"Exploring the future of work & the freelance economy"

Betaald leren. Challenges, een slimme manier om jezelf scherp te houden.

OndernemerschapJezelf ontwikkelen. Als zelfstandige is dat kostbaar. Maar elke zelfstandig professional weet ook hoe kostbaar het is om het niet te doen. Je hebt immers geen vaste inkomsten, dus het moment dat je niet meer up-to-date bent, heb je als zelfstandig kennisprofessional geen werk meer.

Hoe balanceer je dan de kosten voor het leren en de kosten voor het niet leren? Je hebt naast de uitgaven aan het leren, die je sterk kan drukken door b.v. cursussen op Coursera te doen, ook nog de gederfde inkomsten in tijd.

Studeren op kosten van de baas, mogelijk zelfs in de baas zijn tijd, kan niet meer. Of toch?

Open innovatie

Een manier waarop ik mezelf ontwikkel is door mee te doen aan open innovatie challenges. Via een platform als Innocentive kan je meedoen aan uitdagingen die (grote) organisaties uitschrijven. Dit kan van alles zijn, van een chemische formule om makkelijker lijmresten te verwijderen van plastic verpakkingen tot het in kaart brengen van verstoppingen in het rioleringssysteem van Engeland tot het transformeren van een B2B sales proces naar online. Om er maar een paar te noemen.

Wat heeft open innovatie met educatie te maken? Het is een manier om te leren. Door een uitdaging aan te gaan die (net) buiten je kennis en kwaliteiten ligt vergroot je die kennis en kwaliteiten.

Dat kan, als je een autodidact bent, door zelf research te gaan doen. Door alles op te zoeken en te kijken hoe ver je komt. Zelf ben ik geen echte autodidact, ik leer graag samen met anderen.

Leren van anderen

Recent heb ik wederom meegedaan aan een tweetal challenges. Eén voor het opsporen van verstoppingen in het rioleringssysteem van Engeland en één om (handgeschreven) documenten beter te classificeren en volautomatisch door te sturen naar de juiste afdeling.

De eerste challenge had ik een idee hoe dat met sensoren zou moeten kunnen. Echter is mijn kennis van sensor, meetsystemen, uitlees afstanden, wattages en dergelijke veel te beperkt. Dus heb ik online een oproep gedaan wie het leuk leek hier mee te helpen. Twee mensen reageerde, beide met precies de technische kennis die mij ontbrak. Samen zijn we met zijn drieën tot een hele goede oplossing gekomen. Of het de beste oplossing is, of deze gaat winnen, dat zal de tijd leren. Ik heb echter weer heel veel geleerd van deze avond over sensortechnologie, PLA (biologisch plastic) en andere interessante technische dingen. Misschien krijgen we er voor betaald, maar geleerd heb ik.

De tweede challenge had ik het idee dat middels machine learning en heel veel data een oplossing voor te vinden moest zijn. Ik heb dit hele rudimentaire idee neergelegd bij een vriend die hier veel van weet. We hebben samen een ochtend zitten brainen en schrijven en het plan was er. Wederom denk ik een heel goed plan, waarbij ik vanzelf merk of het het beste plan is. Ik heb veel geleerd over een onderwerp dat heel belangrijk is in de toekomst. En mogelijk worden we er dus nog voor betaald ook.

Hebben de andere partijen in deze samenwerking ook van mij geleerd? Dat moet je hen vragen, maar ik gok in de meeste gevallen van wel. Ik breng mijn kennis in over bijvoorbeeld het begrijpend lezen van zo’n challenge, iets waar ik een gevoel voor heb ontwikkeld (aangezien ik er al meerdere gewonnen heb). Ik breng ook kennis is over de opbouw van zo’n oplossing in een stuk. Dat helpt mensen te overtuigen, want ze moeten het eerst begrijpen voordat ze inzien hoe goed je technische oplossing is. Misschien heb ik wel meer lessen ingebracht, dat is voor mij lastig in te schatten, voor mij is het immers als bestaande kennis.

Betaald leren

Of ik in geld betaald ga krijgen voor deze twee leerzame dagdelen? Dat zal de tijd leren. Geleerd heb ik echter al wel, simpelweg door met anderen deze challenges te doen. En mogelijk dus nog met een financiële vergoeding. Zo kan je dus als zelfstandige betaald leren.

Bas van de Haterd is auteur, (internationaal) spreker en adviseur over de invloed van technologie op werk. Hij kijkt zowel naar het werk dat mensen nog gaan doen, de manier waarop we dit werk organiseren als de manier waarop we mensen voor dit werk aantrekken en motiveren. Hij schreef hierover o.a. boeken als '10 banen die verdwijn & 10 banen die verschijnen', de maatschappelijke impact van de zelfrijdende auto en (R)evolutie van Werk. Allen als e-boek te downloaden op basis van waardebepaling achteraf via vandehaterd.nl/e-boeken. Ook organiseert hij jaarlijks Digitaal-Werven en TA-Live over innovatie in recruitment. Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd