Mark’s Plaats. Tenderplace is volwassen geworden. Van MM naar MMMM. Geplaatst 18 februari 2013 door Mark Bassie In deze column bespreekt Mark Bassie met enige regelmaat op persoonlijke titel op maandag een website, platform of portal met opdrachten voor zelfstandige professionals (ZP’ers). Hij eindigt steeds met een beoordeling van inhoud, vorm en opzet met 1 tot 5 M’s. Hij oordeelt hierbij als ZP’er en niet als opdrachtgever. Als u zelf een site kent die u wilt laten (her)beoordelen, stuur dan een mail naar info@flex-beheer.nl. Een overzicht van alle eerdere beoordelingen vind je hier: De beoordeling: M = Geen tijd en geld aan besteden MM = Waarschijnlijk zonde van je tijd en geld MMM = Alleen als je betere alternatieven al hebt bezocht MMMM = Kan zeker resultaat opleveren MMMMM = Hier moet je beginnen met zoeken Tenderplace stuk verder in ontwikkeling: MMMM Mijn oordeel op 20 augustus vorig jaar over Tenderplace luidde ‘Jong maar nog niet volwassen’. Tenderplace is een website waar geen opdracht geplaatst worden maar probeert een compleet overzicht te geven van meer dan 200 inhuursites. Niet door ze te beoordelen, maar door er een overzicht van te geven, zodat je als ZP. Gerd Heijmans, directeur van Tenderplace heeft me eind vorig jaar een keer uitgenodigd om kennis te maken en om te laten zien wat hij met mijn kritiek had gedaan. Dat vond ik toen een sportief gebaar en ik ben eerlijk als ik zeg dat ik onder de indruk was alle verbeteringen. Het is daarom tijd voor een hernieuwde beoordeling. Voordat ik daarmee begin, hecht ik eraan om vanwege de zuiverheid en transparantie het volgende te verklaren: “Na onze ontmoeting hebben Gerd en ik samenwerkingsplannen ontwikkeld die betekenen dat we samen (tegen betaling) voorlichtingsbijeenkomsten gaan organiseren voor ZP’ers om hen te helpen bij het zicht krijgen op de goede sites, Marktplaatsen en jobboards. De eerste bijeenkomsten zijn in maart gepland. Mijn positieve(re) oordeel over Tenderplace is de basis voor deze samenwerking en niet het gevolg hiervan. Ik heb niet gesproken met Gerd Heijmans over deze update en hij heeft er ook geen inzage in of invloed op gehad.” Dit geschreven hebbende nu mijn argumenten. Meer overzicht, betere uitleg. Allereerst is op de site nu een heldere video toegevoegd waarmee je snel kan zien hoe het werkt en wat je kunt verwachten. Ook zie je in vogelvlucht heel veel sites voorbijkomen, dus het is nu wel zeker dat er echt zoveel platformen bij elkaar zijn gezet op Tenderplace. Wat het makkelijk maakt is dat inloggegevens en wachtwoorden van al die platformen versleuteld en bewaard kunnen worden op Tenderplace, zodat je op 1 plek een voor jou persoonlijk dashboard kunt maken. Je kunt ook notities toevoegen per platform. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat het overzicht wordt bijgehouden voor je. Als er nieuwe platformen bijkomen, dan voegt Tenderplace die toe voor je (op de site onder kopje Nieuw). Je kunt die nieuwe dan bekijken of ze interessant voor jou zijn of niet. Dat scheelt veel eigen zoektijd. Los van wat tijdelijke aanbiedingen kost Tenderplace normaal € 2,30 per maand en dat vind ik niet veel. Ook plaatst Tenderplace sinds kort de individuele inhuur-opdrachten die op de vele inhuur-marktplaatsen van de overheid te vinden zijn. Dat scheelt dus ook zoektijd. Aan de essentie van Tenderplace is niets veranderd, alleen is veel meer werk gemaakt van het uitleggen hoe het werkt. In de algemene voorwaarden en de disclaimer lees ik geen gekke zaken. De site is nog steeds de enige in deze opzet en een handige aanvulling op alle andere. In mijn ogen inmiddels volwassen geworden. Daarom verhoog ik de beoordeling naar ‘MMMM’. Geplaatst in Professioneel inhuren, ZP en Ondernemen | Tags marktplaats | Laat een reactie achter
