Maandelijkse archieven: september 2015

Hypotheek voor zzp ’er op basis van arbeidsmarktkansen. Financieel adviseurs gaan inschatting van risico’s veranderen.

hypotheek zzpFinancieel adviseurs van De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek en arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group zijn gestart met een gezamenlijk project om de hypotheekverstrekking aan zzp ’ers, flexwerkers, uitzendkrachten en freelancers vlot te trekken. Bij de beoordeling kijken ze gaan ze vooral kijken naar kansen die iemand heeft om in de toekomst voldoende inkomen te verwerven, in plaats van sec naar het arbeidsverleden van de aanvrager.

Basis van de beoordeling is een door de Intelligence Group ontwikkelde test www.arbeidsmarktkansen.nl.  Met dit initiatief willen de twee partijen de impasse rond de lastige hypotheekverstrekking aan de groeiend groep flexwerkers doorbreken.

Standaard hypotheek voor steeds grotere groepen onbereikbaar

De Nederlandse arbeidsmarkt is aan het veranderen. Het aantal mensen zonder vast dienstverband, of met een reeks van tijdelijke contracten, neemt structureel toe. Mark de Rijke, directeur Business Development bij De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek: ‘Het gevolg is dat steeds meer jonge, goed opgeleide professionals niet meer binnen de standaardkaders vallen. Terwijl volgens ons iemand met goede perspectieven op de arbeidsmarkt juist een prima klant is om een hypotheek aan te verstrekken.’ Als hypotheken voor deze groepen van flexwerkers onbereikbaar blijven, is dat op de langere termijn schadelijk voor de doorstroom op woningmarkt. En dat heeft weer nadelige gevolgen voor de markt voor huurwoningen.

‘Resultaten uit het verleden…’

Ben Rogmans, partner van Intelligence Group: ‘Gezien alle veranderingen op de arbeidsmarkt neemt de voorspellende waarde van het arbeidsverleden af. Dat iemand de afgelopen drie jaar een vast contract had, biedt geen zekerheid meer voor de toekomst. Daardoor ontstaat een kloof tussen het ingeschatte risico en het daadwerkelijk risico voor hypotheekverstrekkers. Terwijl het goed mogelijk is om op basis van goede onderzoeken de arbeidsmarktkansen voor de komende vijf jaar te berekenen.’ Vandaag komt het aan op een individuele beoordeling door de bank op basis van een acceptatiekader en de interpretatie van de ruimte daarbinnen door de acceptant van de bank. De Rijke: ‘Hypotheekverstrekkers hebben meer zekerheid als ze kunnen sturen op verdiencapaciteit en arbeidsmarktkansen in de toekomst.

Online test

De basis van het project is de door Intelligence Group ontwikkelde test www.arbeidsmarktkansen.nl. Met de test, de zogenaamde arbeidsmarktscan, worden voor elk individu de kansen op de arbeidsmarkt berekend, inclusief een indicatie van hoe groot de kans is dat iemand de komende vijf jaar langdurig werkloos wordt. De initiatiefnemers gaan het komend half jaar onderzoeken of de voorspellende waarde van de tool van Intelligence Group minstens gelijkwaardig is aan de voorspellende waarde van het ‘drie jaar terugkijken’.

Partijen als Autoriteit Financiële Markten (AFM), Vereniging Eigen Huis (VEH), Nationale Hypotheek Garantie (NHG) zijn geïnformeerd over deze tool en zij volgen met belangstelling de ontwikkelingen rond deze pilot. Geldverstrekkers Obvion en Florius werken samen met adviseurs van De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek om de test te valideren.

 

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags , | Laat een reactie achter

NASA houdt prijsvraag onder freelancers om tot innovaties te komen.

nasaEen mooi voorbeeld van hoe ver deze ´freelance economy´ kan gaan.  NASA heeft een prijsvraag uitgeschreven voor de leden van het online platform ´Freelancer´ om tools en technologie te ontwikkelen die nodig is voor nieuwe ruimtemissies. Via het samenwerkingsproject, het NASA Toernooi Laboratorium, zijn verschillende ´challenges´ uitgeschreven waaraan de 16 miljoen geregistreerde gebruikers van Freelancer mee kunnen doen.

