SLUIT MENU

Opdrachten voor zelfstandig professionals: “Toenemende transparantie inhuurmarkt biedt mooie kansen”

Steeds meer aanvragen zijn online zichtbaar, maar zzp’ers hebben vaak nog de grootste moeite om snel de juiste opdracht te vinden. Dat moet en kan veranderen, vindt Rob de Laat.

“Een van de interessantste ontwikkelingen in de markt voor inhuur van externe arbeid is dat die markt de afgelopen jaren steeds transparanter is geworden”, zegt Rob de Laat. Als ondernemer, adviseur en investeerder maakte hij al vele kilometers in de inhuurwereld. Hij zoekt altijd naar vormen om de markt beter te laten functioneren, en die transparantie biedt kansen, legt hij uit: “Je ziet dat die ontwikkeling zich doorzet aan beide kanten van het speelveld: zowel de aanvraagkant als de kandidatenkant is zichtbaarder dan ooit.”

Aan de aanvraagkant hebben opdrachtgevers hun inhuurproces transparanter georganiseerd, met als resultaat dat steeds meer inhuurdesks, MSP’s et cetera hun aanvraag ook online publiceren. “Vroeger waren zulke aanvragen niet zichtbaar en hielden leveranciers ze voor zichzelf. Tegenwoordig laten ze zien welke vacatures er zijn én hoe je kunt reageren.”

Intermediair nodig om tot match te komen

Tegelijkertijd met deze ontwikkeling was er de afgelopen jaren een grote toename van het aantal zelfstandige professionals, vervolgt De Laat: “Die zelfstandigen worstelen allemaal met het gegeven dat die aanvragen wel zichtbaar zijn, maar dat het ze toch wel veel moeite kost om zichzelf aan te bieden. We weten uit onderzoek dat een zzp’er zich gemiddeld 40 keer moet aanbieden om te komen tot een match. De gemiddelde zelfstandige professional trekt dat niet. Daarom blijft hij of zij gebruik maken van traditionele bureaus.

We weten uit onderzoek dat een zzp’er zich gemiddeld 40 keer moet aanbieden om te komen tot een match

Kortom: in theorie is de markt transparanter dan ooit, maar in de praktijk is het nog steeds een lastig verhaal. De zzp’er heeft nog steeds die intermediaire partij nodig en juist dit intermediaire gedeelte tussen vraag en aanbod is nog niet zo transparant. Dat komt deels omdat de kosten van de intermediaire partijen nog niet goed inzichtelijk worden gemaakt en anderzijds omdat de bureaus zowel voor de ene kant als voor de andere kant werken.”

In zijn zoektocht naar vormen om de nieuwe mogelijkheden rondom transparantie beter te benutten, raakte De Laat in gesprek met een paar collega-ondernemers. Die waren bezig een dienst uit te werken die optimaal gebruik wil maken van het feit dat aanvragen steeds meer online zichtbaar zijn: Flexparency.

De Laat besloot het initiatief, waaraan momenteel de laatste hand wordt gelegd, te ondersteunen. Want, legt hij uit: “Flexparency combineert een ruime kennis van de markt met grondige kennis van automatisering en kunstmatige intelligentie. Op basis hiervan is een platform ontwikkeld. Dat brengt in één omgeving het overgrote deel van de opdrachten bijeen die op al die inhuurdesks en bij MSP’s en brokers worden aangeboden.”

Slimme technologie voor zoeken naar opdracht

“Bovendien helpt die slimme technologie zelfstandigen om razendsnel de voor hen meest interessante opdrachten te vinden. De kandidaat kan bijvoorbeeld selecteren op issues als reisafstand of tarief, maar ook op de vraag wat op dit moment het beste bij zijn of haar loopbaan past. Met Flexparency kan hij of zij veel sneller en met meer focus zoeken naar een geschikte opdracht. En bij zoveel mogelijk mooie en passende matches is uiteindelijk natuurlijk de hele markt gediend.”

“Wat ik verder belangrijk vind is dat Flexparency er nadrukkelijk voor kiest om de kandidaat centraal te stellen. Het is geen bureau dat halve keuzes maakt en twee heren dient. Ik ben ervan overtuigd dat intermediairs hele duidelijke keuzes moeten maken met betrekking tot de vraag wie hun klant is. Pas nadat je zo’n keuze hebt gemaakt kun je die klant maximaal faciliteren. Als je zo’n keuze niet maakt, krijg je compromissen en die zijn altijd suboptimaal.”


Meld je aan voor de Webinarweek 2022

Tijdens de Webinarweek op woensdag 5 oktober leggen Frank van Dijk en Michel Matthijssen van Flexparency uit hoe je als zelfstandige succesvoller kunt zijn in het aanbieden op online aanvragen en hoe je met minder moeite die uitdagende opdracht vindt.

Meld je hier aan voor dit webinar.

 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.