Nibud: de koopkracht daalt voor iedereen. En die van zelfstandigen het hardst. Geplaatst 18 januari 2022 door ZiPredactie We gaan er dit jaar gemiddelde zo’n 40 euro per maand op achteruit. Dit blijkt uit nieuwe koopkrachtberekeningen van het budgetvoorlichter Nibud. Het Nibud ziet dat alle voorbeeldhuishoudens inleveren. De dalingen variëren van -0,5 procent tot -1,9 procent. In euro’s varieert het van min 9 euro tot min 116 euro per maand. Koopkrachtverlies per huishoudtype In het overzicht van 117 ‘huishoudtypen’ die het Nibud op een rij heeft gezet, wordt duidelijk dat de koopkracht van de zelfstandigen duidelijk harder daalt dan van andere groepen. De huishoudens met twee zelfstandigen staan al helemaal bovenaan. Bij deze voorbeeldberekeningen voor zelfstandigen gaat het Nibud er al vanuit dat zelfstandigen hun tarief met 2,4 procent verhogen. Zonder de verhoging kan het koopkrachtverlies oplopen tot 3,2%. Afbouw zelfstandigenaftrek De daling van de koopdracht onder zelfstandigen zal een gevolg zijn van de afbouw van de zelfstandigenaftrek. Die wordt wel gecompenseerd via een verhoging van de algemene arbeidskorting, maar die verhoging geldt voor alle werkenden. De zelfstandigen profiteren daar dus minder van. Stijging tarieven zelfstandigen Goed nieuws zit in het feit dat uit een tarievenmodel van arbeidsmarktdataspecialist Intelligence Group en HR-dienstverlener HeadFirst Group blijkt dat de tarieven van zelfstandigen in 2022 met gemiddeld 7 procent zullen stijgen. Flink meer dus dan waar het Nibud mee rekent. Het model voorspelt dat hoogopgeleide professionals het uurtarief gemiddeld met 5 procent kunnen verhogen. Voor praktisch opgeleiden stijgt het uurtarief nog harder: 10 procent. Dan moet je die tariefsverhoging als zelfstandige nog wel even doorvoeren… (en dat zal niet in elke sector even eenvoudig zijn). Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags cijfers, tarieven, zelfstandig ondernemers, zelfstandigenaftrek | Laat een reactie achter
Van Rij op verkeerde been gezet over SER-advies aanpak schijnzelfstandigheid Geplaatst 18 januari 2022 door Hugo-Jan Ruts Staatssecretaris Van Rij (CDA/Fiscaliteit) heeft vorige week onjuiste – of op zijn minst onvolledige – informatie ontvangen over het SER MLT advies aanpak schijnzelfstandigheid. In zijn introductiedocument van het Ministerie van Financiën staat: “Het SER-voorstel voor een minimumuurtarief voor zzp’ers is echter door het kabinet in eerdere kamerbrieven als onuitvoerbaar beoordeeld.” Om een aantal redenen klopt die formulering niet. Het SER-voorstel gaat niet om een minimumtarief en – belangrijker – dit voorstel is in kamerbrieven helemaal niet besproken. In juni 2021 kwam de SER na lang onderhandelen met een groot middellange-termijnadvies. In de notitie ‘Zekerheid voor mensen, een wendbare economie en herstel van de samenleving’ geeft de SER een visie op de toekomstige arbeidsmarkt. Het advies is in feite een verdere uitwerking van het advies van de Commissie Borstlap. En – met de handtekeningen van de polder eronder – een zwaarwegend advies voor het nieuwe kabinet. In het coalitieakkoord lezen we dan ook dat dit SER MLT-advies een leidraad zal zijn voor de nog uit te werken plannen voor hervorming van de arbeidsmarkt. Zzp-plannen SER In de vrij uitgebreide paragraaf “Het verrichten van zelfstandige arbeid” van het SER MLT-advies staan een aantal adviezen die het nieuwe kabinet Rutte IV al heeft overgenomen: afbouw van de zelfstandigenaftrek, met behoud van koopkracht, en een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. De SER wil verder “het gebruik van schijnconstructies tegengaan en tegelijkertijd de positie van echte zelfstandigen verbeteren”. Daarbij constateert de SER: “de meest acute