Ondernemen vanuit een ander perspectief! Geplaatst 9 september 2013 door PZO Een column van mij dit keer met een iets andere strekking dan ik gewend ben te schrijven. Als voorzitter van PZO bepleit ik al jaren dat iedere zzp’er periodiek een persoonlijke financiële analyse zou moeten maken. Voldoet de voorziening voor uw oudedagsvoorziening nog? Hoe zit het met de aansprakelijkheid? En sluit de arbeidsongeschiktheidsverzekering nog aan bij de huidige situatie? Een aantal jaren geleden heb ik mijn eigen advies ter harte genomen. Zoals meer ondernemers wilde ik ook voorzieningen treffen, mocht het onverhoopt mis gaan. Na stevig inlezen, goed advies te hebben ingewonnen en hoge premies tegen elkaar af te hebben gewogen, maakte ik een keuze. Een passende AOV werd afgesloten. Natuurlijk dacht ik net als velen van u dat het een polis was waar ik geen gebruik van zou hoeven maken. In het bijzonder dacht ik dit wanneer de jaarlijkse premie betaald moest worden. Tegelijkertijd was ik nog meer gedreven in de strijd om verzekeringsproducten op de wensen van zzp’ers aan te laten sluiten. De mogelijkheid tot het betalen van soms hoge premies moet wel opgehoest kunnen worden en dit is niet voor alle zzp’ers weggelegd. Ik realiseer me maar al te goed dat ik bevoorrecht ben dat ik het kan betalen. Mijn eigen aanbeveling en oproep bleek nimmer duidelijker dan nu! De zaken gaan goed en toch voelde ik mij vreemd begin 2013. Onderzoek volgde met als eindresultaat een bezoek aan de neuroloog. Deze keek bedenkelijk, gaf aan extra tijd te hebben ingeruimd op haar spreekuur, hetgeen ik apart vond. Empatisch en meelevend werd mij verteld dat mijn MRI scan de ziekte MS had aangegeven. Details over de emoties die mijn man en mij overspoelden zal ik u besparen. Naast deze emotionele achtbaan, flitsten alle zaken door mij heen. Ik ben aan de slag gegaan om mijn (werkzame ) leven anders in te vullen. Zaken loslaten, meer verantwoordelijkheid verdelen. Hoe zet ik de energie die ik heb optimaal in? Wanneer geef ik wel of beter niet als voorzitter van PZO of plaatsvervangend SER lid acte de présence? Het idee begint langzaam te wennen. Mijn man, kinderen, familie en vrienden zijn fantastisch. MS heb ik niet alleen. De tijd zal leren hoe mijn MS zich ontwikkelt. Mijn artsen stellen hun expertise beschikbaar. Met hun steun en die van de assurantietussenpersoon, die geweldig is, heb ik er vertrouwen in om deze voor mij onbekende reis aan te gaan. Ik begin een balans te vinden. Wat ik kan, doe ik samen met het PZO team, nog steeds met dezelfde bevlieging en overtuiging en in het belang van ondernemende zzp’ers. Mijn talenten verdwijnen immers niet door deze aandoening, dat is geruststellend heb ik gemerkt. Mijn energie moet ik echter leren te verdelen. Het leven heeft mij plotseling een spoedcursus ‘balanceren’ aangereikt. Eigenlijk geldt voor iedereen “doe wat je energie geeft, ga om met mensen die je leven verrijken, voer opdrachten uit waar je achterstaat en laat onnodige ballast los”. Ik moet nog kritischer zijn, maar wat is dat moeilijk. Mijn oproep aan zzp’ers kan niet hartgrondiger; maak uw jaarlijkse financiële analyse. En stel uzelf de vraag: welke risico’s kan en/of wil ik zelf niet dragen en overweeg deze risico’s te verzekeren. Dit geldt overigens niet alleen voor het arbeidsongeschiktheidsrisico maar zeker ook voor het overlijdensrisico! Er zijn financiële producten die ondernemers goed ondersteunen. Niet goedkoop maar zeker waardevol. Mijn ondernemersdrive geeft mij de ambitie hier sterk(er) doorheen te komen. Esther Raats-Coster Voorzitter PZO Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags ondernemerschap, zzp | 1 Reactie