Het NASA’s Center of Excellence for Collaborative Innovation (CoECI) looft in totaal $10,000 aan beloningen uit voor verschillende prijsvragen. De beloning bestaat uit vrij bescheiden geldprijzen. Een voorbeeld van een challenge is het ontwikkel van een smartwatch app waarmee astronauten hun dagelijkse taken in het international space station kunnen monitoren. Daarmee kan $ 1,500 gewonnen worden. Het platform Freelancer ontvangt een percentage van de beloning. De challenges van NASA zijn hier te vinden.

Bas van de Haterd beschreef hier op ZiPconomy al eens zijn ervaring met het meedoen aan een challenge. Een innovatieve manier om aan expertise te vergaren (aan beide kanten, zo beschreef Bas). Downside is wel dat vele honderden deelnemers vele uren zitten te ploeteren, terwijl er maar eentje met de prijs van doorgaat. Of dat win win is, is de vraag.

NASA wil via deze weg het publiek mobiliseren bij het oplossen van de vele vraagstukken waar de organisatie voor staat. Voor meer complexere vraagstukken maakt NASA gebruik van crowdsourcing en werkt het al langer met freelancersplatforms als InnoCentive, NineSigma, Appirio en TopCoder. Menno Lanting vertelde daar over op ons seminar in 2012, als voorbeeld van een van oudsher klassiek, controlebedrijf die in de omslag heeft kunnen maken naar een geheel nieuwe manieren van het vergaren van kennis en kenniswerkers.

NASA ziet deze acties ook als een manier om het publiek te informeren en betrekken bij haar research. Een van haar kerntaken.

Geplaatst in Professioneel inhuren, Toekomst van Werk | Tags , | Laat een reactie achter

Mei Li Vos (PvdA) bevestigt: deze kabinetsperiode geen ander zzp-beleid en geen afschaffing zelfstandigenaftrek.

Het kabinet komt deze regeerperiode niet meer met nieuw beleid rond zzp’ers. Ook de zelfstandigenaftrek blijft voorlopig zoals hij is. Dat stelde PvdA Kamerlid Mei Li Vos gisteren in Nieuwsuur. Ze bevestigde daarmee eerdere berichten (lees hier) dat de VVD het debat over de zzp’er op slot gooit.

Volgens Vos liggen de maatschappijvisies van de VVD en de PvdA te ver uit een om een verstrekkende kabinetsreactie te verwachten. Die wordt verwacht als reactie op het ibo-onderzoek naar de gevolgen van het groeiend aantal zelfstandigen. ‘Daar gaat nog wel een verkiezing over heen’, aldus Vos. Hervorming van de zelfstandigenaftrek kan volgens Vos alleen wanneer dat in een brede kader gezien. Dat is nu niet aan de orde.

weyenberg en vos
Mei Li Vos (PdvA) en Steven van Weyenberg (D66) in Nieuwsuur over ‘het probleem van de zzp’er’

“Hoe de zzp’ers probleem werd”. 

Nieuwsuur besteedde gisteren een item (zie hier, vanaf 29:28) over de opkomst van de zzp’ers. Het historisch overzicht werd geïntroduceerd met de uitspraak “Hoe de zzp’ers een probleem werd“. Ondersteunende beelden en interviews lieten alleen bouwvakkers zien. In de analyse van Nieuwsuur werd helaas niet stil gestaan bij het feit dat de groei van het aantal zelfstandigen sinds de eeuwwisseling met name komt door zelfstandigen met een HBO opleiding.

De twee aanwezige Kamerleden konden dan ook niet meegaan met het beeld dat zzp’ers een probleem zijn. Steven van Weyenberg (D66) vindt het alleen maar mooi dat er meer mensen kiezen voor het ondernemerschap. “85% van alle zzp’ers is heel blij en tevreden. Natuurlijk zijn er problemen. Los die op zonder dat je de zelfstandigen in de wielen rijdt waar het goed mee gaat.”

