Maandelijkse archieven: november 2014

Advies aan SER over ingrijpen overheid in zzp-markt: If it ain’t broke, do not fix it.

De SER (Sociaal Economische Raad), waar we vorige week donderdag nog te gast waren voor het ZiPconomy seminar, is druk doende om een nieuw advies uit te brengen over zzp’ers. In 2010 kwam de SER al met een advies met de titel Zzp’ers in beeld: Een integrale visie op zelfstandigen zonder personeel. Actueel zijn nu thema’s als schijnconstructies en de vraag in hoeverre de overheid moet ingrijpen in het marktmechanisme van vraag/aanbod en prijsvorming.

Ik ben uitgenodigd door de SER om gehoord te worden over deze thema’s. Hieronder alvast een aantal vragen de die SER mij stelde, met mijn antwoorden.

Schijnconstructies zeer lastig te bepalen

Vraag SER: Naast de groep evidente schijnconstructies, waarbij de ‘zzp’er’ bij het toetsen van alle feiten en omstandigheden niet voldoet aan de fiscale ondernemerscriteria en een werknemer is, zijn er zzp’ers waar de afhankelijkheid niet door een schijnconstructie wordt veroorzaakt (bijvoorbeeld tolken, vertalers en pakketbezorgers).

Antwoord: Eerst…wat zijn schijnconstructies?  Het grote probleem is juist dat we dat onderscheid in de praktijk zeer lastig kunnen bepalen. Wie is een ondernemer en wie is een werknemer? Als we naar de huidige VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) kijken komen we tot de conclusie dat geen van de onderdelen van de VAR op zichzelf een onderscheiden kan maken tussen werknemers en ondernemers. Dit geldt voor alle vier belangrijkste onderdelen van de VAR:

  • Aantal en belang opdrachtgevers. Organisatiestrategie leert ons dat de tak van elke onderneming is om een sustainable competitive advantage te vinden. Een manier om dat te doen is door je klanten van je afhankelijk te maken en sterke netwerken te bouwen. Dat is in de regel een succesrijkere strategie voor een bedrijf dan te kiezen voor vele klanten. Dit geldt zeker voor zzp’ers die beperkte tijd en middelen hebben. Dat blijkt ook uit mijn onderzoek (o.a. van den Born, 2009 & 2012). Een focusstrategie van zzp’ers gericht op het tevreden maken van enkele kernklanten leidt tot meer waarde. Overigens zijn zzp’ers niet de enige ondernemingen die kiezen voor een focus op een paar klanten. Dit geldt dit ook voor veel grote bedrijven. Denk eens aan de VDL Groep die Mini’s maakt voor één bedrijf: BMW. Zijn zij daarom ook een schijnonderneming en moet hun winst dus met 52% belast worden? Nee, een beperkt aantal opdrachtgevers is dus zowel een indicator van werknemerschap (indien de zelfstandige geen opties heeft), als succesvol ondernemerschap (indien de zelfstandige succesvol een sterk netwerk heeft gecreëerd).
  • (Financieel) risico. Elk individu, ondernemer en werknemer, loopt risico’s, maar in toenemende mate is dit geen risico op het verlies van financieel of fysiek kapitaal, maar juist verlies van menselijk en/of sociaal kapitaal. Dit reflecteert de huidige trend dat het meeste kapitaal in mensen zit. Ook dit is dus geen maatstaf van ondernemerschap. Het is op zijn best een maatschap van kapitalisme.  Maar je kunt best ondernemer zijn, zonder kapitalist te zijn (en zelfs kapitalist zonder ondernemer). Sterker nog deze groep van ‘kennisondernemers’ groeit en bloeit.
  • Autonomie. Dit begrip is onduidelijk gedefinieerd. Het gaat natuurlijk in essentie om de vrijheid om te bepalen hoe, waar en wanneer je werk uitvoert. Maar als je als werknemer of ondernemer op projectbasis samen met anderen moet werken, dan dien je met anderen afspraken te maken over kwaliteit, tijdigheid en procedures rondom afhankelijkheden en opleveringen. Je bent dan per definitie niet autonoom. Dit geldt voor zzp’ers en voor grote bedrijven die op projectbasis werken (o.a. ingenieursbureaus, bouwondernemingen). Hierbij kun je stellen dat klanten, binnen de context van een opdracht, soms minder autonomie verlenen aan een ondernemer dan een werkgever aan de werknemer. De klant is immers koning.
  • Vervangbaarheid. Kun je een ander je werk laten doen is hier de relevante vraag. Dit kan niet in de context van werknemerschap, maar ook niet in de context van ondernemerschap. Je wordt gevraagd om jouw specifieke kennis. Dit geldt ook voor grote bedrijven die soms opdrachten winnen onder de expliciete belofte dat het team uit personen X, Y en Z bestaat.

Duidelijk is dus dat de huidige systematiek, en elke andere die we kunnen bedenken, geen goed onderscheid gaat maken tussen ondernemers en werknemers. Op alle vier de dimensies scoren ondernemers net zo als werkgevers. Een multidimensionale aanpak gaat ook nauwelijks helpen.

Om echt onderscheid te maken tussen werknemers en ondernemers moeten we eerst onderkennen dat dit grijze gebieden zijn waar het verschil tussen ondernemende werknemers en sommige zelfstandige kennisprofessionals steeds kleiner wordt. We moeten naar het hart van het probleem en verschillende vormen van ondernemerschap definiëren. Daarbij gaat het vooral om dienstverlenende bedrijven die weinig meer of minder meebrengen dan hun menselijk en sociaal kapitaal. Moeten we daarvoor niet een apart soort ondernemerschap definiëren? Een soort ondernemer die wel kan doorgroeien, maar die wel een soort basis sociale bescherming krijgt?

Level playing field

Welke elementen bepalen de marktordening en daarmee de onderhandelingspositie van de zzp’er en de opdrachtgever?

Ik ben geen specialist op het gebied van marktordening, maar geef eerst aan dat het niet over één markt gaat, maar op honderden verschillende markten met duizenden verschillende niches en deelmarkten. Ten tweede is marktordening waarschijnlijk niet de belangrijkste bepaler van onderhandelingspositie. Dat is de controle over waardevolle, schaarse, niet te imiteren of te vervangen middelen en competenties. Dat bepaalt vervolgens de markt.

Een belangrijk begrip zijn transactiekosten. Dalende transactiekosten leiden tot versplintering van markten over de waardeketen heen (o.a. Jacobides & Winter, 2006). Dit is gebeurd en gebeurt nog steeds continu. De opkomst van de deeleconomie is zo’n gevolg van de dalende transactiekosten. Sectoren bestaan niet meer en er ontstaan vele deelmarkten gericht op een onderdeel van de keten waarbij er verregaande specialisering ontstaat. Typisch ontstaan er per sector drie verschillende rollen; de rol van maker, de rol van distributeur en de rol van producent. Daarbinnen kun je het oude werk van Porter (1980) nemen. De onderhandelingspositie wordt bepaald door concurrentie van vgl. aanbieders, de dreiging van nieuwe aanbieders, de macht van opdrachtgevers, de macht van leveranciers (beperkt van toepassing) en de beschikbaarheid van substituten.

Wat zou er moeten gebeuren om een level playing field te creëren?  

Een level playing field is er al lang op sommige markten. Zo zijn hoogopgeleide en laagopgeleide technici schaars. Hetzelfde geld voor vakmensen. Het probleem ligt natuurlijk bij de laag- en middelmatig opgeleide mensen met generieke skills (b.v. management). Hierbij gaat een level playing field niet helpen. Er is simpelweg te veel aanbod en te weinig vraag.

  • De ACM zou moeten optreden tegen monopsonie; het verschijnsel dat er enkele klanten c.q. opdrachtgevers zijn op een markt en veel aanbieders. Net zoals ze nu doen tegenover een monopolie. Kijk bijv. naar de grote sterke rol van de overheid als enige vrager bij veel diensten die prijzen opleggen (o.a. vertalers/tolken).
  • De zzp’er is gebaat bij veel sterkere bescherming van zijn intellectueel eigendom. Dit IE mag niet vooraf worden gegeven aan opdrachtgevers. Dit kan alleen later verkocht worden als een waarde is bepaald. Innovaties gedaan tijdens werk voor opdrachtgevers blijft in beginsel bij de uitvinder. Dan zal je zien dat de zzp’er opeens een veel belangrijkere bron is van innovaties is dan dat nu lijkt.
  • Venture Capital en een ondernemende cultuur zouden meer gestimuleerd kunnen worden zodat zzp’ers (vaak makers) sneller innovaties zelf naar de markt kunnen krijgen zonder afhankelijk te zijn van grote opdrachtgevers die vaak productie en distributie beheersen waar schaalvoordelen spelen.
  • Stimuleren van herscholing op grote schaal zodat zzp’ers en anderen sneller van de ene markt naar de andere kunnen hoppen (lifelong learning). Daarbij zal de herscholing niet alleen moeten bestaan uit het krijgen van een nieuwe opleiding, maar in combinatie met werkervaring en een nieuw netwerk.

Overheidsregulering of vrije markt

Moet de overheid ingrijpen of moet de vrije markt zijn beloop krijgen?

De overheid grijpt al in. Regels over IE, juridische constructies, belastingvoordelen, sociale zekerheid nadelen zijn allemaal voorbeelden van huidige overheidsingrijpen. De echte vraag is HOE de overheid moet ingrijpen.

De overheid moet vooral visie hebben. Dat heeft zij nu niet. De vragen die me hier weer gesteld worden zijn weer de vragen van een elitaire overheid, die niet gewoon een vrije visie durft te vragen aan experts en mensen uit het veld, maar die al met gekleurde en onzinnige vraagstellingen komen.

Het is van groot belang dat de SER beseft dat het werk in aard snel veranderd en dat deze ontwikkeling de groei van het aantal zelfstandig ondernemers bepaalt (Campbell et al, 2012). Of robots het werk echt gaan overnemen van mensen blijft voorlopig nog wel een onderwerp van debat. Maar een ding is zeker, het werk dat overblijft voor mensen veranderd radicaal (Van den Born, 2013). We werken steeds meer in tijdelijk teamverband waar we, ondersteund door ICT, en met verschillende andere professionals multidisciplinair samenwerken. We werken veelal in tijdelijke projecten. Organisaties moeten snel kunnen opschalen en neerschalen.  Daarbij is zowel numerieke als functionele flexibiliteit vereist. Dat kan maar deels opgelost worden binnen bedrijven. Functionele flexibiliteit moet ook daarbuiten worden gezocht. Dat vergt een andere manier van omgaan met kennis en menselijk kapitaal.

HR en de wetgeving rondom arbeid moeten allebei op de schop wil Nederland de concurrentie aan kunnen; werving en selectie, opleiden en ontwikkelen, afscheid- en ontslagbescherming, et cetera moeten worden veranderd. Een visie hierop zou moeten worden ontwikkeld. Dat is niet moeilijk, maar wordt  op één of andere manier nu niet gedaan. Iedereen bij de overheid lijkt aan het navelstaren, terwijl de toekomst ons van dichtbij aankijkt. Misschien is het ministerie van OCW nog het verste als staatssecretaris Dekker zegt dat: “We weten dat de toekomstige  arbeidsmarkt veel van ons vraagt; flexibiliteit, nieuwe vaardigheden, creativiteit en vermogen tot samenwerking”. Daarom moet natuurlijk niet alleen het onderwijs veranderen, maar juist ook de arbeidsmarkt zelf. Transities in de loopbaan moeten ondersteund worden, vakmanschap gewaardeerd, creativiteit beloond en samenwerking gestimuleerd. Hoe? Dat moeten we met zijn allen bepalen.

Bij gebrek aan een visie is het beste dat de overheid eerst de grote zichtbare problemen gaat oplossen. Maak geen probleem van 750.000 zelfstandigen die goed hun brood verdienen, maar kijk naar oplossingen voor de paar problemen die er zijn. Dat zijn: de gebrekkige sociale zekerheid (AOV, Pensioen) waardoor groepen aan de onderkant van de inkomenspiramide zich niet verzekeren en de schrijnende gevallen van misbruik aan onderkant van de markt.

Voor de rest: If it ain’t broke, do not fix it.

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , , | Laat een reactie achter

Goed opdrachtgeverschap begint bij het erkennen van de ander

DSC_5362
Farid Tabarki op ZiPconomy seminar

Of we over x-aantal jaar nog steeds in diamanten structuren leven of op een luchtbedje van de ene naar de andere vloeibare organisatie drijven, zal de toekomst uitwijzen. Dit schetste trendwatcher Farid Tabarki tijdens het  ZiPconomy-seminar ‘Anders werken, Anders organiseren’. Eén element blijft consistent: de mens. Om straks bestaanszekerheid te hebben is het voor organisaties van belang om nu met andere ogen naar professionals te kijken en hen vooral te erkennen. 

 Soms bekruipt mij het gevoel dat we vergeten dat organisaties uit mensen bestaan en lijkt het alsof bedrijven entiteiten zijn, die nu eenmaal doen wat ze doen. Toch raar. Succesvolle organisaties, zoals Zappos, Apple en Semco, zweren bij de inzet en talenten van hun mensen. Zij zeggen niet alleen dat hun mensen hun grootste asset zijn, maar ze handelen er ook naar. Zappos hanteert zelfs een businessmodel dat is gebaseerd op het zo gelukkig mogelijk maken van zijn mensen, vanuit de redenering dat gelukkige medewerkers leiden tot gelukkige klanten. In Nederland scoren de beste werkgevers hoog met een cultuur van vertrouwen en transparantie.

Waarom die hang naar stabiliteit?

Je zou verwachten dat andere organisaties snel aansluiten bij deze strategie die zijn succes heeft bewezen. Zeker in een tijd waarin niets meer zeker is. Door de technologische ontwikkelingen verandert de wereld snel en drastisch. Evenals de machtsverhoudingen. Door ons vermogen sharing initiatieven, zoals Airbnb, op te zetten, laten we de grondvesten van diepgewortelde organisaties trillen. Toch is er weinig navolging en grijpen organisaties juist terug naar voor hen vertrouwde interventiemiddelen, zoals reorganisaties, salestrainingen en de inzet van consultancybureaus. Dit zal zeker zijn nut hebben, maar is het in deze tijden genoeg om te overleven? Wat mij betreft niet.

Vanuit de hang naar stabiliteit, investeren organisaties met name in structuur en processen, terwijl succesvolle organisaties met name investeren in hun mensen en inspelen op basisbehoeften die we allemaal hebben. Dat geldt ook voor klanten, die we soms helemaal uit het oog verliezen. Het onderzoek The Leadership Challenge  van James Kouzes en Barry Z. Posner wijst uit dat erkenning mensen enorm motiveert en gelukkig kan maken. We hebben allemaal een sterk verlangen om gezien en gehoord te worden door de mensen om ons heen en iets te betekenen in het grotere geheel. Bovendien stimuleert dit onze bevlogenheid, waarmee we ook nog eens andere mensen kunnen aansteken.

Oprechte interactie

Maar, benadrukken de deskundigen: erkenning hoeft niet altijd heel groot te zijn. Het zit vooral in kleine, alledaagse dingen zoals iemand om zijn mening vragen, interesse tonen in wat iemand doet, terugkomen op wat iemand zei in een gesprek. Ik omschrijf dat zelf als oprechte en persoonlijke interactie.

In een wereld die steeds transparanter, flexibeler en meer fluïde wordt, staat goed opdrachtgeverschap wat mij betreft in het teken van het erkennen van de ander. Die erkenning ontstaat door in gesprek te gaan met een professional, te horen welke waarden hem of haar drijven, samen inhoud te geven aan de opdracht en de klantbelofte waar te maken. En structuren? Die doen er dan eigenlijk niet meer echt toe. Ik denk dat ik maar alvast een luchtbed ga aanschaffen.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | Laat een reactie achter

Veel nieuwe binnenkomers in MT top 10 beste interim-management bureaus.

Cover_MT100-2013_klElke jaar november publiceert het blad MT een groot overzicht met de beste adviesbureaus van Nederland. Verdeelt over allerlei categorieën. In de wereld van interim professionals zijn wij natuurlijk altijd het meest nieuwsgierig naar hoe het lijstje van de bureaus voor interim-management er uit ziet. Nu: Berenschot net als vorig jaar bovenaan. Wij zetten de uitkomsten van deze verkiezing altijd neer in een lijstje met de uitkomsten van de vorige peilingen. Dan valt op dat de top 10 van dit jaar opvallend veel nieuwe gezichten laat zien, waar de meeste niet eerder in de top 10 terug te vinden waren. BoerCroon, vorige jaar nog gedeeld eerste en de afgelopen vijf jaar altijd in de top 3, valt nu geheel uit te boot. Blijkbaar heeft het faillissement van de consultancy tak van BoerCroon het imago van de interimtak geen goed gedaan, want ik geloof toch niet dat de interim manager van BoerCroon er in eens niets meer van kunnen.

Een reden van de redenen waarom er dit jaar zoveel verschuivingen zijn is dat MT haar onderzoeksmethode wat heeft aangepast. In het onderzoek draait het nu niet meer om het aantal aanbevelingen, maar om de aanbevelingsscore. Onbekend maakt zo dus wat minder onbemind.

Bureau Leeuwendaal werd overigens eerste in de categorie HRM en The Brown Paper Company bij de organisatiesadviesbureaus.

 IM bureau 2014 2013 2012 2011
Berenschot IM 1 1 4 4 4
Capgemini IM 2 9 5 9 7
Meesters in Management 3
BMC 4
GITP 5 6 7 9
Schaekel & Partners 6 5 5 5
Twynstra Gudde IM 7 1 3 2 2
Yacht 8 4 1 1 1
Eiffel 9 6 8 6 8
JE Consultancy 10
BoerCroon 1 2 3 3
K+V interimmanagement 7 7 8 6

Bron: MT

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , | Laat een reactie achter

Brokers en flexbemiddelaars richten brancheorganisatie op.

logoBovibOnafhankelijke intermediairs en brokers van flexibele arbeid hebben vandaag brancheorganisatie Bovib opgericht. De Branche Organisatie Voor Intermediairs en Brokers (Bovib) verenigt met haar initiatief 18 inhuurspecialisten van flexibele arbeid. De intermediairs en brokers willen de sector verder professionaliseren waardoor efficiënt en effectief inhuren van arbeid voor opdrachtgevers de norm wordt. Gezien eerdere incidenten met brokers en flexmiddelaars is het te prijzen dat de branche op deze manier haar verantwoordelijkheid pakt. Het is daarbij wel te hopen dat de initiatiefnemers niet alleen oog hebben voor de belangen van zichzelf en de inleners, maar ook die van  zelfstandig ondernemers die zich als flexkrachten aanbieden.

Aanleiding

Naar aanleiding van een artikel over het faillissement van een bemiddelingsbureau in 2011 en een artikel over het spraakmakende failliet van broker Corso klonk hier op ZiPconomy de roep op een verdere professionalisering en meer transparantie binnen de branche van brokers en bemiddelaars. Juist ook omdat ze in de huidige flexmarkt een groeiende, maar ook enigszins onzichtbare, rol vervullen. Met ook alle risico’s (vooral voor zp’ers) van dien, dat liet het faillissement van Corso wel zien. Mark Bassie pakte die handschoen op en bracht dus 18 partijen bij elkaar die nu de Bovib vormen.

Die 18 partijen zijn overigens Brainnet, Driessen HRM, Het Flexhuis, One Stop Sourcing, Fast Flex, De Poel, Jenrick, Harvey Nash, MK Partners, Between, Bergler Groep, TCP, The Compliance Factory, IT-Staffing Nederland, B-Street, Staffing MS, Hays en  Source Group. Deze 18 vertegenwoordigen een economisch belang van 2 miljard aan inhuurkosten van flexibel personeel.

Doelstelling Bovib

Volgens de kersverse voorzitter Rob de Laat bewijzen Bovib  leden “dagelijks hun toegevoegde waarde bij het organiseren, inrichten en beheren van flex processen van organisaties. De 18 leden zijn onafhankelijk, transparant, bonafide en financieel betrouwbaar waardoor opdrachtgevers zekerheid krijgen en ze flexibel personeel efficiënt en effectief inhuren.” Erwin van Hattem, penningmeester Bovib, vult aan: “Samen vertegenwoordigen we een economisch vermogen van meer dan 2 miljard euro aan totale inhuurkosten. Alleen de omvang al dwingt de sector tot verregaande verantwoordelijkheden en transparantie. Vanuit de Bovib werken we gezamenlijk aan een eigen kwaliteitsnormering en een onafhankelijke klachtenafhandeling. Door in zee te gaan met onze leden weten bedrijven dat ze de inhuur van flexibele arbeid goed organiseren.”

“Een stem voor professionele inhuurders flexibele arbeid”

In zijn column op de website van Bovib gaat Rob de Laat nog wat verder in op de aanleiding voor het oprichten van deze nieuwe brancheorganisatie.  “Zeker grote inleners realiseren zich dat de kwaliteit van het inleenproces van belang is om de regie op het proces te krijgen en te behouden, kosten te besparen en risico´s te vermijden. Daarom  ontstond juist nu bij veel marktpartijen het gevoel dat het tijd was om gezamenlijk naar voren te stappen. De discussie over flexibele arbeid en met name over zzp-inzet is groot.

De overheid is voornemens veel maatregelen te nemen die als doel lijken te hebben om flex als onderdeel van onze arbeidsmarkt terug te dringen. De opdrachtgever, de inlener van flexibele arbeid, krijgt steeds meer verantwoordelijkheid in zijn maag gesplitst en loopt tegelijkertijd steeds meer risico. (…) De discussie wordt overigens in toenemende mate gekaapt door partijen die feitelijk  aan de zijlijn staan. Partijen die geen wezenlijke rol spelen als opdrachtgever of organisator en alleen daarom al geen recht van spreken hebben! Als oprichters van Bovib, intermediairs en brokers, voelen we ons geroepen om de inlener, de belangrijkste speler in het speelveld van flexibele arbeid, die bovendien bepaald NIET aan de zijlijn staat, een stem te geven. “

Bovib wil dus – vrij opvallend – ook een stem geven aan de inleners; bedrijven en organisaties die gebruik maken van de flexkrachten. Daarbij vindt Bovib het belangrijk dat ook de positieve aspecten van flexibele arbeid in beeld komen. “Eens en voor altijd (moet) duidelijk zijn dat het merendeel van de professionals, zoals zzp´ers, op alle niveaus, bewust kiest voor het ondernemerschap als zelfstandige die niet in loondienst wil werken”, aldus De Laat.

Professionele verhoudingen

Goed dat er een dergelijke initiatief zich in gaat zetten voor professionaliteit van deze branche en zo als branche ook aanspreekbaar is. Een duurzame markt van flexibele arbeid vraagt om professionele verhoudingen in de driehoek opdrachtgever-bemiddelaar-zelfstandigen.Verhoudingen waarin elk van daarin zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. Daarmee past het ook prima bij ‘goed opdrachtgeverschap’.

