Maandelijkse archieven: november 2016

Brief van Wiebes Wet DBA koeltjes ontvangen. “We hebben onvoorwaardelijke zekerheid nodig”

Staatssecretaris Wiebes gaat de Wet DBA voorlopig niet handhaven en gaat terug naar de tekentafel. Zo hoopt Wiebes de onzekerheid in de markt weg te nemen en opdrachtgevers ertoe te brengen weer zzp’ers in te huren.  ‘En nu aan de slag’, voegde PvdA kamerlid Mei Li Vos daar in haar blog op ZiPconomy aan toe.  De eerste reacties uit de markt zijn over het algemeen wat terughoudender. ´Hoe moeten we nu een zzp-er contracteren?´, zo vatte een manager Inhuur van een beursgenoteerde onderneming zijn vragen kort samen.

Met name de status van de huidige modelovereenkomsten en de interpretatie van de term ‘kwaadwillenden’ roept nog veel vragen op.

Kern brief Wiebes: implementatiejaar verlengd

Zoals we vrijdag in dit artikel (dat op zondag is geüpdatet) al berichtten heeft Staatssecretaris Wiebes bekend gemaakt dat de implementatiefase van de Wet DBA verlengd wordt tot 1 januari 2018. Wiebes gaat eerst op zoek naar een manier om het arbeidsrecht van 1907 te verenigen met de manier waarop hedendaagse zelfstandige professionals werken. Totdat hij heldere kaders heeft gevonden die duidelijk maken wat nu wel en niet een zelfstandige is, wordt de wet niet gehandhaafd. “Dat geeft aan deze professionals de zekerheid dat zij in deze periode niet aanlopen tegen boetes of naheffingen”, zo schrijft Wiebes in zijn brief, waarbij hij expliciet doelt op zelfstandigen aan de bovenkant van de arbeidsmarkt.

Wiebes wil wel ‘kwaadwillenden’ aanpakken. Een term die hij in zijn brief even kort als toch ook vaag omschrijft met: “Kwaadwillend is de opdrachtgever of opdrachtnemer die opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan, omdat hij weet – of had kunnen weten – dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking (en daarmee een oneigenlijk financieel voordeel behaalt en/of het speelveld op een oneerlijke manier aantast).”

Opdrachtgevers missen duidelijkheid

We spraken een aantal managers van grote organisaties, die verantwoordelijk zijn voor de inhuur van organisaties. Ze volgen de berichtgeving over de brief van Wiebes op de voet, maar zijn er nog niet uit wat ze er van moeten vinden. Zonder uitzondering willen ze liever niet met naam en toenaam genoemd worden `Ik heb na een jaar lang discussie met onze ‘compliance officer’ en de Raad van Bestuur wel iets meer nodig om ‘gewoon weer verder te gaan’. De status van de branche-modelovereenkomst waar we nu mee werken is mij onduidelijk.’

“Wij hebben een heel projectteam opgetuigd om het beleid en de impact van de Wet DBA te onderzoeken en met een plan van aanpak te komen. Ik heb nog geen idee of we daar nu verder mee moeten,” zo reageert een collega bij een beursgenoteerde onderneming. “In onze cao zijn staan ook bepalingen over het verplicht gebruik maken van de “branche modelovereenkomst”. Hoe zal dit verder gaan, want ook dit is nog niet goedgekeurd?”

“Waar ik nog niet erg mee uit de voeten kan, is die coachende rol van de Belastingdienst. We vonden ze tot nu toe behoorlijk strak in hun beoordeling over wat nu wel en niet kan. Gaat dat nu ineens veranderen? Ik heb het hier over hoogopgeleide kenniswerkers. Goed, ze passen dus volgens Wiebes niet makkelijk in een modelovereenkomst, maar wat dan wel?”

Een laatste manager HR, met inhuur in haar portefeuille, reageert wat optimistischer. ”Gezien ons businessmodel was het werken zonder zelfstandigen al bijna geen optie. We zaten behoorlijk met onze handen in het haar. Maar ik geloof dat ik hiermee onze directie kan overtuigen dat we maar gewoon verdergaan zoals het ging”.

Experts en brancheorganisaties zien nog veel hobbels

Brancheorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland en PZO-ZZP laten weten tevreden te zijn met de zet van het kabinet. ”Dit gaat de rust brengen op de arbeidsmarkt die nodig is nu de economie weer aantrekt”, zo luidt gezamenlijke verklaring. Andere organisaties zijn minder enthousiast. ZZP Nederland is teleurgesteld, FNV Zelfstandigen mist kaders en volgens de brancheorganisaties van intermediairs is meer zekerheid nodig.

`Het is lastig om de positieve reacties van VNO/NCW en consorten te begrijpen. Zij haalden in de discussie deze week de FNV links in. De oplossingsrichting van FNV Zelfstandigen en Bovib, boven een bepaald tarief en/of duur vrijwaring, was concreet en werkbaar voor alle betrokkenen` zegt Rob de Laat (Bovib). ´Gezien het feit dat we met een aantal experts, binnen en buiten de Bovib, proberen in te schatten hoe we de brief van Wiebes in combinatie met bijlagen en rapport commissie Boot moeten duiden, geeft al aan dat het niet appeltje – eitje is. Als wij al zo’n moeite moeten doen om hier chocola van te maken zullen opdrachtgevers aan de brief van Wiebes lastig vertrouwen ontlenen.

Brancheorganisatie de ABU zegt blij te met het opschorting van de handhaving van de Wet DBA. Maar directeur Jurriën Koops verwacht nog een stapje extra: “De markt heeft onvoorwaardelijke zekerheid nodig.  Er zitten nog veel mitsen en maren in de brief. De markt is zo in de war, er is een echte betekenisvolle verklaring nodig die alle twijfels wegneemt. Die mis ik nog. Ik hoop dat de Kamer daar in een debat voor gaat zorgen.”

De Laat: “Het is natuurlijk een goede zaak dat de problemen die ontstaan in het speelveld van opdrachtgevers, intermediairs en zzp-erg serieus genomen worden. Dat er moeite wordt gedaan om tot een vlot noodverband te komen. Goed ook dat er bij goedwillende partijen eerst wordt gewaarschuwd voordat er wordt overgegaan tot boetes en naheffingen. Op basis van wat nu voorligt schatten wij in dat opdrachtgevers hun beleid ten aanzien van nieuwe opdrachten zullen handhaven. Hoogstens zal men de ruimte voelen om minder rigoureus afscheid te nemen van huidige zzp-ers.

Boris Emmerig (Holla Advocaten):  “In het rapport van de Commissie Boot krijgt de Belastingdienst er wel heel hard van langs: mensen zijn op het verkeerde been gezet als ze een algemeen model hebben gebruikt, de Belastingdienst is niet consistent, de rechtsgelijkheid is niet gewaarborgd, men past het civiele toetsingskader niet goed toe, men is te streng, geen duidelijkheid over toetsing achteraf, geen eenduidig criterium voor toetsing overeenkomsten, de Wet DBA is ambivalent en voldoet niet aan de doelstellingen etc. etc. Ik begrijp eigenlijk niet dat men dan toch adviseert om door te gaan met het systeem van modelovereenkomsten.” Emmerig komt morgen op ZiPconomy met een uitgebreidere juridische analyse.

“De goochelaar slaat weer toe” zegt juridisch adviseur Joop van Weduwen in een eerste reactie. “Er is nu een handhavings moratorium voor goedwillenden tot 1-1-2018. Voor kwaadwillenden is er niets veranderd ten opzichte van de wet DBA. De definitie van kwaadwillend is flinterdun. Gaat dit de rust brengen die nodig is? Nee. Hij heeft denk ik bij de Kamer (en de publieke opinie) tijd gekocht tot de voortgangsrapportage in april.”

NBBU directeur Marco Bastian is blij dat Wiebes inziet dat het werken met modelovereenkomsten op de huidige manier tot niets leidt en alleen maar onzekerheid brent voor zowel zzp’ er, opdrachtgever als intermediair. Maar nu? “We zijn in feite in een interbellum beland. De VAR is afgeschaft en invoering van het werken met modelovereenkomsten wordt uitgesteld. Uitstel van het werken met de overeenkomsten leidt niet automatisch tot de voor partijen gewenste zekerheid, want de Belastingdienst zal komend jaar z’n controles uitvoeren en als Wiebes zegt dat kwaadwillenden worden aangepakt, is het maar de vraag wie door de Belastinginspecteur als kwaadwillende wordt aangemerkt.”

ZZP Nederland zegt teleurgesteld te zijn in magere toezegging opschorting Wet DBA. Ze missen een aanzet tot wettelijke verankering van ondernemers in de wet en vinden dat Wiebes met de formulering van ‘kwaadwillendheid’ nieuwe onzekerheid schept. “Het is een herhaling van zetten van de staatssecretaris.”

FNV Zelfstandigen formuleert haar standpunt meer gebalanceerd. De bond onderschrijft de “noodzaak van de herijking van begrippen “vrije vervanging” en “werkgeversgezag” en heeft al vroeg gewezen op het effect dat juist de bovenkant van de arbeidsmarkt wordt getroffen door de Wet DBA. Wiebes komt (nog) niet met nieuwe kaders.”

Ook de term en uitleg van “kwaadwillenden” die Wiebes gebruikt, roept vragen op. Emmerig: “Een deel van de definitie staat tussen haakjes: “en daarmee een oneigenlijk financieel voordeel behaalt en/of het speelveld op een oneerlijke manier aantast”. Hoe zit dat, is iemand pas kwaadwillend als er een oneigenlijk financieel voordeel wordt behaald en/of het speelveld op een oneerlijke manier aantast of hoeft niet aan deze voorwaarden voldaan te zijn?”

En nu?

De rode draad door de reacties heen: de brief is een prima eerste zet, maar er is meer nodig.

“Wij hopen dat de Kamer in het debat over de brief en de bevindingen van de commissie Boot kritisch is op de impact op korte en middellange termijn. Hoe meer tekst er nodig is om uit te leggen dat er echt veel kan etc. des te minder dat wordt vertrouwd”, zo zegt Rob de Laat.

Een manager inhuur gaat wat korter door de bocht: “Volgens mij kan Wiebes het beste de hele wet intrekken, de VAR terug invoeren en eerst maar eens goed onderzoek doen naar de beste oplossing. Zo weet iedereen wat er van hem/haar verwacht wordt.”

Bart Timmer (The Future Group) vindt dat Wiebes nu een andere koers moet varen: “Het is wel duidelijk geworden dat de meer dan 100 jaar oude arbeidsmarktwetgeving totaal niet meer past in een arbeidsmarkt die de laatst 5 tot 10 jaar nog nooit zo snel veranderd is. In plaats van nog meer tijd te besteden aan de Wet, moeten we morgen beginnen met het verankeren van een arbeidsmarktvisie en een wet te maken die die visie ondersteund.” Ook Boris Emmerig (Holla Advocaten) heeft zijn twijfels of het Wiebes gaat lukken om in een paar maanden het arbeidsrecht zodanig aan te passen dat zelfstandigen daar plots wel in passen.

Timmer pleit er voor om nu gelijk te gaan werken aan een aparte fiscale status van de zelfstandige. “Realiseer je dat zelfstandig kenniswerkers er bewust voor kiezen niet meer in loondienst te willen. Opdrachtgevers zijn aan het zoeken hoe ze om moeten gaan met die nieuwe situatie. Dit maakt het arbeidsmarkt vraagstuk een maatschappelijk vraagstuk. Het wordt tijd dat de regering zich hierin eens echt gaat verdiepen.”

De NBBU stelt voor dat de zzp’er de ondernemers-check van de belastingdienst moet doen. Laat daarnaast de zzp’er schriftelijk verklaren dat hij/zij er bewust voor kiest de opdracht als zelfstandige uit te voeren. Met de positieve uitkomst van de ondernemers-check in combinatie met de schriftelijke verklaring, moet de Belastingdienst vervolgens verplicht worden het werken als zelfstandige te accepteren. Het is een pragmatische oplossing die ruimte biedt de komende periode te gebruiken om de arbeidsverhoudingen te herdefiniëren, zodat die passen bij de hedendaagse arbeidsmarkt.

“Erken zelfstandig ondernemerschap als uitzondering op de loonheffingen” stelt Pierre Spaninks voor. “Laat de Tweede Kamer Wiebes een handje helpen om komende weken de vent te blijven die hij vrijdag was. Neem zijn intentie om het vertrouwen in de markt te herstellen serieus, en doe hem twee kleine aanvullinkjes aan de hand die zelfs bij de grootste grieperd de laatste twijfel zullen wegnemen. Een: omarm de beloofde herijking van de begrippen ‘gezag’ en ‘persoonlijke arbeid’ en roep de regering op om daartoe nog voor de verkiezingen een staatscommissie in te stellen. Twee: vraag per direct om een algemene maatregel van bestuur waarbij zelfstandig ondernemerschap wordt erkend als uitzondering op de loonheffingen.”

FNV Zelfstandigen spoort Wiebes aan om aanvullende criteria toe te voegen aan het beoordelingskader DBA, zoals het uurtarief, de omvang van de opdracht en de tekst van de overeenkomst van opdracht.

 

Geplaatst in ZP en Politiek | 24s Reacties

Uniforce Group en ZZP Vooruit bundelen krachten op markt zelfstandige professionals

Uniforce Group en ZZP Vooruit hebben aangekondigd om per 1 december gezamenlijk verder te gaan. De twee organisaties bieden opdrachtgevers de zekerheid dat zij voor de zelfstandige professionals die zij inhuren, door het UWV en de Belastingdienst niet als werkgever zullen worden beschouwd. Alle nadelen van schijnzelfstandigheid zijn daarmee weggenomen.

Die zekerheid is in de vaststellingsovereenkomsten (VSO) met UWV en Belastingdienst vastgelegd. “Zowel de opdrachtgever als de zelfstandige professional heeft hierdoor duidelijkheid over de aard van de arbeidsrelatie. Deze blijft een overeenkomst van opdracht, ook al is sprake van een gezagsrelatie. Opdrachtgevers zijn hierdoor gevrijwaard van afdracht van sociale zekerheidspremies en andere werkgeversverplichtingen”  zo stellen de beide organisaties.

Uniforce Group en ZZP Vooruit zijn respectievelijk in 2000 en 2003 opgericht, met het doel een stabiele arbeidsvorm te ontwikkelen waarin professionals vanuit een onafhankelijke, zelfstandige positie hun diensten risicoloos aan de arbeidsmarkt kunnen aanbieden.

“Alle commotie en onzekerheid rondom de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) resulteert in een forse belangstelling van zelfstandig professionals voor deelname in de juridisch stabiele arbeidsconcepten van Uniforce Group en ZZP Vooruit. Om de kwaliteit van de dienstverlening te versterken hebben deze organisaties besloten om zich met ingang van 1 december 2016 gezamenlijk op de markt voor zelfstandige professionals te richten.” zo lichten de initiatiefnemers de fusie toe. Deze samenwerking zal verder gaan onder de naam Uniforce Professionals onder de voorwaarden en garanties van de VSO van Uniforce Group.

In het concept van Uniforce en ZZP Vooruit wordt gewerkt vanuit een eigen besloten vennootschap, een Declarabele Uren BV. De zelfstandig professional is statutair directeur van de eigen DUBV. Door de opzet van het concept is de zelfstandig professional als directeur van zijn DUBV tevens werknemer voor de sociale wetgeving, doordat een rechtsgeldige arbeidsovereenkomst wordt aangegaan met de DUBV. “Alle nadelen van schijnzelfstandigheid zijn daardoor uitgesloten. Het voordeel hiervan is dat elke opdrachtgever aantoonbaar aan de geldende inlenersaansprakelijkheid kan voldoen en daardoor iedere opdracht kan worden aangegaan ongeacht duur of frequentie. Daarnaast kan de zelfstandig professional onder andere terugvallen op het socialezekerheidsstelsel.”

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags | 16s Reacties

Wat doe ik? Over pitchen en Pret, Prestige en Poen.

Een automonteur monteert auto’s. In gewoon Nederlands: hij repareert ze. En bij een slager koop je een goed stuk vlees. Maar de tijden zijn veranderd. We doen niet meer zo vaak één ding. Ik in ieder geval niet. En dat is best lastig want je moet je specialiseren. Anders weten de mensen je niet te vinden.

Een vriend van me was ooit bij zo’n ontbijt-sessie van BNI. Dat is een club ondernemers die ’s ochtends vroeg bij elkaar komt, een ontbijtje nuttigt en dan gaat netwerken. Een van de dingen die op zo’n sessie gebeuren is de 1-minute pitch. Je moet dat in 1 minuut vertellen wat je doet. Hij vertelde dat hij visitekaartjes ontwierp. Helder. Heb je visitekaartjes nodig, dan bel je hem.

Het wordt pas ingewikkeld als je slager bent, daarnaast brood bakt en tussendoor visitekaartjes drukt. Dan ben je een soort alleskunner waar niemand wat aan heeft. Maar die vriend van mij zei: Ik doe ook veel meer dan visitekaartjes drukken. Maar in deze setting leek het mij het handigst om de mensen daar niet mee te vermoeien. Ik had de indruk dat ze allemaal wel – is het niet nu, dan toch wel later – behoefte hadden aan visitekaartjes.

Hoe leg ik de focus? En vooral: hoe presenteer ik die naar de buitenwereld?

Je kunt dus meerdere specialiteiten hebben. Welke heb ik, vraag ik me vaak af. Ik doe veel voor UnividualS en MIX en dat zijn twee samenwerkingsverbanden. De een virtueel (we doen veel online), de ander fysiek (met deze leden zit ik fysiek in een pand). Supergaaf om te doen, maar ze leveren geen stuiver op. Daarnaast was ik tot voor kort uitbater van een espressobar die helaas niet rendabel bleek. Niet getreurd, ik heb voldoende projecten. En dat klinkt meteen ook weer niet zo gespecialiseerd: voldoende projecten. In feite organiseer ik verbindingen tussen mensen. Maar hoe leg ik de focus? En vooral: hoe presenteer ik die naar de buitenwereld?

Als ik zo’n 1-minuut pitch mocht doen bij zo’n ontbijtsessie, dan zou ik het hebben over Peters 3p’s: Pret, Prestige en Poen. Bij een nieuwe opdracht moet tenminste 1 van die 3 P’s aanwezig zijn. Een opdracht die niet leuk is maar wel veel Poen oplevert, kan de moeite waard zijn. En dat kan ook andersom: een klus die weinig oplevert maar wel erg Prettig is, kan ook heel fijn zijn. Maar de schoorsteen moet wel roken. En dus doe ik vooral wat ik eigenlijk doe: software bouwen. Daar ben ik in gespecialiseerd dat kan ik goed, dus Prestige. Eigenlijk zou ik moeten zeggen: ik ben softwarebouwer. Maar dat is bijna hetzelfde wanneer de automonteur zegt: ik vervang uitlaten. Hij kan en doet nog zoveel meer! En hij vindt zoveel meer leuk om te doen.

Dat geldt ook voor mij. Ik ben zzp’er, in de breedste zin van het nogal fiscaalcorrecte zin van het woord. Nee, als ik ooit zo’n pitch mag doen, ga ik staan, recht ik mijn rug en zeg ik: ‘Ik ben ondernemer!’. Ongeveer zoals Kennedy deed in Berlijn. Daarna zou ik weer gaan zitten. En dan ben ik heel benieuwd naar de reacties…

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Laat een reactie achter

Mei Li Vos (PvdA) over Wet DBA brief: En nu aan de slag!

Staatssecretaris Wiebes heeft vandaag een brief gestuurd over hoe hij de problemen van zzp’er met de wet DBA gaat oplossen. Dat is eerder dan gepland, want er waren te veel klachten van zzp’ers die opdrachten verloren of bang waren dat ze die zouden verliezen. En de huur moet wel betaald worden.

In het kort komt het er op neer dat de handhaving wordt uitgesteld tot 1 januari 2018, dat ze gaan bekijken hoe de begrippen ‘gezag’ en ‘ vrije vervanging’ passend kunnen worden gemaakt op de huidige kennissamenleving. Tegelijkertijd blijft de regering wel achter de malafide opdrachtgevers aan gaan, die bewust gebruik maken van schijnconstructies. Want dat was het doel van deze wet, naast afschaffen van dat rare circus van de VAR.

Ik vind deze aanpak goed. Maar het is nu echt aan de opdrachtgevers om als de wiedeweerga zzp’ers weer klussen te geven. Het was ook wel een beetje hypocriet. Het enige dat de wet DBA veranderde was dat de opdrachtgevers nu financieel verantwoordelijk zijn als ze met schijnconstructies werken, niet zoals vroeger de zzp’er die dan kon dokken.

Het moet nu afgelopen zijn met de onzekerheid bij opdrachtgevers

Ineens werden de werkgevers wakker deze zomer. Oh jee, als we het risico lopen te moeten betalen dan liever maar geen zzp’er inhuren. Daarmee zijn ze redelijk consequent: in de tijd van de VAR schoven sommige opdrachtgevers hun risico’s af op de zzp’ er, en nu bij de DBA doen ze hetzelfde, namelijk door ze geen opdrachten te geven. In beide gevallen is de zzp’er de dupe. Ik weet wel op wie ik boos zou zijn als zzp’er. Van de boter op hun hoofd kan je een jaar lang boterhammen smeren.

Met deze brief en de aanpak moet het nu afgelopen zijn met de onzekerheid bij de opdrachtgevers. Ze kunnen gewoon weer zzp’ers inhuren, zonder dat ze bang hoeven zijn voor naheffingen.

En nu aan de slag.

Geplaatst in Professioneel inhuren | 16s Reacties

Wiebes zet Wet DBA in de ijskast (nieuws en analyse) #UPDATE

Staatssecretaris Wiebes heeft in een brief aan de Kamer laten weten dat hij de implementatietijd van de Wet DBA verlengt tot 1 januari 2018. Daarmee is ook de handhaving tot die datum opgeschort. Hij erkent dat de huidige aanpak, waarin in modelovereenkomsten afspraken gemaakt moeten worden over termen als ‘vrije vervanging’ of ‘geen gezag’, feitelijk mislukt is.

Eerst herijking term gezag. Geen controles.

Wiebes benoemt expliciet dat in het bovenste segment van de markt de term ‘geen gezag’ niet meer van deze tijd is. Hij wil de komende tijd gaan gebruiken om te bezien op welke wijze wel helder is vast te leggen dat een zp’ers een zelfstandige is. Totdat die kaders duidelijk zijn, is er geen handhaving. “Dat geeft aan deze professionals de zekerheid dat zij in deze periode niet aanlopen tegen boetes of naheffingen”, zo schrijft hij in zijn brief.

Echte ‘boeven’ worden uiteraard wel aangepakt, benadrukt Wiebes. Hij wil ‘kwaadwillenden’ aanpakken. Een term die hij even kort als toch ook vaag omschrijft met: “Kwaadwillend is de opdrachtgever of opdrachtnemer die opzettelijk een situatie van evidente schijnzelfstandigheid laat ontstaan of voortbestaan, omdat hij weet – of had kunnen weten – dat er feitelijk sprake is van een dienstbetrekking (en daarmee een oneigenlijk financieel voordeel behaalt en/of het speelveld op een oneerlijke manier aantast).”

Wiebes wil haast maken met de herijking van de criteria “vrije vervanging” en “gezagsverhouding” en wil daar nog voor de formatie een antwoord op hebben geformuleerd. Wanneer hij dat wil laten aansluiten bij het arbeidsrecht en de dikke jurisprudentie, dan lijkt me dat ambitieus.

Overigens komt Wiebes tot deze knieval, wat zo kunnen we het toch wel noemen, ook op basis van het rapport van de Commissie Boot. Ook deze adviseert in hun rapport kaders op te nemen waarmee duidelijk is wat in ieder geval wel kan.

Uitstel van de handhaving dus. Geen terugkeer naar de VAR. Geen nieuwe kaders als een tariefgrens, zoals in de ochtend van deze bekendmaking nog voorgesteld werd door VVD Tweede Kamerlid Erik Ziengs, partijgenoot van Wiebes. Mogelijk dat Wiebes in het kabinet bakzeil heeft gehaald omtrent een mogelijk plan om een tariefgrens in te stellen. De Wet DBA gaan nu in de ijskast, maar de systeem van de modelovereenkomsten zijn de wereld niet uit. De vraag is of dit nu de onzekerheid geheel wegneemt.

In plaats van te gaan controleren krijgt de Belastingdienst nu `een coachende rol´. Zo moet duidelijk worden wat wel en wat niet kan.

Wiebes tilt – het zal geen toeval zijn – de volgende voortgangsrapportage over de verkiezingen heen. Al met al wordt deze puzzel vooral iets voor het volgend kabinet.

Zie voor de hier de kamerbrief en het rapport Commissie Boot, met flinke kritiek op inhoud van de huidige modelovereenkomsten hier (zie onder aan dit artikel meer over de Cie Boot) 

Groeiende druk

Wiebes voelt zich door de toegenomen druk genoodzaakt de Wet DBA per direct aan te passen. Een aantal zzp-belangenorganisaties trok eerder deze maand hun handen van de wet af. Zo startte Stichting ZZP Nederland (lang voorvechter van afschaffing van de VAR), Zelfstandigen Bouw en MKB Belangen de actie “Stop Belemmering Ondernemers”.

VNO-NCW voorman Hans de Boer pleitte eerder vandaag voor het in de ijskast zetten van de Wet DBA: “Onze taxatie is dat 100.000 zzp‘ers serieus problemen hebben door de Wet DBA.” ONL roerde zich de afgelopen weken ook flink in het debat. Brancheorganisatie de Bovib is altijd kritisch gebleven over de wet.

De onrust onder zelfstandigen zelf was al langer groot. De hashtag #wetDBA stond de afgelopen dagen – zelfs als er geen direct nieuws was – regelmatig in de twitter top 10. Onderzoek van ict-netwerkorganisatie The Future Group laat zien dat een kwart van de bedrijven stopt met inhuur van zelfstandigen door de Wet DBA. De bewijzen dat de Wet een forse impact heeft op de markt van zelfstandige interim professionals, stapelen zich op. Uit een rondgang van ZiPconomy bij een aantal grote ondernemingen: de drie grote banken, PGGM en Tatasteel blijkt dat zij het aantal zzp-overeenkomsten sterk reduceren.

Nu actie nodig

In een inventarisatie door ZiPconomy eerder deze week bleek al dat een groot deel van de polder een ingreep van de Staatssecretaris verwacht. De pogingen van Wiebes om steeds te verklaren dat de zelfstandigen die nu zonder opdracht zitten of dreigen te raken blijkbaar opdrachten deden die niet geschikt zijn voor een zzp-constructie, werden steeds lastiger vol te houden. Voor een deel zal hij daarbij overigens vast gelijk hebben.

Wat hem hier parten speelt is dat de politiek altijd een discussie uit de weg is gegaan over welke zelfstandigen we het nu precies hebben als het om de Wet DBA gaat. Met name het grootbedrijf doet met de invoering van de Wet DBA de deur op slot voor zelfstandigen die daar al lang rondlopen. Terwijl hier geen sociaal maatschappelijk probleem is van gedwongen schijnconstructies waar het in de politiek vaak over gaat.

Oorzaak chaos: geen regie

Een snelle analyse van deze malaise (die het bedrijfsleven tientallen miljoenen aan uren en extern advies heeft gekost) ligt in de weeffouten die al in de Wet zaten plus het feit dat Wiebes geen regie heeft genomen in deze majeure ingreep in de wereld van zzp, inhuur en flex. Het krachtenveld daarin en het feit dat de professionaliteit bij opdrachtgevers rond het dossier inhuur nog maar heel ‘jong’ is (dus veel onzekerheid) is door Wiebes fors onderschat.

De koers die de Belastingdienst inzetten met modelovereenkomst, waarbij ze door dat gebrek aan regie niet kon voorkomen dat er duizenden werden ingediend en het te simpel hanteren van de criteria geen gezag of vrije vervanging duwde de Staatssecretaris verder in met moeras.

Commissie Boot velt hard oordeel

Tegelijk met de brief van de kamer zijn is ook het rapport van de Commissie Boot verschenen. Die commissie velt een hard oordeel. “De Commissie concludeert dat deze wijze van toetsing moeilijk te verenigen is met het door  de Hoge Raad geformuleerde uitgangspunt, dat alle omstandigheden van het geval moeten worden beoordeeld.”  Dus niet alleen naar gezag of vrije vervanging kijken. De commissie is met name uitgesproken negatief over de algemene en brancheovereenkomsten, die juist de kern van het idee van Wiebes vormen. In het antwoord van

Met name dat er – met die algemene kaders – er veel ruimte voor toetsing achteraf is, zorgt volgens de commissie Boot voor veel onzekerheid.

De commissie concludeert dat het niet nodig om het systeem van de modelovereenkomsten  maar adviseert wel dat er een nadere invulling van dat systeem te komen door vooraf een aantal criteria op te stellen, zoals de duur van een opdracht. Naar verluidt wilde ook Wiebes wel dergelijke kaders, bijvoorbeeld ook het tarief, maar heeft daar mogelijk geen ruimte van het kabinet voor gekregen. Het is vooralsnog niet duidelijk wat voor Wiebes nu de status is van die algemene overeenkomsten.

(Dit artikel heeft op zondag 20/11 17.00 uur een update gekregen) 

(Zie dit artikel voor uitgebreide reacties van opdrachtgevers, experts en brancheorganisaties) 

Geplaatst in ZP en Politiek | 34s Reacties

CBS: Toename aantal zzp’ers stokt (maar dat komt niet door Wet DBA)

Het aantal zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) is in 2016 niet verder toegenomen. In het derde kwartaal van 2016 hadden 1,0 miljoen mensen een hoofdbaan als zzp’er. Ondanks een lichte stijging ten opzichte van het voorafgaande kwartaal waren er in het derde kwartaal opnieuw minder zzp’ers dan een jaar geleden. Dat meldt het CBS, op basis van cijfers van de Kamer van Koophandel. De laatste jaren is het aantal zzp’ers vrijwel voortdurend gestegen, maar het afgelopen jaar vlakte de toename af.

CBS hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen ligt die cijfers op zijn geheel eigen en zeer heldere wijze uit.

De daling komt niet doordat er minder starters zijn, maar er zijn meer ‘stoppers’. Die stoppen helemaal met werken (vooral 65+ en vrouwen) of gaan naar een vaste baan.

Aantal hogere opgeleide zzp’ers stijgt juist door

Het is in het mediageweld over de Wet DBA verleidelijk om een link met deze cijfers en de effecten van de Wet DBA, zoals bijvoorbeeld het NRC doet. Bij de NOS en BNR zegt Van Mulligen dat hij die relatie niet ziet. Voor hem is wel duidelijk dat de aantrekkende economie werkgevers er toe brengt eerder personeel in loondienst te nemen dan een zzp’er in te huren.

Zelf denk ik dat je een mogelijk effect van de Wet DBA (als die al doorgaat…) pas later in KvK cijfers terug te vinden is. Wanneer een zelfstandige nu geen opdracht kan vinden door Wet DBA of (tijdelijk?) in loondienst gaat, dat ren hij niet gelijk naar KvK om zich uit te schrijven. Waarom zou je…. Dat doe je pas als je zeker weet het zzp-schap definitief verleden tijd is.

In alle berichten over de effecten van de Wet DBA van aflopen tijd gaat het veelal over hoger opleidde zzp’ers die ten onrechte geraakt zouden worden door de Wet DBA. Nu, juist die groep stijgt nog door, stelt het CBS.

Wim Davidse liet dat in zijn bewerking van dezelfde cijfers onlangs nog eens goed zien.

zzp-en-na-de-wet-dba-q3-2016
Bron: Wim Davidse (Dzjeng) op basis van CBS cijfers

 

Nederland kent kwart miljoen gedwongen zelfstandigen

En als we nu toch cijfers bezig zijn: het EU agentschap Eurofound publiceert cijfers over motieven van Europese zelfstandigen. In Nederland doet 75% dat uit vrije keuze en niet gedwongen omdat ze bijvoorbeeld geen baan kunnen vinden. Ten opzichte van de rest van Europa een hoog cijfers. Andersom: kwart miljoen zzp’ers die zich (ten dele) gedwongen voelen om als zzp’ers te werken, blijft een fors aantal. De Wet DBA is daar niet voor ingericht. Misschien dat het kabinet zijn prioriteiten eens anders kan stellen.

Eurofond
Eurofound cijfers over wel/niet gedwongen zelfstandigheid

 

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | Laat een reactie achter