Een opdracht van 15 jaar als zzp’er. Toch vindt de rechter niet dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Geplaatst 12 augustus 2025 door ZiPredactie De man werkte sinds 2002 als systeembeheerder bij De Unie, de koepel van waterschappen. Hij had een arbeidsovereenkomst voor 30 uur per week en begon daarnaast per 2004 een eenmanszaak. In 2009 wil De Unie de arbeidsovereenkomst stoppen wegens het gedrag en de houding van de werknemer. Bovendien gaat het bedrijf het systeembeheer anders opzetten, waarbij deze functie vervalt. De werkgever stelt nog wel voor om hem een opdracht mee te geven, waarmee de man zijn eenmanszaak kan uitbouwen. De opdracht dient als compensatie voor de rechten die hij opgeeft bij vrijwillig vertrek. De man krijgt de opdracht mee om als zzp’er maximaal 16 uur per week te werken. Die opdracht wordt telkens verlengd. Vanaf 2020 verloopt het contract via onderhandse aanbestedingen en vanaf 1 februari 2024 via een broker. De man eist een arbeidsovereenkomst bij de rechter Per 1 februari is de overeenkomst niet meer verlengd. De medewerker stapt daarop naar de rechter. Hij claimt dat er van 1 juni 2010 tot 1 februari 2025 een arbeidsovereenkomst heeft bestaan, waarbij de broker vanaf 1 februari 2024 de rechtsopvolger is van De Unie. Als argument voert de man aan dat hij als zzp’er hetzelfde werk deed als daarvoor. Het feit dat er een broker is tussengeschoven noemt hij ‘een papieren werkelijkheid’. Hij verzoekt de rechter om De Unie dan wel de broker te veroordelen tot betaling van: de wettelijke transitievergoeding de gefixeerde schadevergoeding vanwege de niet juiste toegepaste opzegtermijn 8% vakantiegeld en 13% IKB over de vergoeding van de periode 1 april 2020 tot en met 1 februari 2025 de billijke vergoeding van € 180.000 bruto de wettelijke rente over deze vergoedingen De rechter wikt en weegt met Deliveroo in de hand De rechter weegt de voors en tegens nauwkeurig tegen elkaar af en loopt alle punten van het Deliveroo-arrest langs. Eén punt wijst sterk in de richting van een arbeidsovereenkomst: de lange duur van de overeenkomst. De man werkte vijftien jaar voor dezelfde opdrachtgever. Wel verschoof het type werk van systeembeheer naar website-onderhoud, iets wat volgens de rechter niet bij de kerntaak van De Unie hoort. Ook de wijze waarop over de beloning werd onderhandeld, de hoogte van het uurtarief en de maandelijkse facturering inclusief btw neigen meer naar een overeenkomst van opdracht. Het feit dat er een maandelijkse betaling plaatsvond, lijkt op een salarisbetaling, maar is het niet, omdat een wisselend aantal uren werd gedeclareerd. Ondernemersverklaring De werkzaamheden zelf kon de man naar eigen inzicht verrichten en bestonden niet louter uit het 16 uur werken, maar uit het uitvoeren van de opdracht, namelijk het onderhouden en het optimaliseren van de websites. Dat hij verantwoording aflegt aan bepaalde personen binnen De Unie maakt nog niet dat er sprake is van een gezagsverhouding, aldus de rechter. De Unie controleerde uitsluitend of de website functioneerde. De man voert nog aan dat hij slechts een klein aantal opdrachtgevers buiten De Unie had, omdat het naast de 16 uur per week niet mogelijk was om zijn onderneming verder uit te breiden. Dat argument schuift de rechter terzijde. Zijn verklaring staat haaks op hoe hij een ondernemerschecklist heeft ingevuld. Deze checklist had hij op verzoek van de broker ingevuld, als onderdeel van de standaardprocedure van deze broker, die lid is van brancheorganisatie Bovib. In die verklaring had de man aangegeven gemiddeld 32 tot 50 uur per week voor zijn onderneming te werken, als zelfstandig ondernemer op te treden en dat hij de afgelopen 24 maanden drie of meer opdrachtgevers had. Conclusie Al met al komt de rechter tot de conclusie dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst met De Unie, en evenmin met de broker. De man moet zowel aan De Unie als aan de broker € 1221 proceskosten betalen. Lees ook: Voor de rechter: einde opdracht is begin dienstverband voor zzp-verkoopmedewerker De betekenis van het Deliveroo-arrest voor intermediairs en opdrachtgevers van zelfstandig professionals (zzp’ers) Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags arbeidsovereenkomst, deliveroo, freelancer, jurisprudentie, rechtspraak | 4s Reacties
Opnieuw omzetdaling detacheerders, maar ‘omslagpunt komt in zicht’ Geplaatst 12 augustus 2025 door ZiPredactie Dat stelt Edwin van den Elst, voorzitter van de VvDN, op basis van de cijfers uit de nieuwste MarktMonitor van de Vereniging van Detacheerders Nederland (VvDN). Nog steeds kampt de detacheringsbranche met krimp, maar de omzetdaling van 6,7% (gecorrigeerd voor werkbare dagen) in het tweede kwartaal van dit jaar is minder groot dan in het eerste kwartaal (-7,6%). Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar is de gemiddelde omzetdaling ‘slechts’ 4%. VvDN-voorzitter Van den Elst is dan ook optimistisch. “Natuurlijk hadden we liever gezien dat de lijn naar boven al was ingezet, maar het is goed om te zien dat de daling afvlakt. De markt lijkt weer een beetje aan te trekken. We horen ook van detacheerders dat het aantal aanvragen weer toeneemt. Er is nog geen hosanna-stemming, maar het omslagpunt komt in zicht.” Een mogelijke verklaring voor de omzetdaling van detacheerders is dat organisaties meer kostengedreven zijn en bij overheden vanwege bezuinigingen projecten on hold staan. Van den Elst: “Er is wel vraag, maar opdrachtgevers zijn voorzichtiger. Processen (voor inhuur) duren langer en gedetacheerden draaien minder uren.” De hele flexbranche heeft het overigens moeilijk. De uitzendbranche komt uit een lange periode van krimp, detachering is meestal meer laat cyclisch. De omzetdaling van detacheerders wordt dan ook gezien als een na-ijl effect van de omzetdaling van uitzenders. Verschuiving zzp naar detachering in medische sector In vrijwel alle vakgebieden kenden detacheerders in het tweede kwartaal omzetdaling, maar de verschillen tussen sectoren zijn groot. In de ICT-branche was de krimp fors (-12,8%), net als in de sector Legal (-13,1%). Engineering, het grootste vakgebied waarin detacheerders actief zijn, kende een relatief bescheiden krimp (-5,8%). De positieve uitzondering is de medische sector. In deze branche boekten detacheerders een omzetgroei van maar liefst 12,1%. Logische verklaring hiervoor is de handhaving van de Wet DBA sinds begin dit jaar, waardoor vooral in de zorg veel organisaties stoppen met de inzet van zzp’ers en detachering een goed alternatief is. Van den Elst. “Je ziet dat de inzet van zzp hard is gedaald en je zou verwachten dat er een grotere verschuiving naar detachering zou zijn, maar vooralsnog zien we dit alleen in de medische sector.” Concurrentie van klanten Opvallend is dat het aantal gedetacheerden (in loondienst) sterk is afgenomen in een jaar tijd (-12,3%). Van den Elst geeft hiervoor twee oorzaken. “Ten eerste hebben ook detacheerders nog altijd te maken met een krappe arbeidsmarkt en dus schaarste aan personeel. Ten tweede is er veel concurrentie van opdrachtgevers, klanten die gedetacheerden overnemen, zowel bij de overheid als het bedrijfsleven. Bijvoorbeeld in de IT en finance zien we dat mensen er vaker voor kiezen in dienst te gaan bij opdrachtgevers.” Dat detacheerders er alles aan doen om hun mensen vast te houden blijkt uit het feit dat het aantal gedetacheerden zonder opdracht (de zogenoemde leegloop) in het tweede kwartaal opnieuw fors is gestegen met 17,6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. En driekwart van de gedetacheerden heeft inmiddels een vast contract. Van den Elst gelooft sterk in het binden en blijven boeien van medewerkers en stelt dat detacheerders als werkgevers van voorkeur werkenden, met name de nieuwe generatie, veel te bieden hebben. “De keuze voor een detacheringsbureau geeft hen per saldo meer vrijheid en ruimte voor ontwikkeling, zowel tijdens opdrachten als in de periodes tussen opdrachten.” Expertise game Dat detacheerders er alles aan doen om hun mensen te behouden is logisch, stelt Van den Elst. “Dat is ons businessmodel. Het is een expertise game. Als detacheerders weten wij als eerste wat er speelt in de markt en lopen wij voorop als het gaat om nieuwe technologie en ontwikkelingen. “Onze mensen moeten wendbaar zijn, AI-savage zijn en continu skills aanleren voor een volgende opdracht. We hebben een goede positie in de markt omdat we meer dan gemiddeld investeren in opleiding en ontwikkeling van onze mensen. Dat maakt detacheerders onderscheidend. De war of talent is nog steeds gaande en detacheerders zullen hun propositie als werkgevers van voorkeur blijven uitnutten.” Zorgen over regeldruk Voor de langere termijn ziet de toekomst voor detachering er dus goed uit volgens Van den Elst. Toch zijn er ook zorgen. “De regeldruk neemt steeds verder toe. Ook de kosten die pensioenen met zich meebrengen stijgen fors. Het is maar de vraag of de stijging in de tarieven (van 5,3%) die hogere kosten voldoende kunnen compenseren.” De VvDN-voorzitter heeft dan ook een boodschap voor Den Haag: “Overstelp ons niet met wet- en regelgeving, maar geef detacheerders de ruimte om hun belangrijke rol op de arbeidsmarkt te laten vervullen.” Meest opvallende resultaten van de VvDN MarktMonitor over het tweede kwartaal 2025 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar: Omzetdaling detachering: -8,2% (gecorrigeerd voor werkbare dagen: -6,7%) Omzetdaling in vrijwel alle vakgebieden, met uitzondering van de medische sector (+12,1%) Aantal medewerkers (gedetacheerden in loondienst) daalt flink met 12,3% Percentage medewerkers in vaste dienst stijgt met 3,9%; driekwart van de gedetacheerden heeft een vast contract Leegloop (gedetacheerden zonder opdracht) stijgt fors met 17,6% naar 6,75% Tarief stijgt met 5,3% Lees ook: Waar zijn de gedetacheerden gebleven? Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags detachering, omzetontwikkeling, VVDN, VvDN MarktMonitor | Laat een reactie achter
Onderzoek: zzp’ers ervaren minder werkstress dan werknemers Geplaatst 11 augustus 2025 door Claartje Vogel Zelfstandig professionals hebben vaker uitdagend werk dan werknemers. In 2025 had slechts 5 procent van de zzp’ers een ‘high strain-job’: een baan met hoge taakeisen en weinig vrijheid. Onder werknemers ligt dit percentage op 15,6 procent. Werknemers (20%) hebben ook vaker burn-outklachten dan zzp’ers (12%). Dat blijkt uit analyses van de Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA 2025) en de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA, 2024), twee onderzoeken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en TNO. De percentages zijn de afgelopen jaren stabiel. Meer uitdaging en vrijheid Het is een vergelijking tussen de werkomstandigheden van werknemers en zzp’ers die hun eigen arbeid verkopen. Die laatste groep staat ook wel bekend als freelancers of zelfstandig professionals. Uit de cijfers blijkt dat freelancers vaker een baan hebben met veel uitdaging en vrijheid dan werknemers (19,8% versus 16,2%). Ook hebben zelfstandigen vaker zogenoemde ‘low-strain jobs’ dan werknemers (67,5 versus 41,7%): werk met lage taakeisen en veel regelmogelijkheden. Dit betekent dat zij zowel weinig stress ervaren als veel controle hebben over hun werk, bijvoorbeeld over hoe en wanneer ze taken uitvoeren. Lees ook: Acht op de tien zzp’ers tevreden over werk als zelfstandige Verschillen tussen sectoren Hoewel zelfstandig professionals over het algemeen weinig stress hebben, zijn er duidelijke verschillen per type baan en sector. Vooral in de zorg hebben zelfstandig ondernemers vaker stressvol werk (10%) en in de zakelijke dienstverlening het minst (3,5%). Het aandeel bevlogen zzp’ers is in 2025 iets toegenomen ten opzichte van 2023 (van 67 naar 71 procent). Bevlogen ondernemers zijn enthousiast over hun werk en voelen zich fit en vitaal als zij werken. In de landbouw is het aandeel bevlogen ondernemers het hoogst (79%), gevolgd door de zorg (76%) en de recreatie (74%). In de zakelijke dienstverlening is het aandeel bevlogen zzp’ers het kleinst (67%). Lees ook: Onderzoek: autonomie, niet fiscaal voordeel belangrijkste motief startende zelfstandigen Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags CBS, nea, stress, TNO, werkstress, ZEA, zzp | Laat een reactie achter
Nederlands platform Bubty gekocht door Upwork Geplaatst 7 augustus 2025 door ZiPredactie “We were never just building software. We were building the engine behind the future of contingent work.” Dat schrijven oprichters Lee Willoughby en Benjamin Schriel op hun website naar aanleiding van de overname van de Nederlandse start-up Bubty door het Amerikaanse Upwork. Willoughby en Schriel werkten ooit zelf met freelancers. Het vinden van freelancers was daarbij niet het moeilijkste, aldus de oprichters. De echte uitdaging zat in het onboarden, managen en wereldwijd betalen. Daarom gingen ze tijdens de coronacrisis aan de slag met het bouwen van een eigen systeem daarvoor, een ‘freelance lifecycle platform’. Van start-up naar snelle groei De start-up groeide snel en is inmiddels naar eigen zeggen verantwoordelijk voor het onboarden van meer dan 1 miljoen freelancers wereldwijd. Het bedrijf veroverde onder andere de titel ‘Major Contender’ in de editie 2025 van het Freelancer Engagement and Management Systems (FEMS) PEAK Matrix Assessment van de Everest Group, een gerenommeerd Amerikaans onderzoeksbureau. De volgende stap in de ontwikkeling van Bubty is dus de overname van Bubty door Upwork, een van de onbetwiste leiders in dezelfde matrix van de Everest Group. Upwork: van snipperklussen naar recordomzet Ook het Amerikaanse platform Upwork faciliteert het volledige proces van het inhuren van zelfstandig talent – van het posten van opdrachten en het selecteren van freelancers, tot communicatie, betaling en projectbeheer. Het bedrijf is in 2015 ontstaan uit een fusie tussen Elance en oDesk en is gevestigd in San Francisco. Upwork werd groot als platform voor ‘snipperklussen’, hele korte opdrachten van vooral Amerikaanse bedrijven die uitgevoerd werden door freelancers in Azië. Maar het bedrijf ging zich steeds meer richten op lucratievere, zwaardere en langere freelance opdrachten. In 2021 startte Upwork een nieuwe dienst voor opdrachtgevers: Talent Scout. Daarmee biedt Upwork bedrijven toegang tot vooraf gescreende kandidaten, die voldoen aan alle wettelijke eisen en die geselecteerd worden door recruiters van Upwork. Het beweegt zich daardoor steeds meer richting een traditionele bemiddelaar. Upwork richt zich traditioneel op kleine en middelgrote bedrijven, maar heeft ook een groeiende enterprise-divisie. In 2025 rapporteerde het bedrijf een recordomzet van bijna $195 miljoen in Q2 en een jaarlijkse omzet van circa $750 miljoen. Alles-in-een-oplossing Naast Bubty heeft Upwork ook de overname aangekondigd van Ascen, een wereldwijde dienstverlener op het gebied van compliance en Employer of Record (EOR). Hiermee wil Upwork een aparte divisie oprichten die zich richt op grote ondernemingen met complexe personeels- en compliancebehoeften. Volgens CEO Hayden Brown willen grote klanten niet langer kiezen tussen flexibiliteit en compliance, of snelheid en schaalbaarheid. Met deze overnames wil Upwork een alles-in-één-oplossing bieden. De nieuwe business unit zal diensten aanbieden zoals agent of record, EOR-oplossingen en ‘staff augmentation’ – terreinen die traditioneel worden gedomineerd door reuzen zoals Randstad en Adecco. Visie waarmaken Oprichters Lee Willoughby en Benjamin Schriel van Bubty blijven betrokken, zo schrijven ze. “As founders we are staying on, and together, we are stepping into the most meaningful chapter of our journey so far, with a goal far bigger.” Hoofdredacteur Jan-Willem Weijers ziet dit als een positieve ontwikkeling: “Drie jaar geleden ontmoette ik deze 2 Dutchies in Dallas. Wat mij raakte was hun gepassioneerde overtuiging dat zij niet zomaar een tool ontwikkelden, maar de motor achter de toekomst van contingent workforce. Met de steun van Upwork zie ik Bubty straks wereldwijd die visie waarmaken.” Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags overname, Upwork | Laat een reactie achter
Terwijl de politiek blijft doormodderen vallen er rake klappen onder zzp’ers Geplaatst 7 augustus 2025 door Mario Voorbij Anno 2025 is het geen vanzelfsprekendheid meer om zzp’er te zijn. In een tijd waarin polarisatie en desinformatie het beeld vertekenen, worden zelfstandigen in de publieke opinie te vaak neergezet als graaiers of als mensen die het collectieve stelsel ondermijnen voor eigen gewin. Toch houden veel van de 1,6 miljoen zzp’ers in Nederland hun rug recht. Maar niet iedereen: een groeiende groep heeft het bijltje erbij neergelegd, is tegen wil en dank in loondienst gegaan of zit werkloos thuis. Comité ZZP ontving de afgelopen maanden honderden meldingen van zelfstandigen. De rode draad: opdrachtgevers zijn extreem terughoudend geworden uit angst voor naheffingen en controles. Projecten worden geannuleerd of alleen nog via loondienst ingevuld. Dit leidt tot minder opdrachten, minder keuzevrijheid en meer onzekerheid. Dit klinkt zorgwekkend en is des te meer reden om het publieke debat op dit dossier zuiver te houden. Maar juist daar wringt de schoen: mensen van enig statuur lijken het niet zo nauw te nemen met de feiten. Beleidsmist, politieke vaagheid en desinformatie Het zzp-debat is inmiddels sterk verstoord. Belangenbehartigers die wél oog hebben voor zelfstandigen, komen nauwelijks nog door de ruis heen. De oorzaken zijn bekend:• Onduidelijkheid rond de opvolger van de Wet DBA• Strengere schijnzelfstandigheidscriteria die opdrachtgevers afschrikken• Afschaffing van fiscale voordelen zoals de zelfstandigenaftrek• Dreigende verplichte minimumtarieven Deze beleidsmist maakt ondernemen moeilijker, terwijl de meeste zzp’ers juist zelfstandig willen blijven. Onderzoek van Panteia, ZiPconomy en het CBS laat keer op keer zien dat de overgrote meerderheid bewust kiest voor het zzp-schap en niet in loondienst wil. Terwijl het debat dus wordt gevoerd met de huidige kijk op werkgever en werknemerschap, wat gestoeld is op een arbeidswetgeving uit 1907. Om als belangenorganisatie of als individuele zzp’er aan het debat deel te nemen, word je al snel gedwongen om vanuit het bestaande narratief te redeneren. Dat is een grote valkuil. Als iemand mij vraagt of ik me een zzp’er voel of een ondernemer (en dus impliciet of ik wel aan de criteria voldoe), probeer ik juist weg te blijven bij termen als ‘schijnzelfstandige’ en ‘zelfstandigentoets’. Ook doe ik geen poging om aan te tonen dat ik voldoe aan de criteria voor zelfstandigheid. Door een stap terug te doen, is het mogelijk om het gesprek te voeren vanuit een ander vertrekpunt: waarom zou het niet gewoon toegestaan mogen zijn dat twee volwassen en verantwoordelijke mensen samen bepalen hoe ze zaken met elkaar doen, hetzij in loondienst, hetzij op basis van een zakelijke overeenkomst? Als het debat vilein wordt De laatste tijd zie je dat ook tegenstanders van zzp’ers dit andere vertrekpunt proberen op te zoeken. En dan wordt het interessant, want op dat moment wordt de toon van het debat ineens vilein. Onlangs was er in het Radio 1-programma Geld of je leven een item over zzp’ers. Hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp deed daarin een aantal opzienbarende uitspraken. Gezien zijn status als hoogleraar zou je verwachten dat hij zorgvuldig omgaat met de feiten. Volgens Verhulp betalen zzp’ers significant minder belasting en geen pensioenpremies. Zzp’ers, of zij nu werken vanuit een bv-constructie of vanuit een eenmanszaak, dragen gewoon hun AOW-premie af via de inkomstenbelasting en vaak dragen ze ook een premie of voor een voorziening in de derde pensioenpijler (lijfrente). Bovendien betaalt menig zzp’er per saldo juist méér belasting dan werknemers: denk aan btw, vennootschapsbelasting, box 2 en box 3 (want pensioenopbouw vindt vaak in box 3 plaats). Zelfs het bruto-inkomen van een zzp’er ligt vaak hoger dan het brutoloon van een werknemer in dezelfde functie. Het is kwalijk als iemand met een dergelijk statuur zulke uitlatingen doet, want dat zet zzp’ers volledig in de verkeerde hoek. Verder stelt Verhulp dat zzp’ers geen collectief pensioen opbouwen. Dat klopt uiteraard, maar hij gaat voorbij aan het feit dat ook veel werknemers geen pensioen opbouwen via hun werkgever. Als hoogleraar zou hij dat moeten weten. Ook 50PLUS-senator Martin van Rooijen kan er wat van. Hij lijkt ervan overtuigd dat zzp’ers helemaal geen AOW-premie betalen. Zowel op social media als in een persbericht op de website van zijn partij verspreidde Van Rooijen deze onjuiste boodschap: “ZZP’ers betalen zelf helemaal geen premie.” Het kwalijke is dat zulke uitspraken op sociale media snel worden opgepikt door mensen die zich hierdoor gesterkt voelen in hun afgunst jegens zzp’ers. Juist als senator, als volksvertegenwoordiger, zou je zorgvuldig moeten zijn. Het is normaal dat een politicus een standpunt inneemt, maar het zou even normaal moeten zijn dat dit gebaseerd is op juiste feiten. Zodra in de Eerste of Tweede Kamer het debat wordt gevoerd op basis van onjuiste informatie, is het vrijwel uitgesloten dat er goed beleid en goede wetten tot stand komen. Een ongelijke strijd Zzp’ers opereren vrij en zelfstandig, maar dat betekent ook dat zij geen grote, invloedrijke lobby hebben zoals vakbonden en sociale partners. Die hebben directe toegang tot politiek Den Haag, terwijl zelfstandigen buiten de formele overlegstructuren vallen. Het gevolg is dat wetgeving eerder wordt afgestemd op de belangen van loondienst dan op die van zelfstandigen. Daar komt bij dat zzp’ers minder georganiseerd zijn. Dat maakt het lastiger om onjuiste beeldvorming te corrigeren. Wanneer hoogleraren, senatoren of journalisten verkeerde informatie verspreiden, heeft dat direct invloed op het draagvlak voor zelfstandig ondernemerschap. Veel niet-zzp’ers hebben bovendien helemaal geen goed beeld van de fiscale en financiële realiteit van zelfstandigen. Vrij Verbond kiest in dit debat nadrukkelijk partij voor de zelfstandige ondernemer. Wij geloven dat volwassen mensen zelf afspraken moeten kunnen maken over hoe zij samenwerken, zonder dat de overheid dit krampachtig in loondienst- of schijnzelfstandigheidsmodellen probeert te persen. Vrijheid van contract en ondernemerschap is voor ons een kernwaarde. Dat betekent minder regels, heldere definities en vertrouwen in het vermogen van mensen om hun eigen arbeidsrelatie te kiezen of dat nu loondienst is of zzp. Vrijheid op de tocht We zien opnieuw hoe overheidsingrijpen de vrije markt verstoort. De restricties die zelfstandigen raken, zullen straks door politici worden gepresenteerd als ‘ondernemersrisico’. Dit is overigens niet de eerste keer dat dat gebeurt. Veel bedrijven voelen nog steeds de pijn van de coronamaatregelen. Door dit overheidsingrijpen wordt een hele beroepsgroep die het jarenlang prima deed, geslachtofferd door de lange arm van de politiek. Gelukkig zijn er nog organisaties zoals Comité ZZP en ZZP Nederland. En met de oprichting van Vrij Verbond kan ik ook vanuit de politiek een betrouwbaar geluid laten horen. Maar dat is niet genoeg. Het is de hoogste tijd om samen op te staan. Voor zzp’ers is dit hét moment om elkaar op te zoeken en gezamenlijk op te komen voor vrijheid en ondernemerschap. Als we nu niets doen, dreigt de overheid stukje bij beetje onze vrijheid in te perken. Dan verliezen we niet alleen onze autonomie, maar ook een cruciale pijler van onze economie: de flexibiliteit, innovatiekracht en keuzevrijheid die zelfstandigen Nederland bieden. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Vrij Verbond | 13s Reacties
