Maandelijkse archieven: februari 2012

Liveblog #5 Hopmans (Randstad): “Vaste mensen in vaste banen zijn het probleem van morgen”

Wat is de toekomst van de professional en de professionele dienstverlening? Waar beweegt de markt zich naar toe? Dat was het thema van een parallelsessie op het Congres Flexibilisering van de Kennismarkt, onder leiding van Frank Kwakman, buitengewoon hoogleraar bij Nyenrode Business Universiteit. En daarmee het onderwerp van dit vijfde live blog over dat congres.

Flexibilisering is niet de enige trend waar de markt mee te maken heeft.

Frank Kwakman opende de sessie door te benadrukken dat de trend van flexibilisering, waar de hele dag over gesproken wordt, geplaatst moet worden te midden van een aantal andere trends die de hele markt van professionals en professionele dienstverleners beïnvloedt.

  • De markt is al sinds 2002 verschoven van een aanbod naar een vraagmarkt
  • De concurrentie en prijsdruk is blijvend.
  • De vraag is veranderd: meer standaardisering, minder afhankelijkheid van leveranciers
  • Zelfstandig ondernemerschap groeit. Van de 880.000 professionals in Nederland zijn er tussen de 100 en 200.000 zelfstandig.
  • Er ontstaan kennisgaten, maar op een paar specifieke terreinen: juridisch, planologie, ICT, techniek.
  • Technologie stelt marktpartijen in staat om steeds sneller transacties tot stand te brengen.

“Vaste mensen in vaste banen met vaste patronen zijn het probleem van morgen”

Randstad Nederland HR directeur Ton Hopmans diepte het thema verder uit met een bevlogen verhaal over wat Nederland nodig heeft als het gaat gaat om professionele dienstverlener van morgen. Of het nu gaat om organisaties of zelfstandig ondernemers. Voor Hopmans gaat het om ‘Kwaliteit x Ambitie x Omgeving’.

Hopmans ziet het de aandacht voor het vakmanschap in Nederland aan het verdwijnen (=kwaliteit), ook met interim-professionals. Een goede positie in de markt hebben staat en valt bij het hebben van een duidelijke inhoudelijke meerwaarde. Professionals moeten (weer meer) de ambitie hebben op werkelijk waarde toe te voegen aan organisaties. Kwaliteit en Ambitie gedijen alleen in de juist Omgeving. Een prima professional komt niet tot zijn recht op een plek waar hij/zij niet thuis hoort. Daarbij gelooft Hopmans in de waarde van een ‘ontmoetingsplek’. Mensen moeten bij elkaar komen om van elkaar te leren. Om vakmanschap op te doen; of het vakmanschap over te dragen. Hopmans is daarom ook niet zo’n aanhanger van ‘het nieuwe werken’. Zijn verhaal haakt (bewust of onbewust) wat dat betreft aardig in op de thema’s die De Waal eerder uitsprak in zijn betoog over de kleinschaligheidsrevolutie.

Voor organisaties gaat het wat betreft Hopmans om een juiste mix te maken tussen vast en flex. Van de mix vinden van maatregelen voor de eigen wens van vast en flex en de externe (medewerkers/ZZP’ers) wens van vast en flex. Dat daarbij er een verschuiving aan het ontstaan is naar steeds meer flex (zowel wens organisaties als wens individuen) staat ook voor Hopmans vast. De voorzichtige aannames die Van der Zee eerder deze ochtend maakte (‘geen drastische veranderingen’) staat haaks op de cijfers die Randstad zelf heeft.

In het zoeken naar de balans van vast en flex constateert Hopmans wel met enige zorg dat 80% van de HR directeuren zich puur richt de groep ‘vaste functies voor mensen die vaste banen zoeken’. Een achterhoede gevecht volgens Hopmans die met de gepeperde uitspraak kwam: “Vaste mensen, in vaste banen, met vaste patronen zijn het probleem van morgen. Het worden de nieuwe armen als er niet drastisch iets veranderd”.

Als oplossing adviseert Hopmans dan ook om organisaties het regulier werk,  waarvan het duidelijk is dat het op termijn gaat verdwijnen, te laten invullen door externen. En zet eigen mensen in voor innovatie en (nieuwe) taken die wel blijven.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , , | 1 Reactie

Liveblog #4. Kleinschaligheidsrevolutie. Leen de Waal over de nieuwe ordening in de economie.

Econoom en filosoof Leen de Waal aan het woord. In veel verhalen is vandaag de term Globalisering gevallen. De Waal zet daar iets heel anders tegen over. De economie is volgens hem te complex te worden. Die is dus niet meer besturen of te reguleren. Om zelfregulering tot stand te brengen, rekening te blijven houden met elkaar, collectief en individueel belangen te verenigen, moeten we naar kleinschaligheid. De Waal gebruikt hierbij de vergelijking met een zwerm zwaluwen, die zonder duidelijke leider colllectief samenwerken. Waarbij eigenbelang en groepsbelang schijnbaar probleemloos samengaan.

Aan de hand van een paar grote filosofen schets De Waal de kern van het probleem: vervreemding van het werk en organisaties, een overheid die te regulerend wil werken en een op krediet gebaseerd groeisysteem. De richting waar het volgens De Waal naar toe moet is zelfrespect en (eigen) meesterschap. Geen baan meer, maar persoonlijke passie en meesterschap; relaties gebaseerd op wederzijds eigenbelang; schaalgrootte als in een zwerm;  wees trots, geloof in jezelf. Hou daarbij financiering beperkt;  hou overheidsingrijpen beperkt (regulering werkt niet) en richt je niet louter op winstbejag.

Nu goed, een inspirerend verhaal,  vol feiten en verwijzingen en een wat andere toon dan je op Nyenrode zou verwachten. Wat dan natuurlijk ook weer mooi is dat dat geluid toch ook te horen is. Meer is te lezen op het eigen blog van De Waal: http://mansanics.blogspot.com/

Geplaatst in Professioneel inhuren, ZP en Politiek | Tags , , | 1 Reactie

Liveblog #3: Rol van technologie voor de professionele dienstverleners

Leo Witvliet opende dit onderdeel van het Congres met de belangrijkste reden voor dit thema: Technologie wordt de bepalende factor in de toekomst. Dus bij een dergelijk congres kunnen we niet om technologie heen.

De eerste spreker Rob de Wit van IBM liet nog eens zien dat er sprake is van een belangrijke digitale transformatie, waarbij mobiele devices en apps een steeds grotere rol gaan spelen. CEO’s begrijpen dat de technologie voor hun business steeds belangrijker wordt maar de CMO’s (marketing) geven gelijktijdig aan dat ze moeite hebben met de ‘data explosie’ en met social media. Dit betekent voor de business development van professionele dienstverleners dat er meer moet worden georganiseerd in dynamische netwerken, dat we over de eigen grenzen van de organisatie moeten duren heen denken/organiseren en dat we moeten investeren in social media.
Voor de solution development betekent het dat professionele diensverleners de technologische ontwikkelingen en mogelijkheden van hun klanten moeten begrijpen. Voor de Solution Delivery betekent het dat de leiders van professionele dienstverleners virtuele leiderschapsvaardigheden moeten ontwikkelen om dit allemaal te kunnen managen.

‘Oude generatie (interim) professionals zit te veel in ‘transactie-modus’.

Hans Cremers van ABNAMRO, ging door op deze lijn toen hij sprak over de noodzaak voor professionele dienstverleners om te transformeren naar een volgende generatie business model. De tijd is voorbij dat we daar externe experts voor inhuren. Dat kan veel beter in dialoog met je klanten en andere professionele dienstverleners. ABNAMRO verwacht dat de flexibele schil voor dit soort dienstverlenende organisaties zeker naar 40% zal groeien. En ziet dat de oudere generatie nog veel te veel in de transactiemode (voor wat hoort wat) blijft hangen en kennis nog te veel ziet als macht. Kennis moet veel dynamischer georganiseerd worden en kennis moet gedeeld worden. Dat is iets wat de jongere generatie beter begrijpt en ook beter kan.

