Boris Emmerig over toekomst van de Wet DBA: uitstel van executie? (podcast)

Boris Emmerig, advocaat en belastingadviseur Holla Advocaten in gesprek met HoofdZaken over het juridische doolhof rondom de Wet DBA. Hij geeft hij zijn uitgesproken mening over de reeds verschenen voortgangsbrief van minister Koolmees.

Minister Koolmees en staatssecretaris Snel bogen zich na de formatie van Rutte III over de veelbesproken Wet DBA. Al snel werd aangegeven dat er voor de zomer van 2018 opheldering zou volgen over de handhaving van de wet. De voortgangsbrief van 22 juni bevat meer informatie, maar zorgt niet voor de helderheid waar Emmerig op hoopte. “De brief laat nog veel onduidelijkheden voortbestaan, waardoor we wederom moeten wachten tot na de zomer. Ik lees in de brief ook nog veel twijfel rondom bijvoorbeeld de webmodule.”

“Als je zeker weet dat de module komt, dan zou je alleen vertellen hoe die eruit gaat zien en laat je het gegeven óf het er komt achterwege.”

De webmodule

Sinds de vervanging van de Wet DBA is geopperd, is de webmodule een veelbesproken onderwerp. Ook in de voortgangsbrief wordt deze belicht, maar ontbreekt een toelichting op hoe de module eruit komt te zien en of deze er daadwerkelijk komt. “Dit verbaast mij niks, de webmodule is een oud idee. Toen dit een paar jaar geleden gelanceerd werd, waarschuwden diverse deskundigen al dat het niet gaat werken. Die bezwaren gelden nog steeds”, aldus Emmerig. “Ik denk dat het ministerie hier nog mee worstelt en daarom de zomer benut om te kijken hoe de webmodule operationeel gemaakt kan worden.”

Je kunt op papier alles mooi uitschrijven, maar ‘the proof of the pudding’ zal in de praktijk moeten uitwijzen.

Definitie van ‘gezag’

Eind vorig jaar heeft de Tweede Kamer een motie ingediend, waar Koolmees gevraagd werd het begrip ‘gezag’ te verduidelijken onder de huidige wetgeving. Emmerig verwachtte dat hij in de brief deze vraag zou beantwoorden, maar het antwoord blijft uit tot uiterlijk 1 januari 2019. “Je verwacht dat men, na zoveel jaar Wet DBA, wel weet hoe de wet verduidelijkt en inzichtelijk gemaakt kan worden. Het verbaast mij dat de minister hier een jaar over doet, terwijl de Belastingdienst al wel vanaf 1 juli gaat handhaven”. 

Verbreed je blik: we hoeven hier niet het wiel uit te vinden.

Verkeerde werkwijze

Volgens Emmerig hanteert de minister niet de juiste volgorde: “Voordat er gehandhaafd wordt, moet eerst duidelijk zijn welke norm of regel je aanhoudt”. Onduidelijkheid rondom het begrip gezag zorgt voor onzekerheid, maar Emmerig benadrukt ook dat verschillen binnen de zp-markt zorgen voor discussie. “Het is heel lastig om de diversiteit van de praktijk te vangen in een definitie van gezag. Ik ben van mening dat dit niet kan. Wat wel mogelijk is: een lijst met indicatoren van omstandigheden die wel of niet wijzen op gezag.” Emmerig stelt daarbij voor over de grenzen heen te kijken, omdat de problematiek daar ook speelt.

We gaan de zomer in met een hoop nieuwe ontwikkelingen, maar het verhaal is nog lang niet klaar en gaan daarom in volle vaart door.

En nu…

Emmerig ziet twee mogelijkheden voor de toekomst van de Wet DBA: weer uitstel of alles blijft zoals het nu is. “Als er geen vervanging komt voor de Wet DBA blijven we varen op het kompas van jurisprudentie. Ik vind het huidige systeem goed werkbaar, maar dat zeg ik als vakman.  Ik snap dat als mensen minder in de materie zitten het lastiger vinden en daarom vooraf meer duidelijkheid willen. Toch denk ik niet dat er één oplossing is. Het is geen exacte wetenschap en daarom zullen er altijd onduidelijkheden zijn.”

 

HoofdZaken van ZP Radio is hét radioprogramma voor en over de Zelfstandig Professional. Wij bieden informatie en inspiratie voor ZP’ers én opdrachtgevers die hen inhuren. Sebas Krijgsman en Paul van Leeuwen gaan iedere week in gesprek met spraakmakende experts over interessante onderwerpen gerelateerd aan ondernemerschap. HoofdZaken wordt mogelijk gemaakt door kennisbemiddelaar HeadFirst. Bekijk op de website van ZP Radio ook eerdere uitzendingen van HoofdZaken. Bekijk alle berichten van Hoofdzaken

5 reacties op dit bericht

  1. Sommige gevallen zijn overduidelijk niet in de haak, dat weten de betrokken partijen vaak ook. Dat is aan de onderkant van de markt de opdrachtgever die vroeger bv 40 mensen in loondienst had voor eenvoudig werk, maar nu (soms dezelfde) medewerkers als zzper aan de slag heeft.
    Aan de bovenkant van de markt zijn dat de zeer lang lopende interim opdrachten, waarbij de zzp’er langdurig bij 1 opdrachtgever werkt en geen significant nevenwerk heeft.
    Doe gevallen zijn overduidelijk niet in de haak (evident kwaadwillend?) en daar kan nu al gehandhaafd worden. Dan zijn de grootste problemen al opgelost denk ik.
    Het schemer gebied daartussen zal altijd lastig blijven te vangen in een wet.
    Wellicht houden we gewoon de huidige situatie met wat aanvullende definities.
    Een webmodule gaat niet werken, dat is terug naar de VAR tijd, die hadden we toen ook, die kan je invullen zoals je zelf het beste uitkomt…

    • Ik ben het ten zeerste oneens met de stelling dat de zzp-ers en opdrachtgevers aan de bovenkant met langlopende contracten als kwaadwillend worden weggezet. Daarom kan ik mij niet aan de indruk ontttrekken dat die mening subjectief is en gebaseerd is op eigenbelang.
      Wat is er mis met een hardwerkende zzp-er die zelf zijn opdrachten binnenhaalt voor een marktconform tarief en voor eigen rekening en risico een langlopend contract heeft?

      • Eens!
        En ik begrijp ook niet welk doel gediend zou worden met het aanpakken van deze “hoog tarief” gevallen; daar wordt toch niemand geschaad?

  2. De kwaadwillende opdrachtgevers waarvoor deze wet DBA en alle voorlopers eigenlijk is opgezet, kun je ook op een andere manier -verleiden- tot beter gedrag als werkgever.

    De slimste oplossing is: eenvoudigweg de enorme kerstboom aan regelingen en verworvenheden eens goed op te schonen. Er zijn eenvoudigweg teveel extra risico’s voor MKB werkgevers om mensen in vast dienst te nemen. Haal je dat risico weg, dan is de arbeidsmarkt weer normaal en gezond en kunnen échte ZZPers weer zonder problemen hun opdrachten als zelfstandig ondernemer uitvoeren.