Maandelijkse archieven: september 2017

‘Nieuw kabinet moet meer recht doen aan modern werkenden’

‘Mensen laten zich niet zo makkelijk meer in een hokje duwen van werkgever of werknemer, vast of flex’, stelt Roos Wouters vast. Daarbij denkt zij niet alleen aan de 1 miljoen zzp’ers in alle soorten en maten, maar bijvoorbeeld ook aan werknemers die naast een deeltijdbaan een eigen bedrijf hebben, jongeren die studie en werk combineren, of pensioengerechtigden die al dan niet voor het geld nog een aantal jaren doorwerken.

Hybride carrières onvoldoende gehoord

‘De stem van die Modern Werkenden met hun hybride carrières wordt onvoldoende gehoord in de politiek en in de polder’, zegt Wouters. ‘Die Modern Werkenden willen zelf vormgeven aan hun leven en hun werk. Maar niemand komt op voor hun belangen. Daardoor blijven zij oplopen tegen de wetten en de regels die niet meer van deze tijd zijn. Denk aan pensioenfondsen die niet met werkenden meebewegen en niet aangevuld kunnen worden met inkomen uit freelance werkzaamheden.’

‘De Modern Werkenden willen zelf vormgeven aan hun leven en hun werk. Maar niemand komt op voor hun belangen’

‘Wij zien geen zzp-probleem’

Met de Werkvereniging wil Wouters de Modern Werkenden een belangenplatform bieden. Daar kunnen ze elkaar ontmoeten, ervaringen en ideeën uitwisselen, eigen initiatieven ontwikkelen en hun stem laten horen. Niet alleen richting Den Haag, maar ook naar verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, hypotheekverstrekkers en opleidingsfondsen.

‘Wij zien geen ‘zzp-probleem’ of kloof tussen werkgevers en werknemers. Wij zien een wereld in beweging en een gedeeld belang om de arbeidsmarkt en de beroepsbevolking verantwoord mee te laten bewegen. De weg daarnaartoe ligt nog open. En die verkennen we graag met jou’, aldus Wouters.

De eerste grote manifestatie

Op BNR Nieuwradio kondigde Roos Wouters deze week de eerste grote manifestatie aan van de nog jonge Werkvereniging. Het is nog wel even wachten, maar op 11 mei 2018 wordt bij Seats2Meet in Utrecht de Dag van het Werk gehouden.

Meer lezen?

Lees het interview dat Pierre Spaninks met Roos Wouters hield over onder meer de concrete actiepunten die we van de Werkvereniging kunnen verwachten.

Geplaatst in ZP en Politiek | Tags | 1 Reactie

‘AVG/GDPR komt eraan. Hoog tijd dat de recruitment- en inhuurwereld wakker wordt!’

Nog 7 maanden. Op 25 mei 2018 moet elke organisatie die persoonsgegevens van EU-ingezetenen verwerkt, voldoen aan de General Data Protection Regulation (GDPR). Of in het Nederlands: de AVG.

De nieuwe wet verscherpt regels hoe organisaties met persoonsgegevens moeten omgaan en introduceert ook een aantal nieuwe zaken.

In de kern komt het erop neer dat personen:

  1. actief toestemming moeten geven dat zijn/haar gegevens worden verwerkt en gebruikt (dus bijvoorbeeld voor een sollicitatieprocedure), plus dat organisaties moeten uitleggen hoe dat gedaan wordt.
  2. het recht hebben volledig verwijderd te worden uit alle systemen van een organisatie waar ze die toestemming aan hadden gegeven of dat die gegevens overgezet worden naar een ander.
  3. ze het recht hebben om op te kunnen vragen welke gegevens een organisatie heeft verzameld over hen.

In recruitmentwereld nog weinig aandacht voor GDPR

In zijn algemeenheid begint er enige besef bij organisaties te ontstaan dat deze wetgeving flinke impact kan hebben op hoe gegevens opgeslagen worden. Dat komt vooral ook omdat de gevolgen van nalatigheid fors hoger zijn. Boetes kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de totale omzet van het bedrijf (!). Daarbij geldt een persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders, die ook strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

In de hele wereld van recruitment en inhuur krijgt dit onderwerp echter nog maar nauwelijks aandacht. En dat is best vreemd, vindt Hugo-Jan Ruts van ZiPconomy.

Waarom is GDPR nu juist voor de recruitmentwereld zo belangrijk?

“Van alle persoonsgegevens die verwerkt worden is het cv wel een van de meest persoonlijke. Voor zelfstandigen komen daar nog eens gegevens bij zoals het bankrekeningnummer, BSN en de KvK-gegevens. Daarbij voegen recruiters vaak gevoelige informatie toe aan dat cv. Daar moet je vanaf nu dus heel bewust en zorgvuldig mee omgaan.”

“Dat persoonsgegevens eigendom zijn van die persoon, daar komt deze wet in feite op neer. En dat is in deze tijd natuurlijk ook wel terecht. Maar het vraagt wel serieus aandacht. In elke procedure stel je mensen teleur. Je moet er niet aan denken dat kandidaten met deze wet in handen je eens lekker gaan terugpesten.”

Recruitment- en inhuurproces vraagt om specifieke maatregelen

Is het algemeen beleid voor organisaties rond persoonsgegevens dan niet voldoende?

“Als je het dataproces niet goed beschermt riskeer je hoge boetes. Als je wél  voorzorgsmaatregelen neemt en je helemaal indekt, dreigt het gevaar dat je kandidaten confronteert met allerlei verplichtingen en bureaucratie. Met het risico dat kandidaten al vroeg in het recruitmentproces afhaken. Ook dat is natuurlijk zeer onwenselijk. Zeker in de markt waarin talent schaars is. Dit is dus geen onderwerp dat je sec aan je aan je collega’s van de juridische afdeling moet overlaten.”

“Dat er binnen recruiment vaak meerdere schakels zitten tussen een hiring manager en de kandidaat maakt dit onderwerp complex. Bij inhuur van zelfstandigen speelt dat nog meer. Gegevens gaan van een bureau naar een preferred supplier en dan via een MSP naar de recruitmentafdeling van een opdrachtgever, om vervolgens in de mailbox van de hiring manager te belanden. In elk stapje in de keten voegen we informatie toe aan de oorspronkelijke data.”

“Gegevens worden daarna verwerkt in een VMS, een ATS, een FMS, misschien nog een HR-systeem en in ieder geval nog in de financiële administratie. Op enige manier zal je in de hele keten ervoor moeten zorgen dat er conform de GDPR wordt gewerkt. Met de verantwoordelijkheid dat je ook actief controleert dat een ketenpartner zijn zaken goed op orde heeft.”

Wat is de belangrijkste tip?

“Een organisatie zal vaak niet afkunnen met een algemeen beleid. Rond recruitment spelen specifieke zaken. Dat wil zeggen dat je als verantwoordelijke voor recruitment en inhuur intern aan de slag moet met je collega’s van andere afdelingen. Ook extern heb je te maken met een keten.  Iedereen in die keten zal goed met elkaar in gesprek moeten en afspraken moeten maken.”

“Voor de partners in de keten, dus de bureaus in de recruitment- en flexbranche is het al helemaal belangrijk om je zaken op orde te hebben. Anders is er een serieuze dreiging dat je je business kwijtraakt. Misschien niet omdat je snel een klacht aan je broek hebt, maar omdat je opdrachtgevers eisen én controleren dat je compliant bent en simpelweg geen zaken meer doen met die partijen die de GDPR-regels niet aantoonbaar goed hebben geïmplementeerd.”

“Het voordeel is dat hier een groot gemeenschappelijke belang is om dit punt met elkaar onder de knie te krijgen. Met eenmalig het proces herinrichten kom je een heel eind. Waarbij we ook moeten beseffen dat bij een aantal cruciale onderwerpen nog geen zekerheid is over wat precies de intenties van de wetgever zijn. Dat zal pas na jurisprudentie duidelijker worden.”

Webinar GDPR & recruitment en inhuur

Vrijdagmiddag 29 september gaat Hugo-Jan Ruts tijdens een gratis webinar over GDPR en het belang van privacy in gesprek met Will-Martijn Swaager van DCURE, expert op dit onderwerp. Registreren voor dat webinar kan via deze website.  

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , , | Laat een reactie achter

Over Deliveroo, zzp’ers en de toekomst van de vakbeweging. Afscheidscolumn Josien van Breda.

Donderdag 14 september kwamen de riders (bezorgers) van Deliveroo bij elkaar om samen acties te smeden tegen het plan van Deliveroo, om alleen nog maar met zzp’ers te werken. Ik was bij hun bijeenkomst en het was fantastisch. De saamhorigheid, de eensgezindheid, de energie. En eerlijk is eerlijk, ik begrijp ze ook helemaal. Want wie wordt er enthousiast als je werkgever voorstelt dat je netto hetzelfde kunt blijven verdienen, terwijl je dan geen doorbetaling bij ziekte, ontslagbescherming, zekerheid van een aantal uren en verzekeringen meer hebt?

Bijzonder naïef van Deliveroo dat ze denken dat mensen zo’n hoge prijs voor een beetje flexibiliteit willen betalen. En ook nog eens onjuist, want ook een arbeidsovereenkomst kan erg flexibel zijn. Denk aan een oproepcontract of een min-max contract.

In de zaal waren ook riders van andere bedrijven. Die bedrijven doen alles om te voorkomen dat hun riders zich ook gaan organiseren. Bijvoorbeeld door het werk zo te organiseren dat ze elkaar nooit of zo weinig mogelijk tegenkomen, of Facebookgroepen uit de lucht te halen. Dat voelt voor mij als terug naar de steentijd.

De riders van Deliveroo gaan dus niet mee in de wensen van hun werkgever en hebben zich aangesloten bij de FNV. Ze komen met FNV in actie. En dat is hard nodig ook, als je de verhalen hoort.

Platformeconomie

Aansluitend was er de thema-avond over werken in de platformeconomie. Met als eerste en belangrijke constatering dat het ene platform niet met het andere te vergelijken is. Je hebt maatschappelijk betrokken platforms, die oog hebben voor de wederkerigheid in de relatie tussen platform en medewerkers. Maar er zijn ook platforms die hun mensen als een algoritme behandelen en alleen uit zijn op winstmaximalisatie. Dus eigenlijk zou je naast goed werkgeverschap en goed opdrachtgeverschap ook moeten komen tot een vorm van ‘goed platformgeverschap’. De angel is dat de eigenaren van de platformen vrijwel eenzijdig alle voorwaarden bepalen en dat daarmee de invloed van degenen die via een platform werken nihil is.

Zweden

Zweden is daar al een stuk verder mee. De Zweedse bonden zijn alle langere tijd in overleg met plaformbedrijven. Daar draait het vooral om de vraag: ‘Hoe kunnen de nieuwe ontwikkelingen ingepast worden in de bestaande regelgeving.’ En niet meer om de vraag hoe platformisering en verandering van werkgeverschap tegengehouden kan worden. Fredrik Söderqvist benadrukte het belang van een goed evenwicht tussen werkgevers en werknemers.

Hij heeft overigens makkelijk praten, met een organisatiegraad van 70%. Volgens hem is het belangrijk dat vakbonden met platformen overleggen. Zo kun je afspraken maken over welke algoritmen wel en niet gebruikt mogen worden. Of regelen dat je alle ratings mee kunt nemen naar andere platforms, want op deze manier kun je gemakkelijker online aan je eigen reputatie bouwen. Maar denk ook aan tariefafspraken.

Vaste contract geen eind station

In dat licht bekeken, biedt de technologische ontwikkeling en opkomst van platformen ook voordelen. Vraag en aanbod van werk wordt veel transparanter. Het is makkelijker om werk te vinden dat bij je past op het moment dat je het nodig hebt. Het wordt eerlijker en transparanter en kan het einde betekenen van het old boys network. Ook belastingdienst en overheid kunnen van platforms eisen dat zij hun systemen zo inrichten, dat ze voldoen aan wet- en regelgeving. Dat maakt handhaving een stuk eenvoudiger.

Hoe enthousiast ik ook ben over de acties van de FNV tegen Deliveroo, het is natuurlijk wel zo dat de inzet op het vaste contract niet het eindstation is, maar het vertrekpunt. Je moet de korte termijn schade voorkomen en vervolgens toewerken naar een constructieve lange termijn oplossing. Daarbij kun je Zweden als voorbeeld nemen.

Afscheid

Mijn tijd bij de FNV zit er bijna op. Per 1 oktober ben ik uit dienst. Ik heb veel aan de FNV te danken, heb er kansen gekregen, geweldige dingen gedaan en enorm veel geleerd. En nu is het tijd voor iets nieuws. Heerlijk.

Met een gerust gevoel laat ik FNV Zelfstandigen achter, in de wetenschap dat Marjan van Noort met het Expertise Centrum Zelfstandigen nog veel zal bereiken voor de zelfstandigen. Voor mijn bijna oud-collega’s heb ik maar één boodschap: stop niet met nadenken bij het vaste contract en treed de toekomst met vertrouwen tegemoet. Want alleen dán ben je verzekerd van je eigen toekomst.

Was u er niet bij op 15 september? De videoregistratie vindt u hier https://dezwijger.nl/programma/werken-in-de-platformeconomie

 

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags , , | Laat een reactie achter

Al meer dan 4.000 inschrijvingen voor Webinar Week. Alles over recruitment, inhuur en HR.

Er zijn al meer dan 4.000 inschrijvingen voor de 25 webinars die volgende week worden gegeven, in de tweede Webinar Week van de geschiedenis.

Werf&, ZiPconomy en HRZone organiseren van 25 tot en met 29 september in totaal 25 webinars, rondom 5 actuele thema’s in de wereld van recruitment, arbeidsmarkt, inhuur en HR.

Elke dag heeft een ander thema, variërend van Total Workforce Management tot Data Driven Recruitment. Deelnemers kunnen zo gewoon vanaf hun telefoon of desktop snel op de hoogte worden gebracht van alle trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt binnen vast en flex.

Twee dagen over ‘professioneel inhuren’ en ‘total talent management’

Twee dagen staan nadrukkelijk in het teken van ‘inhuur’: dinsdag 26 september staat ‘professioneel inhuren’ centraal en vrijdag 29 september ‘total talent management’.

Op die dagen komen zowel meer operationele als strategische onderwerpen aan bod: wie pakt de regie bij inhuur, hoe betrek je de hele organisatie, ‘the new way of work’, moderne arbeidsverhoudingen, employer branding voor externen, alles over StiPP en andere wettelijke verplichtingen, een debat over het nut van MSP’s,  Trends, tools in Total Workforce Management en de praktische invulling daarvan.

Plus twee zeer actuele thema’s: de pricacy-wetgeving GDPR in de wereld van recruitment & inhuur en een webinar over de (waarschijnlijke) plannen van het nieuwe kabinet en, de zelfstandigen en o.a. de Wet DBA.

Inschrijven

We gaan hard richting de 5.000 deelnemers.  Er is ook onbeperkt plek en het kost nog steeds niets.

Alle informatie plus mogelijkheid in te schrijven vind je op deze speciale website.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , | Laat een reactie achter

Vrijdag ondernemerstip #3: Zo voer je het juiste gesprek om te ontdekken waar jouw klant behoefte aan heeft

Vernieuwen. Je moet blijven vernieuwen om aantrekkelijk te blijven voor klanten. Maar vernieuwen, is dat niet iets voor de start-ups in Silicon Valley? Nee, dat denk ik niet. Op tal van plekken om mij heen zie ik innovatie ontstaan. In verpleeghuizen, in scholen, bij retailers. Hoe geef jij vorm aan vernieuwing in je werk of in je eigen onderneming?

Sommige ondernemers vernieuwen het liefste zoals Willie Wortel dat doet. Afgezonderd in een schuurtje aan de rand van de stad. Ze worden verlicht door een lampje en bedenken dan opeens het gat in de markt: Eureka! Deze manier van vernieuwen is maar voor weinigen weggelegd. Over het algemeen ontstaat vernieuwing in gesprek. Door in contact te zijn met de mensen voor wie jij het allemaal doet, jouw publiek, jouw fans, jouw klanten. In gesprek zijn leidt tot nieuwe inzichten. Je kunt immers zelf niet bedenken wat je niet weet. Daar heb je anderen voor nodig.

Vernieuwen gebeurt ‘one conversation at a time’. Maar als dat gesprek dan zo belangrijk is, hoe moet je dat gesprek dan voeren? In ieder geval is het belangrijk om nieuwsgierig te zijn. In het beste geval kun je zelfs samen gaan ontwerpen. Organisatie filosoof Jos Kessels presenteert een handzaam model om in gesprek te zijn met anderen: socratische gespreksvoering.

 

1. Gesprek begint met conversatie

Vaak beginnen gesprekken met koetjes en kalfjes. Bijvoorbeeld over de vakantie, over het weer of over de prestaties van het nationale damesvoetbal team. Het is een fase die goed is om even aan elkaar te wennen. Even op elkaar af te stemmen. Het is ook een fase waarin je geen gekke dingen zegt. Je blijft als het ware bij elkaar. Het voelt als samen.

 

2. Conversatie gaat over in discussie

Dat verandert bij de volgende fase. Iemand neemt stelling in. Misschien over jouw product. Of over jouw dienst. Het bevalt hem niet. Of hij heeft wat kritiek. Daarmee distantieert de ander zich van jou in het gesprek. Hij weekt zich los uit de eenheid. Jullie hadden het samen zo gezellig en nu is die gezelligheid even voorbij. Het wordt op scherp gesteld. Nu kun je twee dingen doen. En hier is het de reactie, die het patroon creëert. Het eerste wat je kunt doen is om zelf stelling in te nemen. Dan beland je in een discussie. Met een moeilijk woord retorica genoemd. Dan neem jij ook standpunt in. Er ontstaat dan een duel over de waarheid. Of op zijn minst wie er gelijk heeft. Je kunt echter ook anders reageren, namelijk door het stellen van een vraag. Dan kom je in de fase van de dialoog.

 

3. Van discussie naar dialoog

In de dialoog zet je jouw eigen standpunt even aan de kant. Je gaat onderzoeken wat de ander beweegt om een bepaald standpunt in te nemen. Wat maakt dat hij kritiek heeft op jouw dienst? Waar komt dat vandaan? Je wordt nieuwsgierig en gaat je beoefenen in de kunst van de dialectica. Dat is best lastig. Vooral als iemand forse kritiek uit op wat voor jou zo belangrijk is. Het is echter wel effectief, omdat je meer te weten komt waar de kritiek vandaan komt. En daar ligt vaak waardevolle informatie om jouw dienst of product te gaan vernieuwen. Soms helpt het om te beseffen dat als je jouw standpunt niet verdedigd, dit niet betekent dat je dat meteen loslaat. Je kunt vinden wat je ervan vindt. En je tegelijkertijd verdiepen in het standpunt van de ander. Ook al is dat radicaal anders.

 

4. Samen ontwerpen

Als het je lukt om de kunst van het vragenstellen te beoefenen, kom je op een geven moment in een fase van samen ontwerpen. Dat is eigenlijk nieuw denken. Je bent dan in staat om bestaande kaders los te laten. Je houdt niet meer vast aan wat de een vindt of wat de ander vindt. Je maakt samen nieuwe referentiekaders. Door de Grieken werd dit met een moeilijk woord ook wel de poëtica genoemd.

Lees meer tips voor (zelfstandig) ondernemers via deze link

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags | Laat een reactie achter

Onrust Wet DBA groeit bij grote opdrachtgevers

Grote opdrachtgevers hebben geen enkel vertrouwen meer in de Wet DBA. The Future Group heeft in samenwerking met ONL voor Ondernemers onderzoek gedaan onder ruim 400 grote opdrachtgevers . De resultaten zijn verontrustend. Driekwart van de bedrijven geeft aan geen enkele zekerheid vooraf te hebben. Ruim 67% vindt de toetsingscriteria onwerkbaar. Het resultaat is dat ze zich aangewezen voelen op payrollconstructies. ONL en The Future Group roepen daarom op de Wet DBA definitief van tafel te vegen en hebben een voorstel voor een duidelijke oplossing naar informateur Zalm en de formerende partijen gestuurd.

Bart Timmer van The Future Group: “Het niet handhaven van de Wet DBA bevestigt de flater. Zelfs met een goedgekeurde modelovereenkomst durven sommige klanten het niet meer aan om zelfstandig professionals in te huren. Grote opdrachtgevers grijpen dan liever naar payrollconstructies. Er moet nu snel een oplossing komen.”

Alternatief hard nodig

Het gaat om een juridisch goed onderbouwd voorstel, tot stand gekomen in overleg met juristen en academici. De keuze van werkenden en het gericht aanpakken van schijnzelfstandigheid staan hierin centraal. Iedereen die zichzelf inschrijft als ondernemer en er voor kiest om niet als werknemer te werken, krijgt geen problemen met de Belastingdienst.

Bij schijnzelfstandigheid is dit anders. De Belastingdienst gaat gericht handhaven indien er geconcurreerd wordt op arbeidsvoorwaarden door het afpakken van sociale zekerheden of onderbetaling. Duidelijke criteria zorgen ervoor dat de Belastingdienst gericht kan optreden. Tegelijkertijd hebben opdrachtgevers en zzp’ers die zich aan de regels houden niets te vrezen.

Eenvoudige wetswijziging

Het voorstel is een relatief eenvoudige wetswijziging. In de Wet op de Loonbelasting 1964 wordt opgenomen wanneer opdrachtgevers niet inhoudingsplichtig zijn voor sociale premies en heffingen. De keuze van werkenden is hierbij leidend. Ook komt er een wettelijke bepaling waarmee schijnzelfstandigheid gericht wordt aangepakt.

Hans Biesheuvel: “Het blijven opschorten van de Wet DBA helpt niet, er moet nu een definitieve oplossing komen. Zzp’ers en opdrachtgevers lijden al meer dan een jaar schade, we moeten stoppen met het vooruitschuiven van deze hete aardappel.”

Bart Timmer: “Het is voor iedereen duidelijk dat een ICT-expert met een omzet van 100.000 euro per jaar geen schijnzelfstandige is. Iemand die bewust risico loopt en mee bouwt aan zijn eigen onderneming, zoals bij ons, mag geen last hebben van een wet die schijnzelfstandigheid wil aanpakken”.

Webinar 

Op 29 september om 14:30 uur geeft Hugo-Jan Ruts tijdens de tweede WebinarWeek van ZiPconomy, Werf& en HRcommunity een gratis webinar. Daarin belicht hij de laatste stand van zaken over de politiek, arbeidsmarkt en de zzp’ers. Het webinar richt zich op zowel opdrachtgevers, bemiddelingsbureaus als zelfstandigen. Gratis aanmelden kan op deze website. 

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags | 24s Reacties