"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

10 manieren om zonder zorgen zelfstandigen in te huren in 2025

Werkgevers hebben zzp’ers hard nodig en maken zich daarom zorgen over het feit dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2025 strenger gaat handhaven op inhuurregels. Toch is voldoen aan de wet niet zo moeilijk, vertelt Koen van Rijn van HeadFirst Group. In een nieuw whitepaper deelt hij tien best practices.

“Opdrachtgever: maak je geen zorgen, zzp’ers inhuren na 1 januari 2025 blijft mogelijk”, zegt Koen van Rijn, director Intermediair Servicesbij HeadFirst Group. “Ja, over een maand vervalt het handhavingsmoratorium op schijnzelfstandigheid. Maar de wet- en regelgeving blijft hetzelfde. Afgelopen jaren hebben opdrachtgevers goede stappen gezet om te voldoen aan de regels voor de inhuur van zelfstandigen. Daar kun jij van leren.”

Om werkgevers te helpen, heeft Van Rijn een overzicht gemaakt van 10 beproefde manieren om toekomstbestendig zzp’ers in te huren. “Hiermee voldoe je aan de wet en zorg je dat je talentvolle zelfstandigen behoudt.”

Inhuren volgens wet- en regelgeving

Het handhavingskader van de Belastingdienst is gebaseerd op bestaande regels en uitspraken van rechters, zoals het Deliveroo-arrest. Op basis hiervan moet je als organisatie zorgvuldig beoordelen hoe je een arbeidsrelatie vormgeeft. Zaken zoals inbedding, gezagsverhouding en resultaatverantwoordelijkheid spelen hierbij een belangrijke rol.

In het whitepaper leer je onder andere wanneer overstappen naar vast personeel slim is, of ‘dual-sourcing’ of ‘kortcyclische doorstroom’ iets voor jouw organisatie is en hoe je een statement-of-work gebruikt. Van Rijn: “Vooral statements-of-work worden vaker gebruikt. Dat wil zeggen dat je geen uurtarief afspreekt met de zelfstandige, maar een vast bedrag voor een project met een kop en een staart. Je verwacht een duidelijk resultaat. Dit benadrukt de zelfstandigheid van de zzp’er.”

‘Meeste opdrachtgevers hebben inhuur al op orde’

“De meerderheid van onze klanten voldoet nu al aan de wetgeving”, vertelt Van Rijn. “We werken samen met opdrachtgevers om beter te voldoen aan de regels. Sinds 2016 hebben zelfstandigen vaker met een duidelijke projectomschrijving, zonder gezagsverhouding, met autonomie. Wie het zo inricht, hoeft zich geen zorgen te maken over schijnzelfstandigheid.”

Hoewel de meesten hun inhuur op orde hebben, zijn er ook opdrachtgevers met een achterstand. “Die zijn wat onrustig over de aanstaande handhaving”, vertelt Van Rijn. “Daarom komen we nu met dit whitepaper. Deze best practices helpen om de rust te bewaren en je beleid op orde te krijgen.”

Download hier het whitepaper ‘Zorgenvrij zelfstandigen blijven inhuren na 1 januari 2025’.

HeadFirst Group is marktleider in de Benelux op het gebied van het professioneel organiseren van externe inhuur. De organisatie biedt een diversiteit aan flexoplossingen, waaronder contracting, matchmaking, managed service providing (msp) en business consultancy. Er werken dagelijks ongeveer 15.000 professionals bij ruim vierhonderd opdrachtgevers in Europa, waarmee HeadFirst Group een jaaromzet realiseert van ongeveer 1,5 miljard euro. De bekendste merken van HeadFirst Group zijn de intermediairs HeadFirst, Between en Myler en MSP-dienstverlener Staffing Management Services. Door de unieke samenstelling van bedrijven – met ieder zijn eigen specialistische diensten - heeft HeadFirst Group een oplossing voor ieder inhuurvraagstuk. Zorgeloos inhuren, dat is onze belofte. Bekijk alle berichten van HeadFirst Group

8 reacties op dit bericht

  1. Interessant clickbait van HF! Op de link in het artikel staat geen checklist en die is sowieso niet te vinden. Klassiek HF, net als hun pogingen om hun opdrachtgevers te overtuigen dat anders beschrijven van de OVO of SOW er toe doet voor wetgever en toezichthouder. HF heeft uitsluitend grote opdrachtgevers, waar ICT onlosmakelijk is van de organisatie en waar altijd mensen in dienst zijn voor de functie waar HF mee leurt.

    Onder toezicht, niet te onderscheiden van vast personeel, niet vrij te vervangen en integraal deel van de inhurende organisatie: geen ZZPer.

    Als ICTer kan je dus niet aan de slag voor een bedrijf dat voor 95% afhankelijk is van ICT of in een functie waarvan de opdrachtgever er nog 13 heeft rondlopen en al helemaal niet op een rollend 3 maanden contract zonder een expliciet resultaat op einde contract. Nee invullen van een lijnfunctie is niet voor een ZZPer maar voor een vaste of gedetacheerde werknemer.

    Laten we wel zijn, veel ZZPers willen hun aftrekposten en BTW teruggave niet kwijt en dan vooral omdat er nogal wat privé onttrekking in de boeken staat als bedrijfskosten.

    Simpel advies: als je wil ondernemen dan moet je geen uurtje-factuurtje doen maar moet je bedrijfje gaan spelen. Investeren, pipeline bouwen, acquisitie, relatiebeheer, brand management en zo nog wat. Een veredeld uitzendkracht benoemen als ondernemer is nooit gepast geweest.

    • De vraag is of een professional als zelfstandige ondernemer zijn werk mag doen en hoeveel ruimte je hiervoor als maatschappij wilt geven. We hebben hierover nog een breed-maatschappelijk debat tegoed die vooraf zou gaan aan de lang aangekondigde nieuwe wetgeving. Heel fijn al die meningen, maar zijn en blijven slechts gedachtenspinsels.

    • Je ziet het veel te zwart wit.

      Jazeker, iedere grote organisatie heeft ICT’ ers.
      Echter, op het moment dat er een project/opdracht is waarvoor tijdelijk specifieke kennis nodig is kan je nog steeds aan de slag als zzp’er in de IT. De ene ICT’er is de andere niet. Bovendien kun je een functie dusdanig specifiek beschrijven dat zo ongeveer iedere ICT’ er uniek is.

      Als dit niet zou kunnen kan zo ongeveer geen enkele functie meer als zzp’ er bij een bedrijf van enige omvang.

    • Waarom wordt ZZP-ers niet “gewoon” de mogelijkheid geboden de werkgever premies (tot het maximum) te betalen (en desnoods aftrekposten te ontnemen) en dan te blijven doen wat ze al deden? Voordeeltje is dat je recht heb op waar je dan ook premie voor betaald en het is een rekensommetje of dat uit kan voor een ieder (boven een bepaald tarief zeker…).
      Niet iedereen werkt graag voor een “baas”.

      • Precies dit. Creëer een level playing field en het hele gezeur zo klaar kunnen zijn. Als je werkt en geld verdient moet je belasting betalen en sociale potjes vullen; simple as that. Alles wat nu gebeurt voel zo als symptoombestrijding…

  2. Er zijn tal van oplossingen die een stuk beter zijn dan het gedrocht waar ze nu mee bezig zijn.

    – Begin met een minimum tarief te handhaven of in ieder geval probleemgevallen.
    – Geef voorbeelden per branch op de bd website, zodat de wet duidelijker te lezen is per branch. Er zijn namelijk tal van bedrijven die vanuit security oogpunt laptops verschaffen, en dan gebruik je geen eigen apparatuur. Dit soort cases zijn allemaal niet beschreven.
    – Begin met een minimum aantal opdrachtgevers per jaar te hanteren (2)
    – Geef een max duratie aan een opdracht
    – Ontneem de zzp voordelen (dat is al vrij minimaal)

    Deze wet gaat nog wel herzien worden, maar het moet eerst exploderen. Bij de overheid zijn ze niet heel pienter.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *