Werkvereniging begint rechtszaak tegen de Nederlandse staat: ‘Coronasteun oneerlijk verdeeld’ Geplaatst 8 juli 2022 door ZiPredactie De Werkvereniging begint een rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden, omdat de belangenbehartiger vindt dat zelfstandigen ‘oneigenlijk en onevenredig zwaarder’ getroffen zijn door de coronamaatregelen. Werkenden in loondienst kregen onterecht meer financiële compensatie dan zelfstandigen, bepleit de vereniging. De vereniging verstuurt de dagvaarding vrijdag mede namens vier zzp’ers. Om de rechtszaak te bekostigen, heeft de Werkverenging bijna 30.000 euro opgehaald via crowdfunding. Coronasteun in strijd met gelijkheidsbeginsel “Terwijl werkenden in loondienst een financiële compensatie kregen op basis van draagkracht, kregen zelfstandig werkenden maximaal bijstandsniveau”, vertelt Roos Wouters van de Werkvereniging. “De Staat erkent dat de gevolgen van de pandemie niet vallen onder normaal ondernemersrisico. Waar de gevolgen voor werkenden in loondienst en zelfstandig werkenden zich in gelijke mate voelen, had de Staat in gelijke mate compensatie moeten verlenen.” Dat gebeurde niet en dat is volgens de Werkvereniging in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Wouters citeert het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM). “De Staat heeft inbreuk gemaakt op respectievelijke vrijheden en rechten op eigendom, professionele status, arbeid en ondernemerschap.” Mogelijke gevolgen Als de rechtbank de eisers gelijk geeft, heeft dat in de eerste plaats gevolgen voor toekomstig overheidsbeleid bij pandemieën. Zelfstandigen en werknemers moeten dan volgens dezelfde uitgangspunten compensatie van inkomen uit arbeid moeten krijgen. Verder zouden zelfstandigen die onevenredig financieel benadeeld zijn alsnog aanvullende compensatie kunnen eisen. Al tijdens de crisis maakte de Werkvereniging zich zorgen over de beperkte steun voor zzp’ers. Ook vele andere zzp-organisaties vroegen het kabinet om ruimhartiger compensatie. Die kwam er niet. Daarom bereidde de Werkvereniging sinds januari een rechtsgang voor. Lees hier meer over de achtergrond van de zaak. Ook de Kunstenbond eist compensatie Eerder deze week stelde de vakbond voor kunstenaars de Staat aansprakelijk voor 1,6 miljard euro schade als gevolg van het coronabeleid. De Kunstenbond vindt namelijk dat de Staat verschillende groepen zzp’er in de culturele en creatieve sector onvoldoende heeft gecompenseerd. Als het Rijk niet met een voorstel komt voor compensatie, stapt ook de Kunstenbond naar de rechter. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Corona, de Werkvereniging, tozo | 1 Reactie
Er is nu duidelijkheid nodig, linksom of rechtsom Geplaatst 8 juli 2022 door Albert Allmers Nog los van het versplinterde politieke landschap waar eenduidigheid ver te zoeken is, laat staan een meerderheid voor besluitvorming, ontbreekt het opnieuw aan visie. Ik maak mij grote zorgen, want de noodzaak tot hervorming is groot. Het kabinetsbeleid is deels gebaseerd op de uitkomsten van de Commissie Borstlap en het SER-advies, maar twee jaar later ziet de arbeidsmarkt er heel anders uit. Onduidelijkheid roept opportunisme op onder werkenden. Jonge professionals die maar beginnen als zelfstandig interim-manager en denken dat de bomen tot in de hemel groeien. Door de schaarste ligt de macht bij kandidaten. Opportunisme Ik zie dagelijks praktijkvoorbeelden waar complete financiële afdelingen gerund worden door interim-professionals omdat niemand voor een vaste positie te werven is. En de vaste medewerker die er nog zit, wordt ‘besmet’ met het opportunisme van de nieuwbakken interim-manager die als zelfstandige twee keer zoveel verdient. Die vaste medewerker besluit daarom ook maar voor zichzelf te beginnen. Ze treden veelal in reguliere functies met reguliere taken, dat is geen interim-management. Een echte interim-manager is een specialist die toegevoegde waarde levert, want interim-management is een vak. Deze tendens bezoedelt het vakgebied en rakelt aloude discussies over toegevoegde waarde en tarifering op, terwijl het zou moeten gaan over vakmanschap. Integrale aanpak De Wet DBA en aanpak schijnzelfstandigheid wordt steeds maar niet geplaatst in de context van een bredere discussie over de arbeidsmarkt. De minister ziet interne mobiliteit als middel om flexwerken terug te dringen. Ik zeg: als je je alleen richt op doorstroom en permanente educatie sla je de plank mis. Een manager in de bovenkant van de organisatie help je daar niet mee, die is op enig moment uitontwikkeld op zijn positie en moet kunnen uitstromen. Kijk naar België waar een werkgever verplicht is een outplacementtraject te financieren. Dán heb je het over een integrale aanpak van arbeidsmarktbeleid en mobiliteit in het algemeen. Het gaat niet alleen over het zzp-vraagstuk. We houden qua regels en arbeidsrecht te veel vast aan een wet uit begin vorige eeuw. Dat kan echt niet meer. Als we wachten met criteria en een wettelijke definitie voor gezag waar we verder mee kunnen en blijven uitstellen tot het najaar of zelfs tot 2025, zoals men heeft aangekondigd over het handhavingsmoratorium, getuigt dat van een groot gebrek aan gevoel voor urgentie. Er is nu duidelijkheid nodig, linksom of rechtsom. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags FinanceFactor, zzp-debat | Laat een reactie achter
Rebranding HAYS: een merk, een belofte Geplaatst 8 juli 2022 door ZiPredactie Hays is wereldwijd actief op het gebied van recruitment, zzp-bemiddeling en dienstverleningsconcepten als RPO en MSP, het uitbesteden van recruitment en inhuur van externen. Hays zet zich nu nog nadrukkelijker neer als een partij met een integraal HR-dienstverleningsconcept rond het vinden, binden en behouden van zowel vast als tijdelijk personeel. Kennis veranderende wereld van werk Aanleiding voor de rebranding is dat het bedrijf de wereld van werk de afgelopen twee jaar stevig heeft zien veranderen. Ontwikkelingen die volgens Hays de komende jaren doorzetten: een tekort aan vaardigheden op de lange termijn, het ontstaan en van nieuwe functiecategorieën, de constante noodzaak tot scholing, hogere looninflatie en veranderende werkgewoonten. Hays gebruikt zijn ervaring, kennis en data in advies, zowel richting werkgevers als kandidaten. Succesvol met getalenteerde arbeidskrachten Hays Topman Alistair Cox “Hays zit midden in een wereld van wat organisaties het hardst nodig hebben om te gedijen: getalenteerde arbeidskrachten. We zien dat vinden, ontwikkelen en behouden van talent steeds complexer wordt. In onze business draait alles om mensen, dus deze volgende fase van de ontwikkeling van ons eigen bedrijf is zo ontworpen dat we nog beter kunnen inspelen op de uitdagingen van klanten en kandidaten. Op die manier willen we meer bedrijven en de mensen in die bedrijven helpen om succesvol te zijn in deze snel veranderende wereld van werk.” Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags Rebranding | Laat een reactie achter
‘Weinig nieuws, wel duidelijke keuzes’. Zzp-organisaties en dienstverleners reageren op hoofdlijnenbrief Arbeidsmarktbeleid Geplaatst 7 juli 2022 door Claartje Vogel Brancheorganisaties zijn blij dat minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) eerste stappen zet na jaren van onduidelijkheid rondom de Wet DBA (lees meer over de achtergrond), maar maken zich wel zorgen over de verdere uitwerking. De minister stuurde dinsdag haar hoofdlijnenbrief Arbeidsmarkt naar de Tweede Kamer. Hierin staat hoe het kabinet wil toewerken naar een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Van Gennip beschrijft onder andere maatregelen die zorgen voor een gelijker speelveld tussen werknemers en zelfstandigen, met meer duidelijkheid over de vraag wanneer iemand als werknemer of zelfstandige mag werken. Rechtsvermoeden volgens SER-advies Dienstverleners ABU, Bovib, I-ZO Nederland, NBBU, RIM en VvDN reageren gezamenlijk op de hoofdlijnenbrief. Eerder lieten zij al weten dat ze graag meedenken over duidelijke zzp-wetgeving. Wat betreft vernieuwing, suggereerden zij een voorbeeld te nemen aan de structuur van de Belgische Arbeidsrelatiewet. Minister