Nieuw businessmodel voor adviesbureau(s)

geldAfgelopen week hoorde ik over een nieuw business model voor een adviesbureau. De lezing ging geheel niet over business modellen, maar gewoon over hun core business, maar terzijde vertelde ze iets wat ik toch ook wil delen met de HNWb community.

Dit bureau geloof in de meetbaarheid van zaken. Nu roepen veel bureaus dat, maar hun nieuwe business model bewijst dat ze ook doen wat ze zeggen.

Voor een klant, de rest is nog niet zo ver of daar lopen implementaties veel langer, hoeven ze geen toestemming meer te vragen voor het doen van hun werkzaamheden. Ze testen en optimaliseren grote websites, bijvoorbeeld van banken, reisbureaus en E-Commerce partijen. Ze mogen alles testen en aanpassen, zolang ze maar elke drie maanden bewijzen dat wat ze gedaan hebben meer heeft opgeleverd dan dat de factuur van hun bureau is.

Een heel mooi model lijkt me. Het bureau wordt niet gehinderd door politieke spelletjes of gebrek aan kennis bij de eindklant. De eindklant weet dat het bureau gewoon enkel dingen doet die voor hen geld opleveren. Natuurlijk kan je de discussie aan gaan over kennis borgen in een bedrijf, maar… dat kan je toch nooit. Kennis zit in de hoofden van mensen. Daarnaast: als je eenmaal een test gedaan hebt (die zijn natuurlijk wel allemaal terug te vinden in een ‘kennisbank’) is het daarna geen unieke kennis meer. Alles dat je test moet altijd nieuw zijn, immers, als het al gedaan is heeft het geen nut meer.

Ik vond het een hele mooi nieuw business model, gecombineerd met een hele mooie vorm van intens samenwerken in de keten. Het zal nog wel even duren voor het navolging krijgt, maar… als er een schaap over de dam is…

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Allen als e-boek te downloaden op basis van waardebepaling achteraf via vandehaterd.nl/e-boeken. Ook organiseert hij jaarlijks Digitaal-Werven en TA-Live over innovatie in recruitment. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd