"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wanneer komt er een ‘Great Place to Work’-award voor ZZP’ers? Alvast een paar suggesties.

Gisterenavond was er de uitreiking van de awards voor ‘Beste Werkgever 2012’ . Althans volgens Great Place to Work 2012. Great Place to Work is ondertussen een bekend instituut geworden en actief over alle belangrijke over de hele wereld. De organisatie stelt zelf de volgende ambitie:  ‘Een Great Workplace is een werkomgeving waarin je de mensen waarvoor je werkt kunt vertrouwen, trots kunt zijn op wat je doet en plezier beleeft aan de mensen waarmee je werkt.’  De ‘je’ in deze zin, dan zijn de werknemers in loondienst van de organisatie. Prima. Maar ik werk als zelfstandige ook voor organisaties. En als ik die definitie zo lees, dan staan daar eigenlijk zaken in die ik ook belangrijk vind in de relatie opdrachtgever-opdrachtnemer. Omdat organisaties steeds meer met zelfstandigen werken (en ’employer branding’ richting die groep steeds belangrijker wordt)  roept dat de vraag op:  ‘Wanneer komt er eigenlijk een Great Place to Work’ voor ZZP’ers?

Arjan van der Born deed september2011  hier op ZiPconomy al eens een oproep voor het ‘Manifest Goed Opdrachtgeverschap‘ en in april 2011 zette ik de 10 praktische elementen van goed opdrachtgeverschap op een rij, althans vanuit het perspectief van de opdrachtgever. Wat zullen Zelfstandige Professionals, of for that matter, alle ZZP’ers belangrijk vinden als Great Place to Work. Een paar suggesties, maar ik ben ook erg nieuwsgierig wat jullie vinden.

Een paar elementen die ZZP’ers belangrijk vinden

1. Contact
Een ZZP’er is in eerste instantie een mens, en dan pas een bedrijf. Hij is meer dan zijn CV of een linkedin-profiel. Dus kwalitatief contact vanaf het eerste begin is de basis een relatie. Of dat nu tot een opdracht leidt of niet. Dat stelt eisen aan het recruitmentproces van organisaties.

2. Contract

Logisch dat je afspraken vastlegt in een contract. Wel belangrijk dat deze evenwichtig zijn en oog heeft voor de wederzijdse belangen. Een helder opdrachtformulering helpt ook duidelijk te maken wat wederzijdse verwachtingen zijn. Transparantie is een basis voor vertrouwen.

3. Eerlijk tarief

ZZP’ers worden geen zelfstandige om rijk te worden. En diegene die dat  wel om het geld doen, komen vaak van een koude kermis thuis. Wanneer je een eerlijke rekensom van alle kosten, risico’s en onzekerheden maakt, dan is het voor de meest ZZP’ers financieel aantrekkelijker om lekker 40 jaar en meer in loondienst door te blijven. Excessen in tarieven van zelfstandigen zijn er zeker, maar die zijn er onder salarissen ook. Kortom: geef een ZZP’er een fatsoenlijk tarief, gebaseerd op eerlijke uitgangspunten. (zie ook de Rutte-norm)

4. Onboarding

Toen ik een paar jaar geleden als interim manager startte bij een grote organisatie, was ik de eerste twee dagen kwijt om letterlijk mijn weg te vinden. Toegangspasje regelen, werkplek vinden, computer account aanvragen, iemand vinden die cruciale applicaties voor me kon opstarten en uitleggen. Vier keer mijn dagdeeltarief voordat ik ook maar iets zinnigs kon doen, dat is economisch niet handig. Maar bovendien voelde ik me ook niet erg welkom.

5. Administratieve en financiële riscio eerlijk spreiden

Veel grote organisaties werken om administratieve redenen met een schakel tussen hun  eigen organisatie en de zelfstandige. Met een broker, een MSP en of een bureau. Als zo’n tussenschakel financieel omvalt (en dat gebeurt steeds vaker, lees maar) dan kan de zelfstandigen naar zijn centen fluiten, ook voor de uren die hij al gewerkt heeft. Dit valt via goede afspraken met die tussen schakels prima te vermijden, maar gebeurt nergens.

6. Tijdige betaling facturen

Creditmanagement is ‘hot’ in deze barre tijden. Overheden, multinationals:  ze betalen altijd, maar wel heel laat. 90 dagen is geen uitzondering meer. Voor de gemiddelde leverancier van printerpapier misschien geen probleem, voor veel ZZP’er wel een beetje lastig.  Dat is best anders te regelen.

En, vinden jullie dit ook belangrijk en/of welke andere zaken ze er voordat een organisatie ook een Great place to Work is voor interim professionals?

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

5 reacties op dit bericht

  1. Dat zou een goed initiatief kunnen zijn van Zipconomy. Het zelf hosten van een Great Place To Work of Beste Werkgever zijn voor ZZP’ers in de breedste zin van het woord.

    Wat ik me wel afvraag is in welke mate er bij de bestaande versies rekening wordt gehouden met de ZZP’er. Krijgt hij ook een vragenlijst die hij mag invullen? Op welke manier worden ZZP’ers er bij betrokken? In andere woorden slaat de “je” alleen maar op mensen in loondienst?

    Als Zipconomy daar graten in ziet, dan houd ik me graag aanbevolen om mee te denken/werken. Ook van de andere kant van de wereld! 😉

  2. In het NRC (het ‘ik-je’) van vandaag wel een fraai staaltje hoe het niet hoort….

    Inkooporder

    De Universiteit Wageningen stuurt mij per e-mail een inkooporderformulier met de volgende bestelling:

    Artikelnaam/omschrijving: gastdocent LAR 26309, 80×€55,00

    Aantal: 1

    Prijs per eenheid: 4400,00 EUR

    Afleveradres: Wageningen UR, ESG, Gebouw 101, Goederenontvangst DOW.

    * inkoopordernummer op zowel pakbon als factuur vermelden.

    Zou dit het beloofde contract zijn voor mijn gastdocentschap bij de afdeling Landschapsarchitectuur?

    Voor een kleine zzp’er zijn alle beetjes welkom, dus ik antwoord maar bereidwillig: „Hartelijk dank voor uw bestelling met bovenstaand inkoopordernummer. Het gevraagde artikel ‘gastdocent LAR 26309’ is leverbaar. Levering zal geschieden in delen, zonder pakbon.”

  3. Gezien de hoeveelheid hete kolen die we als interimmers uit het vuur slepen, zou er inderdaad best eens wat meer waardering mogen zijn…