Boekrecensie: Fuzzy Firm beetje wazig Geplaatst 9 september 2013 door Bas van de Haterd De Fuzzy Firm is volgens de achterflap een must read voor iedereen die bezig is met nieuwe organisatievormen en manieren van werken. Ik vond het dus niet meer dan toepasselijk dit boek te beginnen te lezen in een van de oude bibliotheken van Angkor Wat. Daar had men met de god-koningen een heel bijzonder organisatiemodel dat tot schitterende gebouwen heeft geleid. Helaas was het boek een grote teleurstelling. Eigenlijk had ik het al kunnen weten, want de achterflap zegt al: het boek geeft een top down analyse van alles dat veranderd. En wat hebben we de laatste jaren geleerd? Dat bottum up vaak veel beter werkt. Het is jammer dat dat inzicht niet is doorgedrongen en hij niet in de praktijk is gaan zoeken. (meer…) Geplaatst in Boeken | Laat een reactie achter
Hoe werkt een Marktplaats voor inhuur interim professionals? Helder filmpje NSinhuur. Geplaatst 8 september 2013 door Hugo-Jan Ruts Marktplaatsen niet weg te denken in de wereld van inhuur van interim professionals. Vooral bij organisaties die gehouden zijn aan Europese Aanbestedingsregels. Tientallen overheden en semi-overheden zetten hun vragen naar interim professionals op hun marktplaats en gebruiken zo’n marktplaats ook om een deel van de voorselectie te doen. Hier op ZiPconomy woedt er met regelmaat een felle discussie over de marktplaatsen. Een van de kritiekpunten is dat met de manier van werken van de marktplaats ondoorzichtig vindt. Hoe werkt het selectieproces nu eigenlijk? De afdeling Inhuur van de NS, toch al pro-actief in hun benadering richting leveranciers en zzp’ers, maakt in het onderstaande filmpje duidelijk hoe dat zit en hoe het proces verloopt. Ook maakt het filmpje – zij het impliciet – duidelijk hoe belangrijk het is om als leveranciers/zzp’er heel scherp te kijken naar gestelde criteria en daar een aanbod op af te stemmen. En hoe belangrijk het is dat de medewerkers van de inhuurdesk de inhurende manager ondersteunen bij het opstellen van heldere, transparante en begrijpelijke selectiecriteria. Tot slot nog even opgemerkt dat deze, en andere informatie voor interim professionals, te vinden is op de (net nieuwe en nu al alom geprezen) ‘werkenbij…’ site van de NS. Waarmee de NS laat zien dat ze het inhuren van interim professionals zie als een integraal onderdeel van hun ‘sourcing’ aanpak voor personeel. En terecht. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags marktplaats | 2s Reacties
Eenvoud op Vrijdag: Hoe moet het nu met mijn hond? Geplaatst 6 september 2013 door Alles draait om Eenvoud De gemeente Nieuwegein wilde samen met twee andere, dichtbij gelegen, gemeenten de afvalinzameling verzelfstandigen. Men zocht samenwerking met een al eerder verzelfstandigde afvalinzamelaar in het Gooi. Het hele proces verliep niet alleen moeizaam, maar duurde ook al heel lang. Het was lange tijd vooral een papieren exercitie en de medewerkers waren, zoals dat wel genoemd wordt, “nog niet echt aangehaakt”. Het was voor hen vooral een ‘ver van mijn bed show’. In het jaar voorafgaande aan de daadwerkelijke vorming van de nieuwe organisatie zijn wij bij het proces betrokken geraakt. Joop als interim afdelingshoofd en projectleider en Tjark in de eindfase bij de overgang van de medewerkers naar de nieuwe organisatie. In deze bijdrage gaat het niet over hoe we het proces in een versnelling en tot succes hebben gebracht, maar hoe we het management en vooral de medewerkers uiteindelijk vrijwel rimpelloos de nieuwe organisatie in hebben kunnen loodsen. Dat is bepaald niet vanzelf gegaan. We zijn daarbij door spannende momenten heen gegaan en we hebben met vallen en opstaan een aanpak ontwikkeld. Weerstand en emoties In de maanden die vooraf gingen aan de definitieve besluitvorming in de gemeentes is een veranderstrategie ‘uit het boekje’ gevolgd. Naast een gefaseerde aanpak steeds de medewerkers uitleggen over het waarom van de verzelfstandiging en ze steeds informeren over de stand van zaken. Iedere 14 dagen een kantinebijeenkomst, nieuwsbrieven en bij markante momenten in het proces een presentje voor de medewerkers. Steeds openstaan voor vragen en meegaan als hoofd van de afdeling bij het werk buiten om te horen wat er leeft onder de medewerkers. Maar er bleven, ondanks de steeds herhaalde uitleg, een aantal hardnekkige vragen bestaan bij de medewerkers. Waarom moeten we samengaan? Moeten we nu ook gaan inzamelen in die andere gemeenten? Hoe zit het met de reistijden en krijgen we andere bedrijfskleding? et cetera. Een paar weken voordat in de verschillende gemeenten een definitief besluit zou worden genomen dreigde de weerstand onder de medewerkers te escaleren. Dit kwam ook omdat bepaalde politieke partijen en een aantal medewerkers die niet mee zouden gaan in de nieuwe organisatie een publiek offensief; “Zet onze vuilnismannen niet langs de kant”, waren begonnen tegen de verzelfstandiging. Emoties gierden op sommige dagen, bij wijze van spreken, door de gangen. Er werd een kantinebijeenkomst georganiseerd om de medewerkers weer bij te praten en gerust te stellen. De directeur sprak daar de medewerkers toe en legde nog eens uit waarom men overging naar de nieuwe verzelfstandigde organisatie. Hij sprak over dat men als zelfstandige afvalinzameling te duur werd en dat particuliere bedrijven het werk véél goedkoper konden doen. Dat overgaan naar een verzelfstandigde organisatie paste in een trend waarin gemeentes zich meer richten op de kerntaken. Dat ging zo een poosje door totdat een van de vuilnismannen opstond en hem vroeg: “Meneer de directeur: alles wat u zegt geloof ik; maar hoe moet het nu met mijn hond?” Aan het gezicht van de medewerker was duidelijk af te lezen dat hij de vraag erg serieus bedoelde. De directeur schoot publiekelijk in de lach. Nu was hij al langer, om het eufemistisch uit te drukken, bepaald niet populair onder de medewerkers maar nu werd hij geheel ‘afgeserveerd’. Het effect van de bijeenkomst pakte daardoor volledig tegengesteld uit van wat de bedoeling was geweest. Ik ben na afloop van die kantinebijeenkomst gaan praten met de betreffende medewerker en vroeg aan hem: “Joh wat bedoelde je nou met die vraag over je hond?” Nou zei hij, “al dat gepraat over de noodzaak van de verandering dat geloof ik wel, maar ik rij nu iedere dag in de schaftpauze even langs huis om mijn hond uit te laten en ik maak mij zorgen of dat straks ook nog kan”. Ander perspectief Op dat moment ‘viel het kwartje’ en niet één maar een paar kwartjes wat in de eindfase, ondanks onze communicatie inspanningen, de reden was dat nog zoveel weerstand naar boven kwam. Wij zijn gewend om met grote veranderingen om te gaan, maar de medewerkers daarentegen waren dat niet gewend. Ze hadden, zo dachten zij, indertijd gekozen voor zekerheid door een baan bij de gemeente voor het leven en voelden zich nu onzeker en verraden. Dat gaf veel onrust ook op het thuisfront. Daarbij keek de directeur naar wat de uitbesteding betekende op langere termijn en of de uitbesteding paste in de visie van de gemeente op haar toekomstige taken en trachtte de medewerkers ervan te overtuigen dat de verandering echt goed voor hen was. De medewerkers daarentegen hadden een houding van: het afval komt iedere dag terug, de burgers klagen niet, we hebben een mooi bedrijfsgebouw, goede voertuigen en iedere dag tussen de middag is er een bal gehakt met mayo in de kantine: dus waarom moeten wij veranderen? De betekenisgeving door de directeur en die door de medewerkers over de verandering liepen dus mijlenver uiteen en beide partijen waren niet in staat om te komen tot een gedeelde betekenisgeving. Als tweede werd het verschil tussen wat men in de communicatietheorie noemt het inhoudsaspect en het betrekkingsaspect van communicatie duidelijk. Wij hadden vooral gewerkt aan het inhoudsaspect; uitleggen waarom, onderlinge bedrijfsbezoeken organiseren en vieren van de tussentijdse resultaten etc. Het betrekkingsaspect, waarbij de relatie en dus het begrip voor en het delen van elkaars betekenisgeving in de communicatie over de veranderingen centraal staat, had tot dan toe onvoldoende vorm gekregen. Dit werd met de vraag: “Hoe moet het nu met mijn hond?” dat op een ontnuchterende wijze duidelijk”. Persoonlijk contact In de weken na die kantinebijeenkomst hebben we vooral ingestoken op communicatie op betrekkingsniveau. Naast Joop als interim afdelingshoofd en projectleider werd Tjark specifiek aangesteld om de medewerkers te begeleiden. We vonden het belangrijk om die functies te scheiden. Het gaf namelijk duidelijkheid naar de medewerkers: Tjark was er volledig voor de medewerkers en Joop voor het verder begeleiden van het bestuurlijke traject. Tjark begon door met de medewerkers mee te werken. Door zich te verdiepen in het werk van de medewerkers probeerde hij erachter te komen wat de drijfveren van de medewerkers waren. Hij ging mee op pad met een ploeg om grof afval op te halen. Een paar dagen meewerken op het milieustation. Die aanpak had als doel om min of meer toegelaten te worden tot de groep van medewerkers. De medewerkers hadden namelijk één gemeenschappelijke vijand: de gemeente. En die vijand werd verbeeld in de persoon van de directeur. Om achter de redenen van de woede, onbegrip en frustratie van de medewerkers te komen, moest er dus ‘geïnfiltreerd’ worden in de groep. Door letterlijk de handen uit de mouwen te steken bij het werk van de medewerkers, ging een aantal van de mannen praten. Daar kwam heel veel emotie naar boven. De overgang naar de nieuwe organisatie werd gezien als een straf. Als onrecht. Zij, de medewerkers die al zo lang loyaal aan de gemeente waren en hun ziel en zaligheid in hun werk stopten werden uitgeleverd aan een zelfstandige partij. Verraad. Inzicht in persoonlijke consequenties Tjark koos ervoor om met iedere medewerker apart een gesprek te gaan voeren. Over de emoties. Die mochten er zijn en werden benoemd. De beslissing tot de overgang naar de verzelfstandigde organisatie werd niet ter discussie gesteld. Die was genomen en bevestigd in de gemeenteraad en onomkeerbaar. Met iedere medewerker werd een vragenlijst opgesteld. Wat ze allemaal wilde weten. Wat onduidelijk was. Dat varieerde van vragen over het salaris tot vragen over of de hond tussen de middag uitgelaten mocht worden binnen de nieuwe verzelfstandigde organisatie. Met het individuele vragenlijstje ging de medewerker naar huis. Huiswerk. Samen met je partner, ouders, of vrienden het lijstje goed bekijken. Want misschien ben je nog een paar vragen vergeten. Na een week of twee werd met Tjark de definitieve vragenlijst opgesteld. Dat waren inmiddels waslijsten geworden. Met thema’s die de individuele medewerker belangrijk vond. Vrijwel alle vragen hadden betrekking op de persoonlijke situatie. Het werd duidelijk dat er helemaal geen weerstand was tegen de nieuwe verzelfstandigde organisatie. Er was twijfel of de gemeente er wel goed voor zou zorgen dat men goed terecht zou komen. Elke individuele medewerker zou een gesprek gaan voeren met een HR-adviseur van de gemeente en een HR-adviseur van de nieuwe verzelfstandigde organisatie. Tjark ging de medewerker daarbij helpen en de HR-adviseurs beloofden de antwoorden op de vragen op papier te zetten. Dan konden die antwoorden thuis nog een rustig nagelezen worden. Als er daarna nog vragen waren (en die waren er!), werden de HR-adviseurs opnieuw opgetrommeld. Net zolang tot de individuele medeweker zei dat alles nu duidelijk was en alle vragen voor de overgang naar de nieuwe verzelfstandigde organisatie beantwoord waren. Zo werd per medewerker de overgang geregeld. Op de manier en het tempo dat iedere medewerker zelf wilde. Daarmee ging de groep ‘geruisloos’ over omdat de focus lag op de directie van de ontvangende partij en niet van de gemeente. Met de ontvangende partij werden afspraken gemaakt hoe de nieuwe collega’s ontvangen zouden worden. De directeur kwam regelmatig op bezoek om een praatje te maken. Ook de andere managers kwamen langs. Directe collega’s gingen invallen. Meehelpen met het werk. Kortom, de overgang ging daarmee geruisloos. Haast als vanzelfsprekend. Binnen 3 maanden. Overgang naar nieuwe organisatie De overgang van de medewerkers naar de nieuwe organisatie is daardoor goed verlopen. Het had ons allemaal alleen een hoop energie minder gekost als eerder het belang van de gedeelde betekenisgeving was onderkend. De directeur van de nieuwe verzelfstandigde organisatie heeft verteld dat het resultaat van de uiteindelijke aanpak hem twee jaar ellende bespaard heeft. Bij een vorige ervaring had de weerstand van het verplicht overgaan nog ruim twee jaar voortgewoekerd. Nu werden de nieuwe medewerkers netjes naar de nieuwe werkgever gebracht, daar met open armen ontvangen en vonden zij een (nieuw) warm nest. Voor de gemeente Nieuwegein heeft het opgeleverd dat de alle doelen die gesteld waren bij de overgang van de afvalinzameling vanaf dag een zijn gerealiseerd. Tips: Wil je succesvol een verandering doorvoeren dan gaat het op de eerste plaats om te komen tot een gedeelde betekenis van de betrokkenen over die verandering. Er bestaat niet zoiets als dé veranderstrategie. Als je er al van kunt spreken is het kleine dingetjes doen. Kleine aanpassingen met groot effect. Oprechte interesse in de mensen die het betreft. Wat drijft ze? Wat beweegt ze? Waarom gaan ze in de weerstand? Benoem het en geef aan dat het er mag zijn. Realiseer je dat iets wat goed is niet noodzakelijkerwijs door de mensen die het ondergaan vooraf als zodanig hoeft te beschouwd. Je zult toch al 20 jaar vuilnisman zijn en opgevoed zijn met de opdracht dat je je leven lang loyaal blijft aan je werkgever. Komt er zo’n directeur die roept hoe goed de verandering voor de gemeente is en dat je toch vooral vooruit moet kijken… Daar heeft mijn hond niks aan. Tjark Kamp is sinds 1992 ondernemer waarvan de laatste jaren binnen interim- en projectmanagement, training, coaching en managementondersteuning. Vanuit zijn bedrijf AR!ON teweegbreng-management (www.teweegbrengen.nl) is hij in staat om bij een organisatie een beweging in gang te zetten. Een beweging die moet leiden tot een door de opdrachtgever gewenste verandering. Tjark richt zich daarbij vooral op de factor mens. Hij is namelijk van mening dat de mensen binnen de organisatie waar hij voor wordt ingezet, het toch vooral zelf moeten doen. Daarom neemt hij de rol aan van entrepreneur, aanjager, gangmaker en energiser aan. Dat doet hij door teweeg te brengen, humor erin te gooien, mensen te verleiden, het ‘ probleem’ luchtiger te maken en te bewaken. Bewaken dat het resultaat bereikt wordt. Joop Vorst is actief als zelfstandig gevestigd interim-manager, adviseur, onderzoeker en auteur. Hij promoveerde in 2007 tot Doctor of Business Adminstration (DBA) op een thesis over de mate van door interim-management bereikte duurzame resultaten in organisatie. In 2009 promoveerde hij tot Doctor (PhD) op het proefschrift ‘ Interim management and the transfer value of interim management results seen from the client’s perspective’. Joop publiceert regelmatig over (interim-) management: zie www.joopvorst.com (Dit is de zestiende bijdrage in de reeks ‘Eenvoud op Vrijdag’ waarin elke vrijdag een auteur laat zien welke persoonlijke aanpak hij/zij heeft ontwikkeld. Alle artikelen uit deze reeks zijn hier te vinden. Het bovenstaande artikel is hier ook als pdf te downloaden). Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags eenvoud op vrijdag, verandermanagement | Laat een reactie achter
Recruitmentlessen uit de castingswereld. Geplaatst 5 september 2013 door Samir ter Lüün Het ligt voor de hand casting te vergelijken met recruitment. In beide werelden draait het om het werven en selecteren van mensen. En het maken van perfecte match. Daarom is het goed om een keer de vraag te stellen of recruiters kunnen leren van casting. Een gesprek met twee ervaringsdeskundigen uit de castingswereld: Betty Post en Liane de Bruijne. Dat levert mooie parallellen op, en verschillen, met de recruitmentwereld. . Hoe creatief is een selectieproces? Een belangrijk verschil tussen recruitment en casting is de creatieve rol van de casting director. ‘Creatieve input en out of the box denken, wegen zelfs zwaarder dan het exact voldoen aan de briefing’, stelt Betty Post van Kemna Casting. ‘Als we lezen over een leuk blond meisje, maar we denken op basis van het script dat een Turkse man beter zou zijn, dan stellen we dat voor. Selectie is vaak persoonlijk. Soms word je midden in de nacht wakker en weet je: die moet de rol spelen! Producenten vragen ons juist om onze creativiteit’. Liane de Bruijne van Catpeople Casting legt uit dat je oog moet hebben voor casting: ‘Sommige mensen zien alleen de bloem en anderen ook de nerven in de blaadjes’. Castingbureaus dragen op die manier dus bij aan een creatief eindproduct, waarin de gekozen (stem)acteurs en figuranten onderdeel zijn van de uiteindelijke ervaring van de kijker. Roepen zij samen het juiste gevoel op? Recruitmentbureaus wordt gevraagd te zoeken naar kandidaten met specifieke ervaring, opleiding en vaardigheden. De vraag is hier veel meer: Welke meetbare resultaten leveren de kandidaten op? Er wordt bij recruitment ook wel gekeken naar meer ongrijpbare factoren zoals klik met de bedrijfscultuur en toekomstige collega’s, maar dit komt vaak niet op de eerste plaats. Harde en zachte factoren De creatieve inslag bij castingbureaus betekent niet dat er alleen maar op zachte factoren wordt geselecteerd. De eerste schifting wordt vaak gemaakt op geslacht, leeftijd, etnische achtergrond, uiterlijke kenmerken en wel of geen theateropleiding. Discriminatie is geen issue: een groot verschil met recruitment. Het bestand van circa 15000 personen bij Kemna en 8000 bij Catpeople is ook zo ingedeeld. Voor Kemna is opleiding heel belangrijk: ‘Acteren is een vak. De geëigende route om acteur te worden is de toneelschool. We gaan ook niet de straat op om talent te ontdekken. Daarnaast vinden sommige regisseurs het belangrijk dat een acteur de opleiding in Maastricht of juist in Amsterdam heeft gedaan.’ Catpeople doet, naast het casten van acteurs, wel aan streetcasting. Zij zijn gespecialiseerd in stemmen en personen voor commercials. ‘Het grootste verschil met film en theater is dat je bij reclame in een paar seconden het verschil moet maken. Daarom doen we veel typecasting. We gaan onder andere de straat op om mensen te vinden die in de commercial gewoon zichzelf spelen. De meeste regisseurs voor commercials zijn ervan overtuigd dat werken met ‘echte’ mensen het beste werkt’. What you see is what you get Recruitmentbureaus laten kandidaten weleens een dagje proefdraaien, maar castingbureaus doen dit eigenlijk altijd. Cat People maakt van iedere kandidaat een castingfilmpje waarin de commercial wordt gesimuleerd. Kemna stuurt kandidaten voorafgaand aan de auditie een scène ter voorbereiding, compleet met tips voor de juiste kleding. Kandidaten worden soms gevraagd om in bepaalde combinaties terug te komen. Het geheel telt Bij de definitieve selectie worden foto’s van acteurs in combinaties op een bord geplakt. Het geheel moet kloppen. Betty: ‘Ons product is de hele film en niet alleen die ene rol’. Ook hier ligt een verschil met recruitment, waarin zelden een heel team op elkaar wordt afgestemd en de aandacht vaak is gericht op de bemiddeling van een individu. En … kunnen recruiters iets leren van casting? Ja, ik denk van wel. De eigen creativiteit en de verdediging hiervan richting opdrachtgevers staat bij casting directors op een voetstuk. Recruiters kunnen hiervan leren door met een goed onderbouwde mening, stevig achter de gekozen kandidaat te staan, ook al komt de kandidaat niet helemaal overeen met de aanvraag. Doe je dit nooit, dan ligt je degradatie tot een plat wervingskanaal op de loer. Een ander punt is het vaker afspraken maken over een dagje proefdraaien: what you see is what you get. Zowel kandidaat als opdrachtgever zijn gebaat bij een goede match, dus waarom niet? Een derde en laatste punt is het kijken naar het geheel. Recruitmentbureaus richten zich vaak op de werving van een individu, of die persoon ook in het team past lijkt vaak van secundair belang. Eén slecht gekozen acteur heeft effect op de hele film. Dat is bij recruitment niet anders Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags recruitment | Laat een reactie achter