Wet Normering Topinkomens en tarieven interim-managers. Discussie in Tweede Kamer loopt nog. Geplaatst 16 februari 2013 door PZO Donderdag 14 februari 2013 vond het Algemeen Overleg van de vaste Commissie van Binnenlandse Zaken met minister Plasterk plaats. Het belang voor PZO en zzp’ers heeft vooral te maken met de Wet Normering Topinkomens (kortweg: WNT) in relatie tot zzp’ers die als interim bestuurder of interim manager actief zijn in de (semi-)publieke sector, zoals de zorg. Wat werd besproken? PZO heeft voorafgaand aan het overleg een brief gestuurd naar de vaste commissie om aan te geven dat binnen de normering van het inkomen (€ 228.599 bruto per jaar) geen of onvoldoende rekening gehouden is met het feit dat zzp’ers die onder deze norm vallen, in tegenstelling tot bestuurders of managers in loondienst, wel degelijk voor eigen rekening (en risico) opereren. Dit heeft tot gevolg dat er binnen het norminkomen ook rekening dient te worden gehouden met kosten die een zzp’er maakt om zijn vak uit te oefenen. Gedacht kan worden aan kosten voor AOV en pensioen. De stelling van PZO werd expliciet genoemd door Kamerlid van der Linde (VVD). Vanuit de commissie werd dan ook aan de minister gevraagd of deze onkosten voor de zzp’er kunnen worden meegenomen in de verdere behandeling van de wet en op welke manier onnodige verschillen met bestuurders in loondienst kunnen worden voorkomen. Wat is aanhangig? Naast de bestaande WNT, die op 1 januari 2013 in werking is getreden, is een wetsvoorstel aanhangig waarin de WNT nog verder wordt aangescherpt door: Het norminkomen nog verder omlaag te brengen van 130% naar 100% van het ministersalaris De reikwijdte van de WNT uit te breiden naar alle functies binnen de semi(publieke) sector Wat onderneemt PZO verder? Aangezien de minister tijdens het overleg niet expliciet is ingegaan op de vraag van Kamerlid Van der Linde zal PZO opnieuw in gesprek gaan met de vaste commissie om zodoende het standpunt op het netvlies te houden en aan te zetten tot verdere actie. Geplaatst in Professioneel inhuren, ZP en Ondernemen | Tags belastingen, nieuws, tarief, wnt | 2s Reacties
The Fuzzy Firm & Arbeidsrelaties. Verliefd, verloofd of getrouwd: het is allemaal goed Geplaatst 15 februari 2013 door Arjan van den Born Innovatieve industrieën worden bijna altijd gekenmerkt door informele netwerkstructuren. Dat komt omdat deze informele netwerkstructuren ontstaan in industrieën waar: 1) hoogwaardige kennis noodzakelijk is, 2) professionals veel met elkaar moeten samenwerken, 3) een grote diversiteit aan kennis noodzakelijk is en 4) de omgeving wordt gekenmerkt door verandering en vernieuwing. In sectoren die worden gekenmerkt door deze vier krachten, zijn informele netwerken krachtdadiger dan de twee meer traditionele oplossingen; de grote geïntegreerde bedrijven met het vaste dienstverband (Make) of de marktplaatsen waar mensen op contractbasis samenwerken (Buy). De innovatieve relaties in zo’n netwerkeconomie zijn bijna altijd informeel en langdurig. In een innovatieve netwerkeconomie hebben we het dan ook niet over de traditionele Make-or-Buy-relatie, maar we hebben het over de Make-Buy-or-Ally-relatie waarbij samenwerkingsvormen (Ally) veruit het belangrijkst zijn. De traditionele Make-or-Buy beslissing is alleen van toepassing