Volgens Haiko van de Pol van Manpower is dit The human age, waarin talent niet alleen bepalend is maar doorslaggevend voor succes van organisaties. Uit hun onderzoek blijkt dat organisaties flexibilteit steeds meer als hoofddoel zien en dat flexmanagement de toekomst heeft. Alleen bedrijven die ruimte en perspectief aan hun medewerker bieden hebben een toekomst. Daarbij zoeken organisaties meer en meer een vaste flexpartner. In de VS werkt meer dan 50% van de grote bedrijven al met een Management Service Provider (MSP) die alle flex (uitzendkrachten, ZZPers, bureaus) voor hun managen.

Tenslotte liet Marco Mud van AT Osborne Interimmanagement zien dat los van al deze ontwikkelingen ook nog plaats is voor een traditioneel bureau dat nog nauwelijks gebruik maakt van nieuwe technologie. Hun kracht is de persoonlijke relatie met hun associés en klanten.

Leo Witvliet ziet dit ook als de grote uitdaging: hoe verbind je die twee, de technologie en het menselijke aspect op een goede manier. Waarbij het ook steeds duidelijker wordt dat het voor ZZPers een onmogelijke opgave is om alleen te blijven opereren in deze tijd van digitale transformatie.

 

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , , , | Laat een reactie achter

Liveblog #2 Congres Flexibilisering Kennismarkt. Cijfers over de interim markt.

Altijd goed om de inhoud van een congres en de discussies vast gaan volgen, te baseren op cijfers.

Professor Han van der Zee is sinds 2000 hoogleraar Business Transformation and IT aan de Universiteit van Tilburg. Daarnaast is hij lid van de Centrale Commissie voor de Statistiek, dat toezicht houdt op het CBS. Hij dook nog eens diep in de gegevens van de trendonderzoeken die Atos Interim en Nyenrode gezamenlijk regelmatig houden. In zijn verhaal combineerde hij die met gegevens van het CBS.

Een aantal feiten over de markt voor interim managers en interim professionals:

  • Vraag naar interimmanagers daalde eerste helft 2009 fors, daarna herstelde markt zich, maar in de loop van 2011 daalde de markt weer scherp. Dat komt met name door minder vraag in de overheid.
  • Tevredenheid van opdrachtgever is groter naar mate bemiddelingsbureau  betrokken is bij opdracht (die uitspraak levert in de zaal wel wat gemor op…)
  • CBS laat zien dat het BBP in 2010/2011 weer wat groeit, maar arbeidsvolume stijgt nauwelijks mee.
  • Aantal ZZP’ers van 5% in 1999 naar nu 9% van de beroepsbevolking, en die trend zet door. Per jaar geen hele forse groei, maar ook hier dus die ‘stille revolutie’.

Niet al te verrassende inzichten. Voor Van der Zee betekent dat allemaal dat we met een stagnerende economie in de komende tijd geen drastische veranderingen hoeven te verwachten deze trends.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | Laat een reactie achter

Nyenrode Congres Flexibilisering van de kennismarkt. Liveblog #1: Rinnooy Kan investeren in kennis cruciaal.

De  Nyenrode Business Universiteit en Vereniging Nyenrode Kring Interim Management organiseert vandaag het congres “Flexibilisering van de kennismarkt'”. Onder de bezielende leiding van Leo Wilvliet (hoogleraar Interim Management aan Nyenrode) en Peter Beerten  en Bard Dolmans (bestuursleden van de Vereniging Nyenrode Kring Interim Management) is een interessant programma samen gesteld. Naast een aantal gezaghebbende keynote speakers, waaronder Rinnooy Kan en de Indiase management consultant, econoom en journalist Chetan Sharma, wordt er in verschillende parallel-sessies dieper in gaan op veranderingen in de markt. Veranderingen die spelen voor organisaties, voor bureaus en voor interim professionals.

Hier op ZiPconomy zullen wij via een aantal korte ‘live-blogs’ vandaag direct verslag doen van de presentaties en discussies.

“ZZP zijn de voorlopers in de innovatie van de arbeidsmarkt”

SER voorzitter Alexander Rinnooy Kan opent het congres. Het eerste Nederlandse woord dat hij moet gebruiken is ‘ZZP-er’. Om maar aan te geven hoe Nederland voorop loopt in de flexibilisering van de kennismarkt.  De verschuivende internationale economische verhoudingen, die de SER momenteel in het kaart aan het brengen is, laat natuurlijk zien dat de internationale context fors aan het veranderen is. De kennismarkt is en zal het concurrentie voordeel van Nederland zijn, maar dat vergt wel veel inspanning. Zowel vanuit overheid als vanuit het bedrijfsleven. We zijn die wel voorsprong aan het verliezen, stelt een bezorgde Rinnooy Kan. Zo geeft de publieke sector steeds minder uit aan onderzoek. Naast de verantwoordelijkheid van overheid en bedrijfsleven wijst Rinnooy Kan ook op de verantwoordelijkheid van de individuen, zoals de zelfstandige professionals.

Rinnooy Kan ziet een aantal trends als het gaat om ZZP’ers. Het aantal groeit, ze worden jonger, meer vrouwen, meer diversiteit, ook in type functies. Ze werken in toenemende mate werken ze samen. Een deel is ‘gedwongen ZZP’ers’, dat is niet goed, maar volgens Rinnooy Kan is deze groep niet groter dan 5%.

Er is een stille revolutie op de arbeidsmarkt gaande, Linde Gongggrijp (ook SER) schreef hier onlangs op ZiPconomy al over. Flexibilisering gaat door. Dat kan wel op gespannen voet staan de noodzaak tot blijvend investeren in kennis. Zo zal de toegang voor ZZP’ers richting georganiseerd  ‘permanent onderwijs’, bijvoorbeeld via de O&O-fondsen, verbeterd moeten worden. Ook structuren rond pensioen en arbeidsongeschiktheid zullen moeten veranderen. De ‘shift’ op de arbeidsmarkt is er en blijft er. Dat vraagt om het herdefinieren van termen als ‘flex’ en ‘zekerheid’. Niet dat dat een eenvoudige discussie is, weet Rinnooy Kan.

Andere sprekers en presentaties congres: 

Liveblog #2 Congres Flexibilisering Kennismarkt. Cijfers over de interim markt.

Liveblog #3: Rol van technologie voor de professionele dienstverleners

Liveblog #4. Kleinschaligheidsrevolutie. Leen de Waal over de nieuwe ordening in de economie.

Liveblog #5 Hopmans (Randstad): “Vaste mensen in vaste banen zijn het probleem van morgen”

Liveblog #6. Leo Witvliet sluit Congres Flexibilisering Kennismarkt af. “Het gaat om de vraag. Luister ipv het antwoord te willen geven”

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , , | 1 Reactie

Voor alles is een markt, ook voor sjacheraars

De flexibilisering van de arbeidsmarkt is een onomkeerbare, doorgaans gewenste en positieve ontwikkeling. Maar tegelijkertijd lijkt het een proces te zijn dat soms ernstig aan groeipijnen lijdt. Niet in het minst door sjacheraars die denken er met relatief weinig inspanning aan te kunnen verdienen. Een paar voorbeelden.

Prima bizniz

Citaat: “Het is me een gedoe met die tussenmarkt, iedereen probeert er weer een graantje van mee te pikken. Gisteren weer een fraai voorbeeld, een klusje voor C++ & encryptie: ik reageer op een aanbieding, blijkt het uurtarief €50 te zijn… Zie hetzelfde aanbod elders en daar levert het  €55 per uur op. Kom er achter wie de eindklant is en die betaalt €80 per uur. Na veel gebel blijken er drie partijen tussen te zitten die ieder ongeveer €10 afromen. Veel discussie met de partij die de hoogste bieder is, €64 per uur vind ik het minimum (zeker als je je voor minstens een half jaar moet committeren). Moet je voorstellen 1800 uur x €10 = €18.000 voor het doorsturen van een factuur… Prima bizniz toch? Je snapt natuurlijk ook wel dat de eindklant daar helemaal niet bij gebaat is, immers welke kwaliteit zal er nog aangeboden worden als door 3x afromen 40% van het tarief in zakken verdwijnt van een stel nietsnutten?”

Groeipijn 1. De bizarre situatie dat er meerdere bureaus in een soort lijnopstelling bezig zijn met één recruitmentopdracht, er allemaal met hun facturen tussen zitten en zodoende een groot verschil laten ontstaan tussen het uurtarief dat de klant betaalt en het uurtarief van degene die uiteindelijk het werk gaat doen. Waarbij de klant dus eigenlijk met zoveel woorden belazerd wordt; die betaalt €80 per uur, maar krijgt de ‘kwaliteit’ die hoort bij €50.

