De 3 belangrijkste lessen om meer geluk uit je onderneming te halen Geplaatst 21 september 2017 door Gastblogger De dag dat ik me inschreef bij de Kamer van Koophandel staat me nog helder voor de geest. Wat voelde ik mij trots. Eindelijk doen wat ik altijd al wilde doen: teksten schrijven, redigeren en later mensen leren om zelf verhalen te produceren. Binnen een half uur stond ik weer buiten, met een afdruk van het handelsregister en bomvol energie om er wat van te maken. Mijn website was in no time in de lucht. Het enige wat ik nodig had was mijn computer. En binnen drie maanden kon ik al mijn baan opzeggen. Beginnen is makkelijk Laten we eerlijk zijn. Beginnen is relatief makkelijk, afhankelijk van welke business je kiest en hoezeer je hecht aan zekerheden. Maar in de eerste drie jaar stoppen veel ondernemers. Kennelijk is het toch niet zo makkelijk om vol te houden. Dus: hoe lukt het anderen wel? De afgelopen jaren mocht ik veel zelfstandig ondernemers helpen. Met het verhaal van hun bedrijf, het bedenken van nieuwe diensten of met gewoon weer overzicht krijgen in hun situatie. Zelf zit ik ook regelmatig bij een sparringpartner of coach. Want wat blijkt? Hoe langer je bezig bent met zelfstandig ondernemerschap, hoe moeilijker het soms is om de motivatie erin te houden. Zelfs als je in de gelukkige hoedanigheid bent dat je van je hobby of passie je werk kon maken – wat geldt voor pakweg het gros van de zzp’ers onder ons. Wanneer is onze motivatie minder? We worden omringd door succesgoeroes die roepen dat iedereen het kan maken. Dat klopt niet. In ieder geval niet op de manier zoals het vaak voorgeschoteld wordt. Alleen al je type business is bepalend voor wat je maximaal kunt bereiken (een tekstschrijver wordt nooit miljonair, tenzij hij misschien een bestseller schrijft). Dus een mega-inkomen verwachten terwijl dat gezien je business niet realistisch is, kan demotiveren als dit (logischerwijs) uitblijft. Iets anders wat demotiveert is het idee dat we “de beste” moeten zijn in ons vak. Wees liever de meest enthousiaste Iets anders wat demotiveert is de aanname dat we “de beste” moeten zijn in ons vakgebied. Er is in de werkelijkheid namelijk altijd wel iemand die beter is dan jij. Wees liever de meest enthousiaste, daar houden opdrachtgevers sowieso van. De gunfactor heb je dan al binnen. Geen school leert je om te gaan met tegenslagen Omgaan met tegenslagen is ook een ding. Niemand leert je dit op school. Dus als tegenslagen opeenvolgend roet in het eten gooien is je gevoel van teleurstelling soms groter dan je motivatie om door te zetten. Tot slot kunnen privéomstandigheden ervoor zorgen dat je minder energie hebt en minder aankunt. Genoeg redenen dus waarom je motivatie niet altijd even groot is. Ik ben al bijna 10 jaar bezig als ondernemer, dus ik ken het klappen van de zweep. En inmiddels weet ik ook wat je kunt doen om (redelijk) gemotiveerd te blijven óf je motivatie te hervinden. Zelfstandige met plezier Hoe ik deze kennis heb verkregen? Door eerst heel lang te ervaren hoe het níet moet en een leuke crisis op mijn pad te krijgen. Mijn inzichten en ommekeer verwerkte ik in 2013 in 100 dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd. Dit boek sloeg in als een bom. Na een hoop media-aandacht (everybody loves a loser) kreeg ik allerlei coachingsaanvragen van zelfstandig ondernemers. Het werd een nieuwe dienst en ik ging me een semester verdiepen in The Science of Happiness van de University of Berkeley. Ik ontdekte daar dat de gelukswetenschap ons veel biedt als het gaat om plezier houden in ondernemerschap. Deze kennis gecombineerd met mijn eigen ervaring en dat van anderen verwerkte ik de afgelopen jaren in het boek Zelfstandige mét plezier dat zojuist verscheen. Graag deel ik hieruit de drie belangrijkste lessen om je te helpen omgaan met tegenslagen, plezierig te blijven ondernemen en meer kans te maken om je doelen te halen. 1: Definieer wat succes voor jou betekent. Is succes voor jou echt een riant huis en inkomen of maakt jouw hart eerder een sprongetje als je betekenisvol werk kunt doen en anderen kunt helpen? Het geeft rust om te weten wat je persoonlijke succesdefinitie is zodat je hier je doelen op kunt afstemmen en realistisch in kaart kunt brengen wat er maximaal mogelijk is aan groei. 