Maandelijkse archieven: juni 2015

Betaald leren. Challenges, een slimme manier om jezelf scherp te houden.

OndernemerschapJezelf ontwikkelen. Als zelfstandige is dat kostbaar. Maar elke zelfstandig professional weet ook hoe kostbaar het is om het niet te doen. Je hebt immers geen vaste inkomsten, dus het moment dat je niet meer up-to-date bent, heb je als zelfstandig kennisprofessional geen werk meer.

Hoe balanceer je dan de kosten voor het leren en de kosten voor het niet leren? Je hebt naast de uitgaven aan het leren, die je sterk kan drukken door b.v. cursussen op Coursera te doen, ook nog de gederfde inkomsten in tijd.

Studeren op kosten van de baas, mogelijk zelfs in de baas zijn tijd, kan niet meer. Of toch?

Open innovatie

Een manier waarop ik mezelf ontwikkel is door mee te doen aan open innovatie challenges. Via een platform als Innocentive kan je meedoen aan uitdagingen die (grote) organisaties uitschrijven. Dit kan van alles zijn, van een chemische formule om makkelijker lijmresten te verwijderen van plastic verpakkingen tot het in kaart brengen van verstoppingen in het rioleringssysteem van Engeland tot het transformeren van een B2B sales proces naar online. Om er maar een paar te noemen.

Wat heeft open innovatie met educatie te maken? Het is een manier om te leren. Door een uitdaging aan te gaan die (net) buiten je kennis en kwaliteiten ligt vergroot je die kennis en kwaliteiten.

Dat kan, als je een autodidact bent, door zelf research te gaan doen. Door alles op te zoeken en te kijken hoe ver je komt. Zelf ben ik geen echte autodidact, ik leer graag samen met anderen.

Leren van anderen

Recent heb ik wederom meegedaan aan een tweetal challenges. Eén voor het opsporen van verstoppingen in het rioleringssysteem van Engeland en één om (handgeschreven) documenten beter te classificeren en volautomatisch door te sturen naar de juiste afdeling.

De eerste challenge had ik een idee hoe dat met sensoren zou moeten kunnen. Echter is mijn kennis van sensor, meetsystemen, uitlees afstanden, wattages en dergelijke veel te beperkt. Dus heb ik online een oproep gedaan wie het leuk leek hier mee te helpen. Twee mensen reageerde, beide met precies de technische kennis die mij ontbrak. Samen zijn we met zijn drieën tot een hele goede oplossing gekomen. Of het de beste oplossing is, of deze gaat winnen, dat zal de tijd leren. Ik heb echter weer heel veel geleerd van deze avond over sensortechnologie, PLA (biologisch plastic) en andere interessante technische dingen. Misschien krijgen we er voor betaald, maar geleerd heb ik.

De tweede challenge had ik het idee dat middels machine learning en heel veel data een oplossing voor te vinden moest zijn. Ik heb dit hele rudimentaire idee neergelegd bij een vriend die hier veel van weet. We hebben samen een ochtend zitten brainen en schrijven en het plan was er. Wederom denk ik een heel goed plan, waarbij ik vanzelf merk of het het beste plan is. Ik heb veel geleerd over een onderwerp dat heel belangrijk is in de toekomst. En mogelijk worden we er dus nog voor betaald ook.

Hebben de andere partijen in deze samenwerking ook van mij geleerd? Dat moet je hen vragen, maar ik gok in de meeste gevallen van wel. Ik breng mijn kennis in over bijvoorbeeld het begrijpend lezen van zo’n challenge, iets waar ik een gevoel voor heb ontwikkeld (aangezien ik er al meerdere gewonnen heb). Ik breng ook kennis is over de opbouw van zo’n oplossing in een stuk. Dat helpt mensen te overtuigen, want ze moeten het eerst begrijpen voordat ze inzien hoe goed je technische oplossing is. Misschien heb ik wel meer lessen ingebracht, dat is voor mij lastig in te schatten, voor mij is het immers als bestaande kennis.

Betaald leren

Of ik in geld betaald ga krijgen voor deze twee leerzame dagdelen? Dat zal de tijd leren. Geleerd heb ik echter al wel, simpelweg door met anderen deze challenges te doen. En mogelijk dus nog met een financiële vergoeding. Zo kan je dus als zelfstandige betaald leren.

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , | Laat een reactie achter

Zelfstandigenaftrek blijft. Maar misschien wel anders…

De zelfstandigenaftrek lijkt te blijft bestaan. De regeringspartijen PvdA en VVD lieten deze week bij monde van hun woordvoerders Ed Groot (PvdA) en Erik Ziengs (VVD), weten voor handhaving van de aftrek te zijn. ‘Afschaffing van de zelfstandigenaftrek is volstrekt niet aan de orde’, zei PvdA-kamerlid Ed Groot dinsdag tijdens een discussiebijeenkomst over deze aftrek.

Afschaffing lijkt dus niet aan de orde (dat zou ook een te grote stap zijn) de discussie over de voorwaarden is van tafel. Eerder was er sprake van om de aftrek omzetafhankelijk te maken, in plaats van een vast bedrag, De Groot denkt aan het stellen van voorwaarden.

De Groot sluit namelijk niet uit dat er zelfstandigenaftrek gaat veranderen bij de herziening van het belastingstelsel. Zo zouden er prikkels kunnen worden ingebouwd om zzp’ers een verzekering te laten afsluiten voor arbeidsongeschiktheid. Ook zou het aantrekkelijker kunnen worden gemaakt voor een zzp’er om personeel aan te nemen, zodat doorgroei wordt bevorderd. De Groot zegt daarbij dat het hier slechts om eerste ideeën gaat.

VVD-kamerlid Erik Ziengs wil dat er geen enkele manier getornd wordt aan de zelfstandigenaftrek, ook niet door daar verplichtingen aan te koppelen. Ziengs wijst erop dat deze aftrek ook bedoeld is voor de zelfstandige ondernemers met enkele personeelsleden die onder de inkomstenbelasting valt. Inkomensachteruitgang voor ondernemers als gevolg van de belastinghervorming sluit Ziengs echter uit.

De discussie is dus nog niet helemaal afgelopen.

(Lees voor een overzicht van het recente nieuws over de Haagse plannen voor zelfstandigen de ZiPconomy themanieuwsbrief van juni: Zie hier

 

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags | Laat een reactie achter

De toekomst van werk. 2022 in drie scenario’s. Wordt het blauw, groen of oranje?

Globalisering, vergrijzing, energiecrisis, China, technologie (robots, internet of things, 3d printers), internationale instabiliteit. Een wereld die “turbulent, onzeker, complex en dubbelzinnig” is. De VUCA wereld dus. Of denk aan de trends van Lynda Gratton (zie video). Genoeg aanleidingen om na te denken over wat de toekomst van werk en organisaties is.  En dat gebeurt dan ook massaal.

Drie scenario’s

Adviesbureau PWC doet haar duit in het zakje,  dat het gemiddelde whitepaper qua kwaliteit overstijgt. De analyse van PWC,  met de titel ‘The future of work. A journey to 2022’ is hier te vinden. Maar we halen er alvast een hoofdpunt uit.

PWC voorziet dat we toegaan naar drie werelden van werk & organiseren. Drie types met heel verschillende karakteristieken en voorkeuren voor collectivisme vs individualisme en versplintering vs integratie.  Kiest u maar: blauw, groen of oranje.

toekomst van werk_PWC
Bron: The future of work. A journey to 2022’ (PWC)

De blauwe wereld:  Corporate is King

In  de blauwe wereld domineert het “big company capitalism”.  Winst, omzet en groei van het marktaandeel zijn de belangrijkste drijfveren. “The globalisers take centre stage, consumer preferences dominate, a corporate career separates the haves from the have-nots.”  Organisaties zijn zo groot en dominant dat ze invloedrijker zijn dan landen. Qua managementcultuur worden deze organisatie gedreven door detail, regels, big-data (ook voor intern) en focus resultaat.

De ‘deal’ tussen organisaties en werknemers is traditioneel (en wel zo veilig voor velen): “job security and long-term service with an organisation in return for employee commitment and flexibility”. Voor 44% van de 10.000 ondervraagden in het onderzoek is (baan)zekerheid het belangrijkste aspect bij het kiezen een baan.

De groene wereld:   Duurzaam samenwerken

In de groene wereld zijn organisaties gericht op duurzaamheid, welzijn en mileu bewust. En wel omdat zowel werknemers als consumenten het eisen. “Consumers demand ethics and environmental credentials as a top priority. Society and business see their agendas align.” Niet omzet, winst of marktaandeel staan bovenaan maar de behoefte om ‘er toe doen’ en een positieve impact te hebben op het sociale en ecologische klimaat.

Het Nieuwe Werken staat centraal. Organisaties zullen stevig investeren in technologie die samenwerken en het nieuwe werken ondersteunen. Bij het ontwikkelen van producten en diensten is co-creatie, met klanten, partners, medewerkers, het toverwoord.

De uitruil tussen organisaties en werknemers bestaat in de groene wereld uit: “ethical values and work – life balance in return for loyalty towards an organisation that does right by its employees” .  “65 % of people around the world want to work for an organisation with a powerful social conscience. 35 % of HR professionals are building their talent strategies around their organisations’ social and environmental conscience, which is intrinsic to the brand and matches the values and beliefs of their people.”

De oranje wereld : Big is bad for business

In de oranje wereld gaat het om het behalen van maximale flexibiliteit en het reduceren van (vaste) kosten. Kleinere, wendbare en lenige organisaties zijn superieur. In plaats van groei na te streven ligt in de oranje wereld de nadruk om het optimaal benutten van netwerken. Freelancers en ondernemers bemensen de arbeidsmarkt en bedrijven splitsen in kleine entiteiten om relevant te blijven in een snel veranderende wereld.

De ‘employee value proposition’ in de oranje wereld bestaat uit “flexibility, autonomy and varied challenges in return for working on a short-term contractual basis”

Wat cijfers vanuit de ondervraagde deelnemers over deze wereld: “The chance to take control of their career, what they do and when is what 29% of people around the world most want from a job. 46% of HR professionals expect at least 20% of their workforce to be made up of contractors or temporary workers by 2022.” Daarnaast: “4 out of 10 people around the world believe that traditional employment won’t be around in the future. Instead, people will have their own ‘brands’ and sell their skills to those who need them.”  Een derde van de ondervraagde HR professionals zegt dat ze hun sourcingstrategie inzetten op een groeiend aantal zelfstandigen.

PWC actielijst
Bron: The future of work. A journey to 2022’ (PWC)

Kiest u maar

PWC houdt het neutraal als het gaat om het uitspreken van een voorkeur voor een van deze drie werelden. Niet zo gek, ze zullen momenteel verreweg het meeste omzet draaien in de blauwe wereld en het is de vraag of accountantreuzen als PWC zelf in staat zijn mee te bewegen in deze veranderingen. Maar dat ter zijde.

Kiest u zelf maar.

Blauw, misschien wat onvriendelijker maar wel herkenbaar en zeker.  De duurzaamheid van groen. Of de hipster-wereld van oranje.

Hoewel kiezen? Valt er wel wat te kiezen? Of kunnen alleen de ‘D66 stemmende en (vanwege de zelfstandigenaftrek) geen belastingbetalende grachtengordel elite zzp’ers’ een eigen keuze maken en is de rest overgeleverd aan de willekeur van werkgevers (zoals onlangs als commentaar stond onder een artikel).  Of worden we, om Jonathan Holslag te parafraseren, terwijl wij dit soort debatten over de toekomst van werk voeren, in een noodvaart  door China ingehaald waar ze hele andere afwegingen maken?

Het zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn: op 11 juni organiseren dNHacademy, HRcommunity en ZiPconomy een seminar waarin sprekers als Lynda Gratton, Jonathan Holslag, Aukje Nauta, Rene ten Bos en Annet de Lange hun visie over geven over de Toekomst van Werk. Er zijn nog een paar laatste kaarten beschikbaar via deze website

Geplaatst in Professioneel inhuren, Toekomst van Werk | Tags , , | 1 Reactie

Onboarding van interim professionals: snel operationeel en betrokken.

9789024403486-240x300Onboarding, een HR instrument om nieuwe medewerkers snel en effectief te laten landen binnen organisaties. In hoeverre is dat toepasbaar en nuttig voor eerste fase van interim opdrachten? Daarover spraken we met onboarding-expert Ardienne Verhoeven van Workwonders.

Het inhuren van zelfstandige professionals bij organisaties heeft de afgelopen jaren een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Die professionalisering richt zich wel vooral op de eerste fase van de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Het recruitmentstuk. Dus het deel totdat het contract gesloten is. Maar dan? Na die eerste fase nog veel ruimte voor verbetering is. Te beginnen met start van de opdracht.

‘Onboarding’ is een term die meer en meer in zwang raakt bij mensen die in loondienst komen. Een samenspel van introductie, ervaringen en leren waarmee een medewerker sneller effectief is en succesvol kan zijn. Ardienne Verhoeven is onboarding-expert. Ze publiceerde onlangs een, slidin’book,  innovatief vormgegeven boek over dit thema. Een interview over de noodzaak en waarde van onboarding en de toepasbaarheid daarvan op interim professionals.

Snel operationeel en betrokken

Wat is voor jou de essentie van onboarding?

Onboarding gaat over het samenspel van de introductie activiteiten en het leerproces dat een nieuwkomer doormaakt, om zijn of haar rol binnen de organisatie effectief in te vullen. Het zijn zowel geplande als ongeplande nieuwe ervaringen bij een organisatie die bijdragen aan zijn succes en die zorgen voor betrokkenheid bij de visie, doelstellingen en cultuur van de organisatie.

Goed onboarding zorgt ervoor dat je klaar bent voor je rol, weet wat er van je verwacht wordt, je betrokken voelt, een netwerk binnen de organisatie opbouwt. En je blijft verbinden aan de organisatie.

In de manier waarop jij tegen onboarding aankijkt een op een te vertalen naar zelfstandigen professionals die ingehuurd worden. Loont dat wel de moeite? Ze zijn immers vaak na een half jaar of jaar weer weg?

Juist voor interim professionals is het van belang dat ze snel operationeel zijn. Dat wil je als organisatie in een stroomversnelling brengen. Dat vraagt juist een investering in het managen van verwachtingen, duidelijkheid over de rol , resultaten en gedrag dat je over en weer verwacht. Voor hen speelt de retentie op het eerste oog minder een rol. Maar toch: ook interimmers voelen zich verbonden en komen terug. Er ontstaan vaste ‘flex-schillen’ bij organisaties. Iemand die bij voorbeeld voor Rabobank werkt, gaat minder snel voor ABN Amro werken.

Door flexibele krachten niet in te werken snijd je je als ondernemer in de vingers

TNO en CBS publiceerden in mei 2014 een onderzoek waaruit blijkt dat medewerkers steeds minder zelfstandig werken.  Minder zelfstandige medewerkers zijn slecht nieuws. Zo hebben zij een hogere kans op burn outs en zijn zij minder innovatief. TNO en CBS wijten de afname van zelfstandigheid aan de toename van het aantal flexibel werkenden.

Naar mijn mening komt dat omdat ondernemers hun flexibele krachten structureel anders behandelen. Doordat ze bijvoorbeeld minder goed worden ingewerkt, zijn ze minder snel succesvol. Door hem niet in te werken snijd je je als ondernemer in de vingers.

Onboarding gaat veel over ‘cultuur’ en ‘invoegen’. Toch? De kracht van een zp’er is dat hij juist ook een externe is en met een been buiten de organisaties staat. Zie je hier een spanningsveld?

Onboarding gaat in de eerste plaats over het managen van verwachtingen. En over feedback geven aan elkaar, vanuit de organisatie en het individu. Over datgene wat je van elkaar verwacht. Daarvoor moet je elkaar de ruimte kunnen geven. Daarin verschilt vast en interim niet. Beiden willen ruimte om impact te maken binnen een organisatie. Ik zie dat spanningsveld dus niet zo.

In vakjargon maken we onderscheid tussen de ‘company approach’ en ‘individual approach’ bij onboarding. Organisaties die een company approach hebben, vertellen nieuwkomers ‘Zo doen we dat hier’. Bij een individual approach kijkt de organisatie naar de optimale bijdrage die een nieuwkomer met zijn eigen ervaring en expertise kan leveren aan een goed bedrijfsresultaat. Ik geloof dat onboarding juist over het laten excelleren van het individu binnen de organisatie gaat. Daar moet de vorm van het contract los van staan. Wellicht heeft een interimmer dat wel als voordeel: als individu krijgt hij meer ruimte omdat een organisatie dat sowieso bij zijn rol vindt passen.

Psychologisch contract

Er ligt, zo blijkt uit ons onderzoek naar goed opdrachtgeverschap, een belangrijk verbeterpunt om duidelijker vast te leggen wat nu precies de opdracht is die een zp’er moet komen doen. Die is nu nog vaak te impliciet, vaak niet vele meer dan een uitgeklede functieomschrijving. Zie jij het scherper krijgen van die opdrachtomschrijving, ook op papier, als onderdeel van onboarding? Of moet dat eigenlijk daarvoor al rond zijn?

Voor onboarding geloof ik in de kracht van het psychologisch contract. Dat is niet het contract op papier met daarin het tarief en deliverables. Maar het zijn de percepties van een interimmer over wat hij denkt te moeten leveren en te gaan krijgen. Die zijn vaak onuitgesproken en impliciet en veel breder dan alleen de opdrachtbeschrijving.

Feedback in de begin fase opdracht is zo relevant

Wat je krijgt gaat over de inhoud van de opdracht, de rol die je krijgt, maar ook over de sfeer, de beloning, het beleid van de organisatie. De informatie over de rol kan niet scherp genoeg zijn. Daar gaat, over het algemeen, veel energie naar uit. Mensen gaan er naar op zoek en willen dit expliciet hebben.

Wat je krijgt is vaak nog wel uitgesproken. Maar wat er van je verwacht wordt, niet. Dat gaat over gedrag (hoe kom je tot je prestaties) , loyaliteit, flexibiliteit, inzetbaarheid, integriteit. Daar zijn werknemers en interimmers veel minder mee bezig. Maar daar zit vaak het grootste afbreukrisico. Daarom is feedback in de begin fase zo relevant. Die geef je elkaar op basis van dit psychologische contract. Je maakt percepties expliciet van wat je krijgt en wat je geeft.

Zeker van een zelfstandige professional mag een verwachten dat hij ook zelf zijn rol pakt als het gaat om ‘onboarding’. Wat is het belangrijkste hij zelf kan bijdragen.  

Er zijn een paar zaken van belang. Zorgen voor heldere verwachtingen, wat verwacht ik van jou en jij van mij. Dat betekent snel feedback vragen en geven.  Vooral bij implementaties is het hebben van een netwerk heel relevant. Dat kun je opbouwen om zaken gedaan te krijgen. Zodat je weet wie je waarvoor moet hebben. En zij jou weten te vinden.

Daarnaast gaat het om de cultuur te begrijpen. Waarom doen ze in de organisatie wat ze doen? Waar komt het (collectieve) gedrag vandaan?  Tijdens kennismakingsgesprekken kun je je foucssen op de ongeschreven regels van cultuur. Niet dat je hetzelfde gedrag zou moeten vertonen, maar het is wel goed om te weten wat de organisatie als succesvol gedrag ziet. Ik heb daarvoor in mijn boek een korte gesprekleiddraad over cultuur opgenomen.

Rol van HR

Is ‘onboarding’ iets wat bij HR ‘ligt’, of vooral een taak van de (hiring) manager?

HR voert de regie, Lijnmanagement maakt samen met de nieuwkomer een plan voor onboarding. Dat begint bij de fase van het aantrekken van een nieuwe kracht.  Daar vormt zich de basis voor de opdracht.

Wat zijn je belangrijkste tips voor een organisatie wanneer ze zich bewuster om willen gaan met de   onboarding van externen?

Laat niet de vorm van het contract leidend zijn bij de invulling van onboarding. Zeker niet wanneer in- en extern, vast en flexibel door elkaar heen lopen. Sommige externen zitten er langer dan vaste medewerkers. Of gaan daarna in dienst. Medewerkers zijn sneller succesvol door onboarding en dat wil je voor zowel een vaste als een externe kracht. Je verdient het altijd terug!

Het boek Onboarding. Blijvend succes van nieuwe medewerkers van Ardienne Verhoeven is primair gericht op medewerkers in vaste dienst maar zeker ook informatief voor onboarding van externen. Het boek is hier te koop.  Het boek heeft een bijzonder vorm: het is een slidin’book: lezen en kijken in elkaar geschoven. Slides bieden je snel inzicht in het onderwerp; met de tekst kun je je verdiepen.  

Inhuur recruitment & flex

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | 1 Reactie