toe dan in de rest van de wereld. Een paar cijfers uit de gids die samen met FastFlex tot stand kwam: In Nederland… werkt 84% van de bedrijven met flexibele arbeidskrachten bestaat in een gemiddeld bedrijf 15% van het personeelsbestand uit de flexibele schil verwachten werkgevers in de publieke sector dat de flexschil groeit naar 30% in 2020 Een greep uit de veranderingen die ons te wachten staan Behalve feiten komen in deze gids ook de professionals uit het veld aan het woord. Over flexibel werken in het algemeen… Tony de Bree, Trendwatcher en online ondernemer: “Door technologische ontwikkelingen en door vanuit de overheid gestimuleerde verregaande flexibilisering zullen steeds meer mensen hun vaste baan verliezen of misschien zelfs nooit meer een (eerste) vaste baan krijgen. Dit geldt zowel voor mensen van boven de 50 als voor veel jonge mensen die voor het eerst op de arbeidsmarkt komen.” Over flexibel werken in een aantrekkende economie… Richard Lamb, Trendwatcher: “Het aantrekken van de economie zal schoksgewijs verlopen en dat geeft bij velen een onrustig gevoel. Dit herstel verloopt in een langzaam stijgende lijn als een ‘Jarenlang Economisch Zaagtandherstel… Van Nederlanders wordt in 2017 en de daaropvolgende jaren een extreme wendbaarheid en flexibiliteit verwacht ten aanzien van hun werk.” Over flexibele professionals… Pierre Spaninks, ZZP-expert: “De slimste organisaties zijn misschien wel de zelfstandige professionals zelf, die minder vaak als eenpitter werken en steeds meer met elkaar samenwerken in al dan niet geformaliseerde samenwerkingsverbanden. Vanuit die basis ontplooien ze zichzelf, ontwikkelen ze hun diensten en producten, en bouwen ze aan hun relaties met de markt. Als dat geen disruptie is, dan weet ik het niet meer!” En over kennis delen in een flexibele organisatie. Altijd een beetje een lastige bij zzp’ers. Liever geven ze (net als werknemers trouwens) niet te veel kennis weg. Want waarom zouden ze anders nog een volgende keer worden ingehuurd? Marc Loo, directeur FastFlex: “Maak kennisoverdracht deel van de opdracht zodat de externe hier oog voor heeft en dit als prioriteit ziet. Niet pas aan het einde nog even een snelle overdracht van lopende zaken.” Ook moeten medewerkers volgens Loo nauw samenwerken met externe professionals. Tja, het is allemaal zo vanzelfsprekend. Toch gaat het in de praktijk lang niet altijd goed. 5 typen zpp’ers Geen groep zo divers als de zzp’ers. Toch kun je ze wel inschalen. Naar ambitie bijvoorbeeld. Zo onderscheidt deze gids een vijftal typen zzp’ers: Ambitieuze zzp’er: Ambitieus over de hele linie, willen personeel aannemen/inhuren, werken vaak samen en besteden veel tijd aan de onderneming. De helft heeft stijgende omzet. Het zijn jonge bedrijven waarbij het zp-schap de enige inkomstenbron is. Ervaren zelfstandigen: Streven naar continuïteit, werken vaak samen, actief in advisering en ICT. Zijn vaak wat oudere ondernemers waarbij het zp-schap de enige inkomstenbron is. Parttime vernieuwers: Redelijk ambitieus, maar vooral innovatief. Werken samen, deeltijdondernemers, vaak gestart uit noodzaak. Meestal wat oudere bedrijven en ondernemers met meerdere inkomstenbronnen. Flexibele zp’ers: Relatief lage ambitie, werken zelfstandig. Vaak deeltijdondernemers, waarvan twee derde ook een andere inkomstenbron heeft. Meestal wat oudere ondernemers. Potentiële mkb’ers: De belangrijkste ambitie is om personeel aan te nemen/in te huren. Vaak gestart uit neutrale aanleiding, werken