"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

VZN: ‘Raad van State legt vinger op zere plek in zelfstandigendossier’

Het wetsvoorstel voor de wet VBAR zou duidelijkheid bieden, maar volgens de Raad van State is er nog altijd geen duidelijkheid.

Het advies van de Raad van State over de wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelatie en Rechtsvermoeden (VBAR) legt de vinger op de zere plek. Het wetsvoorstel pretendeert duidelijkheid te bieden, maar geeft dit niet. Bovendien pakt het niet het échte vraagstuk aan, namelijk hoe te komen tot een modernere arbeidsmarkt? De kritiek van de Raad van State komt overeen met VZN’s reactie op de internetconsultatie. “Het is goed dat de belangrijkste adviseur van de regering onze zorgen onderschrijft en steunt”, zegt VZN-voorzitter Cristel van de Ven.

Vaste contract geen heilige graal

De Raad van State schrijft dat ‘bij zowel werkgevenden als werkenden de behoefte lijkt te bestaan om de onderlinge arbeidsverhouding niet (langer) te baseren op een arbeidsovereenkomst’. Van de Ven reageert: “Dit is een juiste constatering die getuigt van realiteitszin. Hopelijk maakt dit een einde aan al het wensdenken over het vaste contract als heilige graal”. Ook bij strengere handhaving op schijnzelfstandigheid zullen er namelijk veel mensen als zelfstandige ondernemer zonder personeel blijven werken.

Alternatieve vormen om schijnzelfstandigheid effectief te bestrijden

De Raad van State noemt het willen innen van sociale en pensioenpremies ten behoeve van de (financiële) houdbaarheid van het huidige socialezekerheidsstelsel, als reden voor bestrijden van schijnzelfstandigheid. Dat is wat VZN betreft vechten tegen de bierkaai. Beter is het om na te denken over alternatieve vormen van sociale zekerheid voor zelfstandigen. Een fiscaal gestimuleerde opbouw van een bedrijfsbuffer (in box 2) voor het afdekken van risico’s, het investeren in het eigen bedrijf en het opbouwen van inkomen voor later, biedt uitkomst. Zelfstandigenaftrek en mkb winstvrijstelling hoeven dan niet te worden afgebouwd, maar alleen voorwaardelijk te worden toegekend. Dit zal schijnzelfstandigheid effectief bestrijden.

Tariefgrens rechtsvermoeden helder aanknopingspunt

Voor het beschermen van kwetsbare zelfstandigen aan de basis van de arbeidsmarkt biedt de genoemde tariefgrens voor het rechtsvermoeden een helder aanknopingspunt. VZN-voorzitter Van de Ven roept de Belastingdienst op om hun schaarse capaciteit volledig in te zetten op het controleren op schijnzelfstandigheid in situaties van onderbetaling en bij afwezige onderhandelmacht van werkenden. Dit pakt volgens haar het probleem aan bij de wortel én neemt onterechte onrust in de markt weg. Twee vliegen in één klap.

Bedrijfsbuffer

Kort en goed stuurt de Raad van State de minister terug naar de tekentafel. VZN geeft hem daarbij graag het volgende mee: erken de zelfstandige ondernemer, bestrijd ‘m niet, maar faciliteer ‘m om een bedrijfsbuffer op te bouwen. Niet door afbouw maar door ombouw van fiscale ondernemersfaciliteiten. “Zo bouwen we wél aan een toekomstbestendige arbeidsmarkt”, aldus Van de Ven.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

16 reacties op dit bericht

    • Dat arbeidsmarktbeleid is ingegeven door voornamelijk de FNV die bij voortduren boos is op werkgevers en niet anders erkent dan werknemers die per definitie zielig zijn.

  1. Een briljant voorstel dat schittert in zijn eenvoud, maar ik geloof niet dat het past in het conservatieve denkraam van Minister Van Hijum. Hij zal liever bouwen hij aan een apparaat dat de geest weer terug in zijn fles kan duwen.
    Overigens gaat het voorstel van VNZ voorbij aan een andere olifant in de kamer, namelijk dat zzpers in werkelijkheid ‘bestreden’ worden uit een diepgewortelde afgunst jegens hen, vooral waar ze hetzelfde werk verrichten als de dienstverbanders in een organisatie (lees hiervoor het manifest van FNV).
    Zolang de VBAR blijft leunen op valse gronden, namelijk dat het enkel zou draaien om schijnzelfstandigheid en het socialezekerheidsstelsel, komt er geen echte oplossing.

  2. De overheid zoekt al decennia naar het geven van duidelijkheid omtrent zelfstandigheid. Is een eeuwig durende dossier van bewegende delen. Gaat het ooit zover komen dat de Wet klip en klaar is ? Ik waag het te betwijfelen.

  3. Ik ben zeer benieuwd wat de inbreng van Tjebbe (NSC) (beter is de vijand van goed) gaat worden.

    M.b.t. het asieldossier geeft NSC aan het advies van de raad van state zeer belangrijk te vinden.
    Ik ga er vast stellig vanuit dat het advies van de raad van state ook in dit dossier voor NSC zeer zwaar meeweegt. Het kan dus niet anders als dat men opnieuw naar de tekentafel moet en moet erkennen dat een vast dienstverband niet de heilige graal is.

  4. Heel mooi
    En veel materiaal voor juristen en advocaten….
    Deze wetgeving verdiend de term wetgeving niet…..
    De handhaving vanaf 1 januari 2025 is feitelijk gebaseerd op non-wetgeving, dus kan gemakshalve terzijde geschoven worden…..

  5. Overigens gaf het recente webinar ‘Webinar voor zelfstandigen voorkomen schijnzelfstandigheid’, van SZW én de BD, mij wel meer aanknopingspunten om als zelfstandige binnen de (Rijks)overheid aan het werk te blijven.

    Ik hoop alleen dat dezelfde overheidsinstanties opdrachten blijven openstellen voor zzp’ers/dga’s.
    De insteek is nu: ‘verambtelijken’ of in dienst van een detacheringsbureau.
    Er zijn gelukkig ook uitzonderingen waarbij bijvoorbeeld een verlenging mogelijk is. De opdracht verschuift dan van ‘inspanningsplichtig’ naar ‘resultaatgericht’.

    Het webinar is terug te kijken en duurt ongeveer een uur:
    https://channel.royalcast.com/minszw/#!/minszw/20241114_1.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *