Maandelijkse archieven: september 2017

Overleg sociale partners over flex gestrand. Goed nieuws voor de zelfstandigen?

Na bijna twee jaar overleggen is het werkgeversorganisaties en vakbonden niet gelukt om met een gezamenlijk plan te komen over de flexibilisering op de arbeidsmarkt. Het overleg in de polder daarover is vastgelopen. Het is nu aan de onderhandelaars voor een nieuw kabinet om met nieuw beleid en aangepaste regels te komen. Een wrange constatering misschien, maar dat kan wel goed nieuws zijn voor de zelfstandige professionals.

Deadline niet gehaald

SER-voorzitter Mariëtte Hamer heeft informateur Gerrit Zalm laten weten dat er geen nieuw ‘sociaal akkoord’ komt. Dat meldt onder andere het NRC. Zalm zou een deadline hebben gesteld van vóór 1 september.

De vakbonden willen meer vaste contracten door zzp’ers en flexkrachten duurder te maken. Werkgevers willen dat ontslag makkelijker wordt. Ook een CDA-plan om de doorbetaling van loon bij ziekte te verkorten, gekoppeld aan een verplichte verzekering voor zelfstandigen, was onderdeel van de onderhandelingen. “Wij wilden de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt aanpakken, werkgevers wilden de risico’s aan hun kant verkleinen”, zo verklaart FNV-voorzitter Han Busker in het NRC.

Volgens Hans de Boer is een “modern stelsel van contracten” nodig. “Daar zijn we niet uitgekomen.”

Werkgeversvoorzitter Hans de Boer noemt in diezelfde krant de uitkomst “erg jammer”. “We hebben er heel lang hard aan gewerkt en er zijn redenen om de knelpunten op de arbeidsmarkt op te lossen. Werkgevers moeten geen angst meer hebben om mensen een contract voor onbepaalde tijd te geven.” Volgens De Boer is daarvoor een “modern stelsel van contracten” nodig. “Daar zijn we niet uitgekomen.”

Goed nieuws?

Nu het overleg in de polder is vastgelopen ligt de bal geheel bij de formatiepartijen. Dat is misschien wel goed nieuws voor de zelfstandigen. Een akkoord tussen de sociale partners zou lastig te negeren zijn. In dat ‘grote polderspel’ dreigde een uitruil van belangen, waarbij de belangen van de groep zelfstandigen al snel vermorzeld zou worden.

In het ‘grote polderspel’ dreigde een uitruil van belangen, waarbij de belangen van de zelfstandige al snel vermorzeld zou worden

Voor het VNO zijn zelfstandigen soms ‘mede-ondernemers’, maar uiteindelijk toch vooral ‘leveranciers’ aan het groot bedrijf, die je nu ook weer niet te veel positie moet geven. Het MKB ziet zzp’ers niet zelden als lastige concurrenten die voordeel halen uit betere fiscale voorzieningen. Zeker in de top van de vakbonden wordt de ‘zzp-constructie’ toch vooral gezien als bijl aan de wortel van verworvenheden als het vaste contract en het sociaal stelsel.

Het is misschien geen garantie voor succes om het beleid richting de zelfstandige ondernemers dan maar in handen te leggen van de formerende partijen. Maar te hopen valt dat zij in elk geval een bredere en betere afweging van belangen maken.

Politiek moet kleur bekennen

Werkgevers, werknemers, zelfstandigen. Ze verdienen het allemaal dat de politiek een helder standpunt in neemt over de toekomst van de arbeidsmarkt en, voor ons, de positie van de zelfstandig ondernemende professional daarin. Dat is niet iets wat je moet overlaten aan (alleen) de sociale partners.

Het vraagt om visie en het lef om keuzes te maken.

Dat is toch wat je op zijn minst van gekozen volksvertegenwoordigers mag verwachten. Stel die kaders dus. Laat sociale partners – met daarin een goede vertegenwoordiging van 1,2 miljoen zelfstandig werkenden – vervolgens verder de details invullen. En niet andersom.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , | 12s Reacties

Plasterk antwoordt Kamer over ophef inhuur externen door Veiligheidsregio’s: “Ik ga er niet over.”

Decentrale overheden zelf verantwoordelijk

Decentrale overheden zijn zelf verantwoordelijk voor hun bedrijfsvoering en personeelsbeleid. Ook als het gaat om het inhuren van extern personeel. Het is niet aan de Rijksoverheid, maar aan bijvoorbeeld gemeenteraden om daar op toe te zien. Dat antwoordt Minister Plasterk in een brief aan de Tweede Kamer. Hij wijst daarin ook nog op het feit dat de Wet Normering Topinkomens niet van toepassing is op tijdelijke vervanging van ‘gewone functies’, maar alleen op topposities.

Plasterk geeft met deze brief antwoord op vragen uit de Kamer die ontstonden na berichtgeving dat verschillende Veiligheidsregio’s veel geld aan extern ingehuurde specialisten zouden hebben uitgegeven.

“De decentrale overheden zijn, als autonome bestuurslaag, zelf verantwoordelijk voor hun uitgaven en bedrijfsvoering” zo schrijft de Minister. ”Dit betreft ook de taken die via verlengd lokaal bestuur worden uitgevoerd. Het is aan de betreffende regio’s om in bepaalde situaties al dan niet gebruik te maken van externe inhuur om de gestelde doelen te realiseren. Het is aan de deelnemende gemeenten om dat te beoordelen. (…) Het bestuur van de veiligheidsregio legt verantwoording af over de besteding van de middelen door middel van het jaarverslag en de jaarrekening aan de betreffende gemeenteraden.”

Plasterk heeft verder ook geen inzicht over exacte bedragen die uitgegeven worden aan externe inhuur. Daar waar het gaat om tijdelijke invulling van bestaande posities worden die kosten ook niet apart opgenomen, maar verzameld onder de post ‘personeelslasten’.

De Minister ziet ook “geen aanleiding om de controlerende taak door het Rijk over te nemen, noch om een extra toezichtslaag in het leven te roepen.” Hij vindt  dat het niet aan de rijksoverheid is om de inhuur per veiligheidsregio te beoordelen. “Bovendien kan door de rijksoverheid niet worden bepaald wanneer en waarvoor een veiligheidsregio extern personeel inhuurt. Dit is een verantwoordelijkheid die ligt bij het bestuur van de veiligheidsregio. Het bestuur van de veiligheidsregio is bekend met de omstandigheden binnen de regio die aanleiding kunnen zijn om werkzaamheden aan een externe partij uit te besteden. Zij bepaalt tevens op welke wijze dit gebeurt.”

Het is aan de betrokken gemeenteraden en eventueel Provinciale Staten om hier toezicht op te houden, zo schrijft Plasterk.

 

Regeling hoogte tarief geldt alleen voor inhuur top

De veiligheidsregio’s dienen zich bij inhuur natuurlijk wel te houden aan de regels rond aanbesteden. En aan de Wet Normering Topinkomens (WNT). De ophef in de media ging ook vooral over de hoogte van de tarieven.

Plasterk legt nog maar eens uit dat de normen die in de WNT staan voor ingehuurd extern personeel, alleen gelden voor de topposities binnen de overheid. “

Bij de WNT moet onderscheid gemaakt worden tussen topfunctionarissen en niet- topfunctionarissen. Daarnaast is het onderscheid tussen een vast dienstverband en externe inhuur relevant.

Van topfunctionarissen wordt de bezoldiging genormeerd en bestaat er in het kader van de WNT een verplichting tot openbaarmaking.

“Specifiek voor topfunctionarissen zonder vast dienstverband (externe inhuur) is het bezoldigingsmaximum vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit WNT.” Maar, “de verplichting tot openbaarmaking [van de bezoldiging] geldt in het kader van de WNT niet voor externe inhuur van regulier personeel vanuit het idee dat de beheersing van de uitgaven voor externe inhuur van personeel op andere wijze wordt beheerst en openbaar gemaakt.”

Het is volgens Plasterk ‘de taak van de accountant om de WNT-verantwoording die onderdeel uitmaakt van het jaarverslag te controleren en indien deze overtredingen constateert dit aan mij te melden. Dit is de basis voor toezicht op naleving van de WNT.”  Als toezichthouder kan Plasterk ook nader onderzoek instellen, maar hij ziet daar geen aanleiding toe. “Voor zover ik heb kunnen constateren gaat het bij verreweg de meeste van de functionarissen die in het mediabericht zijn genoemd om externe inhuur van niet-topfunctionarissen. Deze worden dus niet door de WNT genormeerd.”

In een eerder artikel op ZiPconomy kwamen we al tot een voorzichtige conclusie dat de normering uit de WNT in deze gevallen ook niet overschreden zijn. Los van het feit of ze van toepassing waren of niet.

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags , | Laat een reactie achter

WebinarWeek: 25 webinars over de wereld van vast & flex, inhuur, recruitment en HR .

Van maandag 25 tot en met vrijdag 29 september organiseren Werf& , HRzone en ZiPconomy de tweede Webinar Week. Jouw unieke kans om binnen 1 week op de hoogte te zijn van alle trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt binnen Vast en Flex.

In totaal 25 experts praten de kijkers en luisteraars in de webinarweek bij over de meest recente trends. De week richt zich op een brede doelgroep: van recruiters tot inhuurprofessionals, en van inkopers tot arbeidsjuristen.

Gewoon, van achter je eigen computer

De eerste editie van de WebinarWeek trok meer dan 3.000 bezoekers. Een aantal dat we deze keer vast en zeker gaan overtreffen.

Volg de webinars eenvoudig vanachter jouw bureau of onderweg via smartphone of tablet. Je kunt kiezen uit maar liefst 25 verschillende webinars en aanmelden is helemaal gratis.

10 keynotes, 5 webinars per dag

Elke dag in de webinarweek krijgt 1 hoofdthema mee, en een dagvoorzitter. Er zijn in totaal 10 keynote sprekers, en 5 webinars per dag. Samen zorgen die dus voor in totaal 25 webinars, over de hele week heen.

  • Maandag 25 september: Employer Branding & Candidate Experience
  • Dinsdag 26 september: Professioneel inhuren: Visie & Feiten 
  • Woensdag 27 september: HR Solutions gericht op de toekomst
  • Donderdag 28 september: Data driven & recruitment marketing
  • Vrijdag 29 september: Total Workforce Management: Trends & Tools

Sprekers

De vijf dagen bieden tal van interessante thema’s en sprekers.

Twee van de vijf dagen (dinsdag en vrijdag) zullen meer specifiek interessant zijn voor inhuur-, recruitment- en HR- professionals die actief bezig zijn met het aantrekken van externen en/of beleid ontwikkelen rond flex en breder: de toekomst van werk.

  • Marian van Soest (voorheen ABNAMRO) heeft het dinsdag over “Professioneel inhuren: Het is tijd om anderen het werk te laten doen!“.
  • Annemarie Stel spreekt over Employer Branding & Zelfstandigen, een onderwerp dat in deze schaarse markt steeds actueler wordt.
  • Stef Witteveen bespreekt “Moderne arbeidsverhoudingen en het succesvol inhuren van een nieuwe generatie professionals
  • In het webinar “Uitzenden, detacheren, payrollen en dan nog StiPP” wijst advocaat Joyce Snijder u namens Brainnet de weg in het woud van regelgeving rond flex.
  • Om 14.30 is er een interessant online debat met als titel “MSP: Vloek of zegen?

  • Op de vrijdag trapt Marleen Deleu af met een webinar over Trends en Tools in Total Workforce Management.
  • Diana van der Boon (WVN consultancy) legt uit hoe je in “

Meedoen?

Niets missen? Meld je dan nu (gratis!) aan Of kijk eerst hier voor meer informatie over het programma, de inhoud van de webinars en inschrijving.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags | Laat een reactie achter

60 procent freelance journalisten tegen verplichte AOV, wel voor brancheoplossing.

Bijna 60 procent van de Nederlandse freelance journalisten wil géén verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Op dit moment werkt zo’n 65 procent van de respondenten ook zonder zo’n verzekering. Ze voelen er in meerderheid dus niets voor daar – verplicht – verandering in aan te brengen. Een beeld dat wel overeenkomt met andere onderzoeken onder zelfstandigen. Ook van de bredere doelgroep aan zzp’ers die het zzp-kieskompas invulde, was 63% tegen een verplichte AOV.

Veel wantrouwen

Wat het NVJ-onderzoek interessanter maakt zijn de verdiepende vragen die gesteld werden. Die bevestigen het beeld dat de weerstand tegen een AOV vooral komt door het wantrouwen tegen bestaande verzekeringsproducten, niet zozeer uit onwil tegen verzekeren in zijn algemeenheid.

Van de journalisten die nu geen AOV heeft, zegt bijvoorbeeld een meerderheid (57%) zich wel degelijk te verzekeren als ze toegang zouden krijgen tot een betaalbare en op de eigen situatie toegesneden verzekeringsvorm. Mits die verzekering bovendien ook vrijwillig is. De verzekering moet dan aan de volgende voorwaarden voldoen: een betaalbare premie (percentage van de jaaromzet), gegarandeerde toelating (ongeacht ziekte, leeftijd en beroepsrisico), en een reële uitkering bij ziekte (de zzp’er moet er van kunnen leven).

Bijna 80% van de zelfstandige (foto)journalisten zeggen wel te willen experimenteren met een vrijwillige, flexibele verzekering waarbij toelating door verzekeraars wordt gegarandeerd.

De bezwaren tegen een AOV zijn dus eerder praktisch, dan principieel.

Politiek buigt zich over arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen.

Het grote aantal zelfstandigen dan niet tegen arbeidsongeschiktheid verzekerd is, baart de politiek zorgen. Dit thema is dan ook een prominent onderwerp binnen het zzp-dossier van de onderhandelaars van het nieuwe kabinet.

De standpunten (zie hier voor overzicht) van de vier partijen liggen wel flink uiteen. Het CDA en CU willen een verplichte basisverzekering, waarbij het CDA dat wil laten uitvoeren door marktpartijen met een verzekering die alleen de eerste 2 jaar denkt. D66 wil daarentegen een collectieve basisverzekering via het UVW, met een acceptatieplicht, maar niet verplicht. De VVD zinspeelde in de campagne met het idee om de AOV als voorwaarde te koppelen aan de zelfstandigenaftrek, met name voor startende zelfstandigen.

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags , | Laat een reactie achter