Maandelijkse archieven: november 2016

Pakketjes via de drone steeds dichterbij

3571448750Pakketjes bezorgen via drones komt steeds dichterbij, zo meldt Verkeersnet. Dat de koerier een uitstervend beroep is, dat leek me al een tijdje vast te staan. Dat schreef ik twee jaar geleden ook al in mijn ‘10 banen boek‘. Op welke termijn is dan altijd de vraag. Nu komt Parcer met de eerste proeven in Nederland.

Het idee is om vooral ook te gaan werken met speciale pakjes delivery boxen. Dus speciale ‘brievenbussen’ die je bij je huis kan neerzetten om pakjes in te ontvangen, waarbij via een code alleen geautoriseerde koeriers toegang hebben.

(meer…)

Geplaatst in Toekomst visie, Uitstervende beroepen | Laat een reactie achter

SGP: weinig concreets voor zzp’ers, knibbelt wel aan zelfstandigenaftrek

De SGP benoemt in haar verkiezingsprogramma wel de nodige knelpunten rond zzp’ers, maar komt met weinig concrete maatregelen. Geen verplicht pensioen, maar de deur wordt wel opengezet naar hervorming van de zelfstandigenaftrek.

Balans flex en vast

De balans tussen de wens naar flexibiliteit en vastigheid op de arbeidsmarkt ontbreekt momenteel, zo stelt de SGP. “ Voor de continuïteit is vastheid nodig, maar wil je als bedrijf goed in kunnen spelen op ontwikkelingen op de markt, dan moet je ook snel kunnen schakelen.  Het is de taak van de overheid om de juiste balans te zoeken.”

Die balans ontbreekt nu volgens de SGP nu. “De lasten en risico’s bij het in dienst nemen van vaste werknemers zijn hoog. De verplichtingen bij vaste contracten zijn vaak een molensteen voor werkgevers. Kwetsbare werknemers worden door de hoge bescherming als een groot risico gezien, waardoor hun kansen op werk juist verkleinen. Omgekeerd zijn zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) helemaal niet verplicht zich te verzekeren tegen het risico op ziekte of werkloosheid. Bovendien is hun belastingdruk laag door aanzienlijke, structurele fiscale voordelen.”

Volgens de SGP draagt het “verkleinen van de kloof tussen zelfstandigen en werknemers” bij aan een meer gezonde arbeidsmarkt. Het is een constatering die vaker gemaakt is; wat je er mee doet hangt natuurlijk erg van je definitief van wat die kloof is.

Zzp-beleid weinig concreet

Na deze algemene beschouwing wordt het interessant om te zien wat de SGP dan concreet aan voorstellen in gedachten heeft die mogelijk de zzp’er – in positieve of negatieve zin – raken.

“Door een basale bescherming van zzp’ers wordt voorkomen dat mensen noodgedwongen als zelfstandige starten. Of dat zij tegen te lage tarieven concurreren door zichzelf te benadelen bij voorzieningen voor ziekte of werkloosheid. Het gaat om een arbeidsmarkt waarop zowel sprake is van eerlijke kansen en concurrentie alsmede ruimte voor ondernemerschap.” Wat dit nu precies betekent wordt niet echt duidelijk.

“Nieuwe initiatieven moeten niet onnodig belemmerd worden”. Fijn. Maar ook hier is niet echt duidelijk wat dat nu betekend. Zou hier ook de Wet DBA mee bedoeld worden?

Duidelijker is dat de SGP de Wet Werk & Zekerheid wil aanpassen, iets wat niet direct met zp’ers te maken heeft, maar wel indirect. “Om te voorkomen dat bij ontslag extreme ontslagkosten ontstaan, moet de rechter weer  een ruimere mogelijkheid krijgen om tot een evenwichtige belangenafweging van werkgever en werknemer te komen” Daarbij wil de SGP dat het weer mogelijk moet worden om “meer opeenvolgende arbeidsovereenkomsten te sluiten. De tussenpozen mogen best korter zijn. Er wordt extra ruimte geboden voor het sluiten van meerjarige overeenkomsten. Werknemers krijgen daardoor meer zekerheid.”

