Extra noodhulp nodig nu verlichting voor flexbedrijven uitblijft Geplaatst 26 april 2020 door NBBU De grafiek van de coronacrisis vlakt af en de eerste versoepeling van de coronamaatregelen is aangekondigd door premier Rutte. Verlichting van de situatie ligt voor de meeste bedrijven helaas nog in de toekomst. Er is nog veel nodig om hen door de crisis te slepen. Laten we over de eerste stap in ieder geval optimistisch zijn en de versoepeling zien als een sprankje hoop. Als samenleving hebben we ons ongelooflijk ingezet en we lijken nu aan het vroege begin te staan van de lange weg naar herstel. Nu verlichting van de lockdown voor bedrijven uitblijft en er ook geen perspectief is wanneer deze verlichting wel komt, zijn aanvullende maatregelen nodig om ondernemingen door de crisis heen te slepen. Vooral ook omdat de NOW-regeling voor nog te veel bedrijven niet goed past en daarmee ontoereikend is, zoals in de horeca, de seizoensgebonden sectoren, voor start- en scaleups en de uitzendsector. Als de NOW-regeling niet passend kan worden gemaakt, is de consequentie dat er veel extra WW- en bijstandsuitkeringen nodig zijn en veel bedrijven failliet gaan. Panteia kwam afgelopen week met een groot onderzoek. Daaruit bleek dat 66% van de MKB-bedrijven in maart al te maken had met omzetverlies variërend van 25% tot zelfs 75% of meer. Voor april zijn de verwachtingen nog somberder. De NBBU heeft onder zijn leden ook een onderzoek laten doen. We vroegen leden hoe zij ervoor staan nu de crisis in alle hevigheid is losgebarsten, de stofwolken een beetje zijn neergedaald en we met zijn allen een beetje beter inzicht krijgen. De definitieve resultaten volgen nog, maar een eerste analyse is mogelijk. Wat blijkt? De meeste leden houden rekening met een (forse) omzetdaling dit jaar. De saamhorigheid is echter groot. De ondernemingen doen er alles aan om hun uitzendkrachten veilig te herplaatsen naar sectoren met tekorten en ze waar mogelijk in dienst te houden, ook als er geen werk is. Momenteel maakt ruim de helft van de leden gebruik van de NOW-regeling of verwacht dat te gaan doen. En dat terwijl de NOW-regeling voor de uitzendsector, net als in bijvoorbeeld de horeca, absoluut niet 90% van de loonkosten dekt, maar een veel lager percentage. De zorg van NBBU-leden voor hun flexkrachten blijkt ook uit de vorige week gepresenteerde UWV-werkloosheidscijfers over maart. In totaal werden 37.800 nieuwe WW-uitkeringen verstrekt, onder anderen aan 9450 uitzendkrachten. Bijna tienduizend uitzendkrachten extra in de WW, in een maand tijd. Dat is veel en tegelijkertijd ook niet. Normaal gesproken geldt namelijk: geen werk, einde dienstverband en daarvoor betaalt de sector dan ook een fors hogere WW-premie. Gegeven de omzetdalingen in het MKB en bij onze leden houden zij vooralsnog een groot deel van hun flexkrachten in dienst. Deze UWV-cijfers ontkrachten ook het onderzoek van CNV dat op 7 april naar buiten bracht dat de helft van de uitzendkrachten op straat stond en dat het 137.000 mensen betrof. Toch zouden die cijfers veel hoger zijn uitgevallen zonder de maatregelen van het kabinet. Dankzij de NOW-regeling, die inmiddels door bijna honderdduizend bedrijven is aangevraagd, blijven veel meer mensen in dienst. Maar nu mogelijk herstel nog altijd niet in zicht is, zorgt dat voor verdere onzekerheid. Dat maakt ook dat de huidige maatregelen zeker in onze branche in veel gevallen ontoereikend zijn. Ondernemers vullen de resterende kosten aan uit eigen middelen, maar dat zal niet eindeloos door kunnen gaan. Ruim zes weken tot 28 april is al heel lang en de reserves raken op! Daarom dringen we aan op extra maatregelen om ondernemers beter te helpen. Laten we gezamenlijk de schouders eronder zetten om iedereen door de crisis heen te slepen. Brigitte van der Burg – Voorzitter NBBU Marco Bastian – Directeur NBBU Geplaatst in Professioneel inhuren | Laat een reactie achter
