Ook CDA en ONL openen meldpunt klachten Wet DBA Geplaatst 25 oktober 2016 door Hugo-Jan Ruts ONL voor Ondernemers en het Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) openen een meldpunt voor ondernemers die problemen ervaren met de wet DBA. Het meldpunt komt een week nadat de Belastingdienst haar eigen meldpunt heeft geopend. ONL en het CDA zeggen geen vertrouwen in dat meldpunt te hebben omdat het is ondergebracht bij dezelfde instantie die uiteindelijk ook moet controleren of er sprake is van een arbeidsrelatie en of iemand voor de inkomstenbelasting ondernemer is. “De Belastingdienst vraagt opdrachtgevers en opdrachtnemers naar hun gegevens en het is daarom zeer waarschijnlijk dat een grote groep ondernemers hun problemen bij het gebruik van de modelcontracten niet durft te melden”. Staatssecretaris Wiebes kondigde aanvankelijk aan dat bij meldingen een BSN-nummer achtergelaten moest worden. Dat is niet doorgegaan. Meldingen op het meldpunt van de Belastingdienst kunnen in principe ook anoniem. Maar blijkbaar is dat niet genoeg voor ONL en het CDA. Volgens Omtzigt was het veel logischer geweest als het meldpunt ondergebracht was bij de commissie Boot, die de knelpunten van de nieuwe wet onderzoekt. “Die had de samenvatting van de problemen samen met voorstellen ter verbetering dan in december aan de staatssecretaris kunnen sturen. Dat voorstel van het CDA is echter niet gevolgd.” Overigens heeft de commissie Boot vooral de opdracht om de juridische arbeidsrechtelijke zuiverheid van de modelcontracten te toetsen. De knelpunten in de markt die zich nu openbaren gaan verder dan dat. In die zin klopt dit argument van het CDA en ONL niet helemaal. Maar goed, niet geheel onlogisch dat het CDA, met ONL, vooral hun eigen munitie willen verzamelen voor het volgende debat in de Kamer over de Wet DBA. Een debat dat in de laatste week voor het kerstreces gehouden moet worden. ONL en het CDA roepen zowel zelfstandig ondernemers als opdrachtgevers dan ook op om voor 1 december klachten te melden. De uitkomsten worden voor 15 december, en dus ook voor het kamerdebat, openbaar gemaakt. De formulieren om de klachten in te dienen is hier te vinden. Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties | 2s Reacties
Rob de Laat (Bovib) “8 maanden norm als maximum duur opdracht is onwerkbaar en lost schijnzelfstandigheid niet op” Geplaatst 25 oktober 2016 door Juliette de Swarte 8 maanden. Als een opdracht die een zelfstandige via een bureau doet langer loopt, dan wijst dat op werknemerschap. Bij een kortere termijn moet de Belastingdienst aantonen dat er géén sprake is van een dienstbetrekking. Zo staat in de voortgangsrapportage van Staatssecretaris Wiebes over de Wet DBA. Volgens Rob de Laat, voorzitter van brancheorganisatie Bovib, is deze 8 maanden norm “Onwerkbaar.” Belangrijker: schijnzelfstandigheid wordt er niet mee aangepakt. 8 maanden als de maximale duur van een opdracht, toetsen we zo of iemand zelfstandige of schijnzelfstandige is? “Wij zien het als onwerkbaar. Nog steeds geldt dat het uitbannen van uitbuiting en misbruik van zzp’ers een goede zaak is, waar wij als Bovib volledig achter staan. Maar deze wet sloopt de zzp-markt. De gemiddelde opdracht duurt nu 9 maanden, vaak langer. Dat maakt deze nieuwe regel lastig werkbaar. De Belastingdienst zegt: tot 8 maanden ligt de bewijslast bij de fiscus, na 8 maanden moet de opdrachtgever bewijzen dat er geen sprake is van dienstverband. Maar dat betekent niet dat bij een opdracht van minder dan 8 maanden dat risico weg is. Ook bij een opdracht korter dan 8 maanden kan de Belastingdienst achteraf beweren dat er sprake is van dienstverband. Er blijft dus onduidelijkheid.” Acht maanden norm lokt draaideurconstructies uit Oplossingen om met de nieuwe regel om te gaan worden nu gezocht in een constructie waarbij een professional een aantal maanden bij één intermediair aan de slag gaat en daarna overstapt op een andere partij. “Voor de Belastingdienst is één intermediair één opdrachtgever. Ook al doe je opdrachten bij verschillende klanten van de intermediair, langer dan 8 maanden kan je niet via één intermediair werken. Waarom eigenlijk niet? Dat lokt draaideurconstructies uit. Dus je zou een paar maanden bij Shell kunnen werken via intermediair A en vervolgens stap je over naar intermediair B om bij Shell te blijven werken. Maar het zou een slechte zaak zijn als we dit soort constructies moeten bedenken. Bovendien is het probleem van slfstandigheid dan nog niet opgelost.” Hoe kunnen we het probleem dan wel oplossen? “Eerst moeten we met z’n allen vaststellen: wie is nou eigenlijk zelfstandige? Er moet duidelijkheid komen over de definitie. De groep is heel gedifferentieerd. Van een verpleegkundige die net z’n hoofd boven water kan houden tot een medisch specialist die 4 ton per jaar verdient.” Precies, wanneer ben je nu een zelfstandige? “Dat is eigenlijk heel simpel. Als iemand voldoende verdient en verklaart: ik ben een zelfstandige. Daarmee doet hij ook afstand van bepaalde sociale verzekeringen. Daarom moet het uurtarief goed zijn, er mag geen sprake zijn van uitbuiting.” Zoals de Wet DBA nu is, werkt het niet De VAR is definitief weg, we moeten het doen met de Wet DBA, maar daar schort nog veel aan… “Zoals de Wet DBA nu is, werkt het niet. Er wordt achteraf beoordeeld, maar er moet nou juist vóoraf duidelijkheid zijn. Want ook al zitten we nu in een transitiefase, er kan wel gehandhaafd worden. Opdrachtgevers kunnen het zich niet permitteren om maar wat te proberen. Opdrachtgevers zeggen zelf: ik wil geen zzp’ers meer. En dat begrijpen we. De zzp inzet die voorheen met de VAR werd afgedekt, wordt door de wet DBA eigenlijk onmogelijk of in ieder geval risicovol gemaakt. Veel opdrachtgevers bouwen hun zzp-inzet af, dat is een feit. Binnen diverse sectoren, zoals zorg en onderwijs, geeft de kamerbrief al aan dat zzp-inzet eigenlijk ook niet mogelijk / gewenst is.” Hoe reageren intermediairs op de Wet DBA? “ Wij kunnen als intermediairs ons niet veroorloven om zomaar wat te doen. Tegelijk merken we dat veel van onze leden opdrachten verliezen. Wij zijn met de politiek in gesprek en sommige partijen zien steeds meer noodzaak om dit probleem aan te pakken, het raakt immers velen op de arbeidsmarkt ! .” Er zullen ook partijen zijn die het wel prima vinden, die hopen dat al die zelfstandigen weer in loondienst gaan… “Dan is een ideologisch standpunt: is het goed voor de het collectief dat er zelfstandigen zijn? Zoals bijvoorbeeld de PvdA, die vindt het wel prima zo dat werk voor zzp’ers verdwijnt. Die zien graag dat meer mensen weer in loondienst gaan.” Wat is jouw ideologie? “Ik denk dat hierdoor werk verdwijnt. In Nederland wordt het voor bedrijven steeds lastiger gemaakt door wet- en regelgeving. Maar bedrijven kunnen kiezen. Op een bepaald moment kunnen ze bepalen dat een werknemer te duur is. Waardoor ze eerder voor automatisering of vertrek naar het buitenland. Het is uiteindelijk de opdrachtgever die beslist.” Een minimumtarief voor zzp’ers? “Uitbuiting en misbruik gaat vooral over te lage tarieven. Ik geloof niet in minimum tarieven voor zzp’ers want dat werkt oneerlijke concurrentie tussen zzp’ers en bureaus in de hand. Ik geloof echter wel in strenge wetgeving voor uurtarieven tot bijvoorbeeld 20 of 25 euro en dat daarboven een eigen verklaring van de zzp’er dat deze zelfstandig is en onder andere afziet van aanspraak op sociale voorzieningen en uitkeringen afdoende moet zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dit een grote impuls zal geven aan de groei van zelfstandig ondernemerschap en daarmee afname van de werkloosheid.” Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties | 32s Reacties
PvdA zet in haar verkiezingsprogramma stevig in op bescherming zzp’er Geplaatst 24 oktober 2016 door Hugo-Jan Ruts De PvdA besteedt in haar vanavond verschenen verkiezingsprogramma veel aandacht aan de zzp’ers. “Wat goed is, willen we behouden. Dat de arbeidsmarkt dynamischer is dan vroeger is positief, maar de schaduwzijden willen we bestrijden.” De PvdA wil zzp’ers met wie het goed gaat de vrijheid geven om te ondernemen en tegelijkertijd andere groepen zzp’ers flinke bescherming bieden. Door maatregelen als een minimumtarief en een verbod op aanbesteden voor tarieven onder het minimum loonniveau. De startersaftrek moet bijvoorbeeld plaats maken voor een aanneem-aftrek. De PvdA wil verder een collectieve (verplichte) basisverzekering tegen arbeidsongeschiktheid en een basis pensioenvoorziening voor alle zzp’ers. Vrijheid en bescherming voor zzp’ers In het hoofdstuk ‘Goed werk en rechtvaardig inkomen’ ruimt de PvdA behoorlijk wat ruimte in voor haar analyse van de situatie van de zzp’ers. “Veel zzp’ers werken met ondernemingslust aan het eigen bedrijf, en dat is mooi. Maar anderen zijn noodgedwongen zzp’er en moeten concurreren tegen te lage prijzen zonder garanties voor de toekomst. Deze onzekerheid vreet aan mensen. Het vreet ook aan de samenleving als geheel” zo stellen sociaal-democraten. De PvdA maakt zich zorgen dat veel zzp’ers niet in staat zijn om geld opzij te zetten voor hun pensioen of een arbeidsongeschiktheidsverzekering. “De gevolgen hiervan blijven nu nog onzichtbaar maar zijn op termijn gigantisch en ontwrichtend omdat de kosten voor de verzorgingsstaat dan door een steeds kleinere groep moet worden opgebracht.” De PvdA zet flink in op bescherming van gedwongen zelfstandigen. “Wij komen op voor mensen die niet uit eigen keuze flexwerker of zzp’er zijn geworden, maar noodgedwongen, doordat werkgevers veel vast werk in flexwerk hebben omgezet. (…) Voor hen pakt het verlies van de zekerheid van een vaste baan vaak zeer nadelig uit. Hun positie willen wij verbeteren. “ Naast dat het aantrekkelijker moet worden om mensen in vaste dienst te nemen wil de PvdA “gelijk loon voor gelijk werk en strijden tegen verdringing, uitbuiting en concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Ook zzp’ers uit overtuiging hebben te maken met een zwakke onderhandelingspositie tegenover opdrachtgevers over tarieven en met kostbare arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Wij willen hen meer zekerheden bieden.” Mei Li Vos van de PvdA hield hier al eerder een pleidooi voor, met name gericht op sectoren waar zzp’ers weinig onderhandelingsmacht hebben. Concreet wil de PvdA in de kunst- en cultuursector de ruimte geven voor collectief onderhandelde minimumtarieven. Concrete punten De PvdA komt in haar programma met de volgende concrete punten: Wij willen het toezicht op uitzendbureaus aanscherpen om malafide praktijken aan te pakken. Wij tornen niet aan het Algemeen Verbindend verklaren van cao’s, want concurrentie op arbeidsvoorwaarden staan we niet toe. (dat is een regelrecht antwoord op het VVD programma die de algemeen verbindend verklaring juist wil loslaten). Wij willen bereiken dat iedere werkende een inkomen krijgt om van te leven. Daarom krijgen ook zzp’ers die een opdracht voor anderen uitvoeren de bescherming van het minimumloon, inclusief compensatie voor sociale verzekeringen. Daarnaast passen we de (Europese) mededingingsregels aan zodat zij collectieve tariefafspraken mogen maken. Wij verbieden aanbestedingen onder het niveau van het minimumloon. (twee punten rond het ingrijpen in de marktwerking die bijv. in de zorg, bouw en vervoer soms leiden tot zeer lage tarieven) De startersaftrek willen wij stapsgewijs omzetten in een aannamebonus. Huidige starters gaan er niet op achteruit en het wordt aantrekkelijker voor bedrijven om mensen in dienst te nemen in plaats van in te huren. We willen zzp’ers de bescherming bieden tegen het risico van arbeidsongeschiktheid. Er komt daarom een basisverzekering voor alle zzp’ers op basis van onderlinge solidariteit. (dat is dus een verplichte verzekering) Ook zzp’ers verdienen een goed pensioen; zij gaan pensioen opbouwen tot de sociale premiegrens. Individuele pensioenpotjes tasten de waarde van de totale belegging aan en zijn dus onverstandig. (ook dat is dus een verplichting, op een basisniveau) Opvallend is verder dat de PvdA de zelfstandigenaftrek intact wil houden. In hun plannen komt er een werknemerskorting, waarmee het fiscale verschil tussen werknemers en zzp’ers wordt opgeheven. Het woord ‘schijnzelfstandigheid’ – de reden van de Wet DBA en wat iets anders is dan gedwongen zelfstandigheid – komt in het programma niet voor. De PvdA grijpt met deze actiepunten dieper in de zzp-markt dan veel andere partijen, zeker dan de huidige coalitiegenoot de VVD, waarbij de sociaal-democraten wel trachten de nuance te zoeken tussen de verschillende groepen zzp’ers. Al geldt de (verplichte) deelname aan het basisstelsel voor arbeidsongeschiktheid en pensioen – onder het mom dat alleen een collectief stelsel betaalbaar is – voor alle zzp’ers. ZiPconomy brengt alle standpunten van de verschillende politieke partijen tijdens dit verkiezingsseizoen bijeen, onder andere via dit speciale ZiPdossier: Verkiezingen 2017 Geplaatst in ZP en Politiek | Tags verkiezingen 2017 | 7s Reacties
De Waarde van de ZP’er. Conclusies en aanbevelingen voor een duurzame flexonomie. Geplaatst 24 oktober 2016 door De Waarde van de ZP'er In de serie ‘De Waarde van de ZP’er’ hebben we in de eerste vier artikelen geprobeerd aan te tonen of de zp’er de afgelopen jaren waarde heeft gehad binnen de economie en wat die ‘Waarde van de zp’er’ in die veranderende economie dan is geweest. In dit afsluitende artikelen trekken we een aantal conclusies en doen inventariseren bespreekpunten voor organisatie en beleidsmakers om de zp’er echt naar waarde in de schatten. Onderzoek In ons onderzoek gaf een grote meerderheid van de opdrachtgevers aan dat zp’ers werden aangetrokken omdat de kennis of expertise intern niet beschikbaar is of was bij een klant/opdrachtgever. In een onderzoek onder opdrachtgevers/werkgevers van Metri gaven zij in grote meerderheid aan dat de waarde van een zp’ers voor hen ligt in het feit dat ze daardoor de flexibiliteit van hun organisatie kunnen vergroten. De vraag naar flexibiliteit in de organisatie en sneller kunnen reageren op wat er in de markt gebeurt, is iets wat in de hele breedte van de markt de laatste jaren zichtbaar is geworden. In onze zoektocht konden we dat ook relateren aan bijvoorbeeld de organisatietheorie, beschreven in “de Strijd om de Toekomst” door Hamel en Prahalad en waar begrippen als kerncompetenties voor het eerst werden gebruikt. Voor de zp’er zelf bleek de waarde van het zelfstandige zijn te liggen in bijvoorbeeld “de mogelijkheid een eigen koers te varen” “geen gezeur meer over reorganisatie en andere HR aangelegenheden” en ”zelf het kwaliteitsniveau kunnen kiezen”. Het bleek voor velen in de onderzoekgroep op te wegen tegen voor sommigen geringere financiële armslag en risico’s. Bespreekpunten Naast het verzamelen van de data hebben we ook wat denkrichtingen de revue laten passeren. Hieronder sommen we daarom een aantal denkrichtingen op, die in de afgelopen artikelen reeks naar voren zijn gekomen. We hebben daarbij voor ogen om de institutionele verschillen tussen de contractvormen drastisch te verkleinen en naar een arbeidsmarkt te gaan die minder onderscheid maakt in contractvorm maar meer gericht is op de behoeften van werkenden en werkgevers. Als we onze zoektocht vertalen in bespreekpunten voor organisaties en beleid waarmee de waarde van de zp’er recht gedaan wordt, dan moeten zeker de volgende punten op de lijst voorkomen: Welke zaken zouden aangepakt moeten worden en hoe zou dat gedaan kunnen worden? Vergeet de tweedeling ‘vast’en ‘flex’. Stop met alleen de juridische constructies “ondernemers” en “werknemers”. Het toevoegen van een nieuw juridische construct “zelfstandige” zou een optie kunnen zijn om de fiscaliteit omtrent arbeidscontracten te hervormen. Scheer niet alle zzp’ers over een kam. Deze groep is zo divers dat regelingen en wetten niet voor de gehele populatie effectief kunnen werken. Als voorbeeld kan de invoering van Wet DBA dienen. Deze pakt een zeer klein percentage van de schijnzelfstandigheid aan, maar brengt voor een zeer groot gedeelte van de zzp’ers meer ellende. Beter nadenken over het containerbegrip “zpp’er” is essentieel om te komen tot een goed sociaal en fiscaal beleid gekoppeld aan een divers bestel van verschillende arbeidsrelaties. Koppel vaste zekerheden los van het vaste contract. Zo zou de pensioenopbouw maar ook het verkrijgen van een hypotheek beter toegankelijk moeten worden voor een werkende zonder vast contract. Ook scholing zou moeten worden losgekoppeld van het soort contract. Scholing is verschillend geregeld per situatie en contractvorm, hierdoor zijn bepaalde groepen aanzienlijk in het nadeel, ondanks het feit dat er wel voorzieningen voor zijn. Verlaag de kosten op arbeid voor werkgevers. Hierbij zou het ontslagrecht versoepeld moeten worden en zou ook de transitievergoeding aangepast moeten worden. Het recht op transitievergoeding zou vanaf dag 1 moeten gelden en er zou een maximale hoogte van 75% van het jaarsalaris gesteld kunnen worden. Ook sociale premies zouden een andere opbouw moeten gaan krijgen. Pak de fiscale constructies voor zzp’ers aan zoals deze nu zijn vormgegeven. Ze zijn onhoudbaar en gaan hun doel voorbij. Het aanpakken van de zelfstandigenaftrek, startersaftrek en winstvrijstelling is daarvoor nodig. Te denken valt aan het omzetten van de zelfstandigenaftrek in een heffingskorting. De werkgroep ’Arbeidsmarkt en Sociale Zekerheid’ heeft ten behoeve van de Studiegroep ‘Duurzame groei’ hier in juli 2016 scenario’s voor uitgewerkt. Laat mensen baas zijn over hun eigen arbeidsvoorwaarden. Hier zijn al mooie voorbeelden van te vinden op de arbeidsmarkt. Denk aan opt-out regelingen i.p.v. verplichting. Dus geen verplicht pensioen voor iedereen (ook zzp’ers) maar ook de mogelijkheid voor een opt-out regeling. Sparen en/of reserveren voor je pensioen kan namelijk op vele verschillende manieren. Werk aan duurzame inzetbaarheid: Creëer een nieuw platform (STAPP bijvoorbeeld) dat bij jongeren zorgt voor meer zelfbewustzijn, inzicht in hun (ontwikkel)mogelijkheden en ondernemerschap. Doorbreek de polarisatie op de arbeidsmarkt. Dit vergt een omvangrijke maatschappelijke investering in de inzetbaarheid – employability – van mensen. Vier speerpunten zijn daarbij van belang: 1) onderwijs 2) levenslang leren 3) de combinatie van werk en zorg en 4) een effectieve verdeling van de risico’s. Flexonomie In onze eerste bijdrage hebben wij voor die veranderende economie de term geïntroduceerd van Flexonomie. In een flexonomie wordt gestimuleerd dat zoveel mogelijk mensen werken, daarbij gebruik makend van een contract waarin sprake is van een voor dat moment juiste balans tussen flexibiliteit en zekerheid voor zowel opdrachtgever als werknemer. Anders geformuleerd zou je kunnen zeggen dat iedereen als hij gaat werken persoonlijk z’n werkknipkaart krijgt waaraan alle werk gerelateerde rechten en verplichtingen worden gekoppeld afhankelijk van werkinkomsten. Voor bedrijven en organisaties zijn de rechten en plichten afhankelijk van de som geld, die zij besteden aan het inzetten van “human capital”. Wij zijn het dan ook met een ieder eens dat hervorming van de arbeidsmarkt inclusief de financiële randvoorwaarden, hard nodig is. Het traditioneel denken waarin sprake is van een werkgever en een werknemer moet op de schop en er moet gedacht worden aan nieuwe vormen binnen de contractopbouw en nieuwe vormen van arbeidsrelaties. Ieder van die contracten of arbeidsrelaties is hier en nu zodanig geëvolueerd dat voor werkgevers vaste medewerkers relatief duur en risicovol zijn en tijdelijk werk relatief goedkoop en onbeschermd is. Het is dus naar ons idee tijd voor de politiek om de waarde van de zp’er te herkennen en te erkennen zodanig dat er voor de zelfstandigen zonder personeel een plek in de arbeidsmarkt ontstaat. Afsluitend reageren wij ook nog kort op de drie mogelijke varianten die in het IBO ZZP onderzoek worden benoemd: Variant A: Bescherming zzp’ers en werkgelegenheid onderkant Variant B: Keuzevrijheid, flexibiliteit en innovatie Variant C: Toegankelijke bescherming en lagere lasten op arbeid Het mag duidelijk zijn dat we menen dat bovenstaande beleidsopties bepaalde problematiek van de zzp’er zullen verhelpen maar geen van de drie genoemde beleidsopties in de praktijk zal leiden tot een verbetering van de positie van de zelfstandig professional. Hiervoor worden alle drie de varianten te veel gedomineerd door de problematiek aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Ook wordt er met het fundamentele uitgangspunt Vast-Flex niets gedaan. De bestaande situatie ten faveure van een vaste arbeidsrelatie is het uitgangspunt van de beleidsopties. Wij zijn van mening dat meer vernieuwing in dit debat juist nu noodzakelijk is. Wij dagen de politiek uit om samen met werkgeversorganisaties, zzp-organisaties en een aantal innovatieve beleidsmakers nu echt eens iets te doen aan deze impasse. En met het oog op de verkiezingen van maart 2017 is het noodzaak dat dit niet alleen bij praatjes blijft. Nabrander In ons onderzoek en in onze artikelenreeks hebben we geen specifieke aandacht geschonken aan de invloed die informatietechnologie heeft op de veranderende arbeidsmarkt. Juist in de markt van en voor de zp’er zijn de ontwikkelingen in de technologie snel gegaan. Er is nu niet alleen maar sprake van HRM systemen voor de vaste medewerkers. Maar er is een markt bijgekomen van VMS systemen, recruitment applicaties, marktplaatsen, RPO software systemen, flex dashboards, etc.. Die ontwikkelingen hebben de groei van het inzetten van zelfstandige professionals zeker gefaciliteerd. Daarentegen wordt er ook veelvuldig geschetst dat robotisering veel mensenwerk overbodig zal maken. Begin augustus ging hoogleraar Henk W. Volberda hier nog tegenin met een artikel in het Financiële Dagblad . Uit de Erasmus Concurrentie- en Innovatie Monitor, waarin de werkgelegenheidseffecten van technologische innovaties is gemeten, kwam naar voren dat bedrijven die alleen investeren in technologische ontwikkeling een krimp zullen laten zien in het personeelbestand. Het onderzoek toont aan dat alleen investeren in ‘high tech’ zal leiden tot een uitstoot van 5,8% van het personeelsbestand terwijl organisaties die investeren in zowel ‘human touch’ als in ‘high tech’ een arbeidsgroei van 8,3% kunnen realiseren. Dit onderzoek is een mooie eerste aanzet. Echter buiten dit onderzoek hebben de marktonderzoeksbureaus de relatie tussen technologische ontwikkelingen, human capital met daarbinnen de opkomst van de zelfstandige professionals niet goed in de gaten gehad en in onderzoek meegenomen. Huidig marktonderzoek begint deze omissie snel op te vullen en allerlei onderzoeken starten nu of kennen een eerste versie. Dit soort onderzoeken kunnen bedrijven en organisaties helpen om een goede balans voor hun investeringen te vinden en daarnaast de waarde van het personeelsbestand beter te kwantificeren. Dit geldt dan ook met name voor de inzet van zp’ers. Want als we een ding duidelijk hebben proberen te maken in deze gehele reeks is het wel dat wij van mening zijn dat de waarde van de zp’ers van onschatbare waarde is voor de Nederlandse economie. Dit was de laatste aflevering uit een mooi serie met stevige artikelen gaan Liesbeth Ruoff en Niels Huismans. De vorige afleveringen zijn hier terug te lezen. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags verkiezingen 2017, Waarde van de ZP'er, zzp-beleid | 2s Reacties