Over pensioenen stelt de SGP dat zzp’ers ook zzp’ers keuzevrijheid moet hebben hoe ze hun pensioen opbouwen. Pensioen opbouwen wordt bij de SGP in ieder geval niet verplicht voor zzp’ers. Anders dan bij andere partijen, zoals het CDA die pensioen opbouw wil koppelen aan behoud van de zelfstandigenaftrek.

Belastingplannen raken ook zelfstandigenaftrek

De SGP heeft flinke ambities voor het herzien van het belastingstelsel. De impact van deze maatregelen zijn vooral afhankelijk van gezinssamenstelling en hoogte inkomen. Zo moet het  belastingstelsel moet weer gezinsvriendelijk worden, wat gunstig zal zijn voor kostwinnende en eenverdiendende zzp’ers.

Ook wil de SGP de lasten op arbeid worden verlaagd door het introduceren van één laag, uniform  basistarief en een toptarief: de zogenoemde sociale vlaktaks.

In deze passage over Belastingen zit nog wel wat nieuws verstopt voor zzp’ers: “Ondernemersfaciliteiten blijven onverkort beschikbaar voor startende ondernemers. Na een periode van vijf jaar worden deze meer in lijn gebracht met de belastingdruk voor werknemers, rekening houdend met de extra risico’s van ondernemers. Ondernemersregelingen moeten regelmatig kritisch geëvalueerd worden op effectiviteit, perverse prikkels en onbedoelde neveneffecten.”  Dit is een fraai een staaltje Haagse Vaagtaal. Maar wanneer je het koppelt aan de beschouwing over de arbeidsmarkt  en het zinnetje “verkleinen van de kloof tussen zelfstandigen en werknemers” dat 15 pagina’s eerder in het verkiezingsprogramma staat, dan kan je hier weinig anders uit lezen dan dat ook de SGP de zelfstandigenaftrek wil gaan hervormen.

ZiPconomy brengt alle standpunten van de verschillende politieke partijen tijdens dit verkiezingsseizoen bijeen, onder andere via dit speciale ZiPdossier: Verkiezingen 2017  

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags , | Laat een reactie achter

Bedrijfsleven ernstig bezorgd over gevolgen wet DBA.

Het bedrijfsleven, waaronder veel grote commerciële en enkele semipublieke instellingen, is ernstig bezorgd over de uitwerking van de nieuwe wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) die per 1 mei 2016 van kracht is. Dit blijkt uit de Politieke Ronde Tafel van 3 november 2016, geïnitieerd door The Future Group in samenwerking met het bedrijfsleven.

Wet DBA knelt

De bedrijven aan tafel zijn de opdrachtgevers van grote aantallen zelfstandig kenniswerkers (zp’ers) en zien dat het huidige arbeidsrecht (jaar 1907) knelt rondom de definitie en interpretatie van gezag. Nederland kent circa 400.000 kenniswerkers die er bewust voor kiezen om voor eigen rekening en risico te ondernemen. Momenteel krijgen veel zp’ers te horen dat hun opdrachtgever niet langer in staat is om met hen verder te gaan gezien de risico’s die hieraan kleven. Ook Hans Biesheuvel, oprichter ONL en Erik Ziengs, Tweede Kamerlid VVD namen deel aan de discussie aan tafel.

Ziengs (VVD): We moeten voorkomen dat zp’ers en bedrijven nog verder in de knel komen

Biesheuvel: “Nederland is dicht geregeld, terwijl wendbaarheid nodig is. Het is onmogelijk om nog jaren vooruit te plannen en daarom is een verdere flexibilisering van de arbeidsmarkt noodzakelijk” Biesheuvel stelt dat er naast het loondienstmedewerker en de ondernemer een aparte status moet komen voor de zp’er, met een geheel eigen risicoprofiel. Ziengs is zich zeer bewust van wat er zich momenteel afspeelt op de arbeidsmarkt: “We zullen goed moeten kijken naar de uitwerking van deze wet om te voorkomen dat zp’ers en bedrijven nog verder in de knel komen. Als dit niet werkt moeten we kijken naar andere oplossingen. Hier ben ik momenteel dagelijks mee bezig en daar zet ik mij in de Kamer voor in.”

Bedrijfsleven verwacht reparatiewerk aan Wet DBA

Tijdens een peiling onder de circa 20 deelnemende bedrijven aan tafel bleek dat een overgrote meerderheid van deze bedrijven, nog voor de verkiezingen in maart 2017, reparatiewerk van de politiek verwacht om de ergste nood te ledigen. Daarnaast zou de nieuwe regering moeten komen met aangepast arbeidsrecht dat een structurele oplossing biedt voor de  toekomst. Er ontstaat, nu de deadline (1 mei 2017) van handhaven door de Belastingdienst nadert, een gigantische druk op de business van de bedrijven doordat de hoogst noodzakelijke expertise van zelfstandig kenniswerkers in één keer wegvalt. De schaarste aan specialistische kennis en de overtuiging van zelfstandigen om niet meer in loondienst te gaan maakt de beslissing van bedrijven om zp’ers te weren vanwege spookachtige niet te overziende risico’s alleen maar zuurder.

Overigens was de stemming aan tafel heel oplossingsgericht. Modelcontracten dienen versneld te worden afgehandeld en er moeten duidelijke criteria gegeven aan de door Wiebes genoemde “goedwillendheid” waardoor bedrijven gevrijwaard worden van boetes. Enkelen verlangen terug naar de periode waarin de VAR bestond en zp’ers en bedrijven duidelijkheid verschafte.

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags | 11s Reacties

HR, Tech en Flex (deel 1): Engagement is hot

“White hot”, noemt Josh Bersin de opkomst van ‘tools for engagement, pulse surveys, feedback management and culture assessment’. Engagement, betrokkenheid van en luisteren naar medewerkers, staat al drie jaar muurvast in de top-3 van HR-topics. In de geschiedenis is het een bekend fenomeen: zodra de techniek de overhand lijkt te krijgen boven het menselijk ambacht, slaat het ambacht terug. Zoals de opkomst van de fotografie leidde tot de schilderstroming Realisme, hebben de procesautomatisering en kille analytics in HR nu (tegen)bewegingen als HR2020 en WorkHuman tot gevolg. ADP – van oudsher gespecialiseerd in on-menselijke HR-technologie zoals payroll – heeft als nieuwe slogan ‘A more human resource’.

Drie jaar is blijkbaar ook de tijd die de gemiddelde softwareontwikkelaar nodig heeft om een systeem te ontwerpen en in elkaar te zetten, want bij DisruptHR – onderdeel van HRTechWorld op 25 en 26 oktober in Parijs – had ongeveer de helft van de ontregelaars zich op dit onderwerp gestort (meer daarover in deel 2, dat morgen verschijnt).

‘De organisatie is kut’

Ik ben er van overtuigd dat technologie leuk, nuttig, zinvol en inmiddels onvermijdelijk is. Maar betrokkenheid, luisteren en (samenwerken) zijn per definitie dingen die mensen doen en hun vermogen om betekenis te geven aan hun werk en het met overgave te doen heeft vaak weinig met technologie te maken. Het kan zelfs volkomen losstaan van hun mening over de organisatie als geheel. Een aantal jaren geleden werkte ik voor een kleine organisatie in Leiden, die mij enigszins besmuikt de resultaten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek liet zien. Inderdaad, de organisatie scoorde op praktisch alle punten onder de benchmark van de branchevereniging. Maar toen ik met medewerkers zelf sprak, zeiden ze bijna allemaal hetzelfde: misschien is de de organisatie kut, maar ik heb een geweldige baan. En zo werkt het vaak. Wat niet wegneemt dat het interessant is om te bekijken wat technologie aan betrokkenheid en samenwerking bij kan dragen.

Onverstaanbare Fransen

Daarom schoof ik aan bij een aantal sessies die als onderwerp ‘engagement’ hadden. Bijvoorbeeld bij ‘Le French Touch’, een panelgesprek tussen vertegenwoordigers van Veolia, L’Oréal en Société Générale over digitale samenwerking, innovatie, verbeterde productiviteit en werkgeluk. Vier Fransen die Engels spreken – dat bleek niet eenvoudig te volgen (Monsieur Lambert van Veolia sprak trouwens Vuurlands – denk ik), maar ik kreeg er genoeg van mee. “We hebben het altijd over technologie”, zei Clara Gaymard, afkomstig van General Electric en nu met haar bedrijf Raise gericht op het creëren van positieve groeiomgevingen, “maar voor innovatie is het nodig om eerst gedrag en cultuur te veranderen”. Niemand luistert naar je omdat je de baas bent. Mensen laten zich niet meer controleren, het gaat om vertrouwen.

Human way of working

Aan deze trend heeft Caroline Flandrin haar baan als ‘SVP People Innovation’ bij L’Oréal te danken. Om innovatie te laten slagen in de wereld van beauty, is een ‘human way of working’ nodig: “We have a lot of care for our people”. Er ligt veel nadruk op individueel talent en vrijheid, L’Oréal streeft naar een sociale omgeving en manieren om op nieuwe manieren met vrijheid om te gaan. Dat begint met luisteren, van boven naar beneden en andersom. En met de inzet van technologie. Er is een speciale commissie voor het invoeren van digitalisering bij samenwerking. Eén van hun projecten ging over crowd sourcing en dit wordt nu uitgerold naar de rest van het bedrijf.

Ook Société Générale zet de kaarten op een combinatie van digitale en fysieke tools om een omgeving te creëren waarin mensen plezier hebben in wat ze doen. Daarbij hebben ze er in het geheel geen problemen mee om een copycat te zijn van high tech companies zoals Google en Facebook. “You can feel at home at our offices”, zei Aymeril Hoang, Group Head of Innovation. Veel werken in groepen die ‘ownership’ laten zien en verder is het devies aan de medewerkers: ‘go for it’.

A fool with a tool is still a fool

Heb je daar technologie voor nodig? “Digital is key”, zei Clara van Raise. Het verandert hoe bedrijven werken. Bij nieuwe en kleine organisaties is digitaal van meet af aan ingeburgerd, bestaande of grote bedrijven klungelen er soms nog erg mee om. Maar welke tools je ook inzet, volgens haar moet je altijd je waarden in je achterhoofd houden. Zij zijn de drivers van de cultuur die innovatie, werkplezier en betrokkenheid mogelijk maakt. ERE.net spreek zelfs over ‘a pivotal moment for HR to integrate technology and humanity in creating a better workplace.

Dat vindt ook Dominic Price, ‘Work Futurist’ bij Atlassian, die na het Franse panel op het toneel verscheen. Atlassian heeft elke dag wereldwijd 400 projectteams aan het werk.Dat kun je niet allemaal controleren, dus in plaats van overal managers tussen te zetten, onderscheiden ze rollen, in productteams, leiderschapsteams en serviceteams. Iedereen kan in meerdere teams zitten en meerdere rollen hebben. Digitale tools kunnen de rollen en processen ondersteunen, zolang het op de goede manier gebeurt. “A fool with a tool is still a fool”, zei Dominic. Als de tool zegt: samenwerken en het bijbehorende gedrag wordt afgestraft, dan krijg je ‘een confusing company’. Dus niet of-of, maar en-en. Geen digitaal zonder persoonlijk contact. Zoals Clara zei: “If you put technology in front, you make a mistake”.