problemen met schijnzelfstandigheid doen zich voor aan de basis van de arbeidsmarkt waar veelal de onderhandelingspositie van werkenden onvoldoende is om een adequaat tarief te bedingen.” Daarom introduceert de SER het idee om te gaan werken met een ‘rechtsvermoeden van werknemerschap’ in het geval dat er gewerkt wordt bij een tarief onder de 30,- á 35,- euro per uur. Dat betekent dat – indien een werkende meent dat hij/zij werknemer is – het aan de opdrachtgever is om voor de rechter te bewijzen dat dat niet zo is. Bij tarieven boven 30 tot 35 euro per uur verandert er in principe niets. Dan kunnen werkenden nog steeds naar de rechter stappen, maar dan zullen ze zelf moeten bewijzen dat ze eigenlijk als werknemer gezien moeten worden. Daarbij wil de SER dat de Belastingdienst zich bij de handhaving richt op “gevallen aan de basis van de arbeidsmarkt (conform de geïntroduceerde norm voor het rechtsvermoeden) en bij vermoedens van kwaadwillendheid.” Lees ook: Algemene Rekenkamer doet onderzoek naar beleid Belastingdienst schijnzelfstandigheid Op het verkeerde been Terug naar het zinnetje uit het introductiedocument waarin staat dat het kabinet in eerdere kamerbrieven dit voorstel ‘voor een minimumtarief voor zzp-ers’ als ‘onuitvoerbaar heeft beoordeeld.’ Er zijn drie redenen waarom deze passage niet klopt. 1 Het voorstel ís geen voorstel voor een minimumtarief. Dat stelde ook VNO-NCW voorzitter Ingrid Thijssen uitvoerig bij de presentatie van de voorstellen. “Wat er wél komt is een inkomensgrens – die is 30 á 35 euro – waaronder wij adviseren om ervan uit te gaan dat iemand een werknemer is en geen zelfstandige.” Dat is juridisch en praktisch toch iets heel anders dan een minimumtarief. 2 De SER heeft het advies geschreven voor dit nieuwe kabinet. Het vorige kabinet heeft zich inhoudelijk niet tot nauwelijks uitgelaten over het advies, laat staan zo gedetailleerd in kamerbrieven een oordeel over dit onderdeel van het advies gegeven. Logisch ook: het kabinet was demissionair op het moment dat het advies uitkwam. 3 In kamerbrieven heeft toenmalige minister Koolmees eerder wél geschreven dat het zogenaamde ALT-idee (‘Arbeidsovereenkomst bij Laag Tarief’) uit het vorige regeerakkoord niet haalbaar bleek. Maar dat is een wezenlijk ander idee dan waar de SER mee komt. Het bezwaar voor dat plan bleek vooral uit ‘Brussel’ te komen. Laat nu net de EU in een richtlijn over platformwerk ook met het concept ‘rechtsvermoeden’ komen. Na het ALT-idee, kwam Koolmees met een plan voor een minimumtarief. Dat plan – afgeschoten door VNO en FNV – is toch ook echt iets anders dan het nieuw SER-voorstel. Relevantie voor kabinet De bezwaren die in ambtelijke kringen spelen bij dit SER-adviesvoorstel, zoals het feit dat niet altijd een uurtarief te bepalen is of dat dit juist de deur open kan zetten naar schijnconstructies met hogere tarieven, snijden wellicht hout. Maar door te stellen dat het voorstel in kamerbrieven al als onuitvoerbaar is beoordeeld, wordt verantwoordelijk Staatssecretaris Van Rij op het verkeerde been gezet. Dat is ook relevant omdat het regeerakkoord wel aangeeft dat er meer duidelijkheid moet komen voor zelfstandigen, maar niet aangeeft hoe. Het kabinet zal daar dus nog een antwoord op moeten verzinnen. Lees ook: VvDN over regeerakkoord: “Nieuwe regelgeving arbeidsmarkt wordt race tegen de klok” en ZP en politiek in 2022: voorspellingen van 10 experts Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Regeerakkoord Rutte IV, Rutte IV, schijnzelfstandigheid, SER-advies | 3s Reacties