2: Leer omgaan met teleurstellingen. Als je een van de velen bent die een opdracht kunt binnenhalen, is de kans groter dat je die niet krijgt. Het is dus gek als je hier ontzettend teleurgesteld van raakt. Leer gewoon van wat niet werkt, kies voor een andere tactiek, verhoog je inspanningen of kies een andere opdracht of doel dat je wilt halen. Bij ondernemerschap hoort risico’s nemen en een bepaalde mate van falen. Falen is het geheime ingrediënt van succes: het brengt in kaart wat wel en niet werkt. Obstakels omarmen en ermee dealen. Kwestie van omdenken. 3: Ga doelgericht te werk en vier successen. Doelen moeten kloppen met je missie en die felbegeerde (doch realistische) stip op je horizon. Ze moeten ook passen bij je waarden, dan blijft het goed voelen. Laat je geen doelen in de schoot leggen die daar niet bij passen. ‘Nee’ zeggen tegen alles wat je van je eigen doelen afhoudt, is dus essentieel. Zo houd je energie en tijd over voor wat wél belangrijk is. En natuurlijk vier je elk behaald doel, want daar krijg je energie en motivatie van om de volgende stap in kaart te brengen en uit te voeren. De auteur van dit blog, Alexandra Smith, groeide op ‘in het getto van Amsterdam’. Na de mavo haalde ze haar middenstandsdiploma en belandde ze uiteindelijk bij Radio 10 Gold. Vanaf haar 26e ging ze zowel Nederlands als theaterwetenschap studeren. Beide studies voltooide ze, waarvan de laatste cum laude. Na haar studies richtte ze haar bedrijf Fabel op. Als verhaalcoach en trainer storytelling helpt ze dagelijks grote, internationale organisaties (incl. het Europees Parlement) met verhalen, pitches en presentaties, maar ze coacht ook veel zzp’ers in hun ondernemerschap. Eind 2015 gaf ze een TEDx-talk over de schoonheid van imperfectie. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags geluk, ondernemen, tegenslag | Laat een reactie achter
‘Miljoenennota getuigt van diepgeworteld wantrouwen jegens zzp’ers’ Geplaatst 20 september 2017 door Pierre Spaninks Uit de begrotingsstukken spreekt een diepgeworteld wantrouwen jegens zzp’ers. Blijkbaar konden de scheidende bewindslieden van VVD en PvdA het niet laten om dat nog even nadrukkelijk aan hun opvolgers mee te geven. Anders dan voorgaande jaren, levert een snelle scan van de begrotingsstukken van het demissionaire kabinet Rutte-2 weinig nieuws op over zelfstandigen zonder personeel. Des te meer valt de depreciërende en denigrerende toon op die de bewindslieden kiezen als het eens wél over die zzp’ers gaat. In de Miljoenennota wordt de burger nog maar eens voorgehouden dat het door de zzp’ers komt dat de lonen van werknemers zijn achtergebleven (p. 23) en dat zzp’ers netto zo veel meer overhouden van iedere verdiende euro dan werknemers (p. 28). Merkwaardig genoeg wordt in elk geval dat eerste tegengesproken door het Centraal Planbureau in de Macro Economische Verkenning, met de observatie dat de loonontwikkeling in bedrijfstakken met een relatief sterk gegroeid aantal zzp’ers (zoals de bouw, het vervoer en de gezondheidszorg) niet zichtbaar is achtergebleven bij die in andere bedrijfstakken (p. 43) In diezelfde Macro Economische Verkenning wordt gesteld dat er afgelopen jaren in de eerste plaats zzp’ers en in de tweede plaats flexwerkers in de plaats zijn gekomen van werknemers met vaste banen. (p. 44). Dat is aantoonbaar onjuist: veruit de sterkste groei was bij flexwerkers. In de bijlage bij de Miljoenennota wordt zzp’ers ingepeperd dat zij jaar in jaar uit relatief lage winsten maken, “waardoor het twijfelachtig is of zij bijdragen aan het verhogen van economische groei, dynamiek en werkgelegenheid” (p. 53). Wat dan weer reden is om de twijfel te laten voortbestaan die afgelopen jaren gezaaid is aan de zelfstandigenaftrek. In de begroting van het Ministerie van Economische Zaken komt de zzp’er in het geheel niet voor. De begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid haalt de OECD aan die op zijn beurt datzelfde ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid citeerde, als zouden zzp’ers de schuld zijn van een tweedeling op de arbeidsmarkt die Nederland op achterstand zet in de kenniseconomie (p. 22). In het Belastingplan van staatssecretaris Wiebes komt voor het eerst sinds jaren het woord ‘zzp’ niet voor. Anti zzp Daarmee is de laatste begroting van Rutte-2 een perfecte spiegel van het anti-zzp-beleid dat VVD en PvdA de afgelopen vier jaar hebben gevoerd. De wet DBA heeft de de markt voor de inhuur van zzp’ers grondig bedorven. Het heet wel dat de handhaving van die wet is opgeschort, maar de manier waarop de Belastingdienst daar dan weer mee omgaat zorgt alleen maar voor meer onrust. Een goedbedoelde poging van D66 om een ‘safe haven’ te creëren voor de echte ondernemers onder de zzp’ers werd vorig jaar december eendrachtig geblokkeerd door de coalitiepartijen. Gemiste kansen Nog twee onderwerpen waar het kabinet makkelijk wat had kunnen doen voor zzp’ers, worden gemist of op de lange baan geschoven. Bij de evaluatie van de Aanbestedingswet 2012 bleek dat zzp’ers amper profiteren van de beloofde ruimere toegang tot overheidsopdrachten. Maar minister Kamp van Economische Zaken stak daar zijn kop voor in het zand, en blijft dat doen. Minister Asscher kreeg de kans in de schoot geworpen om een fout van Balkenende-4 te herstellen en 17.000 zzp’ers alsnog een uitkering wegens zwangerschap te bezorgen. Maar in plaats van de daartoe strekkende uitspraak van de Centrale Raad van Beroep uit te voeren, gaf hij het UWV maar liefst tot eind november de tijd om zich daar weer onderuit te draaien. Rutte-2 was desastreus voor zzp’ers We kunnen rustig stellen dat Rutte-2 voor zzp’ers een desastreus kabinet is geweest. In het licht van de nieuwe politieke verhoudingen was het heel wel mogelijk geweest om daar met Prinsjesdag alvast wat aan te doen. Maar daar wordt nu zelfs geen poging toe ondernomen. Ondertussen heeft de Tweede Kamer besloten om aan deze begroting zelfs geen algemene politieke beschouwingen te wijden. Daardoor hoeven VVD en PvdA daar nog geen verantwoording over af te leggen ook. Dure plicht voor Rutte-3 Dat legt een dure plicht op de partijen die nu onderhandelen over de vorming van een kabinet Rutte-3. Gaan VVD en D66 het beter doen, samen met CDA en ChristenUnie, op het vlak van werk en zekerheid? Of gaat die combinatie eenzelfde patstelling opleveren als die van VVD en PvdA? Het uitgelekte voornemen om de BTW te verhogen, getuigt alvast van weinig consideratie met de honderdduizenden zelfstandigen die diensten of producten leveren aan consumenten. Webinar Op 29 september om 14:30 uur geeft Hugo-Jan Ruts tijdens de tweede WebinarWeek van ZiPconomy, Werf& en HRcommunity een gratis webinar. Daarin belicht hij de laatste stand van zaken over de politiek, arbeidsmarkt en de zzp’ers. Het webinar richt zich op zowel opdrachtgevers, bemiddelingsbureaus als zelfstandigen. Gratis aanmelden kan op deze website. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags zzp-beleid | Laat een reactie achter
Is een MSP eigenlijk altijd een wolf in schaapskleren? En zo ja, hoe krijgen we daar verbetering in? Geplaatst 19 september 2017 door Peter Boerman Steeds meer (grotere) organisaties laten de totale organisatie van de inhuur van extern personeel over aan één externe partij. Zo’n MSP of Managed Service Provider vormt dan de schakel tussen enerzijds de inhurende organisatie en anderzijds de leveranciers en zelfstandigen. Dat lijkt een makkelijke oplossing: de organisatie is zelf van het gedoe af, de MSP-dienstverlener neemt niet alleen de rompslomp over, maar zorgt er ook voor dat het hele inhuurproces volgens de regeltjes verloopt. Ook wel zo fijn voor de uitvoerders van het werk. Maar in de praktijk is de situatie lang niet altijd zo rooskleurig als hij wel eens wordt voorgespiegeld. Dat vindt bijvoorbeeld Peter Kamphuys (foto), algemeen directeur bij Inquest, het grootste gespecialiseerde personeelsbemiddelingsbureau in Nederland en België binnen het vakgebied Inkoop en Aanbesteden. Hij schreef al meerdere kritische artikelen over MSP’s, waar hij als leverancier vaak mee te maken heeft. Meestal ‘verre van onafhankelijk’ ‘In algemene zin heb ik geen bezwaar tegen het concept van een MSP an sich‘, zegt hij. Maar hij heeft daarbij wel een belangrijke ‘mits’, en dat is dat zo’n oplossing dan wel ‘correct wordt ingevoerd en een MSP echt daadwerkelijk onafhankelijk is.’ En dat is volgens hem lang niet altijd het geval. Kamphuys zegt vooral bezwaar te hebben tegen MSP’s die: Hun (potentiële) klanten met desinformatie om de tuin leiden met valse beweringen over de voordelen van een MSP-oplossing, en/of Zich als MSP leverancier als extra commerciële schakel in de leveranciersketen nestelen en die positie (vaak heimelijk en door middel van kleine letters en/of met onjuiste argumenten richting de eindklant) misbruiken om hun eigen commerciële doelen na te streven (zoals het eigen marktaandeel vergroten, concurrenten uitschakelen of schade toebrengen). ‘In beide gevallen benadelen ze uiteindelijk hun eindklant’, zegt hij, ‘en bij punt 2. sowieso de marktpartijen die personeel leveren aan de eindklant. Helaas zijn de meeste MSP’s in de realiteit verre van onafhankelijk en begrijpen een hoop eindklanten niet wat een verkeerde implementatie van het concept teweeg kan brengen.’ Webinar Week Kamphuys gaat binnenkort, in de tweede Webinar Week van de geschiedenis, in debat over de kwestie, in een (kosteloos) webinar met de titel: ‘MSP’s: vloek of zegen?‘ Hij krijgt daarbij respons van Mark Bassie, kenner van MSP’s, auteur van diverse vergelijkend onderzoeken, en voorzitter van het Comité van Marktplaatsgebruikers. Niet dat Bassie nou meteen zo’n voorstander is van MSP’s, zegt hij. Maar, geeft hij als aftrap van het debat mee: ‘Is het nu de constructie die per definitie niet deugt? Of gaat het soms in de uitwerking mis? Als een klant besluit om het beheer van zijn flexleveranciers geheel uit te besteden aan een externe partij, wat is daar dan mis mee? Outsourcen gebeurt heel veel en is ook bij flex dus niet vreemd.’ Dat het in de uitvoering vaak misgaat, zoals Kamphuys stelt? ‘Dat wil ik best geloven’, zegt Bassie. ‘Maar hoe vaak het misgaat weten we niet. Dat is ook lastig te onderzoeken. En het is natuurlijk ook de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever, de eindklant. Als je iets uitbesteedt, betekent dat niet dat je er niet meer naar moet omkijken.’ Strakkere processen, lagere kosten. Of toch niet? Daarnaast, zegt hij: ‘ook hier geldt natuurlijk: het voordeel voor de een is het nadeel voor de ander. Eindklanten besteden hun proces uit aan een MSP om te voorkomen dat zij zelf ordening in de chaotische inhuur moeten aanbrengen en zij worden hiervoor beloond met strakke processen en lagere directe en indirecte kosten.’ ‘Je hóéft als leverancier natuurlijk geen zaken te doen met een MSP die jou niet bevalt.’ Dat leveranciers dit vervelend vinden? Tja, zegt Bassie. ‘Dat kan ik me voorstellen. Maar je hóéft als leverancier natuurlijk geen zaken te doen met een bedrijf met een MSP die jou als leverancier niet bevalt. Net als andersom trouwens.’ Niet dat hij trouwens geen ruimte voor verbetering ziet. ‘Als we het in ons webinar gaan hebben over mogelijke oplossingen, dan zie ik wel iets in periodiek overleg tussen de leveranciers en de eindklant. Dat zorgt dan ervoor dat klachten van leveranciers zoals beschreven over de MSP of de opdrachtgever op tafel komen en bespreekbaar worden.’ Het topje van de ijsberg Volgens Kamphuys is dat echter het topje van de ijsberg. Volgens hem zijn er veel radicalere verbeteringen nodig. Want zoals het nu in de praktijk gaat, daar heeft hij zijn buik aardig van vol, zegt hij. ‘Met outsourcen an sich is inderdaad niets mis’, zegt hij. ‘Maar Mark geeft precies aan waar het hier aan schort: de uitwerking. Hij zegt bijvoorbeeld – impliciet – dat de eindklant er “strakke processen en lagere directe en indirecte kosten” voor terugkrijgt. En laat dat nou precies enkele van de “verkoopargumenten” zijn van de MSP-aanbieders. Maar in de praktijk is het resultaat vaak precies het omgekeerde’, constateert hij. In het (gratis) webinar op dinsdag 26 september kruisen Bassie en Kamphuys de degens en proberen ze in een live discussie samen te komen tot oplossingen die zowel voor opdrachtgevers, bemiddelaars en kandidaten het leven beter zouden moeten maken. Geplaatst in Professioneel inhuren, ZP en Ondernemen | Tags MSP | Laat een reactie achter
Kan de Belastingdienst aan de zzp’er nou wel of niet de zelfstandigenaftrek ontzeggen? Geplaatst 18 september 2017 door Ewoud de Ruiter Met de invoering van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) hebben opdrachtgever en opdrachtnemer gezamenlijk de verantwoordelijkheid gekregen om de arbeidsrelatie te beoordelen. De gevolgen voor die beoordeling komen ook bij hen samen te liggen. Hierdoor komen correcties van de Belastingdienst niet eenzijdig meer voor rekening van opdrachtnemer. Tenminste, dat was de bedoeling bij invoering van de wet. Maar is dat in de praktijk ook zo? Opdrachtgevers terughoudend met inhuur Al snel bleek dat de uitvoering van de wet in de praktijk tot onzekerheid leidde. Opdrachtgevers werden terughoudend bij de inhuur van zzp’ers. Om partijen te laten wennen aan de nieuwe regelgeving, kondigde Eric Wiebes als staatssecretaris van Financiën aan dat de Belastingdienst niet zal handhaven als er toch een dienstbetrekking wordt geconstateerd tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Alleen in gevallen waarbij er overduidelijk sprake is van kwaadwillendheid, zal er een naheffing volgen. In eerste instantie gold deze toezegging tot 1 mei 2017, maar inmiddels is deze toezegging verlengd tot 1 juli 2018. Voorwaartse aanwijzingen Via een WOB-verzoek zijn er recent een tweetal interne notities van de Belastingdienst gepubliceerd, waarin de interne controle en handhavingsstrategie met betrekking tot de Wet DBA is beschreven. De vraag is of de soep zo heet gegeten wordt. Gaan er correctieaanslagen opgelegd worden? In de interne notitie staat dat de Belastingdienst zogeheten ‘voorwaartse’ aanwijzingen zal geven, ter voorkoming van ‘achterwaartse’ heffingen en boetes, als bij een controle een loondienstbetrekking wordt geconstateerd. Dit betekent dat de Belastingdienst aan opdrachtgever én opdrachtnemer – waar dat mogelijk is – de helpende hand biedt, om de werkwijze zo aan te passen dat conform de modelovereenkomst wordt gewerkt. De vraag is dus of de soep zo heet gegeten wordt. Gaan er wel correctieaanslagen opgelegd worden? En in welke gevallen gebeurt dat dan? Wat als er geen ondernemerschap is? In het memorandum bronbeoordeling en implementatiefase DBA wordt aandacht besteed aan de vraag wat te doen als de Belastingdienst oordeelt dat de opdrachtnemer de werkzaamheden in loondienst uitvoert, of in elk geval niet als ondernemer. De handhaving van de Wet DBA raakt de loonheffingen en in beginsel niet de inkomstenbelasting. Als er onder een modelovereenkomst is gewerkt en er dus géén sprake was van een loondienstbetrekking, wil dat nog niet zeggen dat de werkzaamheden kwalificeren als winst uit onderneming. In het memorandum gaat de Belastingdienst daar op in. Het uitgangspunt is dat gedurende de implementatietermijn tot 1 juli 2018 de Belastingdienst terughoudend is met onderzoek bij de opdrachtgever of er feitelijk toch sprake was van een loondienstbetrekking. Als bij een onderzoek bij de zzp’er het vermoeden bestaat dat er géén sprake is van winst uit onderneming (de zogenoemde bronkwalificatie), wordt het inkomen gekwalificeerd als ‘resultaat uit overige werkzaamheid’ (row). Met grote financiële gevolgen voor de betrokken zelfstandige. De fiscus neemt immers alleen het standpunt in dat sprake is van een dienstbetrekking, als hier zonder nader onderzoek overduidelijk sprake van is. Helpt het vertrouwensbeginsel? Maar wat nu als de Belastingdienst besluit om tot zo’n correctie bij de zzp’er over te gaan? Kan hij of zij dan een beroep doen op het vertrouwensbeginsel? De staatssecretaris heeft nadat de Wet DBA in werking is getreden immers meermalen gezegd dat er bij zowel opdrachtgever als opdrachtnemer niet gecorrigeerd wordt, als toch een dienstbetrekking wordt geconstateerd. Een beroep op het vertrouwensbeginsel is dan mogelijk. Alleen gaat de Wet DBA over de verplichting om wel of niet loonbelasting in te houden door de opdrachtgever/werkgever. De vraag is vooral: werkt dat dan ook door naar de inkomstenbelasting? Ik betwijfel dat. De eerste modelovereenkomst