Engagement en technologie kunnen prima samengaan en elkaar zelfs versterken, maar niet als je daarbij de mensen uit het oog verliest. Maar als je ermee aan de slag wilt, is het aantal aanbieders op dit terrein een waar ‘mer à boire’. Meer over de ‘fools & tools’ in deel 2, dat morgen verschijnt. Plus een behulpzame navigatiehulp.

Dit artikel is er een uit de serie over de HR Tech World Conference in Parijs van 25 en 26 oktober. De volgende HR Tech World Conference is in het voorjaar in Londen

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | Laat een reactie achter

Josien van Breda (FNV Zelfstandigen): geef hoogte tarief plek in beoordeling zelfstandigheid

“Kameraden” zo verwelkomde de algemeen secretaris van de Vlaamse vakbeweging ABVV de aanwezigen vorige week tijdens een bijeenkomst over freelancers. Ik was daar te gast om te vertellen over de situatie in Nederland. Dat was anders dan hoe ik normaal begroet wordt, maar gaandeweg werd duidelijk dat de overeenkomsten tussen Vlaanderen en Nederland groter zijn dan de verschillen als het gaat om de positie van zp’ers op de arbeidsmarkt. Ik ging met een idee en een kilo Belgische bonbons rijker terug.

Vlaams onderscheid tussen type zelfstandigen

Wat mij het meest is bijgebleven is de presentatie van de tussentijdse resultaten van een onderzoek van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen naar zelfstandigen. In dat onderzoek maken ze een handig onderscheid van verschillende soorten zp’ers. Allereerst het onderscheid tussen zp’ers met particuliere opdrachtgevers of zakelijke opdrachtgevers.

De eerste groep valt buiten de scope van het onderzoek. Dat brengt helderheid. Vervolgens worden de zp’ers met zakelijke opdrachtgevers onderverdeeld in drie groepen, op basis van de aard van hen opdracht. Er zijn kennisintensieve opdrachten (projectleider ICT, adviseur), creatieve opdrachten (webdesign, vormgeving, tekstschrijvers) en uitvoerende opdrachten (repeterend ICT werk, enveloppen plooien, feestmanden vullen).

Gedifferentieerde aanpak: goed idee

We kunnen hier in Nederland voortborduren op deze Vlaamse benadering om hier de broodnodige duidelijkheid te vergroten.

In het beoordelingskader dat de Belastingdienst hier heeft gepubliceerd wordt naar mijn mening onvoldoende onderscheid gemaakt naar de aard van de opdracht. De pakketbezorger wordt langs dezelfde meetlat gelegd als een ICT projectleider. Voor beide groepen geldt dat zij alleen DBA proof kunnen werken als ofwel de gezagsrelatie ontbreekt ofwel iemand vrij vervangbaar is.

Dit leidt tot de ongewenste uitkomst dat de pakketbezorger (uitvoerend) via vrije vervanging veel gemakkelijker overeenkomstig de Wet DBA kan werken dan de ICT projectleider (kennisintensief). Die projectleider kan zich immers niet vrij kan laten vervangen, hij/zij werkt in een organisatorisch kader waarbij het een hele kluif is om aan te tonen dat er geen gezagsrelatie ontstaat.

Dit is ongewenst. Het ontstaan van schijnconstructies wordt niet tegengegaan bij uitvoerend werk zoals pakketbezorging en thuiszorg. Sterker nog, de deur wordt verder opengezet. Juist voor de mensen met een zwakke arbeidsmarktpositie, die vaak afhankelijk zijn van één opdrachtgever en niet in staat zijn om een goed tarief uit te onderhandelen. Tegelijkertijd zitten zp’ers met kennisintensieve opdrachten in de knel. Dit zijn meestal mensen die vanwege hun expertise ingehuurd worden en zelf goed in staat zijn om een redelijk tarief uit te onderhandelen, niet de zwakkeren dus.

Verschillende type opdrachten, verschillende maatregelen

Daarom pleit ik ervoor om in het beoordelingskader een onderscheid te maken tussen opdrachten van uitvoerend, creatief en kennisintensieve aard. En dan niet op het niveau van de modelovereenkomst, maar eerder. Bijvoorbeeld in het beoordelingskader of in een beheersmaatregel.

Aan een kennisintensieve opdracht zoals die van de ICT projectleider kun je als voorwaarden stellen dat het tarief zodanig moet zijn dat de werkgeverslasten en risico’s erin verdisconteerd zijn en dat er een duidelijke en gedetailleerde opdrachtbeschrijving is. Als daarin is voldaan, is opdrachtgever niet inhoudingsplichtig, tenzij… Een soort omkering van bewijslast.

Neem tarief mee in beoordeling wel/niet dienstverband

Het betrekken van de hoogte van het tarief en de inhoud van een opdrachtbeschrijving schep je veel meer duidelijkheid. Je dicht gelijk ook de kloof tussen het contractenrecht en het belastingrecht.

Het contractenrecht kent een holistische benadering waarbij alle feiten en omstandigheden een rol spelen om vast te stellen of er sprake is van een overeenkomst van opdracht of arbeidsovereenkomst. Anders dan bij het belastingrecht is bij het contractrecht wel relevant wat partijen beoogden. Ook de hoogte van het tarief speelt een rol. Anders gezegd, wanneer je als zp’er een klus doet tegen een tarief dat twee keer zo hoog is als het cao loon, dan heeft het geen zin om achteraf te stellen dat je je vergist hebt en je toch liever een arbeidsovereenkomst had gewild.

Bij een overeenkomst van opdracht bespreek je vooraf wat je gaat doen en welk resultaat je wilt bereiken. Het gaat dan om een afgebakend geheel met een begin en een eind en een resultaats- of inspanningsverplichting. Het moet daarom niet al te moeilijk zijn om gedetailleerd vast te leggen wat je gaat doen en wat begin en eind van de opdracht zijn. Dit is wezenlijk anders dan bij een arbeidsovereenkomst waarbij je in een bepaalde functie wordt aangenomen en tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst blijkt wat je precies gaat doen.

Kortom: een opdrachtformulering die duidelijk afwijkt van een functieomschrijving en een beloning die duidelijk afwijkt van een cao-loon is duidelijk geen arbeidsovereenkomst.

Recht doen aan Wet DBA

Natuurlijk kun je niet voor iedereen alle problemen oplossen. Ik denk wel dat een groot deel van zp’ers gebaat is bij een beoordeling door de Belastingdienst waarbij niet alleen naar gezag en vervanging wordt gekeken, maar waar ook de hoogte van het tarief en een voldoende gedetailleerde opdrachtbeschrijving een rol spelen. Dat doet gelijk ook meer recht aan de intentie van de Wet DBA, namelijk het aanpakken van ongewenst schijnconstructies.

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags | 5s Reacties

Verdwijnt het oudste beroep ter wereld?

robot-sexual-humanoid-partners-dollsDe seksrobot komt eraan. Volgens dit artikel in the Mirror (niet de betrouwbaarste bron geef ik toe) komt er volgend jaar een seksrobot op de markt voor zo’n 12.000 pond (ruim 13.000 euro met de huidige koers) die ‘volledig functionerende genitalia’ hebben en ‘realistische features die we ons niet kunnen voorstellen’. Hierbij kan je denken aan interne verwarming die gelijkwaardig is aan lichaamstemperatuur en sensoren die kunnen reageren op aanraking.

(meer…)

Geplaatst in Uitstervende beroepen | Laat een reactie achter