Genomineerden ZiPconomy Scriptieprijs bekend. Finaleronde 21 november. Geplaatst 22 oktober 2013 door ZiPredactie * Welke flexicurity modellen zijn er en onder welke voorwaarden kunnen ze goed werken? * Hoe kunnen arbeidspools bijdragen aan de beschikbaarheid van hoog gekwalificeerd personeel? * Hoe kijken jongeren aan tegen Personal Branding? De onderzoeken naar deze drie thema’s zijn volgens de jury van de ZiPconomy Scriptieprijs de beste masterscripties uit Nederland en België over de flexibilisering van de kenniseconomie van het afgelopen jaar. In een finaleronde op 21 november tijdens het seminar Anders Werken & Anders Organiseren zullen de drie genomineerden strijden voor wie de prijs wint en daarmee de cheque van E 2.500,- uit handen van SER voorzitter Wiebe Draijer krijgt. De ZiPconomy Scriptieprijs is in het leven geroepen om kwalitatief onderzoek op het gebied van de veranderende (flexibele) arbeidsmarkt te bevorderen en om jongeren meer te betrekken bij de discussie over die veranderingen. Drie onderzoeken: effectieve arbeidspools; personal branding; flexicurity modellen De jury van de ZiPconomy Scriptieprijs, Linde Gonggrijp (voorzitter FNVZelfstandigen en lid van de SER), Ronald Dekker (arbeidseconoom verbonden aan Reflect/Tilburg University), Peter Boerman (eindredacteur ManagementTeam) en Maurits Derksen (directeur HR van Alliander) heeft zich gebogen over een longlist van 13 inzendingen. Ze nomineerden drie ‘masters’ en hun onderzoeken: Kim Kronenburg (Erasmus) deed onderzoek bij organisaties hoe arbeidspools van hoog gekwalificeerde medewerkers zijn opgezet en hoe ze in de praktijk functioneren. Daarvoor deed ze kwalitatief onderzoek bij een negental organisaties als ASML, Essent, Heineken en DAS. Haar voorstel om de term ‘labor pool’ te vervangen voor ‘flexible employment communities’ laat al zien hoe de praktijk van flexibele arbeid aan het veranderen is. Gertjan Reunes (Univ. Gent) onderzocht hoe ‘young professionals’ omgaan en aankijken tegen het concept ‘Personal Branding’. Daarbij pleit hij nadrukkelijk voor een wat bredere benadering – en bewustzijn – van personal branding dan sec het gebruik van social media. Yolanda van Dijk (Univ. Tilburg) deed een kwalitatief onderzoek naar verschillende flexicurity regelingen. Innovatieve modellen die tweedeling vast en flex kunnen reduceren. Naast dat ze gebruikte regelingen overzichtelijk in kaart brengt, laat ze ook zien onder welke voorwaarden ze kunnen worden toepast . Finaleronde tijdens Seminar Anders Werken & Anders Organiseren Tijdens het seminar Anders Werken & Anders Organiseren: Flexibiliteit, Lenigheid en Leiderschap gaan de drie genomineerden hun onderzoek nader toelichten. Ze gaan met de jury, en met de zaal, in gesprek over de uitkomsten van hun onderzoek. De jury bepaalt vervolgens de uiteindelijke winnaar, er is ook een publieksprijs. Voor de uitreiking van de scriptieprijs spreekt onder meer Jan Rotmans over ‘radicale systeemvernieuwing’, en belicht Tica Peeman de facetten van leiderschap in de context van flexibele organisaties. Professor Arjan van den Born vertelt bovendien wat het betekent dat elke organisatie verandert in een projectorganisatie en laten een aantal organisaties (o.a. Buurtzorg, StudentenWerk en ABNamro zien hoe zij invulling geven aan de termen Flexibiliteit, Lenigheid en Leiderschap. Inschrijven is nog mogelijk. Hans Bos van AIM4, hoofdsponsor van de ZiPconomy Scriptieprijs, kijkt weer uit naar de presentaties van de jonge masters op 21 november. ‘Wat me opvalt is de actualiteit van de onderzoeken. Als netwerk-organisatie komen wij dagelijkse over de vloer bij organisaties. En dan hebben we het vaak over onze, en hun ervaringen over het bouwen van netwerken van interim professionals. Aan de andere kant is personal branding natuurlijk een hot issue. Waar ligt je kracht, passie en expertise? Hoe verwoord je dat? Daar ondersteunen wij onze netwerkleden actief in. Want Personal branding is wat anders dan op twitter heel hard roepen hoe goed je bent. Ik ben benieuwd hoe deze jonge professionals aan kijken tegen deze thema’s.” Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags event, scriptieprijs 2013 | 4s Reacties
Hoogste tijd om zzp-schap te omarmen Geplaatst 18 oktober 2013 door PZO Meer dan ooit is de tijd rijp om het zelfstandig ondernemerschap te omarmen, bewust ondernemerschap te stimuleren en het ondernemerschap scherper op de Nederlandse kaart te zetten. Op Prinsjesdag heeft het Kabinet haar plannen gepresenteerd. De afgelopen maanden is er uitvoerig lobby gevoerd om zaken uit de gepresenteerde plannen aan te pakken en nogmaals te benadrukken wat de toegevoegde waarde is van zzp’ers. Juist in deze tijd, een tijd van economische tegenwind, maar tegelijkertijd een tijd om constructieve stappen vooruit te zetten en te kunnen groeien. Bij uitstek zijn het zzp’ers die deze groei kunnen realiseren. Ondernemers die voor eigen rekening en risico hun arbeidzame leven invullen, niet bij de pakken neerzitten maar creatieve ideeën aandragen om Nederland weer tot het welvarende land te maken dat wij ooit waren. Actie voor behoud zelfstandigenaftrek PZO heeft samen met andere ZZP organisaties in september actie gevoerd om de zelfstandigenaftrek te behouden. Ruim 66.000 handtekeningen van zzp’ers en andere steunbetuigingen zijn ontvangen. En de actie heeft tot resultaten geleid. Niet alleen is de petitie aangeboden aan D66 en de CDA, waarbij beide partijen hebben aangegeven zich hard te willen maken voor de positie van zzp’ers, daarnaast zijn de plannen van tafel geveegd, zo blijkt uit het akkoord dat het Kabinet met D66, de ChristenUnie en SGP heeft gesloten. De zelfstandigenaftrek in zijn huidige vorm blijft behouden, meldden de krantenkoppen afgelopen week. Mooie geluiden, maar we juichen nog niet te hard. Politiek Den Haag heeft de wens geuit 300 miljoen te willen bezuinigen en zal dit ergens vandaan willen halen. Essentieel dus om er scherp bovenop te blijven zitten en politiek Den Haag de goede kant op te blijven bewegen. De lobby heeft er ook toe geleid dat het verlaagde tarief op onderhoud en renovaties behouden blijft. Prettig om vast te kunnen stellen dat men ook op branche niveau zaken rondom het zzp-schap inzichtelijk maakt. De uitspraak van het Hof rondom de btw-vrijstelling van zzp’ers in de zorg sluit hier op aan en getuigt van visie op het zelfstandig ondernemerschap. Pensioenregeling voor zzp’ers Naast bovengenoemde punten wordt er volop aandacht besteed aan het afronden van de mogelijke pensioenregeling voor zzp’ers, een vrijwillige en flexibele pensioenspaarregeling die per 2015 zou moeten worden ingevoerd. Een regeling die het ondernemerschap centraal stelt en pensioen daadwerkelijk als bestemming pensioen bestempeld. Opgebouwd vermogen dat niet aangetast kan worden bij aanspraken van derden en een faillissement of meegewogen wordt in de berekening van de Bbz. De pensioenregeling zal ertoe bijdragen dat ook zzp’ers op gedegen wijze hun oudedag veilig kunnen stellen. Terecht, vindt u niet!?! Immers werken zzp’ers zich dag en nacht een slag in de rondte. Een goede pensioenregeling voor zzp’ers sluit aan bij de gedachtegang dat men het zzp-schap serieus neemt. Plannen voor een VAR-Webmodule De plannen voor de VAR-Webmodule staan natuurlijk ook hoog op de lobby agenda van belangenbehartigers. PZO en de andere ZZP organisaties spreken de komende tijd uitvoerig over de huidige VAR, het voorstel van de VAR-Webmodule alsmede het eigen ingebrachte alternatief voor de VAR (BVO). Het is essentieel dat constructief wordt samengewerkt om een effectief middel neer te zetten voor de toekomst. Een middel dat bewust ondernemerschap centraal stelt en een oplossing biedt om schijnconstructies tegen te gaan. We voelen het waarschijnlijk allemaal. Het einde van het jaar doet langzaamaan zijn intrede. Dus tijd om zaken structureel aan te pakken en mee te gaan met de wens tot innovatie en vernieuwing. Zzp’ers, het was al tijd dat jullie volwaardig erkend werden, laten we hier gezamenlijk nog net een stapje harder voor lopen. Het is jullie tijd om uit te blinken! Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags maatschappij, ondernemerschap, overheid, zzp | 1 Reactie
Flexbranche ziet verdrievoudiging van het optimisme en geeft de toekomst een 6,6 (was 6,2). Geplaatst 17 oktober 2013 door Wim Davidse De derde FlexVertrouwenIndex van Dzjeng & FaseVijf laat zien dat flexbureaus wéér positiever zijn over de toekomst. Eerder dit jaar, in het 2e en in 3e kwartaal, voorzagen zij het langzaam aankomende herstel al met hun voorzichtige optimisme. En hoewel de ABU MarktMonitor ons onlangs nog liet weten dat de uitzendsector nog steeds krimpt, geven de flexondernemers de toekomst inmiddels een 6,6. Waar de vorige kwartalen nog maar net 10% van de flexbureaus optimistische werkgevers – hun opdrachtgevers – zag, is dat nu al ruim 30%. Industriële werkgevers zijn volgens de flexbureaus het vaakst optimistisch. Volgens de flexbureaus zullen werkgevers daarom iets meer personeel nodig hebben. Daartoe zullen zij vooral meer tijdelijke werknemers inlenen maar daarvoor gemiddeld wat minder willen betalen. Opvallend is tot slot dat, ondanks de snel gestegen en inmiddels hoge werkloosheid, een vijfde van de flexbureaus krapte ervaart op de arbeidsmarkt, vooral in techniek, ict en kennisintensieve zakelijke dienstverlening. Flexbranche eerste sector die herstel economie merkt De flexbranche ervaart – via de vraag van alle bedrijfssectoren naar vooral tijdelijk personeel – als één van de eerste sectoren wat er in de economie en op de arbeidsmarkt gaat gebeuren. De FlexVertrouwenIndex (FVI) meet het goed geïnformeerde vertrouwen in en gevoel over de toekomst – de economische groei in de komende 6 maanden – van functionarissen op prominente posities in de flexbranche. De FVI levert met deze verwachting – leading indicator – een uniek inzicht en een relevante aanvulling op de harde cijfers over de gerealiseerde feiten – uren en omzet; lagging indicators – die frequent worden gepresenteerd door de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) en door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarnaast biedt de FVI inzicht in de ruimte of krapte op de arbeidsmarkt. Terwijl de werkloosheid in Nederland zich bevindt op niveaus die we al lang niet meer hebben ervaren, staat de vergrijzing voor de deur en zouden we zo maar weer snel een krappe arbeidsmarkt kunnen hebben. De FVI meet en toont of en in welke beroepsgroepen en sectoren er krapte wordt ervaren door de flexbranche. 1. Verwachtingen verder verbeterd, van 6,2 naar 6,6. Middelgrote bureaus en werkmaatschappijen geven de toekomst een iets hoger cijfer dan de kleine en de (zeer) grote bureaus (ongeveer een half punt). Er bestaat ook een verschil tussen bureaus als wordt gekeken naar het beroepsniveau waarvoor zij bemiddelen: de bureaus die vooral bemiddelen op het hoger beroepsniveau zijn met een 6,8 positiever dan de rest. De bureaus die bemiddelen naar informaticafuncties zijn met gemiddeld een 7,0 het meest enthousiast over de toekomst. De bureaus die personeel leveren aan Bouwnijverheid wijken als enige sterk af van het gemiddelde; ze zijn duidelijk het minst positief en geven de toekomst een 5,2. Bureaus die leveren aan kennisintensieve dienstverleners zijn met een 6,7 het meest positief. 2. Verdrievoudiging van het waargenomen optimisme (van 12% naar 31%), vooral dankzij de industrie. Ondernemersklimaat – nog 61% ervaart onzekerheid bij klanten, per saldo ervaart 24% (zeer veel) optimisme bij klanten. Dit laatste is een verbetering t.o.v. het vorige kwartaal, toen per saldo een minieme 2% (zeer veel) optimisme ervoer bij klanten. Werkgelegenheid – 54% verwacht gelijkblijvende werkgelegenheid bij werkgevers in Nederland, per saldo verwacht 21% een stijging van de werkgelegenheid. Dit is een verbetering t.o.v. het vorige kwartaal, toen per saldo 5% een daling verwachtte. Vraag naar (tijdelijke) werknemers – 38% verwacht dat de vraag naar tijdelijke werknemers door werkgevers gelijk zal blijven, per saldo verwacht 51% (lichte) groei van de vraag. Dit is een verbetering t.o.v. het vorige kwartaal, toen per saldo 23% (lichte) groei verwachtte. Margepercentage – 60% verwacht dat de marge op geleverde tijdelijke werknemers gelijk zal blijven, per saldo verwacht 11% een daling van de marge. Dit is weer een verbetering t.o.v. het vorige kwartaal, toen per saldo 21% een daling verwachtte. 3. Krappe arbeidsmarkt ondanks de hoge werkloosheid. 67% ervaart geen krapte en stelt dat er voldoende geschikte kandidaten beschikbaar zijn. Bovendien stelt 11% dat er (zeer) veel geschikte kandidaten beschikbaar zijn. Er is nu geen duidelijk patroon naar functies of sectoren herkenbaar. Zelfs nu ervaart 22% dat er te weinig geschikte kandidaten beschikbaar zijn. Deze krapte geldt vooral voor technische beroepen en in de kennisintensieve zakelijke dienstverlening. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags cijfers, trends | Laat een reactie achter
Het minimumloon ook voor ZZP’ers: Een dilemma!? Geplaatst 17 oktober 2013 door Mark Bassie Hieronder geef ik een aantal voors en tegens tegen het invoeren van een minimum-uurtarief voor ZZP’ers. Ik zelf heb er nog geen standpunt over, er zijn m.i. goede argumenten vóór en tegen. Daarom ben ik benieuwd naar de reactie van de lezers. Zijn er andere argumenten te vinden dan de mijne? En wat vind je zelf? Goed idee of heel slecht? Graag jullie reacties! Onlangs heeft de 2e Kamer massaal ingestemd met het voorstel van Minister Asscher om het wettelijk minimumloon ook van toepassing te verklaren op mensen die werken op basis van een Opdrachtovereenkomst (Ovo). Dat zijn mensen die meestal parttime en niet in loondienst werkzaamheden verrichten voor de opdrachtgever. Dat zijn bijvoorbeeld de mensen die de huis aan huiskranten bezorgen, de post of de reclamefolders. Ze worden ook niet als ondernemers behandeld door de fiscus. Het gaat om veelal slecht betaald werk zonder veel rechten. Wat er nu verandert is dat het moeilijker wordt om het minimumloon te omzeilen als opdrachtgever (want eigenlijk gold deze verplichting al lang maar ze werd door de mazen in de regelgeving massaal omzeild). Ik vind het prima dat deze mensen nu een steviger bodem krijgen voor hun beloning. Alleen het roept ook bij mij de vraag op of we dit soort bescherming niet ook voor ZZP’ers moeten invoeren? Maar aangezien ZZP’ers en ondernemers geen loon verdienen, zou dit bij hen in de vorm van een minimum-tarief kunnen. Uitgaande van een gemiddelde ZZP’er die x uren in zijn bedrijf stopt, verzekeringen zoals een AOV moet betalen evenals zijn pensioenpremie en y-uren moet besteden aan onbetaalde acquisitie, komt er een uurtarief uit waar iedere ZZP’er per gewerkt uur minimaal recht op heeft. Opdrachtgevers moeten dit uurtarief altijd minimaal per uur betalen (excl. BTW). Of moeten we stellen dat ondernemers en werknemers met elkaar vergelijken onzin is? Doe mee met onze poll Argumenten voor Een paar argumenten vóór een minimum-tarief zijn: Bescherming in de vorm van een minimumloon is een teken van beschaving. Het zegt iets over de samenleving waarin we met elkaar leven als er voor iedereen die werkt een soort bodem geldt; Er is in de praktijk nauwelijks een verschil tussen de mensen die noodgedwongen door hun oude werkgever tot ZZP’er zijn gebombardeerd na hun ontslag en de mensen die via een Ovo werken. Bijvoorbeeld de oud-werknemers/postbestellers van Post.nl, voor wie de nieuwe bescherming gaat gelden, werden tot voor kort als ZZP’er gezien. Weliswaar tegen wil en dank maar toch…..; Aan de onderkant van de arbeidsmarkt vindt de uitbuiting plaats omdat hier mensen werken die moeilijk voor zichzelf opkomen, de regels niet kennen, de weg niet weten, geen lid van een bond zijn etc. Een minimum-tarief zal voor de meeste ZZP’ers in de praktijk geen enkele functie hebben omdat zij met hun tarieven hierboven zitten. Maar wie dit niet lukt, die krijgt bescherming van de wetgever; De samenleving zelf is ook gebaat op langere termijn als ZZP’ers beter voor zichzelf zorgen. Immers oud of arbeidsongeschikt worden zonder verzekering levert in de toekomst de nieuwe armen op, waar de hele samenleving alsnog de rekening voor betaalt (in de vorm van extra subsidies, minder belastinginkomsten of hogere kosten); Door het marktmechanisme (lees weinig vraag & veel aanbod) wat steeds vaker wordt gebruikt bij het contracteren van ZZP’ers (bijvoorbeeld op inhuur-Marktplaatsen), komen in deze slechte tijden ook steeds meer mensen in de verleiding om zich aan te bieden tegen een ‘wanhopigentarief’. Degene die het meest wanhopig is en zichzelf aanbiedt tegen het laagste tarief, die krijgt de opdracht (bij gelijke geschiktheid). Om mensen tegen zichzelf te beschermen zou je ook hier het minimum-tarief kunnen inzetten. Argumenten tegen Maar er zijn ook diverse argumenten tégen een minimum-tarief te bedenken: Als iemand zo nodig ZZP’er of ondernemer wil worden, dan kiest hij ook voor de risico’s die daarbij horen. Lage inkomsten zijn daar een van; Als iemand vrijwillig ervoor kiest om een opdracht tegen een heel laag tarief te doen (bijvoorbeeld omdat hij veel heeft gespaard en een vrienden-tarief voor deze opdracht hanteert), dan moet dat kunnen. Althans, dat lijkt redelijk; Als je een minimum-tarief aan de onderkant hanteert, zou je dat dan niet ook per beroepsgroep moeten doen om te zorgen dat bijvoorbeeld ook hoogopgeleide interim-managers een bepaald minimum-tarief ontvangen afgestemd op hun competenties en ervaring. Dit roept wel de associatie met veel nieuwe regels op, met veel bureaucratie en overheidsbemoeienis. Want wie gaat dan die minimum-tarieven per beroepsgroep bepalen en hoe? Een wettelijk minimum-tarief kan ook de standaardnorm worden en de markttarieven er net boven, naar beneden halen. Stel dat het wettelijk uurtarief € 12,50 wordt, dan is de kans dat werk wat nu tegen € 15,00 wordt betaald wordt verlaagd naar € 12,50 per uur; En als een ZZP’er 50 uur werkt tegen het wettelijke minimum-tarief, dan komt hij toch boven het minimum uit. Het hoort bij het ondernemerschap dat je zelf bepaalt hoeveel uren je werkt en tegen welk tarief; De vergelijking met het minimum-loon van werknemers gaat ook mank omdat we bij werknemers vooral denken aan een minimum-maandinkomen waar veel sociale zekerheid en bijstand aan is gerelateerd terwijl dat bij ZZP’ers anders ligt. Want gaan we dan niet eigenlijk een basis-inkomen voor ZZP’ers invoeren en ook voorschrijven dat hij dan x% van zijn inkomen moet storten in een pensioenpot en premie y moet betalen voor zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering? Kortom, nogal wat argumenten voor en tegen te bedenken. Alles afwegende vind ik de gedachte aan invoering van een minimum-uurtarief voor ZZP’ers een sympathieke, maar ik deins terug voor de negatieve consequenties die het kan hebben. En de praktische uitwerking lijkt me ook ingewikkeld. Ikzelf ben er nog niet uit en ik ben daarom zeer benieuwd naar andere argumenten voor of tegen en/of andere meningen of visies! Alvast mijn dank hiervoor. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags overheid, tarief, zzp | 13s Reacties
Marktdenken nekt Het Nieuwe Werken Geplaatst 16 oktober 2013 door Roos Wouters Kent u het marshmallow-experiment? Een kleuter zit alleen in een kamer met een spekje binnen handbereik. De onderzoeker heeft beloofd het kind met een tweede spekje te belonen als het er over twintig minuten nog ligt. Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat de meeste kinderen de verleiding niet kunnen weerstaan. Zij verkiezen kortetermijnbevrediging boven langetermijnbeloning. Het lijkt erop dat volwassenen tegenwoordig niet erg van deze kleuters verschillen. Denk maar eens aan een aantal organisaties, bedrijven en hun aandeelhouders. Ook daar zie je dat volwassen mensen de verleiding niet kunnen weerstaan en kortetermijnprofijt verkiezen boven een duurzaam, algemeen- of bedrijfsbelang. En het zijn niet alleen de snelle zaken- en bankjongens die, nog voor ze goed over de consequenties hebben nagedacht, voor de instant bevrediging en hoofdprijs gaan. Nee, ook schoolbesturen, woningbouwcorporaties, gemeenten en overheden laten zien dat ze maar slecht alleen gelaten kunnen worden met een spekkie voor het bekkie. Snel even afvinken Wat is er toch in ze gevaren? Het antwoord luidt: door emoties bevangen marktdenken! Het marktdenken, met haar hiërarchische systeemgedreven besturing, focust vooral op snelle afvinkbare financiële resultaten. Wil je als bestuurder serieus worden genomen, dan moet je de organisatie als een productieproces zien dat lean en mean moet verlopen. Daarbij worden de human resources zo efficiënt en goedkoop mogelijk ingezet. Doel: de beurskoers en/of omzet omhoog en de kosten omlaag. Waarom dit in de praktijk niet werkt? Bent u een human resource? Bent u een instrument dat efficiënt wil worden ingezet? Spreekt u weleens iemand die trots op een feestje vertelt dat hij zo efficiënt wordt ingezet dat hij de kosten van de organisatie drukt? Wij niet. Wij kennen wel steeds meer mensen die hun loyaliteit en verbondenheid met organisaties verliezen, die met tegenzin naar het werk gaan en nog maar weinig respect kunnen opbrengen voor hun leidinggevenden. Mensen die intussen ook voor dat ene snelle spekkie gaan, omdat ze er niet meer op durven vertrouwen dat hun inzet, vakmanschap en betrokkenheid op den duur ook zal worden beloond. Vlees en bloed En al laten verschillende banken, schoolbesturen en huisvesters duidelijk zien dat je toewijding niet ‘top-down over de organisatie kunt uitrollen’; je loyaliteit en eerbied kunt ‘afdwingen’ noch ‘implementeren’, en betrokkenheid niet kunt ‘outsourcen’ als je werkende mensen tot volstrekt inwisselbare, taakafhankelijke roldragers reduceert, toch lijkt er maar geen einde te komen aan de trend die systeemgedreven marktdenken heet. Kostenreductie blijft het doel, de rest bijzaak. Waarom gaan we toch door met het invoeren van deze handelswijze die er onherroepelijk toe leidt dat mensen van zichzelf vervreemden, hun prestatiekwaliteit wordt ondermijnd en die hun verantwoordelijkheid, gemeenschapszin en loyaliteit ondergraaft? Denken we werkelijk dat we hiermee kosten besparen? Dat mensen op deze manier beter presteren? Ach, kom nou! Wij zijn geen human resources die effectief en efficiënt ingezet willen worden om snelle afvinkbare financiële resultaten te behalen. Ook op ons werk zijn wij mensen van vlees en bloed, die zich willen inzetten voor organisatiedoelen waarop we trots kunnen zijn. Reduceer mensen tot machines en je krijgt mentaal verzuimende en vervreemde ‘kleuters’, behandel ze als volwassenen op basis van zelfsturing, wederzijds respect en vertrouwen en je krijgt gedreven en verbonden vakmensen. Dan doe je aan Het Nieuwe Werken. Geplaatst in Professioneel inhuren, Toekomst van Werk | Tags marktontwikkeling, trends | 1 Reactie
Nieuw businessmodel voor adviesbureau(s) Geplaatst 16 oktober 2013 door Bas van de Haterd Afgelopen week hoorde ik over een nieuw business model voor een adviesbureau. De lezing ging geheel niet over business modellen, maar gewoon over hun core business, maar terzijde vertelde ze iets wat ik toch ook wil delen met de HNWb community. Dit bureau geloof in de meetbaarheid van zaken. Nu roepen veel bureaus dat, maar hun nieuwe business model bewijst dat ze ook doen wat ze zeggen. (meer…) Geplaatst in business modellen | Laat een reactie achter