Maandelijkse archieven: december 2021

“Hoogconjunctuur bevordert nivellering zzp-tarieven”

De 18e editie van de Interim Index laat over de gehele linie zien dat er sprake is van hoogconjunctuur. Hielden wij vorig jaar nog rekening met een terugval in de markt, dit jaar zijn daar -kijkend naar de resultaten van dit onderzoek- geen tekenen van. Een recordaantal mensen is ‘in opdracht’ (84%). Het afgelopen jaar is 54% meer dan voorheen benaderd voor een nieuwe opdracht, 62% van de respondenten verwacht komend jaar een verdere stijging van de vraag. Een grote meerderheid staat niet open voor een vaste dienstbetrekking, mocht die vraag komen. Allemaal indicatoren die duiden op een groeiende, stabiele markt.

Tarieven interim managers stabiel, van operationele zzp omhoog

Toch is er een opvallend element: de tarieven zijn, over de breedte, gelijk gebleven. En nog opvallender: de verwachting is dat dit ook zo blijft. Dit is opmerkelijk omdat een ander segment uit de zzp-markt (uitvoerend, operationeel), niet meegenomen in dit onderzoek overigens, zeer recent juist een vrij sterke stijging van de tarieven meldde. Klaarblijkelijk is in deze fase van de conjunctuur de boven- en onderkant van de markt naar elkaar toegegroeid.

Hoe kan dat, een markt waarin tariefontwikkeling in tijden van hoogconjunctuur zo verschilt? Heeft dit te maken met schaarste aan kandidaten of met de verschillen in het type vraag naar mensen? Of is het volwassenheidsniveau van dit deel (hoogopgeleid interim) van de markt anders? Volgens ons spelen deze factoren zeker mee, maar de absoluut bovenliggende factor is emotie. In de perceptie van de vraagkant zijn de tarieven al jarenlang fors en hoog, zeker afgezet tegen mensen in loondienst die een vergelijkbare rol hebben. Het verhogen van de tarieven is vaak niet haalbaar, juist vanwege deze weerstand.

Marktmacht

Wat ook meespeelt, is dat veel raamovereenkomsten en mantels een maximumtarief kennen dat niet geïndexeerd wordt. Dit deel van de markt is in volume vrij groot en omvangrijk. Feitelijk zien wij een nivellering van de tarieven in de totale zzpmarkt, mede omdat dit onderzoek aangeeft dat veel respondenten ook in de nabije toekomst geen tariefstijging verwachten.

Betekent deze ontwikkeling dat de hoogconjunctuur volledig voorbij gaat aan dit deel van de markt? Nee, zeker niet. Er is minder leeglooptijd tussen opdrachten, waardoor het totaal aantal declarabele dagen op jaarbasis stijgt. Ook wordt minder tijd aan acquisitie besteed (het afgelopen halfjaar 4 uur per week, 2 uur minder dan een jaar geleden), waardoor er meer tijd beschikbaar is voor andere zaken. Per saldo profiteert deze groep dus wel degelijk van de veel betere markt, maar minder dan het midden en de onderkant van de markt.

Rol van leeftijd

Toch is er een aspect waarbij de tariefontwikkeling wel verschillend is: leeftijd. Opvallend is de stijging van het uurtarief bij respondenten in de leeftijd van 35-44 jaar. Deze trend is al een paar jaar gaande, maar de verschillen worden nu echt opvallend: hoe jonger, hoe hoger het tarief. Verklaarbaar: juist jonge managers worden vaak ingehuurd vanwege hun specifieke kennis van een bepaald domein (met name ICT), daar waar oudere managers vaak vanwege hun ervaring worden ingehuurd. Heel zwart-wit: kennis is duurder dan ervaring. En alsof dat nog niet fraai genoeg is: de jonge managers hebben nauwelijks leegloop tussen twee opdrachten. De volgende opdracht dient zich vaak al aan tijdens de lopende opdracht.

Nivellering goed of slecht?

Alles afwegend, is sprake van een nivelleringseffect in de markt van zzp’ers in tijden als deze. Tijden van hoogconjunctuur. Is zo’n nivellering ernstig, hinderlijk of schaadt het juist totaal niet? De beantwoording van deze vraag kan bijna niet los staan van een persoonlijke visie van iemand over arbeid, inkomen en de rechtvaardiging van de verschillen hiertussen.

In dit verband achten wij deze discussie weinig zinvol. Toch is er een ander element dat wel relevant is: de perceptie die heerst over de omvang van de hoogste interim-tarieven. Deze (perceptie) is nogal eens negatief. Mogelijk zal dit beeld, met deze cijfers in de hand, wat genuanceerd worden hierdoor. De hoogste tarieven zijn in de afgelopen 14 jaar (zo lang doen wij dit onderzoek) nauwelijks gestegen. Afgezet tegen inflatiecijfers betekent dit dat er klaarblijkelijk een forse, relatieve teruggang in inkomen is geweest.

Corona effecten

De gemiddelde opdrachtduur is, zo blijkt uit dit onderzoek, ten opzichte van het vorige onderzoek nagenoeg gelijk gebleven (14,3 maanden). Veel respondenten zien 14 maanden ook als de ideale duur van een opdracht: lang genoeg om zaken aan te pakken en te veranderen, kort genoeg om niet in herhaling te vallen.

In dit onderzoek ook ruim aandacht voor de Covid-maatregelen. Een groot deel (55%) geeft aan meer dan voorheen buiten kantooruren te werken. “Ik start doorgaans later in de ochtend maar ga ‘s avonds ook langer door”, geven sommigen aan. Maar ook: “Vervallen reistijd is ook werktijd geworden. Door digitaal vergaderen worden afspraken strak op elkaar gepland, tijd voor contemplatie wordt eruit geperst”. Het lijkt erop dat de door ons onderzochte groep, al met al, andere werktijdritmes heeft gekregen. De voordelen ervan (o.a. wegvallen reistijd) worden nog niet door iedereen als positief ervaren.

De Interim Index 18 (2021) van Schaekel & Partners is hier te vinden

Interim Index 18 – 2021

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , | 2s Reacties

Kabinet breidt coronasteun uit, zzp’er krijgt weinig extra. Uitvoering Bbz stokt met name bij kleinere gemeenten.

Het kabinet komt ondernemers tegemoet die, door de snelle invoering van de harde lockdown afgelopen zondag, verliezen maken. Hoe de nieuwe steunpakketten er precies uit zien, is sinds vanochtend bekend.

Uitstel terugbetaling Tozo-lening

Zzp’ers die de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) hebben ontvangen, hoeven die nog niet af te betalen. Eigenlijk zouden ondernemers vanaf 1 januari 2022 moeten beginnen met het aflossen van de lening voor bedrijfskapitaal Tozo. “Door de verscherpte maatregelen is dat voor veel zelfstandig ondernemers moeilijk”, schrijft het kabinet. Daarom begint de verplichte aflossing een half jaar later, op 1 juli 2022.

Daarnaast wordt de looptijd voor alle Tozo-leningen met een jaar verlengd. Ondernemers hebben dus niet 5, maar 6 jaar de tijd om de lening terug te betalen. Zij hoeven over de maanden januari t/m juni 2022 geen rente te betalen.

Geen nieuwe Tozo, maar Bbz

Het kabinet eindigde op 1 oktober de Tozo-regeling voor zelfstandig ondernemers. Eerder werd al bekend dat er geen nieuwe Tozo komt, in plaats daarvan hoeven ondernemers aan iets minder eisen te voldoen om bijzondere bijstand (Bbz) aan te vragen. Ze hebben geen vermogenstoets en de gemeente stelt het inkomen vast per kalendermaand in plaats van per boekjaar.

Deze verruiming van de Bbz geldt in elk geval tot 1 april 2022.

Anders dan bij de Tozo, kijkt de gemeente bij de Bbz ook naar de levensvatbaarheid van de onderneming. Die levensvatbaarheidstoets kost gemeenten normaal gesproken veel tijd. Demissionair staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Dennis Wiersma wil daarom dat gemeenten ‘soepel’ met die toets om te gaan. “Wij zeggen dus tegen gemeenten: als je maatwerk moet bieden op je levensvatbaarheidstoets heb je alle ruimte, als je maar daadwerkelijk helpt bij de heroriëntatie.”

Grote verschillen per gemeente

Maar kleine gemeenten hebben helemaal geen tijd en geld voor dergelijk maatwerk, zegt Roos Wouters van de Werkvereniging. Zij hoort van zzp’ers dat de uitvoering van de Bbz sterk verschilt.

Terwijl zzp’ers bij een grote gemeente als Amsterdam relatief snel hulp krijgen, hebben kleine gemeenten daar niet genoeg voorzieningen voor.

“Zzp’ers moeten de oude formulieren invullen en allerlei zaken doorgeven die niet van belang zijn, zoals de dagwaarde van hun auto”, zegt Wouters. “Het is een hoge drempel voor zzp’ers. Ze maken zich zorgen over hun privacy. Er was toch geen vermogenstoets, wat gebeurt er met die informatie? Die angst is begrijpelijk in het licht van de toeslagenaffaire en het feit dat veel zzp’ers zich niet gewaardeerd voelen door de politiek.”

Ook de Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN) ziet dat de levensvatbaarheidstoetsen bij ondernemers zorgt voor vertraging. “Zelfstandigen moeten daarvoor allerlei documentatie aanleveren. Dat schrikt af en kost tijd. En die tijd is er niet.”

13 weken wachten

Vervolgens moeten zzp’ers lang wachten op de beoordeling van de aanvraag, tot 13 weken. Levensvatbaarheid toetsen in coronatijd is ook erg lastig, zegt Wouters. “Ik ken bijvoorbeeld een bruidsfotograaf en een verslaggever van amateurvoetbal die in de problemen zitten. Normaal gesproken loopt hun bedrijf goed. Een lockdown valt niet onder normaal ondernemersrisico.”

Wouters: “Kortom, kleine gemeenten hebben niet genoeg mankracht om zaken individueel te beoordelen en zzp’ers te adviseren over hun toekomst.” VZN-Voorzitter Cristel van de Ven is het met haar eens: “Haal die toets er dus vanaf zodat een aanvraag sneller beoordeeld kan worden en er dus ook sneller betaald kan worden.”

Scheef verdeeld

Diverse belangenbehartigers en linkse oppositiepartijen vinden het oneerlijk dat zelfstandig ondernemers alleen in aanmerking komen voor een vergoeding op bijstandsniveau, terwijl werkgevers opnieuw NOW kunnen aanvragen voor hun medewerkers in loondienst. Zij pleiten voor herinvoering van de Tozo.

“Schaf in elk geval die levensvatbaarheidstoets bij de Bbz af”, zegt Wouters. “Maak het zo simpel mogelijk, zzp’ers die nu steun aanvragen zijn ten einde raad. De steun voor zzp’ers en werknemers is nu wel erg scheef verdeeld.”

Als onderdeel van het nieuwe steunpakket stijgt de maximale tegemoetkoming in de loonkosten voor werkgevers (NOW-regeling) van 80 naar 90 procent. Daarnaast komen ondernemers het vierde kwartaal in aanmerking voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) bij 20% omzetverlies in plaats van bij 30%.

Vanmiddag debatteert het kabinet over de nieuwe lockdown en het steunpakket.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , | 2s Reacties

Rondetafeldiscussie ‘De zzp’er bestaat wel’

‘De zzp’er bestaat niet’ is een cliché dat de afgelopen jaren regelmatig terugkomt in het politiek-maatschappelijk debat. Voor een deel is dat waar. Het geeft aan dat de totale groep van meer dan één miljoen zelfstandigen zonder personeel zeer divers is. Dat maakt beleid ontwikkelen lastig.

Over die zzp’er bestaan allerlei aannames. Die vinden soms snel hun weg naar de politiek. Om tot toekomstbestendig en uitvoerbaar beleid te komen zijn feiten en cijfers cruciaal. Daarom zetten ONL voor ondernemers, HeadFirst en ZiPconomy een aantal feiten en cijfers over zelfstandigen op een rij. Die verzamelden ze in het rapport ‘De zzp’er bestaat wel’.

Wat zeggen de feiten en cijfers uit dat rapport over de zelfstandigen? Hugo-Jan Ruts presenteerde de belangrijkste inzichten.

En wat zouden die kunnen of moeten betekenen voor het regeerakkoord en het beleid van een nieuw kabinet? In een rondetafel ging Frits Huffnagel daarover in gesprek met Irene van Hest van FNV Zelfstandigen, Ronald Dekker van TNO, Han Kolff van HeadFirst, Hans Biesheuvel van ONL en Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy.

 


Bekijk de rondetafel terug op:


Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , , | Laat een reactie achter

‘Gedragscode nodig voor gezonde zzp-markt’

Als de sociale partners (SER-advies) het er al over eens worden dat er een betere basis voor zzp’ers moet komen (fiscaal en sociaal stelsel), waarom kunnen partijen in de markt dan niet zelf komen tot een goed werkende, duurzame zzp-markt? Dan ben je de politiek ook een stap voor. Die kan zich dan vooral richten op dat deel van de markt (onderkant, uurtarief < €35,-) dat nog niet goed functioneert.

Patstelling in zzp-markt

Dat klinkt logisch, maar in de praktijk zijn de partijen in de zzp-markt zo versplinterd dat er van enige gemeenschappelijkheid nauwelijks sprake is. Er zijn tal van belangenorganisaties die elk hun eigen lobby voeren. Dat stoort Robbert Jan de Rooij, oprichter en CEO van ZZP365, een onafhankelijk platform dat zowel voor zzp’ers als voor opdrachtgevers het inhuurproces automatiseert.

“Er zijn wel meer dan 20 clubs die voor hun eigen belangen opkomen. Op zich doen zij goed werk, en de meeste van hen zijn ook van mening dat er meer samengewerkt moet worden, maar uiteindelijk zijn zij ook niet bereid te bewegen en een stap terug te doen. Misschien vanwege persoonlijk gewin of status. Daardoor is er nu een patstelling.”

Er is geen regie in de markt, er zijn een hoop acteurs, maar de regisseur ontbreekt.

Gevolg: “Er is geen regie in de markt, er zijn een hoop acteurs, maar de regisseur ontbreekt. Dus wachten we af tot de overheid de regie neemt. Maar als je Den Haag alles laat bepalen, moet je niet achteraf klagen ‘hoe kunnen ze dat nou doen?’ Want dat gaat 100% zeker gebeuren. Het is dus hoog tijd om de ego’s opzij te zetten.”

Lastige klus voor politiek

Ondertussen komt de politiek er ook maar niet uit. Demissionair minister Koolmees (SZW) heeft uiteindelijk niet veel kunnen bereiken op het gebied van zzp-wetgeving. En het zal voor zijn opvolger ook een hele klus worden.

Maar dat er iets gedaan moet worden aan bepaalde delen van de zzp-markt is volgens De Rooij een feit. “Het idee van de SER voor een ondergrens van € 35 per uur (daaronder ontstaat een ‘rechtsvermoeden van werknemerschap’, red.), daar kan ik mij wel in vinden. Het mogelijke grote gat in het sociale vangnet moet gedicht worden. Er moet iets gebeuren met de AOV, aansprakelijkheidsverzekeringen en pensioenopbouw.”

“Maar regulering en strengere regels zal sommige zzp’ers, opdrachtgevers en intermediairs business kosten. Dat geeft natuurlijk maatschappelijke reuring onder de 1,5 miljoen zelfstandigen. Welke minister durft dat aan te pakken?”

Koppelbazen

Toch zal er linksom of rechtsom uiteindelijk nieuwe zzp-wetgeving komen. Dat is ook nodig, vindt De Rooij. “Ja, dat gaat pijn doen, want sommige delen van de markt krijgen dan minder mogelijkheden. Maar het is de enige manier om ervoor te zorgen dat we over 10 jaar nog steeds een gezond zzp-model hebben.”

Nu er een nieuw kabinet komt is dit het moment volgens De Rooij om als markt zelf initiatief te nemen en met heldere normen – een maatschappelijke code –  te komen. “Doe je dat niet, dan bestaat het huidige zzp-model over 10 of 15 jaar niet meer. Als er geen regulering komt, en de wildgroei zet door, krijg je hetzelfde als in de jaren ’80 in de uitzendbranche, waar koppelbazen gewoon hun gang konden gaan. Dat was ook een onhoudbare situatie. En niet voor niets zijn vanuit de overheid en de markt zelf nieuwe normen en afspraken gekomen, waaruit de NEN en SNA zijn voortgevloeid en de ABU en de NBBU zijn voortgekomen. Inmiddels is er geen markt zo goed gereguleerd als de uitzendbranche.”

Jurisprudentie bepaalt zzp-beleid

De zzp-markt heeft dat niet, met alle kwalijke gevolgen van dien, stelt De Rooij. “De Wet DBA laat enorm veel ruimte voor eigen interpretatie door de fiscus bij de controle en handhaving. Dat is een heel grijs gebied, waarvan Den Haag stelt ‘laat de rechter het maar beslissen’. Dan volgt er rechtszaak op rechtszaak en worden nieuwe normen gesteld op basis van jurisprudentie. Maar die rechter mist de kennis van de markt en hoort niet het beleid te bepalen voor een markt waarin 1,5 miljoen mensen werken.”

Er is steeds meer besef – van kleine MKB’er tot grootbedrijf, van intermediairs, brokers tot MSP’s – dat we met elkaar een nieuwe norm kunnen stellen.

Volgens De Rooij doen partijen in de zzp-markt er goed aan juist nu de problemen aan te pakken in plaats van reactief te zijn. “Het gaat nu goed met de economie, we verdienen allemaal ons geld, maar dat gaat veranderen. Het gaat mis op den duur, als zzp’ers in de bijstand komen en niets hebben opgebouwd.” Dat wil Den Haag niet en de overheid geeft nu al een signaal af door zzp’ers geen coronasteun meer te geven. ‘Kun je jezelf niet redden? Dan ben je geen ondernemer’ – daarmee slaat de overheid twee vliegen in één klap. Ze willen gewoon minder zzp’ers.”

Gedragscode opstellen

De Rooij pleit voor een brede, maatschappelijke code, uniforme afspraken over goed zzp-schap waaraan opdrachtgevers, brancheorganisatie en zzp-bemiddelaars zich committeren. En hij ziet dat wel gebeuren. “Er is steeds meer besef – van kleine MKB’er tot grootbedrijf, van intermediairs, brokers tot MSP’s – dat we met elkaar een nieuwe norm kunnen stellen, dat als markt kunnen organiseren en dat voorleggen aan de overheid. Dan spreek je niet namens één partij, maar namens alle stakeholders, waarvan de overheid er ook één is.”

Wat De Rooij voor ogen heeft is dat de overheid richtlijnen baseert op adviezen uit de markt in plaats van rapporten opgesteld door de overheid zelf. En dat de markt vervolgens invulling geeft aan die richtlijn. “Je hoeft van een regisseur (overheid) niet te verwachten dat die ook een goede acteur of cameraman is. Wij kunnen zelf tot een werkbaar proces komen. Dat moet vanuit de markt komen. En er zijn echt wel mensen op belangrijke posities die bereid zijn daar samen aan te werken. Want als er regels komen die onduidelijk of niet te handhaven zijn – zoals nu, dan zijn er geen nieuwe regels. Daar heeft niemand belang bij, ook de overheid niet.”

Hoe zou een werkbaar zzp-model eruit zien? “De ondernemerstoets en de webmodule kunnen daarbij helpen, maar de houdbaarheid en werkbaarheid daarvan laat te wensen over.

“Ik pleit ervoor om als markt met een uniform systeem te komen, een gedragscode of certificering, waarbij alle partijen op dezelfde wijze werken. En waarbij de overheid/fiscus toezicht houdt, transparant inzicht heeft, zonder daar al te veel capaciteit aan kwijt te zijn. Want je kunt wel iets optuigen om 1,5 miljoen zelfstandigen te controleren, maar zij hebben niet de kennis en capaciteit om dat te handhaven.” Een uniform systeem vanuit de markt dus, waarbij de overheid (op afstand) horizontaal toezicht heeft (periodiek, steekproefsgewijs). De overheid als scheidsrechter. “Een scheidsrechter is nodig in het veld, maar moet zo weinig mogelijk fluiten. Maar hij moet wel fluiten als de spelregels worden overtreden.”

Zwaard van Damocles

Bij zo’n gedragscode – normen of certificering – is iedereen gebaat volgens De Rooij, die benadrukt dat hij met ZZP365 een onafhankelijke partij is in deze discussie. “Wij zijn geen bemiddelaar. Wij bieden als ZZP365 de zzp’er, intermediair en opdrachtgever de mogelijkheid om het hele inhuurproces efficiënt en volledig compliant te laten verlopen. Ons doel is om binnen 5 jaar 10.000 zelfstandigen (en hun opdrachtgevers) op een duurzame, toekomstbestendige manier te laten zzp’en.”

Want daar gaat het om. “Iedereen wil dat opdrachtgevers en zzp’ers met rust gelaten worden en gewoon hun werk kunnen doen zonder dat continu het zwaard van Damocles boven hun hoofd blijft hangen.”

Iedereen wil dat opdrachtgevers en zzp’ers met rust gelaten worden en gewoon hun werk kunnen doen.

Want dat is op dit moment het geval en dat zorgt voor ongelijkheid in de markt. “De ‘angstige opdrachtgever’ durft geen zzp’ers meer in te huren (de Gemeente Amsterdam en Gemeente Den Haag zijn een goed voorbeeld daarvan, red.). En de grote ‘brutale opdrachtgevers’ hebben een zak geld opzij gezet om eventuele naheffingen te betalen.” Zouden er goede, uniforme afspraken zijn, dan hoeft dit niet te gebeuren. Met een gedragscode stimuleer je goed opdrachtgeverschap, zo is de redenering van De Rooij.

Uitvoerbare keuzes maken

Alles beter dan de huidige struisvogelpolitiek. Want nu is er geen beleid. En daar zijn zzp’ers, intermediairs en opdrachtgevers uiteindelijk allemaal de dupe van. “We zijn allemaal afhankelijk van elkaar. Zonder opdrachtgever heeft de zzp’er geen werk en zonder zzp’er heeft de opdrachtgever een probleem. Het is één markt, die vraagt om een integrale oplossing. Daar moet de overheid in de rol van regisseur deel van uitmaken. De markt moet zelf de rest doen.”

Wat De Rooij voor ogen heeft, is dat de overheid haalbaar beleid, spelregels en uitvoerbaarheid op een presenteerblaadje krijgt aangereikt vanuit een integrale brede groep stakeholders/specialisten uit de markt. Want de markt heeft de kennis en kunde en kan een goed plan uitwerken en overleggen. De overheid kan dat vervolgens adopteren en omzetten in wetten en regels en samen met de markt een uitvoerbaar handhavingsprotocol opstellen. “Crowd management en daarbij heldere uitvoerbare keuzes maken, is het enige wat we vragen aan de nieuwe gezaghebbers.”

 

Lees ook: 5 vragen over online platform ZZP365

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , , , , | 3s Reacties

Van ambitie naar actie: over het coalitieakkoord

Donderdag werd het lang verwachte coalitieakkoord gepresenteerd. In ruim veertig pagina’s komen alle grote maatschappelijk vraagstukken aan bod. Van klimaat tot onderwijs en van wonen tot arbeidsmarkt. Er wordt flink ‘vooruitgekeken naar de toekomst’, tot ver voorbij dit kabinet. Aan ambitie geen gebrek. En dat is goed, want zonder ambitie geen succes.

Op het terrein van werk en arbeidsmarkt wil het kabinet grote hervormingen doorvoeren. Hervormingen die ervoor moeten zorgen dat ‘werken loont’, de bestaanszekerheid van mensen wordt vergroot, werkgeverschap aantrekkelijk blijft en de krapte op de arbeidsmarkt kan worden opgevangen. De richting is goed.

Op punten is het regeerakkoord daarop prettig helder. Op het terrein van de regulering van flexibele contracten wordt het SER-advies als basis genomen. Dat juichen wij van harte toe. Daartoe had de ABU met de onlangs afgesloten CAO de eerste stappen al gezet. Of de introductie van het wettelijk minimumuurloon, een lang gekoesterde ABU-wens – en met de verhoging is ook niks mis.

Op andere punten blijft het bij ambitie: we gaan meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen. Of: we breiden de arbeidsmarktinfrastructuur uit om de overgang van werk-naar-werk te organiseren. Op een belangrijk punt is het regeerakkoord teleurstellend: op zzp-terrein is er weinig nieuws onder de zon, terwijl dat voor een integrale hervorming van de arbeidsmarkt broodnodig is.

Maar het belangrijkste komt nu. De stap van ambitie naar actie. De huidige arbeidsmarkt schreeuwt om hervorming. Het komt er op aan om door te pakken. Koers te houden. Samen de schouders eronder te zetten. Met een breed maatschappelijk draagvlak van private en publieke partijen en met het organiserend vermogen van de samenleving. De ABU staat klaar om het nieuwe kabinet te helpen bij de uitwerking van de plannen. Want ABU staat voor een toekomst die werkt. Voor iedereen.

Geplaatst in Toekomst van Werk | Tags , | Laat een reactie achter

Tielen (VVD): Eerst meer helderheid voor zelfstandigen. Dan de rest.