zelfstandig. Meestal jonge bedrijven, relatief meer productaanbieders. Bron: Kamer van Koophandel (2015). ZZP’ers: wie ze zijn en wat ze willen. Utrecht, Nederland. Generatiekloof? En ook de verschillende generaties komen voorbij. Hoe haal je het beste uit je zzp-generatie X,Y en Z? En willen de jongeren die net op de arbeidsmarkt komen kijken niet niets liever dan voor zichzelf werken? Dat valt mee volgens Willem de Lange, hoofdredacteur Tijdschrift voor HRM en Emeritus Lector HRM Avans Hogeschool over generatie Z (23 jaar en jonger): “Deze jongeren die net klaar zijn met het afronden van hun studie hebben juist ook vaak behoefte aan collega’s waar ze van kunnen leren”. Uiteraard staan er ook wel wat, zoals de Engelsen het zo mooi noemen truisms in – statements die zo ontegenzeggelijk waar zijn dat het eigenlijk overbodig is om ze te noemen. Zoals dat technologie zorgt voor een continue stroom aan veranderingen. Dat door automatisering laagopgeleiden sneller vervangen worden. En dat we dankzij globalisering nu over de hele wereld talent kunnen scouten. Ach, er zijn nog altijd voldoende organisaties die wat achter de ontwikkelingen aan sukkelen. “Vooral bij overheidsorganisaties valt er nog veel te leren op het gebied van flexibele arbeid. Denk aan instanties van de Rijksoverheid, gemeenten of bijvoorbeeld aan scholen. Ze willen wel graag een flexibele schil, maar dit is in de praktijk niet eenvoudig te organiseren.” Petra Biemans, Lector HRM en Persoonlijk Ondernemerschap Hogeschool Inholland. Misschien moeten we die truisms gewoon blijven herhalen. Het boek – dat antwoorden wil te vinden op de vragen en twijfels die de flexibiliserende arbeidsmarkt met zich meebrengt – is verkrijgbaar via FastFlex. De kosten bedragen € 12,50 exclusief BTW en de verzendkosten € 3,95 (verzendkosten per zending). U kunt het boek: ‘Hoe Flex is jouw organisatie?’ hier bestellen. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags goed opdrachtgeverschap | Laat een reactie achter
Wiebes geeft in Eerste Kamer meer tekst en uitleg. Ook over begrip kwaadwillenden: I know it when I see it. Geplaatst 23 november 2016 door ZiPredactie Staatssecretaris Wiebes heeft gisteren in een debat in de Eerste Kamer een nadere toelichting gegeven op de voortgangsrapportage Wet DBA die hij afgelopen vrijdag naar de Tweede Kamer stuurde. Hij benadrukte gisteren wederom dat de Wet niet gehandhaafd wordt totdat er nieuwe criteria ontwikkeld zijn waarmee wél duidelijk is wie nu wel of geen (schijn)zelfstandige is. Wiebes hoopt die criteria mee te geven aan de formateurs. Wiebes gaat niet handhaven en deelt geen boetes uit, in ieder geval niet 1 januari 2018. Hij maakt daarbij een uitzondering voor ‘kwaadwillenden’, zo werd in zijn brief duidelijk. Die term en met name de formulering daarvan zorgde voor de nodige onduidelijkheid. Wiebes trachtte die zorgen in het debat weg te nemen door duidelijk te maken dat hij het hier heeft over een zeer beperkte groep opdrachtgevers is. Het zijn ‘bekenden van de belastingdienst’, die opereren aan de onderkant van de arbeidsmarkt en waarvoor begrippen van toepassing zijn als “evidente opzet” en “grove schuld”, grenzend aan fraude. “Het aantal is te tellen op de vingers van twee handen”. In een eerste reactie zegt Rob de Laat (Bovib) hierover: “Eindelijk duidelijkheid. Twee handen vol bekende kwaadwillende die met name aan de onderkant van de markt actief zijn. Hier zijn we als branche natuurlijk blij mee. Neemt niet weg dat hiermee nu niet alle