Inkomen zelfstandige maakt flinke inhaalslag ten opzichte van loon werknemer Geplaatst 17 juli 2018 door Peter Boerman Zelfstandigen profiteren eerder en sterker van de economische groei en de daarmee samenhangende krapte op de arbeidsmarkt, aldus het onderzoek van het ING Economisch Bureau. Zeker als je niet naar het totale inkomen kijkt, maar als je het per uur uitrekent, zoals zij hebben gedaan. Ondanks de snelle stijging van het tarief van de zelfstandige verdient een werknemer in loondienst volgens ING per uur overigens nog altijd ongeveer 35 procent méér: 34,87 om 25,87 euro per uur (bruto). Lees ook: ING-onderzoek over inkomen zelfstandigen gaat helemaal niet over uurtarief Bekeken over een periode van 10 jaar is de inhaalslag van de zelfstandige overigens ook veel minder groot. Sinds 2008 is de beloning per uur voor zelfstandigen gemiddeld met 19 procent opgelopen (vanaf 21,75 euro). De stijging voor werknemers in die tijd komt neer op iets meer dan 16 procent (vanaf 29,97 euro). Het verschil in uurloon was dus 10 jaar geleden ongeveer 8 euro, en is nu zelfs gestegen naar 9 euro. De consumentenprijzen zijn in die periode overigens met iets meer dan 14 procent gestegen. Hogere tarieven bij krapte Zelfstandigen kunnen in hun tarieven makkelijker inspelen op de economische ontwikkeling dan werknemers, aldus ING. Bij krapte kunnen ze hogere tarieven bedingen. ‘Als de arbeidsmarkt nog krapper wordt, dan zullen zelfstandigen snel een groter deel van de koek opeisen’, aldus de onderzoekers. Het is uit het onderzoeksrapport niet helemaal duidelijk hoe de vergelijking precies tot stand gekomen is. Hoe zijn bijvoorbeeld de kosten van de zelfstandigen meegenomen in de berekening? En hoe is er omgegaan met de vele zelfstandigen die helemaal niet per uur werken, maar bijvoorbeeld per opdracht factureren? Een goede indicatie geeft het echter waarschijnlijk wel. Zo is volgens ING in elk geval duidelijk dat de afgelopen 10 jaar het aantal zelfstandigen fors steeg (van zo’n 14 naar bijna 17 procent van de werkende bevolking), en dat juist de laatste 2 jaar het tarief weer een forse inhaalslag maakt. Verdere stijging in tarieven is mogelijk De onderzoekers van ING verwachten bovendien dat het eind van de tariefstijging voor zelfstandigen nog niet in zicht is. ‘Nu de Nederlandse economie nog goed op stoom is, kunnen de tarieven van zelfstandigen snel verder oplopen.’ Opdrachtgevers geven nu in Nederland bijna 30 procent meer uit aan zelfstandigen dan 10 jaar geleden. Voor een groot deel is deze stijging toe te schrijven aan het groeiende aantal, maar dus ook voor een groot deel aan het gestegen tarief. Ook zijn zelfstandigen gemiddeld een klein beetje meer uren gaan werken. Werkenden gingen juist iets terug in gemaakte uren. De andere inhaalslag: weer meer werknemers Het ING-rapport laat niet alleen een inhaalslag zien van zelfstandigen op werknemers waar het gaat om het tarief, er is ook een omgekeerde inhaalslag zichtbaar. Waar in de crisisjaren er steeds minder werknemers te zien waren, neemt hun aantal nu weer toe. De groei in aantal zelfstandigen neemt nu juist weer iets af. Je zou het ook zo kunnen zeggen: in tijden van krapte zorgen hogere tarieven van zelfstandigen ervoor dat werkenden weer eerder wordt gevraagd in loondienst te komen. De laatste KvK-cijfers lijken hiermee overeen te komen. Die lieten namelijk aan de ene kant een recordaantal startende zelfstandigen zien, maar tegelijk ook een recordaantal mensen die stopten met het zelfstandigenbestaan (en dus waarschijnlijk in loondienst zijn gegaan). Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags tarieven | Laat een reactie achter
“Consultant kan prima een Uber worden”. Over een disruptief businessmodel voor consultants. Geplaatst 17 juli 2018 door ZiPredactie Iedereen kent Uber en Amazon, bedrijven die traditionele industrieën als de boekhandel en de taxiwereld compleet op hun kop hebben gezet. Disruptive, zo heet dat in Silicon Valley, waar Jan van de Poll, de auteur van Muurtje-Factuurtje drie jaar heeft gewerkt. Wat deze bedrijven doen, is diensten schaalbaar en via internet toegankelijker maken voor iedereen, zodat uiteindelijk niemand meer om ze heen kan. Zo is Booking.com een niet meer weg te denken optie voor iedereen die een hotel wil boeken en heeft Amazon alle boeken in huis die je maar kunt bedenken. Zij die per uur betaald worden, schrijven lange memo’s Nou heeft Jan van de Poll bedacht dat je met consultancy zoiets ook kunt doen. Hij heeft het erover hoe de beleving van de consultancy-klant ‘disruptief’ te verbeteren. En hij belooft dat consultants die zijn methode gebruiken, de autoriteit en dominantie in een marktsegment voor zichzelf kunnen veiligstellen en tegelijkertijd dagtarieven met een factor vijf kunnen verhogen. De tijd nemen ‘Maar hoe dan?’, zal de gemiddelde consultant zich afvragen, die nu nog tegen een aardig dagtarief bij zijn klanten langsgaat om hen te adviseren in allerlei kwesties. Van de Poll schetst een wereld waarin alles heel snel gaat, maar waar de consultant juist geen haast heeft. “In uurtje-factuurtje gaat het niet over haasten, maar over de tijd nemen. Zij die per uur betaald worden, schrijven lange memo’s.” Dat tempo staat volgens Van de Poll haaks op de dagelijkse werkelijkheid, met name in de techwereld waar eigenlijk altijd alles al gisteren klaar had moeten zijn. De Engelse consultancy-denktank SourceGlobalResearch berekent volgens Van de Poll na marktonderzoek dat over een aantal jaar 75 procent van de consultants geen werk meer heeft. “Consultancy-firma’s brengen te veel bagage en onnodig veel complexiteit mee. Zijn lastig om mee te werken, kunnen zich niet verplaatsen in de klant en zijn verkokerd.” Technologische innovaties Toch is uurtje-factuurtje in de consultancy-wereld nog steeds schering en inslag. 90 procent van de consultants werkt nog op deze basis, zo blijkt uit onderzoek. En 80 procent wil ervan af. Klanten willen sneller worden geholpen met steeds ingewikkelder vraagstukken, waardoor de consultant steeds meer achteropraakt. “Technologische innovaties veranderen het landschap. Consultants die daar onvoldoende op inspelen, krijgen te maken met tarievendruk.” Consultants bliep-en: Belletje, Lullepot, Interviews, Excelletje, Powerpoint Consultants doen steeds hetzelfde, zo veronderstelt Jan van de Poll. Ze BLIEP-en. “Belletje, Lullepot, Interviews, Excelletje, Powerpoint.” Hij schetst: “De partner belt rond in het netwerk, legt uit dat er een groot probleem is, consultants doen een aantal interviews bij belanghebbenden, junioren gaan rekenen in Excel en er komt een ‘Pooierpoint’ presentatie voor het management.” Artificial intelligence En dat proces, zo heeft hij uitgevonden, is prima met artificial intelligence te automatiseren. Klanten bijvoorbeeld, komen per marktsegment eigenlijk maar in een paar smaken voor, en problemen ook. Dus via vragenlijsten, online te downloaden workshops voor de implementatie en een aantal andere trucs, wordt voor ieder managementprobleem een consultant inhuren verleden tijd. De klant gaat alleen maar op zoek naar de toppers voor assistentie bij de heel moeilijke problemen. Het ‘gewone’ consultingwerk wordt door artificial intelligence gedaan. De markt vinden, en er vervolgens een muur omheen zetten De slimste aanpak, vertelt Van de Poll, is eerst een specifiek segment in kaart brengen en daarin de problemen analyseren. Vervolgens moet je als consultant de eerste zijn die ze middels dashboards en artificial intelligence uit organisaties kan halen. Zo alleen is consultancy te automatiseren en is die first mover advantage te consolideren. Wie daarna het segment wil betreden, vindt de muurtje-factuurtje consultant tegenover zich. De markt vinden, en er vervolgens een muur omheen zetten, is volgens Van de Poll dé kern van de Muurtje-Factuurtje methode. Prachtige toekomst Van de Poll denkt dat door waarschijnlijk veel consultants slechter zullen slapen door de wetenschap dat de kans groot is dat ze straks geen werk meer zullen hebben. Maar hij denkt ook dat zij die snel gaan bewegen, een prachtige toekomst hebben. Uiteraard kan zijn bedrijf Transparency Lab daarbij helpen. Hier is meer te lezen over Muurtje-Factuurtje. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags consultancy, Silicon Valley, uurtje-factuurtje | Laat een reactie achter
Boris Emmerig over toekomst van de Wet DBA: uitstel van executie? (podcast) Geplaatst 16 juli 2018 door Hoofdzaken Minister Koolmees en staatssecretaris Snel bogen zich na de formatie van Rutte III over de veelbesproken Wet DBA. Al snel werd aangegeven dat er voor de zomer van 2018 opheldering zou volgen over de handhaving van de wet. De voortgangsbrief van 22 juni bevat meer informatie, maar zorgt niet voor de helderheid waar Emmerig op hoopte. “De brief laat nog veel onduidelijkheden voortbestaan, waardoor we wederom moeten wachten tot na de zomer. Ik lees in de brief ook nog veel twijfel rondom bijvoorbeeld de webmodule.” “Als je zeker weet dat de module komt, dan zou je alleen vertellen hoe die eruit gaat zien en laat je het gegeven óf het er komt achterwege.” De webmodule Sinds de vervanging van de Wet DBA is geopperd, is de webmodule een veelbesproken onderwerp. Ook in de voortgangsbrief wordt deze belicht, maar ontbreekt een toelichting op hoe de module eruit komt te zien en of deze er daadwerkelijk komt. “Dit verbaast mij niks, de webmodule is een oud idee. Toen dit een paar jaar geleden gelanceerd werd, waarschuwden diverse deskundigen al dat het niet gaat werken. Die bezwaren gelden nog steeds”, aldus Emmerig. “Ik denk dat het ministerie hier nog mee worstelt en daarom de zomer benut om te kijken hoe de webmodule operationeel gemaakt kan worden.” Je kunt op papier alles mooi uitschrijven, maar ‘the proof of the pudding’ zal in de praktijk moeten uitwijzen. Definitie van ‘gezag’ Eind vorig jaar heeft de Tweede Kamer een motie ingediend, waar Koolmees gevraagd werd het begrip ‘gezag’ te verduidelijken onder de huidige wetgeving. Emmerig verwachtte dat hij in de brief deze vraag zou beantwoorden, maar het antwoord blijft uit tot uiterlijk 1 januari 2019. “Je verwacht dat men, na zoveel jaar Wet DBA, wel weet hoe de wet verduidelijkt en inzichtelijk gemaakt kan worden. Het verbaast mij dat de minister hier een jaar over doet, terwijl de Belastingdienst al wel vanaf 1 juli gaat handhaven”. Verbreed je blik: we hoeven hier niet het wiel uit te vinden. Verkeerde werkwijze Volgens Emmerig hanteert de minister niet de juiste volgorde: “Voordat er gehandhaafd wordt, moet eerst duidelijk zijn welke norm of regel je aanhoudt”. Onduidelijkheid rondom het begrip gezag zorgt voor onzekerheid, maar Emmerig benadrukt ook dat verschillen binnen de zp-markt zorgen voor discussie. “Het is heel lastig om de diversiteit van de praktijk te vangen in een definitie van gezag. Ik ben van mening dat dit niet kan. Wat wel mogelijk is: een lijst met indicatoren van omstandigheden die wel of niet wijzen op gezag.” Emmerig stelt daarbij voor over de grenzen heen te kijken, omdat de problematiek daar ook speelt. We gaan de zomer in met een hoop nieuwe ontwikkelingen, maar het verhaal is nog lang niet klaar en gaan daarom in volle vaart door. En nu… Emmerig ziet twee mogelijkheden voor de toekomst van de Wet DBA: weer uitstel of alles blijft zoals het nu is. “Als er geen vervanging komt voor de Wet DBA blijven we varen op het kompas van jurisprudentie. Ik vind het huidige systeem goed werkbaar, maar dat zeg ik als vakman. Ik snap dat als mensen minder in de materie zitten het lastiger vinden en daarom vooraf meer duidelijkheid willen. Toch denk ik niet dat er één oplossing is. Het is geen exacte wetenschap en daarom zullen er altijd onduidelijkheden zijn.” https://www.zipconomy.nl/wp-content/uploads/2018/07/ZP-Radio-HoofdZaken-Boris-Emmerig-Holla-Advocaten-Update.mp3 Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Emmerig, Holla, podcast, wet dba | 5s Reacties
Belastingdienst kan voorlopig niet stoppen met gebruik BSN in btw-nummer zzp’ers Geplaatst 16 juli 2018 door ZiPredactie Het lukt de Belastingdienst niet om vóór 1 januari 2019 te stoppen met het verwerken van het burgerservicenummer (BSN) in het btw-nummer van zzp’ers met een eenmanszaak, zo meldt staatssecretaris Menno Snel van Financiën aan de Tweede Kamer. Die koppeling is naar het oordeel van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in strijd met de privacywet (AVG). De AP wil dat de Belastingdienst per 1 januari 2019 stopt met het gebruik van het persoonlijke BSN in btw-nummers te stoppen. In een brief aan de Tweede Kamer zegt staatssecretaris Menno Snel van Financiën nu dat het de Belastingdienst niet lukt om zijn systemen voor die datum aan te passen. “Het onderzoeksrapport van de AP bevestigt de urgentie van het uitwerken van een nieuwe nummersystematiek. Deze zal echter niet voor de door de AP gecommuniceerde datum van 1 januari 2019 gerealiseerd kunnen worden.” De staatssecretaris gaat in gesprek met de AP om te onderzoeken of er ruimte bestaat voor een overgangsperiode. Snel gaat ook een commissie samenstellen met experts op het gebied van ICT, fiscaliteit en privacy. De commissie – die voor 1 september zal gaan starten – moet beoordelen of de inschatting van de Belastingdienst klopt. Tussenoplossing De Belastingdienst overweegt een tussenoplossing in de vorm van een conversieservice. Daarbij wordt het BSN nog wel gebruikt, maar alleen binnen de Belastingdienst. Extern zouden ondernemers dan een nieuw btw-identificatienummer krijgen, dat hun BSN niet bevat. De conversieservice zet het nieuwe nummer bij inkomend verkeer om naar het oude nummer, en bij uitgaand verkeer andersom. Deze zomer rondt de Belastingdienst een impactanalyse af van die mogelijke tussenoplossing. Snel waarschuwt alvast dat ook deze oplossing complex is: “Uit de tot nu toe verzamelde informatie komt echter naar voren dat ook deze variant tot grote complexiteit in de uitvoering zal leiden.” Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags AVG, BTW nummer, Snel | 3s Reacties
Jellow nieuwe partner van ZiPconomy Geplaatst 13 juli 2018 door ZiPredactie Jellow is partner geworden van ZiPconomy. Het platform waar meer dan 10.000 freelancers bij zijn aangesloten, bestaat in Nederland al zo’n 5 jaar en is sinds kort ook in België actief. Op Jellow vinden freelancers en meer dan 900 bedrijven elkaar, waaronder Jumbo, Booking.com, PwC en Rijksuniversiteit Groningen. Lars Evers, co-founder van Jellow: “Zowel Jellow als ZiPconomy hebben als doel de freelance-economie mooier en beter te maken. Hierin versterken wij elkaar. Er moet echt iets veranderen in deze wereld en dat doe je niet door de gebaande paden te blijven bewandelen.”. Jellow stimuleert en faciliteert bedrijven en freelancers om eenvoudiger en directer te gaan samenwerken. Bedrijven beschikken met Jellow per direct over een up-to-date netwerk van freelancers en freelancers presenteren zich op één plek voor bijna duizend inhurende bedrijven. “Niet alleen heel efficiënt en effectief voor bedrijven, maar ook voor freelancers. Alleen ga je sneller, maar samen kom je vaak verder”, aldus Lars. “Organisaties weten zo langzamerhand de weg te vinden naar online platformen om aan freelancers te komen”, zegt Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy. “Dat geldt ook voor het grootbedrijf, zo laat bijvoorbeeld een studie door van Greetje Corporaal van de Universiteit Oxford zien. Jellow past daarom qua diversiteit prachtig tussen onze huidige partners. We kijken ernaar uit om hun visie op de toekomst van werk en op het organiseren van werk te kunnen laten zien op ZiPconomy. Die zal zowel voor opdrachtgevers als interim professionals interessant zijn. ” Door het partnership met ZiPconomy verwacht Jellow nog sneller en beter in te kunnen spelen op de verschillende ontwikkelingen in de freelance markt. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags jellow, nieuws | Laat een reactie achter
Nieuw: arbeidsongeschiktheidsverzekering via de crowd Geplaatst 12 juli 2018 door ZiPredactie Nog geen 20 % van de zzp’ers heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Er zijn alternatieven, zoals het Broodfonds en sinds kort ook Sharepeople, dat werkt via ‘crowdsurance’. Oprichter Cosmas Blaauw legt uit. “Er is niet één grote pot geld bij een verzekeraar, maar er zijn allemaal kleine potjes van deelnemers die wij aan elkaar knopen. Deelnemers doen elkaar rechtstreeks een donatie bij ziekte en SharePeople maakt er één groot netwerk van.” Hij meent dat het risico op deze manier veel beter is op te vangen dan met twintig tot vijftig mensen, zoals bij een Broodfonds. Een ander verschil met een Broodfonds is dat niet de andere deelnemers gaan bepalen of iemand ziek is en of ze gaan uitkeren, maar dat een onafhankelijke arbodienst dit bepaalt. Alternatief voor Broodfonds Maar er zijn nog meer verschillen met Broodfondsen. Het geld blijft voor de SharePeople deelnemer vrij beschikbaar. Is er in een maand niemand ziek, dan is de inleg vrij besteedbaar. De zzp’er kan het geld investeren in zichzelf, bijvoorbeeld in een cursus of pensioen. Dat ‘investeren in jezelf’ is ook de achterliggende gedachte achter SharePeople. Het viel de oprichter op dat zzp’ers veel minder in zichzelf investeren op het gebied van opleidingen of pensioen, dan mensen in loondienst. Deze manier geeft ze de gelegenheid om dat toch wel te doen. Wie investeert in zichzelf, wordt bovendien minder snel ziek, is bovendien de gedachte. Een ballotage is er niet, aldus Blaauw. Wel moet de deelnemer beloven dat hij de komende 3 maanden niet verwacht door een reeds gediagnosticeerde ziekte of aandoening ziek te worden. Buffer € 10 per maand gaat per deelnemer naar SharePeople, ‘voor het regelwerk’, daarnaast betaalt iedereen maandelijks tussen de € 0 en € 75 aan donaties. Maar die € 75 gaat alleen op als er meer dan 5% zieken zijn. Omdat het ziekteverzuimpercentage onder zzp’ers doorgaans lager ligt dan onder werknemers, verwacht Blaauw dat deze buffer groot genoeg is. Zo zijn er op het moment bij SharePeople geen zieken, dus er zijn ook geen donaties te doen. “Feitelijk ben je dan nu alleen die tien euro kwijt.” Inmiddels zijn er meer dan 200 leden bij SharePeople. ‘AOV ingewikkeld en duur’ Deelnemers van SharePeople zijn vooral online georiënteerde zzp’ers, die wel de noodzaak inzien om iets te regelen, maar een AOV niet zien zitten. “AOV’en hebben de naam ingewikkeld en duur te zijn en omdat ze geen tijd hebben om het uit te zoeken, regelen zelfstandigen vaak niks.” Overigens is iedereen bij SharePeople voor twee jaar gedekt tegen ziekte, wat wel weer een overeenkomst is met het Broodfonds. Voor langdurige ziekte moeten deelnemers toch een AOV afsluiten bij een verzekeringsmaatschappij. “We verwachten binnenkort deelnemers een goed aanbod te kunnen doen voor een verzekering.” Ook ziet Blaauw toekomst in samenwerking met pensioen-organisaties, waarbij de ‘pensioenpremie’ eerst een maand via SharePeople als een ‘crowdsurance’-buffer functioneert, alvorens gestort te worden in een individueel pensioenpotje. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags aov, arbeidsongeschiktheid, pensioenen, sharepeople | Laat een reactie achter