Axiom Partners neemt IT-flexregisseur Seven Stars over Geplaatst 5 december 2022 door ZiPredactie De Zwitserse investeringsmaatschappij Axiom Partners neemt per direct Seven Stars over. Deze in Zwolle, Utrecht en Groningen gevestigde IT-flexregisseur richt zich op flexibele arbeid en externe inhuur binnen de IT-branche. Het bedrijf verwachte dit jaar een omzet van ruim vijfentachtig miljoen euro. Na overnames van het voormalige De Staffing Groep (zie hier, nu Circle8, jaaromzet 550 miljoen euro) en FixedToday (zie hier, jaaromzet 80 miljoen euro) is Seven Stars de derde overname in korte tijd van Axiom in de Nederlandse staffing branche, die zodoende nauw aansluit op haar buy-and-build strategie binnen deze sector. Terwijl Seven Stars zelfstandig blijft opereren binnen de Axiom Groep, leidt de acquisitie tot enkele verschuivingen in de directie. Zo draagt de huidige CEO en oprichter, Marius Nijland (links op bovenstaande foto) het bedrijf over aan de nieuwe eigenaar. Mike Verheijen (CFO) en Ronald Raidt (CCO) zullen het directieteam samen voortzetten met Corianna Geersing, die toetreedt tot het directieteam als Chief People Officer. Het huidige personeelsbestand blijft ongewijzigd. Marktaandeel IT-flexmarkt vergroten “Wij zijn erg trots dat we ons portfolio versterken met Seven Stars”, zegt Guus Franke, CEO van Axiom Partners. “We verstevigen onze positie binnen de IT-flexmarkt en onze Total Talent Workforce propositie, doordat we een bredere groep opdrachtgevers ontzorgen op het gebied van flexibele arbeid en externe inhuur in het IT-domein. Met het ervaren en gedreven team in Zwolle, Utrecht en Groningen staan wij dicht bij de opdrachtgevers, professionals en partners. Mede hierdoor voorzien wij in de komende jaren een stevige organische groei, waar we enorm naar uitkijken.” Het van oorsprong Zwitserse Axiom is een snelgroeiende investeringsmaatschappij. Met recente overnames als De Staffing Groep (nu Circle8), FixedToday, Cannock-EDR en Airopack heeft het bedrijf inmiddels meer dan één miljard euro omzet in Nederland. Via Seven Stars werken dagelijks werken meer dan 700 professionals bij publieke en private opdrachtgevers. Een aantal dat ook de van oorsprong Zwolse IT-flexregisseur na deze overname graag ziet groeien. “We willen ons marktaandeel binnen de Nederlandse IT-flexmarkt vergroten en zijn verheugd dat we in Axiom een enthousiaste en sterke partner gevonden hebben met veel ambitie, kennis en ervaring in de branche”, aldus CCO Ronald Raidt. “We vullen elkaar goed aan en kijken ernaar uit om onze gezamenlijke ambities waar te maken. Ook biedt de samenwerking kansen voor onze medewerkers op brede loopbaanpaden en nog meer ontwikkelmogelijkheden. Vanuit onze missie streven we naar werkgeluk voor hen én alle IT’ers, Axiom onderschrijft dit volledig.” Aantrekkelijke synergiën De overname van Seven Stars past volgens Franke perfect binnen de strategie om als groep elke organisatie te kunnen ontzorgen vanuit een Total Talent Workforce concept. Franke: “Seven Stars is onderscheidend in de manier waarop zij vraag en aanbod in de flexibele IT arbeidsmarkt bij elkaar brengt en daarbij – behalve hard skills – matcht op basis van de persoonlijke eigenschappen van professionals. Doordat zij vanuit hun eigen naam en identiteit datgene blijven doen waar ze goed in zijn, verwacht ik dat ze de totale groep naar een nog hoger niveau zullen tillen.” Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags Axiom, Circle8, marktupdate, overname | Laat een reactie achter
HeadFirst Group haalt met IceLake Capital nieuwe investeerder binnen Geplaatst 5 december 2022 door ZiPredactie HeadFirst Group heeft bekend gemaakt een overeenkomst te hebben bereikt met IceLake Capital om toe te treden als nieuwe investeerder. Hiermee beoogt HeadFirst Group de toekomstige groei van het bedrijf in Europa mogelijk te maken. HR dienstverlener HeadFirst levert HR-diensten op maat voor grote en middelgrote ondernemingen in de private en publieke sector, met dagelijks meer dan 20.000 hoogopgeleide professionals aan het werk. Het bedrijf is de afgelopen jaren zowel op eigen kracht als door overnames fors gegroeid. Zo verdubbelde het zijn omvang in de afgelopen twee jaar tot meer dan twee miljard omzet. Ook HeadFirst Group’s core marktsegmenten Managed Service Providing (MSP) en bemiddeling van STEM-profielen ontwikkelen zich goed. Financiering voor groei Met de sterke marktpositie in de Benelux als basis ziet het bedrijf volop mogelijkheden om uit te breiden in Europa. Met de betrokkenheid van IceLake is er een solide financiering aanwezig om deze ambities te realiseren, zo laat het bedrijf weten. IceLake is opgericht door private equity professionals en ondernemers die uitgebreide ervaring hebben met het laten groeien van bedrijven. De initiële investering van IceLake maakt deel uit van een breder commitment voor de internationale M&A-roadmap van HeadFirst Group. Han Kolff, voorzitter van de board van HeadFirst Group, zegt hierover: “We zijn zeer verheugd om IceLake te verwelkomen als sterke financiële investeerder, naast onze bestaande financieringspartner Kartesia en onze oprichters. Dit bevestigt de geweldige prestatie van onze medewerkers bij het professionaliseren van onze organisatie en het realiseren van solide groei de afgelopen jaren. Met IceLake aan boord kunnen we onze groeistrategie in Europa realiseren.” Bastiaan Hagenouw van IceLake voegt hieraan toe: “We zijn erg enthousiast om in HeadFirst Group te investeren. We zijn onder de indruk hoe zij zich hebben ontwikkeld tot een bedrijf met een unieke en marktleidende positie in de HR-dienstverlening. We kijken ernaar uit om met hun ervaren bestuur en managementteam samen te werken om hun ambities voor toekomstige groei te realiseren en hun innovatieve oplossingen met toegevoegde waarde aan te bieden aan een nog grotere groep opdrachtgevers, leveranciers en professionals.” Jean Diercxsens, directeur bij Kartesia, is het daarmee eens: “We hebben HeadFirst Group meer dan zien verdubbelen in omvang en winstgevendheid in de twee jaar dat we betrokken zijn geweest als financiële partner en blijven toegewijd om hiervan deel uit te maken. Kartesia is verheugd met IceLake als nieuwe investeerder, waardoor HeadFirst Group haar winstgevende groei en internationale expansie kan voortzetten.” De transactie is onderworpen aan de gebruikelijke goedkeuring door mededingingsautoriteiten. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags HeadFirst, marktupdate | Laat een reactie achter
Gezocht: een organisatie die écht werk wil maken van diversiteit en inclusie Geplaatst 5 december 2022 door ZiPredactie “De schellen vielen van onze ogen.” Volgens Paul Oldenburg, Business Development Director bij Staffing MS (één van de HeadFirst Group merken), moest de organisatie echt wakker geschud worden toen ze drie jaar geleden met diversiteit & inclusie aan de slag gingen. Ze hebben inmiddels flinke stappen gezet. Bij HeadFirst Group hebben veel wijzigingen plaatsgevonden. Oldenburg: “We hebben steeds vaker een adviserende rol bij onze opdrachtgevers. We denken graag samen na over dit thema. Daarnaast zijn we natuurlijk ook werkgever en moeten we ervoor zorgen dat mensen bij ons willen werken.” Onbewust onbekwaam Bij HeadFirst Group bestond het management tot drie jaar geleden vooral uit mannen. Nu is het merendeel (60%) vrouw. “We waren lange tijd ‘onbewust onbekwaam’. Pas als je ziet wat je niet goed doet, kun je stappen zetten om langzaam ‘bekwaam’ te worden.” Zoals het trainen van de eigen recruiters om onbevooroordeeld een gesprek in te gaan. Het is belangrijk je te realiseren dat je met een bepaalde vacaturetekst mensen uitsluit. Bijvoorbeeld specifiek woordgebruik, waarbij geen enkele vrouw zich aangesproken voelt. Een tekst kan ook onbedoeld mensen met een bepaalde geloofsovertuiging of leeftijd uitsluiten.” Meetbare stappen Een andere belangrijke stap is dat HeadFirst vorige maand het Charter Diversiteit heeft ondertekend. Met deze handtekening committeren ze zich aan duidelijk meetbare doelstellingen. Concreet: ieder jaar rapporteren ze bijvoorbeeld over het aantal vrouwen of mensen met een cultureel-etnische achtergrond die ze hebben aangetrokken. Ondanks dat iedereen inmiddels wel weet dat een diverse organisatie een gezondere organisatie is, wil Oldenburg vooral niemand vertellen wat ze zouden moeten doen. “Wij vinden diversiteit belangrijk en als onze opdrachtgevers doelstellingen hebben op diversiteitsgebied, dan helpen wij ze met de vertaling daarvan bij de inhuur.” Voordelen van diversiteit Onderzoek van Berenschot laat zien dat aandacht voor diversiteit helpt bij (met name) lastig in te vullen vacatures/opdrachten. Want, wie breder kijkt heeft een grotere kans op slagen. “Toch blijft het meten van de voordelen van diversiteit een uitdaging en daar helpt de privacywetgeving zeker niet bij. Daarom willen we instrumenten ontwikkelen, waarmee we het succes van een diverse organisatie kunnen meten.” Het onderzoek toont ook aan dat het aantal bedrijven dat bezig is met diversiteit en inclusie langzaam toeneemt. Waar dit in 2020 nog 20% was, is dit in 2021 toegenomen naar 22% en in 2022 zelfs naar 27%. Oldenburg: “Maar als 27% van de organisaties met het thema ‘bezig’ is, betekent dit dan ook dat ze er echt in geloven? Om diversiteitssuccessen te behalen moet je het in de hoofden van de hele organisatie krijgen. Dat begint bij de top.” Kleine stapjes Oldenburg geeft toe dat het streven naar een diverse en inclusieve organisatie twee stappen vooruit en soms weer één achteruit betekent. “Het gaat in kleine stapjes, maar wel stapjes in de goede richting. We geloven in het proces zelf. Dat je de wereld om je heen steeds beter begrijpt en dat je daar zo beter op kunt inspelen.” Is jouw organisatie ook stappen aan het zetten op diversiteitsbeleid en wil je graag van gedachten wisselen, dan komt Paul Oldenburg graag met je in contact. Benieuwd wat voor stappen ze nog meer bij HeadFirst Group hebben gezet? Bekijk het webinar Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags Diversiteit, HeadFirst Group, inclusie, webinarweek | Laat een reactie achter
Minister van SZW: ‘Schijnzelfstandigheid moeten we aanpakken, ook om solidariteit te behouden’ Geplaatst 2 december 2022 door Claartje Vogel De Tweede Kamer debatteert deze week over de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Dinsdag kwamen Kamerleden met inbreng en vragen en daar gaven ministers Karien van Gennip (SZW) en Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) donderdag antwoord op. Solidariteit behouden Dinsdag brachten politieke partijen VVD en PvdA de zzp-problematiek terug tot de kern: Moet werken als zzp’er een individuele keuze zijn? Of moeten werken als zelfstandige soms verboden worden in het belang van het collectief? Lees hier meer. De minister was duidelijk over haar visie op zzp-beleid. “Er moet altijd ruimte zijn voor echte zelfstandig ondernemers, maar schijnzelfstandigheid moeten we aanpakken”, zei Van Gennip. “Niet alleen om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, om de ontoereikende bescherming van de werkenden aan te pakken, maar ook om de solidariteit in ons fiscale stelsel en ons stelsel van sociale zekerheid te behouden.” Zorgen over zzp in zorg en onderwijs Net zoals de PvdA en Groenlinks maakt de minister zich zorgen over de groei van het aantal zelfstandigen in bepaalde sectoren, zoals de zorg, het onderwijs en de kinderopvang. “Op korte termijn ga ik in gesprek om te bekijken of er meer nodig is dan generieke maatregelen om het zzp-vraagstuk in het publieke domein aan te pakken.” VVD-kamerlid Bart Smals benadrukte dat werknemers vaak zzp’er worden, omdat ze meer vrijheid willen dan mogelijk is binnen vaste contracten. Ze willen bijvoorbeeld meer ruimte om hun werktijden te bepalen. Smals: “We moeten het vaste contract aantrekkelijker maken voor de werknemer.” Zzp: wel pianoleraar, geen zorgmedewerker “Er is inderdaad flexibiliteit nodig binnen het vaste contract”, reageerde Van Gennip. Anders dan de Commissie Borstlap vindt de minister dat die wendbaarheid voldoende gevonden kan worden binnen de bestaande regels. “In de huidige contracten zit al veel vrijheid. Zo kunnen werknemers en werkgevers onderhandelen over meer vrije dagen.” De minister benadrukte dat werkgevers mensen voor structureel werk in loondienst moeten nemen. “Een pianoleraar kan prima zzp’er zijn”, zei Van Gennip. “Maar waar we voor moeten waken, is dat iemand die eigenlijk in een vast contract hoort te werken, ook ten aanzien van de collega’s die anders achterblijven, als zzp’er gaat werken om fiscale redenen of om de vrijheid te zoeken die anders ook in een normaal contract geboden zou kunnen worden.” Voortgangsbrief in december Wat betreft de hervorming van de arbeidsmarkt en positie van de zzp’er was er weinig nieuws. De minister beantwoordde de meeste vragen met een verwijzing naar de voortgangsbrief Werken als Zelfstandige die zij in december zal sturen. “Het wordt een fors pakket”, beloofde Van Gennip. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags zzp-debat | 2s Reacties
Vijf netwerktips van The Freelance Qommunity Geplaatst 2 december 2022 door Gastblogger Als ondernemer is het belangrijk om áltijd in je netwerk te blijven investeren. Maar hoe pak je dat aan? Met deze tips ga je vol nieuwe connecties het nieuwe jaar in! Tip 1: Weet wie je bent “Als je niet weet waar je voor staat, dan kan je erover vallen”, een quote die me altijd is bijgebleven. Om een echte connectie te maken met de ander, moet je eerst weten wie je zelf bent. Logisch eigenlijk. Deze tijd is ook een perfect moment voor reflectie. Sta even stil bij wat je het afgelopen jaar hebt gedaan en kijk of je je hier nog steeds goed bij voelt. Je kan er dan voor kiezen om je persoonlijke kernwaarden of missie aan te scherpen. Tip 2: Heldere intro Als het goed is heb je nu helder wie je bent, wat je doet en waar je blij van wordt. Nu is het de kunst om in een paar pakkende zinnen om te schrijven hoe je jezelf zou voorstellen. De vragen: wie ben ik, wat doe ik, wie is mijn doelgroep, wat is hun probleem en hoe los ik dat op? In vijf zinnen is je intro lekker kort en krachtig, en dat blijft hangen. Tip 3: Investeer in je netwerk Als ondernemer is het belangrijk om áltijd in je netwerk te blijven investeren. Hieruit komt de juiste hulp, nieuwe klus en de high-five die je af en toe nodig hebt. Andere ondernemers zijn er om jou te helpen, en andersom. Maak bewust tijd vrij deze maand om weer een oude bekende op te bellen en ook eens te netwerken buiten je huidige bubbel. Van nieuwe prikkels krijg je altijd weer energie en nieuwe inspiratie! Staat er al iets gepland in je agenda voor deze maand? Extra tip: er zijn nog kaarten voor het Freelance Eindejaarsfestival op 8 december in Utrecht. Dit is een niet-awkward netwerkevent, kerstdiner, nieuwjaarsevent en eindejaarsgesprek ineen! Hier kom je tientallen ondernemers tegen en er is een inspirerend programma. Tip 4: Stiltes stralen kracht uit Je kan naar een netwerkevent gaan, maar netwerken kan ook al in de sportschool of in de rij van de oliebollenkraam. Als je in gesprek bent met iemand is het de kunst om goed te luisteren. Soms voelt het fijner om lekker veel te praten zodat er geen awkward stiltes vallen. Alleen als je de ander de ruimte geeft, krijg je ook meer informatie en kun je de ander wellicht (nog) beter helpen. Ook als je open vragen stelt (dus geen vragen waarop je ja of nee kan antwoorden) krijg je meer verdieping. De vraag: “Wat hoop jij hier uit vandaag te halen?” kan dan in plaats van “Kom je hier vaker?” Tip 5: Sluit het gesprek goed af Een gesprek hoeft natuurlijk niet altijd voor zakelijke doeleinden te zijn. Uiteindelijk plant je met elk gesprek altijd een zaadje voor eventuele samenwerkingen of nieuwe vriendschappen in de toekomst. Je weet maar nooit! Zorg dat je het einde concreet maakt als je een connectie voelt met de ander. Connect via LinkedIn, maak gelijk een vervolgafspraak of wissel nummers uit. Zo ga je vol nieuwe connecties het nieuwe jaar in! Over The Freelance Qommunity Kim Trotz en Kiki Calis bouwden het platform The Freelance Qommunity om de ‘eenzame freelancer’ te helpen aan een netwerk, kennis en klussen. Hun missie is om freelancers aan elkaar te verbinden en samen impact te maken, zodat freelancen het leukste beroep van de wereld wordt. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags netwerken, The Freelance Qommunity | Laat een reactie achter
Minister moet kleur bekennen: ruimte voor individuele keuzevrijheid of collectief belang boven alles? Geplaatst 1 december 2022 door Hugo-Jan Ruts De Tweede Kamer debatteert deze week over de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Dinsdag kwamen Kamerleden met inbreng en vragen, waar minister Karien van Gennip (SZW) en Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) donderdag antwoord op geven. Er kwamen veel onderwerpen aan bod de eerste avond, van de positie van arbeidsmigranten tot personeelstekorten in de zorg en het onderwijs. Kamerleden stelden ook vragen over de hervorming van de arbeidsmarkt en de positie van de zzp’er. Opvallend was een kort debat tussen Bart Smals (VVD) en Barbara Kathmann (PvdA). Smals hield een bevlogen pleidooi voor de keuzevrijheid van individuele werkenden. VVD: individuele keuze voorop “Steeds meer werkenden willen zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze hun werk doen”, zei Smals. “Ik denk dat veel mensen zelf in staat zijn eigen keuzes te maken, bijvoorbeeld de keuze voor uitzendwerk of voor zzp. Wat de VVD betreft moet de wens van de werknemer serieus genomen worden en mogelijk gemaakt worden.” VVD wil daarnaast meer vrijheid binnen vaste contracten, zodat een dienstverband aantrekkelijker wordt voor werkenden. Daarbij wil Smals ‘redeneren vanuit de werknemer, niet vanuit de werkgever’. “Wat wil de werknemer die anders zzp’er wordt, omdat