Het zaadje voor Bovib is ooit geplant naar aanleiding van artikelen over faillissementen van brokers en bemiddelaars en over het feit dat de belangen van zowel inleners als zelfstandigen bij dergelijke faillissementen niet goed geregeld is. Terwijl dat – zeker nu de branche zich heeft verenigt – tamelijk eenvoudig valt op te lossen. Ik hoop dat Bovib ook dat op pakt en zo een bijdrage levert aan een betrouwbare en professionele markt.

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | 2s Reacties

De waarde van mensen

geld4_2Op dit blog heb ik al vaak geschreven over de waarde van individuen. Het zijn de mensen die het verschil maken in een organisatie. Iets wat veel mensen nog steeds graag ontkennen. Dan kunnen ze namelijk CAO’s sluiten (collectief, het gaat niet om de individu), dan kunnen ze zich achter een merk of bedrijf verschuilen, dan kunnen ze besluiten om een disproportioneel deel van de revenuen aan kapitaal te geven.

Iemand die al jaren weet dat het om mensen gaat is Richard Branson. Virgin is een uniek merk, met unieke waarden. Waarom? Omdat Branson snapt dat de mensen het verschil maken. Zo gaat hij er ook mee om. Hij test ze, hun drive en hun geloof. 

Maar nu is blijkbaar ook ING overstag, tenminste, in één specifiek geval.  (meer…)

Geplaatst in Arbeidsverhoudingen | Laat een reactie achter

Marks Plaats the Business Edition beoordeelt de Marktplaats InterimbijPost.nl: “3M’s maar er zit meer in”

logo mIn deze vernieuwde columnreeks bespreekt Mark Bassie op persoonlijke titel één van de velen websites, platforms of portals die bedrijven inzetten om zelf zelfstandig professionals te werven. In elke editie van ‘Marks Plaats the Business Edition’ is het de beurt aan een ander bedrijf. Marks scherpe oordeel wordt samengevat in één tot vijf M’s

MMMMM Elk bedrijf zou zo zzp’ers moeten werven
MMMM Er is in elk geval goed nagedacht over wat zzp’ers willen
MMM Niet goed, niet slecht
MM Geen belediging, wel minachting van zzp’ers
M Dit is een belediging van zzp’ers

PostNL: Duidelijke website, goede opdrachtinformatie

Vandaag ga ik mij aanmelden voor de Marktplaats van PostNL die ‘een vindingrijke partners is voor verzenden en ontvangen’ zo lees ik op de mooi opgemaakte site op de pagina waarop informatie staat over het bedrijf zelf. Deze Inhuurdesk wordt beheerd door de mensen van OneStopSourcing uit Doorn.

De site is niet alleen mooi om te zien, maar ook duidelijk. Er zijn een aantal pagina’s in de huisstijl van PostNL waarop ik kan zien wat er openstaat aan opdrachten en er is een tab ‘External Staffing Desk’. Daar kan ik reageren op een openstaande opdracht, tenminste als ik me eerst registreer (gratis).

Als ik de Marktplaats bezoek staan er 2 opdrachten op de homepage, waarvan er 1 al is verlopen, maar gelukkig staat er dus nog 1 open. De informatie over deze opdracht is goed. Er wordt een uitgebreide beschrijving gegeven van wat er speelt bij het bedrijfsonderdeel, wie ze zoeken en met wat voor soort kennis en ervaring. Als ik nog vragen heb, dan kan ik die digitaal indienen. Dat doe ik dus ook. Helaas kan ik nergens iets vinden wanneer ik antwoord krijg, het lijkt erop dat ik zelf maar af en toe moet inloggen om te kijken of er al een antwoord is. Wel kan ik de vragen en antwoorden van andere leveranciers inzien. De tabs met de locatie in Den Haag waar het werk moet worden uitgevoerd en de routebeschrijving ernaar toe blijven helaas blanco.

Weliswaar is alle informatie over de opdracht uitgebreid en goed, dat neemt niet weg dat PostNL er wel af en toe een rommeltje van maakt. Kijk maar eens naar deze potpourri onder het tabje:

Werkervaring
• Freelance werkzaam en in het bezit van een VAR WUO of VAR DGA, of in loondienst bij een detacheringorganisatie?
• Maximaal tarief 70 euro per uur all in exclusief BTW
• Opdracht van 6 maanden
• Datum: 1 november 2014
• Aantal uur per week: 24 uur per week
• Standplaats: Den Haag
• Een dynamische werkomgeving in een bewegende markt
• Heldere voorwaarden, heldere contracten en professionele selectie
• Afwisselend en uitdagend project binnen een complexe organisatie
• Direct contract met PostNL

Ook grappig is dat ik specifiek kan zoeken naar opdrachten in de regio’s België, Drenthe en Duitsland, terwijl ik ook een routebeschrijving kan downloaden naar Groningen…

Geen informatie over hoeveelheid opdrachten

Wat ik echt jammer vind, is dat ik geen informatie krijg over hoeveel opdrachten er per periode worden gepubliceerd. Ook het aantal geregistreerde andere leveranciers dan ikzelf is niet te vinden. En dat vind ik jammer, omdat ik altijd eerst een indicatie wil hebben over wat ik nu mag verwachten voordat ik me ergens ga registreren. Want een goede registratie kost veel tijd en aandacht. Gelukkig kan ik wel zonder registratie zien wat ze zoal publiceren, dus een tijdje de publicaties volgen lijkt het beste wat je kunt doen.

Dat registratie toch wel nuttig is, blijkt als ik na inloggen de Staffing Desk bekijk. Want dan zie ik opeens de gepubliceerde opdrachten van PostNL van de afgelopen 2 jaar inclusief beschrijvingen, zodat ik toch een goed beeld krijg van wat PostNL zoal zoekt. Jammer dat ze dat niet beter uitleggen. En natuurlijk ook jammer dat ze niets publiceren over de gunningen en de afgesproken uurtarieven.

Wat me opvalt is dat de procedure bij PostNL veel minder strak is dan wat ik meestal zie op de marktplaatsen bij de overheid. Daar is men gebonden aan strakke aanbestedingsregels en die gelden niet voor bedrijven. Dus -tegendraads als ik ben- bied ik mezelf aan op de openstaande opdracht met een half ingevuld profiel en een uurtarief van € 100, waar € 70 als maximum is aangeboden. Dat is allemaal geen probleem. Maar ik heb geen idee wanneer ik antwoord krijg zowel op mijn aanbod als op mijn vraag. Binnen 2 weken zou het hele inhuurproces gereed moeten zijn, zo staat te lezen, maar ik moet het afwachten. Ook krijg ik helaas geen ontvangstbevestiging van mijn aanbieding.

Dat PostNL zichzelf ook niet gebonden acht aan de aanbiedingen op haar Marktplaats, blijkt wel uit het feit dat ze zelf aangeven dat opdrachten ook via social media worden uitgezet. En of er ook nog preferred supliers werken voor PostNL is ook niet duidelijk. Als ik als zzp’er zou kunnen lezen dat die er zijn voor bepaalde inhuursegmenten, dan zou ik me beter bij hen kunnen melden dan bij de Marktplaats, denk ik.

Voorbeeld voor veel andere bedrijven

Al met al is het tijd voor de beoordeling. De hele site ziet er erg mooi uit en is ook duidelijk, maar wat meer uitleg over hoe het werkt, ook achter de schermen, kan geen kwaad. Wat minder slordigheden bij het ingeven van de informatie door PostNL zou ook helpen, maar al met al is dit toch wel een mooi voorbeeld voor veel andere bedrijven.

Dus vooruit, 3M’s voor PostNL met de opmerking dat er meer in had gezeten…

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | Laat een reactie achter