op routinematige producten of diensten zoals het uitbesteden van beveiliging en facilitaire zaken. Veel zwart-wit denken: je hoort bij ons of je hoort niet bij ons Tienduizenden directeuren, inkoopmanagers, juristen en procesdeskundigen lijken de bovenstaande les (het aanzienlijke belang van langdurige & informele structuren voor innovatie) maar niet te willen begrijpen. Zo zijn er directeuren die van zelfstandige professionals eisen dat zij in loondienst komen als ze meer dan één jaar werken voor hun organisatie, er zijn inkoopmanagers die externe partijen voor een paar dubbeltjes uitknijpen en er zijn Blackbelts die innovatieprocessen in detail willen beschrijven. Er is blijkbaar een sterke druk bij velen om het leven in zwart-wit te zien; je hoort bij ons (en dan ben je in loondienst en hebben we een loyale lange termijn relatie), of je hoort niet bij ons (en dan hebben we een contractrelatie waarin geld de belangrijkste drijfveer is). Die neiging om de wereld in zwart-wit te bekijken zal jammer genoeg de innovatie “wegmanagen” uit onze economie. De waarheid is nl. dat vernieuwing vaak plaats heeft in rare, hybride relaties waar de verantwoordelijkheden niet altijd helemaal duidelijk zijn en waar goede ideeën opkomen doordat mensen met verschillende kennisachtergronden intensief met elkaar samenwerken. Relaties zijn er in vele vormen Laten we eens de parallel trekken tussen werkrelaties en liefdesrelaties. We kunnen dan het vaste dienstverband vergelijken met het huwelijk (levenslange loyaliteit) en de contractuele relatie als een bezoek aan een prostitué (dat zijn immers diensten voor geld). De mensen die de wereld in zwart-wit bekijken zeggen dus dat je moet trouwen óf naar de hoeren moet. Dat klopt natuurlijk niet. Er zijn veel andere mogelijkheden; mensen zijn simpelweg verliefd, zijn verloofd of hebben een hele leuke LAT-relatie. Natuurlijk kun je op een gegeven moment trouwen, maar de fase van verliefdheid kan ook jaren duren en is zeker net zo spannend en vernieuwend. Ik hoop dat jullie daaraan denken als jullie weer iemand horen raaskallen over verplicht in loondienst of gestandaardiseerde contractvoorwaarden. Voor meer informatie over de relatie tussen relaties & innovatie: www.fuzzyfirm.com Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags flexibiliteit, goed opdrachtgeverschap | 2s Reacties
Capgemini start ZZPcommunity voor IT’ers. Of is het meer een ‘low-cost´ carrier…? Geplaatst 14 februari 2013 door Hugo-Jan Ruts Dat de grote IT detacheerders het zwaar hebben, daar zeg ik niets nieuws mee. Naarstig zoeken ze naar nieuwe modellen om nog iets van hun ooit ruime winstmarges terug te veroveren. Met de onderliggende vraag welke toegevoegde waarde ze nog kunnen leveren. Een groeiend aantal IT’ers is ZZP-er, grote afnemers van flex ITers als de banken, verzekeraars of een NS zijn druk bezig zichzelf te positioneren richting die ZZP-it markt. Vaak met als doelstelling rechtstreeks zaken met hen te doen. Ook het Rijk druk bezig na te denken hoe de inhuur van IT´ers te optimaliseren ICT dienstverlener Gapgemini komt nu met een nieuwe eigen ‘ZZP community’ voor ICT managers, professionals en consultant: Dunit. Dit nieuwe bedrijf gaat zich bezighouden met het detacheren van zelfstandige ict-professionals en zzp’ers die zich begeven op het snijvlak van de business en ict. Dunit, een zelfstandig onderdeel in de Gapgemini groep, ziet een groeiende vraag “van organisaties naar direct inzetbare IT professionals tegen een aantrekkelijke prijs-prestatieverhouding.” Anders gezegd: goedkoper dan de traditionele Gap consultant. Daarnaast wil Dunit inspelen op de wens van veel ITprofessionals die meer vrijheid willen en een eigen regie op hun project. Daarbij denkt Dunit dat die professionals, naast zelfstandigheid, ook behoefte hebben aan ondersteuning op het gebied van opleiding, inkomen, verzekeringen en mobiliteit. Daar wil Dunit op inspelen. Bijvoorbeeld door toegang te verschaffen tot de Capgemini Academy. Ronald Spaans, voormalig CFO van Sogeti in Nederland, nu Algemeen Directeur van Dunit, legt de ambitie in een interne mail uit: “Onze wens is te bouwen aan een organisatie die altijd en overal toegang biedt tot de best gekwalificeerde IT professionals. Het gemak van hedendaags zakendoen is daarbij erg belangrijk. Zo werken we nu aan de bouw van geavanceerde communities waarmee we IT professionals en organisaties op een eenvoudige manier met elkaar verbinden en helpen hun kennis verder te verrijken.” Positionering lastig, kostenmodel nog onduidelijk De stap van Cap was al aangekondigd. Met name in het ´commodity´-segment, zoals ze dat zelf noemen, liggen de eigen kosten en de markttarieven te ver uit elkaar. De eerder aangekondigde loonsverlaging voor oudere medewerkers zal daar ook te weinig soelaas voor bieden. Dunit ziet er uit als een vrij logische antwoord op die vraag. De omschreven trends kloppen wel. Vraag is in hoeverre ZZP IT-ers ook echt die ondersteuning op zaken als verzekeringen en mobiliteit zoeken. En of ze daar voor willen betalen. Het gaat de gemiddelde ZZP´er toch primair om opdrachten. Of opdrachtgevers dit model zien als het antwoord op hun beweging om de sourcing van IT´ers meer in eigen hand te nemen valt te bezien. Ook is niet duidelijk wat Dunit aan de commerciële kant doet. Gaan ze actief aan sales doen, wordt het meer dan sec een marktplaats plus? Jammer genoeg geeft de site daar (nog?) geen informatie, noch over kosten en verdienmodellen. Wie gaat waar voor betalen? Gaat dat via het traditionele opslagmodel over gewerkte uren? Daarnaast lijkt me de combinatie van een aantrekkelijke, kwalitatieve community met veel toegevoegde waarde en de (onuitgesproken) positionering als de ´low-cost carrier´ van Cap een lastige. Gaan IT’ers zich daar aan binden…? We houden het in de gaten. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags community, nieuws | 8s Reacties
Vast is te vast, flex is te flexibel. Tijd voor één social zekerheidstelsel? Geplaatst 13 februari 2013 door Roos Wouters Ben je in dienst bij een werkgever, dan moet de werkgever een bijdrage aan jouw verzekeringen en voorzieningen leveren. Denk aan pensioen, scholing, werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid. Ondanks het feit dat werkgevers deze voorzieningen collectief in kunnen kopen tegen een gereduceerd tarief, ervaren werkgevers deze verantwoordelijkheid vaak als een last. Als flexwerker draag je deze verantwoordelijkheid helemaal zelf. Daardoor zijn flexwerkers aantrekkelijke goedkope arbeidskrachten. Flexwerkers kunnen alleen niet van een collectiviteitsvoordeel profiteren. Hierdoor betalen ze ofwel het volle pond voor hun verzekeringen of ze zien er maar helemaal vanaf. Een goede reden, zou je zeggen, om een vaste baan te zoeken. Toch is ruim een kwart van de beroepsbevolking ‘flexwerker’ en hun aantal groeit gestaag. Werkgever en werknemers willen flexibiliteit én zekerheid Ook de sociale zekerheid van werknemers vertoont inmiddels gebreken. Vroeger werkten mensen hun leven lang in dezelfde branche. De meeste verzekeringen en