ZZP bashing…. Kabinet moet andere keuzes maken. Geplaatst 4 september 2013 door PZO De Nederlandse arbeidsmarkt en economie zijn enorm veranderd. Het nieuwe werken is al lang niet meer nieuw en heeft zijn intrede ruimschoots gedaan. De ruim 750.000 zzp’ers die Nederland rijk is, staan garant voor flexibiliteit. Tot zover het goede nieuws. Het merendeel van de zzp’ers ziet zich als zelfstandig ondernemer en wil zijn of haar arbeidzame leven voor eigen rekening en risico inzetten. Deze groep is gebaat bij een faciliterende overheid welke de ondernemer steunt en aanmoedigt om zich in zijn of haar onzekere bestaan duurzaam in te zetten. Geen gemakkelijke opgave om in tijden van economische recessie nieuwe klussen te vinden, uurtarief overeind te houden en de expertise op hoog niveau te houden. Zelfstandigheidsaftrek van de baan? Uitlatingen dat zzp’ers in een nieuwe bezuinigingsronde hun zelfstandigenaftrek kwijt zouden raken helpen dan niet. Natuurlijk begrijpt PZO heel goed dat de bezuinigingen door alle Nederlanders gevoeld en gedragen moeten worden. Tegelijkertijd zijn we dagelijks op zoek naar maatregelen die hout snijden en uitlegbaar zijn naar onze achterban. U weet wel die ondernemers die dagelijks met hun benen in de modder staan. Aanpassing van fiscaliteit is niet prettig maar acceptabel zolang deze de zzp’er stimuleert en niet pakt op zijn of haar imago en direct is terug te voeren op de bedrijfsvoering. Bezuinigen via de zelfstandigenaftrek heeft geen effect, draagt niets bij en geeft uiteindelijk niet het rendement waar dit Kabinet duidelijk behoefte aan heeft. Ik heb er vertrouwen in dat mede in gegeven door het tumult dat door PZO en de andere ZZP organisaties is ontstaan deze maatregel minder strikt en zelfs wellicht van de baan gaat in de nieuwe begroting. Wat is er wel aan de hand? Beleidsmakers in het Haagse maken zich dagelijks enorm bezorgd over de zzp’er. Niet om hem of haar aan te moedigen maar om te voorkomen dat zzp’ers wellicht schijnzelfstandigen zijn. Een buitengewoon delicate discussie! Stimuleer werknemerschap en ondernemerschap Zonder twijfel zijn er zzp’ers die tegen heug en meug ineens gedwongen worden door hun voormalig werkgever zich nu te verhuren als zzp’er. De werkgever heeft dan veel meer lusten dan lasten. Degene die het betreft blijft aan het werk en heeft met zijn of haar rug tegen de muur moeten kiezen voor ondernemerschap. Geen prettige situatie voor hen die het betreft. Ondernemen is immers een vak en moet wel bij je passen. Sommige mensen zijn nu eenmaal beter af in loondienst. De vraag die boven deze hele nare gang van zaken ligt is de volgende; waarom doen inhuurders dit nu precies? Is het nu niet juist het ontslagrecht dat versoepeld moet worden waardoor Nederlandse bedrijven en organisaties zich niet tot “nasty” constructies hoeven te wenden? Wordt het niet eens tijd dat we Nederland moderniseren en stringente maatregelen durven te nemen? Waarom zijn de loonkosten in Nederland de afgelopen 5 jaar met 36% gestegen terwijl het buurland Duitsland dit heeft weten te beperken tot een fors lager percentage. Mijn oproep aan politiek Den Haag, richt je op de hoofddiscussie, namelijk attractieve voorwaarden creëren voor ondernemers om medewerkers aan te nemen! Zorgen dat pensioen en fiscaliteit toegankelijk zijn voor de grote groep echte ondernemers waardoor ieder doet waar hij of zij goed in is. De schatkist wordt er door belastingbetaling uiteindelijk beter van als mensen in hun kracht staan. En oh ja, blijf vooral van ontmoedigende verwijdering van de zelfstandigenaftrek af. Maar zoals gezegd vertrouwen in Den Haag moeten we ook proberen te hebben….de soep wordt vast niet zo heet gegeten als opgediend. Uw steun als zzp’er is natuurlijk hard nodig om de actie van de ZZP organisaties kracht bij te zetten. Ik vraag u daarom om de petitie ‘de zelfstandigenaftrek moet blijven’ te ondertekenen, mocht u dit nog niet gedaan hebben. Esther Raats-Coster Voorzitter PZO Geplaatst in ZP en Politiek | Tags overheid, zelfstandigheidsaftrek, zzp | 1 Reactie