Ook Mei Li Vos(PvdA) vindt de zzp’ers geen probleem. Ze ziet het zzp-schap als onderdeel van een maatschappelijk trend waarin mensen meer zelfstandig keuzes willen maken. Maar Vos denkt wel dat bij een groeiend aantal zzp’ers er meer en meer een tweedeling ontstaat. Het solidariteitsprincipe van het sociaal stelsel komt onder druk te staan. Daar moet wel een oplossing voor komen.

Daarnaast zijn volgens Vos te veel zelfstandigen onverzekerd. Slechts 35% heeft een adequate arbeidsongeschiktheidsverzekering en dat levert steeds meer individuele problemen op.

Wel of niet verplicht verzekeren?  

Waar Van Weyenberg en Vos niet uitkwamen is hoe dat punt van die onverzekerdheid op te lossen.

D66 voelt niets voor plannen voor een verplichte verzekering. “Je moeten het probleem oplossen waar het ligt en niet mensen die dat niet willen in een keurslijf drukken”. Van Weyenberg pleit al langer voor het openstellen van een basisverzekering arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen. Dan kunnen zelfstandigen die dat willen, maar nu niet kunnen, toegang tot een verzekering krijgen. Op vrijwillige basis. Het kabinet is tegen dat plan.

Volgens Vos is een vrijwillig stelsel onbetaalbaar. “Zo’n voorstel is alleen betaalbaar als iedereen mee doet.” Anders verzekeren zich alleen de mensen met een hoog risico en schiet te premie omhoog. Vos pleit dan ook voor een verplichte basisverzekering voor allen werkenden. Mensen willen meer vrijheid in het kiezen van hoe ze willen werken, parttime, meer thuis, als zelfstandigen, maar er moet wel een basis zijn. “Vrijheid is hartstikke prettig, als je een beetje zekerheid hebt”

Geplaatst in ZP en Ondernemen, ZP en Politiek | Tags , | 1 Reactie

Flexibel werken is niet voor iedereen

flexwerkerFlexibel werken is niet voor iedereen optimaal. Punt. Daar. Het is er uit.

Ja, ik ben zelfstandige. Al vele jaren. Ja, ik ben een groot fan van zelfstandige professionals. Ja, ik heb een hekel aan de starre arbeidsmarkt en geloof dat mensen veel, veel meer zelfredzaam zouden moeten zijn.

Echter moet je ook de psychologie bekijken van flexibiliteit en dan kom je tot de conclusie dat het niet voor iedereen is.

(meer…)

Geplaatst in basisinkomen | 1 Reactie

Hoe je je prijs verhoogt zonder buikpijn.

geld__2Tim is sinds een paar jaar zelfstandig ondernemer. Tim maakt infographics: plaatjes die in één oogopslag enorm veel informatie overbrengen. Geweldig leuk werk waar hij veel voldoening uit haalt. Zijn klanten zitten veelal in de zorgsector, maar hij heeft ook een paar reclamebureaus als klant.

De prijs moet verdubbelen

Zijn eerste klant was Paul. Paul heeft een reclamebureau. En Tim zit in zijn maag met die eerste klant. Want de prijs die Paul betaalt voor een infographic is maar € 900,-. Dat was toen Tim begon een prachtige prijs, natuurlijk, maar inmiddels betalen zijn klanten het dubbele. En dat voelt niet goed. Eigenlijk heeft Tim geen zin meer om voor Paul te werken. Het moet altijd op het laatste moment, er is altijd haast bij, maar de verdiensten zijn belabberd. En Tim krijgt nooit een bloeiend bedrijf als hij tegen dit soort tarieven blijft werken.

Zal Paul hem een geldwolf vinden?

Paul is wel heel aardig, hij heeft Tim in het begin ook geholpen aan nieuwe klanten. Tim heeft het gevoel Paul in de steek te laten als hij ermee stopt, want Paul is altijd heel enthousiast over zijn werk. Maar die prijs! Die moet omhoog. Niet met 5%, niet met 10%, maar met 100%!
Whaaa. Dit zijn de minder leuke dingen van het ondernemen. Tim krijgt al buikpijn als hij eraan denkt. Hoe gaat hij vragen om een hogere prijs? Zal Paul hem een geldwolf vinden? Of misschien speelt Paul wel op zijn gevoel in zegt hij dat ze elkaar al zo lang kennen en elkaar altijd zo goed geholpen hebben. Dat dat toch veel belangrijker is… En dat vindt Tim eigenlijk ook wel, diep in zijn hart.

Ze vergeten zichzelf wel eens

Voor veel ondernemers is dit heel herkenbaar. Ze hebben geïnvesteerd in goede relaties en doen alles om hun klanten tevreden te houden. Maar ze vergeten daarbij voor zichzelf te zorgen.

En dat is zo jammer! Met een beetje onderhandelingstechniek los je deze situatie gemakkelijk op. Zonder buikpijn!

Zo kan het ook!

Vol zelfvertrouwen ga je ontspannen het gesprek met je bestaande klanten aan over je tarieven. Je klanten begrijpen dat je prijs omhoog gaat en willen graag met je blijven werken. En jij verdient wat je waard bent – en dat is een heerlijk gevoel.

Onderhandeltips

Hoe pak je dit aan? Ik geef je de belangrijkste tips:

  • Maak het niet te klein. Dit is niet een onderwerp om aan het eind van een gesprek nog even tussen neus en lippen door te melden.
  • Oefen het gesprek samen met iemand die je goede feedback kan geven. Vaak geef je onbewust signalen af die je positie verzwakken. Soms zit dat in je houding, vaak ook in je taalgebruik. Als je je hiervan bewust bent en het gesprek een paar keer oefent, dan lukt het je ook om dat in het gesprek met je klant te doen.
  • Bereid het gesprek goed voor door je ook in de ander te verplaatsen. Dat kan heel lastig zijn, want van nature zijn we in dit soort stressvolle situaties geneigd om uit angst te redeneren. En wanneer je uit angst redeneert, dan denk je dat de ander het absurd zal vinden dat je de prijs verhoogt. Of dat hij daar ruzie over zal maken. Of hij stapt meteen over naar de concurrent. Of hij vindt je niet aardig meer: de relatie bekoelt. Stap over die angsten heen en bekijk de situatie positief. En als dat niet lukt: vraag iemand die je vertrouwt om met je mee te denken. Geen zwartkijker kiezen, want die wakkert je angst alleen maar aan.

Je prijs verhogen bij bestaande klanten kan het lastigste zijn wat er is, vooral omdat je al een relatie met elkaar hebt. Toch is dat essentieel voor een goed draaiend bedrijf. Als jij groeit, dan moeten je klanten meegroeien!

Geplaatst in ZP en Ondernemen | Tags , , | Laat een reactie achter

“Wetsvoorstel deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) kost 100.000 zzp’ers hun opdracht. Rol intermediairs onwerkbaar”

eerste kamerMet de invoering van het wetsvoorstel Wetsvoorstel deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) en daarmee de voorgenomen afschaffing van de VAR wordt de dienstverlening van intermediairs onwerkbaar. Met grote gevolgen voor zzp’ers. Dat stellen brancheorganisaties NBBU en Bovib in een brief aan de Eerste Kamer. NBBU en Bovib voorzien chaos door onduidelijkheden rond de wet en te snelle afschaffing van de VAR. Uit een onder hun leden gehouden enquête blijkt dat zij voorzien dat ruim 100.000 zzp’ers hierdoor hun opdracht zullen mislopen.

Op 8 september behandelt de Eerste Kamercommissie voor Financiën het voorstel van Staatssecretaris Wiebes ter vervanging van de huidige VAR. Wiebes wil de DBA met de jaarwisseling van kracht laten gaan. Mede omdat de omschakeling de nodige tijd kost, zeker bij inhurende opdrachtgevers, heeft hij alle belang bij een snelle goedkeuring. De Tweede Kamer stemde net voor de zomer in grote meerderheid in met de DBA. Alleen de SP is tegen.

NBBU en Bovib (branche organisaties voor intermediair en brokers) vinden dat er met name de rol van de intermediair nog te onduidelijk is in de DBA. Ze pleiten er voor om de afschaffing van de VAR uit te stellen. De rol van de intermediaris kwam in de behandeling in de Tweede Kamer ook kort aan bod, maar Wiebes legde de bal terug bij die intermediairs. De driehoeksverhouding tussen inhurende opdrachtgever (waar de opdracht gedaan wordt), intermediairs (vaak de juridische opdrachtgever) en de zzp’ers was al bij aanvang een van de addertjes onder het gras van de DBA.