“Kabinet maakt zes nieuwe belastingmaatregelen bekend”. Onder andere versoepeling urencriterium TOZO. Geplaatst 24 april 2020 door ZiPredactie Het kabinet maakt vanmiddag zes maatregelen bekend die voor ondernemers een belangrijke steun in de rug betekenen in de coronacrisis. Zo wordt de werkkostenregeling versoepeld, de DGA-taks uitgesteld en mogen ondernemers bij omzetdaling van een lager gebruikelijk loon uitgaan. Dat meldt ondernemersorganisatie ONL voor Ondernemers. Hans Biesheuvel, voorzitter van ONL voor Ondernemers, reageert opgetogen: ‘We zijn heel blij met dit resultaat. ONL heeft alles op alles gezet om deze maatregelen erdoorheen te krijgen. Er is daarbij constructief samengewerkt met staatssecretaris Vijlbrief van Financiën. Dit geeft ondernemers, van de zzp’er tot de directeur-grootaandeelhouder (DGA), meer vertrouwen en perspectief in deze vaak uitzichtloze tijd.’ Volgens ONL gaat het om de onderstaande aanpassingen: Per direct meer budget om iets extra’s te doen voor werknemers Met de werkkostenregeling kan de werkgever belastingvrij een waardering aan werknemers geven, zoals een relatiegeschenk of het organiseren van een bedrijfsuitje. Begin deze maand heeft ONL, samen met brancheorganisaties Platform Promotional Products en CLC-VECTA, middels een open brief aan staatssecretaris Vijlbrief van Financiën opgeroepen om deze regeling te versoepelen. En met succes. De vrije ruimte die werkgevers hebben om deze onbelaste vergoedingen te geven wordt eenmalig verhoogd van 1,7% naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever. Dit levert 200 miljoen extra ruimte op voor ondernemers. Ook geeft deze maatregel een extra boost aan zwaar getroffen sectoren, zoals de horeca- en evenementenbranche, om in de toekomst snel weer op gang te komen. Bij omzetdaling tijdelijk lager gebruikelijk loon Ieder jaar moet een DGA minimaal 46.000 euro uitkeren aan zichzelf, dit heet het gebruikelijk loon. Door de coronacrisis willen veel van deze ondernemers dit geld liever in de BV of NV houden, zodat het bedrijf over meer liquiditeit kan beschikken. ONL heeft daarom het voorstel gedaan om dit jaar de regels bij het uitkeren van het gebruikelijk loon te versoepelen. Het kabinet neemt de volgende maatregel: bij omzetverlies door de coronacrisis wordt mogelijk gemaakt dat ondernemers tijdelijk van een lager loon uit mogen gaan, in verhouding tot de omzetdaling van het bedrijf. Dit is een grote opluchting voor DGA’s. DGA-taks uitgesteld Al enige jaren zweeft het wetsvoorstel ‘Wet excessief lenen bij eigen vennootschap’ boven de hoofden van ondernemers. Deze ‘DGA-taks’ legt een zware belasting op voor leningen van DGA’s uit hun eigen BV of NV. Dit wetsvoorstel is, tot opluchting van ONL, vandaag uitgesteld tot 1 januari 2023. Een goed signaal van het kabinet omdat de wet op verschillende vlakken DGA’s oneerlijk typeert. Zo wordt er geen onderscheid gemaakt tussen DGA’s die rechtmatig lenen en degenen die misbruik maken van de situatie. Het is goed dat ondernemers niet bestraft worden met een DGA-taks in deze economisch lastige tijd. Belangrijke maatregel voor zzp’ers: versoepeling urencriterium ONL kreeg de afgelopen tijd van veel zzp’ers de vraag hoe de Belastingdienst omgaat met hun misgelopen uren. Vooral in relatie tot het urencriterium, wat recht geeft op de zelfstandigenaftrek, leidde bij veel zzp’ers tot extra zorgen over hun financiële situatie. ONL is dan ook verheugd om te zien dat staatssecretaris Vijlbrief hier duidelijkheid over schept en aanbeveelt dat de Belastingdienst van 1 maart 2020 t/m 31 mei 2020 er standaard vanuit gaat dat zzp’ers ten minste 24 uur per week aan de onderneming hebben besteed, ook wanneer ze die uren niet daadwerkelijk hebben kunnen maken. Wel vreest ONL dat zzp’ers tot ver na 31 mei weinig tot geen opdrachten kunnen uitvoeren en hoopt dan ook dat de aangekondigde versoepeling van het urencriterium opgerekt kan worden wanneer blijkt dat de vraag naar klussen langer uitblijft. Verliezen van 2020 mogen weggestreept worden tegen winst van 2019 Ondernemers maken momenteel forse verliezen. Dit kan tot gevolg hebben dat de aangifte van de vennootschapsbelasting over 2020, aan het begin van 2021, een flinke financiële klap na geeft. Het jaar 2019 was echter voor veel ondernemers een zeer winstgevend jaar. Zodoende besluit het ministerie van Financiën vandaag dat het verlies van 2020 al mag worden meegenomen in de aangifte van de vennootschapsbelasting van 2019. Zo wordt mogelijk verlies opgevangen door de positieve vorige jaargang. Biesheuvel: ‘Een slimme maatregel van de staatssecretaris waar ontzettend veel ondernemers profijt van gaan hebben.’ Versoepeling hypotheekaflossing De banken hebben eerder aangekondigd om klanten tegemoet te komen door de aflossing van hun lening en de daarbij behorende rente tijdelijk te pauzeren. Voor een dergelijke pauze bestaan er wel fiscale regels vanuit de overheid. Zo is er een beperkte termijn voor een pauzering. Staatssecretaris Vijlbrief laat deze termijn nu verder los. Hypotheekhouders kunnen de aflossing verder uitsmeren en daarnaast is het mogelijk de aflossing van deze achterstand te splitsen, waardoor de termijn nogmaals wordt opgerekt. Een positieve maatregel voor ondernemers, aangezien zij de aflossing van hun hypotheek nu verder kunnen uitstellen en daarmee liquiditeit behouden voor hun onderneming. Bron: ONL Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Corona, tozo | Laat een reactie achter
Tozo nu echt in werking en iets verruimd Geplaatst 24 april 2020 door PZO Inmiddels zijn vele aanvragen voor tijdelijke overbrugging van zelfstandigen al aangevraagd en voorschotten voldaan. Met de publicatie in het Staatsblad is de regeling nu officieel in werking getreden en kunnen de gemeenten beschikkingen afgeven. De Tozo is ten opzichte van eerdere bekendmakingen iets verruimd. Je kunt nu ook een aanvraag doen voor de periode na mei. Uitzondering voor zorgaanbieders In beginsel kunnen alle zelfstandige ondernemers een beroep doen op de Tozo, mits zij aan de voorwaarden voldoen. Er is een categorie die eerst naar een ander loket moet. Bepaalde zorgaanbieders die in de financiële problemen zijn gekomen als gevolg van de coronacrisis, kunnen terecht bij het loket van de financiers van hun zorg (zorgverzekeraars en gemeenten) voor een beroep op financiële ondersteuning. Gemeente kan nu beslissingen nemen Nu de regeling en vooral de voorwaarden bekend zijn, kunnen gemeenten beschikkingen afgeven, ofwel besluiten nemen over de aanvragen die zij hebben binnen gekregen. Veel ondernemers hebben al een voorschot gekregen en nu kunnen de aanvragen formeel worden afgehandeld. Krijg je een afwijzing? Dan moet je al uitgekeerde voorschotten terugbetalen. Je kunt vanaf nu ook bezwaar aantekenen tegen beslissingen die zijn genomen. Voor welke periode geldt de Tozo? Ten opzichte van eerdere berichten is de Tozo iets verruimd. Voorheen kon je de Tozo aanvragen voor de maanden maart, april en mei. Daar zijn nu de maanden juni, juli en augustus aan toegevoegd. Voorwaarde is wel dat je de aanvraag voor 1 juni doet. Je kunt nog steeds maximaal drie aaneengesloten kalendermaanden gebruik maken van de overbruggingsregeling. Je kunt ook kiezen voor 1 kalendermaand of twee aaneengesloten kalendermaanden. Wanneer wordt het tot mijn inkomen gerekend? De laatste weken hebben we hier veel vragen over gekregen en ook de ambtenaren en politiek lagen lang niet altijd op één lijn. Ze zijn er nu echt uit. Heb je een opdracht gedaan voor de Coronacrisis en deze pas uitbetaald gekregen in een van de maanden waarvoor je een aanvraag doet dan telt deze niet mee voor het inkomen (ook als de factuurdatum wel in de periode van de aanvraag ligt). Wanneer je arbeid of diensten hebt geleverd in de aanvraagperiode en factuur valt in of buiten de aanvraagperiode, dan geldt dit wel tot je inkomen. Op onze website, bij de meeste gestelde vragen, lees je hoe je je inkomen berekent. Let op dat je een inlichtingenplicht hebt. Is je inkomen hoger of lager dan vooraf opgegeven, dan moet je de wijzigingen doorgeven aan de gemeente. Ook als je verhuist naar een andere gemeente of een echtscheiding moet je doorgeven aan de gemeente. Bekijk op onze website alle informatie over de Tozo. Nog steeds ondernemers die geen gebruik kunnen maken van de Tozo Helaas zijn er nog steeds ondernemers die geen gebruik kunnen maken van de Tozo, omdat zij het urencriterium niet halen. De staatssecretaris heeft dankzij onze inzet wel aangegeven positief te staan tegenover de mogelijkheid van een lening voor bedrijfskapitaal voor de ondernemers die AOW-gerechtigd zijn. Ook voor grenswerkers wordt nu nagedacht over een regeling. Wij hopen daar snel positief over te kunnen berichten. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags tozo | Laat een reactie achter
‘Kabinet, beloon zp’ers met een buffer: geef ze een zelfstandigenverklaring’ Geplaatst 24 april 2020 door Gastblogger De afgelopen maanden was veel discussie over de positie, de rechten en de plichten van zelfstandig professionals (zp’ers) op de arbeidsmarkt. Met de coronacrisis kwam daar de discussie over steun bij. Veel zp’ers zouden begin maart direct in de problemen zijn gekomen. Hun inkomsten gingen naar 0. Hoe kan dat, als al het werk van februari nog gefactureerd is en men deze betalingen in maart zou ontvangen? Ook in april worden nog facturen van maart betaald. Toch begint het vanaf dit moment voor een aantal zp’ers problematisch te worden. Zp’ers met een buffer Voor mensen die zonder inkomen zitten moeten we uiteraard voorzieningen treffen. Maar denk ook eens aan de zp’ers met een spaarpot. Als samenleving zijn we ook geholpen als deze ondernemers hun buffers aanspreken om te blijven ondernemen. Beloon de zp’ers die hun verantwoordelijkheid nemen en willen investeren in hun toekomst. Dus, in plaats van denken over kosten, misschien denken in kansen. Ik verbaas me dat zp-belangenbehartigers dit niet hebben voorgesteld. Beloon ze met een zelfstandigenverklaring Mijn voorstel: de zp’ers die zelf de kosten dragen en geen gebruik maken van de steunmaatregelen, ontvangen van de Belastingdienst een zelfstandigheidsverklaring tot minimaal 31-12-2022. Dit ongeacht de rol of opdracht die ze uitvoeren. Eindelijk een oplossing op ondernemersniveau en niet op opdrachtniveau. De problemen rondom de Wet DBA zijn daarmee voorlopig opgelost voor die groep. Opdrachtgevers hebben zekerheid dat zij zaken doen met een ondernemer en hoeven dus geen claim te verwachten. Kans voor de overheid en de ondernemer Dit bespaart de belastingbetaler en de overheid geld. Ook in de toekomst, want iedereen met een dergelijke verklaring behoeft op dat aspect geen controle. En de ondernemer, die kan zijn investering in zichzelf komende jaren terugverdienen. De zelfstandige is hier goed mee af en dit staat de wetgever ook niet in de weg om verder beleid te maken. Laten we denken in kansen. Franklin Loman is oprichter van opleidingsintermediair Maestro Academy en oprichter van enige netwerkorganisaties op het gebied van Data & DataScience (DataConnected), Finance, Compliance & Risk (Finance Gilde) en Change Management (ProsciCmC). Voorheen werkte hij als commercieel verantwoordelijke bij intermediair HeadFirst en is voor de HeadFirst Group (strategisch) opleidingspartner. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags buffer, tozo, Zelfstandigenverklaring, zzp | 6s Reacties