Tesla presenteert zelfrijdende auto (video) Geplaatst 24 oktober 2016 door Bas van de Haterd Voor wie nog twijfel had, ja, hij rijdt echt zelf. De Tesla. En hij kan zelfs zelf inparkeren. Het is tijd om deze ontwikkeling meer dan serieus te nemen, want waarom heb je nog een taxi-chauffeur of straks vrachtwagenchauffeur of buschauffeur nodig als de auto die taken over kan nemen? Geplaatst in Nieuws, Uitstervende beroepen, Visie | Laat een reactie achter
Je boekhouding zélf doen of láten doen: wat is beter? Geplaatst 21 oktober 2016 door Arjan Nieuwbeerta Wanneer je een eigen bedrijf hebt, kan de boekhouding er wel eens bij inschieten. Toch moet het gebeuren. Vaak zijn ondernemers geneigd om een boekhouder of accountant in te huren die dit ‘vervelende’ klusje uit handen neemt. Is dit wel altijd nodig of kun je het ook zelf eenvoudig bijhouden? In dit artikel wegen we de mogelijkheden af. Waarom je boekhouding niet zelf doen? Veel ondernemers schakelen dus een professional in om de boekhouding te doen. Maar wat is hier eigenlijk de toegevoegde waarde van? Een boekhouder kan je een hoop werk uit handen nemen maar is ook gespecialiseerd in financiën waardoor hij precies weet hoe alle wet- en regelgeving in elkaar zit. Hij kan je dus een gepast advies geven over al je geldzaken. Daarnaast kan hij inzichten bieden in je financiële situatie en helpt hij je met toekomstplannen. Dit maakt je financiën een stuk overzichtelijker, helemaal wanneer je er zelf geen verstand van hebt. Je hebt dus vrijwel de garantie dat het met je boekhouding goed komt wanneer je dit door een professional laat doen. Waarom zou je het zelf doen? Je boekhouding door een professional laten doen, betekent een last minder. Dat is fijn, want dan komt het immers goed. Maar er zijn ook redenen om het zelf te doen. Kostenbesparing boekhouder Als je alles door je boekhouder laat doen, kunnen de kosten aardig oplopen. Wanneer je zelf je boekhouding bijhoudt met een boekhoudpakket kun je aanzienlijk in kosten besparen. Een boekhouder (geen beschermde titel) kost per uur gemiddeld 50 euro. Voor het verzorgen van je gehele administratie (met maximaal 50 handmatige boekingen), een kwartaalaangifte en IB-aangifte heeft een boekhouder gemiddeld 1,5 uur per maand nodig. Op maandbasis kost je dit dus ongeveer 75 euro, wat totaal op jaarbasis rond de 900 euro bedraagt. Huur je een accountant (beschermde titel) in dan kunnen de kosten oplopen tot het dubbele. Een boekhoudpakket is op jaarbasis al beschikbaar vanaf ongeveer 100 euro. Je kunt hier dus op aardig op besparen. Beter inzicht in je financiën Wanneer je over een goede basiskennis van financieel beheer beschikt, is zelf je boekhouding bijhouden prima te doen. Je moet alle gegevens weliswaar zelf bijhouden, daar gaat dus extra tijd in zitten, maar daardoor heb je wel inzicht in wat er allemaal is gedocumenteerd. Ook is het prettig om zelf een overzicht te bewaren, zodat je snel in kunt springen op actuele ontwikkelingen. Waarom beide? Naast het laten uitbesteden van je boekhouding of het zelf doen van je boekhouding, kun je ook een combinatie van beide maken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf je boekhouding bij te houden met een boekhoudpakket en een boekhouder in dienst te nemen die alleen even alle gegevens voor je checkt. Zo kun je met veel boekhoudsystemen gebruikmaken van een ‘meekijkfunctie’. Dit geeft je boekhouder de mogelijkheid om alle data eenvoudig in te zien en kan zij of hij je vervolgens advies geven. Maar nu denk je misschien: een boekhouder én een boekhoudpakket, gaat dat niet extra kosten met zich mee brengen? Dat hoeft dus helemaal niet. Wanneer je zelf alle boekhouding met een boekhoudprogramma bijhoudt, heb je een boekhouder alleen nodig om alles een keer door te nemen. Uiteindelijk kun je dus aardig in kosten besparen, omdat je een boekhouder alleen nodig hebt voor de laatste check. Je hebt inzicht en controle over alle gegevens en tegelijkertijd een deskundige, die het allemaal nog even voor je controleert. Een mooie middenweg dus. Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags bedrijfsvoering, ondernemerschap | Laat een reactie achter