Hoe technologie jouw recruitmentproces slimmer maakt Geplaatst 6 augustus 2025 door Sepp Haans De arbeidsmarkt dwingt ons anders te werken “Recruitment is de afgelopen jaren razendsnel veranderd,” vertelde Sepp tijdens het webinar. “De arbeidsmarkt staat onder druk, kandidaten zijn schaars en de verwachtingen blijven stijgen – zowel aan de kant van werkgevers als sollicitanten.” Toch ziet hij dat veel HR- en recruitmentprofessionals nog steeds werken zoals ze dat altijd deden. “Handmatig zoeken, vacatures alleen via je eigen website of LinkedIn delen, en ondertussen alles bijhouden in Excel. Dat was ooit efficiënt, maar laten we eerlijk zijn: dat is niet meer houdbaar.” Volgens Sepp hoeft dat ook niet. “Technologie staat klaar om je werk niet alleen makkelijker te maken, maar vooral effectiever. Van slimme automatisering tot AI-gedreven matching en sourcingtools: het bestaat allemaal. En het mooiste? Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je moet alleen wéten wat er mogelijk is.” Daar zit vaak de crux, legt hij uit. “Je redt het als recruiter of HR-professional niet meer met alleen je ervaring en netwerk. Je moet bewuster gaan werven. Slimmer omgaan met je tijd, je doelgroep beter begrijpen, en technologie inzetten die je werk versterkt.” De tools zijn er. Maar, zoals Sepp benadrukte: “Je moet ze wél op de juiste manier inzetten.” Bepaal je doel, dan je tool De markt barst van de recruitmenttools. Sourcing, matching, referrals, job marketing, employer branding, ATS, onboarding… Voor elke stap is er wel een tool. Maar welke past echt bij jouw organisatie en je manier van werken? Het is volgens Sepp belangrijk om niet direct in tools te denken, maar eerst een stap terug te zetten. “Wat is jouw proces? Wie is je doelgroep? Waar zit de bottleneck? Alleen als je dat helder hebt, kun je gericht selecteren. Anders blijf je tools aan elkaar knopen zonder écht resultaat.” Gebruik bijvoorbeeld een Empathy Map om te begrijpen wat jouw kandidaten zien, horen, voelen en verwachten. Werk daarna je candidate journey uit en ontdek waar de pijnpunten écht zitten. Is sourcen je grootste bottleneck? Of verlies je te veel tijd aan administratieve handelingen? Door je proces slim in kaart te brengen, weet je waar automatisering of tooling het verschil maakt. Voorbeeld van een candidate journey Best of Breed: kies de tool die past Veel organisaties zijn nog steeds op zoek naar één groot systeem dat álles moet kunnen. Sepp: “Eerlijk gezegd: zo’n alleskunner is zelden ergens écht goed in.” In plaats daarvan pleit hij voor een andere aanpak: kies per stap in je proces de tool die daarin uitblinkt. Van sourcing tot onboarding. “Dat geeft je veel meer flexibiliteit, betere prestaties en, misschien wel het belangrijkste, grip op je proces,” aldus Sepp. Volgens Sepp draait het bij een succesvolle Best of Breed-aanpak om een aantal dingen: Kies tools die passen bij jouw unieke proces Denk aan integraties, veiligheid en schaalbaarheid Laat techniek voor jou werken, niet andersom Houd de gebruikerservaring centraal (voor zowel recruiters als kandidaten) Download de toolkit: alle tools en stappen op een rijtje Wil jij ook weer grip krijgen op je tooling? Je leest er alles over in de Best of Breed toolkit. Sepp deelt er 5 must-have tools en licht toe hoe je in drie stappen grip krijgt op je tooling: inventariseren, selecteren en integreren. Download de toolkit hier. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags freshheads, tooling | Laat een reactie achter