SLUIT MENU

“Met Het Flexhuis maakt Harvey Nash een grote sprong voorwaarts op de MSP-markt”

Het opvallendste nieuws in de flexmarkt deze zomer is ongetwijfeld de overname van Managed Service Provider Het Flexhuis door intermediair/broker Harvey Nash. Een mooie match, waarmee zij de diffuse, veeleisende markt in één klap samen kunnen bedienen, vindt Occo Lijding, algemeen directeur van Harvey Nash Nederland.

“Eigenlijk heeft Het Flexhuis ons gekozen. Daar zijn we best trots op.” Dat zegt Occo Lijding, algemeen directeur van Harvey Nash Nederland, die sinds een jaar leiding geeft aan het bedrijf. Direct na zijn komst was hij nauw betrokken bij het hele proces van het eerste contact tot de feitelijke overname van Het Flexhuis.

“Een van de dingen die we als directieteam hebben besloten is om meer te diversifiëren”, vertelt Lijding. “Daarom hebben we ook Spinks naar Nederland gehaald, een RPO-propositie van ons moederbedrijf gericht op start- en scale-ups. En we werken samen met Team4Talent, een Belgische detacheerder. In die strategie past ook het toevoegen van MSP-dienstverlening.”

Harvey Nash is al jaren een van de grootste intermediairs van professionals in Nederland, maar tot nu toe zonder een eigen MSP-propositie. Daar komt dus nu verandering in. Het bedrijf kent een historie van autonome groei, niet zozeer door overnames. Zeker met de grote, internationale organisatie achter zich had Harvey Nash Nederland ervoor kunnen kiezen om zelf een MSP-propositie te ontwikkelen in plaats van een overname van MSP’er Het Flexhuis. Toch was dat laatste in dit geval logischer, vertelt Lijding. “We hadden dit inderdaad zelf kunnen opzetten, zoals Harvey Nash in de UK heeft gedaan. Maar als je een partij met zo’n gevestigde naam als Het Flexhuis aan je kunt binden dan is dat een kans die je niet voorbij kunt laten gaan. Met deze overname maken we in één keer een sprong voorwaarts in de markt.”

De tijd dat je een MSP-programma met een klant gaat proberen op te zetten ligt echt wel vijf tot tien jaar achter ons. Klanten willen een ‘proven model’.
– Occo Lijding (Harvey Nash)

MSP is vak apart

“Onze klanten vragen steeds vaker om aanpalende dienstverlening. Dat kunnen we voor een deel met partners oplossen, maar met een eigen sterke MSP’er in huis kunnen we veel beter in die vraag voorzien”, stelt Lijding. “Het leveren van MSP-dienstverlening is een vak apart. De samenwerking met de klant is anders, de component IT (VMS) is anders. Wij werken bijvoorbeeld ook vaak met een Vendor Management Systeem (VMS) van een klant, maar het overstappen van de rol van gebruiker naar beheerder is een grote stap.”

MSP- dienstverlening vraagt een andere kwaliteit en expertise van degene die het uitvoeren. Als je dat op grote schaal wilt doen – en onze klanten zitten in segmenten met grote volumes – dan kun je dat niet zomaar even zelf gaan doen. De tijd dat je een MSP-programma met een klant gaat proberen op te zetten ligt echt wel vijf tot tien jaar achter ons. De klanten in het segment waar wij in zitten willen een ‘proven model’. En dat biedt Het Flexhuis.”

Wij nemen allebei veel expertise en branchekennis mee, dat is juist het mooie van deze combinatie.
– Erwin van Hattem (Harvey Nash)

Mooie match

Op het eerste gezicht lijkt het niet de meest logische match – het zijn totaal verschillende organisaties; Harvey Nash is een internationale, brede HR-dienstverlener in vooral de profit sector, Het Flexhuis is een nationale niche-speler in de publieke sector (met name zorg). Toch ziet Erwin van Hattem, financieel directeur bij Harvey Nash, dat anders. “Het gaat er uiteindelijk vooral om hoe de processen zijn ingericht en welk trackrecord is opgebouwd. Natuurlijk zijn er verschillen in branches, maar de nodigde expertise is er. Daarbij nemen wij ook heel veel branchekennis mee, dat is juist het mooie van deze combinatie.

Van Hattem vervolgt: “Qua cultuur passen we ook bij elkaar. Het Flexhuis is de afgelopen jaren ingericht op super efficiency en een super kwaliteitsfocus. Dat herkennen we heel goed en dat merk je ook als je met elkaar in gesprek gaat. Dan spreek je dezelfde taal en verlopen de gesprekken heel soepel.”

“Het Flexhuis heeft eigenlijk Harvey Nash gekozen. Daar zijn we best trots op”, vult Lijding zijn collega aan. Frederieke Schmidt Crans, mede-oprichter en directeur van Het Flexhuis, beaamt dat. “Wij waren helemaal niet op zoek naar een overnamepartner. In eerste instantie wilden wij juist niet mee in de overnamecyclus in de markt. Maar de coronacrisis heeft de economie opgeschud. En er treedt een versnelling op in de arbeidsmarkt waarin de krapte het vinden van talent uitdagender maakt. Om bij te blijven en in de brede behoefte van klanten te kunnen voorzien door alle facetten te bedienen, nu en in de toekomst, is dit voor ons toch het juiste moment om deze stap te zetten.”

Schmidt Crans wijst erop dat er een wezenlijk verschil is tussen de overname door Harvey Nash van Het Flexhuis en concurrenten in de MSP-markt, waar een hevige consolidatieslag gaande is. “Wij doen dit niet op basis van cijfers, maar op basis van een gezamenlijke toekomst. Het is de persoonlijke benadering waarin we elkaar vinden. Ik heb Harvey Nash als organisatie langzaamaan leren kennen nadat wij door hen benaderd zijn. Dat heeft mij enthousiast gemaakt. Het is een organisatie waarin men goed luistert naar elkaar en anderen en zij hebben een marktbenadering die bij ons past.”

Wij doen dit niet op basis van cijfers, maar op basis van een gezamenlijke toekomst. Het is de persoonlijke benadering waarin we elkaar vinden.
– Frederieke Schmidt Crans (Het Flexhuis)

Eigen merk in de markt

Het Flexhuis blijft onder eigen naam opereren, gewoon vanuit het huidige kantoor in Sassenheim en met Schmidt Crans aan het roer. Dat is een bewuste keuze, legt Lijding uit. “Ik denk dat iedereen die in onze markt rondloopt Het Flexhuis wel een keer voorbij heeft zien komen. Zij behoren tot de top-6 MSP’s in Nederland. De kracht van het merk als MSP-leverancier moet je niet onderschatten. En de expertise die zij binnenbrengen staat buiten kijf.

“Bovendien is Het Flexhuis is een heel professionele organisatie met een kneiter sterk team. Je zou wel gek zijn om daar aan te gaan morrelen. Wij moeten wat gaan toevoegen aan dat merk, niet er iets van afbreken. Het is een merk waar we de komende periode flink in zullen gaan investeren.”

Internationale ambities

De ambities die Harvey Nash met Het Flexhuis koestert beperken zich niet tot onze landsgrenzen. Lijding: “We doen als internationaal bedrijf niet zo’n investering om het vervolgens alleen bij Nederland te houden. Internationaal werken we al met Harvey Nash Workforce Solutions. Met Het Flexhuis hebben we ook internationale ambities. Zo groeien we – onder de overkoepelende vlag van Nash Squared – naar elkaar toe. En ook in combinatie met Spinks als RPO-partij liggen er mooie kansen in de samenwerking met Het Flexhuis.”

Het Flexhuis, gespecialiseerd in de publieke sector (met name zorg) zal ook de klantenportefeuille van Harvey Nash gaan bedienen. “Dat betekent voor ons nieuwe markten, andere sectoren, ook internationaal. En dat biedt natuurlijk mooie perspectieven voor mensen uit ons team’, zegt Frederieke Schmidt Crans, die zelf ook actief zal zijn op die internationale markt.

Hybride vormen

Het Flexhuis was tot nu toe één van de weinige MSP’s die zich echt onafhankelijk kon noemen. Inmiddels zijn daar niet veel meer van over. In de geconsolideerde markt maken de meeste MSP’s onderdeel uit van grotere concerns. Volgens Lijding zal het voor klanten geen bezwaar zijn dat Het Flexhuis nu tot de Harvey Nash-organisatie behoort. “Ik denk dat klanten tegenwoordig minder waarde hechten aan het echt onafhankelijk zijn. Een MSP moet in het belang van de klant handelen. Die moet onafhankelijk opereren, ook als die onderdeel is van een groter geheel. Vandaar dat het voor ons belangrijk is dat Het Flexhuis een apart bedrijfsonderdeel is binnen de groep. Niet onder Harvey Nash, maar naast Harvey Nash.”

Bovendien wordt de markt volgens hem steeds diffuser. Door het samenbrengen van de verschillende expertises is die bredere markt beter te bedienen. “De overname van Het Flexhuis geeft ons de mogelijkheden aan beide uitersten. We hebben met Harvey Nash een stevige positie als broker en met Het Flexhuis een stevige MSP. Daartussen zit ons speelveld. Je ziet klanten steeds meer bewegen tussen brokering, MSP en hybride vormen daarvan. Klanten die strikt een MSP of broker willen, dat zijn er niet veel. Het gros zit er tussenin. Dat zie je ook in de markt waarin tegenwoordig termen als ‘MSP light’ en ‘hybride MSP’ (of ‘broker plus’) worden gebruikt.

“Wat ze daarmee eigenlijk bedoelen is ‘een specifieke oplossing voor een specifieke klant’. Dat willen we kunnen aanbieden, en dat kunnen we nu ook.”
Uiteindelijk gaat het er volgens Lijding om maatwerk te bieden op een moeilijke markt. “We zitten in een extreem schaarse arbeidsmarkt. Dat gaat niet snel veranderen. Dus de focus ligt nu op het vinden en binden van talent. Kunnen we dat talent aan ons binden, dan kunnen we de leveranciers van talent aan ons binden en kunnen we de freelance markt blijven ontsluiten.”


Nash Squared, het moederbedrijf van intermediair en broker Harvey Nash, heeft begin juli de overname van Het Flexhuis aangekondigd. Het Flexhuis is een Managed Service Providor (MSP) gespecialiseerd in de gezondheidszorg en gemeenten. Het Flexhuis blijft als apart merk onafhankelijk van Harvey Nash werken. Het internationale Harvey Nash, met hoofdkantoor in Londen, is ook in Nederland al jaren een van de grootste intermediairs van professionals (omzet in Nederland in 2021: € 479 miljoen). Het Flexhuis is qua grootte de 6e MSP-dienstverlener in Nederland. Het bedrijf boekte in 2021 een omzetgroei van 24% (omzet: € 61,5 miljoen).


IRIS Corporate Finance: “Eigenlijk gaat het zelden zo vlot als bij deze overname”

Emma van der Stoop en Dominique Baltussen waren samen met Rob de Laat vanuit M&A-specialist IRIS Corporate Finance betrokken bij de overname. IRIS CF doet veel transacties in de flexbranche, vertelt Baltussen: “Wij werken sectorbreed, maar hebben vanwege Robs betrokkenheid wel een nadrukkelijke focus op deze branche. De afgelopen maanden hebben we vier à vijf transacties afgerond. Rob kent iedereen in die wereld en is vanuit zijn visie op de markt vooral een strategisch partner. Hij kan meedenken over de beweging die een partij moet maken. Vanuit IRIS CF zijn Emma en ik vervolgens van A tot Z bij het kooptraject betrokken.”

Zoals Frederieke Schmidt Crans in het interview aangeeft, was ze zelf helemaal niet op zoek naar een stap in de richting van een overname. Emma van der Stoop: “Frederieke bevond zich nog in de fase van het verder uitbouwen en groeien van haar bedrijf. Ze stond niet per se in de startblokken voor een verkooptraject. Dat wisten Rob en de directie van Harvey Nash ook. Uiteindelijk hebben ze toch bij het Flexhuis aangeklopt en zijn ze aan tafel gegaan. Er bleek al snel een goede klik tussen Frederieke en Occo en Erwin te zijn, en ook Frederieke ging de kansen zien om vanuit de nieuwe omgeving gezamenlijk verder te bouwen aan Het Flexhuis.”

De rol van IRIS CF in zo’n vervolgtraject is vervolgens heel allround, legt Baltussen uit: “Dat gaat om veel facetten, vanaf de eerste gesprekken. DGA’s hebben vaak geen idee hoeveel er bij zo’n overname komt kijken. We gaan een waardering uitvoeren, dan volgt een Non Binding Offer, vervolgens kom je tot een Letter of Intent. Er is ook direct een jurist bij betrokken, we coördineren het boekenonderzoek, zijn bij meetings aanwezig en denken mee. Uiteindelijk krijgt alles een plek in de koopovereenkomst en de contracten, waar een jurist penvoerder is en wij meelezen en input geven op de meer commerciële punten.”

Van der Stoop: “Een belangrijk onderdeel van onze rol is dat je er als kopende of verkopende partij iemand tussen hebt zitten die de onderhandelingen voor je voert. Er komt zoveel emotie bij kijken, niet alleen bij de DGA die zijn of haar onderneming verkoopt, maar ook bij de kopende partij. Het gaat om grote trajecten met veel impact. Als je de onderhandelingen gaat voeren met de persoon met wie je later gaat samenwerken, is dat niet bevorderlijk voor die latere samenwerking.”

Zoals ieder traject had ook de overname van Het Flexhuis door Harvey Nash pittige elementen, zeggen van der Stoop en Baltussen, maar al met al kijken ze terug op een geslaagd traject. Baltussen: “Eigenlijk gaat het zelden zo vlot als bij deze overname. Het uitonderhandelen van de koopovereenkomst ging sneller dan we hadden verwacht, zeker omdat er ook nog een stakeholder in het Verenigd Koninkrijk betrokken is. Om zo snel tot een overeenkomst te komen heb je twee partijen nodig die de gevoeligheden kunnen bespreken en elkaar goed begrijpen.”


ZiPconomy heeft samen met haar Belgische tegenhanger NextConomy het MSP onderzoeksrapport editie 2022/23 gepubliceerd. Hierin staat alles over de actuele wereld van Managed Service Providers (MSP’s) in Nederland en België. Een must voor organisaties die (her)overwegen een MSP in te schakelen voor de inhuur van externen. Het rapport is hier gratis te downloaden of als hardcopy te bestellen.


 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.