Pilot webmodule in januari online, handhaving opnieuw uitgesteld Geplaatst 16 november 2020 door Claartje Vogel De test met de webmodule komt een paar maanden later online dan gepland, namelijk in januari 2021. Dat schrijven minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) en staatssecretaris Hans Vijlbrief (Financiën) maandag aan de Tweede Kamer. De webmodule moet een online tool worden waarmee opdrachtgevers kunnen bepalen of ze voor een opdracht een zelfstandige kunnen inhuren. Het is de enige overgebleven maatregel van minister Koolmees en staatssecretaris Hans Vijlbrief om de Wet DBA te vervangen. Lees meer over de webmodule (FAQ) In de zomer van 2021 wordt de webmodule geëvalueerd. Het kabinet bekijkt dan of de online tool behulpzaam genoeg is in de strijd tegen schijnzelfstandigheid. Of de webmodule uiteindelijk wordt ingevoerd, hangt ook af van ‘de mogelijkheden voor handhaving, misbruikrisico’s en de gevolgen voor de uitvoeringsinstanties’. Webmodule als ‘voorlichtingsinstrument’ De webmodule zou vanaf dit najaar getest worden, maar dat wordt dus later. De minister schrijft dat de webmodule in de pilotfase bedoeld is als ‘voorlichtingsinstrument’. Met deze online tool kunnen opdrachtgevers en zzp’ers zich voorbereiden. De deelname is vrijwillig en de webmodule kan anoniem worden ingevuld, schrijft de minister. De webmodule geeft drie mogelijke antwoorden: De opdracht kan buiten dienstbetrekking worden verricht (bijvoorbeeld door een zzp‘er). Indicatie dienstbetrekking: er zijn sterke aanwijzingen dat er sprake is van een (fictieve) dienstbetrekking. Geen oordeel mogelijk: Op grond van de gegeven antwoorden is niet duidelijk of er sprake is van werken buiten dienstbetrekking of van werken in dienstbetrekking. De webmodule geeft volgens het kabinet ‘waar mogelijk zekerheid, mits deze naar waarheid is ingevuld’. Tijdens de pilot fase kan er echter nog geen juridische status worden ontleend aan de uitkomst. Tussenkomst De vragenlijst voor ‘tussenkomst‘ is nog niet afgerond. Die vragenlijst is van belang voor de situatie waarin een zelfstandige via een bureau wordt ingehuurd. Dat geldt voor veel overheden en het grootbedrijf. “De komende maanden worden gebruikt om te onderzoeken of ook de situatie van ‘tussenkomst‘ in de webmodule kan worden geïncorporeerd zodat ook voor deze situatie duidelijkheid kan worden gegeven over de aard van de arbeidsrelatie” schrijft het kabinet. Maatschappelijk debat over zzp Verder schrijft de minister dat hij het komend half jaar ook wil gebruiken om ‘een breed maatschappelijk gesprek’ te voeren over welke opdrachten door een zzp’er gedaan mogen worden en over mogelijke knelpunten in de regelgeving. Het kabinet wilde hier al eerder over spreken, maar door de coronacrisis is het gesprek ‘stil komen te liggen’. Vanaf januari 2021 wordt het weer opgepakt, belooft Koolmees. Lees ook : “Tjee, wat is dit moeilijk.” Eén webmodule, 84 casussen en 16 meningen van experts. Verder uitstel van handhaving Na de pilot met de webmodule beslist het kabinet wanneer de Belastingdienst gaat handhaven op schijnzelfstandigheid. Volgens de minister zal dat ‘op z’n vroegst 1 oktober 2021’ zijn. In de tussentijd blijft de Belastingdienst advies geven aan ondernemers en zal de fiscus handhaven bij ‘kwaadwillendheid’. In principe gebeurt dat sinds oktober 2019. In een aparte brief aan de Kamer meldt staatssecretaris Vijlbrief dat het afgelopen jaar, na 155 onderzoeken, geen kwaadwillend bedrijf is gevonden (zie ook dit nieuwsbericht) Vertraging handhaving Deze zomer stelde Paul Smeulders van GroenLinks nog voor om het handhavingsmoratorium op schijnzelfstandigheid per 1 januari 2021 uit te faseren. Het was namelijk de bedoeling dat dan de webmodule ‘af’ zou zijn. In combinatie met de modelovereenkomsten zou dit voldoende zijn om nu eens te gaan handhaven. Na enige aarzeling wilde staatssecretaris Vijlbrief zich niet vastleggen op deze stappen. Waarschijnlijk vermoedde hij al dat de webmodule nog niet klaar zou zijn. Lees meer: De webmodule uitgelegd in 15 vragen en antwoorden (geactualiseerd) Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags Koolmees, Webmodule, wet dba | Laat een reactie achter
‘Alleen echt onafhankelijke MSP zet belang aanbestedende dienst voorop’ Geplaatst 16 november 2020 door Arthur Lubbers In de praktijk mogen MSP’s bij aanbestedingen steeds vaker zelf direct of indirect (via zusterorganisaties) kandidaten aanbieden. Groot doet zijn best om de bewustwording over de schaduwzijde van deze ontwikkeling te vergroten. “Ik zie veel onwetendheid bij aanbestedende diensten, waardoor zij hiervoor openstaan. Zo is een lopende aanbesteding van een grote gemeente zo ingericht dat de leverancier op de zes kandidaten, drie eigen kandidaten mag aanbieden. Daarin ligt de kiem voor belangenverstrengeling en het leidt tot perverse prikkels.” Groot licht zijn boude uitspraak toe: “De MSP-dienstverlening gebeurt tegen een geringe marge, een bescheiden opslag per gewerkt uur. Maar op het moment dat je een eigen kandidaat mag plaatsen is de extra marge al gauw € 15 per uur of meer. Als je bedenkt dat een gemiddelde inhuuropdracht circa duizend uur is, kun je zomaar € 15.000 tot € 20.000 extra verdienen op één kandidaat.” Als rekenvoorbeeld de aanbesteding van genoemde grote gemeente; de aanbesteding heeft een omvang van 50 miljoen euro in vier jaar, waarbij een MSP dus de helft eigen kandidaten mag aanbieden. Dan is de winkans 50%, oftewel 25 miljoen euro omzet. Met de flinke marge op het leveren van eigen kandidaten verdien je zo vijf miljoen euro. Een veelvoud van de marge die je voor de pure MSP-dienstverlening krijgt. Gevolg volgens Groot: “In een extreem competitieve markt is het dus rendabeler om eigen kandidaten te leveren en staat het belang van de klant dus niet meer voorop.” Objectiviteit in inhuurproces Zijn grootste bezwaar is dat er dan niet meer gehandeld wordt ‘in de geest van de Aanbestedingswet’, die voorschrijft dat de aanbesteding transparant en gelijk moet zijn. “Er is dan een constante druk om de eigen kandidaat te plaatsen.” Het gevaar bestaat dan dat er gebruik (misbruik) wordt gemaakt van voorinformatie die de prijsvorming beïnvloedt en dat niet de beste kandidaten worden voorgesteld aan de opdrachtgever. In een extreem competitieve markt is het dus rendabeler om eigen kandidaten te leveren en staat het belang van de klant dus niet meer voorop. Groot legt uit dat die ‘perverse prikkel’ in elke fase van het inhuurproces zit, van de voorbereiding tot aan de match. Want hoe waarborg je de integriteit in het inhuurproces als je ook eigen kandidaten mag leveren? Dat begint volgens hem al in de voorbereidingsfase. Wordt het inhuurproces zuiver vanuit de behoefte van de klant ingericht of is het sturend, gericht op de kandidaten die de MSP in de eigen database heeft zitten (lees: waar hij dus flink aan kan verdienen)? En, als de inhuuropdracht er is, ga je dan tegelijk alle partijen benaderen of ga je eerst in je eigen database kijken? Aan de ene kant weet je ‘hier kunnen wij 20.000 euro aan verdienen’ maar aan de andere kant moet je de markt benaderen – hoe lang wacht je daarmee? Stel, er is een pool van vrije beschikbare kandidaten. Als jij als eerste kan vissen in die vijver en pas daarna (de vacature) gaat publiceren, heb jij die goede kandidaat en de concurrentie niet. De neiging is er om concurrerende partijen bewust even te laten wachten. “Een typisch voorbeeld van een ongelijk speelveld waardoor er geen sprake is van fair play.” Oneerlijke prijsvorming Het mogen aanbieden van eigen kandidaten werkt ook oneerlijke prijsvorming in de hand, licht Groot toe. Een MSP heeft altijd een beeld van wat er gedurende de reactietermijn gebeurt; als hij ziet dat er weinig kandidaten zijn, komt hij in de verleiding de eigen kandidaat niet voor € 15 maar voor € 25 marge aan te bieden omdat hij weet dat die schaarse kandidaat toch wel wordt gekozen. Ook in de beoordeling en selectie is objectiviteit van wezenlijk belang. Welke kandidaten leg je uiteindelijk voor aan de opdrachtgever? “Als je eigen kandidaten voorstelt ben je ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’. Toch wordt dit nog te vaak geaccepteerd door aanbestedende diensten”, stelt Groot. Als je eigen kandidaten voorstelt ben je ‘de slager die zijn eigen vlees keurt’. Toch wordt dit nog te vaak geaccepteerd door aanbestedende diensten Eerlijke kans leverancier Groots’ oproep is niet zozeer gericht op flexleveranciers, maar bedoeld om aanbestedende diensten bewust te maken van dit ‘onzuivere’ proces. “Ik respecteer de partijen die wel eigen kandidaten aanbieden en daarnaast doen aan MSP-dienstverlening. Die partijen zijn ook van waarde in de markt. Waar het mij om gaat is dat de aanbestedende dienst zich er bewust van is dat het toelaten van eigen kandidaten door MSP’s perverse prikkels in stand houdt. De vraag is of je dit als aanbestedende dienst echt wilt, zelfs los van de geest van de aanbestedingswet.” Ook leveranciers willen uiteindelijk niets liever dan een eerlijke kans, stelt Groot. “Zzp’ers, MKB’ers, kleine of grote detacheerders – ze zijn voor ons allemaal gelijk en worden gelijk behandeld. Die accepteren het best als zij/hun kandidaat de opdracht niet gegund krijgt als het proces maar transparant is en zij eerlijk behandeld worden.” Juiste kandidaat tegen juiste tarief “Als je een DAS goed (lees: transparant) inzet, krijg je wel de juiste kandidaat tegen de juiste tarieven”, stelt hij. In lijn met deze zienswijze biedt Flextender dan ook nooit eigen kandidaten aan. “Wij zien gewoon wat de markt doet en het is onze taak om net zo lang door te lobbyen totdat de hele markt meedingt. Want dan is er een reëel beeld van wat de markt te bieden heeft en rolt het beste aanbod voor de klant eruit.” Als een MSP eigen kandidaten mag leveren is de MSP in de optiek van Groot niet onafhankelijk en is de aanbestedende dienst volgens hem dus slechter af. “Ze krijgen niet die kandidaat die perfect aansluit bij wat zij nodig hebben, maar een te dure professional en/of iemand waarvoor vijf betere kandidaten zijn.” En dat is zonde, stelt Groot. “Het blijft ten slotte overheidsgeld, publiek geld dat zo goed mogelijk besteed moet worden.” Onafhankelijke MSP Rick Groot weet door zijn ervaring in de financiële wereld hoe belangrijk transparantie in prijsvorming is. Dat was ook de basisgedachte bij het starten van Flextender, tien jaar geleden. ”Transparantie in externe huur zorgt voor eerlijke concurrentie en een reële prijsvorming.” Vanuit die ‘eerlijke inkoop’-gedachte is het Flextender-platform destijds opgezet, een marktplaats waarop organisaties in de publieke sector externe professionals voor uiteenlopende functies kunnen vinden. Maar al snel bleek dat er in de markt behoefte was aan HR-services en inmiddels heeft Flextender de dienstverlening verbreed naar het volledig ontzorgen van organisaties bij externe inhuur. Door de wijziging in de Aanbestedingswet in 2016 heeft Flextender het inhuurplatform uitgebouwd naar een Dynamisch Aankoopsysteem (DAS), specifiek gericht op overheidsinstellingen als gemeenten, provincies en omgevingsdiensten. Het volledig in eigen beheer ontwikkelen van de DAS – en het eigen VMS – is volgens Groot een bewuste strategische keuze geweest. “Wij willen zo weinig mogelijk drempels voor opdrachtgevers en leveranciers. Ik durf te stellen dat wij de meest leveranciersvriendelijke oplossing bieden van alle inhuurplatformen. Het registreren, reageren – die doorlooptijden zijn bij ons minimaal.” Flextender claimt een volledig onafhankelijke MSP te zijn. Dat beweren overigens meer MSP’s, maar Groot benadrukt dat zijn bedrijf ‘op geen enkele manier gelieerd is aan organisaties die eigen kandidaten aanbieden’. “We hebben nooit een ander belang dan het belang van de klant.” Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags aanbestedingen, flextender, MSP | 5s Reacties
Combineren en flexibiliteit is het antwoord op de financiële risico’s van zzp’ers Geplaatst 15 november 2020 door ZZP Café Het is een onderwerp waar veel zzp’ers toch een beetje ongemakkelijk van worden. Heb je je financiële zaken goed geregeld? Hoe weet je of je genoeg geld opzij zet voor een redelijk pensioen? Wat gebeurt er als je ziek wordt en je hebt geen arbeidsongeschiktheidsverzekering? Pensioen Volgens Hugo-Jan Ruts heeft 18% van alle zzp’ers niets geregeld voor pensioen, wat betekent dat 80% dat wel heeft gedaan. Deels via een pensioen bij een oud-werkgever, deels via spaargeld en beleggingen en deels via de waarde van een eigen huis. Suzanneke Niemeijer is een 36-jarige brand marketeer. ‘Op deze leeftijd ben ik niet met mijn pensioen bezig. Sterker nog, ik hanteer ‘de struisvogelmethode’; of te wel kop in het zand. Ik heb nauwelijks iets geregeld,’ bekent zij. Gaston Hendriks is zzp’er en financieel planner en krijgt genoeg zzp’ers over de vloer als Niemeijer, die door de bomen het bos niet zien. ‘Zelf heb ik veel gepland en geregeld, maar dat wil niet zeggen dat het dan klaar is. Net als je iedere vijf jaar je huis moet schilderen, moet je ook dit periodiek bijhouden,’ adviseert hij. Volgens Hendriks moet je pensioen veel breder zien dan alleen maar die pot die je opbouwt, het gaat om een combinatie van pensioen, sparen, beleggen, eigen huis en AOW. ‘Het is goed nu al na te denken over de tijd dat je geen verdiencapaciteit meer hebt. Wanneer je alles alleen maar in je pensioenpot stopt, heb je heel weinig financiële flexibiliteit,’ legt hij uit. Want je kunt geld pas opnemen als je met pensioen gaat. Als je daarnaast spaart en belegt, dan kun je desnoods een aantal jaar eerder stoppen. Wanneer je alles alleen maar in je pensioenpot stopt, heb je heel weinig financiële flexibiliteit. De leeftijdsverwachting over wanneer men kan stoppen met werken laat een groot gat zien tot aan het pensioen. ‘Het wordt onderschat,’ zegt Ruts. ‘In de laatste fase van je carrière verdien je in loondienst het meest, maar als zzp’er gaat je inzetbaarheid en je tarief omlaag. Niet zozeer je productiviteit, maar je marktwaarde en bezettingsgraad dalen, zelfs bij interim bestuurders.’ De top als zzp’er is rond de 55 jaar. En voor die tijd zijn weinigen bezig met stoppen. ‘Ik heb geen idee wat ik straks nodig heb,’ zegt Niemeijer. ‘Dat klinkt heel nonchalant, maar dat komt ook omdat ik al die financiële structuren heel ingewikkeld vind allemaal. Ik ben zzp’er geworden omdat ik goed ben in een bepaald vakgebied, maar dat wil niet zeggen dat ik ook goed ben in al die dingen die erbij komen.’ Ik ben zzp’er geworden omdat ik goed ben in een bepaald vakgebied, maar dat wil niet zeggen dat ik ook goed ben in al die dingen die erbij komen. ZiP Facts, bron: zelfstandig arbeidsenquête van CBS/TNO: 18% van alle zzp’ers niets heeft geregeld voor pensioen; Van de 80% die wel iets heeft geregeld, heeft 45% pensioen van een oud-werkgever en 40% spaargeld en beleggingen, waarvan 30% waarde in een eigen huis; Jongeren onder de 35 jaar verwachten met 62 jaar te kunnen stoppen met werken, ouderen met 61,1 jaar; 20% van zzp’ers heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov); 60% van de zzp’ers heeft een voorziening tegen arbeidsongeschiktheid in de vorm van een buffer of waarde in een huis. Een derde van de zzp’ers heeft een buffer waarmee zij het langer dan een jaar kunnen uitzitten. 20% zegt minder dan 3 maanden te kunnen dekken en 20% zegt het niet te weten. Wat als je ziek wordt? Slechts 20% van zzp’ers heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering (aov) en dat percentage daalt jaar na jaar. Vandaar dat politici pleiten voor een verplichte collectieve aov voor alle zpp’ers. Ook Niemeijer heeft voor dit risico niets geregeld. Kan ik het niet beter als verlies nemen als ik even niet kan werken, vraagt zij zich af. Er is onderscheid tussen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Het eerste is van korte duur en nauwelijks te verzekeren, gebruik daarvoor een buffer. Een aov sluit je af voor het geval je niets meer kan, zelfs geen telefoon opnemen. In dat geval ben je arbeidsongeschikt. ‘Onderschat niet hoeveel geld je nodig hebt als je op je 36e arbeidsongeschikt wordt en tot je pensioen niet meer kunt werken. Dan heb je tonnen nodig. De grote valkuil is dat het risico op volledige arbeidsongeschiktheid klein is, maar de impact heel groot,’ waarschuwt Ruts. Hoe hoog is een buffer De extremiteiten in hoogte van een buffer zijn groot en lopen van minder dan drie maanden tot dekking voor langer dan een jaar. De echte struisvogels zitten in de 20% die zeggen het niet te weten. Hendriks pleit voor een buffer van minimaal een jaarsalaris. Hoewel hij zich realiseert dat zzp’ers met een laag uurtarief veelal niet in staat zijn iets opzij te zetten. De buffer heb je niet in één keer nodig en kan je deels beleggen, zodat je in ieder geval het verlies van 2% inflatie afdekt. Het alternatief is aflossen op je hypotheek. Dan dalen de maandelijks lasten, maar het geld is niet meer opneembaar en zit in baksteen. Juist daarom pleit hij voor financiële flexibiliteit. Zijn tip is dan ook om naar je totale financiële situatie te kijken. Maak met een tijdbalk inzichtelijk wat je nu en straks nodig hebt, inclusief de wensen tussendoor. Luister de hele podcast over pensioenen – of een van de andere podcast voor ‘eigen bazen’ terug via onderstaande links. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags aov, buffer, financiën, ondernemerschap, pensioen, verzekeren, zzp, zzpcafe | Laat een reactie achter
CBS cijfers: zelfstandigen hebben het weer net zo druk als voor de coronacrisis Geplaatst 13 november 2020 door Hugo-Jan Ruts Het aantal uren dat zelfstandigen werken ligt weer op het niveau van voor de start van de coronacrisis. Dit na een stevige dip in het tweede kwartaal. Dat blijkt uit CBS cijfers over het derde kwartaal. Zelfstandigen werkten in dat kwartaal in totaal 699 miljoen uren. Een jaar geleden was dat 689 miljoen. Het aantal gewerkte uren ligt nog wel 2% onder het vierde kwartaal van 2019. In haar Enquête Beroepsbevolking (EBB) meet het CBS het aantal uren dat zelfstandigen werken. De hierboven getoonde cijfers zijn gecorrigeerd voor seizoensinvloeden. Het CBS vraagt naar ‘gewerkte uren’ in de eigen onderneming. Dat zijn dus niet alleen uren die in rekening gebracht kunnen worden bij klanten. Deze cijfers laten daarmee niet alle vraaguitval onder zelfstandigen zien. Het herstel zegt wel iets over de mate van bedrijvigheid onder deze groep. Vorige maand liet de KVK weten dat het aantal startende zelfstandigen ook weer wat toeneemt, maar dat er daarnaast ook een record aantal is gestopt. Daarmee neemt het aantal zelfstandigen maar heel beperkt toe. De groei van het aantal gewerkte uren komt dus vooral door zelfstandigen die dat al waren en het weer drukker hebben. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags CBS | 1 Reactie
Verkiezingsplannen VVD: meer flex, maar ook meer bescherming voor alle werkenden Geplaatst 13 november 2020 door ZiPredactie De VVD was in 2016 de populairste partij onder zzp’ers en ook in het concept verkiezingsprogramma is volop aandacht voor deze groep werkenden. VVD wil zzp’ers toejuichen in plaats van bestrijden, omdat zij ‘de economie vooruit helpen’ met hun flexibiliteit. Het programma van de VVD is minder rechts dan voorgaande jaren. In tv-programma Op1 noemt fractieleider Klaas Dijkhoff het ‘warm rechts’. “We moeten dingen aanpassen, zodat de vrije markt weer beter gaat werken voor de middenklasse,” zei Dijkhoff. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Nederland volgens hem een ‘sterke, actieve overheid’ nodig. Zijn partij wil ‘niet per se een grote overheid, maar wel een overheid die levert en sterk genoeg is om veiligheid en zekerheid te bieden’. Wat betekent dit voor zzp’ers? Eigen rechtspositie VVD wil opkomen tegen schijnzelfstandigheid en tegelijkertijd echte zzp’ers ruimte geven. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten zzp’ers een eigen rechtspositie in het Burgerlijk Wetboek krijgen. Zo hoopt de partij beter onderscheid te maken tussen echte zelfstandigen en schijnzelfstandigen. Minimale eisen voor zzp-schap volgens de VVD: zelf beslissen of je een opdracht aanneemt en je eigen tarieven vaststellen. “Door het wettelijke onderscheid tussen zzp’ers en werknemers te verhelderen, kan de belastingdienst weer actief handhaven”, verwacht de partij. Werkgevers die mensen onterecht inhuren als zzp’er om premies te ontwijken, krijgen een boete en moeten de schijnzelfstandige verplicht een arbeidscontract geven. Het idee van een aparte wettelijke status voor zzp’ers is niet nieuw. In het regeerakkoord was zelfs een onderzoek afgesproken naar zo’n rechtspositie voor zelfstandigen. Maar daar hebben we tot op heden niets meer van gehoord. Ook wil de partij zzp’ers een eigen stem en positie in de Sociaal-Economische Raad (SER) geven, naast werkgevers en vakbonden. Daar wordt wel aan gewerkt: afgelopen juli werd een motie aangenomen, waarin VVD, CDA en D66 pleiten voor een sterkere positie voor zzp’ers in de polder. Hun stem moet gelijkwaardig zijn aan die van werkgevers en werknemers, vinden de drie partijen. Aov voor zzp Net zoals de meeste andere partijen, schrijft de VVD dat het sociale stelsel niet meer past bij de huidige tijd. De VVD wil vooral de middenklasse laten profiteren van het sociale stelsel. Zij betalen tenslotte ‘een fors deel van de premies en belastingen’, staat in het programma. De VVD wil hen extra belastingkortingen en kinderopvangtoeslag geven. Verder wil VVD dat de arbeidswetgeving en sociale zekerheid minder gebaseerd zijn op werknemers met een arbeidscontract. Voor zelfstandigen wil VVD een ‘betaalbare, verplichte basisverzekering voor arbeidsongeschiktheid’ voor zelfstandigen. Wie al een eigen private arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft, hoeft niet mee te doen met het collectief. Ook de agrarische sector en mensen die een klein inkomen bijverdienen hoeven niet mee te doen. De VVD maakt hierbij in het programma geen onderscheid tussen zelfstandigen met of zonder personeel, terwijl het voorstel dat nu bij het kabinet ligt, alleen geldt voor zelfstandigen zonder personeel. In de toekomst wil VVD een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor alle werkenden, ‘inclusief zzp’ers’. “Dat biedt dan echte keuzevrijheid tussen een dienstverband en zelfstandig ondernemerschap”, staat in het verkiezingsprogramma. Sociaal stelsel: meer flex, ook voor vast Tegelijkertijd moet het aantrekkelijker worden voor ondernemers om vaste, fulltime dienstverbanden aan te bieden. Dat wil de partij onder meer doen door het ontslagrecht te versoepelen voor kleine ondernemers. Daarmee sluit de partij voor een deel aan bij de adviezen van de Commissie Borstlap. In opdracht van het kabinet bracht deze commissie onder leiding van Hans Borstlap advies uit over hoe de regels rond werk er in Nederland uit moeten zien om toekomstbestendig te zijn. In het eindrapport stond onder andere dat de verschillen tussen vast en flex kleiner moeten worden. Oproep-, payroll- en uitzendcontracten blijven mogelijk Daarnaast stelde de Commissie Borstlap drie ‘rijbanen’ voor: vaste dienst, uitzend of zzp. Constructies zoals payroll worden verleden tijd. Bovendien mag je zzp’ers alleen inhuren voor specialistische taken, niet als je wat extra capaciteit nodig hebt. De VVD lijkt het daar niet mee eens. “Moderne contractvormen zoals oproep-, payroll- en uitzendcontracten blijven wel mogelijk om onvoorspelbaar werk te organiseren en kleine werkgevers te ontlasten”, staat in het verkiezingsprogramma. “Jongeren tot 21 jaar worden uitgezonderd van de hoge WW-premie voor flexibele en tijdelijke contracten.” De VVD wil ondertussen meer doen om malafide uitzendbureaus aan te pakken. De partij wil wettelijke kwaliteitseisen, ‘zoals het SNA-keurmerk’. Bovendien wordt het verboden voor malafide uitzendondernemers om een nieuw uitzendbureau op te richten. Bijstand, pensioen en hypotheek De VVD wil zelfstandigen betere bescherming geven tegen inkomensverlies. “We stellen ondernemers en zelfstandigen die in de bijstand terechtkomen het eerste jaar vrij van de vermogenstoets. Dit voorkomt dat ondernemers die bereid waren risico’s te nemen, direct hun eigen woning moeten verkopen of hun pensioenvermogen moeten opeten.” VVD wil zelfstandigen ook meer opties geven om fiscaalvriendelijk pensioen op te bouwen, zowel via pensioenfondsen als via individuele verzekeringsproducten. Zo krijgen zzp’ers meer ruimte om vrijwillig deel te nemen aan een pensioenfonds, belooft de partij. Tot slot moet het eenvoudiger worden voor zelfstandig ondernemers om een hypotheek af te sluiten. De VVD wil bijvoorbeeld meer mogelijkheden om via arbeidsmarktscans een hypotheek te krijgen. Op 17 maart 2021 zijn de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar de verkiezingen besteedt ZiPconomy aandacht aan de visies van de verschillende politieke partijen en de beloftes in hun verkiezingsprogramma’s op het gebied van de arbeidsmarkt en zelfstandigen. Klik hier voor een overzicht. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags TK2021, VVD | Laat een reactie achter
“Het dealseizoen is volop geopend” Geplaatst 13 november 2020 door ZiPredactie “Het is interessant om te zien dat zo’n grote overname juist nu plaatsvindt, ondanks corona”, zegt Rob de Laat: “De trend van consolidatie in de flexbranche is kennelijk sterker dan de vertraging die corona veroorzaakt.” De Laat was lange tijd zelf als ondernemer actief in de branche en is tegenwoordig partner bij M&A-specialist IRIS Corporate Finance. Hij volgt de branche intensief en is op zich niet verbaasd over de drang van bedrijven om te groeien: “Zo’n stap heeft twee voordelen: Je kunt je eigen bedrijfsvoering optimaliseren en bent beter in beeld bij grote opdrachtgevers. Het is altijd goed om een Top 3-speler en bij voorkeur de nummer 1 te zijn, zodat je weet dat je voor grote trajecten gevraagd wordt. Dat werkt eigenlijk heel simpel: Grote opdrachtgevers willen voor grote trajecten samenwerken met grote partijen. In het geval van HeadFirst speelt ook de markt waarin ze opereren een rol bij de wens om te groeien. Ik zie HeadFirst primair als broker en contractmanagement-partij. Dat is een volumespel en om dat goed te organiseren heb je dat volume echt nodig.” Op de vraag waarom het voor een partij met een omvang als HeadFirst interessant is om op overnamepad te blijven gaan, antwoordt De Laat: “Je creëert afstand ten opzichte van de concurrentie. Bovendien houdt zo’n overname jezelf scherp: Welke dingen kunnen we leren van elkaar? Hoe kunnen we van 1 plus 1 meer maken dan 2? HeadFirst heeft de afgelopen jaren aan de voorkant wel laten zien dat ze na een overname groter worden dan de optelsom van de overnames. Grote kluif Ik denk ook dat HeadFirst en Between qua cultuur wel goed bij elkaar passen. De komende tijd zal wel een uitdaging zijn, want met een omzet van 475 miljoen euro is Between een aanmerkelijk grotere partij dan de eerdere overnames die HeadFirst heeft gedaan. Dat waren wat kleinere brokken en dit is een grote kluif die verwerkt moet worden. De integratie en alles wat daarmee te maken heeft zal de komende tijd veel aandacht vergen. Je ziet ook dat er echt wat gebeurt door het vertrek van twee mensen uit de hoofddirectie en de komst van een stevige nieuwe CEO. Dat toont aan dat HeadFirst zelf ook toe was aan een volgende stap.” Volume is een belangrijke aanleiding voor een overname, maar er speelt veel meer, zegt Rob de Laat: “Je moet jezelf goed positioneren naar de markt en je klanten. Je moet ze uitleggen waar het nieuwe HeadFirst voor staat, waarom je dit doet, welke voordelen de nieuwe situatie meebrengt voor de klant en voor de zelfstandigen die via jouw organisatie werken. Concurrentievoordeel In de uitingen die ik tot nu toe heb gelezen zegt HeadFirst nog niet zoveel over deze zaken. Het blijft een beetje hangen in groter, sneller, beter. Ik ben daarom benieuwd hoe deze grote combinatie haar kracht gaat aanwenden en wat ze aan vernieuwing of verbetering gaan laten zien. Groter alleen is niet genoeg, je moet aantonen welk concurrentievoordeel je met deze stap voor jezelf gaat creëren.” Dat die verdiepingsslag nog gemaakt moet worden is op zich niet zo heel vreemd. Rob de Laat: “Je kunt zo’n grote overname wel een beetje zien als een gearrangeerd huwelijk: Je kent elkaar al redelijk goed, maar nadat het huwelijk voltrokken is ga je elkaar stap voor stap beter kennen. Dat geldt ook voor een overname. Ook dat is een project dat stapsgewijs moet worden doorgevoerd. Je moet wel snel een stip op de horizon zetten om te voorkomen dat dingen alle kanten uit gaan waaieren, maar de komende maanden zullen nodig zijn om echt te kunnen bepalen hoe de nieuwe organisatie eruit gaat zien.” Zal de overname van Between door HeadFirst tot onrust in de markt leiden? Rob de Laat verwacht wel een aantal ontwikkelingen: “Die ontwikkelingen hoeven overigens voor kleinere partijen niet negatief te zijn. Het zou kunnen dat sommige wat kleinere klanten zich minder herkennen in de nieuwe combinatie. En het kan ook zijn dat door de aanbestedingsregels binnen bepaalde segmenten ook weer kansen ontstaan voor andere partijen. Trigger Los hiervan is deze nieuwe combinatie van HeadFirst en Between wel erg competitief. Ik denk dat de kans groot is dat ook andere bedrijven om zich heen gaan kijken naar consolidatiemogelijkheden. Het feit dat deze deal wordt gedaan laat zien dat het mogelijk is en zal waarschijnlijk ook anderen triggeren. Het gaat dan niet alleen om de grootste worden, maar ook om je in specifieke segmenten sterker te vestigen en over een bepaalde drempel heen te komen. Het hoeft dus niet alleen om omvang te gaan, het kan ook om verdieping gaan.” Ik denk dat de kans groot is dat ook andere bedrijven om zich heen gaan kijken naar consolidatiemogelijkheden Naast de consolidatie ziet De Laat in de overname van Between door HeadFirst nog een andere interessante ontwikkeling: “Aanvankelijk waren de grootste bedrijven in de flexbranche spin-offs van de grote uitzendclubs. Die worden nu ingehaald door organisaties die niet uit zo’n grote uitzendspeler voortkomen. We hadden een aantal jaren geleden niet kunnen voorzien dat dit soort spelers zo dominant zou worden in de markt. Ik vind het een logische ontwikkeling, maar ik denk dat veel mensen dit toch niet in deze mate zagen aankomen.” Waarde van digitalisering Een aantal ontwikkelingen zal zich nog wel voortzetten, denkt De Laat: “De topposities zullen steeds meer worden overgenomen door partijen met een duidelijke MSP-signatuur. Je ziet overigens juist door corona ook de waarde van digitalisering. Dankzij digitalisering en technologische ontwikkelingen konden allerlei processen ondanks corona gewoon doorlopen. Als we tien jaar geleden in een corona-crisis waren terechtgekomen zouden de problemen veel groter zijn geweest dan nu. Nu konden partijen ondanks corona dankzij MSP-achtige partijen nog steeds goed hun opdrachten invullen. De MSP’s en contractmanagers hebben de markt van inhuur transparanter gemaakt omdat ze de behoefte van klanten online kunnen publiceren en verwerken. De trend zal niet alleen zijn dat groot steeds groter wordt, maar ook dat specialisten steeds meer focus zullen aanbrengen in waar ze voor staan. De groten die meer aan de kant van de klant gaan zitten en de specialisten die meer aan de kant van de professional zitten hebben elkaar nodig om de markt goed te laten functioneren.” Dat er na de deal tussen HeadFirst en Between nog veel beweging zal volgen staat volgens Rob de Laat vast: “De korte stagnatie die we in de flexmarkt gezien hebben is wel voorbij. Het dealseizoen is volop geopend.” Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags between, Consolidatie, HeadFirst, IRIS CF, overnames | 1 Reactie