Maandelijkse archieven: augustus 2020

Herstel uitzendbranche zet voorzichtig door

De afgelopen vier weken werd er 20% minder aan uitzendkrachten ingezet dan in een vergelijkbare periode een jaar geleden. De omzet in de uitzendbranche ligt 15% lager. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie ABU. Alhoewel de daling fors is, laten de cijfers ook zien dat de lijn voor voorzichtig herstel van de markt doorzet. In de afgelopen periodes van vier weken lag de daling in omzet rond de 18% nog behoorlijk lager. In uren gemeten kromp de uitzendmarkt in april nog met bijna een kwart.

Overigens liet de uitzendmarkt ook voor de uitbraak van Covid-19 al een krimp zien, vanwege conjuncturele effecten en mogelijk als gevolg van de Wet Arbeidsmarkt in Balans.

Over de afgelopen vier weken blijft de technische sector zich negatief onderscheiden ten opzichte van de andere marktsegmenten.

  • Administratieve sector: het aantal uren daalde met 22% en de omzet daalde met 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • Industriële sector: het aantal uren daalde met 15% en de omzet daalde met 10% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • Technische sector: het aantal uren daalde met 35% en de omzet daalde met 26% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Bron: ABU

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | Laat een reactie achter

Een wachttijd van nul weken: goed werkgeverschap?

Het debat over het pensioenakkoord in de Tweede Kamer was een mat debat. De cynicus zou zeggen ‘iedereen is murw geslagen na 10 jaar discussies over een nieuw stelsel’. Ik zou het positief willen formuleren. Met het nieuwe stelsel hebben de sociale partners en het kabinet een knap staaltje werk geleverd.

Het biedt oplossingen voor problemen waaronder het oude stelsel bezweek. Zoals de rekenrente, de doorsneesystematiek en de ongelijke verdeling tussen jong en oud. Het nieuwe stelsel lijkt in een aantal opzichten op de basisregeling van de Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten (StiPP): individueel en zonder doorsneesystematiek.

Lees ook: Koolmees over aov zelfstandigen: ‘Afspraak is afspraak’

Van 26 naar 8 weken wachttijd

Is de uitzendsector zijn tijd vooruit? Nee, was dat maar zo. Als het gaat om de wachttijd, loopt onze sector achter. Uitzendkrachten mogen namelijk 26 weken bij een nieuw bedrijf werken zonder pensioen op te bouwen. Vaak blijven zij niet zo lang bij dezelfde organisatie en dat betekent dat zij nauwelijks oudedagsvoorziening opbouwen.

Het kabinet neemt dan ook afscheid van de bijzondere positie van de uitzendsector als het gaat om de wachttijd. Deze wordt teruggebracht van 26 naar maximaal 8 weken. Acht weken is een termijn die veel voorkomt in het bedrijfsleven.

De ABU juicht deze stap toe. Het valt in deze tijd niet meer uit te leggen dat uitzendkrachten een halfjaar lang geen pensioen opbouwen. Dat hoort bij goed werkgeverschap.

… en dan van acht naar nul?

De PvdA vond dat niet genoeg en bepleitte in het debat dat de wachttijd voor de uitzendsector verdwijnt, dus dat uitzendkrachten vanaf dag 1 pensioen opbouwen. De minister ging daar niet in mee, maar wil wel de voor- en nadelen van een verdere verkorting laten onderzoeken door de Stichting van de Arbeid. Verstandig.

De ABU is – zoals gezegd – voorstander van een maximale wachttijd van acht weken. Ook een verdere verkorting is bespreekbaar, omdat wij staan voor goed werkgeverschap.

Onverstandig en onverteerbaar

Maar een verkorting tot nul weken lijkt, zoals het zich nu laat aanzien, onverstandig. Het zou leiden tot een grote financiële en administratieve last die niet in verhouding staat tot de opgebouwde pensioenen. Maar belangrijker nog: er zouden tienduizenden heel kleine pensioentjes ontstaan. Zo klein, dat zij op grond van de wet zouden komen te vervallen. Onverteerbaar, omdat een uitzendkracht daarvoor wel betaald heeft.

De ABU is voor een verkorting tot maximaal acht weken, maar bij een verdergaande verkorting moeten de voordelen wel in verhouding staan tot de nadelen. Ook dat is goed werkgeverschap!

Dick Voortman is Senior Beleidsmedewerker Arbeidsvoorwaarden en Juridische Zaken bij ‎ABU. Hij is gespecialiseerd in cao en pensioenen.

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , , | Laat een reactie achter

Leidinggeven aan mobiele teams: hoe moet dat na de zomer? 5 vragen en antwoorden

Gonny Vink is directeur van organisatieadviesbureau work21 en schrijver van het boek Leidinggeven op afstand. Dat boek publiceerde ze een jaar geleden en afgelopen maart zag ze de verkoopcijfers flink stijgen toen werknemers massaal thuis moesten gaan werken. Ineens moesten heel veel managers leiding geven aan volledig mobiele teams.

Leidinggevenden wilden in het begin vooral weten hoe ze zo ‘normaal’ mogelijk hun dagelijks werk konden voortzetten op afstand. De laatste tijd zijn hun vragen veranderd, vertelt Vink. “Ze zijn meer bezig met de toekomst. Hoe moet dat na de zomer, als een deel van het team weer op kantoor mag werken? Hoe zorg je voor een goede balans tussen werken op kantoor en thuis, voor je teamleden en voor jezelf?”

1. Na de zomer werkt een deel van het team thuis, een deel op kantoor. Hoe regel ik dat?

Inmiddels zijn heel wat werkplekken aangepast op de anderhalvemetersamenleving, zodat een deel van het personeel na de zomer weer af en toe op kantoor kan werken. Daar is ook behoefte aan, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van communicatiebureau PROOF. De helft van de medewerkers wil graag meerdere keren per week naar kantoor zodra het kan. Tegelijkertijd bevalt het thuiswerken wel en willen veel werkenden dat regelmatig blijven doen.

Vink denkt dat ‘hybride’ werken normaal wordt in veel organisaties: vaak thuis, soms op kantoor. In haar bedrijf work21 werkt het personeel al jaren afwisselend op kantoor en op afstand. Ze kreeg afgelopen maand de meeste vragen over deze mix. “Ik adviseer managers om vooral te kijken naar de aard van het werk”, zegt ze. “Als je iets sneller voor elkaar krijgt door samen te komen op kantoor, doe dat dan. Zo niet, laat teamleden dan zelf kiezen waar ze werken.”

Voorkom dat je team op kantoor de hele dag aan het videobellen is met collega’s op afstand

Neem je team serieus en laat ze zelf beslissen over hun werkplek, zegt Vink. “Gebruik apps waarmee iedereen kan zien wie er nog meer op kantoor is. Mensen kunnen zo drukte vermijden en voorkomen dat ze op kantoor alleen maar aan het videobellen zijn met collega’s op afstand. Dan schiet naar kantoor komen snel zijn doel voorbij.”

2. Hoe ga ik om met wisselende werktijden binnen mijn team?

Een groot voordeel van werken op afstand is dat teamleden makkelijker kunnen switchen tussen werk en privé. Even sporten ‘s middags? Geen probleem, dan begin je toch vroeger of werk je ‘s avonds langer door.

Die flexibele schema’s klinken fijn en toch liepen teams afgelopen tijd tegen problemen aan. In veel organisaties mogen mensen namelijk wel flexibel werken, zolang ze altijd bereikbaar zijn. En dat zorgt juist voor stress. Vink: “Op kantoor zijn werknemers ook niet altijd bereikbaar en in een vergadering zou de telefoon op z’n minst op stil moeten staan. Waarom moet je dan wel continu bereikbaar en beschikbaar zijn als je elders werkt? Dat is onzin en niet realistisch.”

Hoe los je het op? “Goede afspraken zijn essentieel”, zegt Vink. “Maak agenda’s openbaar en zet er precies in wanneer je werkt en wanneer niet. Kijk eerst even in de agenda van je collega, voordat je hem opbelt. Zo eenvoudig kan het echt zijn.”

Haar bedrijf heeft een zogenaamde ‘samenwerkmatrix’, waar precies in staat welke tool het team waarvoor gebruikt. Voor dringende zaken bel of app je, voor de rest gebruik je Teams. “Teams is geduldig, net zoals email”, legt Vink uit. “Als je het gevoel hebt dat je altijd meteen op mails moet reageren, geeft dat veel druk. Vaak kunnen dingen echt wel wachten. En zo niet, dan wordt je dus gebeld.”

3. Maar als managers ben ik altijd bereikbaar. Of niet?

Als leidinggevende heb je al gauw het gevoel dat jij wel altijd bereikbaar moet zijn. Dat is juist niet zo, vindt Vink. “Als jij een goede werk-privébalans wilt stimuleren bij je team, geef dan het goede voorbeeld.”

Als jij van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat actief bent, geef je daarmee extra druk aan je team. Vink: “Het tegenovergestelde zie ik ook: managers die hun mails alleen tussen negen en vijf versturen, om een ander niet te belasten. Maak in plaats daarvan goede afspraken, zodat iedereen meer vrijheid heeft om zijn eigen dag in te delen. Bijvoorbeeld met zo’n samenwerkmatrix.”

4. Hoe zorg ik voor meer onderlinge verbinding?

Uit het Motivaction-onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de werknemers zijn collega’s mist. Vink krijgt ook veel vragen van managers over zorgen voor verbinding, vertelt ze. “Leidinggevenden worstelen met verbinding tussen het eigen team en de organisatie als geheel. Vooral dat laatste is moeilijk. Als team kun je allerlei zaken online organiseren, denk aan de wekelijkse vergaderingen of dagstarts. Maar het praatje bij de koffieautomaat met collega’s van een andere afdeling, dat mis je.”

Wie nu nog werkt met afgeschermde schijven, heeft het lastig

Organiseer dus ook af en toe eens iets samen met een andere afdeling, tipt ze. “Werk in een keten als het om projecten gaat, op die manier heb je iets wat de collega’s onderling verbindt. Laat mensen eens hun netwerk in kaart brengen, zodat ze hier veel bewuster mee om kunnen gaan.”

Digitale transparantie is nog belangrijker nu je niet zomaar naar een andere afdeling kunt lopen. “Zorg dat iedereen overal bij kan”, zegt ze. “Als jouw bedrijf nu nog werkt met allerlei afgeschermde schijven, dan heb je het lastig. Maak ook inzichtelijk wie waarmee bezig is. Hoe transparanter je werkt, hoe makkelijker je elkaar kunt vinden.”

5. Hoe blijf ik nou echt op de hoogte van wat er speelt?

Persoonlijke gesprekken tussen leidinggevende en teamleden zijn belangrijk, benadrukt Vink. “Voor leiderschap is het ontzettend belangrijk dat je goed aanvoelt hoe mensen in hun vel zitten. Normaal gesproken zie je hun houding en gedrag en hoor je hoe het met ze gaat als je langs loopt op de afdeling. Dat wordt echt anders als je elkaar minder vaak ziet en dat vraagt ook iets anders van jou als leidinggevende. Je zult alert moeten zijn op andere signalen en een goede mix moeten vinden tussen daadwerkelijk ontmoeten en op afstand contact hebben.”

Overleg met het hele team is niet genoeg

De grootste uitdaging van werken op afstand is ervoor zorgen dat je op elkaar afstemd bent, weet waar je team mee bezig is en wat ze van jou nodig hebben. “Alleen overleg met het hele team is niet genoeg, er zijn nu eenmaal zaken die je beter individueel kunt bespreken. Verdiep je in je mensen en zorg dat je hun persoonlijke situatie kent.”

Hoe doet ze dat zelf? “Voor de coronacrisis belde ik mensen altijd in de auto om te vragen hoe het met ze gaat. Nu doe ik dat ook bewust overdag. ‘Ik heb je al even niet gezien, hoe is het? Hoe gaat het thuis? Kan ik iets voor je betekenen?’”

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , , , , | Laat een reactie achter