Wiebes tilt reparatie wet DBA over verkiezingen heen. Geen tijdelijke maatregel. Geplaatst 8 december 2016 door Hugo-Jan Ruts Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën wil geen overhaaste stappen zetten in het aanpassen van de Wet DBA. “Eerst rust en repareren, dan weer verder rijden.” Elke suggestie uit de Kamer om opdrachtgevers nu al meer harde zekerheid te geven, wees een soms geïrriteerde Wiebes van de hand. “Nu met nieuwe criteria komen geeft alleen maar meer onduidelijkheid.” Oppositie vindt geen gehoor suggesties Het kabinet wil de tijd nemen om nieuwe criteria, zoals die bijvoorbeeld voorgesteld zijn door de Commissie Boot, nader te bestuderen. Minister Asscher wil dat onderzoek met een interdepartementale werkgroep doen, inclusief advies van de SER en het betrekken van de sociale partners. Met als gevolg dat het kabinet niet voor april met voorstellen komt. Na de verkiezingen dus, waarmee dit dossier op het bureau van de formateur komt te liggen. De vraag waarom het kabinet – dat al een tijdje weet dat de Wet DBA met de huidige criteria rond gezag en vrije vervanging vast loopt – niet alvast gestart is met dat onderzoek en overleg, bleef onbeantwoord. Een serie moties van oppositiepartijen om bijvoorbeeld alvast een aantal criteria rond duur of tarief in te voeren, zodat al sneller duidelijk wordt welk type opdrachten zonder modelovereenkomst kunnen worden uitgevoerd, of tijdelijk terug te vallen op de VAR, worden ‘ontraden’ door het Kabinet. Dat terwijl ook Erik Ziengs (VVD) drie weken geleden zo’n tariefgrens opperde en ook Mei Li Vos (PvdA) aan gaf daar wel oren naar te hebben. Ook verschillende belangenorganisaties vragen daar om, net als een aantal grote bedrijven, zo bleek uit een inventarisatie die wij deden. VNONCW heeft zich in tamelijk felle bewoordingen uitgelaten tegen elke vorm van tijdelijke criterium als een tariefgrens: “We moeten voorkomen dat het kabinet een verkeerde afslag neemt door een politieke uitruil waarin VVD en PvdA elkaar nog net kunnen vinden”. Blijkbaar is de stem van Hans de Boer goed gehoord in Den Haag. Herhaaldelijk noemde Wiebes in het debat dat er bij met name het VNO geen draagvlak is voor tijdelijke maatregelen. Mogelijk is dat De Boer het punt rond criteria over wat nu wel en wat nu niet een zzp-opdracht is, mee wil nemen in de nieuwe onderhandelingsronde met de vakbonden die gaat komen nu ook de WWZ zo ter discussie staat. Of de uitruil die daar gaat plaatsvinden gunstig uitpakt voor zzp’ers valt nog maar te bezien. Meer voorlichting De oppositie gaf diverse malen aan een gevoel van urgentie te missen bij de Staatssecretaris. “Geen handhaving, geen boetes”, zo herhaalde Wiebes gisterenavond regelmatig. Hij houdt vast aan zijn standpunt dat het niet uitdelen van boetes voldoende zekerheid aan opdrachtgevers moet bieden om toch weer zzp’ers in te huren. Opmerkingen van links tot rechts in de Kamer dat die uitspraken weinig indruk maken bij de ‘compliancy’ afdelingen van met name grote organisaties, waren aan dovemansoren gericht. Wiebes ging daar niet echt op in. Volgens hem zijn veel bedrijven bedrijven onnodig risico-avers gebleken. ‘Ik moedig hen aan weer zzp’er in te huren’ De Staatssecretaris beloofde nog meer in te zetten op voorlichting. Half januari (eerder krijgt hij die post niet de deur uit) krijgen alle zzp’ers die een VAR hadden, nogmaals een brief. Een zichtbaar vermoeide Asscher maakte in korte bewoordingen duidelijk dat het ontwikkelen van nieuwe criteria en die in overeenstemming brengen met het arbeidsrecht een “majeure operatie” is (“zodat de praktijk gaat aansluiten op de juridische werkelijkheid”) Een operatie veel zorgvuldigheid en afstemming vergt. Een zorgvuldigheid die wat schril afsteekt ten opzichte van de haast die zijn collega Wiebes had met het invoeren van de Wet DBA. En nu? En nu? Dat Wiebes het lastig vindt om nu snel met een alternatief te komen, is op zich wel te begrijpen. Maar na wederom een debat blijft toch ook een gevoel hangen dat hier niet een Staatssecretaris staat die tot het uiterste wil zoeken naar een oplossing voor een probleem waar hij zelf politiek verantwoordelijk voor is. Een snel vervolgdebat waarin Wiebes gedwongen wordt om een andere koers te varen, zit er ook niet in. Ondertussen mogen zelfstandigen die opdrachten doen in het wat pragmatisch ingesteld MKB hopen dat de woorden van Wiebes voldoende zijn. Voor zelfstandigen die het meer moeten hebben van de grote organisatie en overheden kan het wel eens een lange winter worden. (In het liveblog over het de debat, dat hier terug te lezen is, kunt u het debat in korte quotes en commentaren nog eens terug lezen) Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie | 17s Reacties
Live blog (en stream) over Tweede Kamer debat Wet DBA #DBAdebat Geplaatst 8 december 2016 door ZiPredactie Vandaag debatteert de Tweede Kamer wederom met Staatssecretaris Wiebes over de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties. Aanleiding is zijn voornemen om de Wet niet te handhaven. Of dwingt de Kamer hem toch andere maatregelen. Het debat start om 15.15 uur, ondertussen plaatsen we wat voorbeschouwingen. We gaan hier op deze pagina het debat op de voet volgen, via Een livestream vanuit de Tweede Kamer (Debat start rond 15.15 uur). Samenvattingen (door Pierre Spaninks en Hugo-Jan Ruts) en reacties hieronder (de laatste updates staan boven aan; het scherm ververst automatisch). Commentaren en reacties die u zelf kunt plaatsen onderaan dit blog. Tweets over het debat zijn rechts op het scherm te zien (tweets met #DBAdebat). Geplaatst in ZP en Politiek | Tags verkiezingen 2017, Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie | 13s Reacties
Uitstervend beroep: programmeur? Geplaatst 8 december 2016 door Bas van de Haterd We moeten iedereen leren programmeren. We moeten iedereen techniek leren. Dat is een baan die zeker blijft bestaan, hoor je veel. Er zijn echter mensen die daar niet zo zeker van zijn. Gaat AI, de zelflerende algoritmes, de taak van de programmeur overnemen? Naast hele grote implicaties, dat zou namelijk het begin kunnen zijn van ‘general AI, zeg maar waar films als Terminator ons voor waarschuwen’, is het wel een mogelijke realiteit. Dit artikel gaat daar uitgebreid op in, en is best goed onderbouwd. Laat ik het kort uiteen zetten. (meer…) Geplaatst in Uitstervende beroepen | Laat een reactie achter
De Boot gemist? Criteria modelovereenkomsten Commissie Boot: zin of onzin? Geplaatst 8 december 2016 door ABU Nee, de Goedheiligman heeft niet de boot gemist. Hij is keurig op tijd vertrokken uit Nederland om te genieten van een welverdiende vakantie. De titel van deze column slaat op het rapport van de Commissie Boot. Deze Commissie is door staatssecretaris Wiebes in het leven geroepen om onderzoek te doen naar de juistheid van door de Belastingdienst beoordeelde (model)overeenkomsten. Onlangs heeft deze Commissie haar eindrapport uitgebracht. De Commissie vindt het niet nodig om het systeem van modelovereenkomsten los te laten. Zij doet echter wel suggesties van criteria die bij de toetsing vooraf en achteraf toegepast kunnen worden. Criteria die daarbij zouden kunnen helpen zijn onder meer: de hoogte van de beloning; de duur en de omvang van het contract; de core business van het bedrijf. Op 30 november jl. organiseerde de vaste commissie voor Financiën een rondetafelgesprek over de Wet DBA. Tijdens dit gesprek lichtte de heer Boot – als voorzitter van de Commissie – het rapport van de Commissie toe. Ook bovenstaande drie criteria kwamen daarbij aan bod. Voor deze criteria geldt dat je aan ten minste twee van de drie criteria zou moeten voldoen, aldus de heer Boot. Een voorbeeld ter verduidelijking. Een bank huurt een zzp’er/IT’er in voor een IT-opdracht. De hoogte van de beloning is hoger dan een marktconform tarief. Een hogere beloning vormt een indicatie dat er geen sprake is van een dienstbetrekking. De duur van het contract is te lang. Een te lange duur vormt weer een indicatie dat er wel sprake is van een dienstbetrekking. Tussenstand 1:1. Tot slot de core business toets. Behoren de te verrichten werkzaamheden van de zzp’er/IT’er tot de core business van de bank? Ik zou zelf zeggen van wel. Digitalisering bij banken is een van de redenen dat er in de bancaire sector zoveel arbeidsplaatsen verloren gaan. De heer Boot is echter een andere mening toegedaan. Volgens hem behoort IT niet tot de core business van de bank. Als je al bij een simpel voorbeeld van mening verschilt, tja hoe dan verder? Bovenstaande drie criteria gaan het gebrek aan vertrouwen in de markt volgens mij niet herstellen. Deze drie criteria zullen weer leiden tot nieuwe onduidelijkheid. Hoe nu wel verder? De politiek is naarstig op zoek naar oplossingen. In onze Position Paper dragen wij oplossingen aan om uit de huidige impasse te komen. Het is tijd voor actie. Het vertrouwen in de markt moet worden hersteld. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags ABU, Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties | 12s Reacties
Socialistisch voorman vreest terugloopt aantal zelfstandigen en groei gedwongen werknemers. Geplaatst 7 december 2016 door Hugo-Jan Ruts De zelfstandige ondernemers gaan terug in getal, en ‘het reuzeleger der bezitloze, afhankelijke, ondergeschikte werkers neemt toe. En de opruiming die zij – grote ondernemers – houdt onder de werkelijk onafhankelijke ondernemers is nog veel grondiger dan uit deze cijfers te zien valt. De cijfers die wij zullen geven hebben alle betrekking op het teruggaan der zelfstandigen en het toenemen van de ondergeschikten. Alleen in de rubriek Industrie zijn al ruim 84000 ondernemers verdwenen. Er zijn veel ondergeschikten bijgekomen. De verdwenen zelfstandig ondernemers zullen wel hoofdzakelijk tot de kleinere soort behoren. Wij weten echter dat alleen de grote en zeer grote patroons vermeerderen. De van hen afhankelijke personen zijn met ongeveer één miljoen gestegen. Was ‘nu’ Zelfstandigen 29% 22% Niet-Zelfstandigen 71% 78% Hoe lang de 78% niet-zelfstandigen zullen blijven gehoorzamen aan en zich laten uitbuiten. Maar iedereen zal kunnen begrijpen dat eenmaal deze vraag aan de orde komt. En spoediger, naarmate de 78 talrijker en de 22 minder talrijk worden. Een paar fragmenten uit een artikel van Frank van der Goes, een van de oprichters van de SDAP (de voorganger van de PvdA), in Het Volk op 8 april 1909. Van der Goes heeft het hier over data van de Duitse arbeidsmarkt rond de vorige eeuwwisseling. Hij vergelijkt cijfers van 1895 met die van 1907. Hij ziet de forse teruggang van het aantal zelfstandigen met lede ogen aan, omdat ze hun zelfstandigheid gedwongen moeten inruilen voor werknemerschap. Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags Wet deregulering beoordeling arbeidsrelatie | Laat een reactie achter
Wet DBA mislukt. Opdrachtgevers niet meer verantwoordelijkheden, wel meer macht. Geplaatst 7 december 2016 door Hugo-Jan Ruts Morgenmiddag staat het voorlopig laatste debat over de Wet DBA op de agenda van de Tweede Kamer. Omdat de Wet volgens Staatssecretaris Wiebes te veel zelfstandigen raakt die eigenlijk helemaal niet het onderwerp van de Wet DBA zijn, wil Wiebes de Wet de facto opschorten tot ten minste 2018. Ondertussen wil hij gaan werken aan nieuwe criteria waarmee wel duidelijk gemaakt kan worden wie nu wel of niet in een schijnconstructie werkt. De geest is uit de fles Wiebes hoopt dat met dat opschorten de markt voor zelfstandige professionals weer aantrekt en de situatie terugkeert zoals die was voor de Wet DBA. Dat lijkt een ijdele hoop. De geest is uit de fles, zeker bij grote opdrachtgevers. De belofte van Wiebes dat er geen boetes uitgedeeld worden maakt bij dat soort organisaties weinig indruk. Het horizontaal toezicht van de Belastingdienst vereist immers dat ze zich ‘gewoon’ aan de wetgeving houden, boete of geen boete. Compliancy boven alles. En laten we wel wezen: die Wet DBA komt sommige opdrachtgevers ook wel prima uit. Inclusief het feit dat de onduidelijkheid over wat nu wel en niet kan nog doorgaat (wat mogelijk verklaart waarom VNO/NCW, samen met FNV/CNV, tegen een quick fix van de wet is). Even de tent weer eens opfrissen, de onderhandelingspositie van schaarse zp’ers aanpakken, definitief alle verantwoordelijkheden voor inhuur uit de lijn halen en centraliseren plus afscheid nemen van (niet zelden) lang lopende contracten. Het doel van de Wet DBA was om meer verantwoordelijkheid neer te leggen bij de opdrachtgever. Het resultaat is totaal