* UPDATE * Na TCP Direct ook overige drie BV’s van TCP Nederland failliet Geplaatst 18 september 2019 door ZiPredactie “De directie heeft er alles aan gedaan om een faillissement te voorkomen, maar door een opeenstapeling van ontwikkelingen was TCP Nederland niet meer te redden”, aldus Managing Director TCP Group Rick Schevers. Het bedrijf kwam vorige maand in acute betalingsproblemen doordat kredietverstrekker Royal Bank of Scotland (RBS) onverwacht haar krediet bevroor en door een betaalachterstand van 8,2 miljoen euro van uitzender De Graaf Contracting. Nadat in het nieuws (zie hier) kwam dat TCP Direct 850 zelfstandige professionals bij ING niet kon betalen belandde TCP in een negatieve spiraal waarin het bedrijf onder meer de NEN-certificering verloor, klanten zich terugtrokken en de Belastingdienst geen coulance toonde, somt Schevers op. Op 3 september liet CSO Evert van der Weijden in het Financieele Dagblad nog weten dat de belangrijkste zorg op dat moment was om te voorkomen dat ook de payrollvennootschap zou worden meegesleurd in het faillissement van TCP Direct. Naar nu blijkt is dat niet gelukt en heeft de opeenvolging van negatieve ontwikkelingen geleid tot het einde van alle activiteiten van TCP in Nederland. Schevers: “We betreuren het enorm dat ons interne personeel en de door ons ingezette medewerkers bij onze klanten hun salaris niet krijgen. We hebben een zeven sporen-beleid gevoerd om te kijken of we nog met onderdelen door konden, maar dat bleek een onhaalbare zaak. De komende periode gaat de curator over tot afronding van de Nederlandse activiteiten.” Binnenkort verschijnt op ZiPconomy een groot interview met TCP Group’s Managing Director Rick Schevers en CSO Evert van der Weijden. Geplaatst in Professioneel inhuren | 2s Reacties
Zp-branche reageert op Miljoenennota: De zzp’er wordt er niet veel wijzer van Geplaatst 18 september 2019 door Arthur Lubbers “Bij waardevol werk hoort een fatsoenlijk inkomen”, is de enige verwijzing naar de turbulente arbeidsmarkt die de koning maakt in de Troonrede. Margreet Drijvers, directeur van Zelfstandigenplatform PZO, vindt het ‘opmerkelijk’ dat er gisteren met ‘geen woord is gerept over de zelfstandige ondernemers of de arbeidsmarktproblematiek’. Want er speelt van alles speelt rondom zzp’ers, zoals de korten op de zelfstandigenaftrek. Daar komt volgens PZO bij dat de koning in de Troonrede van vorig jaar nog heeft gezegd dat ‘zelfstandigen die bewust kiezen voor het ondernemerschap niets in de weg wordt gelegd’. Verlagen zelfstandigenaftrek PZO hekelt het verlagen van de zelfstandigenaftrek als maatregel om een arbeidsmarktvraagstuk op te lossen. Drijvers zegt daarover in een reactie tegenover ZiPconomy: “Deze fiscale maatregelen zijn bedoeld om ondernemers te ondersteunen. Nu wil het kabinet een arbeidsmarktprobleem – mensen met een laag verdienvermogen – oplossen met het intrekken van een fiscale maatregel. Dat gaat natuurlijk niet werken.” We weten dat hervormingen nodig zijn, dus neem dan maatregelen die in de goede richting gaan. PZO zou graag een meer samenhangend arbeidsmarktbeleid zien, maar lijkt er niet van overtuigd dat dat op korte termijn van dit kabinet te verwachten valt. Drijvers: “De commissie Borstlap moet nog met haar bevindingen komen, maar intussen neemt het kabinet maatregelen die daar haaks op staan in plaats van dat zij een voorschot neemt op de verwachte uitkomsten van Borstlap. Dat zijn eerder stappen achteruit, die voortkomen uit het ‘oude denken’. We weten dat hervormingen nodig zijn, dus neem dan maatregelen die in de goede richting gaan.” Lees ook: PZO en ZZP Nederland presenteren manifest moderne arbeidsmarkt: ‘Geen zzp-maatregelen, maar arbeidsmarktmaatregelen.’ Opbrengst weer naar zzp’ers? In de Miljoenennota staat dat dat de opbrengst van die zelfstandigenaftrek gebruikt gaat worden om de hervormingen vorm te geven. PZO hoopt dat het geld ook daadwerkelijk daaraan besteed zal worden. Drijvers: “Dat is nu nog heel vaag. Daar kunnen we op dit moment niets mee. Maar wij gaan uiteraard graag met het kabinet in overleg hierover.” De grootste werkgeversorganisaties zijn het daarmee eens. In hun reactie op de Troonrede stellen zij dat aangekondigde inperking van de zelfstandigenaftrek bedoeld lijkt om schijnzelfstandigheid aan te pakken, maar dit raakt in de praktijk hard werkende kleine ondernemers met bijvoorbeeld een eenmanszaak of vof. Die profiteren zo dus minder van de lastenverlichting dan de gewone burger, zo valt te lezen in een gezamenlijke reactie van VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland op de Troonrede. Over de 0,6 miljard euro die hiermee wordt opgehaald gaan ook de werkgeversorganisaties naar eigen zeggen ‘graag in gesprek met het kabinet ‘zodat deze middelen beschikbaar blijven voor ondernemers’. Misverstand over zelfstandigenaftrek Die versobering was natuurlijk geen nieuws meer op Prinsjesdag, omdat vorige maand al bekend dat het Kabinet de zelfstandigenaftrek in tien jaar tijd geleidelijk wil afbouwen van € 7.280, dat wordt ongeveer € 5.000. De regering doet dit om de fiscale verschillen tussen werknemers en zzp’ers te verkleinen. En blijkbaar is hier een breed draagvlak voor. Op Prinsjesdag zelf pleitte CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden in De Telegraaf zelfs voor het volledig afschaffen van de zelfstandigenaftrek. De motivatie van de vakbondsman is dat de aftrek voor zzp’ers is bedoeld om een arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioenopbouw te regelen. En als de zzp’er dat niet doet – wat van Wijngaarden blijkbaar impliciet aanneemt – kan in zijn optiek de zelfstandigenaftrek dus beter worden afgeschaft. Zzp-expert Pierre Spaninks reageerde direct op Twitter door erop te wijzen dat ook de CNV zich hier van een wijdverspreid misverstand bedient. ‘Die zelfstandigenaftrek in namelijk niet bedoeld voor verzekeringen en pensioenen, maar als compensatie van het ondernemersrisico’. De zelfstandigenaftrek is bedoeld om zzp’ers de mogelijkheid te bieden om enige reserve op te bouwen om omzetschommelingen op te vangen. Hugo Jan Ruts schetst de historie van de zelfstandigenaftrek in het artikel ‘Versobering zelfstandigenaftrek komt niet als verrassing. Timing wel. Een analyse.’ Lees ook: Kabinet: “compensatie voor versobering zelfstandigenaftrek” Zorgen over webmodule Bovib-bestuurslid Frederieke Schmidt Crans reageert namens de brancheorganisatie op Prinsjesdag. Ook zij ziet ‘weinig vernieuwends’ terug in de Miljoenennota. “Onze zorgen over de webmodule en de zelfstandigenverklaring zijn zeker niet weggenomen.” De pijn zit in de houding en het gedrag van de Belastingdienst In een toelichting tegenover ZiPconomy legt Schmidt Crans uit dat er vragen blijven over de handhaving achteraf door de Belastingdienst: “Dat je met een webmodule en de zelfstandigenverklaring duidelijkheid vooraf kan geven dat iemand niet in loondienst is (maar zzp’er), dat is niet nieuw. Daarmee lossen we niets op, want dat kon eerder ook al. De pijn zit in de houding en het gedrag van de Belastingdienst. Het gaat uiteindelijk om de details en hoe de Belastingdienst deze achteraf beoordeelt.” Dat de webmodule waarschijnlijk niet op 1 januari 2020 gereed is, verbaast Schmidt Crans overigens niet. “We vragen ons al langer af hoe realistisch invoering op 1 januari 2020 is. Dat is niet haalbaar als je kijkt naar hoe complex dit is.” Zelfstandigenverklaring Ook voorziet Schmidt Crans praktische problemen bij het vasthouden aan de grens van een jaar die aan de zelfstandigenverklaring wordt gesteld. “Hoe goed kun je in de praktijk de duur van een opdracht inschatten en hoe koppel je de maximale duur van een opdracht aan wat realistisch is voor een bepaald project?” Kortom, prangende vragen waarop nog steeds geen antwoord is gegeven. Ook niet tijdens Prinsjesdag. Bronnen: Rijksoverheid, PZO en VNO-NCW Geplaatst in ZP en Politiek | Tags bovib, Miljoenennota, miljoenennota 2019, PZO, VNO-NCW, zelfstandigenaftrek | Laat een reactie achter
Miljoenennota: geen nieuws over nieuwe inhuurregels zzp Geplaatst 17 september 2019 door Hugo-Jan Ruts Meer bescherming voor zzp’ers met een tarief onder de € 16 euro per uur. Meer ruimte voor zp’ers met uurtarief boven de € 75,- euro. En een webmodule voor inhuur met tarieven daartussen. Dat zijn in hoofdlijnen de plannen van het Kabinet in de miljoenennota, als het gaat om regelgeving voor inhuur van zzp’ers. En dat stond allemaal ook al in het regeerakkoord. Omtrent invulling van deze drie maatregelen laat Minister Koolmees nog niets los. “De nieuwe wetgeving zal ingaan in 2021 en de webmodule in 2020” zo staat in de toelichting op de begroting van SZW te lezen. Hier valt vooral op dat de invoerdatum van 1 januari 2020 voor de webmodule niet meer genoemd wordt. Al eerder leek duidelijk dat die datum niet gehaald zal gaan worden. Naar verluidt is een concept wetstekst wel al gereed. Deze zal binnenkort gepubliceerd worden voor de internetconsultatie. Het gaat daarbij dan primair om de maatregelen voor het minimumtarief en de opt-out variant voor boven de € 75. Voor de webmodule lijkt geen wetgevingstraject nodig te zijn. Toelichting vervanging Wet DBA Over de maatregelen, die komen als reactie om de mislukte Wet DBA, schrijft het kabinet “bij zzp’ers met een uurtarief boven de € 75 gaan we ervan uit dat mensen kunnen sparen voor werkloosheid en pensioen en dat ze zich kunnen verzekeren. We willen hen meer ruimte geven om te ondernemen. Zij kunnen daarom straks kiezen voor een zelfstandigenverklaring. Hiermee kunnen ze vooraf met hun opdrachtgever afspreken dat ze als zelfstandig ondernemer werken en gevrijwaard zijn van loonheffingen, pensioenverplichtingen en cao-bepalingen.” Over de webmodule: “We gaan een webmodule inrichten om opdrachtgevers en opdrachtnemers meer duidelijkheid te bieden over de aard van de arbeidsrelatie en zo terughoudendheid bij opdrachtgevers om een zelfstandige in dienst te nemen zo veel mogelijk weg te nemen.” Daarnaast komt er dus de een minimumuurtarief “om de groep kwetsbare zelfstandigen aan de onderkant van de arbeidsmarkt meer bescherming te bieden.” Het kabinet wil een tarief van € 16 per uur. Oproepen van vakbonden en de linkse oppositie om dat tarief te verhogen naar € 25 euro wijst het Kabinet af omdat gevreesd wordt dat een dergelijk tarief geen stand houdt bij het Europese Hof van Justitie. Uit een eerdere toelichting op de plannen en uit het concept wetsvoorstel (dat nog niet gepubliceerd is) wordt duidelijk dat dit minimumtarief een ‘zuiver’ tarief moet zijn, dus exclusief in het tarief opgenomen ‘niet-arbeidsgerelateerde’ kosten. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags Miljoenennota, miljoenennota 2019, wet dba, Zelfstandigenverklaring | 1 Reactie
Kabinet: “compensatie voor versobering zelfstandigenaftrek” Geplaatst 17 september 2019 door ZiPredactie De zelfstandigenaftrek voor IB-ondernemers (onder andere zzp’ers met éénmanszaak) wordt vanaf 2020 in jaarlijkse stappen van 250 euro teruggebracht tot 5000 euro. Dat staat te lezen in de Kabinetsplannen voor 2020 die vandaag aan de Kamer zijn aangeboden. Dit voornemen van het Kabinet was eerder deze maand al uitgelekt (zie hier). Het kabinet wil tegelijkertijd met de versobering van de zelfstandigenaftrek de arbeidskorting in 2020, 2021 en 2022 stapsgewijs verhogen. Ook IB-ondernemers krijgen die arbeidskorting. Daarmee worden effectief de fiscale verschillen tussen zelfstandigen en werknemers verkleind, zo zegt het Kabinet: “Deze maatregelen passen in het bredere streven van het Kabinet om toe te werken naar een situatie waarin niet instituties en kosten bepalend zijn voor de vorm waarin arbeid wordt aangeboden, maar de aard van het werk dat gedaan moet worden.” Door de verhoging van de arbeidskorting gaan zzp’ers (“tot een inkomen van € 100.000″) er volgens het Kabinet ‘deze regeerperiode’ niet op achteruit. Anders dan werknemers profiteren ze dus niet van de verhoging van de arbeidskorting. De arbeidskorting wordt tot 2022 verhoogd, daarna daalt de zelfstandigenaftrek wel verder, waarmee de compensatie voor die daling ook wegvalt. Tenzij een nieuw kabinet hierin andere keuzes maakt. Over de opbrengen van de versobering van de aftrek schrijft het Kabinet tot slot “een deel van de budgettaire opbrengst als gevolg van de afbouw van de zelfstandigenaftrek wordt nog niet ingezet en gereserveerd. Deze reservering kan worden gebruikt voor verdere stappen op weg naar een toekomstbestendige arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in reactie op de Commissie Borstlap.” Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags miljoenennota 2019, zelfstandigenaftrek | 1 Reactie
Tarieven jonge externe managers stijgen spectaculair Geplaatst 17 september 2019 door Piet Hein de Sonnaville De arbeidsmarkt voor hoogopgeleide interim managers viert nog steeds hoogconjunctuur, zo blijkt uit de 16e editie van de Interim Index van Schaekel & Partners. Het aantal interim managers en top-professionals in opdracht is -ten opzichte van een jaar geleden- naar een recordhoogte van 82% gestegen. Tegelijkertijd zien wij een belangrijke trendbreuk: ten opzichte van een jaar geleden is het uurtarief van de jongere interim manager fors gestegen met 10,5% (€ 105,- naar € 116,-), terwijl het gemiddelde uurtarief van de totale responsgroep is gedaald. Daarnaast zet de trend van stijging van de gemiddelde duur van de opdracht niet door. In het onderzoek geven 553 interim managers -actief op management- en directieniveau- hun visie op hoe de markt zich ontwikkelt. Zij zijn gemiddeld tien jaar werkzaam als zelfstandig ondernemer. Tweedeling tussen vast en tijdelijk De forse stijging van het tarief van jonge interim managers is opmerkelijk. Leeftijd is -anders dan in de ‘vaste’ arbeidsmarkt- steeds minder een indicatie voor de hoogte van het tarief: de zwaarte van de interim management opdracht bepaalt de hoogte van het tarief. Gevolg is dat de ‘gap’ tussen de vaste en tijdelijke jonge manager fors toeneemt. Anders gesteld: als sec de hoogte van het inkomen leidend is in het keuzemotief, zal de jonge -soms onervaren- manager kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap ten faveure van een loondienstbetrekking. Wel maken zij wat minder declarabeleuren per week dan hun oudere collega’s. De gemiddelde tijdsbesteding van de jonge externe manager is 3,7 dagen per week versus overall gemiddeld 4,0 dagen. Het verschil in honorering van de jongere manager die vast of flexibel werkt, wordt wat ons betreft te groot De jongere externe manager kan bij inzet wel 3 maal zo veel verdienen ten opzichte van zijn collega in vaste dienst. Wij vinden deze ontwikkeling niet gewenst. Management is een vakgebied waarbij – zeker bij jonge managers- lerend vermogen essentieel is. Juist dit punt kan in de knel komen als de stap naar zelfstandigheid te snel wordt gemaakt. Van de externe manager wordt met name output verwacht. Goede begeleiding en reflectie komen snel in gevaar. Anderzijds is er ook geen rechtvaardiging voor deze factor 3. Noch op gebied van risicomanagement (de jongere externe manager kan snel weer in vaste dienst komen), noch op gebied van hogere kosten die het zelfstandig opereren met zich meebrengt. Kosten als oudedagsvoorziening zijn lager bij jongeren dan bij ouderen. De stap naar een bestaan als zzp’er wordt hiermee aangemoedigd. De vraag is of deze ontwikkeling wel zo goed is voor de jonge, soms nog onervaren, manager. Naar onze mening moet de focus in de eerste fase van de loopbaan meer gericht zijn op ontwikkeling dan op inkomensmaximalisatie. Woon-werkverkeer Het aantal respondenten dat de reisduur belangrijker vindt dan het tarief, is met 16% gestegen dit jaar. We voorzien hier -bij een stabiele markt- een verdere toename. In onze executive searchpraktijk blijkt juist dit een onderscheidend element voor managers die een switch overwegen in hun (vaste) positie. We verwachten dat de markt van interim managers zal hierop volgen. In het verlengde hiervan: voor opdrachtgevers is woon-werkafstand nog nauwelijks een reden om een kandidaat af te wijzen. Dit is opvallend, zeker ook omdat veel werkgevers in afspraken met milieuorganisaties hebben aangegeven bij het aantrekken van nieuwe mensen, hierop te letten. Dit zien wij niet terug in dit onderzoek. Zie hier voor het volledige onderzoek : Interim Index 16-2019 Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags interim index, minimuminhuurtarief | Laat een reactie achter
Ketenaansprakelijkheid en schijnconstructies, hoe zit dat bij zzp’ers? Geplaatst 17 september 2019 door Arthur Lubbers Het nieuws over het faillissement van TCP Direct en de gedupeerde zzp’ers bij ING heeft veel stof doen opwaaien in de inhuurmarkt. De vraagt rijst in deze zaak of een ingehuurde zzp’er de eindopdrachtgever (ING) aansprakelijk kan stellen als een contractbeheerder (TCP Direct) hem niet betaalt. Je zou denken van wel; in de Wet aanpak schijnconstructies (WAS, van kracht sinds 1 juli 2015) is immers de ketenaansprakelijkheid voor loon is vastgelegd. Dat houdt in dat een werknemer ook de opdrachtgever van de werkgever aansprakelijk kan stellen voor betaling van loon waarop hij recht heeft en uiteindelijk zelfs de hoofdopdrachtgever. Eerder was alleen de werkgever hiervoor aansprakelijk. De WAS is bedoeld om de werknemer beter te beschermen, lees: meer mogelijkheden te bieden om achterstallig loon op te eisen. Daarnaast strekt de WAS ertoe om de opdrachtgever mede verantwoordelijk te maken voor de geleverde arbeid. Niet alleen de lusten, maar ook de lasten. Bij uitzendkrachten, payrollkrachten of gedetacheerden geldt dan ook altijd de verplichting om hen loon uit te betalen. Als een uitzendbureau of payrollbedrijf het loon om wat voor reden dan ook niet meer zou (kunnen) betalen, kan het inlenende bedrijf hiervoor direct aansprakelijk worden gesteld. Jasper van der Voet Maar voor zzp’ers ligt dat anders. Zzp’ers zijn immers geen werknemers. Feitelijk zijn de zzp’ers die via TCP Direct bij ING aan de slag zijn ‘gewone’ crediteuren. Jasper van der Voet, Senior Advocaat Arbeidsrecht / Uitzendrecht bij Pellicaan Advocaten N.V., zegt: “Voor zpp’ers kennen we die civielrechtelijke aansprakelijkheid dus niet. Gaat een broker zoals TCP Direct failliet, dan kunnen de zzp’ers fluiten naar hun centen. Zij kunnen hooguit een vordering indienen bij de curator, maar zijn geen preferente schuldeisers. Dan sta je achteraan in de rij.” Reputatieschade Dat ING heeft toegezegd alsnog de gedupeerde zzp’ers die via TCP Direct bij hen werken uit te betalen, getuigt dan ook slechts van goed opdrachtgeverschap. Daartoe is de bank niet wettelijk verplicht. Van der Voet: “ING loopt reputatieschade als het de zzp’ers niet tegemoet zou komen, maar hoeft juridisch gezien hen niet te betalen.” (ING heeft immers netjes de factuur voor inhuur van die zzp’ers aan TCP Direct betaald, red.). Maak risico afhankelijk van tarief Je kunt je afvragen of het eerlijk is dat zzp’ers niet of nauwelijks de juridische mogelijkheid hebben om hun geld alsnog te krijgen bij een faillissement van een contractbeheerder. Aan de ene kant is een zzp’er natuurlijk gewoon een ondernemer. Daarbij hoort ook dat je ondernemersrisico loopt. Aan de andere zou enige bescherming voor de gemiddelde zzp’er in zo’n geval ook wel op z’n plaats is. Van der Voet heeft wel een suggestie: “Maak het (ondernemers)risico afhankelijk van het tarief; een zzp’er met een hoog tarief zou dan meer risico lopen en een zzp’er met een laag tarief geniet dan meer bescherming. Zodoende plukken opdrachtgevers niet alleen de vruchten van goedkope arbeid voor zzp’ers, maar zijn zij medeverantwoordelijk voor de uitbetaling van deze tarieven.” Van der Voet voegt er meteen aan toe dat dit juridisch heel lastig zal zijn. “Daarvoor zou nieuwe wetgeving nodig zijn.” Meer schakels, meer risico Dat de politiek de flexmakelaars een halt wil toeroepen, begrijpt Van de Voet wel enigszins. “De mogelijkheid van steeds meer schakels in de keten nodigt constructies uit om bepaalde risico’s te verleggen. Je kunt als eindopdrachtgever die werkgeversrisico’s verleggen naar een intermediair.” In tegenstelling tot wat sommige media hebben bericht, vindt Van der Voet overigens wel degelijk dat een intermediair als TCP Direct toegevoegde waarde heeft. “ING kan moeilijk met 3.000 zzp’ers individueel afspraken maken. Een contractbeheerder neemt dan veel werk uit handen.” Maar het kan dus ook misgaan bij zo’n contractbeheerder. “Er stroomt heel veel geld door de organisatie van een broker, maar de marges zijn flinterdun. Als er iets misgaat, is de kans dat die broker omvalt groot. En dan loopt die zzp’er dus zijn geld mis.” Van der Voet vindt dat de eindopdrachtgever dan een zekere verantwoordelijkheid houdt. “Dat corporates en andere grote bedrijven voor hun inhuur van freelancers brokers inschakelen is dus logisch, maar het mag er niet toe leiden dat je je niet langer verantwoordelijk voelt voor de mensen die feitelijk voor jouw organisatie werk verrichten. Voel je ook verantwoordelijk voor de zzp’er”, stelt Van der Voet. Lees ook: Experts over zp-dienstverleners: verschillende meningen, maar consensus over noodzaak geldstromen beter te volgen Schijnzelfstandigen Toch is het niet zo dat je als opdrachtgever momenteel geen risico loopt, bijvoorbeeld als het gaat om schijnzelfstandigheid, waarschuwt Van der Voet. “Veel bedrijven denken ‘als er een schakel tussen zit, dan zijn we overal van af’, zeker als de intermediair zich presenteert als DBA-proof. Stelt de Belastingdienst achteraf vast dat de zzp’er in de praktijk als schijnzelfstandige acteert – en dus moet worden gezien als werknemer – dan raakt dat ook de eindopdrachtgever, zo schetst Van der Voet: “Dan volgt er een naheffingsaanslag en die kan enorm hoog zijn. Die is in eerste instantie voor de broker. Maar brokers zouden (met hun beperkte marge) gelijk failliet kunnen gaan door zo’n claim en dan kan de Belastingdienst op grond van de Wet Ketenaansprakelijkheid de hoofdopdrachtgever aanspreken voor het gemis van loonheffingen.” Er is dus wel een fiscale ketenaansprakelijkheid. Wijze les De wijze les die ING en alle andere inlenende bedrijven hieruit moeten trekken is dat – ook al geldt er geen directe betalingsverplichting richting zzp’er – je als eindopdrachtgever wel degelijk risico loopt op reputatieschade en ketenaansprakelijkheden. Van der Voets’ advies: “Blijf altijd betrokken bij de zzp’er en voel je verantwoordelijk als daadwerkelijke opdrachtgever. Acteer op klachten over betalingstermijnen en houd in de gaten of de zzp’er – ondanks de tussenschakel – nog steeds als een zzp’er kwalificeert. En wie denkt dat het zo’n vaart niet zal lopen met een eventuele ketenaansprakelijkheid heeft het mis, waarschuwt de arbeidsrechtadvocaat: “De Wet DBA heeft misschien enige tijd stilgelegen, maar de Belastingdienst is heel hard bezig mensen aan te trekken om de handhaving op te pakken. En de fiscus kan tot vijf jaar met terugwerkende kracht controleren.” Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags ketenaansprakelijkheid, schijnzelfstandigheid | 2s Reacties