stopgezette trajecten opeens weer met zzp’ers worden hervat. Ik schat in dat de afbouw van opdrachten vertraagd wordt. Dat is natuurlijk positief. Dat er minder overhaast afscheid wordt genomen. Voor het weer opstarten van nieuwe zzp inzetten, zeker ook in het hogere segment, is meer nodig. Inleners willen uit de gedoogzone. Dat kan alleen als er echte duidelijkheid is over wie een zelfstandige is en wanneer en hoe deze een opdracht mag uitvoeren.” In de Eerste Kamer werd Wiebes vooral opgeroepen om duidelijker te communiceren naar de markt. Het debat is hieronder in een video samengevat in een aantal fragmenten. In het tweede deel van de clip legt Wiebes uit wat hij bedoelt met de term ‘kwaadwillenden’, en waarom hij daar geen harde criteria aan kan verbinden. “I know it when I see it’. Onder de clip enkele relevante fragmenten uit het voorlopig stenografisch verslag van de Eerste Kamer: Eerste nieuwe criteria, dan verder met handhaving Wet DBA Staatssecretaris Wiebes: “Op basis van het begrip “vrije vervanging” in het Burgerlijk Wetboek wordt er onder in de arbeidsmarkt eigenlijk vaker dan verwacht het oordeel “zelfstandige” gegeven, terwijl velen dat niet verwacht en ook niet gewenst hadden. En op basis van het tweede begrip “gezagsverhouding” wordt er boven in de arbeidsmarkt vaker dan verwacht het oordeel “dienstverband” gegeven, terwijl velen in deze zaal — ik hoor daar zelf ook bij — deze mensen toch echt zouden herkennen als zelfstandigen. Zij acquireren namelijk opdrachten en investeren in zichzelf. Ze investeren in marketing en doen aan werving. Zij hebben ook allerlei wisselende opdrachten.” “Er zijn genoeg mensen die zich zorgen maken omdat er aan de onderkant ondernemers worden gecreëerd waarvan je je afvraagt of het wel ondernemers zijn, terwijl bovenin mensen die overduidelijk lijken op ondernemers, toch in een dienstverband worden geduwd.” “De conclusie van velen — ja te velen; daar horen het kabinet en ik ook bij — is dat de begrippen die wij tien jaar niet meer gezien hadden en die uit 1907 stammen, niet meer passen bij de hedendaagse opvatting over arbeidsverhoudingen. Die begrippen passen niet meer bij degene die wij een zelfstandige vinden en bij degene van wie wij vinden dat die in dienstverband werkt.” “Als je bezig bent met het handhaven van een wettelijk kader waarvan te velen vinden dat het helemaal niet meer past, moet je dat eerst repareren. De insteek van dit kabinet is namelijk heel duidelijk dat je eerst het probleem moet oplossen. Dat betekent nu: stop, die Wet DBA en de implementatie daarvan moeten een pas op de plaats maken. (…) De pas op de plaats betekent dat wij het in elk geval tot 1 januari 2018 of zo veel langer als nodig, stilzetten.” “Civielrechtelijk zijn die twee begrippen inmiddels in de jurisprudentie uitgewaaierd tot tien factoren die ook nog moeten worden gewogen. Het is duidelijk dat deze teruggebracht moeten worden tot iets hanteerbaars. Dat betekent dat we een toepasbare, beperkte set criteria moeten hebben. Het gaat om de aansluiting bij de opvattingen op de arbeidsmarkt, om een herijking van die begrippen en om een vertaling in iets wat ook operationeel kan.” Kwaadwillenden Staatssecretaris Wiebes: “Er is ook een specifieke vraag gesteld over de kwaadwillenden. Ik zal even ingaan op de achtergrond daarvan. Ik heb duidelijk de stelling ingenomen dat we dat begrippenkader, zolang het niet gerepareerd is, ook niet moeten toepassen. We moeten even pas op de plaats maken. In de afgelopen