Rol intermediairs onduidelijk. Einde inhuur zzp?

Vrijwel iedere grote opdrachtgever regelt de inhuur van deze zzp’ers via een intermediair. Redenen hiervoor zijn om het aantal contractspartijen te beperken maar ook omdat het kunnen voldoen aan vigerende wet en regelgeving een specialisme is geworden. Met het overnemen van het inhuurproces biedt de intermediair zowel de opdrachtgever als de zzp’er administratieve ondersteuning, alsmede contractuele en financiële afhandeling. Leden van de NBBU en Bovib vrezen dat ze deze dienstverlening niet meer naar behoren kunnen doen, waardoor opdrachtgevers op grote schaal afscheid zullen nemen van zzp’ers.

“Met het vervallen van de VAR ontstaat er grote onduidelijkheid rondom de fictieve  dienstbetrekking bij tussenkomst. In Nederland wordt op grote schaal door tussenkomst van een  partij, persoonlijke arbeid verricht ten behoeve van een derde. Denk aan onderaanneming en onderopdrachtneming. Er bestaat nu onduidelijkheid wanneer er van tussenkomst en van een  fictief dienstverband sprake is,” zo schrijven de NBBU en Bovib aan de Eerste Kamer.

“De VAR geeft duidelijkheid vooraf over het bestaan van het zelfstandig ondernemerschap. Als er geen sprake is van zelfstandig ondernemerschap, ontstaat er bij tussenkomst een fictief dienstverband. Dat is aan de orde als de VAR wordt afgeschaft. Tegen het automatisch ontstaan  van een fictieve dienstbetrekking bij tussenkomst heeft de Staatssecretaris geen maatregelen getroffen. Betekent dit dat intermediairs worden genoodzaakt zelf de zelfstandigheid van de  zzp’er te beoordelen?

Intermediairs zijn in staat om de arbeidsverhouding te beoordelen, maar de beoordeling van de zelfstandigheid van de zzp’er valt buiten hun gezichtsveld. Voor intermediairs ontstaat er derhalve een onwerkbare situatie. Hiermee lijkt het voor intermediairs onmogelijk te worden om bij gebruik van een  modelovereenkomst te worden gevrijwaard voor de loonheffing, zoals dit wel gaat gelden voor  andere opdrachtgevers. Vooraf zijn bij intermediairs dezelfde zeker – en onzekerheden omtrent  de opdracht aan de orde als bij andere opdrachtgevers.”

Geef de tijd voor zorgvuldige invoering

Daarnaast betwijfelen de NBBU en Bovib of de Belastingdienst de uitvoering van het wetsvoorstel DBA per 1 januari 2016 aan kan. “Wij worden in onze mening gesterkt door het advies van de Raad van State, die aangeeft dat het wetsvoorstel tot uitvoeringsperikelen en lastenverzwaring gaat leiden. Vorige week nog kwam de Nationale Ombudsman met een kritisch rapport over de uitvoering van wetswijzigingen. De ombudsman signaleert “slechte voorbereiding door de overheid, onvoldoende oog voor eventuele problemen, automatiseringsproblemen en matige informatievoorziening aan burgers”.  Laat afschaffing van de VAR en de invoering van modelcontracten niet door te snelle invoering het volgende vehikel worden.”

De markt heeft volgens de brancheorganiaties meer tijd nodig voor het informeren van opdrachtgevers en klanten over de nieuw ontstane situatie en het aanpassen van contracten hierbij. “Invoering per 1 januari 2016 is wat ons betreft dan ook geen optie.  Wij verzoeken om de markt, vanaf het moment dat wetgeving alsmede de uitvoering ervan geheel duidelijk zijn, een half jaar de tijd te geven om de nieuwe wetgeving te implementeren in de bedrijfsprocessen.

(Het gehele ZiP-dossier over de afschaffing van de VAR en de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties vindt u  hier

Geplaatst in Professioneel inhuren | Tags , | 8s Reacties