die ik erop nasla (de algemene modelovereenkomst geen werkgeversgezag) is al voorzien van een duidelijke waarschuwing in de toelichting: de Belastingdienst kan op basis van de overeenkomst geen oordeel geven over de kwalificatie van de inkomsten van de opdrachtnemer in de inkomstenbelasting. Deels een politieke discussie Daar waar het overduidelijke gevallen betreft dat iemand feitelijk een loondienstbetrekking heeft, is het trouwens de vraag of het onwenselijk is dat de Belastingdienst corrigeert. Zou de fiscus dat niet doen, dan zou immers een rechtsongelijkheid ontstaan ten opzichte van de werknemers, die met soms substantieel hogere belastingen te maken krijgen. Dit is deels natuurlijk ook een politieke discussie. Zolang de belastingheffing van zzp’ers fors lager is dan die van werknemers (wat het geval is bij een inkomen tot ongeveer 25.000 euro), blijft het ondernemerschap immers trekken voor mensen met lage inkomens. Hoe onwenselijk is het dat de Belastingdienst corrigeert als overduidelijk is dat iemand feitelijk een loondienstbetrekking heeft? Overigens is het de vraag of in de praktijk veel van die overduidelijke gevallen bestaan. Opdrachtgever en opdrachtnemer moeten namelijk eerst de arbeidsrelatie beoordelen. En als zij dan tot een loondienstbetrekking komen, wat in een overduidelijk geval toch evident zal zijn, kom je aan het gebruik van de modelovereenkomst niet toe. Toegang tot de Wet DBA en de geboden bescherming heb je in zo’n geval dan ook niet. Vertrouwen op niet-handhaving Voor de minder duidelijke gevallen denk ik dat we – in het kader van het vertrouwensbeginsel – de uitlatingen van de staatssecretaris zwaar mogen wegen. De zzp’er moet erop kunnen vertrouwen dat als de staatssecretaris aankondigt niet te handhaven tot 1 juli 2018, dat dan de Belastingdienst op grond van een interne beleidsnotitie niet afwijkt van dat standpunt. Dat betekent dat de zelfstandigenaftrek mijns inziens dan ook niet gecorrigeerd mag worden. Volgens mij staat dat ook met zoveel woorden in een van de notities: ‘De uitlatingen die de staatssecretaris tijdens de behandeling van het wetsvoorstel Wet DBA heeft gedaan en daarna in de Tweede Kamer, laten het initiëren van gerichte bronkwalificatie-acties op DBA-situaties, zoals de toetsing van de dienstbetrekking, niet toe.’ Webinar Op 29 september om 14:30 uur geeft Hugo-Jan Ruts tijdens de tweede WebinarWeek van ZiPconomy, Werf& en HRcommunity een gratis webinar. Daarin belicht hij de laatste stand van zaken over de politiek, arbeidsmarkt en de zzp’ers. Het webinar richt zich op zowel opdrachtgevers, bemiddelingsbureaus als zelfstandigen. Gratis aanmelden kan op deze website. Geplaatst in Professioneel inhuren, ZP en Politiek | Tags belasting, dba, inkomstenbelasting, zelfstandigenaftrek | 13s Reacties
Bovib ‘erg verbaasd’ over ‘terughoudend’ advies van belastingadviseurs aangaande Wet DBA Geplaatst 15 september 2017 door Peter Boerman ‘Persoonlijk ben ik erg verbaasd dat dit artikel op de voorpagina van het FD staat’, aldus de voorzitter van de vereniging van inhuur-intermediairs. ‘Dit komt toch een beetje uit de lucht vallen.’ De Laat doelt op het bericht (€, ook op nu.nl) dat veel meer bedrijven door de belastingdienst dreigen te worden aangepakt als ze met ‘foute zzp’ers’ werken dan staatssecretaris Wiebes de Tweede Kamer heeft voorgehouden. ‘Wij zijn erg verbaasd over het advies dat belastingadviseurs blijkbaar aan hun klanten geven over hoe om te gaan met de wet DBA’, zegt De Laat. In gesprek gebleven ‘Als Bovib zijn wij – ook na goedkeuring van onze modelovereenkomst voor inzet van zzp’ers – juist in gesprek gebleven met de belastingdienst. De goedkeuring was een belangrijke stap, maar er is in onze ogen meer duidelijkheid mogelijk. Voor ons als intermediairs zijn namelijk niet alleen de overeenkomst en werkwijze tussen zzp’er en intermediair van belang. Ook de handelswijze van de klant en de gehanteerde overeenkomst tussen intermediair en klant hebben grote invloed op de beoordeling van de mogelijke arbeidsrelatie’, zegt hij. ‘Na ruim een jaar van gesprekken met de belastingdienst kunnen Bovib-leden hun opdrachtgevers nu volstrekte helderheid bieden bij inzet van zzp’ers op basis van tussenkomst.’ ‘Daarom hebben wij ook de overeenkomst tussen intermediair en opdrachtgever samen met de belastingdienst tegen het licht gehouden. Na ruim een jaar van gesprekken met de belastingdienst kunnen Bovib-leden hun opdrachtgevers nu volstrekte helderheid bieden bij inzet van zzp’ers op basis van tussenkomst.’ Twee interne memo’s Volgens het FD blijkt de mogelijk hardere aanpak van de belastingdienst uit twee interne memo’s. Die werden in augustus vrijgegeven na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. In één van die memo’s viel ook al min of meer te lezen dat zzp’ers met terugwerkende kracht konden vrezen voor hun zelfstandigenaftrek. Dat kan gebeuren – kort gezegd – als hun werkzaamheden werden aangemerkt als zowel niet-ondernemer als niet-werknemer, en ze hun inkomsten dus moeten opgeven als ‘resultaat uit overige werkzaamheden’. Het FD leest nu in dezelfde memo’s dat de Belastingdienst vindt dat bedrijven die in de fout gaan met zzp’ers, eerder kunnen worden aangepakt dan demissionair staatssecretaris Eric Wiebes vorig jaar heeft gezegd. Wiebes zei dat de dienst bij schijnzelfstandigheid voorlopig alleen zou optreden tegen ‘evident kwaadwillenden’. Hij zei destijds dat het daarbij om een stuk of 10 bedrijven zou gaan. De fiscus zou volgens de krant echter veel meer opdrachtgevers van zzp’ers in het vizier hebben, en veel meer bedrijven als kwaadwillend beschouwen. Het FD schrijft verder dat belastingadviseurs hun klanten aanraden terughoudend te zijn met het voorleggen van modelovereenkomsten met zzp’ers aan de Belastingdienst. Dit wegens de richtlijnen die in de memo’s staan. Terughoudendheid voorkomt dat ‘slapende honden worden wakker gemaakt’, zo zou hun advies luiden. Maar de Bovib kan zich daar dus zeker niet in vinden, aldus De Laat, omdat er volgens hem nu juist ‘volstrekte helderheid’ is. Wiebes ontkent nieuw beleid Staatssecretaris Wiebes heeft in reactie op het FD-artikel overigens ontkend dat er een nieuw handhavingsbeleid is. Hij houdt vol dat maar 10 tot 20 opdrachtgevers van zelfstandige professionals (zzp’ers) het risico lopen op boetes en naheffingen van de Belastingdienst, zo schrijft het FD in een nieuw bericht. Volgens Wiebes is handhaving van de formele regels over arbeidsrelaties en gezagsverhoudingen opgeschort tot medio volgend jaar. Daarnaast vindt altijd nog een aparte toets plaats. ‘Het is heel precies opgeschreven en het moet echt gaan om zaken die grenzen aan fraude en dat soort grote woorden’, aldus de VVD’er. ‘Dat blijken er tussen de 10 en de 20 te zijn. We zijn nu concrete dossiers aan het voorbereiden en die gaan we aan hun oren trekken’, zei Wiebes tegen de pers, na afloop van de Ministerraad. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags wet dba | Laat een reactie achter
Vrijdag ondernemerstip #2: “Bespaar tijd door slimmer te factureren” Geplaatst 15 september 2017 door Arjan Nieuwbeerta Als zzp’er moet je van vele markten thuis zijn. Naast het draaiende houden van de zaak, heb je vaak veel terugkerende taken en handelingen. Zonder dat je het doorhebt nemen deze activiteiten veel tijd in beslag naast je normale werkzaamheden. Niet nodig, want veel van deze handelingen zijn goed te automatiseren. In dit artikel vertellen wij je hoe je met minimale inspanning, zo veel mogelijk van deze handelingen elimineert. Zo houd jij tijd over voor je bedrijf. Offerte omzetten in een factuur Ongeacht de branche waarin je actief bent, moet je in meer of mindere mate acquisitie uitvoeren. Op de offertes die je naar potentiële opdrachtgevers verstuurt, noteer je de klantgegevens. Wanneer een klant je offerte accepteert en jij de opdracht hebt uitgevoerd, is het tijd om de factuur op te stellen en te versturen. In online factuurprogramma’s is het mogelijk om offertes eenvoudig om te zetten in facturen. Je hoeft niet opnieuw de klantgegevens en bedragen over te nemen. Met een paar klikken, heb je een factuur gemaakt en verstuurt. Wil je het gehele salesproces stroomlijnen? Dan is een CRM erg handig. Je voert aan het begin van je salesproces één keer de gegevens in van de potentiële klant en je kunt vervolgens deze gegevens gebruiken voor je offertes, urenregistratie en facturen. Met CRM software heb je dus alles in één pakket. Van uren naar facturen Hanteer je het “uurtje-factuurtje” verdienmodel, dan stel jij aan het einde van de maand of project een factuur op. Wanneer je gebruikmaakt van een spreadsheetprogramma voor de urenregistratie, moet je de uren overkloppen voor het opstellen van de factuur. De factuur sla je vervolgens op de computer op en verstuur je via de mail naar je opdrachtgever. Zonder dat je er erg in hebt, kosten al deze afzonderlijke stappen behoorlijk wat tijd. Bij elke afzonderlijke stap loop je ook nog eens het risico dat je verkeerde gegevens overneemt, waardoor je misschien een verkeerde factuur verstuurd. Herken je dit en maak jij ook nog gebruik van losse pakketten voor bijvoorbeeld urenregistratie en facturatie? Geen nood, tegenwoordig zijn er veel integratiemogelijkheden waardoor je veel deze handelingen kunt automatiseren. Zo kun je factuur software koppelen met je urenregistratie zodat je facturen met een paar klikken kunt opstellen op basis van je geregistreerde uren. Je bespaart niet alleen veel tijd, maar de kans op fouten is minimaal. Eenvoudig van uren facturen maken Om je op weg te helpen hebben we een overzicht gemaakt van factuurprogramma’s waarmee je snel je gewerkte uren omzet in een factuur. Tip: je kunt de programma’s zonder verplichtingen gratis proberen. Dus kijk eens of het iets voor je is! Betaalde facturen verwerken Wanneer je na een aantal dagen op je bankrekening kijkt, zie je dat de factuur betaald is. Dit is voor jou het signaal dat je de betaalde factuur moet verwerken in de boekhouding. Tegenwoordig kan dit eenvoudig door gebruik te maken van een koppeling tussen je bank en boekhoudsoftware. De bankgegevens worden dan automatisch verwerkt in je boekhoudprogramma door een betaling te koppelen aan een factuurnummer of klant. De betaalde facturen worden dan automatisch bijgewerkt in de boekhouding. Factureer je vanuit een CRM? Dan is het ook mogelijk om deze te koppelen met je boekhoudprogramma. Wanneer je boekhoudprogramma is gekoppeld aan je bank, werkt deze de betalingsstatus van een klant automatisch bij in het CRM systeem. Zo heb je binnen het CRM de klantgegevens inclusief betalingsstatus helemaal up to date. Een betalingsherinnering versturen Helaas komt het nog steeds vaak voor dat facturen niet op tijd betaald worden. Het versturen van betalingsherinneringen kan veel tijd kosten. Tegenwoordig is het gelukkig mogelijk om met bepaalde boekhoudpakketten automatisch een betalingsherinnering te versturen. Het enige wat je hoeft te doen, is eenmalig je gewenste betalingsvoorwaarden te bepalen en een betalingsherinnering op te stellen. Boekhoudprogramma met betalingsherinnering functie Niet meer gegevens overtypen Veel zzp’ers werken op basis van uren. Op basis van je gewerkte uren stel je de facturen op en verstuur je deze naar klanten. Wanneer je de uren registreert voer je de klantgegevens handmatig in. Ook in je factuur- en/of boekhoudprogramma neem je de klantgegevens over. Kortom, in dit geval voer je twee of drie keer dezelfde klantgegevens in. Dit kost niet alleen veel tijd, het brengt ook het risico met zich mee dat je onbewust een fout maakt. In veel gevallen is dit niet nodig dankzij het integreren van je urenregistratie, facturatie en boekhouding. Door deze aan elkaar te koppelen wisselen ze de klantgegevens met elkaar uit en hoef je dus slechts één keer de klantgegevens in te voeren. Appwiki App Center Wil je weten welke integratiemogelijkheden jouw software heeft? Binnen het Appwiki App Center, kun je eenvoudig opzoeken met welke diverse programma’s jij je huidige software kunt combineren. Staat je pakket er niet tussen? Neem dan eens een kijkje op de site van je software aanbieder. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Het maakt niet uit in welke branche je actief bent, als zzp’er zijn er altijd mogelijkheden om te automatiseren. Lees hier op ZiPconomy meer tips voor zelfstandig ondernemers. Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags factureren, ondernemerstip | Laat een reactie achter