Maandelijkse archieven: augustus 2014

Wat jij over Personal Branding kunt leren van succesvolle zakenvrouw Annemarie van Gaal

In een markt die overloopt van concurrentie voor bijna iedere trainer, consultant, coach of interim manager, heb je een sterk persoonlijk merk nodig om jezelf te onderscheiden en je klant te overtuigen van jouw toegevoegde waarde.

Annemarie van Gaal is een mooi voorbeeld van een bijzonder sterk merk. In het onderstaande artikel zal ik de vijf succesfactoren behandelen die Annemarie van Gaal hebben gemaakt tot een van de meest succesvolle zakenvrouwen. Het zijn zaken waarin jij als persoonlijk merk ook succesvol in kunt zijn, alleen wellicht op een iets andere schaal.

Succesfactor 1: Een goed verhaal

Mensen die als een sterk merk worden ervaren, hebben een verhaal dat mensen aanspreekt. Annemarie van Gaal heeft een zeer aansprekend verhaal, zij schopte het van alleenstaande moeder tot een succesvolle zakenvrouw. En nu gebruikt ze deze ervaring ook om mensen te helpen die het financieel en zakelijk moeilijk hebben. Waarmee de cirkel weer rond is.

Annemarie ging in 1990 samen met Derk Sauer naar Rusland en samen richtten zij een uitgeverij op. Een bedrijf dat ondanks de bijzondere en moeilijke omstandigheden in 5 jaar tijd uitgroeide tot marktleider in Rusland met ruim 700 medewerkers. Hier heeft zij bewezen om ondanks de cultuurverschillen, corruptie, extreme bureaucratie en economische tegenslagen enorm succesvol te zijn. In 2000 kwam zij terug naar Nederland en sindsdien is zij actief als investeerder, belegger in vastgoed en eigenaar van een tijdschriftenuitgeverij.

Haar leven leest als een (zaken)roman. Maar ook in jouw loopbaan (en leven) zijn elementen te vinden die met elkaar een aansprekend verhaal vormen. Iedereen heeft een verhaal. Het verbaast mij iedere keer weer hoe leuk en bijzonder de mensen zijn met wie ik als personal branding coach mag werken. En hoe vaak komt het daarbij niet voor dat ze dat zelf nauwelijks echt beseffen!

Jouw passie, waarom je de dingen doet die je doet en hebt gedaan, het zijn allemaal zaken die mensen aanspreken en die jou maken tot wie je bent als ondernemer. Ook jouw verhaal is de moeite waard.

Succesfactor 2: Actief en zichtbaar zijn

Annemarie is bepaald geen persoon die ervan geniet om op haar lauweren te rusten. Zij is auteur van drie goedverkopende boeken over ondernemen. Daarnaast werkte zij mee aan financiële programma’s als Dragons Den, Ten Einde Raad en Een dubbeltje op zijn kant( waarin ze mensen en bedrijven adviseert die in de schulden zitten).

In het boek ‘Succes’ heeft ze financiële adviezen voor particulieren op papier gezet, waarbij ze met name aandacht heeft voor het ontplooien van eigen initiatief en uitgaven waarop bezuinigd kan worden. Dit illustreert ze met ervaringen en anekdotes uit zowel haar eigen leven als uit de levens van mensen die ze geadviseerd heeft.

Zij blijft actief en zichtbaar. Uiteraard kan niet iedereen in TV programma’s meedoen. Maar door het schrijven van blogs kun jezelf zichtbaar maken voor jouw markt. Jij kunt je klant meenemen in jouw expertise en ook in je manier van denken. Daarnaast krijgt hij tussen de regels door vaak ook veel mee over jou als persoon. Het effect van bloggen dat je een goede naamsbekendheid krijgt. Daarnaast wordt je goed gevonden in Google en mede daardoor weten mensen je ook te vinden voor het geven van workshops of presentaties. En zo wordt je merk weer verder versterkt.

Succesfactor 3: Goede presentatie

Toen is Annemarie’s googelde vond ik zeer lovende referenties over haar presentaties.

“Zij gaf een adembenemende presentatie over haar succes in Rusland. Over de groei van het bedrijf die gerealiseerd werd uit een andere manier van denken, door niet te blijven hangen in bestaande ervaringen van medewerkers en het doorbreken van tradities. Verder werd door haar een vergelijking gemaakt met de Russische crisis in 1998 en de economische problemen waar veel ondernemers thans mee van doen hebben. De ondernemers waren na afloop van de avond diep onder de indruk van de presentatie en gingen naar huis met praktische tips.”

Jij hebt wellicht niet direct de mogelijkheid om veel presentaties voor groepen te houden. Maar iedere keer als jij jezelf voor een opdracht presenteert, kun je met jouw presentatie het verschil maken. Jouw presentatie in een gesprek kan maken dat je met de opdracht naar huis gaat, of niet.

Afgelopen week heb ik in nog met een groep interim managers in een workshop geoefend hoe je een goede presentatie geeft van jezelf. Het was mooi om te zien hoeveel sterker hun verhaal al is geworden sinds zij een aantal weken geleden met hun merk aan de slag zijn gegaan. Als jij je merk goed in kaart weet te brengen, wordt ook je jouw presentatie in een persoonlijk gesprek veel sterker.

Succesfactor 4: Goede referenties in de markt

Het bovenstaande stukje dat ik op internet vond over Annemarie is een mooi voorbeeld van een referentie die maakt dat je Annemarie graag als spreker in wilt huren.

Ook jij kunt op eenvoudige wijze zorgen dat mensen goede referenties onder ogen krijgen als ze op jouw naam zoeken op internet. Om te beginnen zijn de aanbevelingen op LinkedIn een hele mooie manier om anderen iets te laten zeggen over jouw aanpak, expertise en over jouw als persoon.

Daarnaast is het belangrijk om na de afronding van opdrachten om referenties te vragen. Een tevreden klant zal het vaak geen enkel probleem vinden om iets op te schrijven over de ervaringen met jouw diensten en persoon. Die referenties kun je op je website vermelden. Potentiële klanten vinden het erg prettig om hier iets over de ervaringen van anderen te kunnen lezen.

Succesfactor 5: De juiste mindset

Annemarie Van Gaal is vaak met verschillende dingen tegelijk bezig, omdat dit haar energie geeft. Doordat ze heel efficiënt werk, is ze ook in staat om al deze dingen succesvol uit te oefenen. Ook staat ze bekend om haar snelle manier van beslissen. Van Gaal denkt hierbij in mogelijkheden en niet in moeilijkheden. Hierdoor is zij in staat om kansen te zien én te pakken, zoals in Moskou.

Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf. Durf uit je comfortzone te stappen en nieuwe dingen uit te proberen. Blijf groeien in je vakmanschap en ondernemerschap en zorg ervoor dat je kennis actueel blijft. Dan blijf je waardevol voor jouw klanten en blijft jouw bedrijf floreren.

 

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , | 1 Reactie

Zomerse leeslijst

schrijvenMijn vakantie zit er op, maar nog niet voor iedereen. Maar omdat ik toch regelmatig tips gevraagd wordt: wat nu te lezen, bij deze mijn zomerse leeslijst. Een combinatie van oudere en nieuwere boeken, zowel zakelijk als roman’s (met een zakelijke inslag). Elk boek heb ik dit jaar gelezen, dus ik geef meteen mijn mening erbij.

Ik geloof dat boeken lezen de geest verrijkt. Juist door te lezen wat niet meteen helemaal je ding is, maar aanpalend, krijg je andere perspectieven. Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, maar je leert kijken hoe anderen het zien. Ook geeft het soms inzicht in wat er gebeurt is, hoe het gebeurt is of wat er kan gaan gebeuren. Meer dan een artikel dat kan, soms heb je gewoon iets meer stof nodig om overtuigd te worden.

(meer…)

Geplaatst in Boeken | 2s Reacties

Macht, vriendschap en verraad in Start Up land: Twitter

9200000015051369Het echte verhaal van Twitter leest als een roman, waarbij je soms denkt dat het te onrealistisch is om waar te zijn. In De Twitter Story beschrijft journalist Nick Bilton het ware verhaal van Twitter, van voor de oprichting tot nu. Delen ervan zijn mij natuurlijk bekend. Dat het uit nood geboren was, dat het een bijproduct was, dat er het nodige mis is gegaan. Ik heb me echter nooit verdiept in alles dat er achter lag, wat achteraf een machtsstrijd blijkt geweest te zijn, waar drie keer een CEO afgezet is tegen zijn wil, waar vrienden elkaar doodsteken geven en waar ego’s elkaar gigantisch in de weg zitten.

Ik las het boek op aanraden van Sanne Walvisch die de stelling had: (vriendschap + idealen) / business = verraad. Op basis van dit boek deel ik die mening grotendeels, maar ik mis hierin misschien nog de ‘communicatieve miskleunen’ in, die ook aan veel ten grondslag lagen. 

Het boek leest heerlijk weg. Het is bijna een spannende roman, zoals Niek den Tex die kan schrijven. Het is echter waargebeurd. Ik raad het boek volledig aan voor iedereen die meer wil weten over start ups, ondernemen of hoe bedrijven in de top gerund worden. Of eigenlijk iedereen in de (nieuwe) media, maar ook in de HR. Het geeft mij namelijk ook aan dat het ontbreken van een (sterke) HR manager een heel groot gemis is geweest voor Twitter.

(meer…)

Geplaatst in Boeken | 1 Reactie

Eindelijk een VAR webmodule!

ID-100183131Na de voornamelijk negatieve (zie bijvoorbeeld het artikel ‘VAR-module ondoordacht en overhaast hier op ZiPconomy van PZO) berichten over de aanstaande VAR webmodule, lijkt het me voor een evenwichtige discussie tijd voor een positieve mening. De omslag in de VAR-systematiek is in mijn ogen een ideale manier om flex, specifiek zzp in dit geval, dichter bij de opdrachtgever en HR te krijgen. Als de belastingdienst arbeidsrelaties moet blijven beoordelen, werkt dat een bureaucratische aanpak in de hand, zoals recent zichtbaar in de zorg.

De bezwaren aan de nieuwe systematiek

Dat het hele VAR proces tijd kost is helder. Enerzijds voor de zzp’er en anderzijds voor de belastingdienst. Een deel van de activiteiten van de belastingdienst verschuift naar de opdrachtgever. Die heeft nu ook al formeel een taak in het proces. Namelijk controleren of de VAR aanwezig EN juist is (voor de juiste werkzaamheden) en het archiveren van die VAR. En dat iedere januari voor elke zzp’er die er (nog) werkt opnieuw. Of het dus echt ‘veel meer werk’ gaat worden valt nog te bezien.
Naast extra tijd zijn er ook andere bezwaren tegen de VAR webmodule. Paul den Ronden van Tentoo noemt de volgende in zijn artikel van 30 juli jl.;

  1. Men wordt voorzichtiger met opdrachten aan zzp’ers en zal andere flex vormen meer gaan gebruiken
  2. Meer overleg nodig over de beoordeling van de in te voeren gegevens
  3. Wie binnen de opdrachtgever draagt de (mede-)verantwoordelijkheid?
  4. De opdrachtgever heeft geen rechtszekerheid over de arbeidsrelatie en loopt daarmee risico op boetes van de belastingdienst
  5. Er zal manipulatie van de invoer zijn om het gewenste resultaat te bereiken

Dat het eerste risico zich zal voordoen voorzie ik ook wel, zeker bij kleinere organisaties die hier weinig ervaring in gaan opbouwen.
Voor wat betreft het tweede punt en de extra tijd die het geheel zou kosten, maak ik met toch echt geen zorgen. Mijn VAR aanvraag die ik ieder jaar invul kent 25 vragen, waarvan de meeste Ja/Nee, en ik ben er in een kwartier mee klaar. Bovendien vul ik iedere keer min of meer hetzelfde in. Voor een opdrachtgever is het straks een eenmalige actie per zzp’er, met waarschijnlijk een bevestiging ieder jaar dat de zzp’er er nog is. Voor de zzp’er zal het als het goed is meerdere keren per jaar moeten gebeuren, maar echt veel tijd kost het niet. De zzp’er zal een template hebben ingevuld die hij zijn opdrachtgever toestuurt en die kan met copy-paste de zaak zo invoeren.

De punten drie tot en met vijf zijn risico’s die vandaag de dag ook bestaan. Als een zzp’er nu onterecht een bepaalde VAR heeft gekregen zal de belastingdienst ook bij de opdrachtgever kunnen aankloppen; de inlenersaansprakelijkheid. Manipuleren van gegevens is van alle tijden en ook nu zijn er zzp’ers die wenselijke antwoorden invullen om de VAR WUO te ontvangen.

Doel van de VAR

De Verklaring ArbeidsRelatie heeft als doel de fiscale- en sociaal-zekerheidsrechtelijke status vast te stellen van inkomsten voor persoonlijke werkzaamheden. Van belang is onder andere de gezagsverhouding met de opdrachtgever en het eigen risico van de zzp’er (bij ontevreden opdrachtgevers en verlof/ziekte).

De VAR is een ‘beoordelingsinstrument’ voor afspraken tussen twee partijen. Nu is naast de zzp’er de tweede partij de belastingdienst zelf. Maar juist de opdrachtgever heeft toch een arbeidsrelatie met de zzp’er. Die opdrachtgever en opdrachtnemer moeten toch samen hun arbeidsrelatie kunnen beoordelen en beide hun verantwoordelijkheid hierin nemen? En als ze het niet ‘eerlijk’ invullen mogen ze zelf op de blaren zitten middels een boete, wat is daar niet goed aan?

In feite is de VAR niet anders dan dat een organisatie een verklaring afgeeft aan de belastingdienst over die fiscale en sociaal-zekerheidsrechtelijke status van medewerkers met een vast of tijdelijk contract; de loonbelastingverklaring!