hij dan zijn werk kan indelen zoals hij dat zelf wil? Laten we zorgen dat we daarvoor ruimte creëren.” Lees ook: “Een overheid die zich bemoeit met persoonlijke keuzes, past niet bij de tijdgeest” (Opinie) PvdA: collectief belang boven het individu Terwijl VVD pleit voor keuzevrijheid, vindt de PvdA dat het landsbelang en de publieke zaak boven het individu gaan. Kathmann ziet bijvoorbeeld dat steeds meer leraren als zzp’er werken en wil dat stoppen. “Het onderwijs kan zo niet meer werken”, zegt het PvdA-kamerlid. “Op deze manier gaan hele scholen omvallen. Dus ik denk niet meer alleen aan het belang van de werknemer, maar gewoon aan het landsbelang en de publieke zaak.” PvdA wil het liefst een ‘gedeeltelijk verbod’ op werken als zzp’er in semipublieke organisaties zoals het onderwijs. “Tegelijkertijd moeten we de kern van het probleem aanpakken en zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden voor werknemers, want ook dit vraagstuk is niet de schuld van de zzp’er maar van het systeem.” Klassieke verdeling tussen links en rechts Het is een klassieke tegenstelling tussen de sociaaldemocratische en liberale partijen. Net als VVD, stelt ook Ja21 keuzevrijheid voorop. Nicki Pouw-Verweij (JA21): “Waarom klampt dit kabinet zich zo angstvallig vast aan de klassieke tweedeling tussen werkgevers en werknemers, in plaats van in te zien dat er honderdduizenden mensen zijn die willen ondernemen? Zij willen als ondernemer worden gezien, niet als ongemakkelijke restcategorie.” D66 kiest een middenpositie. Kamerlid Marijke van Beukering-Huijbregts (D66) wil de opkomst van zzp’ers in de kinderopvangsector (en zorg en onderwijs) een halt toeroepen, zonder dat echte zelfstandigen daar onder lijden. “Zij moeten de vrijheid krijgen om hun werk te doen zoals ze dat willen.” Kern van het zzp-debat Het CDA, de partij van minister Van Gennip, liet zich over dit onderwerp verder niet uit. Ook andere Kamerleden pakten niet echt door op dit onderwerp. Jammer, want dit is wel de kern van het debat over de positie van de zelfstandige in ons arbeidsbestel. Bied je als politiek alle ruimte voor individuele keuzevrijheid, indachtig de lijn dat werkenden meer regie over hun leven en werk willen hebben (met de constatering van bijvoorbeeld de WRR dat werkgevers onvoldoende in staat zijn dat voor werknemers te organiseren). Of stel je het collectief belang boven alles? Wat zijn daar dan de consequenties van? En ga je dat zwart/wit regelen of toch met meer kleurschakeringen? Waar het Kamerleden nog niet lukt om dit punt echt uit te discussiëren, is de minister aan zet. Van Gennip speelt al langer met het idee om het inhuren van zzp’ers voor kernactiviteiten feitelijk te verbieden. In alle sectoren, voor alle functies. Van uitvoerend werk tot managementfuncties. Daarbij voelt ze niets voor maatwerk en maatvoering. Ze heeft immers haast. Toch wacht ze nog met echt kleur bekennen. Voor een langverwacht standpunt van het kabinet over dat verbod op inzet van zzp’ers in kernfuncties (wat dat dan ook moge zijn…) moeten we wachten op een nieuwe Kamerbrief die pas na deze begrotingsbehandeling volgt. Maar duidelijk mag zijn dat de visie van deze CDA minister op flink gespannen voet lijkt te staan met de door coalitiegenoot VVD bepleite ruimte voor individuele keuzes. Donderdag wordt het Begrotingsdebat SZW vervolgd. Dan horen we of de minister zich uitgedaagd voelt om te reageren op de standpunten van Smals en Kathmann en of zó dat fundamentele debat écht in gang gezet wordt. Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags zzp-debat | 6s Reacties