"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Goed opdrachtgeverschap begint bij het erkennen van de ander

Linda Brandwijk blikt terug op ZiPconomy seminar Goed opdrachtgeverschap

DSC_5362
Farid Tabarki op ZiPconomy seminar

Of we over x-aantal jaar nog steeds in diamanten structuren leven of op een luchtbedje van de ene naar de andere vloeibare organisatie drijven, zal de toekomst uitwijzen. Dit schetste trendwatcher Farid Tabarki tijdens het  ZiPconomy-seminar ‘Anders werken, Anders organiseren’. Eén element blijft consistent: de mens. Om straks bestaanszekerheid te hebben is het voor organisaties van belang om nu met andere ogen naar professionals te kijken en hen vooral te erkennen. 

 Soms bekruipt mij het gevoel dat we vergeten dat organisaties uit mensen bestaan en lijkt het alsof bedrijven entiteiten zijn, die nu eenmaal doen wat ze doen. Toch raar. Succesvolle organisaties, zoals Zappos, Apple en Semco, zweren bij de inzet en talenten van hun mensen. Zij zeggen niet alleen dat hun mensen hun grootste asset zijn, maar ze handelen er ook naar. Zappos hanteert zelfs een businessmodel dat is gebaseerd op het zo gelukkig mogelijk maken van zijn mensen, vanuit de redenering dat gelukkige medewerkers leiden tot gelukkige klanten. In Nederland scoren de beste werkgevers hoog met een cultuur van vertrouwen en transparantie.

Waarom die hang naar stabiliteit?

Je zou verwachten dat andere organisaties snel aansluiten bij deze strategie die zijn succes heeft bewezen. Zeker in een tijd waarin niets meer zeker is. Door de technologische ontwikkelingen verandert de wereld snel en drastisch. Evenals de machtsverhoudingen. Door ons vermogen sharing initiatieven, zoals Airbnb, op te zetten, laten we de grondvesten van diepgewortelde organisaties trillen. Toch is er weinig navolging en grijpen organisaties juist terug naar voor hen vertrouwde interventiemiddelen, zoals reorganisaties, salestrainingen en de inzet van consultancybureaus. Dit zal zeker zijn nut hebben, maar is het in deze tijden genoeg om te overleven? Wat mij betreft niet.

Vanuit de hang naar stabiliteit, investeren organisaties met name in structuur en processen, terwijl succesvolle organisaties met name investeren in hun mensen en inspelen op basisbehoeften die we allemaal hebben. Dat geldt ook voor klanten, die we soms helemaal uit het oog verliezen. Het onderzoek The Leadership Challenge  van James Kouzes en Barry Z. Posner wijst uit dat erkenning mensen enorm motiveert en gelukkig kan maken. We hebben allemaal een sterk verlangen om gezien en gehoord te worden door de mensen om ons heen en iets te betekenen in het grotere geheel. Bovendien stimuleert dit onze bevlogenheid, waarmee we ook nog eens andere mensen kunnen aansteken.

Oprechte interactie

Maar, benadrukken de deskundigen: erkenning hoeft niet altijd heel groot te zijn. Het zit vooral in kleine, alledaagse dingen zoals iemand om zijn mening vragen, interesse tonen in wat iemand doet, terugkomen op wat iemand zei in een gesprek. Ik omschrijf dat zelf als oprechte en persoonlijke interactie.

In een wereld die steeds transparanter, flexibeler en meer fluïde wordt, staat goed opdrachtgeverschap wat mij betreft in het teken van het erkennen van de ander. Die erkenning ontstaat door in gesprek te gaan met een professional, te horen welke waarden hem of haar drijven, samen inhoud te geven aan de opdracht en de klantbelofte waar te maken. En structuren? Die doen er dan eigenlijk niet meer echt toe. Ik denk dat ik maar alvast een luchtbed ga aanschaffen.

ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger