"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Sociale partners: geen nieuwe zzp-wet nodig, wel handhaving

De grote werkgevers- en werknemersorganisaties constateren dat zowel de VBAR als de Zelfstandigenwet niet aansluiten op een eerder SER-advies uit 2021. Volgens hen is er geen nieuwe zzp-wet nodig, maar moet handhaving van de beoordeling arbeidsrelatie zijn werk doen.

De handhaving van de beoordeling van de arbeidsrelatie draagt bij aan duidelijkheid over waar werkenden en ondernemingen aan toe zijn. Een aanpassing van het arbeidsrecht, zoals het initiatiefwetsvoorstel Zelfstandigenwet beoogt, sluit niet aan bij het eerdere SER-advies uit 2021 en is niet nodig. Dat schrijft de Stichting van de Arbeid (STAR) in haar bijdrage aan de internetconsultatie over het initiatiefwetsvoorstel. De STAR bestaat uit werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland, LTO Nederland en de vakbonden FNV, CNV en VCP.

Toetsing aan het SER MLT-advies

De Stichting heeft de Zelfstandigenwet getoetst aan het SER MLT-akkoord uit 2021. De sociale partners sommen in de reactie nog eens op wat in dat advies staat: afbouw van de zelfstandigenaftrek, invoering van een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen en de mogelijkheid van collectief onderhandelen voor zelfstandigen. 

Een ‘rechtsvermoeden van werknemerschap’ moet een oplossing bieden voor de meest acute problemen met schijnzelfstandigheid aan de basis van de arbeidsmarkt. 

Voor de rest kunnen ‘disputen over de aard van de arbeidsrelatie’ tussen contractpartijen civielrechtelijk beslecht worden. Daarbij moet, zo schreef de SER in 2021 en zoals de STAR in haar reactie herhaalt, de publiekrechtelijke handhaving ‘zich richten op gevallen aan de basis van de arbeidsmarkt (conform de geïntroduceerde norm voor het rechtsvermoeden) en bij vermoedens van kwaadwillendheid.’ Een webmodule kan helpen meer duidelijkheid te geven. 

VBAR en Zelfstandigenwet gaan verder dan SER-advies

De STAR constateert dat het kabinet met haar eigen VBAR grotendeels het SER-advies volgt voor wat betreft het rechtsvermoeden van werknemerschap bij een laag tarief. Dat geldt ook voor de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid (BAZ) die in voorbereiding is. 

Maar de VBAR bevat ook een toetsingskader gebaseerd op jurisprudentie. Dit zit niet in het SER-advies. Ook de Zelfstandigenwet, een initiatief van een aantal Tweede Kamerfracties, bevat (nieuwe)  toetsingskaders. Daarmee wijkt ook  dat voorstel dus af van het SER-advies, aldus de STAR. 

Wat de sociale partners betreft moet de handhaving zijn werk doen en gaat dat ‘geleidelijk’ bijdragen aan meer duidelijkheid. Los van wetgeving rond het rechtsvermoeden bij laag tarief is nieuwe wetgeving, wat de sociale partners betreft, niet nodig.

 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

10 reacties op dit bericht

  1. Handhaving is controle en maatregelen achteraf. Waar juist behoefte aan is, is expliciete duidelijkheid vooraf, dus voor dat je aan een opdracht begint.

  2. Waarom willen toch altijd de werkgevers- en werknemersorganisaties zich met het ZZP beleid bemoeien? ZZP’ers zijn per definitie geen werkgever en geen werknemer. (Ja dit is een retorische vraag). We gaan toch ook niet Ajax en Feyenoord het aankoopbeleid van PSV laten bepalen?

    • Misschien omdat een werkgever die tevens zzp’ers inhuurt, wettelijk verplicht is om (onder meer) te beoordelen of hij een ingehuurde (schijn)zelfstandige al dan niet moet opnemen als werknemer in de periodieke aangifte loonheffingen? En om die reden een groot belang heeft bij de vormgeving en het al dan niet doorvoeren van de wetgeving op dit gebied?

    • FNV zelfstandigen….. weet niet welke zelfstandige zo stom is om zich daarbij aan te sluiten. Zelfde als MKB-nederland, weet niet wie ze vertegenwoordigen, maar mij als inmiddels gedwongen ex werkgever hebben ze nooit gevraagd wat ik wil.

  3. Beste heren .
    De ZZPer en opdrachtengevers zijn daar verantwoordelijk voor. En handhaving ga toch heen . Neem je verantwoordelijkheid eens en hou op met regels te verzinnen terwijl de oplossing voor de hand leg en laat de overheid eens naar zich zelf kijken godverdomme

  4. Handhaving kan pas als er duidelijke regels zijn, en die zijn er nog steeds niet.

    Ook de overheid houdt zich nergens aan, dus wat verwacht je dan?

  5. stel dat alle zzp’ers in vastdienst verband gaan ( waar geen werkgever op zit te wachten ) maar buiten dat
    dan gaat de productie in nederland zwaar achteruit

  6. Geweldige voorstel. Ik ben benieuwd hoeveel mensen nog bij de belastingdienst werken, als deze wet ingaat. De belastingdienst zelf heeft de meeste schijnzelfstandige zzp’ers. Word leuk te zien hoe de klachten binnen de belastingdienst worden afgehandeld .

    • Behalve dan dat die ‘schijnzelfstandigen’ bij de Belastingdienst dat meestal helemaal niet zijn. Een of andere ambtenaar heeft besloten dat op basis van uitspraken van m.n. de vakbonden en half foutief geïnterpreteerde jurisprudentie veel zelfstandigen ten onrechte als schijnzelfstandige worden aangemerkt. Het wordt tijd dat de vakbonden voor eens en altijd de mond wordt gesnoerd, bij de FNV waren ze een hele tijd al op de goede weg om zichzelf op te heffen na bestuurscrisis op bestuurscrisis (misschien gebeurt het nog, al is de wens hier wellicht vader van de gedachte). Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een organisatie voor werknemers überhaupt wordt geconsulteerd daar waar het wet- en regelgeving betreft voor zelfstandigen. Het zgn. poldermodel moet radicaal op de schop en laten we eens gaan kijken hoe de wetgeving in de buurlanden en verder weg is geregeld. Ik snap dat het een ingewikkelde klus is om wetgeving helemaal om te gooien, maar het is de enige mogelijkheid om dit soort ellende voor eens en voor altijd uit te bannen. Voortmodderen op basis van achterhaalde en nauwelijks nog van toepassing zijnde arbeidswetgeving en het blijven plakken van pleisters is sowieso de verkeerde weg… Ik heb er geen problemen mee om sociale premies af te dragen, dat doe ik nu deels ook al vanuit de BV, ook al heb (en maak) ik geen enkele aanspraak op wat voor regeling of tegemoetkoming dan ook. AOV vind ik ook prima, bij een reguliere verzekeraar krijg ik geen AOV want BMI te hoog, dan zijn de mogelijkheden ineens heel beperkt, zelfs voor een kantoorbaan. Met een van overheidswege ingestelde AOV met verplichte acceptatie zou ikzelf bijvoorbeeld best goed geholpen zijn…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *