Freelance platform voor topconsultany Comatch betreedt Nederlandse markt Geplaatst 12 april 2016 door Mark Bassie Comatch? Geen probleem als u nog nooit van Comatch had gehoord. Dat was bij mij ook het geval tot ik een paar weken geleden werd gebeld door een buitenlandse man van Russische afkomst, die heel behoorlijk Nederlands met een Duits accent sprak. Of ik geïnteresseerd was om als consultant me gratis op hun platform in te schrijven en op deze manier te worden gevonden door Nederlandse of buitenlandse opdrachtgevers. Nichespeler voor topsegment De man wist niet dat ik regelmatig over jobboards en inhuurplatformen schrijf, dus ik besloot maar eens een kijkje te nemen op de site. Comatch blijkt een Duits bureau te zijn met hoofdkantoor in Berlijn, dat nu ook een kantoor in Amsterdam heeft. De Duitse directie bestaat uit twee vroegere consultants van McKinsey. Comatch is het 2e bedrijf uit Duitsland dat zich nu ook richt op de Nederlandse markt. Medio vorig jaar schreef ik over het jobboard van Twago dat ook uit Duitsland de overstap naar de Nederlandse markt maakte. Maar na die aankondiging is het wel erg stil geworden rond Twago. Comatch heeft in elk geval een interessante niche gekozen, die van de hoogopgeleide en gespecialiseerde consultants of ‘Het Freelancer Platform voor Top Management Consultants & Vakspecialisten’ zoals ze zelf schrijven. Opdrachtgevers kunnen gratis een project plaatsen waarna Comatch een voorselectie maakt van de best passende consultants. Als er een definitieve opdracht uitkomt, dan loopt de contractering via Comatch en betaalt de opdrachtgever 15% van het tarief van de consultant. Voor consultants is Comatch geheel gratis. “Vent belangrijker dan de tent” Volgens eigen opgave zou het merendeel van de ruim 600 ingeschreven consultants hebben gewerkt bij de top-consultancybureaus waarbij het grote aandeel van de management consultants van McKinsey eruit springt. Het is de uitdaging voor Comatch of je dit type consultants uit Nederland zo ver krijgt dat ze zich met hun profiel willen aanmelden bij Comatch en natuurlijk ook dat Nederlandse opdrachtgevers vervolgens in deze pool gaan zoeken. Er zouden inmiddels meer dan 50 Nederlandse consultants ingeschreven staan. Comatch zinspeelt op haar site erop dat ‘de vent belangrijker is dan de tent’ en in elk geval veel goedkoper is dan een consultancybureau inhuren. Drempels Allereerst is bij elk inhuurplatform de ‘candidate experience’ belangrijk, dus ik heb eerst een eigen profiel aangemaakt. En dat was zowaar een prettige ervaring! Registratie via koppeling met mijn Linkedin-profiel was een fluitje van een cent en ik hoefde bijna niets toe te voegen qua informatie. Wil ik echt serieus gebruik gaan maken van Comatch voor mijn eigen acquisitie, dan zal ik er nog wel aan moeten schaven om mijn ervaring voor potentiële opdrachtgevers scherper te krijgen maar dat kan later altijd nog. Verder moest ik 1 referentie opgeven en ik was klaar na 10 minuten. Aansluitend kreeg ik een mail dat ik binnen 48 uur zou worden benaderd voor een online gesprek waarbij ik doorgezaagd zal worden op mijn ervaring. Je komt dus niet zomaar binnen bij Comatch en dat lijkt me terecht, gelet op de ambities. Volgens eigen zeggen wordt maar 50-60% van de aanmeldingen toegelaten. De FAQ’s en dergelijke zijn ook duidelijk en informatief. Zo valt te lezen dat dit de toelatingscriteria zijn: To be admitted to the COMATCH platform you should have studied (with degree of Master or PhD) at a prestigious international university and at least have 2 years’ experience in a high-class consulting environment (management consultancy, auditing or investment bank) or have 10 years of professional experience with a clear industrial and functional focus. Each profile is checked in a dedicated application process. Anomalies or false information in a CV result in rejection of the application. Overigens als je geen consultancy-ervaring hebt, maar wel een specialist bent, dan kan je toch worden toegelaten, staat in een andere FAQ te lezen. En, sta ik nu inmiddels ingeschreven bij Comatch? Nee helaas niet, want al na één dag ontving ik een korte mail met o.a. deze zin: Given that our focus is on strategy/management consulting, we do not believe that we would have found a „match“ for you. We want to hightlight that we do not question your qualificcation, but that we decided based on the propability to find suitable projects for you. Thanks again and all the best Your COMATCH-team Ik ben benieuwd of het Comatch gaat lukken om voldoende Nederlandse opdrachtgevers én kandidaten te vinden in deze niche… Ik ga het in elk geval met interesse volgen! Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags internet, jobboard, platform | Laat een reactie achter
Tarief interim IT-professionals in de lift Geplaatst 12 april 2016 door Niels Huismans Het gemiddelde tarief van externe IT-professionals is het afgelopen jaar flink gestegen. Waar eerder de tarieven voor zelfstandige IT’ers daalden met 1 procent, heeft dit plaatsgemaakt voor een stijging van 4,5 procent. Inhurende organisaties maken steeds minder vaak verschil in tarief tussen gedetacheerden en zelfstandige professionals. Meer dan de helft (56%) geeft aan hierin geen onderscheid te maken. Dit blijkt uit onderzoek dat wij samen met bureau METRI deden onder 25 organisaties uit de top 100 meest inhurende bedrijven in Nederland. De bewustwording bij inhurende organisaties rondom de tariefhoogte neemt sterk toe. Bijna de helft (48%) van de inhurende organisaties is momenteel van mening dat hun tarieven marktconform zijn, terwijl zij eerder het gevoel hadden dat ze te veel betaalden. Opdrachtduur korter Daarnaast is de duur van opdrachten voor zelfstandige IT-professionals is de laatste jaren sterk teruggedrongen. Projecten moeten korter en sneller en methodes zoals Lean en Scrum zijn de norm geworden. Het percentage ondervraagden dat aangeeft dat de gemiddelde opdracht zes tot twaalf maanden duurt is licht gestegen van 43 procent naar 46 procent. De meerderheid van de organisaties (54%) verwacht niet dat de gemiddelde opdrachtduur nog verder toe- of afneemt. Het gaat goed met de zelfstandige IT’er. Niet alleen met zijn tarief, maar ook met de positie binnen organisaties, aangezien deze steeds bewuster omgaan met de inzet van externe professionals. Hulpmiddelen zoals ratecards en kortingen worden echter nog relatief weinig ingezet. Veel bedrijven zijn bang voor de hoge kosten die zij verwachten bij de inzet van een sourcingpartner. Daarnaast zorgen procesbelemmeringen er nog voor dat organisaties niet optimaal zijn ingericht als het gaat om de inzet van zzp’ers. Het juist faciliteren van het eigen netwerk is bijvoorbeeld nog een grote uitdaging voor veel organisaties. Externe IT’ers die via het eigen netwerk een organisatie binnenkomen hebben niet alleen een kortere time-to-hire, maar krijgen vaak ook betere beoordelingen. De eerste stappen zijn gemaakt, maar er is nog genoeg winst te halen. FastFlex schreef een whitepaper over het benchmarkonderzoek en de tarieven van externe IT-professionals. Het whitepaper ‘Externe inhuur binnen het IT-domein’ is te downloaden via: http://www.fastflex.nl/nl-nl/media/whitepapers/whitepaper-benchmarking-2015-2016 Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags fastflex, onderzoek, tarieven | Laat een reactie achter
Flexibilisering strategisch aanpakken ten tijde van de invoering van de wet DBA, hoe gaan we dat doen? Geplaatst 11 april 2016 door Mark van Assema Op Nationale FlexPraktijkdag van afgelopen donderdag gaven tal van experts uit wetenschap, juridische praktijk en de inhuurpraktijk hun visie op het landschap van strategisch inhuur en actuele wetgeving. Dat leverde flink wat discussie, vragen en antwoorden op. Mark van Assema zet alle opgedane inzichten nog eens op een rij. [View the story “Verslag van de Nationale #FlexPraktijkdag ” on Storify] Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags HR, inhuur, Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties | Laat een reactie achter
“Vertrouwen is het beste medicijn tegen angst”. Lessen voor de interim manager van filosoof en psychiater Damiaan Denys. Geplaatst 7 april 2016 door AIM4 Een paar dagen na de aanslagen in Brussel is de Belgische psychiater en filosoof Damiaan Denys over als spreker hebben op de je netwerkbijeenkomst van AIM4 is een combinatie van toeval en inzicht. De timing van de al lang geplande bijeenkomst, zo kort na de aanslagen,is toeval is toeval maar; de aanleiding getuigt wel van inzicht in deze tijd van de mensen van AIM4. “We leven in een angstcultuur”, stelt Denys,, die hoogleraar is bij het AMC. “Dat zien we in de samenleving, maar ook binnen organisaties.” Angstparadox “Angst belemmert ons vaak in ons handelen. Om naar buiten te durven kijken, om veranderingen aan te gaan”, zegt Anne Turksma van AIM4. Iets waar interim managers regelmatig mee te maken krijgen tijdens hun opdrachten. Dit was voor AIM4 de reden om Denys voor een zaal met interim managers uit hun netwerk te zetten. Want wat is angst precies? En hoe kun je als interim-manager iets met de angst van anderen doen? Volgens Denys hebben we te maken met een angstparadox: het is nog nooit zo goed gegaan met ons, we zijn nog nooit zo veilig en welvarend geweest. Toch leven we in een maatschappij gedreven door angst. “We zijn niet bang omdat er aanslagen zijn, er zijn aanslagen omdat we bang zijn. Die angst vergroot het effect van een aanslag en dat snappen terroristen maar al te goed” aldus Denys. Angst heeft weinig met ratio te maken Angst heeft volgens Denys weinig met ratio te maken. “We percipiëren angst, veelal zonder dat er een reële aanleiding voor is. Zo zijn we in Nederland vooral bang voor voeding, het klimaat, ziekten, technologie en terrorisme. Die angst heeft weinig meer met de werkelijkheid te maken. We laten ons beïnvloeden door krantenkoppen en zogenaamde statistieken, zonder die in brede context te zetten. We zijn het gevoel van tijd en ruimte kwijtgeraakt”. Ter illustratie: in de afgelopen vijftig jaar zijn er in Nederland dertig doden gevallen door aanslagen (waaronder 8 daders). De kans op een terroristische aanslag in een gemiddelde Vinexwijk is simpelweg nul. Toch regeert óók daar de angst. Ondertussen stapt iedereen fluitend in de auto, maar komen er per jaar wel 600 mensen om in het verkeer. In de maanden na 9/11 durfde veel Amerikanen niet meer het vliegtuig in, met als gevolg dat er duizend extra verkeersslachtoffers vielen. Wat Denys wil zeggen is: “Wees niet bang voor iets wat je zeer waarschijnlijk toch niet overkomt. Daar heb je niets aan”. Snappen wat angst is Het op die manier wegrationaliseren van angst gaat er goed in bij de aanwezige interim-managers. Een beroepsgroep bij wie termen als ratio, maakbaarheid en controle niet vreemd zijn. Het zijn alleen termen waar je niets aan hebt wanneer je met ‘angst’ om moet gaan tijdens het werk. Dat vraagt om een andere vorm van reactie: emotie, om de angstemotie te bestrijden. Daarbij is het natuurlijk wel van belang om te snappen wat angst is. “Een belangrijke oorzaak dat er zoveel meer angst is, zowel maatschappelijk als binnen organisaties, is dat we zijn gaan geloven in de illusie van maakbaarheid, de illusie dat we controle over ons leven hebben. Technologie versterkt dat idee. Met onze smartphones en apps krijgen we steeds meer en sneller informatie en kunnen we op afstand steeds meer zien en doen. Die controle is echter een illusie”. Controle is volgens Denys ook verslavend. Kijk maar hoe mensen dwangmatig behoefte hebben aan hun smartphone, die hen de illusie geeft altijd en overal in controle te zijn. “Hoe meer controle je over de wereld probeert te krijgen, hoe minder je die feitelijk hebt. De toegenomen angst staat ook in relatie met ons groeiend individualisme. De behoefte aan individuele vrijheid leidt ook tot meer persoonlijke verantwoordelijkheid. Waar je vroeger terug kon vallen op religie of ideologie, sta je er nu alleen voor”. En dat kan best eng zijn. Aanpakken angstcultuur binnen organisatie Wat kun je dan doen als (interim) manager/leider wanneer er in een organisatie een angstcultuur heerst? Volgens Denys vraagt dat om paradoxaal handelen. “Angst is per definitie irrationeel en onredelijk. Een beroep doen op de redelijkheid en rationele tegenargumenten geven zet dan ook nauwelijks zoden aan de dijk. Want ieder mens creëert zijn/haar eigen werkelijkheid en kan niet zien, laat staan begrijpen, wat hij/zij zich niet voor kan stellen. Angst ontstaat vooral uit verbeelding over wat er allemaal zou kunnen gebeuren. Je kunt angst daarom alleen maar bestrijden mét verbeelding. Vervang je drang naar controle daarom door het geven van vertrouwen. Probeer de toekomst niet te voorspellen (laat staan te creëren), maar te aanvaarden. Wanneer je mensen in beweging wilt krijgen, ga dan niet op de cognitieve/rationele lijn zitten, maar op de emotionele.” Denys eindigt met een positieve gedachte: “Angst is ook een signaal van de vrijheid, omdat je op het punt staat uit je comfortzone te stappen, de vrijheid en verandering tegemoet. Een signaal ook van loslaten van je voortdurende drang naar controle. Want als je nooit angst voelt, zul je ook nooit echt vrij kunnen zijn.” (tekst: Hugo-Jan Ruts) Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags AIM4, interim management, vakmanschap | Laat een reactie achter
“Slechts 20% van de zzp’ers is ondernemer” Geplaatst 6 april 2016 door ZiPredactie Vandaag verschijnt het rapport “De zzp vloot in een transformationele arbeidsmarkt“. Conclusie: slechts een vijfde van de zelfstandigen is ondernemer. Leo Witvliet, bestuurslid Kennisinstituut Zelfstandig Ondernemerschap (KIZO): “De groep die zichzelf kan redden, die hoor je wel.” Bestaat dé zzp’er? “De zzp’er bestaat niet, wel zijn de zelfstandigen te verdelen in vier sterk verschillende groepen; de eerste groep ondernemers die zichzelf prima weet te redden (20%). Groep 2, de opdrachtnemers die zichzelf kunnen redden maar af en toe hulp nodig heeft (35%), groep 3 is afhankelijk van hulp (35%) en een laagste groep die een beroep moet doen van het sociale stelsel (7,2%).” Uit jullie onderzoek kwam naar voren dat 20% het goed doet als ondernemer, betekent dit dan dat 80% eigenlijk niet geschikt is voor het leven als zelfstandige? “Succesverhalen van zpp’ers komen meestal van de bovenste groep. Die zijn goed vertegenwoordigd en delen de opvatting: “Wij zijn ondernemers en zelfstandig en de overheid moet zich niet met ons bemoeien en zij die dat niet kunnen Niet iedereen heeft bewust voor het leven als zelfstandige gekozen zijn geen echte zzp’ers en moeten maar iets anders gaan doen.” Maar niet iedereen heeft bewust voor het leven als zelfstandige gekozen. In de meeste onderzoeken over de zzp’er is er een oververtegenwoordiging van de hoger opgeleide bovenzijde van de zzp-markt, van de succesvolle zzp’ers. Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar het lager opgeleide, minder succesvolle deel van de populatie. Daarom hebben wij gezocht naar een zo’n breed mogelijk benadering van de doelgroep in de Metropoolregio Amsterdam, om niet in de valkuil te stappen dat wij alleen die groepen laten zien en aan het woord laten, die hun vertegenwoordiging in de polder of de media op orde hebben.” bron: “De zzp vloot in een transformationele arbeidsmarkt“ (Kizo, 2016) Even de harde cijfers, die wisselen nog al eens als het om zzp’ers gaat… “Volgens cijfers van de Universiteit van Amsterdam heeft van de 181.000 zelfstandigen in de regio zo’n 55%/60% een normaal inkomen, 45% een laag inkomen en 7% doet een beroep op het sociale vangnet. Die komen terug bij cijfers van gemeentelijke instellingen. Toen hebben de literatuur van Guy Standing uit Engeland erbij gepakt. Die laat zien dat deze verdeling in vier groepen in alle Europese landen voorkomt. Zo kregen we uit meerdere hoeken bevestiging dat de groep zzp’ers niet alleen bestaat uit ondernemers waarvoor geldt ‘Wij kunnen ons prima redden, bemoei je niet met ons’.” Is die vierdeling altijd al zo geweest? “Wie als zelfstandige in de jaren 90 begon, koos heel bewust voor het zelfstandig ondernemerschap. Dit waren vaak professionals die zichzelf prima konden bedruipen. De laatste jaren, sinds de crisis, zijn er veel meer typen zelfstandigen bijgekomen. Zo ook een groep noodgedwongen zzp’ers. Tegelijk zie je dat ook het bedrijfsleven is veranderd. Zoals KLM, altijd een groot voorstander van vaste banen, neemt nu steeds vaker mensen op flexibele basis aan. En dan begin je na te denken. Wat betekent dit voor opleidingen, collectieve voorzieningen, het fiscale systeem?” bron: “De zzp vloot in een transformationele arbeidsmarkt“ (Kizo, 2016) Wat was het meest opmerkelijke conclusie uit het onderzoek? “Die 7% die gebruikt maakt van het sociaal stelsel is afkomstig uit alle klassen en lagen van de zzp-populatie. De samenstelling van deze groep kent geen specifieke achtergrond. Het gaat om hoog én laagopgeleiden, betreft alle sectoren, vaak is er een incident, bijvoorbeeld plotselinge ziekte en daarmee een langer tijd weg uit het netwerk, een achtergrond. Het is daarom een goede ontwikkeling dat er steeds meer broodfondsen ontstaan. En vanuit de overheid is er altijd nog een sociaal vangnet, de bijstand. Of dat voldoende is, daar moeten we met z’n allen over in gesprek gaan.” Hoe kunnen zelfstandigen voorkomen dat ze in die laagste groep terechtkomen? “Mensen moeten ervoor zorgen dat zij hun werkzekerheid permanent in beeld houden en daaraan werken. Door regelmatig kennis bij te spijkeren, maar ook te reflecteren op wat je doet en of je werk er over 5 jaar nog hetzelfde uitziet. Het gevaar ontstaat wanneer zelfstandigen denken dat het werk dat ze doen altijd wel blijft bestaan, of dat het wel opgelost wordt. Studies van onder andere ING België en PWC laten zien dat er de komende jaren veel banen zullen verdwijnen of drastisch van karakter zullen veranderen. Vanuit de gemeenten moet samenwerking en netwerken met het bedrijfsleven worden gestimuleerd Er zijn verschillende oorzaken, maar een belangrijke is de ict-gedreven technologieontwikkeling. In elke regio zullen de gevolgen anders zijn, gezien de aard en samenstelling van de arbeidsmarkt. Rotterdam met zijn haven, industrie en logistieke hart, is anders dan Amsterdam dat meer gericht is op de zakelijke (financiële) dienstverlening, creatieve industrie. Daarom moet dit lokaal, vanuit de gemeenten samenwerking en netwerken met het bedrijfsleven worden gestimuleerd.” Wat kunnen die lokale overheden doen? “Lokale overheden moeten regionale samenwerkingsverbanden realiseren tussen het bedrijfsleven en zzp’ers. Veel zzp’ers geven aan dat ze zichzelf te kunnen redden maar ook baat hebben bij een stukje samenwerking, ondersteuning. De gemiddelde zzp’er wil zelfstandig kunnen werken, een stukje autonomie in de uitvoering van werk, maar tegelijk hebben zij behoefte aan een sociale context. Niet alleen, maar samen met anderen. Voor zzp’ers in de derde groep, die eigenlijk niet meer voldoende kunnen zorgen voor werkzekerheid, is het belangrijk dat zij een infrastructuur rondom zich hebben die ze versterkt in het werk kunnen blijven krijgen. Bijvoorbeeld door een samenwerking met de uitzend- en detacheringsbranche. In de praktijk zien wij al dat er steden of regio’s zijn die een actief beleid voeren samen met de lokale werkgevers om de toegang tot werk te faciliteren. Als voorbeeld steden als Groningen en Eindhoven, waarbij Philips een voorname rol vervult.” (tekst Juliette de Swarte) Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags onderzoek, zzp-beleid | 4s Reacties
Vrijheid en flexibiliteit in zaken Geplaatst 6 april 2016 door Bas van de Haterd Recent werd ik herinnert aan een wijze les die ik heel vroeg in mijn werkende leven heb geleerd. De meeste mensen weten niet wat ze willen Zelf worstel ik nog steeds met deze les. Want ik wil als adviseur mijn klanten zo goed mogelijk van dienst zijn. Dus wil ik flexibel zijn. Wil ik geen vaste producenten aanbieden. Echter, dat geeft een probleem, want als je niet iets hebt waar mensen ja of nee tegen kunnen zeggen. Niet iets hebt waarvan ze kunnen zeggen: maar als je dat nog aanpast is het goed, weten ze vaak niet wat ze willen. Deze les leerde ik als onderzoeker in gesprekken met een groot concern. (meer…) Geplaatst in Beleid, business modellen | Laat een reactie achter