voorzieningen zijn daardoor aan die werkgever of branche gekoppeld. Verander je nu van baan, dan kan het gebeuren dat je pensioen over verschillende pensioenfondsen wordt versnippert. Dat is niet alleen erg onoverzichtelijk, maar ook nog eens knap onvoordelig. Bovendien zorgt de toenemende mobiliteit van werknemers ervoor dat werkgevers twee keer nadenken voordat ze in de opleiding van hun personeel investeren. Het kan zomaar zo zijn dat dit personeelslid volgend jaar voor de concurrent werkt. Zowel werkgevers, werknemers als flexwerkers hebben tegenwoordig een groeiende behoefte aan flexibiliteit in combinatie met zekerheid. Dat vraagt om een andere inrichting van de arbeidsmarkt. Nu wordt de toegang tot collectieve verzekeringen en voorzieningen verschaft door de werkgever. Zou het niet logischer zijn als die verzekeringen en voorzieningen voor iedereen toegankelijk is die een bijdrage levert aan de arbeidsmarkt, of dat nu in vaste dienst is of flexibel. Waarom zou de werkgever de verantwoordelijkheid voor het beheren van de collectieve verzekeringen en voorzieningen moeten dragen? Waarom leggen we die verantwoordelijkheid niet gewoon bij de werkenden zelf? Collectieve voorzieningen individueel organiseren Ook nu worden sociale zekerheden vaak doorberekend in het brutoloon. Om er aanspraak op te kunnen maken is de werknemer afhankelijk van het vaste contract en/of het goede gedrag van de werkgever en kent de flexwerker een gebrek aan collectiviteitsvoordeel. Als elke werkende de eigen sociale verzekeringen en voorzieningen nu eens per gewerkt uur zou opbouwen in een werknemerscollectief, dan hoeft niemand meer aan te kloppen bij de werkgever en wordt het collectiviteitsvoordeel vergroot. Tegenwoordig heeft iedereen een unieke burgerservicenummer (BSN) waar al je gewerkte uren precies op bijgehouden worden. Koppel je de opbouw van je sociale verzekeringen en voorzieningen aan dit nummer dan is dat wel zo eerlijk, transparant en overzichtelijk. Zodoende wordt vast minder gebonden en flex minder vogelvrij. Vaste krachten kunnen mobieler worden zonder dat zij bang hoeven zijn om hun opgebouwde rechten te verliezen. Flex krachten krijgen toegang tot collectieve en dus betaalbare sociale zekerheden en ondertussen verlost het de werkgevers van hun zorg-last en vergroot het hun flexibiliteit. Meer flexibiliteit in combinatie met zekerheid. Misschien zijn er wel hele logische bezwaren tegen dit plan, misschien ook niet. Soms, als iets te logisch is om waar te zijn, is het gewoon waar. Ik hoor jullie reactie graag want de Stichting Het Nieuwe Werken Werkt gaat zich hiervoor inzetten met een clubje ‘vernieuwers in de polder’ Ik hoor graag van jullie. Geplaatst in Professioneel inhuren, ZP en Politiek | Tags flexibiliteit, goed opdrachtgeverschap, netwerkeconomie | 12s Reacties
De nieuwe mens, de aangevulde mens Geplaatst 13 februari 2013 door Bas van de Haterd Afgelopen weekend heb ik het boek Homo Evolutis (iTunes of Kindle) van Juan Enriquez and Steve Gullans gelezen. Een TED boek, dus binnen iets meer dan een uur ben je er doorheen. Het boek gaat over de toekomst van de mensheid, of eigenlijk over de geschiedenis ervan en onze huidige staat en de huidige staat van de wetenschap rondom de nieuwe mens. Dat klinkt nogal vaag en het boek is ook apart geschreven. Waar het op neer komt is dat Juan Enriquez stelt dat we eigenlijk maar een moment in de geschiedenis van de mensheid hebben gehad dat we maar een soort mensen op de aarde hadden: nu. (meer…) Geplaatst in Boeken | Laat een reactie achter