Staffing MS blijft onafhankelijk binnen HeadFirst Group

HeadFirst, Source, Myler en Staffing Management Services zijn verenigd in HeadFirst Group. Alleen Staffing MS blijft een zelfstandige business unit. “Door deel uit te maken van de groep van flexbedrijven bereiken wij meer (potentiële) opdrachtgevers, maar wij behouden onze onafhankelijkheid.”

Bij de overname vorig jaar  was het een absolute voorwaarde dat wij als Managed Service Provider (MSP) onafhankelijk blijven”, stelt Wouter Waaijenberg, algemeen directeur bij Staffing MS. Ook Gert-Jan Schellingerhout, CEO HeadFirst Group, liet destijds weten dit te respecteren. “Een goede MSP treedt volledig vendor neutraal op. Dit borgen wij door Staffing MS als organisatie volledig zelfstandig te laten bestaan.”

Toegevoegde waarde

Wouter Waaijenberg

Dat heeft volgens Waaijenberg alles te maken met de rol van Staffing MS bij de inhuur van flexdiensten. “Als onafhankelijke MSP gaan wij een stap verder dan een intermediair. Wij zijn de sparringspartner van de klant en vervullen een consultancy-rol. Wij helpen de opdrachtgever bij het besluitvormingsproces, vullen de gaten die er zijn op weg naar de inhuurvolwassenheid. De ene opdrachtgever heeft behoefte aan ondersteuning bij facturatie, de ander bij het naleven van de Wet DBA en weer een ander bij sourcing… De klant bepaalt de reis en wij helpen bij het zetten van de stappen. Dat is onze toegevoegde waarde.”

Kracht van de groep

Waar de organisaties HeadFirst, Source  en Myler met elkaar zijn verenigd om te kunnen profiteren van synergievoordelen, zoals het stroomlijnen van werkprocessen en schaalvoordelen, blijft Staffing MS dus een zelfstandige business. “Maar wij maken wel gebruik van de kracht van de groep”, stelt Waaijenberg. “Door deel uit te maken van de groep van flexbedrijven bereiken wij meer bij (potentiële) opdrachtgevers.” Concreet heeft dit Staffing MS recentelijk een uitbreiding bij GVB opgeleverd.

“Dat is een van de bestaande klanten van HeadFirst die ons heeft gevraagd om onafhankelijk advies. Dat wij deel uitmaken van deze groep, maakt het voor deze klanten laagdrempeliger om naar ons toe te komen.”

Dat Staffing MS profiteert van deze cross selling, betekent niet dat er sprake is van gedwongen winkelnering, benadrukt Waaijenberg. “Het past in de trend in de markt dat opdrachtgevers zoeken naar meerdere kanalen en opties. Wij hebben nu alle smaken in huis, kunnen alle flexdiensten aanbieden, maar de klant bepaalt natuurlijk zelf welke diensten hij wil afnemen. Wij zijn er om waar nodig mee te denken en om onafhankelijk advies te geven over het professionaliseren van externe inhuur.”

Labelstrategie

HeadFirst Group is het overkoepelende merk boven alle bedrijven, waarmee het brede palet aan flexdiensten onder één gemeenschappelijke naam aan opdrachtgevers wordt aangeboden. Schellingerhout: “Wij zien onze groep als een koffer gevuld met oplossingen – zoals contracting, payrolling, matchmaking, global sourcing, Managed Service Providing en business consultancy – waarmee wij onze klanten bij ieder inhuurvraagstuk ondersteunen én begeleiden in de reis naar een professioneel inhuurproces. (…) Welke oplossing het meest geschikt is, hangt af van de fase van inhuurvolwassenheid waarin de opdrachtgever zich bevindt. Op basis daarvan adviseren we een type dienstverlening.”

Schellingerhout benadrukt wel dat vooralsnog ook de labelstrategie behouden blijft. “De verschillende merken hebben een krachtige naam, waar ook onze relaties een sterke binding mee hebben. Daarom nemen wij daar niet zomaar afscheid van.”

Naamsverandering

HeadFirst Group is door de overnames inmiddels een van de grootste spelers op de markt van inhuur van externe professionals. De organisatie, die eind 2018 van de Amsterdamse beurs ging, handelde toen nog onder de naam HeadFirst Source Holding maar de directie maakt nu bekend verder te gaan als HeadFirst Group. Met als doel de naam te vereenvoudigen, maar vooral het verhaal naar klanten te verhelderen.

Internationaal

HeadFirst Group zet ook internationaal stappen naar een toonaangevende rol. Schellingerhout: “Naast de Benelux zijn wij al actief in onder andere Duitsland, Scandinavië, Zwitserland en Italië. Ons marktaandeel in Europa willen wij verder uitbreiden door opdrachtgevers te overtuigen van onze unieke dienstverlening, gebaseerd op onze ruime ervaring in de Benelux. Een gemeenschappelijke naam en gezamenlijk verhaal dragen hieraan bij.”