Van Gennip gebruikt die wet inderdaad als inspiratiebron, vertelde zij tijdens het speciale zzp-debat vorige week. De verenigde dienstverleners zijn ook tevreden over de manier waarop het kabinet werkenden wil helpen hun rechtspositie op te eisen. Van Gennip wil een ‘rechtsvermoeden van werknemerschap’ voor zzp’ers in een (economische) kwetsbare positie. Dat betekent dat de werkende in principe werknemer is, tenzij de werkgever kan bewijzen dat het niet zo is. Van Gennip wil daarbij het advies van de SER volgen, dat een rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst koppelt aan een uurtarief minder dan 30 à 35 euro. Het rechtsvermoeden moet ook gaan gelden voor platformwerk, conform een voorstel van de Europese Commissie. Dit kan een goede manier zijn om de kwetsbaarste werkenden te beschermen, denken de dienstverleners. “Zeker omdat een tarief een heel duidelijk criterium is.” De dienstverleners wijzen wel op de noodzaak om de verschillende maatregelen die het kabinet wil nemen, gelijktijdig door te voeren. Duidelijkere criteria voor ‘gezag’ Verder wil het kabinet het begrip ‘gezag’ verduidelijken. Een gezagsverhouding is namelijk een belangrijke aanwijzing voor werknemerschap, maar het is nu onduidelijk wanneer een werkgever en een werkende een gezagsrelatie hebben. Dat wil Van Gennip ophelderen met duidelijke criteria. Wat die normen worden, blijft voorlopig onduidelijk. “Onze sector denkt graag mee over deze toetsingscriteria”, schrijven de dienstverleners. “Onze leden hebben tenslotte veel kennis en expertise over de arbeidsmarkt. Het is heel belangrijk om het brede perspectief van de arbeidsmarkt voor ogen te houden. Wij kunnen meedenken over aanvullende criteria die zowel kwetsbare groepen beschermen als een goed functionerende, moderne arbeidsmarkt ondersteunen.” In een eerdere gezamenlijke brief wijzen de organisaties naar België, waar voor een aantal sectoren aanvullende criteria gelden. Een eenvoudigere en effectievere weg dan een generieke aanpassing van het gezagscriterium. Vrees voor herhaling van zetten Cristel van de Ven (voorzitter VZN en Netwerk Zelfstandig Ondernemers) en Margreet Drijvers (directeur PZO) vrezen dat de verduidelijking van het gezagscriterium ‘een herhaling van zetten’ wordt. “Het is het vorige kabinet ook niet gelukt om duidelijkheid te bieden”, schrijven ze in een gezamenlijke reactie. Ze benadrukken het belang van duidelijkheid over de arbeidsrelatie voor zelfstandig ondernemers zonder personeel. VZN en PZO vinden dat het kabinet met duidelijke kaders moet komen, zodat werken als zelfstandige mogelijk blijft. “We erkennen dat dat binnen de huidige kaders erg lastig is. Wij hopen op ambitie van het kabinet voor een rigoureuze oplossing, gecombineerd met een vernieuwde aanpak op het gebied van sociale zekerheid, fiscaliteit en arbeidsrecht.” Daarbij vinden ze het ‘enorm belangrijk’ om ondernemerschap terug in de beoordeling te brengen. Drijvers: “Als je aangeeft dat je zelfstandig ondernemers de ruimte wil geven, moet je ze wel kunnen onderscheiden van werknemers. Niet door ze als werknemer te beoordelen, maar juist als ondernemer.” ‘Discussie kan nog 100 jaar doorgaan’ Roos Wouters van de Werkvereniging las ‘weinig nieuws’ in de brief en vindt het jammer dat het kabinet blijft focussen op de term ‘gezag’. “Het is een discussie die nog 100 jaar door kan gaan, want werkvormen blijven veranderen”, vertelt ze. “Wat gezag inhoudt, verandert en dat gaat steeds sneller. Terwijl het kabinet minuscule stapjes zet, zijn er alweer nieuwe ontwikkelingen.” Het kabinet probeert een verouderd stelsel overeind te houden, zegt zij. “Ze zijn niet in staat om in te spelen op de behoefte van modern werkenden. Steeds meer mensen willen niet meer hun hele leven van 9-tot-5 voor dezelfde baas werken. Denk niet in contractvormen, maar koppel solidariteit en collectiviteit los van de contractvorm.” Wouters maakt zich zorgen over sectoren zoals de zorg en het onderwijs. “Je kunt de zzp’ers in deze sectoren niet dwingen in loondienst te gaan. Dan vertrekken zij. Als je denkt dat je zo personeelstekorten oplost, ben je losgezongen van de arbeidsmarkt in de praktijk.” ‘Kabinet kiest voor collectiviteit’ Daar is Peter van den Bunder van de Kunstenbond het niet mee eens. Hij reageert positief op de plannen. “We zien dat het kabinet kiest voor collectiviteit”, zegt hij. “Dat is niet nieuw of verrassend, want dit stond ook in het advies van de Commissie Borstlap en werd bevestigd in het SER-advies.” Een goede gedachte, vindt de Kunstenbond. “Individuele vrijheid is een groot goed, maar we zien dat de flexibilisering gezorgd heeft voor problemen. Bezuinigingen kwamen voor een groot deel terecht bij werkenden. De plannen van de minister zijn een eerste stap naar herstel van scheve arbeidsverhoudingen.” Het rechtsvermoeden van werknemerschap onder een bepaald uurtarief vindt hij ‘een verstandige stap’. “De werkende is vaak de zwakkere partij. Met een omgekeerde bewijslast herstel je het machtsevenwicht.” ‘Compenseer koopkrachtverlies’ Ook Irene van Hest van FNV Zelfstandigen is blij met het idee van een rechtsvermoeden. “Het is een mooie steun in de rug voor veel zelfstandigen die in een economisch kwetsbare situatie zitten”, zegt zij. Maar ze leest ook dat de minister problemen voorziet in de uitvoerbaarheid van dit voorstel. Daarom betwijfelt ze of het voorstel uiteindelijk wordt uitgevoerd. “We volgen de ontwikkelingen op de voet.” FNV Zelfstandigen maakt zich zorgen over de manier waarop het kabinet inzet op sociale en fiscale gelijkheid. “Er zijn genoeg zelfstandigen die evident zelfstandige zijn, denk aan de hovenier die bij particulieren tuinen aanlegt. Ook hij moet flink inleveren met de afbouw van de zelfstandigenaftrek en afschaffing van de Fiscale oudedagsreserve (FOR).” Daarom roept FNV het kabinet op om het MLT-advies ook op dit onderdeel te volgen. “Dat betekent dus compensatie van koopkrachtverlies en een passend alternatief voor de FOR.” Geplaatst in ZP en Politiek | Tags #zzpdebat, politiek, wet dba, zzp | Laat een reactie achter
Vier kanttekeningen bij de flexvoorstellen van minister Van Gennip Geplaatst 7 juli 2022 door Wim Davidse ‘Flex zal altijd nodig zijn, maar niet zoveel als nu, want voor de mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt maakt het echt uit,’ zegt de minister op 5 juli in het FD. Maar, wanneer ik naar de cijfers kijk, dan zijn er vier kanttekeningen te plaatsen bij de plannen die het kabinet heeft voor het flex-deel van de arbeidsmarkt. 1 De onderkant: dat is volgens de data ongeveer 10% van de flexschil De totale flexschil bereikte z’n piek in 2017-2018 (42,5% v alle werkenden tussen 15-75 jaar) – toen werd de krapte op de arbeidsmarkt weer goed voelbaar, en nam het aantal vaste contracten vervolgens relatief sterk toe; de flexschil zakte richting 39%. Begin dit jaar was, vanwege alle turbulentie en onzekerheid, de flexschil weer ietsje gegroeid, van 39,3% naar 39,8% v d werkenden tussen 15-75 jaar. Die totale flexschil (werknemers met flexibele arbeidsrelatie, w.o. uitzend- en detacheringskrachten + zzp’ers) omvatte in 2021 3,658 miljoen mensen tussen 15-75 jaar, van alle opleidingsniveaus. Daarvan waren er 375.000 ouder dan 25 jaar met een LO-diploma. Dat is 10,3% v d totale flexschil. Dat zullen relatief vaak mensen zijn die daar niet persé zelf voor hebben gekozen. Waarom dan zo’n alomvattend (nieuw) beleid? 2 Uitzenden + detacheren vormen samen maar zo’n 11% v d totale flexschil Dat is dus ongeveer 4,5% van alle werkenden tussen 15-75 jaar. De rest zijn #oproepkrachten, allerlei tijdelijke contracten die alle werkgevers zelf uitgeven, en zzp’ers. Uitzenden en detacheren (U+D) is al relatief goed geregeld. 3. Flexwerk is feitelijk vooral een zaak van jongeren Van alle werknemers met een flex-contract was 46% jonger dan 25 jaar en 54% ouder dan 25. Anders gezegd: van alle jongere werknemers had liefst 78,2% een flex-contract, bij alle 25plussers was dat 18,0%. 4. Opleidingsniveau doet er nauwelijks toe Bij die 25plussers doet het opleidingsniveau er nauwelijks toe: bij LO had 18,6% v d werknemers een flex-contract, bij MO 16,6% en bij HO 18,7%. Van alle jongeren was maar 3,9% zzp’er, van alle 25plussers was dat 13,2%. Hier doet het opleidingsniveau er wat meer toe: bij LO was 11,6% v d 25plussers zzp’er, bij MO was dat 13,0% en bij HO zzp’de 13,9% v d 25plussers. Dus: De aanpak van flex vergt volgens mij dus meer focus. Bijvoorbeeld op de 10%-groep van laagopgeleide 25 plussers + nuancering naar leeftijd, Bovendien zal er eerst een antwoord gegeven moeten worden op deze te weinig gestelde vragen: wie wil er flexwerken (flex by choice) en wie liever niet (flex by force) ? kun je die tweede groep niet beter helpen met scholing dan met “vaste” of duurdere flex-contracten? Daarnaast zie ik met nieuwe voorstellen weer allerlei extra regel- en controle-druk aankomen, en daar moeten we juist veel minder van gaan hebben. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags #zzpdebat, cijfers, Van Gennip | 1 Reactie
Detacheerders: minister, wat te doen met driehoeksrelaties vanuit een vast contract? Geplaatst 7 juli 2022 door Gastblogger De Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN) uit haar zorgen over de plannen in de hoofdlijnenbrief Arbeidsmarktbeleid. Die hoofdlijnenbrief stuurde minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) dinsdag naar de Tweede Kamer. Excellentie, geachte mevrouw van Gennip, In uw hoofdlijnenbrief over de arbeidsmarkt bent u er buitengewoon duidelijk over: “Arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd vormen in beginsel de werkvorm voor het organiseren van structureel werk”. U baseert zich daarbij op het SER MLT-advies, maar dit is natuurlijk al vele jaren een van de belangrijkste pijlers van de Europese Uitzendrichtlijn. In de uitwerking begint u met het reguleren van tijdelijke contracten en driehoeksrelaties. Daarbij gaat u er kennelijk vanuit dat dit twee gerelateerde ‘kwaden’ zijn die moeten worden aangepakt. U stelt dat werkgevers flexibiliteit nodig hebben om in te spelen op veranderende omstandigheden, maar dat mag niet ten koste gaan van zekerheden van de werknemer. Hoe mooi zou het dus zijn als de werknemer een vast contract heeft en tegelijkertijd flexibel kan worden ingezet bij verschillende opdrachtgevers? Deze oplossing komt nergens voor in uw brief. Sterker nog: door uw wens om driehoeksarbeidsrelaties sterker te reguleren, dreigt u het kind met het badwater weg te gooien. Dit is voornamelijk een semantische kwestie: door alle driehoeksarbeidsrelaties ‘uitzenden’ te noemen ontstaat het beeld dat het altijd gaat om flexibele arbeidscontracten (met een uitzendbeding). Maar dat beeld is verre van correct. In Nederland werken inmiddels bijna een half miljoen mensen voor detacheerbedrijven, waarvan het grootste deel met vast contract (of tijdelijk met uitzicht op vast). Dit zijn ook driehoeksarbeidsrelaties. Met ‘uitzenden’ wordt in de volksmond voornamelijk ‘ziek en piek’ of een route voor werving en selectie van vaste medewerkers bedoeld. Door artikel 7:690 van het BW worden echter alle driehoeksarbeidsrelaties ‘uitzenden’ genoemd. Dus ook die waarbij de werknemer een vast contract heeft. Detachering is geen onderdeel van de problemen op onze arbeidsmarkt. Integendeel: het is onderdeel van de oplossing. Bij de invoering van art. 7:690 in het BW in 1997 adviseerde de Raad van State al “een nadere regeling voor het meer bestendige in- en uitlenen van personeel door (uitleen- of) detacheerbedrijven” in het leven te roepen. Door dat niet te doen heeft het toenmalige kabinet de mogelijkheid om flexibiliteit voor bedrijven te combineren met vaste contracten afgesloten. U heeft de mogelijkheid die gemiste kans recht te zetten, door bij de regulering van driehoeksarbeidsrelaties een onderscheid aan te brengen tussen vaste en niet-vaste contracten. Adviseren we u de term ‘uitzenden’ voortaan alleen te gebruiken voor echt uitzenden (dus ziek & piek of werving & selectie). Dat komt de helderheid ten goede. Hoogachtend, De Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN). Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags Detacheren, Van Gennip, VVDN | Laat een reactie achter