weken ben ik ervan overtuigd geraakt dat je de echte kwaadwillenden, in het midden latend wie dat zijn, niet bij voorbaat moet uitsluiten. Dan loop je tegen de situatie aan dat je niet meer kunt handhaven op situaties die je echt maatschappelijk onaanvaardbaar vindt en die maatschappelijke ongerustheid of onenigheid oproepen. Er kunnen situaties ontstaan waarin partijen evident zo ver buiten het wettelijk kader treden dat je dat niet mag laten gaan. Dan gaat het niet om een zelfstandige professional bij wie er ruis is over de gezagsrelatie, maar dan gaat het om een beperkt aantal opdrachtgevers die zogezegd bekenden zijn van de Belastingdienst. Ik heb gevraagd of zij op de vingers van twee handen te tellen zijn. De Belastingdienst dacht dat we dan een eind zouden komen. Het zijn vaak lieden die al jaren oneerlijk concurreren en die concurrenten hebben die zich bij mij melden en vragen om er wat aan te doen, omdat zij het zat zijn. Ze zitten veelal aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Bij deze groep is er risico op uitbuiting en is sprake van de begrippen “evidente opzet” en “grove schuld”, grenzend aan fraude. Dat zijn de gevallen waar het om gaat. Het gaat een beetje tegen mijn streven naar duidelijkheid in. Ik zou liever hebben gezegd: dit is het nu. Ik maak even heel helder dat we dit nu stopzetten en eerst aan het begrippenkader werken. Maar dit soort gevallen helemaal uitsluiten, is niet helemaal verantwoord. Je moet een zekere marge houden om de lieden die dingen aan het doen zijn die we hier niet zouden willen verdedigen, op de bon te kunnen slingeren. Het gaat dan dus niet om de reguliere gevallen, die wij allemaal in de media hebben zien langskomen en die hun oprechte ongerustheid aan ons allemaal hebben geuit. De Grave (VVD): Het is voor mij helder en verhelderend. Toch even voor alle scherpte: hoor ik de staatssecretaris nu zeggen dat het gaat over maximaal tien gevallen? Dat is wel van belang. Het mogen er elf zijn, maar het gaat erom dat dit soort begrippen altijd afhangen van definities en daardoor enigszins betekenis krijgen. Dat komt ook tegemoet aan de zorg van de heer Rinnooy Kan dat we die discussie opnieuw krijgen, met alle onzekerheid van dien. Staatssecretaris Wiebes: De heer De Grave ondervraagt mij nu terecht en dat heb ik bij de Belastingdienst ook gedaan, met ongeveer dezelfde woorden: is de orde van grootte tien, honderd of duizend? De orde van grootte is tien. Het is dus niet de bedoeling om via een achterdeur nog wat boete-inkomsten binnen te krijgen. Dat is niet de bedoeling. Er moet nu rust komen, maar een enkel geval kan juist zorgen voor onrust. Dat moeten we ook niet hebben. Maar in principe moet het even worden stilgezet tot het moment dat wij met elkaar en in de maatschappij weer tevreden zijn over een nieuw begrippenkader. Dat is het doel. Rinnooy Kan (D66): “De ernstigste gevallen van manifest misbruik willen wij tussentijds kunnen blijven bestrijden. Daarbij zal hij ons zeker niet tegenover zich vinden. Ik maak mij wel zorgen over de basis waarop dat gaat gebeuren. Ik baseer mij nu op bijlage vier van zijn eigen brief, waarin het hele uitgangspunt van het beleid in één enkele regel samengevat wordt. Ik ben er geenszins van overtuigd dat wie die regel probeert te begrijpen en het jargon probeert te doorgronden, daarin inderdaad de toonzetting en de invulling herkent die de staatssecretaris er nu aan geeft. Ik zou hem dus willen vragen om de beschrijving van de doelgroep, of het er nou tien of elf zijn, zo te formuleren en uit te reiken dat daaromtrent niet opnieuw extra onrust en onzekerheid kan ontstaan, want die willen we nu juist voorkomen.” Wiebes “Dat doel deel ik erg. Ik besef ook dat ik, nu ik de historie met deze kleine uitzondering herhaal, dat in fermere woorden doe dan in zo’n saaie bijlage staat. Maar goed, het gesproken woord telt. Ik weet ook niet wat ik eraan moet toevoegen. Dit is de bedoeling erachter. Ik denk dat het ingewikkeld wordt om dit met wiskundige exactheid ergens in te gieten, omdat het eenvoudigweg uiteindelijk ook een kwestie van judgement is van de professionals die ermee bezig zijn. Het is ingewikkeld om met wiskundige correctheid deze tien gevallen te beschrijven.” Rinnooy Kan (D66): De staatssecretaris vroeg mij om adviezen en leidraden. Ik twijfel niet aan zijn goede intenties, maar de communicatie kan zich niet beperken tot deze ene zin en een stukje wetsgeschiedenis waar niet iedereen die in het veld actief is dagelijks naar kijkt. Als er iets nodig is, dan moet dat ontstaan in de interactie tussen de staatssecretaris, de Belastingdienst, en de grote groep van rechtstreeks betrokkenen. Er zijn legio communicatiemiddelen die hem daarbij kunnen ondersteunen. Daar heeft de staatssecretaris mijn hulp echt niet bij nodig. Staatssecretaris Wiebes: “Langs die lijn ben ik het geheel met beide sprekers eens, want zij roepen mij op om naar de miljoen zzp’ers en weet ik hoeveel opdrachtgevers helder te maken dat wij dit nu zo doen. De boodschap is goed te begrijpen. Wij zijn het tien jaar zonder handhaving gewend. Dat concept is te snappen. Duidelijk moet wel zijn dat het nu even stilstaat, totdat wij het begrippenkader hebben gerepareerd. Gedurende die tijd worden geen boetes opgelegd en is er geen sprake van handhaving. Ik zal in de communicatie proberen, met de woorden die ik zojuist heb gebruikt, aan iedereen helder te maken dat het bij de kwaadwillenden echt gaat om een paar notoire uitzonderingen, waarvan wij allemaal vinden dat die op de bon moeten worden geslingerd.” Rinnooy Kan “Ik ben ervan overtuigd dat de staatssecretaris te goeder trouw is in zijn voornemens tot communicatie. In die communicatie zal meer nodig zijn dan verbale behendigheid alleen om het vertrouwen te herwinnen van deze groep, die zich, met bijzonder veel reden, slecht behandeld voelt door de politiek. In de manier waarop de staatssecretaris in deze ruimte daarover spreekt, klinkt te weinig begrip en te weinig inlevingsvermogen door voor hetgeen is aangericht in de levens en de levenszekerheid van grote groepen zelfstandigen, die ons zeer ter harte zouden moeten gaan. Ik geef hem dat graag mee, voordat hij op zijn kruistocht in hun richting vertrekt.” Geplaatst in Professioneel inhuren | 14s Reacties
Ondernemend Nederland verdient duidelijkheid na Wet DBA. Een simpel lijstje zorgt daarvoor. Geplaatst 23 november 2016 door Gastblogger Staatssecretaris Eric Wiebes heeft zich met de Wet DBA behoorlijk wat op de hals gehaald. Politici, ondernemers en opdrachtgevers buitelen over elkaar heen en melden dat met de Wet DBA het tegengestelde wordt bereikt van hetgeen er eigenlijk mee werd beoogd. De eerste reacties op deze onzalige wetgeving probeerde Wiebes nog af te doen met opmerkingen als “De soep wordt niet zo heet gegeten als…”. Maar nu blijkt dat de effecten van deze wet dramatisch uitpakken voor de Nederlandse economie. Wat ga je dan doen als staatssecretaris? Wiebes heeft gekozen voor een tussenoplossing