anders om. Die verantwoordelijkheid kopen ze af bij brokers of andere intermediairs; ze krijgen vervolgens wel meer macht ten opzichte van de zelfstandigen. De winnaars Grote winnaars van deze hele exercitie zijn overigens de echte grote jongens in de flexbranche. Partijen die de grote organisaties met verschillende diensten (van inkoop systeem, contractbeheer tot detachering/payroll) alles uit handen kunnen nemen. Ze slaan nu hun slag in een periode dat er bij die grote organisaties toch al een proces op gang was gekomen om ‘grip op inhuur’ te krijgen. Dat betekent dat ze de druk van de Wet DBA gebruiken om bij hun vaak al bestaande klanten het volledige inhuurproces in handen te krijgen. En tussenschakels (leveranciers van zelfstandigen) in het inhuurproces er uit te halen. Dat laatste klinkt aardig voor de zelfstandigen, maar marges die zo eventueel vrijkomen gaan natuurlijk niet naar die zelfstandigen. Denk even terug aan een uitspraak van Wiebes in de Eerste Kamer: De Wet DBA zou ‘het proces van desintermediering niet in de weg staan’. Dat ging hij met minister Asscher regelen. Een initiatief waar we verder niets over gehoord hebben. Diezelfde minister Asscher stuurde gisteren overigens een vrij wollige brief naar de Kamer om die te informeren omtrent zijn vorderingen rond goed opdrachtgeverschap. Goed opdrachtgeverschap – zo maakt ons onderzoek samen met de Universiteit Tilburg duidelijk – staat en valt met een goede afstemming tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, met veel feedback en veel contact. Nu net zaken die onder de Wet DBA zo lastig lijken te zijn. Toch een snelle reparatie? In het debat morgen zal duidelijk worden in hoeverre Wiebes gedwongen wordt om meer te doen dan sec het opschorten van de handhaving (waar overigens de nodige vragen over zullen komen). Volgens Prof Boot (van de gelijknamig commissie) kan dat prima. Bijvoorbeeld door het hanteren van een criteria rond duur en tarief. Daarmee kan volgens Boot, en hij is niet de enige, vooraf zekerheid gegeven worden wat nu wel en geen schijnconstructie is. Het zou de ruis weghalen en daarmee ook gelijk de balans in de verhoudingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers weer wat herstellen. Boot vindt namelijk dat de Wet DBA alleen gericht is op ‘gedwongen schijnconstructies’, dus aan de onderkant van de markt. Een conclusie gebaseerd op zijn eigen interpretatie. Interessant om te zien of dat morgen overgenomen wordt. Het zou een boel duidelijk maken en vooral ook richting geven wat nu precies het doel is van de Wet DBA. De kans om een quick fix, bijvoorbeeld via een aantal interim-maatregelen, lijkt overigens klein. De grote polderpartijen zijn daar simpelweg tegen. FNV Zelfstandigen opperden een tariefgrens, maar in de hoorzitting zweeg FNV bestuurder Mariëtte Patijn daar in alle toonaarden over. In de ochtend voordat Wiebes met zijn voortgangsrapportage naar buiten kwam, stelde VVD kamerlid Erik Ziengs nog voor om een tariefgrens in te stellen. Op die zelfde ochtend trok VNO voorman De Boer in een interview in het FD plots zijn handen af van de Wet. Inclusief de mededeling dat VNO niets ziet in een ‘surrogaat oplossing’ als zo’n tariefgrens. De gewone sterveling wist toen nog niet dat Wiebes die middag met zijn brief naar buiten zou komen. Een samenloop van gebeurtenissen die in het Haagse wereldje nooit toevallig is. FNV Zelfstandigen, de Bovib, Prof Boot stellen een quick fix voor. Zo ook het voorstel wat wij deden – gevoed onder andere door opdrachtgevers. Niet die minste coalitie. Maar veel anderen belangenpartijen, die ook spraken tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer, richten hun pijlen liever op de periode van na de verkiezingen, wanneer er mogelijk een integraal plan komt over de positie van de zelfstandigen. Nu goed, we gaan morgen hier op ZiPconomy het debat – dat start om 15:15 uur – live volgen en verslaan. Met een stream, commentaren van o.a. Pierre Spaninks en ondergetekende en reacties. Wiebes zal het in het debat niet makkelijk krijgen, wie weet met welke creatieve oplossingen de Kamerleden komen. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties | 17s Reacties