Geweldig tarief

Op 23 april bliept er in mijn mailbox een project binnen voor een ‘Training & Onboarding Coordinator’. Dat wekt mijn nieuwsgierigheid. De baan was niet direct misselijk: “The Training & Onboarding Coordinator will be responsible for the onboarding and training coordination within the Global Project Management Team. This team is split up in 3 regions, Europe (Ned UK), US, and AP.” De functie is opgedeeld in 14 taken en gegadigden dienen te voldoen aan 13 functie-eisen. Dat is nogal wat. Maar het venijn zat in de staart.

  • This role will be closed on 26th April at 4pm.
  • Start: 24 May 
  • End: 30 June

Dus, het gaat om een klus van iets meer dan een maand, met een berg taken, een groot deel nieuw, waarvoor je aan een waslijst van eisen moet voldoen, exact één weekend krijgt om te reageren en het bedrijf zelf een volle maand nodig heeft (26 april – 24 mei) om te bedenken wie het worden moet. Nou, daar zal wel een geweldig tarief tegenover staan.

  • Rate: 34 euro a hour

Groeipijn 2. Ofwel er is sprake van een volstrekt gebrek aan inlevingsvermogen van de kant van de vrager, ofwel de inschatting van de noodzakelijke kwaliteit van de gezochte kandidaat is volledig onjuist. Het lijkt me allebei niet bevorderlijk voor de relatie en ook niet voor de kwaliteit van de uiteindelijke kandidaat, c.q. het uitgevoerde werk.

Beetje pech

Een organisatie zet in een reuzenvaart een tender uit voor een tijdelijke klus. Dat doen ze bij maar liefst vijf bureaus, waar ze vragen om twéé kandidaten per bureau. Ze timmeren de procedure qua timing volledig dicht. En op het laatste moment wordt er toch een interne kandidaat ‘doorgeschoven’. Met een beetje pech zijn er hierdoor vijf consultants en minimaal tien potentiële kandidaten geweest die er uren in hebben gestopt, planningen hebben omgegooid, tot laat in de avond hebben zitten bellen en op stel en sprong op afspraken zijn komen opdraven, of misschien zelfs wel vakanties hebben uitgesteld. Om vervolgens te horen dat het allemaal niet meer hoeft.

Groeipijn 3. Er wordt aan de kant van de klant niet goed nagedacht over de vraag hoe het probleem nou eigenlijk moet worden opgelost of er is sprake van gebrekkige interne afstemming. Wat kost dat? In geld en goodwill?

En het kan nog erger. Er zijn ‘ondernemers’ die denken met nóg minder inspanning te kunnen verdienen aan de flexibiliserende arbeidsmarkt. Vooral degenen die werkzaam zijn in de zieltogende werving en selectiebranche zijn op zoek naar manieren om het vege lijf te redden. En als de klanten de excessen zat zijn, nou, dan laten we toch gewoon de ZZP’er betalen? Dat is toch tegenwoordig de vragende partij?

Moszkowicz

Eerst maar even hoe dat werkt: als ZZP’er zet ik mijn CV gratis op een marktplaatssite. Vervolgens komt er een opdracht langs waar ik op pas. Ik krijg die opdracht, zeg voor vier maanden lang, drie dagen per week. Dat is ongeveer 400 uur. De registratie van die uren wordt door de marktplaats bijgehouden en die stuurt mij – één keer per maand – een rekening van gemiddeld €5 per gewerkt uur. Dat is bij elkaar €2.000. Voor die €2.000 doet deze aanbieder het volgende: een algoritme laten berekenen wat de interessantste (goedkoopste?) kandidaten zijn, een aantal gesprekjes voeren, de meest veelbelovende aan de aanvrager doorsturen, een ranking op de site zetten en vier keer voornoemde factuur versturen. Dat is in een notendop de complete ‘toegevoegde waarde’. Uitgaande van ongeveer vier uur werkt levert dit voorbeeld €500 per uur op. Exclusief BTW. Als je dat voor elkaar krijgt, heet je normaal gesproken Moszkowicz. Iedere ZZP’er die enig verstand heeft, berekent de opslag door in zijn of haar tarief. En voilà: opnieuw wordt de klant er niet beter van.

Groeipijn 4. Ondernemers die met eurotekens in de ogen ‘businessmodellen’ ontwikkelen die:

  • vooral de eigen portemonnee bedienen
  • de markt niet transparanter maken
  • niet bijdragen aan de verhoging van de kwaliteit
  • ronduit onsympathiek zijn richting ZZP’ers
  • nadelig zijn voor klanten

Samenvattend: de flexibiliserende arbeidsmarkt lijdt onder prijsopjagende en zinloze handelingen, nutteloze tussenpersonen, het uitknijpen van kandidaten, onprofessioneel inkoopgedrag van klanten en het vooropstellen van geld verdienen boven kwaliteit leveren. Het zijn praktijken die voor alle betrokken partijen uiteindelijk nadelig zijn. Voor de markt, omdat die zich daardoor niet goed kan ontwikkelen; voor de klant omdat die maar moet afwachten of er daadwerkelijk kwaliteit geleverd wordt voor de vaak erg pittige prijs; en voor de leverancier/ZZP’er die zichzelf tot handelswaar gereduceerd ziet worden.

Moeten we dat allemaal normaal vinden?

Aanpassingsproblemen

Misschien hebben we hier te maken met aanpassingsproblemen aan een nieuwe – of in elk geval andere – arbeidsmarkt. Met aan de ene kant partijen die het nog erg lastig vinden om hun personeelsbehoefte strategisch in te schatten omdat ze daar te weinig inzicht in en nog geen methode voor hebben – wat leidt tot ad hoc-gedrag en bij vlagen onmogelijke eisen (dit even los van ‘noodsituaties’, waarbij plotseling een vaste kracht uitvalt bijvoorbeeld). Of partijen die nooit goed hebben geleerd om te bepalen wat een dienst hen waard is en hem vervolgens ook tegen die prijs in te kopen. Want aan de andere kant zijn er dus partijen die er geen been in zien om daarvan te profiteren; hetzij van de vraag van de klant, hetzij van de lastige situatie waarin een aantal zelfstandigen of kleine bedrijfjes nu zitten. Maar wat de oorzaak ook is, het lijkt mij dat dergelijke praktijken nooit bevorderlijk kunnen zijn voor een goede flexibele regeling van vraag en aanbod van werk, met respect voor alle partijen.

Waar begint de victorie?

Bij wie zit nu de mogelijkheid – én het belang – om hier verandering in te brengen? Vooralsnog niet bij de bemiddelaars, lijkt me. Ook niet bij de marktplaatsen die denken een goudader aangeboord te hebben. En ook niet bij de kleine bedrijfjes, die hebben het soms al moeilijk genoeg… De victorie zal moeten beginnen bij de klant en die moet drie dingen doen.

  • Als eerste: beter inzicht in de behoefte aan medewerkers op korte en middellange termijn en de stromen (wie gaat erin, wie gaat eruit, op welke termijn etc.) en op basis daarvan strategische prognoses maken én gebruiken.
  • Ten tweede: zelf- en kwaliteitsbewust inkopen. Weten wat er in de markt te koop is, welke tarieven daar bij horen en net zo lang onderhandelen tot je waar krijgt voor je geld. Niet accepteren dat er een kloof gaapt tussen wat je als klant betaalt en wat je uiteindelijk geleverd krijgt.
  • Ten derde: evalueren. Tijdens en na afloop van een project of interimperiode je continu afvragen of het gebodene in overeenstemming is met de verwachtingen en doelstellingen.

Kortom, een professioneel en integer inkoop- en inhuurbeleid, gebaseerd op strategische keuzes en met een goede voorbereiding in de vorm van een gedegen analyse en/of briefing. En dan zit er nog meer winst in: het is in deze tijd – waarin het gemakkelijker is dan ooit om erachter te komen wat potentiële kandidaten, bedrijven en bedrijfjes in hun mars hebben, getuige de uitgebreide websites en profielen die gratis en voor niets te vinden zijn – echt niet moeilijk om daar de juiste partner(s) bij te vinden. Dan hoeft niemand zich meer een oor te laten aannaaien.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | 7s Reacties