Helderheid voor zelfstandigen, dat heeft voor Judith Tielen, Kamerlid voor de VVD, prioriteit binnen het zzp-dossier. “Dat staat niet voor niets met dikke letters in het coalitieakkoord. Daar hamer ik al twee jaar op en die helderheid moet er ook als eerste komen. Zonder die helderheid kan je niets anders doen, ook de handhaving niet opstarten. Daar blijf ik van uitgaan.”

Tielen reageert daarmee ook op de onvrede vanuit belangenorganisaties over het uitblijven van die duidelijkheid. Vertegenwoordigers uit de flexbranche zijn blij dat het kabinet erkent dat er verandering nodig is, maar ontevreden met de praktische uitwerking. Zij missen bovendien een vernieuwende visie, blijkt uit deze inventarisatie.

Tielen: “Het regeerakkoord zit niet tot in de puntjes dicht gekit. De koers naar de arbeidsmarkt 2030-2035 is uitgezet. Er is veel ruimte nog om te kijken hoe. Naar de visie, de concrete invulling en uitvoeringspraktijk. Ik neem graag het initiatief om breed het gesprek aan te gaan. In de Kamer maar ook daarbuiten met branches en zzp-organisaties. Niemand wil vage wet- en regelgeving.”

D66 Kamerlid Marijke van Beukering (D66) beaamt dat dat overleg nodig is. “Werkgevers en zzp’ers vragen om een tijdlijn, een duidelijk stappenplan”, zegt ze. “Daar wil ik dus mee aan de slag. Daarbij is de inbreng uit het werkveld erg belangrijk.”

GroenLinks : concreetheid ontbreekt

Voor GroenLinks is nog teveel onduidelijk. Senna Maatoug benadrukt dat het vorige kabinet veel advies heeft ingewonnen bij commissies als het gaat om de arbeidsmarkt. “Het nieuwe kabinet verwijst naar zowel Borstlap als het SER MLT, maar maakt geen duidelijke keuze”, zegt zij. “Het is onduidelijk wat de maatregelen zijn die dit kabinet gaat nemen. Wat gaat dit concreet betekenen voor mensen?”

Tielen (VDD) noemt het regeerakkoord “niet baanbrekend”, maar ze ziet voldoende stappen om bedrijven, zelfstandig ondernemers en werknemers weerbaarder en wendbaarder te maken. “Dat is ook wat nodig is, ook voor innovatie en groei. Ik hoop dat zelfstandigen in het regeerakkoord lezen dat het nieuwe kabinet ruimte geeft voor zelfstandig ondernemerschap. Er staan geen grote koersveranderingen in, maar er worden wel stappen vooruit gezet. We gaan niet terug in de tijd. We bouwen voort op wat er ligt.”

Handhaving Wet DBA

Maatoug (GroenLinks) vindt het goed dat het kabinet gaat handhaven op schijnzelfstandigheid. “Hopelijk betekenen deze woorden dit keer wel wat. We hebben niet meer de luxe dit grote arbeidsmarktprobleem nog vier jaar voor ons uit te schuiven.”

Wat de VVD betreft is daar dus eerst meer helderheid voor nodig. Ook over de werking van de webmodule. “In de webmodule zit veel kennis en kunde:” zegt Tielen. “Het kan een bruikbaar instrument zijn. We moeten echt nog kijken of de webmodule verder doorontwikkeld moet worden. Of dat toch blijkt dat er verbetering in de onderliggende wetgeving nodig is.”

Van Beukering voelt er wel wat voor om te beginnen met de invoering van de webmodule in twee sectoren. Zij noemt de zorg en het onderwijs. “Onderscheid maken tussen zzp’ers en werknemers blijkt lastig, er is niet één zzp’er”, zegt ze. “Omdat er grote verschillen per branche zijn, is een sectorspecifieke aanpak effectiever. Zo kunnen we duidelijkere kaders bieden.”

Arbeidsongeschikheidsverzekering

Ook rond de uitwerking van een verplichte verzekering voor arbeidsongeschiktheid voor alle zelfstandigen ziet de VVD nog veel ruimte om te kijken naar de uitvoering. “Er is nu gekozen voor een regeling voor alle zelfstandigen. Daar liggen nu ook de grootste risico’s vanwege onverzekerd zijn. In de uitwerking moeten we wat mij betreft wel blijven kijken naar de mogelijkheden voor één stelsel voor alle werkenden.”

Meer over de nieuwe coalitie:

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , , , | Laat een reactie achter