en tilt het verhaal over de kabinetsperiode heen. Op die manier heeft hij zelf er geen last meer van, maar de vraag is op het voor de ondernemers echt iets oplost. Ondernemend Nederland verdient duidelijkheid Waar Nederland eigenlijk op had zitten wachten was een staatssecretaris die het aandurfde om te zeggen: “Wij hebben het met z’n allen fout ingeschat. We draaien deze wet terug en proberen op korte termijn te komen met een werkbaar systeem, waarbinnen echte ondernemers door kunnen gaan met ondernemen en tegelijk alle schijnconstructies de nek worden omgedraaid”. De vraag is of we het deze kabinetsperiode nog gaan meemaken. Daarvoor ligt het politiek te gevoelig. De Wet DBA had namelijk niet alleen als doel om schijnconstructies tegen te gaan, maar was kennelijk ook ingestoken als wapen tegen de flexibilisering van de arbeid. En juist in dat laatste ligt de reden opgesloten dat Wiebes doet voorkomen dat de uitvoering van de wet niet goed heeft uitgepakt, dat de mensen het allemaal verkeerd hebben begrepen, maar dat met de Wet DBA op zich niets mis is. De Wet DBA blijkt echter weinig in zich te hebben van ‘deregulering‘, integendeel. En daarom verdient ondernemend Nederland op zeer korte termijn duidelijkheid. En die duidelijkheid komt er echt niet door alleen maar de handhaving van de wet uit te stellen, dat is inmiddels wel uit de recente berichten op te maken. Hoe moeilijk willen we het maken? Gewoon enkele heldere afspraken als basis nemen en dat in duidelijke wetgeving gieten, inclusief de uitvoeringspraktijk, zal toch niet zo moeilijk zijn? Om de echte ondernemer van de schijnondernemer te onderscheiden, zouden de volgende criteria kunnen gelden: Inschrijving Kamer van Koophandel Omzetbelastingnummer Basis-arbeidsongeschiktheidsverzekering op minimumloonniveau Niet binnen twee jaar na einde dienstverband bij de voormalige werkgever als zelfstandige opdrachten uitvoeren (om zo allerlei ongewenste draaideurconstructies te voorkomen) Maximaal twee jaar aansluitend bij een en dezelfde opdrachtgever aan het werk Als aan het bovenstaande voldaan wordt en dat wordt netjes vastgelegd in een overeenkomst waarin opdrachtgever en opdrachtnemer verklaren de bedoeling te hebben om op basis van zelfstandig ondernemerschap de opdracht uit te (laten) voeren, dan moet dat toch voldoende zijn? Wat zou het mooi zijn als Wiebes alsnog voor de troepen gaat staan en durft te zeggen: “Beste mensen, we hadden goede bedoelingen met de Wet DBA, het heeft helaas anders uitgepakt. Het heeft vele ondernemers, opdrachtgevers en instanties uit de slaap gehouden. Het heeft veel ondernemers opdrachten gekost. Excuses daarvoor! We zijn erachter gekomen dat de Wet DBA toch niet zo’n goed plan was en dat we met alleen het uitstellen van handhaving ook niet verder komen. Daarom kiezen we een andere route, eenvoudiger, maar zeker met dezelfde resultaten en met een aanzienlijk lagere workload voor de belastingdienst. Ik heb hier een A4-tje met daarop de spelregels voor zelfstandig ondernemerschap. Als je daaraan voldoet kun je er op vertrouwen dat je, ook achteraf, geen problemen krijgt. Want vertrouwen is een belangrijke randvoorwaarde voor een goed functionerende economie. Veel genoegen toegewenst met uw ondernemerschap!” Klaas Pool Directeur Pool Management & Organisatie – organisatieontwikkeling en tijdelijk leiderschap Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags ondernemerschap, Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties | 14s Reacties