‘Zzp’er betaalt de helft minder belasting’: klopt dat wel? ZIPfactcheck Geplaatst 23 april 2020 door Hugo-Jan Ruts De zzp’er betaalt de helft minder belasting, zo staat te lezen in een artikel op RTL Z (Zzp’ers massaal in acute geldnood: waar gaat het mis?). Een ‘waanzinnig groot verschil’, zo reageert hoogleraar fiscale economie Peter Kavelaars in hetzelfde stuk. “Het grote verschil in netto-inkomen tussen werknemers en zzp’ers heeft ervoor gezorgd dat veel mensen schijnzelfstandige zijn geworden.” Dat gat moet dus kleiner, vindt hij. In plaats van een belastingverschil van 50 procent een verschil van 15 of 20 procent. Massale geldnood? 1 op de vijf zelfstandigen heeft op dit moment een aanvraag voor inkomensondersteuning gedaan (zie hier). Dat duidt nog niet direct op het feit dat zzp’ers ‘massaal in acute geldnood’ zitten, zoals het RTL Z artikel stelt. Verder staat in het stuk dat de helft van de zzp’ers geen enkele financiële buffer heeft opgebouwd (RTLZ baseert zich daarbij op onderzoek van FNV). Uitgebreid onderzoek van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wijst uit dat die claim niet klopt. Volgens deze enquête heeft 20% van de zelfstandig ondernemers een buffer van ‘minder dan drie maanden’. 54% heeft een buffer van meer dan zes maanden. Betalen zzp’ers helft belasting ? Maar interessanter is de uitspraak dat zzp’ers de helft minder belasting betalen dan werknemers. Al was het maar omdat deze bewering vaker de kop op steekt. Zie bijvoorbeeld in dit opinie artikel in het FD van prof Sigrid Hemels, waarin ze het heeft over ‘fiscale zzp-subsidiëring’. RTL laat advocaat Boris Emmerig een rekensommetje doen: “Stel je omzet als zzp’er is 60.000 euro en je kosten komen uit op 10.000 euro. Over de 50.000 euro betaalt de zzp’er 10.010 euro belasting”, aldus Emmerig. “Daartegenover staat een werknemer die 50.000 euro loon krijgt. Deze werknemer moet 20.961 euro belasting betalen.” Echter, wat blijkt: Navraag bij Emmerig leert ons dat hij zijn berekening baseert op een salaris van 60.000 euro en niet 50.000. Alleen dat heeft RTL Z volgens Emmerig verkeerd overgekomen. Ook gaat hij uit van de situatie van 2018. Dat is vóór het belastingplan 2020, het plan dat de verschillen tussen werknemers en zelfstandigen verkleint (zie ook hier). En in dit rekensommetje wordt de verplichte inkomensafhankelijke premie zvw die zelfstandigen betalen weggelaten, wat eigenaardig is als je verschillen in belasting/premie duidelijk wilt maken. Dus laten we dit rekensommetje even opnieuw doen: Wie 50.000 euro aan salaris invoert in Loonwijzer.nl (van Visma|Raet) komt uit op 14.682 euro aan inkomstenbelasting/premie volksverzekering: Wie 50.000 euro ‘winst uit onderneming’ invoert in de zzp-rekentool van KNAB (zie hier) laat zien dat een zzp’er in die situatie 11.109 euro aan inkomstenbelasting + (verplichte) bijdrage Zvw betaalt. (Daarbij gaan we uit van situatie dat de zzp’er recht heeft op zelfstandigenaftrek, terwijl volgens het IBOzzp rapport slechts de helft van alle zzp’ers daar aanspraak op maakt. Voor zzp’ers met een BV zijn bedragen anders, bij 50.000 netto omzet ligt het belastingbedrag hoger van bij deze ‘IB-ondernemer’). Bij 50.000 euro salaris/winst uit onderneming betaalt een zzp’er inderdaad minder belastingen, dat komt echter niet in de buurt van ‘de helft’ , zoals het RTL Z artikel stelt. Appels en peren Fundamenteler is de vraag of je een jaarsalaris van 50.000 euro wel kunt vergelijken met een ondernemersinkomen van 50.000 euro. Een communicatieadviseur (HBO/WO-opleiding, 10 jaar werkervaring) is een voorbeeld van iemand in loondienst met een dergelijk jaarsalaris. Deze adviseur betaalt dus bijna 17.500 euro aan belastingen en premies. Iemand die hetzelfde werk doet, maar dan als zelfstandige, heeft al gauw een uurtarief van 60 euro. Dat is een jaaromzet (bij 1.500 uur) van 90.000 euro. Met aftrekbare kosten (uit het voorbeeld van RTL Z) van 10.000 kom je uit op een winst uit onderneming van 80.000 euro. Flink meer inkomen dan iemand in loondienst (logisch, want ondernemersrisico). Maar: deze persoon betaalt dus ook flink meer belastingen: 25.715 euro. Een zelfstandige met een omzet (na aftrek van kosten) van 50.000 euro (bij fulltime werk, 1500 uur = 36 uur per week maal 42 weken) is bijvoorbeeld een ervaren verpleegkundige, met een uurtarief van 40 euro per uur. Die betaalt dus (zie eerder rekenvoorbeeld) 11.109 euro aan belasting plus zvw premies. Een verpleegkundige in loondienst heeft een maandsalaris van zo’n 2400 euro. En betaalt per jaar zo’n 4.750 euro aan belasting en premies. De werknemer betaalt dus flink minder belastingen. Of neem een IT’er met een salaris van 6000 euro per maand (ongeveer 26.000 euro belasting per jaar) of een zzp-IT’er met een tarief van 90 euro per uur: hetzelfde werk. Een fulltime werkende IT-zzp’er betaalt met die omzet (1500 uur, 10.000 kosten, zoals in RTLZ voorbeeld) 42.000 euro belasting . 16.000 euro per jaar méér dus dan zijn vakgenoot in loondienst. Kortom: als je hetzelfde werk als uitgangspunt neemt, betaalt een zelfstandige in bijna alle sectoren (laag opgeleid werk en bijvoorbeeld de media [relatief lage tarieven tov salaris] uitgezonderd) meer belasting dan een werknemer (zie ook dit artikel voor een nadere uitwerking). Conclusies Er valt het nodige aan dergelijke rekenplaatjes af te dingen. Een vast bedrag van 10.000 aan aftrekbare kosten (bijv. voor pensioen of verzekeringen) zoals RTL Z hanteert kan flink hoger (en dus minder belastingen), maar ook lager zijn. Maar los daarvan, lijken de volgende conclusies rechtvaardig. Aannames uit het RTL Z stuk dat zzp’ers massaal in acute geldnood zitten en de helft geen buffer heeft, kloppen niet. Het rekenvoorbeeld waarin een zzp’er de helft minder belasting betaalt dan een werknemer, klopt om aantal redenen niet. )Zie voor verdere verdieping dit eerdere ZIP artikel om te zien hoe belastingverschillen uitpakken bij verschillende inkomens (ja, in sommige gevallen is het verschil wel degelijk 50%) of dit artikel, met inzicht in [asynchrone] marginale belastingdruk van werknemers en zelfstandigen.) Bovenal: je is logischer gelijk werk met verschillende contractvormen te vergelijken. Zelfstandigen betalen vaak meer belasting dan werknemers die vergelijkbaar werk doen. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags belasting, financiën, RTL, zipfactcheck, zzp | 11s Reacties
Oproep aan het kabinet namens de tweederangs burgers van Nederland Geplaatst 23 april 2020 door Ronald Van den Hoff Snel reageren op de economische crisis die ontstaat als gevolg van de ‘intelligente lockdown’, was het devies van dit kabinet. Dat is deels gelukt. Maar er is meer nodig. Rutte, Koolmees en Hoekstra moeten kiezen wat het gaat worden: jongens en meisjes van Jan de Witt, Hans Brinkers, of zompige polderaars. Via de Noodmaatregel overbrugging werkgelegenheid (NOW) krijgen reguliere werknemers via hun werkgever hun salaris gegarandeerd, niet tot éen keer modaal (ca. € 36.000), maar wel tot twee en zelfs drie keer modaal. Dat geld komt uit de algemene middelen, niet uit WW-fondsen. Werknemers en hun werkgevers hebben er nooit premie afgedragen. Minister Koolmees gaat daarbij ook pleisters plakken. Een fonds-je hier, de sierteelt redden daar, de KLM overeind houden en bijna onvoorwaardelijk grotere bedrijven steunen, of ze nou in Nederland zitten vanwege ons mooie belastingklimaat of tot voor kort nog miljarden aan dividend aan hun aandeelhouders hebben uitgekeerd. Ongelijke behandeling En de overige werkende burgers dan, die niet tot die gelukkige werknemers behoren? Die krijgen bijstand uit de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) van hooguit € 1000 tot € 1500 per maand. Dat is minder dan de helft van modaal! Mkb’ers kunnen ook ‘overbruggingskredieten’ krijgen. Hoe ‘intelligent’ is dat, als al die extra schulden toch een keer terug moeten worden terugbetaald? Deze ongelijke behandeling maakt alle iedereen die geen vaste baan heeft de facto tot tweederangsburger. Wie zijn dat, deze afgeserveerde Nederlanders? Nou: zelfstandig ondernemers, directeuren/eigenaren van de ‘banenmotor’ aan mkb-bedrijven, dienstverleners in ‘contactberoepen’ (zoals kappers, fysiotherapeuten, coaches), werkstudenten, bijna de hele cultuur- en evenementensector, en niet te vergeten de horeca. Miljoenen werkenden! En de Tweede Kamer zwijgt… Dat kan beter en dat moet beter! Garantie inkomensregeling. Voor iedere werkende. Voordat we na deze crisis kunnen beginnen aan de opbouw is het volgens mij wel slim om niet alleen bedrijven en winkels proberen overeind te houden, maar er ook voor te zorgen dat deze miljoenen tweederangs burgers straks ook nog iets te besteden hebben. Anders komt er een enorme vraaguitval, die dit najaar tot niets anders kan leiden dan een faillissementsgolf onder de overeind gehouden bedrijven. Hoe gaan we dat aanpakken, die vraaguitval vermijden en die faillissementsgolf voorkomen? Met de Garantie Inkomensregeling (GIR). Iedere (niet-reguliere werknemer, dus niet onder de NOW Regeling vallende) werkende kan in het derde en vierde kwartaal iedere maand een declaratie sturen naar de overheid van een twaalfde van zijn/haar belastbaar inkomen over het basisjaar 2018 of 2019, met een maximum van € 6000 per maand (2x modaal). De maandelijkse declaraties en de uitbetaling lopen via de banken op de, bij de fiscus al bekende, individuele bankrekening. Over 2020 wordt gewoon volgens de gebruikelijke manier aangifte inkomstenbelasting gedaan, waarbij een eventueel surplus boven op het belastbaar inkomen van het basisjaar voor 100% wordt wegbelast. Da’s wel zo eerlijk. De banken declareren het totaal van de uitbetaalde bedragen gewoon bij het Ministerie van Financiën. Als we ons realiseren dat we, naast de inkomsten- en vermogensbelasting, ook btw betalen en andere toeslagen over al onze aankopen, dan haalt de staat in een paar jaar deze, in de samenleving geïnvesteerde gelden voor een slordige 70% weer terug. Kost eigenlijk niet veel dus. Flankerend beleid voor meer zekerheid en rust Er is nog wel iets meer nodig, om zekerheid te geven aan de burgers van Nederland, jong en oud. In het kort: De NOW-regeling kan worden doorgezet, alleen moeten er aan de deelnemende bedrijven wel nadere voorwaarden worden gesteld met betrekking tot de duurzaamheid. Het uren-criterium voor de zelfstandigenaftrek wordt voor dit jaar opzijgezet. De pensioenen in 2020 en 2021 worden bevroren. Voor commercieel vastgoed geldt een lockdown periode voor de rest van dit jaar. Erwordt geen huur meer betaald door bedrijven met een terugval in de omzet van meer dan 25%. De schade wordt 50/50 verdeeld tussen huurder en verhuurder, en het huurdersaandeel wordt terugbetaald via een maandelijkse opslag vanaf 2021 over de maandhuur gedurende de rest van de huurcontract periode. De banken hebben al een aflossing- en rente uitstelregeling, ook voor deze sector. Individuele eigenaren van onroerend goed kunnen ook een beroep doen op de hiervoor genoemde Garantie Inkomensregeling en lijden dus nauwelijks persoonlijke schade. Grotere Vastgoed bedrijven gaan maar aan hun aandeelhouders uitleggen dat er dit jaar geen dividend te verwachten valt. Voor wie dan nog steeds buiten de boot valt is en blijft er dan nog altijd de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers. Ps: en kabinet, wanneer we over de toekomst gaan praten dan weet ik zeker dat ONL.nl en de Werkvereniging.nl graag aansluiten. Geplaatst in Toekomst van Werk | Tags Corona, NOW, tozo | 13s Reacties