Werkervaring bij platformen bewijzen met KlusCV Geplaatst 18 januari 2022 door ZiPredactie KlusCV is een samenwerking met vier online platformen in de kluseconomie: Charly Cares (oppas), Helpling (schoonmaak), Roamler (bouw en installatie) en YoungOnes (verschillende dagklussen). Het is een idee en initiatief van platformexpert en onderzoeker Martijn Arets. Wie oppast, schoonmaakt of andere dagklussen doet via online platformen kan voortaan bewijs krijgen van die werkervaring. Met één druk op de knop download je jouw eigen KlusCV: een gevalideerd bewijs van werkervaring via platformen. Opstap naar meer of ander werk Bij platformen kunnen ook mensen terecht die weinig ervaring hebben of maar een paar uur per week kunnen werken. Ze vormen daarmee een laagdrempelige toegang tot de arbeidsmarkt. Dankzij KlusCV kan platformwerk een opstap worden naar meer of ander werk, verwachten de initiatiefnemers. Met dit digitale getuigschrift kan een platformwerker bijvoorbeeld laten zien dat hij een goede oppas is. Misschien heeft hij geen pedagogische opleiding, maar wel 300 reviews van tevreden ouders. Bijdragen aan inclusievere arbeidsmarkt Het is zeer aannemelijk dat werkervaring in de platformeconomie bijdraagt aan het vertrouwen van potentiële werk- of opdrachtgevers, blijkt uit onderzoek van Arets. Het onderzoek kreeg onder andere steun van FNV, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en UWV. Kennisadviseur Anita Strockmeijer (UWV): “De ontwikkelingen in de platformeconomie zijn relevant voor ons, omdat klusplatformen potentieel kunnen bijdragen aan een inclusievere arbeidsmarkt.” Delen van data met werkenden Het is voor het eerst dat platformen onderling afspraken maken over het delen van data met werkenden. De initiatiefnemers moedigen alle andere digitale bemiddelaars aan om mee te doen. Het maakt niet uit of zij werken met zzp’ers, werknemers of uitzendkrachten. Iedere werkende heeft tenslotte recht op zijn gegevens, vindt Arets: “Er is dan ook veel interesse, ook van digitale uitzendbureaus bijvoorbeeld. Binnenkort kun je bij zeker nog vijf platformen je KlusCV opvragen.” Impact kansen op de arbeidsmarkt KlusCV wordt later uitgebreid met meer informatie. Het wordt ook mogelijk data mee te nemen naar andere platformen. Ondertussen onderzoekt Arets samen met wetenschappers van vijf universiteiten de impact van KlusCV op de kansen van werkenden op de arbeidsmarkt. “Versterkt data delen hun positie? Onder welke voorwaarden? Nu KlusCV te downloaden is, kunnen we antwoord vinden op deze vragen. Deze kennis draagt bij aan het publieke debat.” Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags inclusiviteit, platformeconomie, Platformen | Laat een reactie achter
D66 en VVD stellen kamervragen over problemen met coronasteun zzp’ers: ‘Waarom geen Tozo?’ Geplaatst 17 januari 2022 door Claartje Vogel Zzp’ers die tijdens de huidige coronalockdown minder of geen inkomen hebben, zijn aangewezen op de bijstand voor zelfstandigen (Bbz). Het kabinet heeft die regeling versoepeld, maar in de praktijk merken zzp’ers dat de ene gemeente strenger is dan de andere. Kamerleden van D66 en VVD stellen daar vragen over aan Karien van Gennip, de minister van Sociale Zaken. ‘Hoge drempel’ Zo zijn er volgens belangenorganisatie ZZP Nederland gemeenten die toch een vermogenstoets doen, terwijl die officieel is geschrapt. Ook moeten zzp’ers soms te veel informatie inleveren voor de levensvatbaarheidstoets, zei Roos Wouters van de Werkvereniging eerder tegen ZiPconomy. “Zzp’ers moeten de oude formulieren invullen en allerlei zaken doorgeven die niet van belang zijn, zoals de dagwaarde van hun auto. Het is een hoge drempel voor zzp’ers.” Dat merkt ook de Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN). “Het schrikt af en kost tijd. En die tijd is er niet.” De belangenbehartigers willen dat de levensvatbaarheidstoets wordt afgeschaft. De rechtszaak tegen de Staat die de Werkvereniging in voorbereiding heeft is mede aanleiding voor de Kamerleden om deze vragen te stellen. Gemeenten: ‘flinke opgave’ Tegen nieuwszender NOS verklaart de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) dat de uitvoering van de Bbz inderdaad ‘een flinke administratieve opgave is’. Romke de Jong (D66), Marijke van Beukering-Huijbregts (D66), Thierry Aartsen (VVD), Judith Tielen (VVD) willen weten of minister Van Gennip iets gaat doen aan de problemen met de uitvoering van de Bbz. Vraag om cijfers Ook willen ze meer weten over de steun aan zzp’ers. Demissionair staatssecretaris van SZW Dennis Wiersma had beloofd dat de Bbz ruimte zou bieden voor heroriëntatiegesprekken met zzp’ers. Zo zouden gemeenteambtenaren met zzp’ers kunnen meedenken over een baan in loondienst of een onderneming in een andere sector. D66 en VVD willen weten of er inderdaad zzp’ers zijn die zich laten omscholen of een baan in loondienst hebben gevonden. Ook willen ze cijfers over de gewerkte uren van zzp’ers en hun buffers. Uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het aantal gewerkte uren van zzp’ers is afgenomen tijdens de coronapandemie. Ook de inkomsten van zelfstandigen daalden. In 2020 verdiende de doorsnee zzp’er 5,2% minder dan een jaar eerder. Waarom geen Tozo? Tot 1 oktober konden zzp’ers de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (Tozo) aanvragen. De Kamerleden vragen de minister of het mogelijk is die Tozo-regeling opnieuw in te voeren. ‘Wat is de uitvoerbaarheid van een dergelijke regeling? Wat is de reden dat u niet heeft besloten tot een herintroductie daarvan?’ Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Corona, politiek, tozo, zzp | Laat een reactie achter
VvDN over regeerakkoord: “Nieuwe regelgeving arbeidsmarkt wordt race tegen de klok” Geplaatst 17 januari 2022 door Stef Witteveen Eindelijk is er een regeerakkoord. Voor de flexmarkt – en detachering in het bijzonder – roept dit vooral veel vragen op. Vragen die dringend op antwoord wachten. 2022 zal bestuurlijk een race tegen de klok worden. Het is zeer twijfelachtig of nieuwe regelgeving al per 1 januari 2023 zal kunnen worden ingevoerd, zeker als het niet opnieuw lapwerk is maar rekening houdt met alle facetten en belangen. Overigens lijkt het daar op basis van het regeerakkoord niet op. Alle ogen zullen daarom bij aanvang van het nieuwe jaar gericht zijn op de nieuwe Minister van SZW, zo verwacht Witteveen. “De arbeidsmarkt behoeft dringend modernisering en de nieuwe minister moet nog veel werk verzetten. Er liggen weliswaar al meerdere adviezen maar die zijn onvoldoende dekkend om alle openliggende vraagstukken tegelijk in te vullen. En juist dat laatste is van belang.” Prangende vragen over de arbeidsmarkt Noch dit regeerakkoord, noch Borstlap, noch het SER-advies beantwoordt alle vragen, zo stelt Witteveen. Enkele voorbeelden: Zzp’ers Welke fiscale en arbeidsrechtelijke regelgeving gaat worden ingevoerd voor de zzp’ers? Hoe gaan deze regels worden gehandhaafd? Hoe geven we inhoud aan een sociaal overleg met dit groeiende deel van de beroepsbevolking? Structurele tekorten Hoe gaan we het restant arbeidspotentieel in ons land helpen en motiveren om te gaan werken? Hoe boren we nieuwe buitenlandse bronnen aan voor meer vakmensen? Hoe gaan we levenslange scholing financieren, organiseren en faciliteren? Praktisch en handhaafbaar Hoe zorgen we ervoor dat de voorstellen van onder andere de SER en Commissie Borstlap op een praktisch uitvoerbare en handhaafbare wijze worden ingericht? Hoe zorgen we ervoor dat regelgeving haar doel dient en niet averechts kan uitpakken? Hoe voorkomen we ‘collateral damage’ van nieuwe regels (waarbij het middel erger dan de kwaal blijkt)? Detacheringssector goed georganiseerd De detacheringssector is al een zeer goed georganiseerde sector zonder ernstige misstanden. Misschien is het daarom dat er in het regeerakkoord of in het SER-advies niet over wordt gerept. Detacheerders zijn werkgever die optimale inkomenszekerheid bieden aan hun werknemers en meer dan gemiddeld investeren in de opleidingen en employability van hun werknemers. Ze zijn daarom zeer goed ingericht op de huidige en komende noden van de arbeidsmarkt. Alle bovenstaande vragen zullen voor de nieuwe minister gemakkelijker beantwoord kunnen worden als hij of zij nieuwe eigen juridische ruimte creëert voor de detacheerders.” En dat is belangrijk volgens Witteveen. “Want de detacheringsbranche omvat zo’n 1,6% van de beroepsbevolking en biedt daarmee zekerheid aan ongeveer 140.000 vakmensen.” Vragen over detacheerders De VvDN stelt daarom de volgende aanvullende drie vragen aan de nieuwe minister van SZW: Hoe kunnen de detacheerders in Nederland u helpen bij de modernisering van onze arbeidsmarkt zodat slepende problemen worden verholpen maar ook toekomstige noden worden geadresseerd? Hoe kunnen de detacheerders u helpen om nog tijdens uw regeerperiode te komen tot slagend en sluitend arbeidsmarktbeleid en voorkomen dat wederom dit dossier naar een volgende periode wordt geschoven? Oh, en u realiseert zich minister, dat detacheren GEEN uitzenden is? Geplaatst in ZP en Politiek | Tags detachering, Regeerakkoord Rutte IV, Voorspellingen 2022, VVDN | 1 Reactie
‘Ga meteen aan de slag met Deltaplan aanpak mismatch arbeidsmarkt’ Geplaatst 16 januari 2022 door ABU Het nieuwe kabinet is begonnen onder een niet zo gunstig gesternte. De pandemie woekert voort, met schadelijke effecten. Het vertrouwen in de overheid is laag. Rutte IV heeft plannen en geld genoeg om Nederland vooruit te helpen. De krapte op de arbeidsmarkt kan daarbij de spelbreker worden, zo blijkt uit de doorrekening van de kabinetsplannen door het CPB. Het tekort aan geschikt personeel – zelf heb ik het liever over de mismatch – wordt groter en groter. Economische en duurzame groei worden belemmerd door te weinig mensen die kunnen werken. Dat mogen we niet laten gebeuren. Ik zie kansen voor uitzenders om de laatste man en vrouw aan het werk te helpen. Dat kunnen uitzenders niet alleen. Natuurlijk richten wij ons vizier op het ‘ongekende talent’. Ik noem statushouders, gepensioneerden die best nog een aantal uren in de week willen werken, herintreders en mensen die net even een zetje in de rug nodig hebben. En natuurlijk zijn onze leden in gesprek met opdrachtgevers om functies zo in te richten dat deze op maat worden gemaakt voor de beschikbare werkzoekende. En natuurlijk investeren onze leden meer dan ooit in opleiden. En ja, dwars door de krapte heen ontstaan kansrijke beroepen. Zoals die ter ondersteuning van de o zo belangrijke en noodzakelijke energietransitie. Ik denk dat er meer nodig is. Ik roep Karien van Gennip, de nieuwe minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, op om samen met stakeholders in haar eerste honderd dagen te komen tot een deltaplan aanpak mismatch arbeidsmarkt. Met maatregelen voor ‘morgen’ en voor de lange termijn. Ik besef: er ligt meer op haar bordje. De nieuwe bewindsvrouw wil ook vaart maken met de hervorming van de arbeidsmarkt. Een zaak van de lange adem want dat vraagt om een systeemverandering. En we weten allemaal: die gaan nooit snel. In haar eerste interview liet de nieuwe minister weten de verbinding te willen zoeken. Een goede zaak: want samen komen we verder en alleen samen krijgen we de arbeidsmarkt inclusief. ABU denkt en doet graag mee aan zo’n deltaplan. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags ABU, Diversiteit, inclusiviteit, krapte, Rutte IV | Laat een reactie achter