Meeste interim managers zien omzet nog niet inzakken Geplaatst 19 maart 2020 door ZiPredactie Er is in ieder geval één categorie zzp’ers die voorlopig geen beroep zal doen op steunmaatregelen van de overheid. Een meerderheid van zelfstandig werkende managers en consultants verwacht op korte termijn niet of nauwelijks een omzetdaling als gevolg van het coronavirus. Dat blijkt uit een peiling die interim-bureau Schaekel & Partners de afgelopen dagen heeft gehouden onder tweehonderd hoogopgeleide zzp’ers op management- en directieniveau. Het grootste deel van hen werkt thuis en kan de gewerkte uren gewoon declareren. Slechts 10% geeft aan dat opdrachten geheel of gedeeltelijk zijn stopgezet. Buffers ‘Het kan stilte voor de storm zijn, maar deze groep houdt het mede dankzij opgebouwde buffers nog wel een tijdje uit’, zegt partner Piet Hein de Sonnaville. ‘Dat was ook in de vorige crisis het geval. Toen bleek dat ze het ondanks een leegloop die soms tot negen maanden opliep toch wisten uit te houden.’ De groep zelfstandige managers en consultants is sindsdien iets gegroeid, maar niet zo hard als andere groepen zzp’ers. Omzetdaling Toch geeft 18% van de ondervraagden aan wel een omzetdaling van tussen 25% en 50% te verwachten. Ruim de helft van de ondervraagden ziet de opdracht niet wijzigen door het virus. Volgens de onderzoekers is dat opmerkelijk, omdat 86% wel verwacht dat de vraag als gevolg van de huidige crisis zal dalen. Dat duidt erop dat de pijn nog moet komen, bijvoorbeeld na afronding van de opdracht. ‘Blijkbaar zijn de effecten op korte termijn voor een belangrijk deel van de ondervraagde zelfstandige professionals niet zorgelijk’, concludeert De Sonnaville. ‘Dit in tegenstelling tot vele andere zelfstandigen, die nu wel al te maken krijgen met forse omzetcorrecties.’ Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Corona, interim management | Laat een reactie achter
Inkomenssteun voor zzp’ers (Tozo) niet voor parttimers. Invoering kost nog enige tijd. Geplaatst 19 maart 2020 door Hugo-Jan Ruts Minister Koolmees heeft in de Kamer aangegeven dat zijn regeling voor inkomenssteun voor zelfstandigen binnen enkele weken gereed is. “Dit zijn regelingen waar we normaal gesproken zeven tot acht maanden over doen. Die zijn we nu in één tot anderhalve week tijd uit de grond aan het stampen”, zei minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) woensdagavond tijdens een debat over de coronacrisis. “Het gaat heel erg snel, maar het moet wel zorgvuldig blijven gebeuren. Daar werken we nu heel erg hard aan met die verschillende organisaties.” De minister wees op de liquiditeitssteun, bijvoorbeeld door uitstel van belastingen, die zelfstandigen in de problemen alvast kan helpen. De regeling voor inkomenssteun, een aanvulling tot het sociaal minimum, werkt met terugwerkende kracht vanaf 1 maart en voor in eerste instantie drie maanden. Daarna kan deze nog eens met drie maanden verlengd worden. 27/03/2020 : ** UPDATE: zie dit artikel met informatie over de definitieve regeling. ** Voorwaarden Over deze “Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)” zijn ondertussen een aantal details bekend gemaakt. Daarin doet het kabinet een moreel appel op ondernemers om zich alleen te melden indien ze in de knel komen door de Corona-crisis. Voor het aanvragen gelden deze eisen: gevestigde zelfstandigen, vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd; woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland; Nederlander of daarmee gelijkgesteld; het bedrijf of zelfstandig beroep wordt in Nederland uitgeoefend; voldoet aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, waaronder ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel; is vóór 1 januari 2020 gestart met de onderneming en voldoet aan het urencriterium, d.w.z. minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep; woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd. Urencriterium De regeling staat dus niet open voor wie minder dan 1.225 uur werkt. Dat hoeven overigens niet alleen declarabele uren te zijn. Ook uren voor bijvoorbeeld acquisitie en administratie tellen mee met dit urencriterium (zie ook hier), dat ook geldt voor het kunnen aanvragen van de zelfstandigenaftrek. Uitvoering door gemeente Gemeenten gaan deze regeling uitvoeren, die hebben dus nog wel enige tijd nodig om communicatie en aanmelding op te tuigen. Zelfstandigen kunnen in eerste instantie drie maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum krijgen. “Hoe hoog dit bedrag precies is hangt af van de samenstelling van uw huishouden en uw inkomen. U hoeft deze inkomensondersteuning niet terug te betalen. Er is ook geen vermogens- en partnertoets” staat op de website te lezen. “Daarnaast kunt u een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van max. € 10.517 euro. Dit bedrag dient wel terugbetaald te worden. Het rentepercentage is nog niet bekend, maar zal in ieder geval onder het bij het Bbz gehanteerde percentage van 8% liggen.” De overheid waarschuwt alvast dat uitvoering enige tijd kan gaan duren. “Streven is dat gemeenten zoveel mogelijk binnen 4 weken na aanmelding tot een besluit komen en tot uitkering overgaan. Door grote drukte lukt dat mogelijk niet altijd. Dan kunnen gemeenten tot bevoorschotting overgaan.” Bron: Rijksoverheid Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Corona, tozo | 23s Reacties
Alle kennis uit WebinarWeek #6 op een rij Geplaatst 19 maart 2020 door ZiPredactie Een paar weken geleden geleden organiseerden Werf& en ZiPconomy hun zesde webinarweek. 24 webinars boordevol informatie. We hebben ze nu allemaal op een rij gezet. Je kunt ze hier allemaal terugkijken. In dit speciale eMagazine komen de vijf dagthema’s aan bod in artikelen. Met links naar de webinars plus een korte toelichting ‘Future Proof Recruitment‘, Candidate Experience, Professioneel inhuren anno 2020, ‘Out-Of-The-Box’ Recruitment, Total Talent Acquisition. Daarnaast is er dit totaal overzicht met links naar alle losse webinars. Het volledige eMagazine kun je vinden je via deze link. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags video, webinarweek | Laat een reactie achter
Gros ZP’ers schiet weinig op met steunpakket kabinet Geplaatst 18 maart 2020 door Hugo-Jan Ruts Steunpakket: prima, maar alleen voor noodgevallen Zelfstandigen & opdrachtgevers: wees creatief en solidair Overheid: neem voortouw in goed opdrachtgeverschap Kabinet: geef snel duidelijkheid inhuur-zzp regels Het kabinet heeft gisteren een ongekend groot pakket aan maatregelen aangekondigd om de eerste economische schokken van de corona-crisis op te vangen. Het pakket is gericht op het behoud van banen, uitstel van betalen van belastingen, verruiming van kredietmogelijkheden en inkomenssteun voor zzp’ers die acuut in de problemen komen. Dat het kabinet, naast de eerste prioriteit voor de gezondheid, nu vooral oog heeft voor zelfstandigen met acute financiële problemen, is natuurlijk gerechtvaardigd. Maar veel zelfstandige professionals – de groep die opdrachten doet in het bedrijfsleven en bij de overheid – zullen niet veel aan deze maatregelen hebben. Niet direct in ieder geval. Een ICT’er met een tarief van 70-80 per uur zal – naar ik hoop – geen beroep doen op de mogelijkheid het inkomen aan te vullen tot bijstandsniveau als zijn of haar opdracht tijdelijk stop gezet wordt. Ze zullen – en met hen opdrachtgevers en bemiddelingsbureaus – veel meer geholpen zijn met beleidsmakers die hun ondernemerschap faciliteren. En ze moeten uiteraard bovenal ook zelf aan de bak: creatief en proactief zijn, samen oplossingen zoeken, vooral ook omdat momenteel nog niet te voorzien is hoe lang we te maken zullen hebben met de gevolgen van corona. Ondernemerschap Eerst de zelfstandige professionals zelf. Ze maken er graag een punt van dat ze ondernemer zijn. Ondernemers hebben buffers, kunnen tegen een stootje en gaan creatief om met plotseling veranderende situaties. In mijn timeline zie ik tal van initiatieven waarin zelfstandigen op een andere manier hun dienstverlening voortzetten. Of van de nood een deugd maken. Door mensen te helpen die het nu hard nodig hebben bijvoorbeeld: ik zie sociale initiatieven ontstaan om tijdelijk vrije tijd te koppelen aan hulpbehoevende mensen. Of door achterstanden in de vakliteratuur in te halen, of eindelijk die website weer eens af te stoffen. Natuurlijk is dit voor sommigen makkelijker gezegd dan gedaan. Voor opdrachtgevers, intermediair en overheid ligt er dan ook een taak – en belang – om mee te denken hoe zelfstandigen aan de slag kunnen blijven. Goed opdrachtgeverschap Het pakket aan maatregelen van het kabinet is er ook op gericht om het bedrijfsleven vertrouwen in de toekomst te geven. Zodat ze niet in paniek bijvoorbeeld plots alle externen de wacht aanzeggen. Ik hoop dat opdrachtgevers niet in zo’n negatieve reflex schieten. Dat ze optimaal creatief nadenken over de wijze waarop zelfstandigen door kunnen gaan met hun werk. Ook intermediairs kunnen daar een rol in spelen. Dat helpt ook tegen een full-stop van onze economie én getuigt van goed opdrachtgeverschap. Als deze crisis straks voorbij is, dan hebben opdrachtgever en opdrachtnemer elkaar toch weer nodig. Een oproep in die richting van de ministers was gisteren wellicht nog op zijn plaats geweest. En de overheid, als een grote opdrachtgever, kan hier ook het voorbeeld geven. Eerder deze week stuurde de Rijksoverheid alvast deze brief naar flexleveranciers met de mededeling dat ze niet kunnen uitsluiten dat er opdrachten stop gezet worden. In die brief stond ook: “vanuit het belang van bedrijfscontinuïteit, veiligheid of coulance kan een inlener (= onderdeel overheid, red.) overwegen om alsnog (een gedeelte van) de niet-gewerkte uren te vergoeden, ondanks dat een inlener hiertoe niet contractueel verplicht hoeft te zijn.” Daarover komt nog een ‘rijksbreed besluit’ zo staat in de brief. Dat kan een mooie, maar ook verstandige, stap zijn. Ook voor andere organisaties en het bedrijfsleven. Een variant die ik ook her en der lees is dat opdrachtgevers en opdrachtnemers afspreken om projecten – noodgedwongen – uit te stellen, maar toch alvast 50% van het factuurbedrag te voldoen. Zo wordt de pijn een beetje in de tijd gespreid. Duidelijkheid inhuurregels juist nu belangrijk En dan is er nog de wetgeving rond zelfstandigen. Het gedoe rond vervanging van de Wet DBA. Dat de bewindslieden en ambtenaren van Sociale Zaken en Financiën nu hun handen vol hebben aan de invoering van dat steunpakket, is absoluut te begrijpen. Toch liggen er op hun bureaus ook een aantal dossiers die juist nu zelfstandig professionals kunnen helpen zodat zij zelf kunnen werken aan hun eigen verdienvermogen. Immers, corona-crisis of niet, gisteren had ik bijvoorbeeld toch ook gewoon een (video)gesprek met een opdrachtgever die flinke twijfels had of hij – met wat er aankomt aan maatregelen – nu wel of niet zelfstandigen kan inhuren. Een paar vragen waar de markt al een tijdje op een antwoord wacht: De Wet Zelfstandigenverklaring is bedoeld om een deel van de interim-markt (bij hoog tarief) zekerheid vooraf te geven. Het wachten is op een signaal of die wet nu wel of niet naar de Kamer gaat. De Webmodule komt eraan. Die is bedoeld om zekerheid te geven of een opdracht nu wel of niet door een zzp’er gedaan kan worden. Bijvoorbeeld wanneer een zzp’er fulltime ingehuurd wordt. Maar kan nu al duidelijk gemaakt worden dat bij de echt korte opdrachten (minder dan 500 uur per jaar?) er sowieso geen probleem rond inhuur is? Al is met maar als tijdelijke aanvulling op het handhavingsprotocol van de Belastingdienst. Los snel de onduidelijkheid over de modelovereenkomsten op. Veel opdrachtgevers werken nu met een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst die kwamen met de Wet DBA. De eerste verlopen al in september. Het Ministerie van Financiën hult zich in stilzwijgen over de status van de overeenkomsten. Dat geeft nu al – onnodig – onrust. Mogelijk is een generieke verlenging van de looptijd daarvan met een jaar verstandig De Belastingdienst heeft intensivering van de handhaving aangekondigd. Die in de zorg zal momenteel wel op een laag pitje staan. Deze crisis moet geen nieuwe aanleidingen geven tot nieuw misbruik van het zzp-construct. Maar de markt (zowel opdrachtgevers als zelfstandigen) kunnen deze extra onzekerheid vanwege de handhaving nu wel even missen. De Britse overheid heeft gisteren aangekondigd dat de strenge en omstreden regels omtrent inhuur van freelancers – de IR35 – voor een jaar de ijskast in gaan. Dat na druk vanuit zowel de freelance organisaties als opdrachtgevers. Zeker als duidelijk wordt dat deze crisis langer duurt, ligt er bij de beleidsmakers – en in overleg met vertegenwoordigers van opdrachtgevers, intermediairs en zelfstandigen – een belangrijke taak om te kijken wat op dit vlak mogelijk is om de markt van zelfstandigen door te laten draaien. Zelfstandig ondernemers zo in staat stellen om hun verdienvermogen te kunnen blijven benutten, sluit ook een stuk beter aan bij hun ondernemerszin dan het kunnen aanvragen van een bijstandsuitkering. Geplaatst in ZP en Politiek | Tags Corona, tozo | 3s Reacties
Coronaklussen: website voor waardevolle klussen voor thuiswerkend Nederland Geplaatst 18 maart 2020 door ZiPredactie Nederland helpt elkaar via coronaklussen.nl Op dit gratis platform komen klussen en klussers samen. Organisaties plaatsen een opdracht die, bij voorkeur vanuit huis, vrijwillig en geheel belangeloos door een ander kan worden opgepakt. Dit kan bijvoorbeeld een developer zijn die een getroffen horecaondernemer helpt bij het opzetten van een nieuwe website, een financieel expert die een online-lesprogramma doorrekent voor een sportschool, een leraar die gratis bijles geeft aan thuiszittende kinderen via een livestream of een communicatiespecialist die de eindredactie doet van een brochure van een maatschappelijke instelling. Wat de klus ook is, samen helpen we elkaar verder via coronaklussen.nl. De crisis raakt ons allemaal Het idee voor Coronaklus ontstond bij Jeroen Driessen, CEO van Driessen Groep. “De afgelopen dagen kreeg ik vanuit verschillende kanalen vragen over wat we kunnen doen als er, zoals verwacht, meer mensen thuis komen te zitten door het Coronavirus. Er is genoeg te doen, maar hoe kunnen we ‘mens en werk’ verbinden en werkgeluk creëren, juist in crisistijd waarin dat niet vanzelfsprekend is. De crisis is iets nieuws en onbekends én raakt ons allemaal. Dus laten we elkaar helpen daar waar het gaat.” Op coronaklussen.nl plaatsen organisaties een klus die ze door de crisistijd zelf niet kunnen organiseren, waarvoor ze het geld niet hebben of waar nu geen tijd voor is. De belangrijkste richtlijn is dat het niet conflicteert met de richtlijnen van het RIVM en de vervulling van de klus vrijwillig en belangeloos is. Belangeloos initiatief Coronaklussen.nl is net als de coronakrant.nl een belangeloos initiatief van Driessen Groep. Met onze familie van bedrijven verbinden wij mens en werk en dragen we al ruim 25 jaar bij aan het werkgeluk van zoveel mogelijk mensen en organisaties. Driessen Groep verdient op geen enkele wijze geld aan dit initiatief, ze stelt enkel mensen en organisaties in staat om met elkaar in contact te komen. Meer informatie op https://www.coronaklussen.nl/ Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags Driessen, reijn | Laat een reactie achter
Wegvallen flexwerk door coronacrisis? FAQ voor intermediairs en andere leveranciers van flexibele arbeid. Geplaatst 18 maart 2020 door Bovib De corona crisis raakt vanzelfsprekend ook de intermediairs van flexibele arbeid en de werkenden die zij bemiddelen, waaronder zzp’ers. Samen met opdrachtgevers zullen de intermediairs alle creativiteit inzetten om opdrachten te continueren. Maar dat zal niet in alle gevallen mogelijk zijn. Omdat er geen mogelijkheid is tot thuiswerken, de deuren van de organisatie zullen sluiten of om economische redenen. Hoe zit het dan met de rechten en plichten van de leverancier van flexibele arbeidskrachten, van de zzp-er, en de intermediair wanneer de opdrachtgever tijdelijk geen inzet wenst vanwege het coronacrisis die ons land in zijn greep houdt? In een document (zie hier) proberen we de eerste antwoorden te geven op de meest gestelde vragen door intermediairs en andere leveranciers van flexibele arbeid. En door werkenden die via hen werken, zoals zzp’ers en uitzend- en payrollwerknemers. Zo zullen veel opdrachtgevers zich beroepen op overmacht. Zij zijn doorgaans ook niet gehouden de leverancier en zzp’er te blijven betalen, want ‘geen inzet, geen vergoeding’. Leveranciers kunnen daarentegen wel gehouden zijn het loon door te betalen, bijvoorbeeld aan uitzend- en payrollwerknemers. Kan de leverancier deze kosten verhalen op de opdrachtgever of is dit het ondernemersrisico van de uitzend- en payrollwerkgever? In het FAQ document komt aan bod wanneer er sprake is van overmacht. Wat dat betekent voor de leverancier die arbeidskrachten ter beschikking stelt. Hoe dit werkt met doorleencontracten via een intermediair. En wat dit betekent voor zzp’ers en uitzend- en payrollwerknemers. De FAQ voor intermediairs en andere leveranciers van flexibele arbeid is hier te vinden. Als brancheorganisatie voor inhuur-intermediairs volgen we de actualiteiten rond dit onderwerp natuurlijk nauwgezet. Zodra daar aanleiding toe is zullen wij op onze website www.bovib.nl een update van dit overzicht publiceren. Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags bovib, Corona | Laat een reactie achter