Zzp’ers een stap dichter bij HR

Natuurlijk begint het verhaal met een administratieve last die bij de opdrachtgever wordt gelegd. In veel gevallen zal dit bij de HR afdeling terecht komen en die zitten hier vast niet op te wachten. Net als voor de loonbelastingverklaringen is dit echter wel de juiste plek. De organisatie / HR wordt hierdoor gedwongen een mening te vormen over de arbeidsrelatie met zzp’ers. Ze lopen hier transparanter risico’s in en moeten dus hun verantwoordelijkheid explicieter nemen. Dit komt de bewustwording van het fenomeen zzp’er ten goede. Niet alleen de nadelen, maar ook de voordelen van zo’n flexibel werkende.

Je kunt het vergelijken met de Verklaring Omtrent Gedrag. Die moet je ook bij iedere opdrachtgever die dit vereist opnieuw aanvragen bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Ook een klusje van een kwartiertje gegevens invullen.

En daarna moet de verklaring het dossier in. Bij HR zijn ze al erg goed in personeelsdossiers. Gewoon voor flex werkenden dezelfde methodiek/systemen gebruiken en het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Lees bijvoorbeeld mijn artikel over HR systemen voor de flexibele schil.

Even slikken en dan is er niets aan de hand

Hopelijk wordt ‘de webmodule’ niet een typisch overheids IT project, want dan is er wel een risico op kinderziektes en krakende processen. Op een dag zal het allemaal werken. Dan zal blijken dat alle ophef over extra tijd en risico’s wel meevalt. En het belangrijkste is dat zzp’ers weer een stukje serieuzer worden genomen door opdrachtgevers. Een mooi resultaat toch.

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags , , , | 6s Reacties

Anders kijken naar inzet interimmers. De backfill optie: eigen mensen op projecten, flex voor regulier werk.

20342640_sVoor extra (tijdelijk) werk, niet zelden de leuke klussen, zet je externen in. Dat is vaak een reflex bij organisaties. Maar dat kan ook anders. Backfill is een methode die het Amerikaanse leger gebruikt, waarbij ze vaste mensen inzetten op tijdelijke ‘klussen’ en tijdelijke mensen inzetten op regulier werk.

Door invliegen van externen passeer je intern talent

Er is bij veel organisaties hard gesneden in het personeelsbestand. Er is weinig rek om nieuwe projecten te bemensen met het eigen personeel. Angst ook om te snel te veel vaste mensen aan te nemen. Terwijl (althans bij sommige organisaties) het werk wel weer voorzichtig aan toeneemt. De vraag naar zelfstandige professionals groeit in een aantal sectoren dan ook weer.

Omdat organisaties nu ‘lean and mean’ zijn, zeker rond staffuncties is er maar beperkte menskracht voor incidentele werkzaamheden, voor projecten. Medewerkers op de pay-roll, of we het nu over managers hebben of over professionals, zitten boordevol met de dagelijkse werkzaamheden, de going concern. Wanneer er projecten ‘bemenst’  moeten worden dan wordt er al snel gedacht aan het invliegen van  externen voor die projecten. Immers de interne mensen zijn toch te druk. Het is een reflex waarbij de ambities en mogelijkheden van het interne talent maar al te snel over het hoofd gezien wordt.

De ‘Backfill’-optie

Dat kan ook anders. In het Amerikaanse leger wordt in tijden van tekort aan personeel gewerkt met de ‘backfill’-optie. Wanneer er ergens een ‘klus’ gedaan moet worden terwijl er te kort is aan regulier personeel, dan worden ingewerkte, vaste troepen weggehaald bij het ‘standaard’ werk en ingezet voor die ‘klus’ (met excuus voor het gebruikte eufemisme). De plekken die deze troepen achterlaten worden vervolgens ingevuld door ‘externen’, of te wel reservisten.

Ik zie deze manier van werken eigenlijk zelden bij organisaties, terwijl dit volgens mij prima zou kunnen. Bemens die interne projecten met eigen mensen in plaats van externen, en laat de opengevallen plekken binnen het reguliere proces invullen door interim-professionals en andere flexkrachten.

Volgens mij heeft dat een paar voordelen:

  • Die leuke projecten gaan nu eens niet naar de externen, maar naar vaste mensen (binding).
  • Je bouwt meer kennis en expertise op met betrekking tot projectmatig werken en het specifieke onderwerp.
  • De borging van de projectresultaten in de staande organisatie werkt zo beter.
  • Niet uit te sluiten valt dat de interimmer ondertussen ook nog eens kritisch kijkt naar het ‘reguliere’ werk en met verbetervoorstellen komt…
  • Een interim voor regulier werk zal in de regel goedkoper zijn dan voor project opdracht.

Voorwaarde is wel dat de kwaliteiten en ambities van het eigen talent goed in beeld is en dat lijnmanagers bereid zijn hun mensen tijdelijk af te staan aan projecten. Vaak een lastige, maar niet onoverkomelijke hobbel.

 

Geplaatst in Professioneel inhuren, Toekomst van Werk | Tags , | Laat een reactie achter